abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201939120
Vandaag overlegt het kabinet over mogelijke nieuwe maatregelen. Het OMT advies is vooral thuiswerken en houd afstand waar mogelijk. Beiden lijken mij een goed begin en uitermate positief als het tot dit beperkt blijft. Hele week ben ik al een beetje gespannen (groot woord hoor, bedoel het niet zo zwaar) dat er weer allerlei vervelende maatregelen ingevoerd zouden worden.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 14:02:53 #152
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_201941918
Goedemiddag, Hierbij mijn dagelijkse post over de aantallen patiėnten op de IC's en de verpleegafdelingen van vandaag en de afgelopen zeven dagen, gebaseerd op de LCPS-cijfers. Er is een stijging op de IC’s en op de verpleegafdelingen. In totaal is er een absolute stijging van 77 (relatieve stijging 8,2%). Het zijn dus 1.021 bezette bedden in totaal, dus helaas weer boven de 1.000.

1) NEDERLANDSE PATIĖNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- vrijdag 29 oktober: 217 (absolute stijging 14; relatieve stijging 6,9%);
- donderdag 28 oktober: 203 (absolute stijging 3; relatieve stijging 1,5%);
- woensdag 27 oktober: 200 (absolute stijging 8; relatieve stijging 4,2%);
- dinsdag 26 oktober: 192 (absolute daling 7; relatieve daling 3,5%);
- maandag 25 oktober: 199 (absolute stijging 14; relatieve stijging 7,6%);
- zondag 24 oktober: 185 (absolute stijging 6; relatieve stijging 3,4%);
- zaterdag 23 oktober: 179 (absolute stijging 5; relatieve stijging 2,9%);
- vrijdag 22 oktober: 174 (absolute stijging 10; relatieve stijging 6,1%).

2) NEDERLANDSE PATIĖNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- vrijdag 29 oktober: 804 (absolute stijging 63; relatieve stijging 8,5%);
- donderdag 28 oktober: 741 (absolute stijging 82; relatieve stijging 12,4%);
- woensdag 27 oktober: 659 (absolute stijging 2; relatieve stijging 0,3%);
- dinsdag 26 oktober: 657 (absolute stijging 60; relatieve stijging 10,1%);
- maandag 25 oktober: 597 (absolute stijging 34; relatieve stijging 6,0%);
- zondag 24 oktober: 563 (absolute stijging 39; relatieve stijging 7,4%);
- zaterdag 23 oktober: 524 (geen wijziging);
- vrijdag 22 oktober: 524 (absolute stijging 28; relatieve stijging 5,6%).

Mochten jullie ergens een fout menen te zien, DM me dan s.v.p. even.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_201941935
Ja ho maar.
Tap tap tap
pi_201941978
Tsjah, het is minder dan gisteren. Dat is dan wel weer OK. Ook is de instroom op de verpleeg weer net wat lager. IC logisch wat hoger, die komt nu ook op gang ben ik bang.

Het zijn vervelende dagen, maar het goede nieuws is toch wel dat we vorig jaar op deze dag zo rond de 2376 mensen in het ziekenhuis zaten en nu 'slechts' 1021. Dat zijn er 1021 teveel, maar het is allemaal een stuk gunstiger dan een jaar geleden.

Hopelijk dalen de besmettingscijfers eindelijk eens naar wat meer aanvaardbare niveaus, dan volgen de ziekenhuizen vanzelf.
pi_201941983
Niet om het een of ander trouwens, maar sinds @Oliver23 gestopt is met zijn cijfers loopt het de spuigaten uit. Ik kan een direct verband nog niet aantonen, dat is in onderzoek, maar het begint wel op te vallen eigenlijk. Het harde werk van @Federer-fan zorgt er nog enigszins voor dat het binnen de perken blijft, maar hij mist duidelijk een strijder naast zich :Y
pi_201942002
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 oktober 2021 10:12 schreef GereDathan het volgende:
Nou, het wordt wel tijd voor een paar dagen onder de 5k hoor. Even de groei eruit.

Wat positief blijft is dat er geen stress lijkt te zijn bij de overheid. Als je vorig jaar en dit jaar vergelijkt dan zie je dat de besmettingen een angstvallig gelijk patroon volgen, maar de ziekenhuiscijfers zijn vele malen lager gelukkig.
Kan kloppen inderdaad, na 3 maanden beschermen de vaccins niet meer tegen transmissie van het virus. Maar wel tegen ernstig ziek worden. Dus de belangrijkste bescherming blijft wel intact.
pi_201942105
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 14:11 schreef LanaMyst het volgende:

[..]
Kan kloppen inderdaad, na 3 maanden beschermen de vaccins niet meer tegen transmissie van het virus.
Hierover is mij niets bekend. Zover ik weet beschermt vaccinatie in zijn geheel niet tegen transmissie. Ook niet in de eerste 3 maanden.

quote:
Maar wel tegen ernstig ziek worden. Dus de belangrijkste bescherming blijft wel intact.
Klopt, en dat is erg prettig. Het immuunsysteem leert er voldoende van gelukkig. Het is jammer dat er wel groepen zijn waar dit wat minder is, maar dat is niet vreemd en wordt voornamelijk gebruikt door de media om de chocoladeletters in de koppen wat meer dreiging te geven. We weten al vele jaren dat oudere mensen, en zeker oudere mensen met kwaaltjes, vatbaar zijn voor ziektes. Dat is ook logisch, als je ouders wordt wordt je lichaam simpelweg zwakker. Rimpels, grijze haren, minder immuniteit, het hoort er allemaal bij. De mensen die jaarlijks overlijden aan griep bijvoorbeeld zijn ook niet de jonge en fitte mensen over het algemeen, dit zijn meestal de wat ouderen.

Maar al met al lijken de vaccins de angel wel uit de ziekenhuisproblemen getrokken te hebben. Hoewel het heus allemaal te hoog is en we moeten waken voor een infarct zie je ook wel duidelijk de positieve effecten.
pi_201942378
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 14:19 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Hierover is mij niets bekend. Zover ik weet beschermt vaccinatie in zijn geheel niet tegen transmissie. Ook niet in de eerste 3 maanden.
[..]

https://www.medrxiv.org/c(...)9.28.21264260v1.full

Dit was het artikel wat ik erover gelezen had.

Het doet ook niets af aan de beschermende werking van de vaccins.

Maar wel aan het argument dat ik als gevaccineerde niemand meer zou kunnen besmetten. Want in dat opzicht maakt het weinig verschil of je al dan niet gevaccineerd bent.

Maar inderdaad, hoewel ik in eerste instantie gevaccineerd ben om alles weer te mogen, is die extra bescherming wel prettig.
Want ook al zal het waarschijnlijk niet meer dan een zware griep zijn qua symptomen in mijn geval. Ook een zware griep is niet bepaald prettig.

Vind het alleen zo jammer dat de media alles zo opblazen en vaak niet het hele verhaal vertellen.
Met als gevolg dat de extremisten uit beide kampen er als een pitbull bovenop duiken. En modder gaan gooien terwijl de waarheid vaak in het midden ligt.
pi_201942391
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 14:11 schreef LanaMyst het volgende:

[..]
Kan kloppen inderdaad, na 3 maanden beschermen de vaccins niet meer tegen transmissie van het virus. Maar wel tegen ernstig ziek worden. Dus de belangrijkste bescherming blijft wel intact.
De vaccins reduceren transmissie wel degelijk, en dat is niet na 3 maanden ineens afgelopen. Het lijkt er wel op dat de effectiviteit van de vaccins na een maand of 6 iets begint af te nemen, maar zoiets gaat geleidelijk, het is gaan aan/uit-knop. En de vaccins beschermen beter tegen overlijden dan ernstig ziek worden, en beter tegen ernstig ziek worden dan licht ziek worden, en beter tegen licht ziek worden dan transmissie.
pi_201942454
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 14:50 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

Maar wel aan het argument dat ik als gevaccineerde niemand meer zou kunnen besmetten. Want in dat opzicht maakt het weinig verschil of je al dan niet gevaccineerd bent.

Maar inderdaad, hoewel ik in eerste instantie gevaccineerd ben om alles weer te mogen, is die extra bescherming wel prettig.
Want ook al zal het waarschijnlijk niet meer dan een zware griep zijn qua symptomen in mijn geval. Ook een zware griep is niet bepaald prettig.

Vind het alleen zo jammer dat de media alles zo opblazen en vaak niet het hele verhaal vertellen.
Met als gevolg dat de extremisten uit beide kampen er als een pitbull bovenop duiken. En modder gaan gooien terwijl de waarheid vaak in het midden ligt.
Dank voor de verduidelijking :)

Zelf ben ik er eigenlijk vanaf het begin vanuit gegaan dat er in zijn geheel geen effect was tegen overdracht. Voor mij heeft het vaccin 3 belangrijke effecten:
1) De kans dat je besmet raakt is een stuk kleiner dan zonder vaccin
2) Als je besmet raakt, dan is de kans dat je ernstig ziek wordt een stuk kleiner dan zonder vaccin
3) Als je ernstig ziek wordt, dan is de kans dat je naar het ziekenhuis moet een stuk kleiner dan zonder vaccin

Overdracht naar andere mensen heb ik nooit echt bekeken, vond en vind het niet zo belangrijk. Ik denk dat bovenstaande effecten uiteindelijk veel belangrijker zijn in de strijd tegen Corona.

Dus eerlijk gezegd gaat er nu een wereld voor mij open :)
pi_201942583
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 14:50 schreef LanaMyst het volgende:

[..]

quote:
Conclusions
Vaccination reduces transmission of Delta, but by less than the Alpha variant. The impact of vaccination decreased over time.
En er zijn twee manieren waar men er naar keek: index case gevaccineerd of ontvanger gevaccineerd. De reductie in de index case is inderdaad na 12 weken nihil bij AZ en Delta, dus als iemand ondanks dat die gevaccineerd is toch besmet raakt, dan is diegene ook besmettelijk.
Maar als de ontvanger gevaccineerd is, dan was na 12 weken, bij delta, de reductie nog steeds behoorlijk (AZ ~20-25%, Pfizer ~30-40%). Jammer dat ze niet ook gekeken hebben naar de reductie van gevaccineerde index tot gevaccineerd contact tov ongevaccineerde index tot ongevaccineerd contact. Daar hadden ze waarschijnlijk te weinig data voor.

Pfizer werkt dus iets beter in het reduceren van transmissie dan AZ. Maar je moet ook bedenken dat het een retrospective observational studie was en dat ten tijde van de studie, van 1 januari tot 31 juli, er verschillende golven zijn geweest die van invloed kunnen zijn geweest op de observaties. In april zou iemand misschien gemiddeld 0.1 keer in contact zijn gekomen met het virus, terwijl in januari dit misschien 0.5 keer was, en in juli 0.3 keer. En in januari waren alleen erg oude mensen gevaccineerd nog, en alleen met Pfizer, daar moet je ook weer rekening mee houden. De data komt ook van contact tracing, en in tijden van weinig virus, konden veel meer contacten goed in kaart worden gebracht.
pi_201942663
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 14:56 schreef GereDathan het volgende:
1) De kans dat je besmet raakt is een stuk kleiner dan zonder vaccin
Strikt genomen klopt dit niet. De kans dat je besmet raakt is hetzelfde, pas als je besmet bent kan je immuunsysteem z'n werk doen. De kans dat het virus zich dusdanig kan multipliceren tot detecteerbare niveaus is alleen kleiner.
Er is veel gehannes geweest toen de protocollen van de PCR-testen werden aangepast en er meer cycli gebruikt werden (in principe verdubbel je de hoeveelheid RNA elke cycli) waardoor de test veel gevoeliger werd en er meer besmettingen gedetecteerd werden. Ik ben wel benieuwd of er een verschil in hoeveelheid virus gevonden kan worden tussen gevaccineerden en ongevaccineerden. Hoogstwaarschijnlijk wel, want hoe meer virus, hoe meer last, en ongevaccineerden komen vaker in het ziekenhuis en op de IC. Maar minder virus is ook minder virus verspreiden, en dat reduceert de kans op besmettingen (wat deels teniet wordt gedaan doordat delta zo goed is in het besmetten van mensen). Maar als je bijvoorbeeld zou zien wie bij 20, 25, 30 of 35 cycli detecteerbare levels heeft, en je daar ook een schifting ziet tussen gevaccineerden (pas bij meer cycli detecteerbaar) en ongevaccineerden (al bij een lager aantal detecteerbaar).
pi_201942681
Voor wat het waard is in deze tijd, we zijn iets gezakt naar 7389. Nog steeds hoog, maar de stijging lijkt er weer uit. Maar dat dacht ik eerder ook, en toen gingen we toch weer als een raket deze week :{
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:20:25 #164
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_201942729
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 14:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
De vaccins reduceren transmissie wel degelijk, en dat is niet na 3 maanden ineens afgelopen. Het lijkt er wel op dat de effectiviteit van de vaccins na een maand of 6 iets begint af te nemen, maar zoiets gaat geleidelijk, het is gaan aan/uit-knop. En de vaccins beschermen beter tegen overlijden dan ernstig ziek worden, en beter tegen ernstig ziek worden dan licht ziek worden, en beter tegen licht ziek worden dan transmissie.
Maar dan neemt het lichaam het toch over? Ik dacht dat dat de clou was.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:20:53 #165
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_201942738
Besmettingcijfers 24 november 2020 tot en met 6 september 2021
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Besmettingcijfers dinsdag 7 t/m maandag 13 september:
Daling t.o.v. week ervóór: 7,4%

dinsdag: 2.456
woensdag: 2.781
donderdag: 2.362
vrijdag: 2.687
zaterdag: 2.198
zondag: 2.082
maandag: 1.739

totaal: 16.305

Besmettingcijfers dinsdag 14 t/m maandag 20 september:
Daling t.o.v. week ervóór: 16,8%

dinsdag: 2.009
woensdag: 2.354
donderdag: 2.098
vrijdag: 2.138
zaterdag: 2.000
zondag: 1.663
maandag: 1.326

totaal: 13.558

Besmettingcijfers dinsdag 21 t/m maandag 27 september:
Daling t.o.v. week ervóór: 14,1%

dinsdag: 1.664
woensdag: 1.900
donderdag: 1.823
vrijdag: 1.681
zaterdag: 1.592
zondag: 1.597
maandag: 1.387

totaal: 11.644

Besmettingcijfers dinsdag 28 september t/m maandag 4 oktober:
Stijging t.o.v. week ervóór: 1,0%

dinsdag: 1.707
woensdag: 1.755
donderdag: 1.703
vrijdag: 1.713
zaterdag: 1.658
zondag: 1.603
maandag: 1.624

totaal: 11.763

Besmettingcijfers dinsdag 5 t/m maandag 11 oktober:
Stijging t.o.v. week ervóór: 42,2%

dinsdag: 1.882
woensdag: 1.895
donderdag: 2.746
vrijdag: 2.761
zaterdag: 2.501
zondag: 2.258
maandag: 2.711

totaal: 16.753

Besmettingcijfers dinsdag 12 t/m maandag 18 oktober:
Stijging t.o.v. week ervóór: 47,2%

dinsdag: 2.887
woensdag: 3.716
donderdag: 3.623
vrijdag: 3.709
zaterdag: 3.702
zondag: 3.672
maandag: 3.354

totaal: 24.663

Besmettingcijfers dinsdag 19 t/m maandag 25 oktober:
Stijging t.o.v. week ervóór: 49,2%

dinsdag: 3.895
woensdag: 4.574
donderdag: 5.195
vrijdag: 5.865
zaterdag: 5.676
zondag: 6.290
maandag: 5.296

totaal: 36.791

Besmettingcijfers dinsdag 26 oktober t/m maandag 1 november:
(Voorlopige) Wijziging t.o.v. week ervóór: + 43,8%

dinsdag: 5.747
woensdag: 7.260
donderdag: 7.683
vrijdag: 7.389
zaterdag:
zondag:
maandag:

totaal: 49.138 (Extrapolatie op basis van de weekcijfers tot nu toe:)

pi_201942760
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 15:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Strikt genomen klopt dit niet. De kans dat je besmet raakt is hetzelfde, pas als je besmet bent kan je immuunsysteem z'n werk doen. De kans dat het virus zich dusdanig kan multipliceren tot detecteerbare niveaus is alleen kleiner.
Er is veel gehannes geweest toen de protocollen van de PCR-testen werden aangepast en er meer cycli gebruikt werden (in principe verdubbel je de hoeveelheid RNA elke cycli) waardoor de test veel gevoeliger werd en er meer besmettingen gedetecteerd werden. Ik ben wel benieuwd of er een verschil in hoeveelheid virus gevonden kan worden tussen gevaccineerden en ongevaccineerden. Hoogstwaarschijnlijk wel, want hoe meer virus, hoe meer last, en ongevaccineerden komen vaker in het ziekenhuis en op de IC. Maar minder virus is ook minder virus verspreiden, en dat reduceert de kans op besmettingen (wat deels teniet wordt gedaan doordat delta zo goed is in het besmetten van mensen). Maar als je bijvoorbeeld zou zien wie bij 20, 25, 30 of 35 cycli detecteerbare levels heeft, en je daar ook een schifting ziet tussen gevaccineerden (pas bij meer cycli detecteerbaar) en ongevaccineerden (al bij een lager aantal detecteerbaar).
Snap wat je zegt, en dat klopt inderdaad. Eigenlijk moet ik zeggen "ziek wordt van". Want besmet word je misschien wel meermaals per week, als je immuunsysteem vervolgens adequaat ingrijpt is er niets aan de hand. Maar dat je besmet raakt zegt niet zoveel, zolang je niet ziek wordt maakt het niets uit.

Die PCR test is ook wel een dingetje inderdaad. Snap vanuit het ex-vax kamp dat standpunt wel. Het aantal besmettingen wordt breed uitgemeten, maar echt zeggen doet het niets. Hooguit of je een bepaald virus bij je aanwezig is, of dit actief of inactief is en in welke mate het aanwezig zegt het niet.
pi_201942783
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 15:20 schreef Federer-fan het volgende:

[..]
Maar dan neemt het lichaam het toch over? Ik dacht dat dat de clou was.
Het vaccin doet niets tegen het virus. Het is enkel bedoeld (en geschikt) om je immuunsysteem op te leiden. Je immuunsysteem is ten alle tijden 'verantwoordelijk' voor de bestrijding van het virus. Dus ik snap je verwarring wel, ik denk dat er bedoeld wordt dat je immuunsysteem de antistoffen verliest. Wat niet erg is, antistoffen zijn de directe verdediging en daarna wordt het opgeslagen in je T-Cellen welke van stal worden gehaald als het virus nogmaals langs komt.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 15:24:04 #168
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_201942787
Wat hinderlijk dat ze de indeling op coronadashboard.nl continu aanpassen. Zo blijf je zoeken...
pi_201942861
Wel een positief feitje:
twitter

Dit verklaart voor een deel de stijging (meer testen = meer vinden) en aan de andere kant geeft het ook aan dat NL het nog steeds serieus neemt.
pi_201942943
Ik meld me ook weer eens even, lees regelmatig mee, maar probeer wel echt ook even afstand te nemen van de dagelijkse cijfers....wil ook nog wel een beetje leuk leven blijven hebben :)
pi_201943024
quote:
17s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 15:36 schreef Cinderelladreamer het volgende:
Ik meld me ook weer eens even, lees regelmatig mee, maar probeer wel echt ook even afstand te nemen van de dagelijkse cijfers....wil ook nog wel een beetje leuk leven blijven hebben :)
Gelijk heb je! Even rust doet een mens goed toch :)
pi_201943556
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 15:23 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Het vaccin doet niets tegen het virus. Het is enkel bedoeld (en geschikt) om je immuunsysteem op te leiden. Je immuunsysteem is ten alle tijden 'verantwoordelijk' voor de bestrijding van het virus. Dus ik snap je verwarring wel, ik denk dat er bedoeld wordt dat je immuunsysteem de antistoffen verliest. Wat niet erg is, antistoffen zijn de directe verdediging en daarna wordt het opgeslagen in je T-Cellen welke van stal worden gehaald als het virus nogmaals langs komt.
Ja, na een maand of 6 word je immuunsysteem iets minder paraat en alert en grijpt daardoor mogelijk iets later en iets minder voortvarend in, waardoor het iets minder effectief wordt om het ontwikkelen van symptomen tegen te gaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door George_of_the_Jungle op 29-10-2021 16:31:34 ]
pi_201943738
Vrijdag is meestal gelijk of iets hoger dan donderdag, maar nu toch een paar honderd lager. Klein opstekertje of gewoon variabiliteit in de data?
pi_201944431
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 20:21 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
De daling in de UK zet door, eergister week op week 2%, gister 4%, vandaag 9.8%. Ik vermoed wel dat het te maken heeft met de schoolvakanties, er is ook een daling van ruim 8% in aantal testen.
En vandaag -12.7% en het aantal testen op -10.8%. Heel mooi natuurlijk, maar ik denk toch dat volgende week, als de scholen weer open zijn, een groot deel van de daling weer ongedaan gemaakt zal worden.
Toch ergens vreemd dat Nederland nog niet echt op een plateau komt, terwijl dit in de UK in feite al maanden het geval is eigenlijk.
pi_201944454
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 16:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Vrijdag is meestal gelijk of iets hoger dan donderdag, maar nu toch een paar honderd lager. Klein opstekertje of gewoon variabiliteit in de data?
Het groeipercentage loopt als een aantal dagen wat terug als ik het goed heb, dit past daar wel binnen. Hopelijk een eerste teken van stabilisatie :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')