abonnement Unibet Coolblue
  zondag 17 oktober 2021 @ 13:17:30 #51
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201794061
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 12:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Precies,
Eerlijk
Milieu
Sociale rechtvaardigheid
en noem nog maar een stel van dit soort newspeak termen.
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 12:48 schreef Scorpie het volgende:
Laat het maar aan de overheid over om een roversplan te bedenken waarbij je over virtueel rendement geld moet afdragen en ze het zo willen draaien dat het nog goed voor je is ook _O-
Als men die vermogensbelassting afschaft dan kan ht boxeensysteem ook weg

en de andere woning gerelateerde heffingen,,en kortingen en bijtellingen kan ook weg

De pandjes prins heeft al die toestanden niet nodig die kennen ze hier niet eens fiscaal
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201794242
Je zal maar gepensioneerd zijn in je afbetaalde huisje in Amsterdam Watergraafsmeer, dan kun je straks zo 600 / 700 per maand belasting aftikken. En als je het te gelde maakt mag je duur huren of je bent dakloos. En belastingverlaging op het lage pensioen belastingtarief tikt ook niet aan.
Het is een vreemd idee om iets waarin je woont als vermogen te zien. Je moet een huis hebben en dit plan demotiveert juist weer om de schuldenberg te verminderen want over wat je aflost moet je weer gaan betalen. Heel vreemd plan want de meest huizenkopers willen gewoon wonen in hun huis, hebben niet om de waardestijgingen gevraagd, en kunnen het niet zomaar te gelde maken wat bij liquide bezittingen anders zit.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
  zondag 17 oktober 2021 @ 13:42:14 #53
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201794308
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 13:35 schreef De_Melkboer het volgende:
Je zal maar gepensioneerd zijn in je afbetaalde huisje in Amsterdam Watergraafsmeer, dan kun je straks zo 600 / 700 per maand belasting aftikken. En als je het te gelde maakt mag je duur huren of je bent dakloos. En belastingverlaging op het lage pensioen belastingtarief tikt ook niet aan.
Het is een vreemd idee om iets waarin je woont als vermogen te zien. Je moet een huis hebben en dit plan demotiveert juist weer om de schuldenberg te verminderen want over wat je aflost moet je weer gaan betalen. Heel vreemd plan want de meest huizenkopers willen gewoon wonen in hun huis, hebben niet om de waardestijgingen gevraagd, en kunnen het niet zomaar te gelde maken wat bij liquide bezittingen anders zit.
voor 2001 was er geen boxensysteem , toen klaagde niemand

Als boxensysteem weer afgeschaft gaat worden, dan zal er een forse drempel lkomen of de vermogensbelasting zelfs afgeschaft worden

