Volgens mij snap je niet hoe zo'n grafiek werkt. Het is cumulatief en heeft juist wel heel veel te maken met januari tot en met maart toen er gewoon een heleboel mensen zijn doodgegaan. Dat was voordat vaccins breed waren uitgerold en dat speelt natuurlijk wel gewoon mee in waar de lijn nu staat. Juist na de vaccinatieronde zie je een enorme afvlakking van de lijn, dus veel minder oversterfte op dit moment. En geeft aan dat vaccinatie werkt.quote:Op zondag 17 oktober 2021 21:06 schreef mir1986 het volgende:
https://euromomo.eu/graphs-and-maps/
Ik bekijk nu de oversterfte in Europa, deze lijkt veel hoger te zijn dan vorig jaar. Enig idee hoe dat kan? (Dit heeft niet te maken met de maanden januari tot en met maart). Nu is het ook veel hoger. Vooral tussen 15 en 74 jaar.
https://imgur.com/a/4VxIaFT
Hoezo hoog? Nog ver onder het niveau van 2019. Wel boven dat van 2020 ja maar dat heeft dus niets met Covid an sich te maken (want onder het niveau van 2019). Jongeren zijn in 2020 veel meer thuis gebleven in lockdown, wat kan hebben geleid tot veel minder zuip en verkeersdoden dan in 2019. Nu mogen ze ook weer naar buiten en neemt dat weer een beetje toe. Bovendien gaat het naar om enkele honderden, waar het bij hogere leeftijdscategorieën om tienduizenden gaat.quote:Op zondag 17 oktober 2021 22:33 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Maar waarom is de oversterfte zo hoog bij jonge mensen?
Hoezo "zo hoog"? Het betreft in totaal 28 landen, met een gezamelijke populatie van ruim 470 miljoen, en de oversterfte in de leeftijdsgroep 15-44, een groep van pakweg 150 miljoen mensen, ligt na 40 weken 3442 hoger dan in 2019.quote:Op zondag 17 oktober 2021 22:33 schreef mir1986 het volgende:
[..]
Maar waarom is de oversterfte zo hoog bij jonge mensen?
Of misschien niet?quote:Op zondag 17 oktober 2021 22:34 schreef capricia het volgende:
waarom sterven ongevaccineerden meer dan gevaccineerden
Vaccins werken.
Ik denk dat diezelfde mensen liever hadden dat er ook voor werknemers een vaccinatie plicht/QR code plicht is.quote:Op maandag 18 oktober 2021 01:06 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[ twitter ]
zit wel n kern van waarheid in.
De age-standardised mortality rate staat ook vermeld, en spreekt jouw bewering tegen. Je negeert het feit dat bij de gevaccineerden veel meer ouderen zijn. Een gevaccineerd persoon van 85 heeft nog steeds meer kans om te sterven dan een 30-jarige die niet gevaccineerd is.quote:Op maandag 18 oktober 2021 05:26 schreef Za het volgende:
[..]
Of misschien niet?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
In de week van 28 augustus waren er 21.164 bevestigde gevallen onder de niet-gevaccineerde bevolking. Daarom is het sterftecijfer op basis van de niet-gevaccineerde sterftecijfers van 26 in de week van 11 september 0,1%.
Wanneer we echter dezelfde berekening uitvoeren voor de volledig gevaccineerde populatie met 101 doden en 17.093 gevallen, zien we dat het sterftecijfer 0,6% is.
Dit laat zien dat de Covid-19-vaccinaties het risico op overlijden bij blootstelling aan Covid-19 met een enorme 500% verhogen in plaats van het risico te verminderen met de 95%.
Bron data Govt Scotland, Bron (p. 39-40)
Of het is een immunogecomprimeerd iemand die liever geen risico loopt.quote:Op maandag 18 oktober 2021 08:16 schreef KingRadler het volgende:
Ik heb soms het gevoel dat Corona niet bestaat als ik door een supermarkt loop.
Soms zie je wel eens een verdwaald iemand die nog onder een steen leeft met een mondkapje op.
Dat mij dan weer wakker schud dat we nog altijd in een Pandemie leven.
Afgelopen zaterdag was ik bij een kringloop in Appelkuttenveen en daar stond een medewerker met een mondkapje achter een reuzengroot spatscherm dus ik vroeg waarom ze dat mondkapje nog voor had. Kreeg ik als antwoord dat ze hem echt nog niet af durft te doen maar dat ze echt hoopt dat ze dat heel snel wel durft.quote:Op maandag 18 oktober 2021 07:24 schreef GemMagic het volgende:
Ergens moet je ook blij zijn met die QR codes, het geeft mensen die er niet te veel over nadenken een (vals) gevoel van veiligheid. Het haalt ze misschien een beetje uit de paranoïde mindset waarin ieder ander eng en gevaarlijk is.
Probleem is wel dat sommige zo gaan geloven in deze god-mode der gevaccineerden, dat ze het werkelijk overal op willen toepassen waar ze nog een potentieel risico identificeren.
Deze mensen zullen pas het licht zien als strakjes, wanneer de regels weer verwateren, blijkt dat een QR toch geen voorwaarde voor het leven was. Hugo zal ze dan wel even na-twitteren dat we enkel dankzij hun trouw de winter hebben overleefd.. ach ja. Ondertussen merk ik nergens meer iets van corona, dus ik kijk het met interesse aan.
Duitsers misschien?quote:Op maandag 18 oktober 2021 09:02 schreef Jor_Dii het volgende:
Opvallend veel mensen met mondkapje gezien afgelopen weekend in een bruisend centrum van Nijmegen. Aan QR checks in de horeca doen ze daar overigens ook niet, tenminste niet rond het Koningsplein.
Afgelopen week was ik op Terschelling, daar stikte het van de Duitsers maar afgezien van de veerboot en de bussen op het eiland geen mondmasker gezien.quote:
Mensen zijn niet bang gemaakt, sommige mensen zijn nou eenmaal enorm bang uit nature of hebben gewoon nog een goede reden om het te doen. We zijn niet allemaal hetzelfde namelijk. Je weet overigens helemaal niet de medische achtergrond van die persoon achter de balie, dus beetje voorbarige conclusie. Bij ons op de voetbalclub loopt ook nog één iemand van het gehandicapten team met een mondkapje. Is die persoon ook bang gemaakt? Of heeft het misschien een andere reden?quote:Op maandag 18 oktober 2021 09:00 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Afgelopen zaterdag was ik bij een kringloop in Appelkuttenveen en daar stond een medewerker met een mondkapje achter een reuzengroot spatscherm dus ik vroeg waarom ze dat mondkapje nog voor had. Kreeg ik als antwoord dat ze hem echt nog niet af durft te doen maar dat ze echt hoopt dat ze dat heel snel wel durft.
Tuurlijk zijn dit mensen met een lichte beperking maar zo bang zijn sommige mensen dus gemaakt. Ben best benieuwd hoe groot deze groep mensen is.
Als ik dit lees ben ik weer blij dat wij 'slechts' een QR-check hebben in NL.quote:Op maandag 18 oktober 2021 09:30 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn in Parijs, maar daar is het dragen van mondkapjes heel normaal. In het OV, in het hotel, tijdens het ontbijt buffet als je rondloopt, bij de Eiffeltoren als je er naar binnen gaat. De pass sanitaire wordt op veel plekken gecontroleerd.
Echt niet dat het hier lijkt alsof Corona niet bestaat.
In NL valt het echt heel erg mee.quote:Op maandag 18 oktober 2021 09:32 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Als ik dit lees ben ik weer blij dat wij 'slechts' een QR-check hebben in NL.
Dat grenst dan ook aan paranoia. We hebben hier in NL juist een QR-check om te zorgen dat we op die plaatsen géén afstand en mondmaskers nodig hebben.quote:Op maandag 18 oktober 2021 09:30 schreef miss_sly het volgende:
Wij zijn in Parijs, maar daar is het dragen van mondkapjes heel normaal. In het OV, in het hotel, tijdens het ontbijt buffet als je rondloopt, bij de Eiffeltoren als je er naar binnen gaat. De pass sanitaire wordt op veel plekken gecontroleerd.
Ik vroeg haar juist naar de reden en ik ken haar ook al jaren trouwens maar toen ze zei dat ze niet durfde en toen vroeg ik of ze misschien iets had waardoor ze extra kwetsbaar was maar dat was niet zo, ze durfde gewoon niet. Lijkt me vreselijk om ''enorm bang van nature' te zijn, ik ken zulke mensen zelf niet behalve een iemand, nu dus twee.quote:Op maandag 18 oktober 2021 09:28 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Mensen zijn niet bang gemaakt, sommige mensen zijn nou eenmaal enorm bang uit nature of hebben gewoon nog een goede reden om het te doen. We zijn niet allemaal hetzelfde namelijk. Je weet overigens helemaal niet de medische achtergrond van die persoon achter de balie, dus beetje voorbarige conclusie. Bij ons op de voetbalclub loopt ook nog één iemand van het gehandicapten team met een mondkapje. Is die persoon ook bang gemaakt? Of heeft het misschien een andere reden?
En als je het kapje gewoon om je pols doet s'ochtends en steeds aandoet als je ziet dat het vereist is denk je er na een uurtje of 2 niet meer over na. Ikzelf vind het niet een heel groot probleem.quote:Op maandag 18 oktober 2021 09:30 schreef miss_sly het volgende:
Dat zijn natuurlijk twee dingen die in elkaar grijpen. Natuurlijk is er geen sprake van een bewuste campagne om mensen bang te maken, maar tegelijkertijd zijn de reikwijdte en de toonzetting van het overheidsingrijpen van de afgelopen anderhalf jaar wel zodanig fors geweest dat iemand die al enigszins bang is aangelegd daar nou niet direct rustiger van gaat worden.quote:Op maandag 18 oktober 2021 09:36 schreef oppiedoppie het volgende:
Zichzelf dus banggemaakt ipv dat het nieuws haar heeft banggemaakt volgens jou?
Dit. Ik ben blij dat we hier van die kapjes verlost zijn. Maar ik vermoed dat het in veel landen ook wordt ingezet vanwege het psychische effect, dat mensen continu worden geconfronteerd met dat er een pandemie gaande is, en “dat het nog niet over is”.quote:Op maandag 18 oktober 2021 09:33 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Dat grenst dan ook aan paranoia. We hebben hier in NL juist een QR-check om te zorgen dat we op die plaatsen géén afstand en mondmaskers nodig hebben.
Bij de Fransen is het én-én-én.
Daar zijn de meningen nogal over verdeeldquote:Op maandag 18 oktober 2021 09:33 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In NL valt het echt heel erg mee.
Gezonde kritiek op het beleid is altijd goed, maar in Nederland zijn we er echt wel veel beter vanaf gekomen qua maatregelen de voorbije 1,5 jaar dan in veel andere landen.quote:Op maandag 18 oktober 2021 09:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen nogal over verdeeld
Die kapjes zijn zelfs ingevoerd omdat de halve bevolking erom smeekte. Het kabinet en het OMT wilden er in eerste instantie niets van weten, zie dat filmpje van Hugo uit mei 2020 (mondkapjes zijn schijnveiligheid) dat hier honderdduizend keer is gepost. Pas toen Fauci erover begon, gingen ze door de pomp.quote:Op maandag 18 oktober 2021 09:52 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Die verplichte maskers bijvoorbeeld, zijn wij veel later mee begonnen en we hebben ze ook veel sneller weer afgeschaft (behalve in het OV).
Ik vraag me ook af wat je nog wilt bereiken met (wegwerp) mondkapjes bij een vaccinatiegraad van 85 procent of meer.quote:Op maandag 18 oktober 2021 10:00 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Die kapjes zijn zelfs ingevoerd omdat de halve bevolking erom smeekte. Het kabinet en het OMT wilden er in eerste instantie niets van weten, zie dat filmpje van Hugo uit mei 2020 (mondkapjes zijn schijnveiligheid) dat hier honderdduizend keer is gepost. Pas toen Fauci erover begon, gingen ze door de pomp.
Als we nog "jaren" zouden blijven zitten in de situatie waar we nu in zitten, dan hebben we gewoon een luxeprobleem. Mensen gaan weer naar hun werk, het uitgaansleven is weer open, er zijn weer concerten. Voor een heel groot deel van de mensen is het 'normaal' voor 90% terug.quote:Op maandag 18 oktober 2021 09:58 schreef Spablauw214 het volgende:
Als ik zie hoe lang er in andere landen aan relatief strenge maatregelen wordt vastgehouden, dan kan ik me zelfs lastig voorstellen dat dat straks in het voorjaar ineens stopt.
Ik was tot voor kort vrij optimistisch maar zoals het er nu voor staat lijkt het meer alsof we nog jaren met QR-codes en mondkapjes blijven zitten.
Awareness. “Het is nog niet voorbij”.quote:Op maandag 18 oktober 2021 10:02 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af wat je nog wilt bereiken met (wegwerp) mondkapjes bij een vaccinatiegraad van 85 procent of meer.
Ja vrees ik ook voor. Het vaccin helpt wel, maar niet voldoende om de pandemie in toom te houden. Wellicht dat gedurende de zomer van 2022 er even geen controle nodig is. Maar zodra de herfst weer begint komt de QR controle gewoon weer terug.quote:Op maandag 18 oktober 2021 09:58 schreef Spablauw214 het volgende:
Als ik zie hoe lang er in andere landen aan relatief strenge maatregelen wordt vastgehouden, dan kan ik me zelfs lastig voorstellen dat dat straks in het voorjaar ineens stopt.
Ik was tot voor kort vrij optimistisch maar zoals het er nu voor staat lijkt het meer alsof we nog jaren met QR-codes en mondkapjes blijven zitten.
Dat je ergens geen last van hebt vind ik eerlijk gezegd wel een matige onderbouwing om maatregelen te handhaven.quote:Op maandag 18 oktober 2021 10:06 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Als we nog "jaren" zouden blijven zitten in de situatie waar we nu in zitten, dan hebben we gewoon een luxeprobleem. Mensen gaan weer naar hun werk, het uitgaansleven is weer open, er zijn weer concerten. Voor een heel groot deel van de mensen is het 'normaal' voor 90% terug.
En ergens vind ik het geen ramp als de discotheek om 14:00 open gaat en om 24:00 dicht gaat, in plaats van midden in de nacht.
Ik zeg ook niet dat we zinloze maatregelen moeten blijven handhaven, maar we moeten ook niet de impact van maatregelen gaan overschatten.quote:Op maandag 18 oktober 2021 10:10 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat je ergens geen last van hebt vind ik eerlijk gezegd wel een matige onderbouwing om maatregelen te handhaven.
We moeten imo terug naar het uitgangspunt van een normale samenleving, zonder maatregelen. Dat was in het begin ook zo, dat elke maatregel onderbouwd werd genomen. Maar op een bepaald moment werd de bewijslast omgedraaid: er moest ineens aangetoond worden waarom een maatregel kan worden afgeschaft. Die manier van denken moeten we ook weer vanaf zien te komen.
De ontwikkeling van vaccins gaat nog wel door. Voornaamste verbetering is dat ze neussprays aan het ontwikkelen zijn. De vaccins beschermen effectief, maar als na een half jaar de antistoffen verdwijnen, dan pas vooral zodra het virus in je neusslijmvlies gedetecteerd wordt. Dan kan de afweer opgestart en het virus vernietigd worden. En op dat moment ben je alweer een dagje besmettelijk geweest. Het huidige probleem in de ontwikkeling van het neusvaccin is dat het moeilijk participanten vinden is die nog geen afweer hebben.quote:Op maandag 18 oktober 2021 10:10 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Ja vrees ik ook voor. Het vaccin helpt wel, maar niet voldoende om de pandemie in toom te houden. Wellicht dat gedurende de zomer van 2022 er even geen controle nodig is. Maar zodra de herfst weer begint komt de QR controle gewoon weer terug.
We moeten het echt van een ander wonder hebben: Virus variant die veel minder ernstig is, Wonderbaarlijk medicijn of een veel beter vaccin. Met de huidige vaccins en vaccinatiegraad gaan we er niet uitkomen in iedergeval.
Het is gewoon een feit dat de maatregelen in Nederland structureel minder zwaar zijn dan in de meeste andere landen.quote:Op maandag 18 oktober 2021 09:49 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Daar zijn de meningen nogal over verdeeld
Terecht punt. Wordt de druk op de zorg nu veroorzaakt door Corona / Griep, of staat de zorg sowieso onder druk en hebben we meer te maken met een zorgcrisis dan met een coronacrisis. Ik houd het op het eerste.quote:Op maandag 18 oktober 2021 10:25 schreef TheVulture het volgende:
https://www.ad.nl/gezond/(...)et-voorbij~a8052fe7/
Moraal van het verhaal, 10 coronapatienten, enkel van 70+ en de meesten 80+, die allemaal gevaccineerd lijken maar door onderliggende klachten en verminderde weerstand toch besmet raken. De meesten zijn echter niet zo ziek dat ze naar de IC hoeven. Je kunt dus zeggen dat de vaccins wel degelijk hun werk doen mbt IC-capaciteit.
Ik snap dat dit voor extra druk in ziekenhuizen zorgt, dus zo'n boosterprik voor deze categorie is zo gek nog niet. maar aan de andere kant zouden deze mensen wellicht ook vanwege de griep of andere klachten in het ziekenhuis terecht komen.
Ik krijg het gevoel dat het te makkelijk is om alles nu maar op corona af te blijven schuiven vanuit de zorg. Ik snap dat die medewerkers allemaal knoerthard hebben gewerkt, maar als ik Gommers hoor zeggen dat medewerkers nog steeds niet op adem zijn kunnen komen kun je wel afvragen wat er voor die specifieke groep medewerkers vanuit de ziekenhuistop is gedaan dat ze de kans hebben gekregen om op adem te kúnnen komen. Hebben ze extra verlof gehad bijvoorbeeld, of tijdelijk vervangen door collega's die niet aan het front hebben gestaan? Misschien praat ik te makkelijk maar heeft het ook wel met een stuk personeelsbeleid te maken vanuit de ziekenhuizen zelf dat ze nu niet klaar zijn voor deze aanstaande 4e golf.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/gemeentequote:Op maandag 18 oktober 2021 10:49 schreef TheVulture het volgende:
Houdt er iemand nog lijstjes bij van in welke plaats de meeste besmettingen plaats vinden of is dat ergens handig te vinden in een overzicht, op het dashboard bijvoorbeeld?
We hebben al jaren een vergrijzende bevolking, die zorg had al lang en breed opgeschaald moeten zijn.quote:Op maandag 18 oktober 2021 10:44 schreef zoost het volgende:
[..]
Terecht punt. Wordt de druk op de zorg nu veroorzaakt door Corona / Griep, of staat de zorg sowieso onder druk en hebben we meer te maken met een zorgcrisis dan met een coronacrisis. Ik houd het op het eerste.
Ik las ook dat het evengoed een medische handeling is en derhalve door een arts verricht moet worden. Dan kun je je afvragen of het werkelijk een verbetering is. Hooguit dat de ingreep minder invasief aanvoelt.quote:Op maandag 18 oktober 2021 10:18 schreef speknek het volgende:
Het huidige probleem in de ontwikkeling van het neusvaccin is dat het moeilijk participanten vinden is die nog geen afweer hebben.
Het helpt natuurlijk wel voor mensen met prikangst.quote:Op maandag 18 oktober 2021 10:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik las ook dat het evengoed een medische handeling is en derhalve door een arts verricht moet worden. Dan kun je je afvragen of het werkelijk een verbetering is. Hooguit dat de ingreep minder invasief aanvoelt.
Ik denk dat er heel wat mensen met prikangst die zich nu schermen achter wazige rationalisaties dat ze het niet nemen vanwege de QR maatschappij of dat het niet getest is ofzo, best geneigd zijn een neusspray te gebruiken.quote:Op maandag 18 oktober 2021 10:59 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Ik las ook dat het evengoed een medische handeling is en derhalve door een arts verricht moet worden. Dan kun je je afvragen of het werkelijk een verbetering is. Hooguit dat de ingreep minder invasief aanvoelt.
Vast, maar de groep die zich daadwerkelijk daardoor laat ontmoedigen is vrij beperkt. Tel daarbij op dat zo'n spray waarschijnlijk minder effectief is dan een prik en per saldo ben je niet veel opgeschoten. Helemaal als veel mensen die normaliter voor een prik zouden gaan nu toch voor zo'n (minder effectieve) spray gaan.quote:Op maandag 18 oktober 2021 11:01 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het helpt natuurlijk wel voor mensen met prikangst.
https://www.clinicaltrial(...)ovid-19-nasal-spray/quote:pHOXBIO aims to start a UK-based Phase I trial of its preventive Covid-19 nasal spray before the end of the year, CEO Rakesh Uppal says. The nasal spray, called pHOXWELL, is designed to offer six-to-eight hours of protection from a SARS-CoV-2 infection following two puffs in each nostril.
Wij zitten er ook met één die alleen maar wil komen als het echt nodig is. Op zich kan dat ook wel allemaal op afstand in onze branch maar minimaal 1 dag is wel fijn. Beter dan dit gaat het vermoedelijk ook niet worden epidemiologisch gezien. Iedereen is volledig gevaccineerd. HIj heeft een auto. Niet heel gezond die angst. Dan kom je nergens meer.quote:Op maandag 18 oktober 2021 11:10 schreef Momo het volgende:
Mijn collega wil nu dat de cijfers oplopen niet meer naar kantoor komen. Zo kom je nooit uit deze situatie.
En ze heeft geen aandoening ofzo wat haar kwetsbaar maakt (tenminste niet dat ik weet).
Is dat zo? Ik hoop dat er volgend jaar minder gevallen zijn dan dit jaar, hoor.quote:Op maandag 18 oktober 2021 11:13 schreef alpeko het volgende:
[..]
Beter dan dit gaat het vermoedelijk ook niet worden epidemiologisch gezien.
Dat zal vast zo zijn maar dan wel omdat er niet meer of minder wordt getest. Waarom denk je dat het virus volgend jaar weg is?quote:Op maandag 18 oktober 2021 11:18 schreef Tijn het volgende:
[..]
Is dat zo? Ik hoop dat er volgend jaar minder gevallen zijn dan dit jaar, hoor.
maar kan ze makkelijk thuiswerken of is dat moeilijk?quote:Op maandag 18 oktober 2021 11:10 schreef Momo het volgende:
Mijn collega wil nu dat de cijfers oplopen niet meer naar kantoor komen. Zo kom je nooit uit deze situatie.
En ze heeft geen aandoening ofzo wat haar kwetsbaar maakt (tenminste niet dat ik weet).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |