abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 18 oktober 2021 @ 13:08:52 #1
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201805840
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/



Historisch lage rente:



Euhm, nieuw deel geklikt?
Dum de dum
pi_201806019
Tsja, het is natuurlijk waard wat de gek er voor geeft. Er hoeft natuurlijk maar één iemand te zijn die het wel ziet zitten.
Maar laat ik het zo zeggen; we hadden niet de druk van 20 kijkers op één dag en gelijk beslissen, we hoorden van de buren qua aantallen kijkers niks in tegenstrijd met wat de makelaar vertelde, en we hadden nog geen bericht gehad dat er een bod gedaan was (om een tegenbod te kunnen doen).. dus in die zin.. Het huis staat er ook al sinds 1 oktober op. Dat is vrij lang.

Voor ons is het nu afgesloten; net aangegeven dat we het voor deze prijs niet gaan doen. Dus we zoeken verder :) .
  maandag 18 oktober 2021 @ 13:33:59 #3
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201806175
quote:
7s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:20 schreef Candaasje het volgende:
Tsja, het is natuurlijk waard wat de gek er voor geeft. Er hoeft natuurlijk maar één iemand te zijn die het wel ziet zitten.
Maar laat ik het zo zeggen; we hadden niet de druk van 20 kijkers op één dag en gelijk beslissen, we hoorden van de buren qua aantallen kijkers niks in tegenstrijd met wat de makelaar vertelde, en we hadden nog geen bericht gehad dat er een bod gedaan was (om een tegenbod te kunnen doen).. dus in die zin.. Het huis staat er ook al sinds 1 oktober op. Dat is vrij lang.

Voor ons is het nu afgesloten; net aangegeven dat we het voor deze prijs niet gaan doen. Dus we zoeken verder :) .
Dus ook geen bod onder de vraagprijs? Nee heb je he. Of wil je uberhaupt niet de kosten gaan maken?
Dum de dum
pi_201806201
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:33 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Dus ook geen bod onder de vraagprijs? Nee heb je he. Of wil je uberhaupt niet de kosten gaan maken?
Nee ook geen bod. Als het er over 3 weken nog op staat en we hebben niks anders op het oog, kunnen we het altijd eens heroverwegen. Maar we moeten er echt wel veel concessies voor doen, en ook een prijs van 390k zouden we al teveel vinden. Misschien was de les van nu ook wel; bij teveel twijfelen, niet doen.

Wel een leerzame ervaring verder, dat dan weer wel :D
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 14:32:13 #5
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201806727
Vandaag ook weer een bezichtiging afwijzing gekregen "de bezichtiging was vorige week al" waarom bestaat de website funda.nl uberhaupt, niet om huizen te verkopen blijkbaar.... De site funda.nl is gewoon een trollsite.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 18 oktober 2021 @ 14:42:25 #6
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_201806829
quote:
88s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Vandaag ook weer een bezichtiging afwijzing gekregen "de bezichtiging was vorige week al" waarom bestaat de website funda.nl uberhaupt, niet om huizen te verkopen blijkbaar.... De site funda.nl is gewoon een trollsite.
Tot dat de markt op zijn kop ging was funda een prima middel. Nu wordt er veel vooraf via makelaars sites of nog meer achterkamertjes geregeld en is funda enkel een formaliteit bij veel huizen.
Ik heb je lief mijn hele leven
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 14:43:34 #7
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201806848
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:42 schreef laziness het volgende:

[..]
Tot dat de markt op zijn kop ging was funda een prima middel. Nu wordt er veel vooraf via makelaars sites of nog meer achterkamertjes geregeld en is funda enkel een formaliteit bij veel huizen.
Ja het is een mooie markt voor de midlemanagers...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201807060
Ik denk niet dat funda een formaliteit is. Een huis op Funda zetten kost een paar honderd euro. Waarom zou je dat doen als het een formaliteit is?

Toen wij ons huis verkochten hadden we de eerste kijkdag mensen met aankoopmakelaar (vaak ingepland voor het op funda stond) en de tweede kijkdag met funda mensen. We hadden tussen het plaatsen op funda en de eerste kijkdag anderhalve week zitten. Je wil dat zoveel mogelijk mensen een kans hebben op je huis te bieden.
pi_201807113
quote:
88s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Vandaag ook weer een bezichtiging afwijzing gekregen "de bezichtiging was vorige week al" waarom bestaat de website funda.nl uberhaupt, niet om huizen te verkopen blijkbaar.... De site funda.nl is gewoon een trollsite.
Ik had dit laatst ook; huis is al verkocht. Toen ik vroeg waarom het er nog op stond was het antwoord dat de financiering nog niet helemaal rond is dus je weet maar nooit..
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 15:06:26 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201807114
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 15:01 schreef MisChrartin het volgende:
Ik denk niet dat funda een formaliteit is. Een huis op Funda zetten kost een paar honderd euro. Waarom zou je dat doen als het een formaliteit is?

Toen wij ons huis verkochten hadden we de eerste kijkdag mensen met aankoopmakelaar (vaak ingepland voor het op funda stond) en de tweede kijkdag met funda mensen. We hadden tussen het plaatsen op funda en de eerste kijkdag anderhalve week zitten. Je wil dat zoveel mogelijk mensen een kans hebben op je huis te bieden.
Denk het ook niet hoor het is gewoon een symptoom van de markt waar gewoon niet veel aanbod is. Maar daardoor voelt funda wel vervelend als je er niet op seconde 1 bij bent dan ben je te laat. Ik weet dat sommige mensen funda kijken als hobby hebben maar ik vind het een verschrikkelijk iets. Het is als door een winkel lopen waar je niets kan kopen daar is geen lol aan. Tevens is het een website die aan alle kanten je eigen onvermogen naar je terug spiegelt. Het is een beetje als mensen die niet kunnen klussen naar klus tv laten kijken het een soort grote "na na ne na na" :6 richting de bezoekers.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 15:07:36 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201807130
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 15:06 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]
Ik had dit laatst ook; huis is al verkocht. Toen ik vroeg waarom het er nog op stond was het antwoord dat de financiering nog niet helemaal rond is dus je weet maar nooit..
Meestal zetten ze er dan wel bij dat de bezichtigingen al vol zijn en/of dat het erg druk is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201807346
Je zou je kunnen aanmelden voor zoekopdrachten bij makelaars trouwens, dan heb je huizen vaak voordat ze op funda komen.
pi_201807365
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 15:06 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]
Ik had dit laatst ook; huis is al verkocht. Toen ik vroeg waarom het er nog op stond was het antwoord dat de financiering nog niet helemaal rond is dus je weet maar nooit..
Daar heb je op Funda gewoon een aparte status voor: Onder bod.
Maar makelaars zijn wel huftertjes hoor ;)
Wat men in de slechte tijd nog wel eens deed was een huis dat lang erop stond er afhalen, en een dag later weer terugzetten, maar daar zijn nu regels voor ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_201807556
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 15:29 schreef raptorix het volgende:

[..]
Daar heb je op Funda gewoon een aparte status voor: Onder bod.
Maar makelaars zijn wel huftertjes hoor ;)
Wat men in de slechte tijd nog wel eens deed was een huis dat lang erop stond er afhalen, en een dag later weer terugzetten, maar daar zijn nu regels voor ;)
Precies. Ik las dit artikel trouwens, echt niet meer voor te stellen:

https://www.destentor.nl/(...)p-een-huis~a3958f65/
  maandag 18 oktober 2021 @ 16:07:27 #15
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_201807647
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 15:55 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]
Precies. Ik las dit artikel trouwens, echt niet meer voor te stellen:

https://www.destentor.nl/(...)p-een-huis~a3958f65/
Nou ik kan het me wel voorstellen. Mijn man kocht een flatje eind 2006 en alles ging met winst weg in die tijd. Lehman brothers valt en we raakten het in 2012 aan de straatstenen niet meer kwijt.
Het kan zo weer gebeuren.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_201807871
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 15:29 schreef raptorix het volgende:

[..]
Daar heb je op Funda gewoon een aparte status voor: Onder bod.
Maar makelaars zijn wel huftertjes hoor ;)
Wat men in de slechte tijd nog wel eens deed was een huis dat lang erop stond er afhalen, en een dag later weer terugzetten, maar daar zijn nu regels voor ;)
Dat laatste zie ik heel enkel nog steeds wel eens gebeuren.
pi_201808894
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 16:29 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]
Dat laatste zie ik heel enkel nog steeds wel eens gebeuren.
Ja er zullen denk ik ook wel eens situaties zijn dat iemand bijvoorbeeld per ongeluk een huis afmeld, en het dan weer terugzet. Overigens staat nieuw aanbod tegenwoordig redelijk snel op Funda, vroeger was dit niet zo, Makelaars verdienden toen aan zoekopdrachten en daarom stonden ze pas na 3-5 dagen op Funda. Ik heb zelf de eerste versie van Funda gebouwd, en toen we na 10 jaar een hele grote update deden bleek dat 10.000 huizen nooit afgemeld waren als verkocht, die hebben we toen een apart vinkje gegeven: Spookhuis :D
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_201815772
Ik lees al een tijdje mee, maar voor ons is het nu ook zover. En nu het zover is, merk ik dat ik niet blij ben en alleen maar paniekerig ben.

Wij hebben een bod gedaan van 411k op een woning in de stad waar we willen wonen. Vraagprijs was 350k. Prima buurt, grote tussenwoning(133m2 en 170m2 perceel). Niet ons droomhuis, maar voldoende voor groei en maandlasten prima te dragen (we lenen ongeveer 2/3 van onze max). Taxatie is deze week en tekenen is donderdag.

Toch kan ik het gevoel niet van me afschudden dat we 75k tot 100k teveel betalen voor dit huis. Een vriend van ons heeft eind 2017 hetzelfde huis (met iets kleiner perceel) voor 250k gekocht. Nu weet ik heus dat de tijden anders zijn, maar dat is een bizar verschil en ik ben dus doodsbang dat we nu op de absolute top kopen, de prijzen gaan dalen (want dit kan toch niet houdbaar zijn!) En dat we dus over 5 jaar ofzo al 100k onder water staan.

Herkennen jullie dit gevoel en hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Is mijn angst terecht?
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:29:48 #19
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201815806
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:27 schreef jcr700 het volgende:
Ik lees al een tijdje mee, maar voor ons is het nu ook zover. En nu het zover is, merk ik dat ik niet blij ben en alleen maar paniekerig ben.

Wij hebben een bod gedaan van 411k op een woning in de stad waar we willen wonen. Vraagprijs was 350k. Prima buurt, grote tussenwoning(133m2 en 170m2 perceel). Niet ons droomhuis, maar voldoende voor groei en maandlasten prima te dragen (we lenen ongeveer 2/3 van onze max). Taxatie is deze week en tekenen is donderdag.

Toch kan ik het gevoel niet van me afschudden dat we 75k tot 100k teveel betalen voor dit huis. Een vriend van ons heeft eind 2017 hetzelfde huis (met iets kleiner perceel) voor 250k gekocht. Nu weet ik heus dat de tijden anders zijn, maar dat is een bizar verschil en ik ben dus doodsbang dat we nu op de absolute top kopen, de prijzen gaan dalen (want dit kan toch niet houdbaar zijn!) En dat we dus over 5 jaar ofzo al 100k onder water staan.

Herkennen jullie dit gevoel en hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Is mijn angst terecht?
Wat maakt het uit dat je over 5 jaar onder water staat? Het is alleen belangrijk op het moment dat je gaat verkopen...
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:31:56 #20
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201815844
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:27 schreef jcr700 het volgende:
Ik lees al een tijdje mee, maar voor ons is het nu ook zover. En nu het zover is, merk ik dat ik niet blij ben en alleen maar paniekerig ben.

Wij hebben een bod gedaan van 411k op een woning in de stad waar we willen wonen. Vraagprijs was 350k. Prima buurt, grote tussenwoning(133m2 en 170m2 perceel). Niet ons droomhuis, maar voldoende voor groei en maandlasten prima te dragen (we lenen ongeveer 2/3 van onze max). Taxatie is deze week en tekenen is donderdag.

Toch kan ik het gevoel niet van me afschudden dat we 75k tot 100k teveel betalen voor dit huis. Een vriend van ons heeft eind 2017 hetzelfde huis (met iets kleiner perceel) voor 250k gekocht. Nu weet ik heus dat de tijden anders zijn, maar dat is een bizar verschil en ik ben dus doodsbang dat we nu op de absolute top kopen, de prijzen gaan dalen (want dit kan toch niet houdbaar zijn!) En dat we dus over 5 jaar ofzo al 100k onder water staan.

Herkennen jullie dit gevoel en hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Is mijn angst terecht?
Ga je het voelen als je onder water staat?
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:33:04 #21
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201815867
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:27 schreef jcr700 het volgende:
Ik lees al een tijdje mee, maar voor ons is het nu ook zover. En nu het zover is, merk ik dat ik niet blij ben en alleen maar paniekerig ben.

Wij hebben een bod gedaan van 411k op een woning in de stad waar we willen wonen. Vraagprijs was 350k. Prima buurt, grote tussenwoning(133m2 en 170m2 perceel). Niet ons droomhuis, maar voldoende voor groei en maandlasten prima te dragen (we lenen ongeveer 2/3 van onze max). Taxatie is deze week en tekenen is donderdag.

Toch kan ik het gevoel niet van me afschudden dat we 75k tot 100k teveel betalen voor dit huis. Een vriend van ons heeft eind 2017 hetzelfde huis (met iets kleiner perceel) voor 250k gekocht. Nu weet ik heus dat de tijden anders zijn, maar dat is een bizar verschil en ik ben dus doodsbang dat we nu op de absolute top kopen, de prijzen gaan dalen (want dit kan toch niet houdbaar zijn!) En dat we dus over 5 jaar ofzo al 100k onder water staan.

Herkennen jullie dit gevoel en hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Is mijn angst terecht?
Mwoah je hebt behoorlijk overboden, maar met een 10 - 20% stijging en zonder het huis en locatie te kennen is 250k -> 400k best reeel deze dagen. Ga er maar vanuit dat de taxatie tussen de 350k en 400k komt, dus, heb je 50k oid eigen geld?

Teveel betalen is ook zoiets. Je hoeft er nooit meer uit, je gaat 30 jaar lang een vast (of bijna vast) bedrag betalen en aan het eind v/d rit heb je iets dat minimaal ~600.000 waard is tenzij er iets HEEEEEEEL vreemds gebeurt de komende 30 jaar.

Probleem in NL is gewoon dat er nu, en in ieder geval de komende 5 a 10 jaar minimaal te weinig huizen zijn voor het aantal mensen. Die prijs gaat nooit dalen, op zijn minst gelijk blijven als de rente (idioot veel) stijgt. En ook dan hoef je er niet uit ....

Wij hebben de taxatie vandaag, als dat goed uit komt morgen de offerte tekenen en begin dec de sleutel :)
Dum de dum
pi_201815886
De prijzen zijn hier in het zuiden, waar het normaal "betaalbaarder" was ook aardig omhoog aan het schieten. 3 ton voor een tweekapper is geen uitzondering meer, 2 jaar geleden had je daar een ruimte vrijstaande voor.

Zag een doodnormale tweekapper te koop staan hier voor 350k, dat is echt ongehoord hier. Waarde van mijn eigen huis (gekocht in 2017) is al meer dan verdubbeld. Maar als ik verkoop krijg ik niks beters voor terug.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:38:27 #23
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201815957
En vergeet ook niet dat er heel wat plekken op de wereld zijn waar de huizen al langer dan hier zo duur zijn. Al weet ik niet in hoeverre dat representatief is voor de situatie hier.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201815958
"Ze vragen maar wat" gaat al rond hier in de omstreken.
pi_201816031
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:27 schreef jcr700 het volgende:
Ik lees al een tijdje mee, maar voor ons is het nu ook zover. En nu het zover is, merk ik dat ik niet blij ben en alleen maar paniekerig ben.

Wij hebben een bod gedaan van 411k op een woning in de stad waar we willen wonen. Vraagprijs was 350k. Prima buurt, grote tussenwoning(133m2 en 170m2 perceel). Niet ons droomhuis, maar voldoende voor groei en maandlasten prima te dragen (we lenen ongeveer 2/3 van onze max). Taxatie is deze week en tekenen is donderdag.

Toch kan ik het gevoel niet van me afschudden dat we 75k tot 100k teveel betalen voor dit huis. Een vriend van ons heeft eind 2017 hetzelfde huis (met iets kleiner perceel) voor 250k gekocht. Nu weet ik heus dat de tijden anders zijn, maar dat is een bizar verschil en ik ben dus doodsbang dat we nu op de absolute top kopen, de prijzen gaan dalen (want dit kan toch niet houdbaar zijn!) En dat we dus over 5 jaar ofzo al 100k onder water staan.

Herkennen jullie dit gevoel en hoe zijn jullie hier mee omgegaan? Is mijn angst terecht?
Kijk vooral wat jullie er voor over hebben en wat de maandlasten zullen zijn; wat het in het verleden koste maakt nu niks meer uit. Een glazen bol heeft ook niemand, de prijzen kunnen nog veel verder stijgen maar ze kunnen ook gaan dalen.

Als de prijzen gaan dalen, dan zou dat bijvoorbeeld kunnen komen doordat de rente (snel) stijgt; dit zou kunnen betekenen dat jullie over 5 jaar het huis goedkoper hadden kunnen kopen, maar dat de maandlasten misschien helemaal niet lager (of zelfs hoger) kunnen zijn.

Vind je het huis een goede prijs (gelet op de maandlasten)? Dan zou ik het niet laten.
pi_201816144
Als je kunt zou ik toch nu kopen, zeker op de lange termijn (10 jaar of langer) is het fijn om te kunnen kopen. Staar je niet blind op wat een ander ergens voor betaald heeft, die betaalde ook veel meer rente.

Naar mijn idee gaan we komende tijd een tijd zien van hogere inflatie. Dan is het wel zo fijn dat je je woonlasten bevroren hebt (zet de rente ook minimaal 15-20 jaar vast).
pi_201816269
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:29 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Wat maakt het uit dat je over 5 jaar onder water staat? Het is alleen belangrijk op het moment dat je gaat verkopen...
Dit is niet onze 'droomwoning', meer een leuke starterswoning. Ik heb geen glazen bol, maar ik ben nu 33 en verwacht rond mijn 40e wel grote carrierestappen te hebben gemaakt en 'leuker' te willen wonen.

quote:
7s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:31 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ga je het voelen als je onder water staat?
Dit niet. maandlasten zijn prima te behappen op 1 loon en kan altijd blijven zitten zoals jullie zeggen. Mijn rationele zelf begrijpt dit ook wel, maar kan dat gevoel toch niet van me afschudden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:33 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Mwoah je hebt behoorlijk overboden, maar met een 10 - 20% stijging en zonder het huis en locatie te kennen is 250k -> 400k best reeel deze dagen. Ga er maar vanuit dat de taxatie tussen de 350k en 400k komt, dus, heb je 50k oid eigen geld?

Teveel betalen is ook zoiets. Je hoeft er nooit meer uit, je gaat 30 jaar lang een vast (of bijna vast) bedrag betalen en aan het eind v/d rit heb je iets dat minimaal ~600.000 waard is tenzij er iets HEEEEEEEL vreemds gebeurt de komende 30 jaar.

Probleem in NL is gewoon dat er nu, en in ieder geval de komende 5 a 10 jaar minimaal te weinig huizen zijn voor het aantal mensen. Die prijs gaat nooit dalen, op zijn minst gelijk blijven als de rente (idioot veel) stijgt. En ook dan hoef je er niet uit ....

Wij hebben de taxatie vandaag, als dat goed uit komt morgen de offerte tekenen en begin dec de sleutel :)
Taxatie zal uitkomen tussen de 390k-410k is ons verteld door onze makelaar, dus daar verwacht ik geen issues. Dat de prijs nooit gaat dalen ben ik dus totaal niet zeker van. Las gisteren nog dat de rente toch wat omhoog kruipt (Rabobank heeft met 0,18% verhoogd en de verwachten is dat anderen zullen volgen). Bovendien is er in NL al jaren structureel woningtekort (ook tijdens de crisis in 2008).

Maar goed, het is gewoon een grote uitgave en een beetje bang zijn is denk ik normaal.
pi_201816298
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:02 schreef jcr700 het volgende:

[..]
Dit is niet onze 'droomwoning', meer een leuke starterswoning. Ik heb geen glazen bol, maar ik ben nu 33 en verwacht rond mijn 40e wel grote carrierestappen te hebben gemaakt en 'leuker' te willen wonen.
[..]
Dit niet. maandlasten zijn prima te behappen op 1 loon en kan altijd blijven zitten zoals jullie zeggen. Mijn rationele zelf begrijpt dit ook wel, maar kan dat gevoel toch niet van me afschudden.
[..]
Taxatie zal uitkomen tussen de 390k-410k is ons verteld door onze makelaar, dus daar verwacht ik geen issues. Dat de prijs nooit gaat dalen ben ik dus totaal niet zeker van. Las gisteren nog dat de rente toch wat omhoog kruipt (Rabobank heeft met 0,18% verhoogd en de verwachten is dat anderen zullen volgen). Bovendien is er in NL al jaren structureel woningtekort (ook tijdens de crisis in 2008).

Maar goed, het is gewoon een grote uitgave en een beetje bang zijn is denk ik normaal.
Dalende huizenprijzen zijn op zich niet erg, zeker als die wordt veroorzaakt door stijgende rente.

Even voorbeeld: stel je leent nu voor 1,6% voor 20 jaar. En over 5 jaar wil je verhuizen en je huis staat onder water, als je dan het verschil kunt bijpassen en je laat je hypotheek doorlopen dan heb je alsnog de lage huidige rente in een gedaalde markt die onder druk staat door stijgende rente.
pi_201816651
quote:
7s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:37 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Nee ook geen bod. Als het er over 3 weken nog op staat en we hebben niks anders op het oog, kunnen we het altijd eens heroverwegen. Maar we moeten er echt wel veel concessies voor doen, en ook een prijs van 390k zouden we al teveel vinden. Misschien was de les van nu ook wel; bij teveel twijfelen, niet doen.

Wel een leerzame ervaring verder, dat dan weer wel :D
Mijn huidige woning heb ik uiteindelijk ook geen bod op gedaan. Stond in 2012 al wel een jaar te koop. Ik heb aangegeven dat wij bij koop bepaalde uitgaven zouden doen en dat we er daardoor 50k minder voor over hadden. Dat we daarbij niet verwachtten dat ze akkoord zouden gaan en dat we daarom geen bod doen.

1 dag later: je mag hem voor die prijs hebben.

les: altijd je gedachtegang communiceren. Nu is de markt wel anders, dus helemaal gelijk op gaat het niet.
pi_201816817
Waarom ik zeg dat je moet kopen: als je nu de huizenlast kunt betalen zou ik een zo lang mogelijke hypotheek nemen, de rente is historisch laag en waarschijnlijk krijg je niet snel een lening met zo’n lage rente weer. ‘Koester’ deze goedkope lening en ga pas versneld aflossen als je huis onder water staat en van plan bent om te verhuizen.

Korte uitleg: in een stijgende markt kun je na een jaar/paar jaar je huis opnieuw laten taxeren. Door de hogere waarde val je in een lagere risico categorie van je hypotheek > nog lagere rente. Dus zonder grote uitgaven krijg je lagere maandlasten in een stijgende markt en behoud je je lening met lage rente.

Maar je moet je wel indekken tegen een daling van de huizenprijzen. Een correctie van 40% van de huidige prijs behoort tot de mogelijkheid, kijk naar de woningprijs in 2013.
Maar door gebruik te maken van lagere risicocategorie en dat waarschijnlijk je loon stijgt houd je als het goed is geld over. Dat moet je investeren/reserveren.

Het beste rendement (financieel) leveren zonnepanelen, een opbrengst van 15% is reeel, dat moet je sowieso als eerste doen (en zo snel mogelijk want salderen wordt steeds minder).

In de tussentijd kun je verder sparen en beleggen, mijn historisch rendement is rond de 10% per jaar. Dat is veel hoger dan de rente op de hypotheek. En ja het is een beetje een gok, maar zo lang je niet op het dieptepunt van de markt moet verkopen is het een verstandige gok.

Pas als ik meer dan 150.000-200.000 aan beleggingen heb ga ik de dividendopbrengsten daaruit halen en versneld aflossen op het kortst lopende hypotheek deel. Dat heeft het meest effect op de maandlasten.
En het fijne van beleggingen is, is dat in geval van nood je een deel kunt verkopen om onverwachte kosten op te vangen, geld uit een afgeloste hypotheek halen gaat bijna niet.

Wij zijn het als Nederlanders niet zo gewend, maar lenen is niet per definitie slecht. Zeker niet met lage rentestanden en naar verwachting hogere inflatie. Wanneer de inflatie hoger is dan de rente kun je vrijwel gratis lenen.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:51:04 #31
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201816880
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:02 schreef jcr700 het volgende:

[..]
Dit is niet onze 'droomwoning', meer een leuke starterswoning. Ik heb geen glazen bol, maar ik ben nu 33 en verwacht rond mijn 40e wel grote carrierestappen te hebben gemaakt en 'leuker' te willen wonen.

Dat snap ik. Maar hoe lang heeft de vorige wooncrisis geduurd? Een paar jaar? Dan ga je in het ergste geval niet op je 40ste een verhuizing doen, maar op je 45ste. Alternatief is blijven wonen waar je nu woont, maar daar schiet je ook weinig mee op denk ik :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:54:48 #32
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201816937
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:46 schreef MisChrartin het volgende:
Wij zijn het als Nederlanders niet zo gewend, maar lenen is niet per definitie slecht. Zeker niet met lage rentestanden en naar verwachting hogere inflatie. Wanneer de inflatie hoger is dan de rente kun je vrijwel gratis lenen.
En wat bedoel je in deze met "slecht" niet je winst maximaliseren of kosten minimaliseren? Op één of andere manier vind ik het altijd belangrijker hoe ik iets doe dan wat ik er mee win of verlies. Voor mij voelt lenen vervelender dan een keer niet het maximale onder uit de kan halen.

Het nadeel van deze manier van naar financien kijken is dat het alleen maar uitgaat van je eigen stukje en het geheel niet te overzien is, als ik mijn winst maximaliseer of mijn kosten minimaliseer kan dat hele nare effecten hebben voor anderen. Dat zijn stukken die ik in de economie nooit zo snap altijd die focus op zo min mogelijk betalen of zo veel mogelijk uit zo min mogelijk geld halen.

Ikzelf geef vaak makkelijker geld uit aan dingen waar ik zelf niet zoveel aan heb op één of andere manier voelt dat wat beter ofzo.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:01:01 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201817028
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:02 schreef jcr700 het volgende:
Maar goed, het is gewoon een grote uitgave en een beetje bang zijn is denk ik normaal.
Lijkt mij ook :Y ik ben trouwens 40 en vind de bedragen die jij noemt wel behoorlijk hoog. Ik krab mezelf steeds vaker achter de oren waar ik iets verkeerd heb gedaan, waarschijnlijk voor een verkeerde carriere gekozen of ik geef te veel uit, ik kan er nog steeds niet helemaal bij ik geloof dat ik redelijk boer maar vergeleken bij FOK! bungel ik onderaan de ladder.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:02:52 #34
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201817058
quote:
88s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:01 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Lijkt mij ook :Y ik ben trouwens 40 en vind de bedragen die jij noemt wel behoorlijk hoog. Ik krab mezelf steeds vaker achter de oren waar ik iets verkeerd heb gedaan, waarschijnlijk voor een verkeerde carriere gekozen of ik geef te veel uit, ik kan er nog steeds niet helemaal bij ik geloof dat ik redelijk boer maar vergeleken bij FOK! bungel ik onderaan de ladder.
Ik ben ook 40. Waarom is het relevant waar je staat t.o.v. iemand anders, op FOK! of daar buiten?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_201817096
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:51 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat snap ik. Maar hoe lang heeft de vorige wooncrisis geduurd? Een paar jaar? Dan ga je in het ergste geval niet op je 40ste een verhuizing doen, maar op je 45ste. Alternatief is blijven wonen waar je nu woont, maar daar schiet je ook weinig mee op denk ik :P
Klopt. We betalen nu 1.400 aan huur (en dat is nog goedkoop voor Amsterdam; we zijn eerste bewoners en begonnen in 2015 met een huur van 950). Alternatief is dus ook niet reëel; 5 jaren huren is immers ook richting een ton aan kosten waar je nooit wat van terug ziet. Ik wil gewoon niet voelen als een 'economisch gevangene' op het moment dat we wel leuker willen wonen.

quote:
88s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:01 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Lijkt mij ook :Y ik ben trouwens 40 en vind de bedragen die jij noemt wel behoorlijk hoog. Ik krab mezelf steeds vaker achter de oren waar ik iets verkeerd heb gedaan, waarschijnlijk voor een verkeerde carriere gekozen of ik geef te veel uit, ik kan er nog steeds niet helemaal bij ik geloof dat ik redelijk boer maar vergeleken bij FOK! bungel ik onderaan de ladder.
Twee lonen helpt natuurlijk. Onze max lenen is ook 'maar' 580k en om ons heen kopen vrienden woningen van 700k of hoger. Echt bizar
  Moderator dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:10:46 #36
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201817144
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik ben ook 40. Waarom is het relevant waar je staat t.o.v. iemand anders, op FOK! of daar buiten?
Omdat ik opzich wel een huis wil kopen maar de kosten een probleem worden, verder maakt het me niet uit anderen verdienen maar omdat dit soort kosten blijkbaar wordt genormaliseerd is het een probleem voor de mensen die het geld niet hebben klaarliggen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:11:06 #37
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201817148
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:06 schreef jcr700 het volgende:

[..]
Klopt. We betalen nu 1.400 aan huur (en dat is nog goedkoop voor Amsterdam; we zijn eerste bewoners en begonnen in 2015 met een huur van 950). Alternatief is dus ook niet reëel; 5 jaren huren is immers ook richting een ton aan kosten waar je nooit wat van terug ziet. Ik wil gewoon niet voelen als een 'economisch gevangene' op het moment dat we wel leuker willen wonen.
[..]
Twee lonen helpt natuurlijk. Onze max lenen is ook 'maar' 580k en om ons heen kopen vrienden woningen van 700k of hoger. Echt bizar
pfoe, dat is ook een hoop geld. Vergeet ook niet dat je in die 7 jaar ook een gedeelte van je huis aflost he?

En over die angst om te veel te betalen, daar kan ik je niet over adviseren. Ik heb het geluk gehad dat ik mijn huis een jaar of 7 terug gekocht heb, voordat de huizenprijzen zo omhoog knalde.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201817156
quote:
88s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:54 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
En wat bedoel je in deze met "slecht" niet je winst maximaliseren of kosten minimaliseren? Op één of andere manier vind ik het altijd belangrijker hoe ik iets doe dan wat ik er mee win of verlies. Voor mij voelt lenen vervelender dan een keer niet het maximale onder uit de kan halen.

Het nadeel van deze manier van naar financien kijken is dat het alleen maar uitgaat van je eigen stukje en het geheel niet te overzien is, als ik mijn winst maximaliseer of mijn kosten minimaliseer kan dat hele nare effecten hebben voor anderen. Dat zijn stukken die ik in de economie nooit zo snap altijd die focus op zo min mogelijk betalen of zo veel mogelijk uit zo min mogelijk geld halen.

Ikzelf geef vaak makkelijker geld uit aan dingen waar ik zelf niet zoveel aan heb op één of andere manier voelt dat wat beter ofzo.
Vaak hoor je dat mensen versneld aflossen omdat ze graag schuldenvrij willen zijn. Ik snap dat mensen dat nastreven, maar alles op safe zetten kost geld. Als je het wat extremer maakt is het misschien wat duidelijker.

Wat ik met mijn voorbeeld bedoelde:
Stel dat je een klein huisje wil kopen die 100.000 euro kost en dat je dat geld cash hebt staan.
Maar dat je ook kunt kiezen voor een lening van1,5% per jaar.
Als je die 100.000 euro in je huis steekt heb je geen kosten (zegt het gevoel). Maar je vergeet dan opportunity costs. Je had die 100.000 euro ook in iets anders kunnen investeren bijvoorbeeld aandelen/crowdfunding/zonnepanelen met een rendement van bijvoorbeeld 8%.

Hoe ziet je situatie er dan na een jaar uit en dan neem ik geen eventuele waardestijging/daling mee:
Zonder hypotheek:
Geen opbrengsten, geen kosten. Netto resultaat 0 euro.

Met hypotheek:
Kosten zijn 1,5% dus 1500.
Je opbrengsten 8% zijn 8000.
Door deze constructie houd je geld over, 6500 euro.
Die kun je herinvesteren of gebruiken voor aflossing.

En als klap op de vuurpijl: als de inflatie hoger is dan de rente (1,5%) dan mag je er vanuit gaan dat je huis ook mee is gestegen met de inflatie. Dan zijn je kosten die je betaalt aan rente gecompenseerd door een hogere prijs van je huis en was je lening dus gratis.
  Moderator dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:14:04 #39
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201817182
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:11 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Vaak hoor je dat mensen versneld aflossen omdat ze graag schuldenvrij willen zijn. Ik snap dat mensen dat nastreven, maar alles op safe zetten kost geld. Als je het wat extremer maakt is het misschien wat duidelijker.

Wat ik met mijn voorbeeld bedoelde:
Stel dat je een klein huisje wil kopen die 100.000 euro kost en dat je dat geld cash hebt staan.
Maar dat je ook kunt kiezen voor een lening van1,5% per jaar.
Als je die 100.000 euro in je huis steekt heb je geen kosten (zegt het gevoel). Maar je vergeet dan opportunity costs. Je had die 100.000 euro ook in iets anders kunnen investeren bijvoorbeeld aandelen/crowdfunding/zonnepanelen met een rendement van bijvoorbeeld 8%.

Hoe ziet je situatie er dan na een jaar uit en dan neem ik geen eventuele waardestijging/daling mee:
Zonder hypotheek:
Geen opbrengsten, geen kosten. Netto resultaat 0 euro.

Met hypotheek:
Kosten zijn 1,5% dus 1500.
Je opbrengsten 8% zijn 8000.
Door deze constructie houd je geld over, 6500 euro.
Die kun je herinvesteren of gebruiken voor aflossing.

En als klap op de vuurpijl: als de inflatie hoger is dan de rente (1,5%) dan mag je er vanuit gaan dat je huis ook mee is gestegen met de inflatie. Dan zijn je kosten die je betaalt aan rente gecompenseerd door een hogere prijs van je huis.
Daar zitten meerdere aannames in die je niet kun garanderen. De grootste daarvan is rendement op aandelen, je kunt ook geld verliezen aan aandelen. Als je dan de situatie narekent kom je netto 0 of netto -x en niet alle mensen hebben de ruimte om verlies te dragen op een gok.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201817201
quote:
88s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:54 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Het nadeel van deze manier van naar financien kijken is dat het alleen maar uitgaat van je eigen stukje en het geheel niet te overzien is, als ik mijn winst maximaliseer of mijn kosten minimaliseer kan dat hele nare effecten hebben voor anderen. Dat zijn stukken die ik in de economie nooit zo snap altijd die focus op zo min mogelijk betalen of zo veel mogelijk uit zo min mogelijk geld halen.

Het is niet een zero sum game. Als jij er beter van wordt dat iemand anders er dan per definitie slechter van wordt.
  Moderator dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:19:31 #41
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201817225
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:16 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Het is niet een zero sum game. Als jij er beter van wordt dat iemand anders er dan per definitie slechter van wordt.
Het geld komt gewoon uit de lucht vallen?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:22:02 #42
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201817241
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:11 schreef MisChrartin het volgende:
Je had die 100.000 euro ook in iets anders kunnen investeren bijvoorbeeld aandelen/crowdfunding/zonnepanelen met een rendement van bijvoorbeeld 8%.
Je gaat even helemaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal voorbij aan de factor risico.
Dum de dum
pi_201817251
quote:
88s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Het geld komt gewoon uit de lucht vallen?
Ja.
Dat is wat centrale banken kunnen/doen.
En het gaat niet om de hoeveelheid geld maar hoe het rondgepompt wordt, oftewel de economie.

Om mijn voorbeeld te gebruiken, je neemt een hypotheek in plaats van aflossing en je steekt het in zonnepanelen.
Je verbruikt minder energie, de installateur verdient er wat aan, de fabrikant ook. Je hebt dan al 3 anderen die er ook wat aan overhouden.

Economie is geen zero sum game.
pi_201817257
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:22 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
Je gaat even helemaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaal voorbij aan de factor risico.
Klopt het was een versimpelde weergave. Het laat zien dat lenen en investeren niet altijd negatief is.
  Moderator dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:27:35 #45
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201817281
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:22 schreef MisChrartin het volgende:

[..]
Ja.
Dat is wat centrale banken kunnen/doen.
En het gaat niet om de hoeveelheid geld maar hoe het rondgepompt wordt, oftewel de economie.

Om mijn voorbeeld te gebruiken, je neemt een hypotheek in plaats van aflossing en je steekt het in zonnepanelen.
Je verbruikt minder energie, de installateur verdient er wat aan, de fabrikant ook. Je hebt dan al 3 anderen die er ook wat aan overhouden.

Economie is geen zero sum game.
Het verlies zit in dit geval gewoon bij de electriciteitsleverancier natuurlijk, want je noemt minder electriciteit betalen winst blijkbaar (terwijl het geen winst is want je betaalt nogsteeds alleen minder) en je betaald dus die drie anderen. Maar ik zal wel te vast zitten in behoud van energie denken inderdaad, wel een goede aanwijzing waarom ik economie niet begrijp.

Als ik dat kleine voorbeeld lees zie ik vooral iemand die aan drie personen, en de bank geld betaald... en er een apparaat voor terug krijgt. Een apparaat waarvoor hij (indirect) geleend heeft. Hij heeft dus een ding gekocht van geld dat hij (nog) niet heeft en heeft daar meer voor betaald dan als hij het gekocht had zonder lenen. In feite heeft hij voor een uitstel van betaling betaald. Of betaald voor een voorschot zogezegd.

En daar komt de factor risico dus om de hoek want er zijn altijd situaties te bedenken waar het voorschot niet terugbetaald kan worden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201817373
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:46 schreef MisChrartin het volgende:
Waarom ik zeg dat je moet kopen: als je nu de huizenlast kunt betalen zou ik een zo lang mogelijke hypotheek nemen, de rente is historisch laag en waarschijnlijk krijg je niet snel een lening met zo’n lage rente weer. ‘Koester’ deze goedkope lening en ga pas versneld aflossen als je huis onder water staat en van plan bent om te verhuizen.

Korte uitleg: in een stijgende markt kun je na een jaar/paar jaar je huis opnieuw laten taxeren. Door de hogere waarde val je in een lagere risico categorie van je hypotheek > nog lagere rente. Dus zonder grote uitgaven krijg je lagere maandlasten in een stijgende markt en behoud je je lening met lage rente.

Maar je moet je wel indekken tegen een daling van de huizenprijzen. Een correctie van 40% van de huidige prijs behoort tot de mogelijkheid, kijk naar de woningprijs in 2013.
Maar door gebruik te maken van lagere risicocategorie en dat waarschijnlijk je loon stijgt houd je als het goed is geld over. Dat moet je investeren/reserveren.

Het beste rendement (financieel) leveren zonnepanelen, een opbrengst van 15% is reeel, dat moet je sowieso als eerste doen (en zo snel mogelijk want salderen wordt steeds minder).

In de tussentijd kun je verder sparen en beleggen, mijn historisch rendement is rond de 10% per jaar. Dat is veel hoger dan de rente op de hypotheek. En ja het is een beetje een gok, maar zo lang je niet op het dieptepunt van de markt moet verkopen is het een verstandige gok.

Pas als ik meer dan 150.000-200.000 aan beleggingen heb ga ik de dividendopbrengsten daaruit halen en versneld aflossen op het kortst lopende hypotheek deel. Dat heeft het meest effect op de maandlasten.
En het fijne van beleggingen is, is dat in geval van nood je een deel kunt verkopen om onverwachte kosten op te vangen, geld uit een afgeloste hypotheek halen gaat bijna niet.

Wij zijn het als Nederlanders niet zo gewend, maar lenen is niet per definitie slecht. Zeker niet met lage rentestanden en naar verwachting hogere inflatie. Wanneer de inflatie hoger is dan de rente kun je vrijwel gratis lenen.
En daar zit mijn angst. Op een huis van circa 400k is dat een potentiele daling van 160k (!). Dat moeten we dus bijna 15 jaar aflossen voordat de schuld gelijk is aan de waarde en we kostenneutraal zouden kunnen vertrekken. Lijkt mij dat we dan aardig economisch gevangene zijn. Weliswaar hoef je niet te verhuizen en slik je pas verlies op het moment dat je 'moet' verkopen, maar een tussentijdse stap zit er dan niet meer in.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:47:00 #47
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201817409
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:40 schreef jcr700 het volgende:

[..]
En daar zit mijn angst. Op een huis van circa 400k is dat een potentiele daling van 160k (!). Dat moeten we dus bijna 15 jaar aflossen voordat de schuld gelijk is aan de waarde en we kostenneutraal zouden kunnen vertrekken. Lijkt mij dat we dan aardig economisch gevangene zijn. Weliswaar hoef je niet te verhuizen en slik je pas verlies op het moment dat je 'moet' verkopen, maar een tussentijdse stap zit er dan niet meer in.
Je beredenatie gaat al mank aan het feit dat die woning als hij van 400k naar 160k zakt in 5 jaar, hij in de 5 jaar erop alweer voorbij de 350k a 400k gaat.

En in de tussentijd woon je er nog steeds voor hetzeflde geld, tegen dezelfde rente. Je ondervindt pas nadeel als je (moet) verkopen ... en als je verkoopt -> koopt, dan heb je er ook weinig tot geen last van. Het huis wat je koopt staat net zo onderwater en is net zo hard zoveel % 'minder waard'

Je hebt pas last van onderwaterstaan als je moet verkopen om een of andere reden en je hebt nog niet het stuk wat onderwater staat afgelost. Verder heb je er 0,0000000 last van.
Dum de dum
pi_201817447
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:40 schreef jcr700 het volgende:

[..]
En daar zit mijn angst. Op een huis van circa 400k is dat een potentiele daling van 160k (!). Dat moeten we dus bijna 15 jaar aflossen voordat de schuld gelijk is aan de waarde en we kostenneutraal zouden kunnen vertrekken. Lijkt mij dat we dan aardig economisch gevangene zijn. Weliswaar hoef je niet te verhuizen en slik je pas verlies op het moment dat je 'moet' verkopen, maar een tussentijdse stap zit er dan niet meer in.
Dan ga je lineair aflossen. Na 15 jaar heb je dan nog een restschuld van 200k over en 200k afgelost en zit je niet onder water.

En dit is dan alleen in het slechtste geval dat je op het dieptepunt moet verkopen.
  Moderator dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:58:24 #49
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201817488
Hoe je het ook wendt of keert je kunt het niet verkeerd doen als je een huis koopt. Aldus velen in dit topic, en daarom ben ik ook huiverig want dat lijkt me gewoon onmogelijk :D Er worden altijd toekomstplaatjes geschetst waarin niets mis gaat en als er is mis gaat dan is er ook niets aan de hand...

Trouwens niet alleen in dit topic maar ook onder financieel adviseurs, en websites met adviezen etc etc. Er is nooit eens een advies orgaan die zegt als je dit doet dan gaat het mis en als je dat doet heb je minder kans dat het mis gaat en pas nou op met.... We leven in een soort alles kan want rente is laag, wil jij met een minimaal inkomen een huis van vier ton geen probleem joh, wil je maximaal lenen geen probleem dat kan nu best, wil je beleggen prima je krijgt van mij 8% rendement alsjeblieft.

Dezelfde mensen die ons 15 jaar geleden beleggingshypotheken aansmeerden waar niets mis kon gaan, alleen maar profijt, dezelfde mensen die aanraden om volledig aflossingsvrije hypotheken te nemen, dezelfde mensen die riepen huizenprijzen kunnen alleen maar omhoog (of de huidige variant omlaag). Dezelfde mensen die in de jaren 60 riepen de rente zal nooit boven de 8% komen en de mensen die nu roepen het zal zo'n vaart wel niet lopen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 14:02:18 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201817522
quote:
88s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoe je het ook wendt of keert je kunt het niet verkeerd doen als je een huis koopt. Aldus velen in dit topic, en daarom ben ik ook huiverig want dat lijkt me gewoon onmogelijk :D Er worden altijd toekomstplaatjes geschetst waarin niets mis gaat en als er is mis gaat dan is er ook niets aan de hand...

Trouwens niet alleen in dit topic maar ook onder financieel adviseurs, en websites met adviezen etc etc. Er is nooit eens een advies orgaan die zegt als je dit doet dan gaat het mis en als je dat doet heb je minder kans dat het mis gaat en pas nou op met.... We leven in een soort alles kan want rente is laag, wil jij met een minimaal inkomen een huis van vier ton geen probleem joh, wil je maximaal lenen geen probleem dat kan nu best, wil je beleggen prima je krijgt van mij 8% rendement alsjeblieft.
De afgelopen jaren was kopen een goed idee vanwege de lage rente. Dat is al een stuk minder geworden sinds de huizenprijzen zo explosief groeien.

Men doet nu wel vrij laconiek over gedwongen weer moeten verkopen op een ongunstig moment. Alsof dat scenario zich niet al aandient bij iets dat toch regelmatig gebeurt: uit elkaar gaan.
The love you take is equal to the love you make.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')