ik denk dat ze niet doorkonden met Derk Bolt omdat die nu ook mede aangeklaagd wordt door al die mensen die aan verkeerde adoptiegezinnen gekoppeld zijn.quote:Op woensdag 21 augustus 2024 09:38 schreef TAmaru het volgende:
Ik vind het ook teleurstellend dat de zoektochten er dus grotendeels uit gaan. Zelf vind ik alle emo-tv wel mooi (dus ook Hello, Goodbye met Joris bijvoorbeeld), maar dit programma was juist ook anders mede dankzij de zoektochten). Juist daarom keek ik graag naar Spoorloos. Ik zou zeggen: never change a winning formula. Het kan alleen maar minder worden. Ze hadden beter naar een jonge presentator gezocht die het stokje van Derk wilde overnemen.
Naja dat ze niet door konden met Derk is één ding; maar waarom dan niet door met het format? Het moet toch niet zo lastig zijn om iemand te vinden die dat op die manier wil overnemen? Iemand die wat Spaans en Duits spreekt?quote:Op woensdag 21 augustus 2024 10:04 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
ik denk dat ze niet doorkonden met Derk Bolt omdat die nu ook mede aangeklaagd wordt door al die mensen die aan verkeerde adoptiegezinnen gekoppeld zijn.
Ja dat hoorde zij niet eens volgens mij. Of misschien vond zij het niet zo opvallend.quote:Op vrijdag 8 november 2024 00:42 schreef AnneX het volgende:
Het wordt wel heel Amerikaans nu met alsmaar herhaling van soundbites.
En mijn grote vriendin Jetske: “ hoe voelde het voor jou om weer te zijn” doet ook weer mee.
Wat er voor mij uitsprong, dat de getraumatiseerde vader vertelde, dat hij in de kamer was toen Carla werd geboren!
Ja en niet goed verbouwd, oneven lippen enzo.quote:Op woensdag 6 november 2024 21:41 schreef golfer het volgende:
Verbouwde kop, mond en lijf, die Carla
Alweer zat de TVgids er naast.quote:Op woensdag 13 november 2024 13:11 schreef golfer het volgende:
Vanavond:
Jetske van den Elsen ontdekt het geheim van de betovergrootmoeder van Andreke in het krankzinnigengesticht in Den Bosch.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 5 december 2024 01:53 schreef svann het volgende:
Mooi, een stukje van hun overleden moeder teruggevonden.
Wat een leven hebben die 2 zussen achter de rugSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En het gaat daar van generatie op generatie steeds mis.. en maar kinderen krijgen![]()
Ja slaat ook nergens op inderdaad, alleen maar verwarrend.quote:Op woensdag 11 december 2024 22:08 schreef golfer het volgende:
Echt vreselijk. Zit je midden in een verhaal, komt opeens weer een stukje ander verhaal en dan weer een brokje van een eerder verhaal.
Maar..maar…maar…dan hoeven ze de wereld niet over te reizen.quote:Op woensdag 11 december 2024 19:48 schreef Ceviche het volgende:
Ik heb na aflevering 1 niet meer gekeken. Het trekt me gewoon niet, deze opzet. De presentatoren ook niet. Ik houd ook niet zo van dat brave, correcte. Je kunt van tevoren al uittekenen wat ze gaan vragen en hoe ze het verwoorden, en dat snap ik ook ergens wel, maar dat maakt het ook saai en voorspelbaar.
Nu ik erover nadenk, als ze de presentatoren gewoon buiten beeld zouden houden en dan de antwoorden in elkaar monteren (dus hetzelfde verhaal maar zonder dat het lijkt op een interview zonder vragen, als je snapt wat ik bedoel) met een voice over als het nodig is, dan zou ik het wel interessanter vinden.
'Ik vertrek' met een presentator is ook niks.
Bronquote:Spoorloos opnieuw aansprakelijk gesteld voor koppeling aan verkeerde familie
Omroep KRO-NCRV is nogmaals aansprakelijk gesteld door een deelnemer aan het tv-programma Spoorloos omdat de makers haar aan een verkeerde familie hebben gekoppeld. Dat meldt de Volkskrant, die een artikel schreef over de deelnemer en haar zoektocht naar haar Colombiaanse familie.
Marthainès de Vries (43) deed op 20-jarige leeftijd mee aan het programma waarin de redactie op zoek gaat naar bloedverwanten, bijvoorbeeld de biologische familie van mensen die zijn geadopteerd. De Vries werd in 2001 gekoppeld aan, naar later bleek, een verkeerde familie.
Eerder bleek al dat het Spoorloos in het verleden meerdere deelnemers van het programma aan de verkeerde familie heeft gekoppeld. In 2022 kwam naar voren dat de redactie samenwerkte met een Colombiaanse tussenpersoon die bij zijn onderzoekswerk zeker twee keer de fout in ging.
In zeker nog vijf andere gevallen zijn adoptiekinderen aan een niet verwante familie gekoppeld. Een aantal gedupeerden heeft KRO-NCRV aansprakelijk gesteld voor de verkeerde koppelingen.
Echte biologische familie alsnog gevonden
De Vries had toen ze aan het programma meedeed al twijfels over de match tussen haarzelf en de vrouw die haar moeder zou zijn. Die twijfels uitte ze anderhalf jaar geleden ook bij haar veronderstelde biologische familie en ze vroeg om een DNA-test, maar daar wilde de Colombiaanse familie niet aan meewerken.
Daarop zette ze zelf haar DNA in een internationale databank en ging ze met andere gedupeerden op zoek naar haar biologische familie. Uit dat onderzoek bleek rond kerst vorig jaar dat haar echte familie een andere is dan waar ze door Spoorloos aan werd gekoppeld.
Sindsdien sprak ze met verschillende biologische familieleden en heeft een DNA-vergelijking bevestigd dat ze haar biologische halfbroer en halfzus heeft gevonden. Haar moeder is in 2010 overleden, haar vader in 2012.
Boos op Spoorloos
Ze vliegt binnenkort naar Colombia om haar biologische familie te ontmoeten, schrijft de Volkskrant. "Ik ben zo verdrietig en zó boos op Spoorloos. Als de redactie haar werk goed had gedaan had ik nog negen jaar met mijn echte moeder kunnen doorbrengen en elf jaar met mijn vader. Nu zijn ze dood. Die tijd krijg ik nooit meer terug", zegt ze tegen de krant.
KRO-NCRV heeft het programma na de ophef aangepast. In de nieuwe opzet blijft Spoorloos mensen samenbrengen die elkaar zijn kwijtgeraakt, maar ligt de focus minder op adoptie en zoektochten in het buitenland.
De omroep zegt in gesprek te willen met De Vries en stelt "het zeer verdrietig en spijtig te vinden" dat ze aan de verkeerde familie is gekoppeld. De Vries heeft de omroep laten weten dat ze contact opneemt.
Spoorloos is niet ranzig en is dat ook nooit geweest. Spoorloos is ook niet grensoverschrijdend, laat staan "het meest". Mensen die dit soort onzin typen, zijn kennelijk programma's als The Voice alweer vergeten...quote:Het is ongekend hoe weinig verantwoordelijkheid de top van KRO-NCRV neemt nu het ranzige Spoorloos het meest grensoverschrijdende programma uit de Nederlandse tv-geschiedenis blijkt.
Ik erger me er ook aan. Het is vooral een heel mooi programma geweest en ik ben ervan overtuigd dat het altijd met de beste bedoelingen is gemaakt. Mensen kunnen nu zelf ook meer, zelf online een zoektocht starten of 23andme bijvoorbeeld. Maar in 2001 was dat echt wel anders en vrijwel onmogelijk om een random iemand in een afgelegen hutje in Colombia te traceren.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 00:15 schreef DJ11 het volgende:
Ik erger me kapot aan de georkestreerde hetze die nu gaande is tegen Spoorloos. Het doel is helder: het programma moet en zal van de buis. Onder anderen Angela de Jong en Albert Verlinde staan erop dat Spoorloos verdwijnt. En Mediacourant komt met zinnen als:
[..]
Spoorloos is niet ranzig en is dat ook nooit geweest. Spoorloos is ook niet grensoverschrijdend, laat staan "het meest". Mensen die dit soort onzin typen, zijn kennelijk programma's als The Voice alweer vergeten...
Even vooropgesteld: Spoorloos heeft jaren geleden fouten gemaakt. Daardoor zijn enkele deelnemers gedupeerd, wat bijzonder triest is. De kille, zakelijke reactie van KRO-NCRV is afkeurenswaardig. Maar wat wordt vergeten, is dat het programma al decennia op de buis is en dat honderden mensen succesvol zijn herenigd. Bovendien wordt inmiddels al jaren gebruik gemaakt van DNA-tests, die er vroeger niet waren. De kans op herhaling van fouten is daarmee exact nul.
Kan iemand mij uitleggen welk probleem er precies wordt opgelost als Spoorloos van de buis gaat?
- De gemaakte fouten worden er niet ongedaan mee gemaakt
- Gedupeerden schieten er niets mee op
- Televisiekijkers moeten een geliefd programma missen
- Mensen die op zoek zijn naar familie hebben een optie minder
Bron: https://www.nu.nl/binnenl(...)er-een-mismatch.htmlquote:KRO-NCRV stopt per direct met het programma Spoorloos. Het programma kwam twee keer in korte tijd onder vuur te liggen vanwege foute matches.
Jammer. Keek er al 34 jaar met veel plezier en tranen naar.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:13 schreef MadMaster het volgende:
Bron: https://www.nu.nl/binnenl(...)er-een-mismatch.html
nooooo!quote:Op vrijdag 21 februari 2025 18:13 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Bron: https://www.nu.nl/binnenl(...)er-een-mismatch.html
"In zeker nog vijf andere gevallen zijn adoptiekinderen aan een niet verwante familie gekoppeld."quote:Op vrijdag 21 februari 2025 19:58 schreef Hexagon het volgende:
Wat een dom paniekbesluit.
Kijk heel vervelend die mismatch. Maar dat is het risico. En 2x fout in 34 jaar is niet zo veel.
Zeker 5 andere gevallen klinkt alsof dat er ook eigenlijk meer zijn, plus 2 eerdere.quote:Op vrijdag 21 februari 2025 20:06 schreef Eightyone het volgende:
[..]
"In zeker nog vijf andere gevallen zijn adoptiekinderen aan een niet verwante familie gekoppeld."
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |