Toch ben ik altijd wel dubbel in dit soort situaties. Het is een feit dat er op dit moment veel te weinig uit de selectie gehaald wordt, mits iedereen fit is kan PSV prima voetbal spelen bleek ook uit de eerste wedstrijden dit seizoen. Schmidt heeft ook bewezen een team goed te kunnen laten voetballen en een visie te hebben. Je kunt dus stellen dat de ingrediënten aanwezig zijn voor succes.
Echter blijft het succes uit. Verre van op dit moment zelfs. Dit lijkt voor mij, als buitenstaander, toch ook wel veel te maken te hebben met de manier van coachen. De situatie van Malen en Dumfries vond ik al erg vreemd, tuurlijk gun je ze een transfer maar de manier waarop dit ging en het feit dat het zo lang duurde met vooral Dumfries wekte bij mij de indruk dat er een noodzaak was om te verkopen, iets wat ook wel bleek uit de rode cijfers deze maand. Mede hierdoor krijg je ineens Mwene die eerste rechtsback is (zo'n speler moet denk ik juist knokken met een ander om een hoog niveau aan te tikken) en Zahavi die ook verzekerd is van zijn plek terwijl ik bij hem vorig seizoen ook een bepaald venijn zag tijdens het samenspelen met Malen. Een beetje een haantjesstrijd die positief uitpakte doordat ze beide die hoofdrol wilden pakken.
Daarnaast de fitheid. Iemand hier of elders gaf al aan dat het verschil met Ajax en de fitheid zo groot is en dat klopt. Ik sta versteld van het feit dat spelers die de complete voorbereiding hebben meegemaakt niet fit genoeg zijn om een wedstrijd te spelen. Als je al gaat rouleren lijkt het mij dat je het om de wedstrijd doet, tegen Ajax de beste 11, tegen Cambuur een mix van de beste spelers en de mindere goden. Echter blijft het maar kwakkelen en blijft het maar wisselen, niet zelden met onnavolgbare wissels zoals tegen Feyenoord.
Dan blijft het laatste punt voor mij nog over, namelijk het feit dat Schmidt volgens mij in een flinke impasse zit qua wat hij nou denkt dat hij moet denken en denkt dat hij moet uitstralen. Wederom even objectief, wat is er mis mee met benoemen dat het matig tot slecht is als er matig tot slecht is gespeeld? Welk beoogd effect denk je te behalen door te benoemen na een 0-4 tegen Feyenoord dat het relatief goed was? Spelers geloven je niet, de media brand je af en supporters voelen zich in de maling genomen.
Ik begrijp het wel, het is een stukje bescherming van de spelers maar je neemt ze ook niet serieus. Terwijl er niks mis is met een stukje gezonde zelfkritiek en ook kritiek naar een groep. Individuele spelers pak je persoonlijk maar aan maar het team mag je best terecht wijzen, net als benoemen dat je zelf foute keuzes hebt gemaakt als dat aan de orde is.
Voor nu denk ik, ondanks dat de voetbalwereld niet zo werkt en ik een Ajacied ben, dat je gewoon Schmidt moet laten zitten. Wat is er nou werkelijk aan de hand? Even alle hysterie daargelaten? Je staat 2e en gaat dit ook worden. Het seizoen is 10 wedstrijden oud en is er ooit een seizoen geweest dat Ajax zo door blijft gaan? Er staat een prima selectie waar nog rek en groei in zit en continuïteit is altijd beter dan wéér opnieuw beginnen. Want Schmidt heeft een visie maar heeft dit nog niet overgebracht. Het alternatief kan vele malen erger zijn, dat kan Cocu, de Boer of Bommel zijn...
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987