Men moet de hele WOZ en WOZ waarde afschaffen

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 17-10-2021 13:57:23 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201794424
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 13:35 schreef De_Melkboer het volgende:
Je zal maar gepensioneerd zijn in je afbetaalde huisje in Amsterdam Watergraafsmeer, dan kun je straks zo 600 / 700 per maand belasting aftikken. En als je het te gelde maakt mag je duur huren of je bent dakloos. En belastingverlaging op het lage pensioen belastingtarief tikt ook niet aan.
Het is een vreemd idee om iets waarin je woont als vermogen te zien. Je moet een huis hebben en dit plan demotiveert juist weer om de schuldenberg te verminderen want over wat je aflost moet je weer gaan betalen. Heel vreemd plan want de meest huizenkopers willen gewoon wonen in hun huis, hebben niet om de waardestijgingen gevraagd, en kunnen het niet zomaar te gelde maken wat bij liquide bezittingen anders zit.
Verhoog je de hypotheek maar om daarmee je belasting te kunnen afdragen. M.vr.gr Klaas Vaak(Uh Knot) En mocht je huis onder water komen te staan, geen probleem we laten anderen(maatschappij) die gemaakte schulden wel tot zich nemen. Ondertussen koopt mijn vriend Bernhard de zaak wel op. Ik moet natuurliik wel bezit en vermogen doorschuiven naar de elite. Die opdracht moet ik uitvoeren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cherni op 17-10-2021 13:58:19 ]
  zondag 17 oktober 2021 @ 13:58:13 #55
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_201794490
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 13:35 schreef De_Melkboer het volgende:
Je zal maar gepensioneerd zijn in je afbetaalde huisje in Amsterdam Watergraafsmeer, dan kun je straks zo 600 / 700 per maand belasting aftikken. En als je het te gelde maakt mag je duur huren of je bent dakloos. En belastingverlaging op het lage pensioen belastingtarief tikt ook niet aan.
Het is een vreemd idee om iets waarin je woont als vermogen te zien. Je moet een huis hebben en dit plan demotiveert juist weer om de schuldenberg te verminderen want over wat je aflost moet je weer gaan betalen. Heel vreemd plan want de meest huizenkopers willen gewoon wonen in hun huis, hebben niet om de waardestijgingen gevraagd, en kunnen het niet zomaar te gelde maken wat bij liquide bezittingen anders zit.
Mensen als de Pandjesprins gaan hier van profiteren, die zeggen dan, verkoop mij je huis voor 1/2 - 1/3 van de waarde en je mag er blijven wonen tot je dood gaat. Die investeerders zijn al jaaaaren actief. Degene die zo huizen gekocht hebben 10-15 jaar geleden zijn nu spekkoper, degene die het verkochten gesjaakt.
  zondag 17 oktober 2021 @ 13:59:02 #56
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_201794502
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 13:52 schreef Cherni het volgende:

[..]
Verhoog je de hypotheek maar om daarmee je belasting te kunnen afdragen. M.vr.gr Klaas Vaak(Uh Knot) En mocht je huis onder water komen te staan, geen probleem we laten anderen(maatschappij) die gemaakte schulden wel tot zich nemen. Ondertussen koopt mijn vriend Bernhard de zaak wel op. Ik moet natuurliik wel bezit en vermogen doorschuiven naar de elite. Die opdracht moet ik uitvoeren.
En dan zijn er lui hier die het nog een goed idee vinden ook _O-
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zondag 17 oktober 2021 @ 13:59:50 #57
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201794506
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 13:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]
En dan zijn er lui hier die het nog een goed idee vinden ook _O-
men moet de woning helemaal defiscaliseren

een woning heeft niets met de inkomstenbelasting te maken
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201794655
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 13:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
men moet de woning helemaal defiscaliseren

een woning heeft niets met de inkomstenbelasting te maken
Als je de hut verkoopt(zijn het liquide middelen) vind ik het nog te begrijpen dat je dan belasting gaat betalen of dat er een deel gebruikt word om je zorg te kunnen betalen. Zo links ben ik dan nog wel. Maar fiat waar je niet over kunt beschikken maandelijks(bakstenen zijn moeilijk liquide te maken) is natuurlijk complete waanzin.

Voor doorstromers zou je nog kunnen zeggen als je het investeert in je nieuwe woning betaal je geen belasting anders word doorstromen een groot probleem.
pi_201794761
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 13:35 schreef De_Melkboer het volgende:
Je zal maar gepensioneerd zijn in je afbetaalde huisje in Amsterdam Watergraafsmeer, dan kun je straks zo 600 / 700 per maand belasting aftikken. En als je het te gelde maakt mag je duur huren of je bent dakloos. En belastingverlaging op het lage pensioen belastingtarief tikt ook niet aan.
Het is een vreemd idee om iets waarin je woont als vermogen te zien. Je moet een huis hebben en dit plan demotiveert juist weer om de schuldenberg te verminderen want over wat je aflost moet je weer gaan betalen. Heel vreemd plan want de meest huizenkopers willen gewoon wonen in hun huis, hebben niet om de waardestijgingen gevraagd, en kunnen het niet zomaar te gelde maken wat bij liquide bezittingen anders zit.
Antiek en kunst in je huis kan ook nog wel belast worden. Schilderij met een getaxeerde waarde van 5000 euro? Graag 50 euro per maand aftikken, adus de belastinggestapo.
  zondag 17 oktober 2021 @ 15:29:47 #60
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201795300
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 14:15 schreef Cherni het volgende:

[..]
Als je de hut verkoopt(zijn het liquide middelen) vind ik het nog te begrijpen dat je dan belasting gaat betalen of dat er een deel gebruikt word om je zorg te kunnen betalen. Zo links ben ik dan nog wel. Maar fiat waar je niet over kunt beschikken maandelijks(bakstenen zijn moeilijk liquide te maken) is natuurlijk complete waanzin.

Voor doorstromers zou je nog kunnen zeggen als je het investeert in je nieuwe woning betaal je geen belasting anders word doorstromen een groot probleem.
Men moet de vermogensbelasting afschaffen als mensen als Wopke en de pandjesprins dat zo eenvoudig kunne intwijken
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201795459
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:29 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Men moet de vermogensbelasting afschaffen als mensen als Wopke en de pandjesprins dat zo eenvoudig kunne intwijken
Zet dat uit je hoofd. Dat is nooit het geval geweest en zal ook nooit gaan plaats vinden. Deze mensen hebben nu eenmaal de macht en knaken om regels naar hun hand te zetten.

Het is veel belangrijker om als middenklasse elkander iets te gunnen en wat te geven. Daarom wil ik best wel afdragen zodra ik liquide middelen heb. Maar iets wat ik niet heb anders dan een fictief vermogen kan ik niets mee.

Maar schijnbaar is dat voor de huurder niet genoeg om alleen bij verkoop iets bij te dragen. En daarmee krijg ik meer het gevoel dat het om rancune gaat. Want als de markt instort hoor je die huurder niet. Daarbij komt dat er ook nog mensen zijn die willen huren om zich snel te kunnen verplaatsen ivm werk etc.

Wat mij betreft mogen de prijzen dalen. Maar dan raak je wel de mensen die pas gekocht hebben. Fair is dat ook niet. Maw het is verdomd lastig om daar een oplossing voor te vinden.
  zondag 17 oktober 2021 @ 15:51:04 #62
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201795527
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 15:46 schreef Cherni het volgende:

[..]
Zet dat uit je hoofd. Dat is nooit het geval geweest en zal ook nooit gaan plaats vinden. Deze mensen hebben nu eenmaal de macht en knaken om regels naar hun hand te zetten.

Het is veel belangrijker om als middenklasse elkander iets te gunnen en wat te geven. Daarom wil ik best wel afdragen zodra ik liquide middelen heb. Maar iets wat ik niet heb anders dan een fictief vermogen kan ik niets mee.

Maar schijnbaar is dat voor de huurder niet genoeg om alleen bij verkoop iets bij te dragen. En daarmee krijg ik meer het gevoel dat het om rancune gaat. Want als de markt instort hoor je die huurder niet. Daarbij komt dat er ook nog mensen zijn die willen huren om zich snel te kunnen verplaatsen ivm werk etc.
Als ze het boxenstysteem weer af gaan schaffen dan verwacht ik dat de vermogensbelasting ook gaat verdwijenn
Dus het effect is alleen vereenvoudiging van de berg regels van de belastingdienst

De vermogensbelaasting levert toch niets meer op door het voorbeeld dat Wopke een derg geven
Dat is een forse vereenvoudiging

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 17-10-2021 16:02:23 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201795753
Overigens hoop je maar dat mensen die nu gekocht hebben voor 30 jaar die rente laten vast zetten. Stel je voor het plan van Knot helpt niet dat de prijzen dalen. Je hebt de rente voor 20 jaar vast gezet. Mag je tien jaar nog aflossen tegen mogelijk een hoger rentetarief en mag je ook nog een eventuele overwaarde aftikken en hra bestaat niet meer. Succes dan. Ja het is allemaal fictief maar in theorie zou dat kunnen. Dan moet je zelfs hopen dat de hut onder water komt te staan. Zou Knot je belonen met het verlies in fictief negatief vermogen? Ik ben bang van niet.
  zondag 17 oktober 2021 @ 16:17:50 #64
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201795856
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 16:09 schreef Cherni het volgende:
Overigens hoop je maar dat mensen die nu gekocht hebben voor 30 jaar die rente laten vast zetten. Stel je voor het plan van Knot helpt niet dat de prijzen dalen. Je hebt de rente voor 20 jaar vast gezet. Mag je tien jaar nog aflossen tegen mogelijk een hoger rentetarief en mag je ook nog een eventuele overwaarde aftikken en hra bestaat niet meer. Succes dan. Ja het is allemaal fictief maar in theorie zou dat kunnen. Dan moet je zelfs hopen dat de hut onder water komt te staan. Zou Knot je belonen met het verlies in fictief negatief vermogen? Ik ben bang van niet.
nee daardoor gaan de vastgoedprijzen neit dalen, door een hogere rente wel
Maar dalen is ook niet de bedoeling

Woningen gaan bouwen zal ook de prijzen niet laten dalen , hogere rente wel , dat is altijd zo geweest

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 17-10-2021 17:57:20 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201798595
In dit kader vond ik dit topic:

AEX / Geen bankensteun, maar hypothekensteun!

Wel interessant. Dat is nog maar 8 jaar geleden... We lijken massaal aan geheugenverlies te lijden. Zo kort geleden was dit aan de orde waar je nu niets meer over hoort. We gaan van hype tot hype en laten onszelf gek maken.

Toen (8 jaar geleden) was het nog armoe troef en kommer en kwel en nu nadat de prijzen met 80% of meer zijn gestegen vinden we die vastgoed handel weer helemaal in orde, beetje te duur maar verder goed te doen... :)

En staren ons blind op de "waarde" en de "overwaarde" van de woning die we niet van plan zijn om te verkopen en waar je derhalve geen reet aan hebt. Het is enkel dat de instapper een veel hogere lening moet aangaan om de overwaarde van de haves te betalen. Echt ziek.

Het gaat om een dak boven je hoofd. De overheid overtreedt al heel lang de grondwet aangaande hun zorgplicht. Dit met aan het hoofd de VVD. Denk hieraan bij de volgende stemronde.

[ Bericht 15% gewijzigd door Bart2002 op 17-10-2021 19:41:22 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zondag 17 oktober 2021 @ 19:53:30 #66
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201798884
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 19:33 schreef Bart2002 het volgende:
In dit kader vond ik dit topic:

AEX / Geen bankensteun, maar hypothekensteun!

Wel interessant. Dat is nog maar 8 jaar geleden... We lijken massaal aan geheugenverlies te lijden. Zo kort geleden was dit aan de orde waar je nu niets meer over hoort. We gaan van hype tot hype en laten onszelf gek maken.

Toen (8 jaar geleden) was het nog armoe troef en kommer en kwel en nu nadat de prijzen met 80% of meer zijn gestegen vinden we die vastgoed handel weer helemaal in orde, beetje te duur maar verder goed te doen... :)

En staren ons blind op de "waarde" en de "overwaarde" van de woning die we niet van plan zijn om te verkopen en waar je derhalve geen reet aan hebt. Het is enkel dat de instapper een veel hogere lening moet aangaan om de overwaarde van de haves te betalen. Echt ziek.

Het gaat om een dak boven je hoofd. De overheid overtreedt al heel lang de grondwet aangaande hun zorgplicht. Dit met aan het hoofd de VVD. Denk hieraan bij de volgende stemronde.
je moet straks verplicht twee jubeltonnen dokken , om het piramide spel in leven te hiouden
Anders krijgen je kinderen geen woning en zitten ze je gefrustreerd aan te kijken
dat voor wat betreft je overwaarde

Nou neem van mij aan dat jij niet staat te jubelen hoor

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 17-10-2021 20:36:11 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 17 oktober 2021 @ 20:34:26 #67
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201799457
DNB-president verdedigt belastingvoorstel op koophuis: ‘Koopkrachteffect klein’

President Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) benadrukt dat het voorstel om een eigen huis net zo te belasten als spaargeld niet veel gevolgen zal hebben voor de portemonnee. Het plan van de centrale bank van Nederland om een koophuis als vermogen te belasten zorgde de afgelopen week voor veel kritiek, maar volgens Knot zijn de effecten op de koopkracht ‘verrassend klein’.

De bankpresident verwees in tv-programma WNL op Zondag naar een deze week gepubliceerde studie waarin de koopkrachteffecten van het belastingplan zijn berekend. Daaruit blijkt dat voor de meeste huishoudens de koopkrachtverschillen op 'een tienden van procenten' neerkomen.

Essentieel is wel dat het belastingplan van DNB integraal wordt overgenomen zodat de belastinginkomsten via een lagere inkomstenbelasting weer terechtkomen bij de huishoudens. "Ik zou er absoluut geen voorstander van zijn als politici maar een deel van ons plan zouden doorvoeren", reageerde hij.

DNB wil verschillen tussen huren en kopen woning verkleinen

In het tv-programma kwam Knot terug op de kritiek op het plan van DNB om een eigen woning als vermogen te belasten. De centrale bank wil al langere tijd dat het verschil in kosten tussen het huren en kopen van een woning kleiner moet worden. Daarom wil de bank de fiscale voordelen van huizenbezitters - zoals de hypotheekrenteaftrek - op den duur afbouwen en een eigen woning als vermogen belasten in box 3.

Door fiscale subsidies zijn kopers goedkoper uit dan huurders in de vrije sector, aldus DNB. Volgens de centrale bank heeft dat vanuit een macro-economisch perspectief nadelen, omdat kopen hierdoor aantrekkelijker wordt dan huren. Dat leidt tot een oververhitte huizenmarkt en belemmert het functioneren van een vrije huursector, die belangrijk is voor de doorstroming, zei Knot.

DNB-president Knot: 'Ouderen komen er goed vanaf'

De publieksvoorlichting van de centrale bank kreeg deze week veel bezorgde telefoontjes van voornamelijk ouderen. Zij zijn bang dat zij veel meer belasting moeten betalen als de plannen van DNB doorgaan. "Maar eigenlijk komen ouderen er heel goed vanaf", zei Knot.

Volgens de bankpresident profiteren zij van de lagere inkomstenbelasting en hebben zij in al die jaren geprofiteerd van fiscale voordelen op hun eigen woning. Wel moet voor schrijnende gevallen - "mensen met alleen een AOW die in een woning met een waarde van een paar miljoen wonen" - een regeling bedacht worden.

Experts uiten kritiek op plannen DNB

Verschillende experts stelden deze week dat DNB in zijn plannen voorbijgaat aan de historisch lage rentes die ten grondslag liggen aan de oververhitte woningmarkt. Voor die lage hypotheekrente zou de centrale bank medeverantwoordelijk zijn vanwege de grote opkoopprogramma's op de kapitaalmarkt.

Volgens de DNB-president daalt de rente al tientallen jaren trendmatig, terwijl de Nederlandse centrale bank pas de laatste jaren actief is op de kapitaalmarkt. "Onze rol wordt overschat. Wij hebben hoogstens een beperkt effect op de rentestand."

'Rente zal niet meer hoger dan 4 procent uitkomen'

Hij verwacht dat de hypotheekrente op lange termijn niet meer boven de 4 procent zal komen. "De tijden hoge rentepercentages zijn voorbij. Ga er maar vanuit dat in de toekomst een hoge rente 3 tot 4 procent zal zijn." Dat komt volgens Knot onder meer vanwege een vergrijzende wereldbevolking die meer gaat sparen en het feit dat de Nederlandse economie steeds meer een dienstverleningseconomie wordt, waardoor er minder investeringen nodig zijn.

Overigens verwacht de bankpresident dat de rente binnenkort weer stijgt. "De rente zal licht oplopen als de centrale banken hun opkoopprogramma's aan het begin van 2022 staken. Ik moet overigens nog maar zien of dit tot grote vreugde op de woningmarkt gaat leiden, want hogere rentes leiden tot hogere financieringskosten."

nu.nl
  zondag 17 oktober 2021 @ 20:34:33 #68
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_201799461
Tot het natuurlijk beleid is geworden en men erachter komt dat het net ff anders uitpakt en de effecten niet "verrassend klein" blijken te zijn... Maar ja, dan is het te laat en krijg je geprevel over "onvoorziene effecten" en meer van dat soort bullshit... :')

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 17-10-2021 20:42:58 ]
  zondag 17 oktober 2021 @ 20:56:40 #69
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201799905
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 20:34 schreef AchJa het volgende:
Tot het natuurlijk beleid is geworden en men erachter komt dat het net ff anders uitpakt en de effecten niet "verrassend klein" blijken te zijn... Maar ja, dan is het te laat en krijg je geprevel over "onvoorziene effecten" en meer van dat soort bullshit... :')
we hebben het voor de meeste mensen over enkele tientjes als alles blijft zoals het niu is en ik denk dat er wel een extra vrijstelling van een paar ton uit lkomt
https://www.consumentenbo(...)voor-iedereen-omlaag
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201800099
De overheid is onze vijand.
  zondag 17 oktober 2021 @ 21:17:30 #71
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201800372
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:04 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
De overheid belastingdienst is onze vijand.
klopt
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_201800398
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
klopt
Nee, overheid.

De belastingdienst maakt geen beleid.
pi_201802139
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 19:33 schreef Bart2002 het volgende:
In dit kader vond ik dit topic:

AEX / Geen bankensteun, maar hypothekensteun!

Wel interessant. Dat is nog maar 8 jaar geleden... We lijken massaal aan geheugenverlies te lijden. Zo kort geleden was dit aan de orde waar je nu niets meer over hoort. We gaan van hype tot hype en laten onszelf gek maken.

Toen (8 jaar geleden) was het nog armoe troef en kommer en kwel en nu nadat de prijzen met 80% of meer zijn gestegen vinden we die vastgoed handel weer helemaal in orde, beetje te duur maar verder goed te doen... :)

En staren ons blind op de "waarde" en de "overwaarde" van de woning die we niet van plan zijn om te verkopen en waar je derhalve geen reet aan hebt. Het is enkel dat de instapper een veel hogere lening moet aangaan om de overwaarde van de haves te betalen. Echt ziek.

Het gaat om een dak boven je hoofd. De overheid overtreedt al heel lang de grondwet aangaande hun zorgplicht. Dit met aan het hoofd de VVD. Denk hieraan bij de volgende stemronde.
Uiteraard heb je een punt. De markt is verziekt. Maar dat is niet de schuld van een huizenbezitter die ook periodes meemaakt van onder water staan. Maar dankzij het IMF, ECB om schulden af te lossen met het maken van nieuwe schulden is die rente zo laag dat mensen dus ook een hogere hypo kunnen nemen. En als er dan ook nog weinig aanbod is dan stijgen de prijzen.

Als die rente veel hoger zou zijn hebben mensen dus ook minder te besteden maw hun hypo kan nooit zo hoog worden.

In de jaren 70/80 toen die financiële markten nog niet zo verziekt waren als nu werd die markt door het verhogen van de rente geholpen. De prijzen stagneerde. Bovendien mensen die helaas gedwongen hun huis moesten verkopen konden toen nog gebruik maken van een uitstekend vangnet en werden geplaatst in huurwoningen. Nu mag je bij het Leger des Heils aankloppen of op een camping gaan wonen.

Ondertussen vlucht de elite naar aandelen, crypto en andere assets. Zij weten nu al dat het financiële stelsel compleet failliet is. En al die steunpakketen komen niet terecht bij de bevolking maar aandeelhouders etc.

Maar Knot wil die rekening nu leggen bij de arbeider. Althans dat is zijn idee.
pi_201802357
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 20:34 schreef AchJa het volgende:
DNB-president verdedigt belastingvoorstel op koophuis: ‘Koopkrachteffect klein’

President Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) benadrukt dat het voorstel om een eigen huis net zo te belasten als spaargeld niet veel gevolgen zal hebben voor de portemonnee. Het plan van de centrale bank van Nederland om een koophuis als vermogen te belasten zorgde de afgelopen week voor veel kritiek, maar volgens Knot zijn de effecten op de koopkracht ‘verrassend klein’.

De bankpresident verwees in tv-programma WNL op Zondag naar een deze week gepubliceerde studie waarin de koopkrachteffecten van het belastingplan zijn berekend. Daaruit blijkt dat voor de meeste huishoudens de koopkrachtverschillen op 'een tienden van procenten' neerkomen.

Essentieel is wel dat het belastingplan van DNB integraal wordt overgenomen zodat de belastinginkomsten via een lagere inkomstenbelasting weer terechtkomen bij de huishoudens. "Ik zou er absoluut geen voorstander van zijn als politici maar een deel van ons plan zouden doorvoeren", reageerde hij.

DNB wil verschillen tussen huren en kopen woning verkleinen

In het tv-programma kwam Knot terug op de kritiek op het plan van DNB om een eigen woning als vermogen te belasten. De centrale bank wil al langere tijd dat het verschil in kosten tussen het huren en kopen van een woning kleiner moet worden. Daarom wil de bank de fiscale voordelen van huizenbezitters - zoals de hypotheekrenteaftrek - op den duur afbouwen en een eigen woning als vermogen belasten in box 3.

Door fiscale subsidies zijn kopers goedkoper uit dan huurders in de vrije sector, aldus DNB. Volgens de centrale bank heeft dat vanuit een macro-economisch perspectief nadelen, omdat kopen hierdoor aantrekkelijker wordt dan huren. Dat leidt tot een oververhitte huizenmarkt en belemmert het functioneren van een vrije huursector, die belangrijk is voor de doorstroming, zei Knot.

DNB-president Knot: 'Ouderen komen er goed vanaf'

De publieksvoorlichting van de centrale bank kreeg deze week veel bezorgde telefoontjes van voornamelijk ouderen. Zij zijn bang dat zij veel meer belasting moeten betalen als de plannen van DNB doorgaan. "Maar eigenlijk komen ouderen er heel goed vanaf", zei Knot.

Volgens de bankpresident profiteren zij van de lagere inkomstenbelasting en hebben zij in al die jaren geprofiteerd van fiscale voordelen op hun eigen woning. Wel moet voor schrijnende gevallen - "mensen met alleen een AOW die in een woning met een waarde van een paar miljoen wonen" - een regeling bedacht worden.

Experts uiten kritiek op plannen DNB

Verschillende experts stelden deze week dat DNB in zijn plannen voorbijgaat aan de historisch lage rentes die ten grondslag liggen aan de oververhitte woningmarkt. Voor die lage hypotheekrente zou de centrale bank medeverantwoordelijk zijn vanwege de grote opkoopprogramma's op de kapitaalmarkt.

Volgens de DNB-president daalt de rente al tientallen jaren trendmatig, terwijl de Nederlandse centrale bank pas de laatste jaren actief is op de kapitaalmarkt. "Onze rol wordt overschat. Wij hebben hoogstens een beperkt effect op de rentestand."

'Rente zal niet meer hoger dan 4 procent uitkomen'

Hij verwacht dat de hypotheekrente op lange termijn niet meer boven de 4 procent zal komen. "De tijden hoge rentepercentages zijn voorbij. Ga er maar vanuit dat in de toekomst een hoge rente 3 tot 4 procent zal zijn." Dat komt volgens Knot onder meer vanwege een vergrijzende wereldbevolking die meer gaat sparen en het feit dat de Nederlandse economie steeds meer een dienstverleningseconomie wordt, waardoor er minder investeringen nodig zijn.

Overigens verwacht de bankpresident dat de rente binnenkort weer stijgt. "De rente zal licht oplopen als de centrale banken hun opkoopprogramma's aan het begin van 2022 staken. Ik moet overigens nog maar zien of dit tot grote vreugde op de woningmarkt gaat leiden, want hogere rentes leiden tot hogere financieringskosten."

nu.nl
Lees het stukje over ouderen hebben al jaren kunnen profiteren dus het zal hun niet raken. Uiteraard niet dat was en heeft niets te maken met de overwaarde als je aow hebt. Die overwaarde is er gewoon op dat moment. Later lees je mensen met een AOWtje in een huis van een paar miljoen daar moet een aparte regeling voor komen. Dan weet je genoeg.
pi_201802406
Waarom houdt deze gast zijn vuile elitaire smoel niet gewoon dicht? Gast staat zover van de samenleving af met zijn bonussen en zijn bankwereld, voor hem is het volk maar een object om verder uit te melken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')