Voor de grafiekjes kijk je even onder de link.quote:Longarts: ‘Als iedereen gevaccineerd zou zijn, hadden we vrijwel geen problemen gehad’
Wie liggen er momenteel met Covid-19 in de ziekenhuizen? Zijn dat nog immer te dikke patiënten op leeftijd? De Rotterdamse longarts Leon van den Toorn, deskundige bij uitstek, zegt geen ‘ja’ en geen ‘nee.’
Phaedra Werkhoven 28-10-21, 18:00 Laatste update: 19:22
Het is altijd lastig met het interpreteren van die cijfers, erkent Van den Toorn, want de meeste mensen kunnen statistieken of kansberekening niet goed duiden. ,,Tegelijkertijd zijn onze laatste eigen enquêtecijfers van de NVALT ook alweer anderhalve week oud en schuiven ze soms een beetje. Maar, wat tot nu toe in Nederland het beeld is, dan baseer ik me ook op het RIVM, is dat van de mensen die in het ziekenhuis liggen nog altijd bijna 80 procent ongevaccineerd is. Dat is dus nog steeds onveranderd.”
Ook gezonde mensen
En de ongevaccineerden, wat is daarvan dan het beeld? ,,Dat is nog steeds hetzelfde als aan het begin van de pandemie, namelijk de gebruikelijke risicofactoren: mensen met een hoog BMI, of anderszins onderliggend lijden. Het zijn relatief veel mensen met een niet-westerse migratieachtergrond en ouderen. Maar toch ook gezonde mensen, want naarmate er meer besmettingen zijn, zie je die ook verschijnen.”
Wie de gevaccineerde mensen zijn die in de ziekenhuizen liggen, daarvan weet hij dat het vaak mensen zijn met een afweerstoornis, waardoor het vaccin niet goed heeft gewerkt. ,,En er zit ook wel eens een relatief gezond iemand tussen, maar dat is slechts een enkeling. Daarin de bevestiging zien dat de vaccins niet werken is echt van de categorie: ‘mijn moeder is negentig en heeft ook haar hele leven gerookt’.”
Onderliggend lijden
Bij het RIVM bevestigen ze dit beeld. Harald Wychgel, woordvoerder: ,,Onze cijfers zijn van 14 oktober, volgende week komen er weer nieuwe cijfers. Wat we zien is dat drie op de vier mensen in het ziekenhuis ongevaccineerd is, en vier op de vijf op de ic is ongevaccineerd.” Wat er volgens Wychgel bekend is van de mensen die met Covid in het ziekenhuis liggen en gevaccineerd zijn, is dat zij vooral onderliggend lijden hebben.
Dat constateert ook bestuurder Relinde Weil, directeur van ziekenhuis St Jansdal in Harderwijk. ,,In zijn algemeenheid herkennen we ons volledig in het beeld dat via de officiële kanalen wordt geschetst als het gaat om percentages ongevaccineerden, leeftijden, en BMI’s. Het is jammer dat er voortdurend mensen blijven die desinformatie verspreiden over dit onderwerp. Daar is uiteindelijk niemand mee geholpen.
Hoe het zit met de besmettingen van ongevaccineerden en gevaccineerden is volgens het RIVM moeilijk te duiden, omdat uit onderzoek van I&O Research in opdracht van de NOS bleek dat de testbereidheid onder ongevaccineerden laag is. ,,Toch kunnen we wel zeggen dat van de mensen die een positieve testuitslag kregen er 8 op de 100.000 gevaccineerd waren en 28 op de 100.000 ongevaccineerd”, aldus Wychgel.
‘Vaccins werken niet’
Van den Toorn heeft ook de berichten voorbij zien komen dat in Engeland er nu veel meer mensen die volledig gevaccineerd zijn in het ziekenhuis liggen. ,,Het is dan makkelijk om te roepen ‘zie je wel, de vaccins werken niet’. Maar dat is onjuist. We weten niet welke mensen er daar in het ziekenhuis liggen, hoe oud ze zijn, of ze onderliggend lijden hebben. Dat moeten we nog uitvragen.”
Natuurlijk baart dat zorgen. Ook wat er in Israël gebeurt, daar is ook te zien dat de werking van de vaccins langzaam minder wordt. ,,We weten dat het 100 procent zeker is dat de werkzaamheid van de vaccins terugloopt, dat is altijd zo. Daarom moeten we goed kijken wanneer we de kwetsbare groepen het boostervaccin gaan geven. Dat moet niet te vroeg, omdat je dan vaccins verspilt, maar ook niet te laat, omdat dan de toestroom naar de ziekenhuizen weer toeneemt.”
Als iedereen gevaccineerd zou zijn, hadden we nu vrijwel geen probleem gehad. Dan waren er ook ziekenhuisopnames geweest, maar een stuk minder
Leon van den Toorn, voorzitter van de de Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose (NVALT) en longarts in het Erasmus MC
Verschillende scenario's
Tot nog toe is vaccineren de enige echte effectieve aanpak van de pandemie, weet hij. En de werkzaamheid van de vaccins lijkt in Nederland vooralsnog op peil. ,,Voor de rest is er vooral veel onzekerheid hoe we het najaar en de winter gaan doorkomen. Daar hebben we verschillende scenario's voor. Het punt is dat meer besmettingen nu niet meteen betekent dat er ook veel meer ziekenhuisopnames komen. Dat heeft te maken met de vaccinaties. De meeste mensen die gevaccineerd zijn en nu alsnog besmet raken, krijgen milde verschijnselen.”
,,Het is simpel”, aldus van den Toorn. ,,Als iedereen gevaccineerd zou zijn, hadden we nu vrijwel geen probleem gehad. Dan waren er ook ziekenhuisopnames geweest, maar een stuk minder, namelijk die twintig procent.”
https://www.bd.nl/binnenl(...)emen-gehad~a6ed10fb/
Omdat ze nog steeds niet onvoorwaardelijk zijn goedgekeurd.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 00:31 schreef Metalfrost het volgende:
Ik kan er niet bij waarom de vaccinaties niet verplicht zijn.
Zelfbeschikkingsrecht.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 00:31 schreef Metalfrost het volgende:
Dan hadden we deze nieuwe golf niet gehad.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 00:31 schreef Metalfrost het volgende:
Wat denk je zelf chef?quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 00:31 schreef Metalfrost het volgende:
Je kan niet 1-2-3 meer IC bedden hebben met personeel erbij. Voor korte tijd was dit mogelijk door de andere zorg praktisch stil te leggen maar om dit structureel te doen heb je veel tijd en geld nodig.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:37 schreef Montagui het volgende:
ALS...
Als de as breekt, valt de kar.
Als de kabinetten Rutte de IC capaciteit niet hadden afgeschaald...
Als bij aanvang van de pandemie van al die mega miljarden maar meer was geïnvesteerd in IC capaciteit...
Maar nee, de zondebok zijn alleen de ongevaccineerden.
Echt, hoe simpel kan je zijn.
Gelukkig leven we in een maatschappij waarin iedereen evenveel rechten heeft, en hebben de vax-wappies het niet voor het zeggen.
Mooi ook dat het OMT ook even duidelijk maakt dat onderscheid not done is.
Kan voortaan dat ongevaccineerden gebash aub in het corona forum blijven, en hier gewoon nieuws topics geplaatst worden?
Dat zijn ze dus wel. Maar om vaccinatie te verplichten is er een verandering van de grondwet nodig. En dat is erg lastig.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 06:30 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Omdat ze nog steeds niet onvoorwaardelijk zijn goedgekeurd.
Maar hoe blijf je zelf uit de buurt van ongevaccineerden?quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:48 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Vaccinatieplicht is onwenselijk. Sociale uitsluiting van ongevaccineerden is wel een goed middel. Daarmee kun je zelf al beginnen door het contact met ongevaccineerden zoveel mogelijk te beperken. Ik heb mijn dochter laten weten dat ze bij mij niet meer welkom is zolang ze niet gevaccineerd is. Een paar maanden later is ze overstag gegaan. Ongevaccineerde collega's die willen carpoolen weiger ik in mijn auto. Enzovoorts.
Ook de overheidsmaatregelen tegen ongevaccineerden mogen strenger zijn. Bedrijven en horeca moeten het recht krijgen ongevaccineerden te weigeren. In ziekenhuizen en zorginstellingen graag gescheiden looproutes, wachtkamers en afdelingen voor ongevaccineerden.
De wegen naar Urk afsluiten. Om Staphorst een hek bouwen met bewaakte toegangspoorten.
Gevaccineerden zijn niet volledig beschermd. Bouw dus maar een hek om jezelf heen.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:48 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Vaccinatieplicht is onwenselijk. Sociale uitsluiting van ongevaccineerden is wel een goed middel. Daarmee kun je zelf al beginnen door het contact met ongevaccineerden zoveel mogelijk te beperken. Ik heb mijn dochter laten weten dat ze bij mij niet meer welkom is zolang ze niet gevaccineerd is. Een paar maanden later is ze overstag gegaan. Ongevaccineerde collega's die willen carpoolen weiger ik in mijn auto. Enzovoorts.
Ook de overheidsmaatregelen tegen ongevaccineerden mogen strenger zijn. Bedrijven en horeca moeten het recht krijgen ongevaccineerden te weigeren. In ziekenhuizen en zorginstellingen graag gescheiden looproutes, wachtkamers en afdelingen voor ongevaccineerden.
De wegen naar Urk afsluiten. Om Staphorst een hek bouwen met bewaakte toegangspoorten.
Niet en dat is wel zo verstandig. Als je tenminste gevaccineerd bent?quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:56 schreef maily het volgende:
[..]
Maar hoe blijf je zelf uit de buurt van ongevaccineerden?
Maar je kunt het niet zien aan de buitenkant ....quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 08:11 schreef Megumi het volgende:
[..]
Niet en dat is wel zo verstandig. Als je tenminste gevaccineerd bent?
Hier gaat het nu niet meer om. Het gaat er meer om dat ongevaccineerden voor een groot deel de zorg overbelasten. Zij hebben daar dus voor een deel schuld aan.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 08:11 schreef Alpha0 het volgende:
Als ze in China geen vleermuizen zouden eten hadden we ook geen probleem gehad.
Als we het virus bij de grens hadden tegengehouden ook niet.
Hou op mensen die zich niet willen laten vaccineren de schuld te geven.
Waarom zou je als gevaccineerde bang moeten zijn?quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 08:12 schreef maily het volgende:
[..]
Maar je kunt het niet zien aan de buitenkant ....
Geef hier eens concreet bewijs voor dan, ik ben niet gevaccineerd, test me minimaal 3/4x per week en houdt nog steeds afstand (ga dus ook niet naar drukke plekken)quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:48 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Het feit dat we nu weer maatregelen krijgen is wel degelijk de schuld van de ongevaccineerden. Als die hun volledig veilige prikje hadden gehaald was alles nu nog onder controle. Het rare is dat dezelfde groep nu gaat klagen op de maatregelen die nu volgen….
Reactie op Sjoukjequote:Op vrijdag 29 oktober 2021 08:13 schreef Megumi het volgende:
[..]
Waarom zou je als gevaccineerde bang moeten zijn?
Absurd dat dit tot 18 jaar niet gewoon verboden is.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 06:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom worden jonge jongetjes nog steeds besneden?
Dan laten ze zich helemaal niet meer testen en behandelen en zijn ze een nog groter risico voor hun omgeving.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 06:51 schreef Libris het volgende:
Overheid/verzekeringen zouden moeten besluiten dat vrijwillig niet-gevaccineerde covid-patienten een groter deel van hun ziekenhuisopname zelf zouden moeten betalen.
Je kan mensen niet verplicht laten inenten, maar je kan ze wel de (financiele) repercussies laten voelen
Nee. Vleermuis etende Chinezen hebben er net zo goed schuld aan. Open grenzen beleid regering (“ we zijn geen eiland “) ook. Verschil is dat dat minder direct is en wat betreft de Chinezen je niet in de hand hebt.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 08:12 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hier gaat het nu niet meer om. Het gaat er meer om dat ongevaccineerden voor een groot deel de zorg overbelasten. Zij hebben daar dus voor een deel schuld aan.
Volgens mij moeten wij leren van het verleden.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:45 schreef de_boswachter het volgende:
Als we nou eens pak en beet Antarctica inrichten voor ongevaccineerden en ze daar dumpen? Dan zijn we af van het gros van het ontzettende simplistische volk en kunnen wij übermenschen door met leven.
Nee, we komen structureel al jaren IC capaciteit te kort.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:48 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Je kan niet 1-2-3 meer IC bedden hebben met personeel erbij. Voor korte tijd was dit mogelijk door de andere zorg praktisch stil te leggen maar om dit structureel te doen heb je veel tijd en geld nodig.
Juist de verdeling van zorg in Nederland - veel via huisarts, minder via ziekenhuis, stervende oudjes niet naar de IC etc. maakt ons stelsel kwalitatief goed en nog enigszins betaalbaar. Structureel meer IC bedden is nu ook niet nodig omdat we vaccins hebben. Een beter noodplan is wel nodig.
Het feit dat we nu weer maatregelen krijgen is wel degelijk de schuld van de ongevaccineerden. Als die hun volledig veilige prikje hadden gehaald was alles nu nog onder controle. Het rare is dat dezelfde groep nu gaat klagen op de maatregelen die nu volgen….
quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 00:31 schreef Metalfrost het volgende:
quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 06:51 schreef Libris het volgende:
Overheid/verzekeringen zouden moeten besluiten dat vrijwillig niet-gevaccineerde covid-patienten een groter deel van hun ziekenhuisopname zelf zouden moeten betalen.
Je kan mensen niet verplicht laten inenten, maar je kan ze wel de (financiele) repercussies laten voelen
En anderen als "wappie" wegzetten zeker.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:13 schreef tim020hoorn het volgende:
[..]
Mensen hebben soms teveel rechten.
Het maakt niet uit wie er schuld aan de oorzaak hebben, de vleermuisetende Chinezen, de zorgbeperkende regering of de reizende millenials met een gap year, je moet het probleem zo snel mogelijk oplossen zodat het virus niet blijft rondgaan, en dat doe je met vaccineren.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 08:41 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Nee. Vleermuis etende Chinezen hebben er net zo goed schuld aan. Open grenzen beleid regering (“ we zijn geen eiland “) ook. Verschil is dat dat minder direct is en wat betreft de Chinezen je niet in de hand hebt.
Helemaal mee eens. Zo ook dikke mensen, rokers, gewonden van bedrijfsongevallen die zich niet 100% aan de veiligheidseisen hebben gehouden, ouders van kinderen uit neef nicht huwelijken, wintersporters, korsakov patiënten, drugsverslaafden, mensen die zichzelf snijden, medicatie ontrouwe mensen en zo weet ik nog wel een paar. Zorgpremie eindelijk omlaag.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 06:51 schreef Libris het volgende:
Vaccineren is een pré. Het helpt, maar is niet zaligmakend. Ook gevaccineerden krijgen het virus en besmetten anderen. Gevaccineerden met onderliggend lijden en ouderen kunnen nog steeds op IC's terechtkomen e/o overlijden.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 09:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het maakt niet uit wie er schuld aan de oorzaak hebben, de vleermuisetende Chinezen, de zorgbeperkende regering of de reizende millenials met een gap year, je moet het probleem zo snel mogelijk oplossen zodat het virus niet blijft rondgaan, en dat doe je met vaccineren.
Als er een ongeluk gebeurt ga je hopelijk ook de gewonden helpen, en niet gaan staan roepen dat het de schuld van Pietje, de wegbeheerder of de laagstaande zon is.
Het gaat er om hoe je de gewonden gaat helpen. Als het huis brand ga je blussen of de buurman (laten we hem Hugo noemen) die aan de achterkant met een spuit kerosine op je huis spuit aanspreken waar hij in hemelsnaam mee bezig is?quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 09:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het maakt niet uit wie er schuld aan de oorzaak hebben, de vleermuisetende Chinezen, de zorgbeperkende regering of de reizende millenials met een gap year, je moet het probleem zo snel mogelijk oplossen zodat het virus niet blijft rondgaan, en dat doe je met vaccineren.
Als er een ongeluk gebeurt ga je hopelijk ook de gewonden helpen, en niet gaan staan roepen dat het de schuld van Pietje, de wegbeheerder of de laagstaande zon is.
Ongevaccineerden laten zich ook significant minder testen blijktquote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:56 schreef Nober het volgende:
[..]
Gevaccineerden zijn niet volledig beschermd. Bouw dus maar een hek om jezelf heen.
Urk en Staphorst dat is 38.100 inwoners en 60 positieve tests.
[ twitter ]
Jawel - daarmee kan je praktisch 80% van de IC opnames voorkomenquote:Op vrijdag 29 oktober 2021 09:24 schreef Montagui het volgende:
[..]
Vaccineren is een pré. Het helpt, maar is niet zaligmakend.
Mee eens hoor, al vind ik het als je tot de risicogroepen behoort, een beetje dommig als je je dan niet laat vaccineren. Maar nog steeds geen reden voor uitsluiting. Dat jonge kerngezonde mensen niet geprikt zijn is blijkbaar niet het probleem want die kwamen sowieso al niet op de IC terecht. (enkele zeldzame uitzonderingen daargelaten) Ja die kunnen long covid krijgen maar dat neemt geen plek in op de IC.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:37 schreef Montagui het volgende:
ALS...
Als de as breekt, valt de kar.
Als de kabinetten Rutte de IC capaciteit niet hadden afgeschaald...
Als bij aanvang van de pandemie van al die mega miljarden maar meer was geïnvesteerd in IC capaciteit...
Maar nee, de zondebok zijn alleen de ongevaccineerden.
Echt, hoe simpel kan je zijn.
Gelukkig leven we in een maatschappij waarin iedereen evenveel rechten heeft, en hebben de vax-wappies het niet voor het zeggen.
Mooi ook dat het OMT ook even duidelijk maakt dat onderscheid not done is.
Kan voortaan dat ongevaccineerden gebash aub in het corona forum blijven, en hier gewoon nieuws topics geplaatst worden?
Dat hoeft tegenwoordig niet eens meer zo te zijn.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 09:16 schreef Haags het volgende:
Als mijn tante een lul had gehad was het mijn oom geweest.
Ja, maar ze krijgen het wel en omdat ze niet gevaccineerd zijn ook met een hogere viral load en dus veroorzaken ze meer besmettingen en blijft het virus maar rondwaren.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 09:47 schreef LanaMyst het volgende:
[..]
Mee eens hoor, al vind ik het als je tot de risicogroepen behoort, een beetje dommig als je je dan niet laat vaccineren. Maar nog steeds geen reden voor uitsluiting. Dat jonge kerngezonde mensen niet geprikt zijn is blijkbaar niet het probleem want die kwamen sowieso al niet op de IC terecht. (enkele zeldzame uitzonderingen daargelaten) Ja die kunnen long covid krijgen maar dat neemt geen plek in op de IC.
Tja, dat is wat het is.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 09:54 schreef Leandra het volgende:
Ja, maar ze krijgen het wel en omdat ze niet gevaccineerd zijn ook met een hogere viral load en dus veroorzaken ze meer besmettingen en blijft het virus maar rondwaren.
Wat ik begrepen heb van wat ik heb gelezen, is dat het vaccin beschermd tegen ziek worden. Maar dat de verlaagde kans anderen te besmetten maar van hele korte duur is en na een paar maanden vrijwel op hetzelfde niveau zit als dat van een ongevaccineerde.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 09:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, maar ze krijgen het wel en omdat ze niet gevaccineerd zijn ook met een hogere viral load en dus veroorzaken ze meer besmettingen en blijft het virus maar rondwaren.
...quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 00:31 schreef Metalfrost het volgende:
... Gaan we BMI meten ook als verzekeraars?quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 06:51 schreef Libris het volgende:
Daar geloof je echt in allemaal?quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 07:48 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Wat ik begrepen heb is dat de bescherming tegen transmissie naar anderen bij AstraZeneca na 3 maanden afneemt tot een niveau vergelijkbaar met niet-gevaccineerden, en bij Pfizer "substantieel" afneemt, maar minder dan bij die eerste.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 10:05 schreef LanaMyst het volgende:
[..]
Wat ik begrepen heb van wat ik heb gelezen, is dat het vaccin beschermd tegen ziek worden. Maar dat de verlaagde kans anderen te besmetten maar van hele korte duur is en na een paar maanden vrijwel op hetzelfde niveau zit als dat van een ongevaccineerde.
Hebben we ook geen tijd voor binnen een pandemie. Gewoon spuiten en klaar.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 06:30 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Omdat ze nog steeds niet onvoorwaardelijk zijn goedgekeurd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |