abonnement Unibet Coolblue
pi_203095685
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 15:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik begrijp deze zin niet helemaal, tenzij je sarcastisch probeert te zijn :P

Het heeft letterlijk geen nut om op dit moment een energiecontract te verlengen of om te switchen.

Loopt je contract nu af? Laat het gewoon variabel doorlopen en wacht tot de prijs daalt in april, mei of desnoods juni en zet het dan vast.
Eens hoor, ik zie echter 1 nadeel: ik heb altijd bewust rondom eind december/begin januari gewisseld. Je bonus ontvang je dan in het nieuwe jaar (dat vind ik handig) én je begint meteen met een paar dure wintermaanden (januari/februari, soms ook nog maart bij een koude winter).

Als je in mei/juni gaat wisselen, zit je weer met het probleem dat je voorschot de veel te hoog is de eerste maanden, wat bij omvallen van zo'n energieboer heel vervelend is.
pi_203095973
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 14:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
daar ben ik het niet mee eens
Lijkt me dat we in een crisis zitten waarbij de energiemarkt op zn kop staat tov de laatste stabiele maand, september 2021. Dan is er omdat er feiten zijn, weinig om mee oneens te zijn. Energiebedrijven zullen op zeker moeten spelen. Een aantal bedrijven zonder veerkracht met 5 jarige contracten of bodemprijzen zijn nu de pijp uit. Vermoedelijk volgen er nog wel een paar.

Tot nu toe knallen de prijzen alleen maar omhoog. De kans dat we dit jaar eindigen met gastarieven van 80 tot 90 cent inclusief btw, zoals het in de oude wereld van voor oktober '21 was, is gegeven de trends zo goed als uitgesloten. Er zullen best verlagingen zijn. Maar als de prijs boven de twee euro is en 10 ct daalt schiet het niet op.

https://www.cnbc.com/2022(...)ing-uncertainty.html

Er wordt niet over schrikbarende onzekerheid gesproken als het allemaal wel meevalt.

quote:
en ja dat bedoel ik inderdaad
Ik heb serieus het idee dat velen niet weten wat een termijnbedrag is en als ze een goedkoper bedrag horen meteen inspringen. Zelfs een klein deel ondernemers lijken nog weleens stuk te gaan op het feit dat ze denken dat een termijnbedrag een contractueel punt is.

Als jij met je boerenverstand werkt dan zoek je uit hoeveel je verwacht te verbruiken op basis van vorig jaar of een schatting. Daar vermenigvuldig je de inc. belasting (ode, btw etc) tarieven van een aanbieder mee. Dat zijn je jaarlijkse verwachte kosten en die deel je door 12 maanden.

Stel je had kunnen kiezen om de rekening per jaar te betalen. Dan had je op zn best een rekening van 1000 euro en als redelijk gezin een rekening van 3500 euro oid op de deurmat gehad. Dan betaal ik toch liever 12x83 euro ipv 1x 1000 of 233x12 ipv 3500. Dus van tevoren een regeling ipv achteraf. Dat heeft weinig met het energiebedrijf te maken, maar met dat jij je niet de pleuris schrikt :)

Verder zijn jaarnota's en gespaarde termijnen te visualiseren met een snackbar. Als een menu 20 euro kost en ik keer mn spaarpot om en er zit 5 euro in dan wordt ik niet boos op de snackbarhouder. Dan moet ik simpelweg bijleggen. En als ik met 1000 euro betaal en ik krijg 980 terug dan spring ik geen gat in de lucht.

Gek genoeg lijken velen de jaarnota wel zo te zien. Ik weet dat er aspecten zijn die het eigenlijk moeilijk vergelijkbaar maken maar ja.

[ Bericht 7% gewijzigd door Beathoven op 08-01-2022 17:13:23 ]
pi_203095994
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 17:08 schreef Beathoven het volgende:
Lijkt me dat we in een crisis zitten waarbij de energiemarkt op zn kop staat tov de laatste stabiele maand, september 2021.
daar ben ik het ook niet mee oneens
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203096011
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 17:08 schreef Beathoven het volgende:
Verder zijn jaarnota's en gespaarde termijnen te visualiseren met een snackbar. Als een menu 20 euro kost en ik keer mn spaarpot om en er zit 5 euro in dan wordt ik niet boos op de snackbarhouder. Dan moet ik simpelweg bijleggen. En als ik met 1000 euro betaal en ik krijg 980 terug dan spring ik geen gat in de lucht.
mwah... in jouw geval staat dat het 20 euro kost en dat blijft 20 euro vanaf het moment dat je de prijs ziet en dat je betaald.

Het is wat anders dan dat je denkt dat het 5 euro kost, je spaarpot leegt en dan tot de ontdekking komt dat het 20 euro is.
En als je denkt dat het 1000 euro is en je betaalt dit en het blijkt 20 euro te zijn, dan kan je een gat in de lucht springen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203096064
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 17:11 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
mwah... in jouw geval staat dat het 20 euro kost en dat blijft 20 euro vanaf het moment dat je de prijs ziet en dat je betaald.

Het is wat anders dan dat je denkt dat het 5 euro kost, je spaarpot leegt en dan tot de ontdekking komt dat het 20 euro is.
En als je denkt dat het 1000 euro is en je betaalt dit en het blijkt 20 euro te zijn, dan kan je een gat in de lucht springen.
De een is zich bewuster van hoe het werkt dan een ander, dat blijkt.
pi_203096075
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 15:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik begrijp deze zin niet helemaal, tenzij je sarcastisch probeert te zijn :P

Het heeft letterlijk geen nut om op dit moment een energiecontract te verlengen of om te switchen.

Loopt je contract nu af? Laat het gewoon variabel doorlopen en wacht tot de prijs daalt in april, mei of desnoods juni en zet het dan vast.
nou ja als je denkt dat de prijzen nu alleen maar gaan stijgen en als deze stijging hoger is dan de daling die je denkt dat er komt in april, dan kan dit prima een goede deal zijn.

Het leven zit vol risico's, aannames en gokjes.
Als ik in een auto stap om op bezoek te gaan dan neem ik aan dat ik daar aankom zonder gewond te raken. Zo zit het leven vol met risico's, aannames en moet iedereen altijd een gok wagen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203096101
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 17:15 schreef Beathoven het volgende:

[..]
De een is zich bewuster van hoe het werkt dan een ander, dat blijkt.
het heeft meer te maken met dat de een beter is in voorspellen dan de ander...
Ik zou zelf kiezen dat ik denk dat het lager is en dat ik moet bijbetalen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203096143
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 17:17 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
het heeft meer te maken met dat de een beter is in voorspellen dan de ander...
Ik zou zelf kiezen dat ik denk dat het lager is en dat ik moet bijbetalen.
Je weet als consument best waar je aan toe bent. Als ik nu een 3 jarig contract had van voor de crisis blijf ik rond de 90 cent zitten en leun ik achterover.

Als een contract in april afloopt wacht je de tariefcommunicatie af die je in mei ontvangt. Je hebt dan met je verbruiken de data waarmee je weer kunt rekenen. Veelal rekent je leverancier je het al voor.
pi_203096162
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 17:22 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Je weet als consument best waar je aan toe bent. Als ik nu een 3 jarig contract had van voor de crisis blijf ik rond de 90 cent zitten en leun ik achterover.

Als een contract in april afloopt wacht je de tariefcommunicatie af die je in mei ontvangt. Je hebt dan met je verbruiken de data waarmee je weer kunt rekenen. Veelal rekent je leverancier je het al voor.
je betaalt uiteindelijk een totaal bedrag die afhankelijk is wat je verbruikt hebt. Aangezien dit verbruik in de toekomst ligt moet je dit voorspellen. De 1 is er beter in dan de ander.

Maar dat sommige mensen er wonderbaarlijk niks van snappen bleek jaren geleden ook al bij een onderwerp bij tros radar dat mensen bij een overstap een dikke rekening krijgen in tegenstelling dat ze goedkoepr zijn zoals altijd beloofd. Dit kwam na wat vragen omdat de jaarrekening dan in september ligt. Als je dan in maart of april overstapt dat komt er een dikke naheffing. Gek genoeg snappen mensen dit niet :{w inclusief die domme muts van antoinette van radar (of ze speelt dit, dat kan ook). Hierna ben ik gestopt met het kijken van radar, omdat dit gewoon een belediging was van de kijker.

Dat doe i ktegenwoordig steeds vaker. Als iemand in een interview een perfect uitleg geeft en de interviewer zegt: kan je dit wat beter uitleggen, dan haak ik gelijk af. Dat is gewoon een belediging van de kijker of lezer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203096339
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 17:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
je betaalt uiteindelijk een totaal bedrag die afhankelijk is wat je verbruikt hebt. Aangezien dit verbruik in de toekomst ligt moet je dit voorspellen. De 1 is er beter in dan de ander.
Tja, ook weer boerenverstand

Als ik weet dat ik voor een maand meer mensen over de vloer krijg weet ik dat ik meer electra ga verbruiken qua wassen en vaatwasserbeurten. Als ik er een vijverpomp bijneem, kan ik daar op anticiperen.

Doe ik dat praktisch? Nee, maar ik ben me er wel bewust van dat het mij veel meer gaat kosten op de jaarnota.

quote:
Maar dat sommige mensen er wonderbaarlijk niks van snappen bleek jaren geleden ook al bij een onderwerp bij tros radar dat mensen bij een overstap een dikke rekening krijgen in tegenstelling dat ze goedkoepr zijn zoals altijd beloofd. Dit kwam na wat vragen omdat de jaarrekening dan in september ligt. Als je dan in maart of april overstapt dat komt er een dikke naheffing. Gek genoeg snappen mensen dit niet :{w inclusief die domme muts van antoinette van radar (of ze speelt dit, dat kan ook). Hierna ben ik gestopt met het kijken van radar, omdat dit gewoon een belediging was van de kijker.

Dat doe i ktegenwoordig steeds vaker. Als iemand in een interview een perfect uitleg geeft en de interviewer zegt: kan je dit wat beter uitleggen, dan haak ik gelijk af. Dat is gewoon een belediging van de kijker of lezer.
Deze is niet moeilijk.

Je termijnbedrag is een constante. Maar jij verbruikt in de koude periode (oktober tm ongeveer april) meer gas dan in een warme. Daarom betaal je in een koude periode je termijn onder je verbruik en in de lente en zomer betaal je daar weer boven. Per saldo sluit het dan aan. Maar wanneer jij alleen een periode oktober - april volmaakt en dan opzegt dan heb je je termijnen niet sluitend en heb je een hogere eindnota.

opossing, lekker na de jaarnota overstappen en geen contracten verbreken (boetekosten voorkomen). Maar goed,dat was in de pre-crisis tijd. In deze crisisperiode loont variabel verder gaan bij dezelfde leverancier mogelijk weer meer.
pi_203193921
Hoe werkt het bij een jaarafrekening met variabele tarieven? Als je 2x per jaar een nieuw tarief krijgt en 1x per jaar je meterstanden doorgeeft, middelen ze die tarieven dan bij de afrekening?
  vrijdag 14 januari 2022 @ 22:44:17 #212
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203195568
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 21:36 schreef Hupje het volgende:
Hoe werkt het bij een jaarafrekening met variabele tarieven? Als je 2x per jaar een nieuw tarief krijgt en 1x per jaar je meterstanden doorgeeft, middelen ze die tarieven dan bij de afrekening?
Je betaald per periode een ander tarief. Zo werkt het tenminste met een slimme meter.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203195707
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 22:44 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Je betaald per periode een ander tarief. Zo werkt het tenminste met een slimme meter.
En zonder slimme meter, met 1x per jaar meterstanden doorgeven?
  zaterdag 15 januari 2022 @ 07:32:53 #214
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203198130
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 22:50 schreef Hupje het volgende:

[..]
En zonder slimme meter, met 1x per jaar meterstanden doorgeven?
Ik heb even teruggekeken in oude jaarnotas en dat staat niet gespecificeerd. Wel de splitsing tussen de verschillende tarieven maar niet hoe ze dat hebben berekend.

Dit was nog voor onze slimme meter. Alleen op basis van de eindstand die ik heb doorgegeven. Geen nuttig antwoord helaas
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203206441
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 januari 2022 22:50 schreef Hupje het volgende:

[..]
En zonder slimme meter, met 1x per jaar meterstanden doorgeven?
ze kijken aar het gemiddelde verbruik wat een huishouden verbruikt in de maanden met tarief 1 en met tarief 2 en die verdeling hanteren ze.
Als je dit niet wilt dan zal je aan de slimme meter moeten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203206709
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 18:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ze kijken aar het gemiddelde verbruik wat een huishouden verbruikt in de maanden met tarief 1 en met tarief 2 en die verdeling hanteren ze.
Als je dit niet wilt dan zal je aan de slimme meter moeten.
Zijn dat de zogenoemde graaddagen? En doet elke leverancier dat op dezelfde manier? Zo raar, ik kan hier niets over vinden op internet. Of ik heb niet de juiste zoektermen, natuurlijk.

Ik wil juist geen slimme meter ;)
pi_203216286
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2022 18:50 schreef Hupje het volgende:

[..]
Zijn dat de zogenoemde graaddagen? En doet elke leverancier dat op dezelfde manier? Zo raar, ik kan hier niets over vinden op internet. Of ik heb niet de juiste zoektermen, natuurlijk.

Ik wil juist geen slimme meter ;)
de exacte rekensom is mij nooit gegeven, maar toen ik jaren en jaren geleden hier een keer om vroeg bij de leverancier kreeg ik het antwoord dat ze het schatten aan de hand van gemiddeld verbruik per huishouden. De verschillen waren vroeger ook niet zo groot dus het kan om enkele euros in je voordeel of nadeel liggen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203221396
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 17:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
je betaalt uiteindelijk een totaal bedrag die afhankelijk is wat je verbruikt hebt. Aangezien dit verbruik in de toekomst ligt moet je dit voorspellen. De 1 is er beter in dan de ander.

Maar dat sommige mensen er wonderbaarlijk niks van snappen bleek jaren geleden ook al bij een onderwerp bij tros radar dat mensen bij een overstap een dikke rekening krijgen in tegenstelling dat ze goedkoepr zijn zoals altijd beloofd. Dit kwam na wat vragen omdat de jaarrekening dan in september ligt. Als je dan in maart of april overstapt dat komt er een dikke naheffing. Gek genoeg snappen mensen dit niet :{w inclusief die domme muts van antoinette van radar (of ze speelt dit, dat kan ook). Hierna ben ik gestopt met het kijken van radar, omdat dit gewoon een belediging was van de kijker.

Dat doe i ktegenwoordig steeds vaker. Als iemand in een interview een perfect uitleg geeft en de interviewer zegt: kan je dit wat beter uitleggen, dan haak ik gelijk af. Dat is gewoon een belediging van de kijker of lezer.
Ik heb zelf een jaar voor Vattenfal gewerkt en toen meegemaakt dat ze de maandbedragen voor bepaalde gevallen automatisch verhoogt hadden omdat ze veel te laag stonden, brak gelijk de pleuris uit, net zoals dat ze boos worden om hoog verbruik, terwijl dit toch echt bij de netbeheerder ligt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203221613
quote:
0s.gif Op zondag 16 januari 2022 15:10 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik heb zelf een jaar voor Vattenfal gewerkt en toen meegemaakt dat ze de maandbedragen voor bepaalde gevallen automatisch verhoogt hadden omdat ze veel te laag stonden, brak gelijk de pleuris uit, net zoals dat ze boos worden om hoog verbruik, terwijl dit toch echt bij de netbeheerder ligt.
Mijn maandbedrag staat ook veel, en dan veel te laag. Als ze dat verhogen dan krijgen ze inderdaad een minder vriendelijk telefoontje. Ze hebben imho iets te maken met de afrekening. Hoe ik die betaal is mijn probleem.

Voor de mensen met geld om in hun woning te investeren, of mogelijkheden bij de svn te lenen. De subsidies op isolatie glas zijn enorm verhoogd en de warmtepompen zijn met deze gasprijs ook snel terug verdiend.
pi_203337157
Hebben meer mensen hier Warmte van Eneco?

Ik heb een soort vooraankondiging gehad van mijn jaarnota met in het kort de mededeling dat ik geld opzij moet zetten omdat ze verwachten dat ik ¤424 moet bijbetalen. Irritant is dat er nog geen enkele berekening of specificatie bijzit.

Ik heb een contract van 31 jan 2021 - 31 jan 2022. Ik snap dat vanaf 1 januari de tarieven omhoog zijn gegaan en dat m'n termijnbedrag daardoor nu eigenlijk te laag is. Een GJ is van ¤25 naar ¤44 gegaan. Daarnaast zie ik dat ik andere jaren op 18GJ zat en dit jaar op 20GJ, waarschijnlijk door minder vakantie en vaker thuis zijn door corona. Alle andere jaren kreeg ik een klein bedrag terug, dus m'n termijnbedrag zit normaal gesproken goed en is ook afgelopen jaar wat verhoogd.

Aangezien ik afgelopen 2GJ meer heb verbruik, is te verwachten dat ik 2x¤25 bij moet betalen. Daarnaast is in januari het tarief omhoog gegaan, dus ook daarvoor zal ik moeten bijbetalen. Gelukkig houd ik regelmatig mijn meterstanden bij en weet ik dat ik tussen 28-11-2021 en 23-1-2022 5.4 GJ heb verbruik, dat is een kleine 3GJ op maandelijkse basis. Dat zou betekenen dat ik 3x(¤44 - ¤25) = ¤57 te weinig heb betaald. Totaal dus ¤107.

Ik snap niet hoe Eneco op ¤424 kan uitkomen. :{

Overigens is die stadswarmte al 2.5x zo duur als gas (ja maar je hebt geen CV ketel). Ik vraag me af welk absurd bedrag ik komende jaar mag gaan betalen als alleenstaande. Waarschijnlijk gaat dit over de ¤140 en daar zit nog geen elektriciteit bij.
pi_203337208
En ik weet dat een berekening met graaddagen nog wel een stukje nauwkeuriger kan en dat januari wellicht nog iets kouder is dan december dus meer energieverbruik oplevert, dus misschien schat ik het net iets te laag in, maar zelfs dan kan ik nooit in de buurt komen van die bijbetaling die Eneco aankondigd. Zelfs ik alles van 28-11-2021 t/m 3-1-2022 in januari verbruikt zou hebben, dan zou ik op zo'n ¤150 bijbetaling komen.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 21:05:47 #222
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_203365073
Ik betaal maandelijks altijd een tientje of twee meer dan de prognoses en ik weet dat het feitelijk nergens op slaat. Maar gevoelsmatig is het toch altijd leuker om jaarlijks een paarhonderd euro terug te krijgen dan bij te moeten betalen en die twee tientjes per maand merk je niks van, dat gaat gewoon mee in de massa. Soms heb ik wat meer verbruikt dan ik dacht, dan krijg ik wat minder terug, ook prima.
En ik zit altijd bij een grote partij, dus dat zit verder wel snor :)
Heb gewoon een bloedhekel aan 'bijbetalen' :')
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_203366708
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 19:58 schreef Schuifpui het volgende:
Hebben meer mensen hier Warmte van Eneco?

Ik heb een soort vooraankondiging gehad van mijn jaarnota met in het kort de mededeling dat ik geld opzij moet zetten omdat ze verwachten dat ik ¤424 moet bijbetalen. Irritant is dat er nog geen enkele berekening of specificatie bijzit.

Ik heb een contract van 31 jan 2021 - 31 jan 2022. Ik snap dat vanaf 1 januari de tarieven omhoog zijn gegaan en dat m'n termijnbedrag daardoor nu eigenlijk te laag is. Een GJ is van ¤25 naar ¤44 gegaan. Daarnaast zie ik dat ik andere jaren op 18GJ zat en dit jaar op 20GJ, waarschijnlijk door minder vakantie en vaker thuis zijn door corona. Alle andere jaren kreeg ik een klein bedrag terug, dus m'n termijnbedrag zit normaal gesproken goed en is ook afgelopen jaar wat verhoogd.

Aangezien ik afgelopen 2GJ meer heb verbruik, is te verwachten dat ik 2x¤25 bij moet betalen. Daarnaast is in januari het tarief omhoog gegaan, dus ook daarvoor zal ik moeten bijbetalen. Gelukkig houd ik regelmatig mijn meterstanden bij en weet ik dat ik tussen 28-11-2021 en 23-1-2022 5.4 GJ heb verbruik, dat is een kleine 3GJ op maandelijkse basis. Dat zou betekenen dat ik 3x(¤44 - ¤25) = ¤57 te weinig heb betaald. Totaal dus ¤107.

Ik snap niet hoe Eneco op ¤424 kan uitkomen. :{

Overigens is die stadswarmte al 2.5x zo duur als gas (ja maar je hebt geen CV ketel). Ik vraag me af welk absurd bedrag ik komende jaar mag gaan betalen als alleenstaande. Waarschijnlijk gaat dit over de ¤140 en daar zit nog geen elektriciteit bij.
Ze gaan uit van gemiddelden en ronden ruim naar boven af (als ik naar gas kijk tenminste). Overigens, je stadswarmte is officieel goedkoper dan gas volgens mij haha
pi_203366976
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 22:34 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ze gaan uit van gemiddelden en ronden ruim naar boven af (als ik naar gas kijk tenminste). Overigens, je stadswarmte is officieel goedkoper dan gas volgens mij haha
Als dit gebaseerd is op het gemiddelde verbruik, dan zou dat mooi zijn, want ik zit er als alleenstaande ruim onder. Vind het een irritant bericht. Zet er dan op z'n minst bij waar dit op gebaseerd is, want zo kan ik er niets mee. Ze zijn een paar weken terug nog langs geweest of zelf de meterstanden te controleren, maar het zou goed kunnen dat dat los staat van dit bericht.

Dat stadswarmte officieel niet duurder is dan gas klopt, maar ze rekenen ook het bezit en onderhoud van de CV ketel mee en volgens mij gaan ze er voor het gemak vanuit dat je een CV ketel van ¤2500 elke 8 jaar vervangt en jaarlijks voor ¤300 laat onderhouden of zo, anders kom ik nooit op de bedragen die ze er voor rekenen. Puur op maandelijkse kosten is het 2.5x zo duur als gas, als je de calorische waarde van gas naast die van stadsverwarming zet.
pi_203367019
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 22:51 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Als dit gebaseerd is op het gemiddelde verbruik, dan zou dat mooi zijn, want ik zit er als alleenstaande ruim onder. Vind het een irritant bericht. Zet er dan op z'n minst bij waar dit op gebaseerd is, want zo kan ik er niets mee. Ze zijn een paar weken terug nog langs geweest of zelf de meterstanden te controleren, maar het zou goed kunnen dat dat los staat van dit bericht.

Dat stadswarmte officieel niet duurder is dan gas klopt, maar ze rekenen ook het bezit en onderhoud van de CV ketel mee en volgens mij gaan ze er voor het gemak vanuit dat je een CV ketel van ¤2500 elke 8 jaar vervangt en jaarlijks voor ¤300 laat onderhouden of zo, anders kom ik nooit op de bedragen die ze er voor rekenen. Puur op maandelijkse kosten is het 2.5x zo duur als gas, als je de calorische waarde van gas naast die van stadsverwarming zet.
Nja wat ze bij mij (gas electra) gokken is ook niet (eens in de verte) in overeenstemming met de woning.

Het bedrag wat je hier aan gj noemt teken ik voor. Overigens is >10jr met een ketel doen erg slecht voor je portemonnee
pi_203367090
quote:
We meten je verbruik in gigajoule (GJ). Eén GJ komt overeen met 32,68 m3 aardgas
Bij 2.17 per kuub: 70,92¤

44 de gj is dan best gunstig. Dat is 1.35

Och. Kan slechter ;) bespaar je toch het onderhouds abbonement van een tientje per maand uit (onderschat voorrijkosten niet) en je afschrijving. Bij deze tarieven ben je eens spekkoper
pi_203368268
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 22:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..] Overigens is >10jr met een ketel doen erg slecht voor je portemonnee
Kun je dat uitleggen / onderbouwen?
pi_203369229
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 07:01 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Kun je dat uitleggen / onderbouwen?
De meeste ketels die ouder dan 10 jaar zijn hebben op het moment een vaak een slechter rendement in vergelijking met een nieuwe. Daarnaast is het onderhoud potentieel ook te duur aan het worden.
pi_203377799
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 09:22 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
De meeste ketels die ouder dan 10 jaar zijn hebben op het moment een vaak een slechter rendement in vergelijking met een nieuwe. Daarnaast is het onderhoud potentieel ook te duur aan het worden.
Fabeltjes van ketel-verkopers.

- De meeste ketels gaan met hun (twee)jaarlijks schoonmaak- en controlebeurtje tussen de 15 en 20 jaar mee zonder hoge kosten.
- Afgezien van verbeteringen aan de elektrische waterpomp die een enkele tientallen kWh per kaar besparen, zijn er de laatste 20-25 jaar geen energiebesparende verbeteringen toegepast op cv-ketels.

Vooral ketels die slecht staan afgesteld (60 graden en hoger) in combinatie met een goedkope aan/uit thermostaat hebben een slecht rendement wat niet beter is dan dat van een ketel uit 1980. Laat de doorsnee cv-installateur nu juist de nieuwe ketel op een hoge aanvoertemperatuur instellen "want dan is het zo lekker snel warm in huis".
pi_203378073
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 19:29 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Fabeltjes van ketel-verkopers.

- De meeste ketels gaan met hun (twee)jaarlijks schoonmaak- en controlebeurtje tussen de 15 en 20 jaar mee zonder hoge kosten.
- Afgezien van verbeteringen aan de elektrische waterpomp die een enkele tientallen kWh per kaar besparen, zijn er de laatste 20-25 jaar geen energiebesparende verbeteringen toegepast op cv-ketels.

Vooral ketels die slecht staan afgesteld (60 graden en hoger) in combinatie met een goedkope aan/uit thermostaat hebben een slecht rendement wat niet beter is dan dat van een ketel uit 1980. Laat de doorsnee cv-installateur nu juist de nieuwe ketel op een hoge aanvoertemperatuur instellen "want dan is het zo lekker snel warm in huis".
Och, gelukkig zegt mijn verbruik iets anders sinds hij vervangen is.

Overigens was laag aanstellen het eerste wat hij deed.
  woensdag 26 januari 2022 @ 19:58:34 #231
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203378442
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 19:29 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Fabeltjes van ketel-verkopers.

- De meeste ketels gaan met hun (twee)jaarlijks schoonmaak- en controlebeurtje tussen de 15 en 20 jaar mee zonder hoge kosten.
- Afgezien van verbeteringen aan de elektrische waterpomp die een enkele tientallen kWh per kaar besparen, zijn er de laatste 20-25 jaar geen energiebesparende verbeteringen toegepast op cv-ketels.

Vooral ketels die slecht staan afgesteld (60 graden en hoger) in combinatie met een goedkope aan/uit thermostaat hebben een slecht rendement wat niet beter is dan dat van een ketel uit 1980. Laat de doorsnee cv-installateur nu juist de nieuwe ketel op een hoge aanvoertemperatuur instellen "want dan is het zo lekker snel warm in huis".
Zo heb ik na wat isolatiemaatregelen gemerkt dat mijn ketel op 80 graden stond... deze staat nu op 50 en mijn huis is nog steeds goed warm. Ik ben benieuwd of dat wat gaat opleveren. Ik verwacht deze maand op 20% besparing te komen t.o.v. vorig jaar, maar de temperatuur is ook een factor.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203378784
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 22:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Bij 2.17 per kuub: 70,92¤

44 de gj is dan best gunstig. Dat is 1.35

Och. Kan slechter ;) bespaar je toch het onderhouds abbonement van een tientje per maand uit (onderschat voorrijkosten niet) en je afschrijving. Bij deze tarieven ben je eens spekkoper
+850 aan vaste kosten per jaar, die nekken me vooral met een relatief laag verbruik.
pi_203380616
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 20:14 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
+850 aan vaste kosten per jaar, die nekken me vooral met een relatief laag verbruik.
En afsluiten van? Geen optie?
pi_203380626
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 19:58 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Zo heb ik na wat isolatiemaatregelen gemerkt dat mijn ketel op 80 graden stond... deze staat nu op 50 en mijn huis is nog steeds goed warm. Ik ben benieuwd of dat wat gaat opleveren. Ik verwacht deze maand op 20% besparing te komen t.o.v. vorig jaar, maar de temperatuur is ook een factor.
80 graden is ook wel echt gigantisch hoog, zelfs met een lagere isolatiewaarde
pi_203381149
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 21:56 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
En afsluiten van? Geen optie?
Het kan, maar er is geen gas, aardwarmte mag ook niet omdat de stadsverwarming daar op draait en als mensen dat prive doen, wordt dat verstoord. Alleen lucht-lucht warmtepomp zou kunnen volgens mij.
pi_203381173
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 22:26 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Het kan, maar er is geen gas, aardwarmte mag ook niet omdat de stadsverwarming daar op draait en als mensen dat prive doen, wordt dat verstoord. Alleen lucht-lucht warmtepomp zou kunnen volgens mij.
lucht water kan ook.
pi_203381206
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 22:27 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
lucht water kan ook.
Dat is waar. Maar die kosten zijn erg hoog en ik heb ook geen vloerverwarming, dus ik weet niet of ik het op lage temperatuur red. Anyway, momenteel ook niet echt van toepassing. Aangezien het laatste deel van m'n familie met emigratie bezig is, weet ik zelf niet hoe lang ik nog blijf.
pi_203381287
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 22:28 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Dat is waar. Maar die kosten zijn erg hoog en ik heb ook geen vloerverwarming, dus ik weet niet of ik het op lage temperatuur red. Anyway, momenteel ook niet echt van toepassing. Aangezien het laatste deel van m'n familie met emigratie bezig is, weet ik zelf niet hoe lang ik nog blijf.
Hmm ja dan is het een lastige. Ik overweeg nu lucht-water te gaan doen. Vandaar dat ik er even op kwam.
pi_203384533
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2022 19:43 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Och, gelukkig zegt mijn verbruik iets anders sinds hij vervangen is.

Overigens was laag aanstellen het eerste wat hij deed.
Dan had dat een andere reden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203384539
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 19:29 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Fabeltjes van ketel-verkopers.

- De meeste ketels gaan met hun (twee)jaarlijks schoonmaak- en controlebeurtje tussen de 15 en 20 jaar mee zonder hoge kosten.
- Afgezien van verbeteringen aan de elektrische waterpomp die een enkele tientallen kWh per kaar besparen, zijn er de laatste 20-25 jaar geen energiebesparende verbeteringen toegepast op cv-ketels.

Vooral ketels die slecht staan afgesteld (60 graden en hoger) in combinatie met een goedkope aan/uit thermostaat hebben een slecht rendement wat niet beter is dan dat van een ketel uit 1980. Laat de doorsnee cv-installateur nu juist de nieuwe ketel op een hoge aanvoertemperatuur instellen "want dan is het zo lekker snel warm in huis".
Na onderhoud moet je ook geregeld de instellingen weer terug zetten.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203384557
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 19:29 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Fabeltjes van ketel-verkopers.

- De meeste ketels gaan met hun (twee)jaarlijks schoonmaak- en controlebeurtje tussen de 15 en 20 jaar mee zonder hoge kosten.
- Afgezien van verbeteringen aan de elektrische waterpomp die een enkele tientallen kWh per kaar besparen, zijn er de laatste 20-25 jaar geen energiebesparende verbeteringen toegepast op cv-ketels.

Vooral ketels die slecht staan afgesteld (60 graden en hoger) in combinatie met een goedkope aan/uit thermostaat hebben een slecht rendement wat niet beter is dan dat van een ketel uit 1980. Laat de doorsnee cv-installateur nu juist de nieuwe ketel op een hoge aanvoertemperatuur instellen "want dan is het zo lekker snel warm in huis".
De efficientie is van 107 naar 109 gegaan maar dat is alleen onder bepaalde omstandigheden en niet noemenswaardig.
De meeste winst valt te behalen bij de instellingen en het warmte afgifte systeem. Daar komt een installateur niet aan, want anders moet die weer terugkomen als het niet goed is en dat kost geld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator zaterdag 29 januari 2022 @ 14:49:54 #242
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_203417585
Over iets meer dan een maand loop het jaarcontract af. Nu twijfel ik: overstappen naar het goedkoopste jaarcontract (incl welkomstbonus), of overstappen naar variabel contract en zodra de prijzen zijn gedaald overstappen naar jaarcontract?

Goedkoopste jaarcontract zou uitkomen op ca ¤160,- per maand.
Variabel zou op dit moment uitkomen op ca ¤180,- per maand.
F.K.A. SuperwormJim
pi_203417712
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 14:49 schreef SwJ het volgende:
Over iets meer dan een maand loop het jaarcontract af. Nu twijfel ik: overstappen naar het goedkoopste jaarcontract (incl welkomstbonus), of overstappen naar variabel contract en zodra de prijzen zijn gedaald overstappen naar jaarcontract?

Goedkoopste jaarcontract zou uitkomen op ca ¤160,- per maand.
Variabel zou op dit moment uitkomen op ca ¤180,- per maand.
Mijn werkgever is een grootverbruiker van gas en landelijk inkoop verwacht (zo ver zij er kijk op hebben) dat de prijzen dalen. Februari blijft enorm duur (70 cent inkoop ex belastingen) maar maart is alweer 10 cent goedkoper en zo wordt de lente een stuk beter (blijft op zijn minst wel het dubbele van vorig jaar 15 cent).

Ik persoonlijk zit nu variabel en blijft dat doen tot zeker mei dit jaar

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2022 14:59:49 ]
pi_203426421
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 14:58 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Mijn werkgever is een grootverbruiker van gas en landelijk inkoop verwacht (zo ver zij er kijk op hebben) dat de prijzen dalen. Februari blijft enorm duur (70 cent inkoop ex belastingen) maar maart is alweer 10 cent goedkoper en zo wordt de lente een stuk beter (blijft op zijn minst wel het dubbele van vorig jaar 15 cent).

Ik persoonlijk zit nu variabel en blijft dat doen tot zeker mei dit jaar
Die daling hoop ik hard op, want ik zit op een jaarverbruik van 6.100 kWh en 3.500m3 gas. Vanaf 10 feb ga ik nieuw tarief betalen (zeg maar 2,5 tot 3x zo hoog als nu), even uitzingen en flink pijn lijden tot de tarieven wat lager liggen.
Da gao nie nou!
pi_203435345
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:48 schreef vigier het volgende:

[..]
Die daling hoop ik hard op, want ik zit op een jaarverbruik van 6.100 kWh en 3.500m3 gas. Vanaf 10 feb ga ik nieuw tarief betalen (zeg maar 2,5 tot 3x zo hoog als nu), even uitzingen en flink pijn lijden tot de tarieven wat lager liggen.
Verwarming op 22 graden en een huis met overal kieren?
pi_203435547
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 23:48 schreef vigier het volgende:

[..]
Die daling hoop ik hard op, want ik zit op een jaarverbruik van 6.100 kWh en 3.500m3 gas. Vanaf 10 feb ga ik nieuw tarief betalen (zeg maar 2,5 tot 3x zo hoog als nu), even uitzingen en flink pijn lijden tot de tarieven wat lager liggen.
Mijn hemel, hoe kom je aan zo’n verbruik?
Pfff, dan komt een tariefsverhoging wel extra hard aan ja,

Wij zitten in een hoekhuis uit 1903, enkelsteens buitenmuren (maar wel overal dubbel hals) en wij komen niet eens in de buurt van wat jij verbruikt.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_203436124
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 16:40 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Eens hoor, ik zie echter 1 nadeel: ik heb altijd bewust rondom eind december/begin januari gewisseld. Je bonus ontvang je dan in het nieuwe jaar (dat vind ik handig) én je begint meteen met een paar dure wintermaanden (januari/februari, soms ook nog maart bij een koude winter).

Als je in mei/juni gaat wisselen, zit je weer met het probleem dat je voorschot de veel te hoog is de eerste maanden, wat bij omvallen van zo'n energieboer heel vervelend is.
Is November en December geen dure maand dan ?
Beste is juist net voor de winter te switchen.
pi_203438740
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 17:05 schreef ArnosL het volgende:

[..]
Verwarming op 22 graden en een huis met overal kieren?
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 17:23 schreef Essebes het volgende:

[..]
Mijn hemel, hoe kom je aan zo’n verbruik?
Pfff, dan komt een tariefsverhoging wel extra hard aan ja,

Wij zitten in een hoekhuis uit 1903, enkelsteens buitenmuren (maar wel overal dubbel hals) en wij komen niet eens in de buurt van wat jij verbruikt.
Hoekhuis, jaren 30, 150m2, 5 dagen thuiswerken. Elektrische vloerverwarming in de keuken, rest allemaal met radiatoren/vloerverwarming. We verbruiken wel minder dan de vorige bewoners, die hadden hun laatste jaar 12.000 kWh (ja, dat verzin ik niet, zaten ook gewoon in de winter buiten met de elektrische heaters). Het dak is van binnenuit geïsoleerd, de muren en de vloer niet.
De achterkant van het huis heeft beneden alleen een convectorput en die vloerverwarming in de keuken. Ketel is een groot deel van de dag aan het stoken. Als ik zo de grafieken van januari bekijk, dan is er elke dag gemiddeld 24kWh verbruikt. De grafiek voor gas laat een 'mooi' verloop zien tegenovergesteld aan de temperatuur.

De man die het ketelonderhoud doet heeft ook geen idee wat het zo hoog maakt. Ik heb lange tijd geleden de temperatuur van de ketel al op 60 graden gezet. In 2019 was het verbruik wel lager, toen werkten we niet thuis, dat scheelt zo'n 20%. Ik heb op dit moment de ventilatieroosters in de muren en 1x in het raam gewoon afgeplakt. Eens in de 3 dagen even goed luchten dat er nog wel genoeg verse lucht binnenkomt. Alles waar nodig voorzien van tochtstrips, ook onder de voordeur. Op 2 puideuren van de slaapkamer na is ook alles dubbelglas. Op de convector in de woonkamer en de radiator in de hal zitten ook van die ventilator units.
Hopelijk gaat de spouwmuurisolatie een flink verschil maken. Weet niet of er ook mensen zijn die er hun vak van hebben gemaakt om een heel huis na te lopen om te zien wat er aan de hand is dan wel hoe het verder goed ingeregeld moet worden?

P.S. Deze post had wellicht beter in K&W gepast.

[ Bericht 1% gewijzigd door vigier op 30-01-2022 21:16:10 ]
Da gao nie nou!
pi_203438855
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 21:05 schreef vigier het volgende:

[..]
[..]
Hoekhuis, jaren 30, 150m2, 5 dagen thuiswerken. Elektrische vloerverwarming in de keuken, rest allemaal met radiatoren/vloerverwarming. We verbruiken wel minder dan de vorige bewoners, die hadden hun laatste jaar 12.000 kWh (ja, dat verzin ik niet, zaten ook gewoon in de winter buiten met de elektrische heaters). Het dak is van binnenuit geïsoleerd, de muren en de vloer niet.
De achterkant van het huis heeft beneden alleen een convectorput en die vloerverwarming in de keuken. Ketel is een groot deel van de dag aan het stoken. Als ik zo de grafieken van januari bekijk, dan is er elke dag gemiddeld 24kWh verbruikt. De grafiek voor gas laat een 'mooi' verloop zien tegenovergesteld aan de temperatuur.
[ afbeelding ]
De man die het ketelonderhoud doet heeft ook geen idee wat het zo hoog maakt. Ik heb lange tijd geleden de temperatuur van de ketel al op 60 graden gezet. In 2019 was het verbruik wel lager, toen werkten we niet thuis, dat scheelt zo'n 20%. Ik heb op dit moment de ventilatieroosters in de muren en 1x in het raam gewoon afgeplakt. Eens in de 3 dagen even goed luchten dat er nog wel genoeg verse lucht binnenkomt. Alles waar nodig voorzien van tochtstrips, ook onder de voordeur. Op 2 puideuren van de slaapkamer na is ook alles dubbelglas. Op de convector in de woonkamer en de radiator in de hal zitten ook van die ventilator units.
Hopelijk gaat de spouwmuurisolatie een flink verschil maken. Weet niet of er ook mensen zijn die er hun vak van hebben gemaakt om een heel huis na te lopen om te zien wat er aan de hand is dan wel hoe het verder goed ingeregeld moet worden?
Ga astjeblieft iets aan je muren doen!! Daar ga je zo geen spijt van hebben
pi_203438889
16 feb komt iemand de muren inspecteren voor isolatie, beter laat dan nooit.
Da gao nie nou!
pi_203438911
quote:
14s.gif Op zondag 30 januari 2022 21:18 schreef vigier het volgende:
16 feb komt iemand de muren inspecteren voor isolatie, beter laat dan nooit.
Ik heb sinds kort geen enkel glas meer in huis, had ik deels wel.

Man, die energierekening going 📉📉📉📉
pi_203438942
Ik geloof dat de wachtlijsten momenteel dusdanig lang zijn dat ik er dit stookseizoen geen profijt meer van ga hebben, maar dan wordt het volgend jaar stukken beter. Gaat zich bij mij met deze tarieven waarschijnlijk zich in 1 jaar terugverdienen...
Da gao nie nou!
pi_203439079
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 21:05 schreef vigier het volgende:

[..]
[..]
Hoekhuis, jaren 30, 150m2, 5 dagen thuiswerken. Elektrische vloerverwarming in de keuken, rest allemaal met radiatoren/vloerverwarming. We verbruiken wel minder dan de vorige bewoners, die hadden hun laatste jaar 12.000 kWh (ja, dat verzin ik niet, zaten ook gewoon in de winter buiten met de elektrische heaters). Het dak is van binnenuit geïsoleerd, de muren en de vloer niet.
De achterkant van het huis heeft beneden alleen een convectorput en die vloerverwarming in de keuken. Ketel is een groot deel van de dag aan het stoken. Als ik zo de grafieken van januari bekijk, dan is er elke dag gemiddeld 24kWh verbruikt. De grafiek voor gas laat een 'mooi' verloop zien tegenovergesteld aan de temperatuur.
[ afbeelding ]
De man die het ketelonderhoud doet heeft ook geen idee wat het zo hoog maakt. Ik heb lange tijd geleden de temperatuur van de ketel al op 60 graden gezet. In 2019 was het verbruik wel lager, toen werkten we niet thuis, dat scheelt zo'n 20%. Ik heb op dit moment de ventilatieroosters in de muren en 1x in het raam gewoon afgeplakt. Eens in de 3 dagen even goed luchten dat er nog wel genoeg verse lucht binnenkomt. Alles waar nodig voorzien van tochtstrips, ook onder de voordeur. Op 2 puideuren van de slaapkamer na is ook alles dubbelglas. Op de convector in de woonkamer en de radiator in de hal zitten ook van die ventilator units.
Hopelijk gaat de spouwmuurisolatie een flink verschil maken. Weet niet of er ook mensen zijn die er hun vak van hebben gemaakt om een heel huis na te lopen om te zien wat er aan de hand is dan wel hoe het verder goed ingeregeld moet worden?
Ik heb helaas pas een paar weken geleden geleerd dat je waarschijnlijk veel meer rendement uit je radiatoren kan halen door fans. Want die zorgen voor meer luchtdoorstroming dus dan wordt meer lucht verwarmd. Deze dingen bedoel ik. Ik zeg waarschijnlijk want ik heb ze vanwege de verhuizing over twee maanden niet meer gekocht. Ik heb een fan op mijn verwarming van mijn werkkamer gezet en de kamer wordt veel en veel warmer. Probeer maar eens.
Ben er achtergekomen dat (gecontroleerde) ventilatie key is, in slaapkamer nu ook het raam weer open gezet (met de deur dicht), bevalt goed. Ik had alles dicht zitten vanwege het enorme verbruik, maar we hebben hier dan ook meer dan 150m2 aan dakoppervlak

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 30-01-2022 21:35:04 ]
pi_203439117
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 21:22 schreef vigier het volgende:
Ik geloof dat de wachtlijsten momenteel dusdanig lang zijn dat ik er dit stookseizoen geen profijt meer van ga hebben, maar dan wordt het volgend jaar stukken beter. Gaat zich bij mij met deze tarieven waarschijnlijk zich in 1 jaar terugverdienen...
Absoluut, wachttijden zijn inderdaad gigantisch. Maar als je er langer wil blijven wonen ga je sws er effect van hebben.

Je kan mogelijk ook vragen of ze het in meerdere, losse, dagen kunnen doen. Als opvulling van agenda gaten. Dat heb ik bij ons gezien dat ze één dag dag wij niet thuis konden zijn ze elders alvast één nieuw raam er in gooiden.

Geen idee of dat met wanden ook kan, maar zou bij deze tarieven waarschijnlijk al boeiend zijn.
pi_203439129
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 21:31 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Ik heb helaas pas een paar weken geleden geleerd dat je waarschijnlijk veel meer rendement uit je radiatoren kan halen door fans. Want die zorgen voor meer luchtdoorstroming dus dan wordt meer lucht verwarmd. Deze dingen bedoel ik. Ik zeg waarschijnlijk want ik heb ze niet gekocht want nog maar twee maanden tot verhuizing. Ik heb nu een fan op mijn verwarming van mijn werkkamer gezet en de kamer wordt veel en veel warmer. Probeer maar eens.
Ben er achtergekomen dat (gecontroleerde) ventilatie key is, in slaapkamer nu ook het raam weer open gezet (met de deur dicht).
Absoluut! Want nu heb je maximale warmte onder je raam maar 2.5 meter verderop bij je thermostaat is dat nog lang niet.
pi_203439147
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 21:31 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Ik heb helaas pas een paar weken geleden geleerd dat je waarschijnlijk veel meer rendement uit je radiatoren kan halen door fans. Want die zorgen voor meer luchtdoorstroming dus dan wordt meer lucht verwarmd. Deze dingen bedoel ik. Ik zeg waarschijnlijk want ik heb ze niet gekocht want nog maar twee maanden tot verhuizing. Ik heb nu een fan op mijn verwarming van mijn werkkamer gezet en de kamer wordt veel en veel warmer. Probeer maar eens.
Ben er achtergekomen dat (gecontroleerde) ventilatie key is, in slaapkamer nu ook het raam weer open gezet (met de deur dicht).
In het stuk dat je quote uit mijn mail kun je lezen dat ik er daar al een aantal van heb. Die helpen zeker bij het verwarmen van de ruimtes!
Da gao nie nou!
pi_203439166
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 21:34 schreef vigier het volgende:

[..]
In het stuk dat je quote uit mijn mail kun je lezen dat ik er daar al een aantal van heb. Die helpen zeker bij het verwarmen van de ruimtes!
Oops :')
pi_203442273
quote:
14s.gif Op zondag 30 januari 2022 21:18 schreef vigier het volgende:
16 feb komt iemand de muren inspecteren voor isolatie, beter laat dan nooit.
Goed bezig! Dat ga je zeker merken, collega's van me ervaren zo'n 30% besparing op het gasverbruik met 6cm spouw. Geen idee wat voor spouw jouw jaren 30 woning heeft maar je gaat het ongetwijfeld merken!

Wellicht kun je je nog in de optie verdiepen om nog een energiebesparende maatregel te nemen zodat je in aanmerking komt voor subsidie. Wellicht oud dubbel glas vervangen voor HR++ glas of vloerisolatie. Plaatsen van HR++ glas kun je mooi combineren met een schilderbeurt.
pi_203442329
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 21:22 schreef vigier het volgende:
Ik geloof dat de wachtlijsten momenteel dusdanig lang zijn dat ik er dit stookseizoen geen profijt meer van ga hebben, maar dan wordt het volgend jaar stukken beter. Gaat zich bij mij met deze tarieven waarschijnlijk zich in 1 jaar terugverdienen...
Het is wel schattig dat je denkt dat dit komt door de hoge gasprijs. Al was het gratis dan nog kon je echt niet meer ergens terecht tot de zomer. In veel regios lukt het dit jaar niet eens meer, met of zonder de hoge gasprijs.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 4 februari 2022 @ 10:23:50 #260
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_203499111
Mijn contract bij Vattenfall loopt eind februari af. Best schappelijke tarieven bieden ze, als ik tenminste vergelijk met nieuwe contracten op de bekende vergelijkingssites.


Stroom Variabel
¤ 0,281434 piek
¤ 0,242714 dal

Gas Variabel
¤ 1,258787


Wel vaste leveringskosten van 6 euro per maand voor zowel gas als elektra…
pi_203499246
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 10:23 schreef kloon_bassie het volgende:
Mijn contract bij Vattenfall loopt eind februari af. Best schappelijke tarieven bieden ze, als ik tenminste vergelijk met nieuwe contracten op de bekende vergelijkingssites.

Stroom Variabel
¤ 0,281434 piek
¤ 0,242714 dal

Gas Variabel
¤ 1,258787

Wel vaste leveringskosten van 6 euro per maand voor zowel gas als elektra…
Hoe kom je hierop?
Ik ben automatisch verhuist naar Budget energie na failisement van vorige leverancier en zit nu op 45c/kwh en 1.07/kuub voor gas. Op vergelijkingssites kom ik uit op het zelfde voor een kwh en gas rond de 1.85 voor een kuub. Vattenfall bellen levert niets anders dan het "modelcontract" op van ~43c/kwh en 1.99/kuub.
  vrijdag 4 februari 2022 @ 10:56:35 #262
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_203499491
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 10:35 schreef B4llistic het volgende:

[..]
Hoe kom je hierop?
Ik ben automatisch verhuist naar Budget energie na failisement van vorige leverancier en zit nu op 45c/kwh en 1.07/kuub voor gas. Op vergelijkingssites kom ik uit op het zelfde voor een kwh en gas rond de 1.85 voor een kuub. Vattenfall bellen levert niets anders dan het "modelcontract" op van ~43c/kwh en 1.99/kuub.
Mijn jaarcontract loopt eind februari af en ik heb nu een mail ontvangen dat vanaf 1 maart dat de variabele tarieven worden.

De markt is op dit moment erg ondoorzichtig blijkbaar. Via internet / bellen krijg je heel andere tarieven. Ik heb denk ik het geluk dat ik bij Vattenfall zat. Ik stap normaal elk jaar over, dat had zo maar bij een leverancier kunnen zijn die mij nu woekertarieven had aangeboden. Al zijn de tarieven in de aanbieding van Vattenfall nog steeds een stuk hoger dan ik tijdens het aflopende contract betaal.
pi_203499536
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 10:23 schreef kloon_bassie het volgende:
Mijn contract bij Vattenfall loopt eind februari af. Best schappelijke tarieven bieden ze, als ik tenminste vergelijk met nieuwe contracten op de bekende vergelijkingssites.


Stroom Variabel
¤ 0,281434 piek
¤ 0,242714 dal

Gas Variabel
¤ 1,258787


Wel vaste leveringskosten van 6 euro per maand voor zowel gas als elektra…
Voor elektra heb ik ook vergelijkbare tarieven vanaf 1 januari. Ook na afloop vast contract en ik blij ook zitten met deze vergelijkbare variabele tarieven.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 4 februari 2022 @ 12:47:22 #264
406785 kloon_bassie
Allemaal Maggies!
pi_203500970
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 10:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Voor elektra heb ik ook vergelijkbare tarieven vanaf 1 januari. Ook na afloop vast contract en ik blij ook zitten met deze vergelijkbare variabele tarieven.
Ook Vattenfall?
pi_203501002
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 12:47 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Ook Vattenfall?
Delta
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203501331
twitter


Goed nieuws voor degene met veel te dure stadsverwarming.
pi_203501778
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 13:03 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]

Goed nieuws voor degene met veel te dure stadsverwarming.
Bijna verkiezingstijd zekers :7
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_203520860
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 10:56 schreef kloon_bassie het volgende:

[..]
Mijn jaarcontract loopt eind februari af en ik heb nu een mail ontvangen dat vanaf 1 maart dat de variabele tarieven worden.

De markt is op dit moment erg ondoorzichtig blijkbaar. Via internet / bellen krijg je heel andere tarieven. Ik heb denk ik het geluk dat ik bij Vattenfall zat. Ik stap normaal elk jaar over, dat had zo maar bij een leverancier kunnen zijn die mij nu woekertarieven had aangeboden. Al zijn de tarieven in de aanbieding van Vattenfall nog steeds een stuk hoger dan ik tijdens het aflopende contract betaal.
Hier exact hetzelfde. Ik stap normaal elk jaar over en eind feb. loopt mijn contract ook af. Mijn nieuwe aanbod is per maand maar 4 euro hoger dan mijn huidige contract. Hier zit wel 10% klantenkorting in en ik ben geen grootverbruiker. Alleen bij de kosten voor stroom zie ik een minbedrag omdat de energiebelasting staat op -900. Is dat de compensatie vanuit de overheid?
pi_203521751
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 13:03 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]

Goed nieuws voor degene met veel te dure stadsverwarming.
wat is een eerlijke prijs dan van een monopolist van een eerste levensbehoefte?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203522876
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 16:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
wat is een eerlijke prijs dan van een monopolist van een eerste levensbehoefte?
Volgens de nieuwe warmtewet moet dat via een kostengebaseerde tariefregulering.
  zaterdag 5 februari 2022 @ 17:31:02 #271
342493 MissionPhailed
EU = Mission Phailed?
pi_203522908
Even in de materie gedoken en zien hoezeer de prijsexplosie van gas mij persoonlijk gaat treffen. Ik zit bij Eneco (al jaren) met een actueel gastarief van 0,95 euro per kuub. Afgelopen januari was tot dusver de maand met het hoogste verbruik van dit contractjaar; 47 kuub. Een maandtarief van honderden euro lijkt dus niet in de pijplijn te zitten. Momenteel betaal ik voor gas + elektriciteit 54 euro per maand.
pi_203523021
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 17:28 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Volgens de nieuwe warmtewet moet dat via een kostengebaseerde tariefregulering.
Benieuwd welke kosten ze dan mee mogen rekenen.
  zaterdag 5 februari 2022 @ 17:52:33 #273
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203523147
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 14:46 schreef CR7 het volgende:

[..]
Hier exact hetzelfde. Ik stap normaal elk jaar over en eind feb. loopt mijn contract ook af. Mijn nieuwe aanbod is per maand maar 4 euro hoger dan mijn huidige contract. Hier zit wel 10% klantenkorting in en ik ben geen grootverbruiker. Alleen bij de kosten voor stroom zie ik een minbedrag omdat de energiebelasting staat op -900. Is dat de compensatie vanuit de overheid?
Yep, dat is idd die compensatie.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203523528
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 17:28 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Volgens de nieuwe warmtewet moet dat via een kostengebaseerde tariefregulering.
wat houdt dat in?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 5 februari 2022 @ 18:30:40 #275
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_203523711
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 13:03 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]

Goed nieuws voor degene met veel te dure stadsverwarming.
beetje gek, eerst koppelen aan de gasprijs om extreme prijzen van stadswarmte te voorkomen. Als de gasprijs te veel stijgt gaan we plots weer ontkopelen.
Tot nooit .......
pi_203524504
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 18:30 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
beetje gek, eerst koppelen aan de gasprijs om extreme prijzen van stadswarmte te voorkomen. Als de gasprijs te veel stijgt gaan we plots weer ontkopelen.
Die ontkoppeling zat er sowieso al aan te komen omdat de gasprijs duurder gaat worden vanwege de energietransitie.
pi_203524606
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 18:30 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
beetje gek, eerst koppelen aan de gasprijs om extreme prijzen van stadswarmte te voorkomen. Als de gasprijs te veel stijgt gaan we plots weer ontkopelen.
Beetje gek, huishoudens hebben geen enkele keus en ondanks dat bij een aantal leveranciers de kosten gelijk gebleven zijn willen de leveranciers even de prijs verdrievoudigen zodat de winst kan exploderen.....

Stadswarmte is vaak (altijd?) duurder dan de vrije markt? Zal wel aan mij liggen maar dat vond ik echt bizar

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 05-02-2022 19:24:59 ]
pi_203525143
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 18:30 schreef Speekselklier het volgende:

[..]
beetje gek, eerst koppelen aan de gasprijs om extreme prijzen van stadswarmte te voorkomen. Als de gasprijs te veel stijgt gaan we plots weer ontkopelen.
klopt inderdaad, het is best gek. Ik heb liever ook regels die nooit meer mogen veranderen.

Ik heb het systeem altijd gek gevonden, want in de gasprijs zit een deel om het gasleiding netwerk van gasunie te onderhouden. Stadsverwarming heeft dat onderhoud niet, want ze gebruiken geen leiding van gasunie.... Daarnaast moet je al betalen voor het onderhoud van de stadsverwarming.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203694798
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 19:58 schreef Schuifpui het volgende:
Hebben meer mensen hier Warmte van Eneco?

Ik heb een soort vooraankondiging gehad van mijn jaarnota met in het kort de mededeling dat ik geld opzij moet zetten omdat ze verwachten dat ik ¤424 moet bijbetalen. Irritant is dat er nog geen enkele berekening of specificatie bijzit.

Ik heb een contract van 31 jan 2021 - 31 jan 2022. Ik snap dat vanaf 1 januari de tarieven omhoog zijn gegaan en dat m'n termijnbedrag daardoor nu eigenlijk te laag is. Een GJ is van ¤25 naar ¤44 gegaan. Daarnaast zie ik dat ik andere jaren op 18GJ zat en dit jaar op 20GJ, waarschijnlijk door minder vakantie en vaker thuis zijn door corona. Alle andere jaren kreeg ik een klein bedrag terug, dus m'n termijnbedrag zit normaal gesproken goed en is ook afgelopen jaar wat verhoogd.

Aangezien ik afgelopen 2GJ meer heb verbruik, is te verwachten dat ik 2x¤25 bij moet betalen. Daarnaast is in januari het tarief omhoog gegaan, dus ook daarvoor zal ik moeten bijbetalen. Gelukkig houd ik regelmatig mijn meterstanden bij en weet ik dat ik tussen 28-11-2021 en 23-1-2022 5.4 GJ heb verbruik, dat is een kleine 3GJ op maandelijkse basis. Dat zou betekenen dat ik 3x(¤44 - ¤25) = ¤57 te weinig heb betaald. Totaal dus ¤107.

Ik snap niet hoe Eneco op ¤424 kan uitkomen. :{

Overigens is die stadswarmte al 2.5x zo duur als gas (ja maar je hebt geen CV ketel). Ik vraag me af welk absurd bedrag ik komende jaar mag gaan betalen als alleenstaande. Waarschijnlijk gaat dit over de ¤140 en daar zit nog geen elektriciteit bij.
Inmiddels de jaarrekening binnen en moet 14 euro bij betalen ipv 400+. Voor niets bang gemaakt door dat bericht dus.

Maandbedrag wel omhoog van 89 naar 120. :{
pi_203695795
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 20:27 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Inmiddels de jaarrekening binnen en moet 14 euro bij betalen ipv 400+. Voor niets bang gemaakt door dat bericht dus.

Maandbedrag wel omhoog van 89 naar 120. :{
Eneco slaat wel vaker de plank mis in hun communicatie. Ik heb ook stadsverwarming van ze, wacht nog altijd op hun nieuwe 'aanbod' dat ik in januari ga krijgen.

Klote van je maandbedrag, maar met de extra teruggave energiebelasting (en misschien thuiswerkvergoeding van je baas?) kom je wellicht onderaan de streep wel aardig uit. En anders twee truien aan ;)
pi_203697609
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 20:27 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Inmiddels de jaarrekening binnen en moet 14 euro bij betalen ipv 400+. Voor niets bang gemaakt door dat bericht dus.

Maandbedrag wel omhoog van 89 naar 120. :{
Vattenfall deed dat ook. Ik zou 160-200 euro moeten bijbetalen. Paniek! Verhoog je maandbedrag! Niet gedaan…
Kreeg ¤50,- terug.
  vrijdag 18 februari 2022 @ 03:20:15 #282
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_203713040
Ik heb ook Vattenfall , Electra + gas, maar ben de afgelopen 3 maanden slechts 25 per maand kwijt.

Ik zet de verwarming enkel in de woonkamer aan, op maximaal 17 graden (zonder verwarming is het hier binnen 15.5 graden) En douche 4 keer per week.
Verder ben ik 4 avonden in de week bij moeders, dus die dagen gebruik ik helemaal geen verwarming.
pi_203713362
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 20:27 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
Inmiddels de jaarrekening binnen en moet 14 euro bij betalen ipv 400+. Voor niets bang gemaakt door dat bericht dus.

Maandbedrag wel omhoog van 89 naar 120. :{
Mijn maandbedrag ging van 135 naar 155, maar is na een herberekening over het afgelopen jaar terug gezet op 105.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_203714204
Budget energie berekende het maandbedrag voor het komend jaar op 425 euro. Snel teruggezet, want in maart krijgen we een all electric warmtepomp en een dak vol panelen 😋
  vrijdag 25 februari 2022 @ 14:44:21 #285
57798 Gerard-Joling
No more bolero's....
pi_203832042
Goedendag,

Ik zit sinds augustus 2021 voor een jaar bij Greenchoice. Daarvoor bij Essent. Ik heb nu in de afgelopen 2 maanden al twee keer een verkoper van Essent aan de deur gehad die bij hoog en laag beweert dat hij mij een contract met goedkopere tarieven dan Greenchoice kan aanbieden. Dit omdat Essent mij graag ziet terugkomen als voormalig klant. Ik betaal bij Greenhoice nu circa 90 cent voor gas en 20 cent voor stroom (excl vaste kosten). Supergoedkoop als je dit vergelijkt met de hoge tarieven van nu.

Ik vertrouw verkopers aan de deur nooit zo, dus heb ze heengezonden. Maar ben toch wel ergens benieuwd of ze de waarheid spreken. Er moet toch ergens een addertje onder het gras zitten. Wellicht heeft iemand hier ervaring mee?
Zing met me mee tot morgenvroeg....
  Moderator vrijdag 25 februari 2022 @ 14:51:04 #286
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203832131
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 14:44 schreef Gerard-Joling het volgende:
Goedendag,

Ik zit sinds augustus 2021 voor een jaar bij Greenchoice. Daarvoor bij Essent. Ik heb nu in de afgelopen 2 maanden al twee keer een verkoper van Essent aan de deur gehad die bij hoog en laag beweert dat hij mij een contract met goedkopere tarieven dan Greenchoice kan aanbieden. Dit omdat Essent mij graag ziet terugkomen als voormalig klant. Ik betaal bij Greenhoice nu circa 90 cent voor gas en 20 cent voor stroom (excl vaste kosten). Supergoedkoop als je dit vergelijkt met de hoge tarieven van nu.

Ik vertrouw verkopers aan de deur nooit zo, dus heb ze heengezonden. Maar ben toch wel ergens benieuwd of ze de waarheid spreken. Er moet toch ergens een addertje onder het gras zitten. Wellicht heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ben in juni 2020 bij Essent weg gegaan. Ik ben vanaf toen tot nu al minstens een keer of 20 telefonisch benadert met de vraag of ik niet terug wil komen.

1. Ik wil dat niet, want toen ik belde konden ze niks voor me doen, en als ik dan weg wilde gaan 'moest ik dat maar doen' en als ik dat dan vervolgens daadwerkelijk doe moet ik ineens terug komen.
2. Ze zijn niet goedkoper. Dat zijn ze gewoon niet (in mijn geval). Daarbij, die telefoontjes kosten tijd en dus geld, en dat allemaal om je als klant terug te krijgen, en dan kan het nog steeds voor hun uit.

Ik heb een keer dat gesprek helemaal gevoerd, en ze waren gewoon niet goedkoper. Dat waren ze gewoon niet.

Qua verkopers aan de deur, daar doe ik standaard niet aan mee. Voor helemaal niks. Ik heb ze hier ook al een paar keer aan de deur gehad, voor iets van 2 euro per maand, maar in 1x 24 euro contant aftikken 'mogen' ze dan niet. Nee, ze hebben een tabletje bij zich en je moet ze machtigen.

Wat denk je nou zelf, dat ik een of andere gozer aan de deur op een tabletje toestemming ga geven om van mijn rekening geld af te boeken? Want het gaat overduidelijk niet om die 24 euro (wat wel is hoe ze het proberen te verkopen, want het gaat natuurlijk zogenaamd om goed doel X) maar om je gegevens.

Doei, doe ik niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203832136
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2022 23:22 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Vattenfall deed dat ook. Ik zou 160-200 euro moeten bijbetalen. Paniek! Verhoog je maandbedrag! Niet gedaan…
Kreeg ¤50,- terug.
Ik heb in het team gezeten waar deze berekening gemaakt word, geloof me het is enorm complex en van ontzettend veel zaken afhankelijk, ik kan je in ieder geval vertellen dat dit niet iets is waarbij Vattenfall voordeel van heeft, het is echt een oprecht advies.

De meeste uitschieters komen naar voren als mensen bijvoorbeeld nog kort te gaan hebben tot een eindafrekening, relatief veel gebruiken, en wanneer het een koude maand is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203832234
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 14:44 schreef Gerard-Joling het volgende:
Goedendag,

Ik zit sinds augustus 2021 voor een jaar bij Greenchoice. Daarvoor bij Essent. Ik heb nu in de afgelopen 2 maanden al twee keer een verkoper van Essent aan de deur gehad die bij hoog en laag beweert dat hij mij een contract met goedkopere tarieven dan Greenchoice kan aanbieden. Dit omdat Essent mij graag ziet terugkomen als voormalig klant. Ik betaal bij Greenhoice nu circa 90 cent voor gas en 20 cent voor stroom (excl vaste kosten). Supergoedkoop als je dit vergelijkt met de hoge tarieven van nu.

Ik vertrouw verkopers aan de deur nooit zo, dus heb ze heengezonden. Maar ben toch wel ergens benieuwd of ze de waarheid spreken. Er moet toch ergens een addertje onder het gras zitten. Wellicht heeft iemand hier ervaring mee?
Klopt mensrn due jou iets willen verkopen zijn per definitie nooit goedkoper en liegen per definitie in elke zin, wat best knap is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 25 februari 2022 @ 16:23:21 #289
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_203833340
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 14:44 schreef Gerard-Joling het volgende:

Ik vertrouw verkopers aan de deur nooit zo, dus heb ze heengezonden. Maar ben toch wel ergens benieuwd of ze de waarheid spreken. Er moet toch ergens een addertje onder het gras zitten. Wellicht heeft iemand hier ervaring mee?
de prijzen die ze aan de deur laten zijn allemaal schattingen.
En reken maar dat ze je laag inschatten.

Ook moet je vaak doorscrollen (bewust zo gebouwd) om de btw te kunnen zien. Uiteraard doen ze dat niet. Je zietvdus vaak ex btw prijzen.
Tot nooit .......
pi_204229437
Onze energieleverancier verhoogt binnenkort de tarieven weer. Ik heb geen slimme meters. De formule voor de berekening van de kosten (met graaddagen enz) willen ze me nog steeds niet geven, maar ik heb nu wel de belofte gekregen dat ik op die datum de meterstanden door mag geven en ze die gaan gebruiken als uitgangspunt.
Aangezien we naar het betere weer toe gaan en we de afgelopen jaren zowel voor gas als elektra niet kunnen gebruiken als referentie (afgelopen jaar geisoleerd en zonnepanelen gelegd) ga ik er van uit dat dat gunstiger voor ons is.
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:32:42 #291
365087 RamboDirk
is een beer!
pi_204289131
Waarom wordt alleen de elektriciteitsbelasting gecompenseerd en niet die 0,53¤ belasting per m3 gas?
  zondag 3 april 2022 @ 10:18:59 #292
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_204315709
Hmz... ik zat 3 jaar vast bij Vandebron, maandtarief 145 euro.
Loopt over een maand af, op basis van mijn verbruik van de afgelopen jaren ga ik 340 euro betalen, bijna 140% erbovenop -O-
Ja inderdaad, V. ja.
  maandag 4 april 2022 @ 13:21:22 #293
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_204327851
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:32 schreef RamboDirk het volgende:
Waarom wordt alleen de elektriciteitsbelasting gecompenseerd en niet die 0,53¤ belasting per m3 gas?
Omdat ze gas haten.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_204327897
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:32 schreef RamboDirk het volgende:
Waarom wordt alleen de elektriciteitsbelasting gecompenseerd en niet die 0,53¤ belasting per m3 gas?
Omdat ik de volledige compensatie wil
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 4 april 2022 @ 14:34:40 #295
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_204328517
Wat ik nou best verbijsterend vind is als ik bij energieleveranciers duidelijk probeer te krijgen wat het maandbedrag zou worden op basis van mijn verbruik, ik bij bijvoorbeeld Vattenval alleen een contract kan aanvragen.\
Als ik -via allerlei omwegen- wel in een soort berekening terechtkom, blijft ie hangen bij de berekening (30 minuten+ een draaiend wieltje).
Ja inderdaad, V. ja.
pi_204328546
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:32 schreef RamboDirk het volgende:
Waarom wordt alleen de elektriciteitsbelasting gecompenseerd en niet die 0,53¤ belasting per m3 gas?
Iedereen heeft elektra, niet iedereen heeft gas. Je mist dan bijvoorbeeld de mensen die aangesloten zijn op een warmtenet.
  maandag 4 april 2022 @ 14:41:02 #297
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_204328571
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2022 14:38 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Iedereen heeft elektra, niet iedereen heeft gas. Je mist dan bijvoorbeeld de mensen die aangesloten zijn op een warmtenet.
Er zijn toch ook mensen met 14 zonnepanelen die verder alleen gas afnemen?
Ja inderdaad, V. ja.
pi_204328583
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 14:44 schreef Gerard-Joling het volgende:
Goedendag,

Ik zit sinds augustus 2021 voor een jaar bij Greenchoice. Daarvoor bij Essent. Ik heb nu in de afgelopen 2 maanden al twee keer een verkoper van Essent aan de deur gehad die bij hoog en laag beweert dat hij mij een contract met goedkopere tarieven dan Greenchoice kan aanbieden. Dit omdat Essent mij graag ziet terugkomen als voormalig klant. Ik betaal bij Greenhoice nu circa 90 cent voor gas en 20 cent voor stroom (excl vaste kosten). Supergoedkoop als je dit vergelijkt met de hoge tarieven van nu.

Ik vertrouw verkopers aan de deur nooit zo, dus heb ze heengezonden. Maar ben toch wel ergens benieuwd of ze de waarheid spreken. Er moet toch ergens een addertje onder het gras zitten. Wellicht heeft iemand hier ervaring mee?
Vaak klopt het wel want overstappen loont. Elk jaar overstappen is het meest gunstig. Blijf je je energieleverancier trouw dan betaal je meer dan de nieuwkomers. Energieleveranciers betalen die colporteurs (zijn niet in dienst van de leverancier) grof veel geld voor elke nieuwe klant

De verkoper aan jouw deur kan jouw huidige tarief nooit matchen, maar ben je einde contract, vergelijk het dan eens. Let op dat je naar eenheidsprijzen kijkt en niet naar maandbedragen en pak ook de leveringskosten

Maar vooral. Sluit nooit een abonnement bij een colporteur af. Je kan als je zelf online zoekt (en tegenwoordig direct de leveranciers belt) veel aantrekkelijker prijzen krijgen. Stap wel elk jaar over (oud studiegenoot heeft voor zijn werkgever uitgezocht wat het meest gunstig was, model-, variabel, jaar of meerjarencontracten).
pi_204328590
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 14:34 schreef V. het volgende:
Wat ik nou best verbijsterend vind is als ik bij energieleveranciers duidelijk probeer te krijgen wat het maandbedrag zou worden op basis van mijn verbruik, ik bij bijvoorbeeld Vattenval alleen een contract kan aanvragen.\
Als ik -via allerlei omwegen- wel in een soort berekening terechtkom, blijft ie hangen bij de berekening (30 minuten+ een draaiend wieltje).
Ik zou als leverancier ook geen nieuwe klanten willen aannemen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 5 april 2022 @ 09:24:04 #300
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_204335973
quote:
0s.gif Op maandag 4 april 2022 14:42 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zou als leverancier ook geen nieuwe klanten willen aannemen
Hoezo niet? Iedereen betaalt toch gewoon wat het kost?
Ja inderdaad, V. ja.
pi_204336029
quote:
1s.gif Op maandag 4 april 2022 14:42 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Vaak klopt het wel want overstappen loont. Elk jaar overstappen is het meest gunstig. Blijf je je energieleverancier trouw dan betaal je meer dan de nieuwkomers. Energieleveranciers betalen die colporteurs (zijn niet in dienst van de leverancier) grof veel geld voor elke nieuwe klant

De verkoper aan jouw deur kan jouw huidige tarief nooit matchen, maar ben je einde contract, vergelijk het dan eens. Let op dat je naar eenheidsprijzen kijkt en niet naar maandbedragen en pak ook de leveringskosten

Maar vooral. Sluit nooit een abonnement bij een colporteur af. Je kan als je zelf online zoekt (en tegenwoordig direct de leveranciers belt) veel aantrekkelijker prijzen krijgen. Stap wel elk jaar over (oud studiegenoot heeft voor zijn werkgever uitgezocht wat het meest gunstig was, model-, variabel, jaar of meerjarencontracten).
Het advies om ieder jaar over te stappen kan inmiddels ook de prullenbak in.

Had je maart 2021 een contract voor 1 jaar afgesloten, dan ging je na dat jaar van ¤0,26 voor stroom en ¤0,78 voor aardgas naar ¤0,53 voor stroom en ¤2,25 voor gas.

Had je een contract voor 3 jaar afgesloten, dan had je nu nog 2 jaar goedkoop gas en stroom gehad.

Daar kan geen bonus tegenop.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')