Kan kloppen inderdaad, na 3 maanden beschermen de vaccins niet meer tegen transmissie van het virus. Maar wel tegen ernstig ziek worden. Dus de belangrijkste bescherming blijft wel intact.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 10:12 schreef GereDathan het volgende:
Nou, het wordt wel tijd voor een paar dagen onder de 5k hoor. Even de groei eruit.
Wat positief blijft is dat er geen stress lijkt te zijn bij de overheid. Als je vorig jaar en dit jaar vergelijkt dan zie je dat de besmettingen een angstvallig gelijk patroon volgen, maar de ziekenhuiscijfers zijn vele malen lager gelukkig.
Hierover is mij niets bekend. Zover ik weet beschermt vaccinatie in zijn geheel niet tegen transmissie. Ook niet in de eerste 3 maanden.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 14:11 schreef LanaMyst het volgende:
[..]
Kan kloppen inderdaad, na 3 maanden beschermen de vaccins niet meer tegen transmissie van het virus.
Klopt, en dat is erg prettig. Het immuunsysteem leert er voldoende van gelukkig. Het is jammer dat er wel groepen zijn waar dit wat minder is, maar dat is niet vreemd en wordt voornamelijk gebruikt door de media om de chocoladeletters in de koppen wat meer dreiging te geven. We weten al vele jaren dat oudere mensen, en zeker oudere mensen met kwaaltjes, vatbaar zijn voor ziektes. Dat is ook logisch, als je ouders wordt wordt je lichaam simpelweg zwakker. Rimpels, grijze haren, minder immuniteit, het hoort er allemaal bij. De mensen die jaarlijks overlijden aan griep bijvoorbeeld zijn ook niet de jonge en fitte mensen over het algemeen, dit zijn meestal de wat ouderen.quote:Maar wel tegen ernstig ziek worden. Dus de belangrijkste bescherming blijft wel intact.
https://www.medrxiv.org/c(...)9.28.21264260v1.fullquote:Op vrijdag 29 oktober 2021 14:19 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Hierover is mij niets bekend. Zover ik weet beschermt vaccinatie in zijn geheel niet tegen transmissie. Ook niet in de eerste 3 maanden.
[..]
De vaccins reduceren transmissie wel degelijk, en dat is niet na 3 maanden ineens afgelopen. Het lijkt er wel op dat de effectiviteit van de vaccins na een maand of 6 iets begint af te nemen, maar zoiets gaat geleidelijk, het is gaan aan/uit-knop. En de vaccins beschermen beter tegen overlijden dan ernstig ziek worden, en beter tegen ernstig ziek worden dan licht ziek worden, en beter tegen licht ziek worden dan transmissie.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 14:11 schreef LanaMyst het volgende:
[..]
Kan kloppen inderdaad, na 3 maanden beschermen de vaccins niet meer tegen transmissie van het virus. Maar wel tegen ernstig ziek worden. Dus de belangrijkste bescherming blijft wel intact.
Dank voor de verduidelijkingquote:Op vrijdag 29 oktober 2021 14:50 schreef LanaMyst het volgende:
[..]
https://www.medrxiv.org/c(...)9.28.21264260v1.full
Dit was het artikel wat ik erover gelezen had.
Het doet ook niets af aan de beschermende werking van de vaccins.
Maar wel aan het argument dat ik als gevaccineerde niemand meer zou kunnen besmetten. Want in dat opzicht maakt het weinig verschil of je al dan niet gevaccineerd bent.
Maar inderdaad, hoewel ik in eerste instantie gevaccineerd ben om alles weer te mogen, is die extra bescherming wel prettig.
Want ook al zal het waarschijnlijk niet meer dan een zware griep zijn qua symptomen in mijn geval. Ook een zware griep is niet bepaald prettig.
Vind het alleen zo jammer dat de media alles zo opblazen en vaak niet het hele verhaal vertellen.
Met als gevolg dat de extremisten uit beide kampen er als een pitbull bovenop duiken. En modder gaan gooien terwijl de waarheid vaak in het midden ligt.
quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 14:50 schreef LanaMyst het volgende:
[..]
https://www.medrxiv.org/c(...)9.28.21264260v1.full
Dit was het artikel wat ik erover gelezen had.
Het doet ook niets af aan de beschermende werking van de vaccins.
Maar wel aan het argument dat ik als gevaccineerde niemand meer zou kunnen besmetten. Want in dat opzicht maakt het weinig verschil of je al dan niet gevaccineerd bent.
Maar inderdaad, hoewel ik in eerste instantie gevaccineerd ben om alles weer te mogen, is die extra bescherming wel prettig.
Want ook al zal het waarschijnlijk niet meer dan een zware griep zijn qua symptomen in mijn geval. Ook een zware griep is niet bepaald prettig.
Vind het alleen zo jammer dat de media alles zo opblazen en vaak niet het hele verhaal vertellen.
Met als gevolg dat de extremisten uit beide kampen er als een pitbull bovenop duiken. En modder gaan gooien terwijl de waarheid vaak in het midden ligt.
En er zijn twee manieren waar men er naar keek: index case gevaccineerd of ontvanger gevaccineerd. De reductie in de index case is inderdaad na 12 weken nihil bij AZ en Delta, dus als iemand ondanks dat die gevaccineerd is toch besmet raakt, dan is diegene ook besmettelijk.quote:Conclusions
Vaccination reduces transmission of Delta, but by less than the Alpha variant. The impact of vaccination decreased over time.
Strikt genomen klopt dit niet. De kans dat je besmet raakt is hetzelfde, pas als je besmet bent kan je immuunsysteem z'n werk doen. De kans dat het virus zich dusdanig kan multipliceren tot detecteerbare niveaus is alleen kleiner.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 14:56 schreef GereDathan het volgende:
1) De kans dat je besmet raakt is een stuk kleiner dan zonder vaccin
Maar dan neemt het lichaam het toch over? Ik dacht dat dat de clou was.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 14:51 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
De vaccins reduceren transmissie wel degelijk, en dat is niet na 3 maanden ineens afgelopen. Het lijkt er wel op dat de effectiviteit van de vaccins na een maand of 6 iets begint af te nemen, maar zoiets gaat geleidelijk, het is gaan aan/uit-knop. En de vaccins beschermen beter tegen overlijden dan ernstig ziek worden, en beter tegen ernstig ziek worden dan licht ziek worden, en beter tegen licht ziek worden dan transmissie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Besmettingcijfers dinsdag 7 t/m maandag 13 september:
Daling t.o.v. week ervóór: 7,4%
dinsdag: 2.456
woensdag: 2.781
donderdag: 2.362
vrijdag: 2.687
zaterdag: 2.198
zondag: 2.082
maandag: 1.739
totaal: 16.305
Besmettingcijfers dinsdag 14 t/m maandag 20 september:
Daling t.o.v. week ervóór: 16,8%
dinsdag: 2.009
woensdag: 2.354
donderdag: 2.098
vrijdag: 2.138
zaterdag: 2.000
zondag: 1.663
maandag: 1.326
totaal: 13.558
Besmettingcijfers dinsdag 21 t/m maandag 27 september:
Daling t.o.v. week ervóór: 14,1%
dinsdag: 1.664
woensdag: 1.900
donderdag: 1.823
vrijdag: 1.681
zaterdag: 1.592
zondag: 1.597
maandag: 1.387
totaal: 11.644
Besmettingcijfers dinsdag 28 september t/m maandag 4 oktober:
Stijging t.o.v. week ervóór: 1,0%
dinsdag: 1.707
woensdag: 1.755
donderdag: 1.703
vrijdag: 1.713
zaterdag: 1.658
zondag: 1.603
maandag: 1.624
totaal: 11.763
Besmettingcijfers dinsdag 5 t/m maandag 11 oktober:
Stijging t.o.v. week ervóór: 42,2%
dinsdag: 1.882
woensdag: 1.895
donderdag: 2.746
vrijdag: 2.761
zaterdag: 2.501
zondag: 2.258
maandag: 2.711
totaal: 16.753
Besmettingcijfers dinsdag 12 t/m maandag 18 oktober:
Stijging t.o.v. week ervóór: 47,2%
dinsdag: 2.887
woensdag: 3.716
donderdag: 3.623
vrijdag: 3.709
zaterdag: 3.702
zondag: 3.672
maandag: 3.354
totaal: 24.663
Besmettingcijfers dinsdag 19 t/m maandag 25 oktober:
Stijging t.o.v. week ervóór: 49,2%
dinsdag: 3.895
woensdag: 4.574
donderdag: 5.195
vrijdag: 5.865
zaterdag: 5.676
zondag: 6.290
maandag: 5.296
totaal: 36.791
Besmettingcijfers dinsdag 26 oktober t/m maandag 1 november:
(Voorlopige) Wijziging t.o.v. week ervóór: + 43,8%
dinsdag: 5.747
woensdag: 7.260
donderdag: 7.683
vrijdag: 7.389
zaterdag:
zondag:
maandag:
totaal: 49.138 (Extrapolatie op basis van de weekcijfers tot nu toe:)
![]()
Snap wat je zegt, en dat klopt inderdaad. Eigenlijk moet ik zeggen "ziek wordt van". Want besmet word je misschien wel meermaals per week, als je immuunsysteem vervolgens adequaat ingrijpt is er niets aan de hand. Maar dat je besmet raakt zegt niet zoveel, zolang je niet ziek wordt maakt het niets uit.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 15:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Strikt genomen klopt dit niet. De kans dat je besmet raakt is hetzelfde, pas als je besmet bent kan je immuunsysteem z'n werk doen. De kans dat het virus zich dusdanig kan multipliceren tot detecteerbare niveaus is alleen kleiner.
Er is veel gehannes geweest toen de protocollen van de PCR-testen werden aangepast en er meer cycli gebruikt werden (in principe verdubbel je de hoeveelheid RNA elke cycli) waardoor de test veel gevoeliger werd en er meer besmettingen gedetecteerd werden. Ik ben wel benieuwd of er een verschil in hoeveelheid virus gevonden kan worden tussen gevaccineerden en ongevaccineerden. Hoogstwaarschijnlijk wel, want hoe meer virus, hoe meer last, en ongevaccineerden komen vaker in het ziekenhuis en op de IC. Maar minder virus is ook minder virus verspreiden, en dat reduceert de kans op besmettingen (wat deels teniet wordt gedaan doordat delta zo goed is in het besmetten van mensen). Maar als je bijvoorbeeld zou zien wie bij 20, 25, 30 of 35 cycli detecteerbare levels heeft, en je daar ook een schifting ziet tussen gevaccineerden (pas bij meer cycli detecteerbaar) en ongevaccineerden (al bij een lager aantal detecteerbaar).
Het vaccin doet niets tegen het virus. Het is enkel bedoeld (en geschikt) om je immuunsysteem op te leiden. Je immuunsysteem is ten alle tijden 'verantwoordelijk' voor de bestrijding van het virus. Dus ik snap je verwarring wel, ik denk dat er bedoeld wordt dat je immuunsysteem de antistoffen verliest. Wat niet erg is, antistoffen zijn de directe verdediging en daarna wordt het opgeslagen in je T-Cellen welke van stal worden gehaald als het virus nogmaals langs komt.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 15:20 schreef Federer-fan het volgende:
[..]
Maar dan neemt het lichaam het toch over? Ik dacht dat dat de clou was.
Gelijk heb je! Even rust doet een mens goed tochquote:Op vrijdag 29 oktober 2021 15:36 schreef Cinderelladreamer het volgende:
Ik meld me ook weer eens even, lees regelmatig mee, maar probeer wel echt ook even afstand te nemen van de dagelijkse cijfers....wil ook nog wel een beetje leuk leven blijven hebben
Ja, na een maand of 6 word je immuunsysteem iets minder paraat en alert en grijpt daardoor mogelijk iets later en iets minder voortvarend in, waardoor het iets minder effectief wordt om het ontwikkelen van symptomen tegen te gaan.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 15:23 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Het vaccin doet niets tegen het virus. Het is enkel bedoeld (en geschikt) om je immuunsysteem op te leiden. Je immuunsysteem is ten alle tijden 'verantwoordelijk' voor de bestrijding van het virus. Dus ik snap je verwarring wel, ik denk dat er bedoeld wordt dat je immuunsysteem de antistoffen verliest. Wat niet erg is, antistoffen zijn de directe verdediging en daarna wordt het opgeslagen in je T-Cellen welke van stal worden gehaald als het virus nogmaals langs komt.
En vandaag -12.7% en het aantal testen op -10.8%. Heel mooi natuurlijk, maar ik denk toch dat volgende week, als de scholen weer open zijn, een groot deel van de daling weer ongedaan gemaakt zal worden.quote:Op donderdag 28 oktober 2021 20:21 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
De daling in de UK zet door, eergister week op week 2%, gister 4%, vandaag 9.8%. Ik vermoed wel dat het te maken heeft met de schoolvakanties, er is ook een daling van ruim 8% in aantal testen.
Het groeipercentage loopt als een aantal dagen wat terug als ik het goed heb, dit past daar wel binnen. Hopelijk een eerste teken van stabilisatiequote:Op vrijdag 29 oktober 2021 16:32 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Vrijdag is meestal gelijk of iets hoger dan donderdag, maar nu toch een paar honderd lager. Klein opstekertje of gewoon variabiliteit in de data?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |