abonnement Unibet Coolblue
pi_123234440
Allereerst, ik ben geen econoom. Ik vraag me alleen het volgende af. Als ik het nieuws goed volg hebben wij nu een aantal problemen in Nederland:

1- Banken hebben steun nodig.
2- Veel burgers hebben ongezonde hypotheken en top hypotheken.
3- Er wordt geen tot weinig geld meer uitgegeven door de burgers.
4- De huizenmarkt zit dicht.

Nu is er volgens mij een simpele oplossing. Waarom niet, ipv het helpen van banken, juist de burgers helpen? Je kunt wel miljarden in een bank pompen. Maar je kunt ook zeggen als overheid: "We lossen op iedere hypotheek in Nederland bijv. 20.000 euro af".

Het gevolg is dat via die aflossing het geld evengoed bij de banken komt, er minder top hypotheken zijn, mensen minder maandlasten hebben (meer kunnen besteden) en eerder kunnen verhuizen doordat de huizenprijzen zakken!

Nu zullen jullie vast 100de tegen argumenten hebben..... Maar, waarom niet? Waarom wel de banken helpen maar niet de burger?
  zaterdag 23 februari 2013 @ 10:57:12 #2
189403 Mickytjuh
Flip flap floep
pi_123234490
Stiekem ben ik het helemaal met jou eens, maar ook ik ben geen econoom. Naar mijn idee breng je zo op lange termijn weer vaart in de economie, al is het maar een klein beetje.

Maar wat doe je met huurders? Krijgen die ook ergens een voordeel?
Mercedes weet wat mijn beperking is
Groene zeep op je rug, en af laten glijden
  zaterdag 23 februari 2013 @ 10:57:39 #3
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_123234498
Ik was het al niet eens met de bankensteun, maar goed, als die zouden vallen dan was volgens velen de crisis nog veel erger geworden, dus goed, dan haal ik me schouders op en lach wanneer de VVD het weer over 'vrije markt' en 'eigen verantwoordelijkheid' heeft....

.... maar mensen die tientallen jaren hebben geprofiteerd van de schaamteloos scheve HRA, die hoeven van mij nu ECHT niet NOG meer geholpen te worden met belastingcenten. Rot op.

Laat die hele klotebubble maar lekker knappen.
pi_123234508
Omdat de mensen die huren dan ook wel een 20K willen hebben.

Wordt een beetje lastig om dat te verdelen en bovendien is 20K maal aantal inwoners of huishoudens veel meer dan die paar miljard die een bankovername kost.

* Ik wil wel graag gratis 20K ontvangen voor aflossing hoor daar niet van ;) :7
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_123234511
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 10:57 schreef Mickytjuh het volgende:

Maar wat doe je met huurders? Krijgen die ook ergens een voordeel?
Waarom zouden die een voordeel moeten krijgen?
Die hebben al een voordeel omdat de huizenprijzen dan weer meer zakken.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  zaterdag 23 februari 2013 @ 10:59:21 #6
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_123234523
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 10:58 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Waarom zouden die een voordeel moeten krijgen?
Die hebben al een voordeel omdat de huizenprijzen dan weer meer zakken.
Alsof dat opweegt tegen het nadeel van jarenlang idioot hoge huren te hebben moeten betalen ivm de in stand gehouden schaarste op de markt...
  Redactie Frontpage zaterdag 23 februari 2013 @ 10:59:50 #7
4530 crew  Crazy Harry
pi_123234534
Simpel, omdat dit niet de bonusgraaiers ten goede komt.
Het is economisch een prima idee, en zoiets hadden ze direct vanaf het begin moeten doen maar de mensen aan de macht of er dichtbij hebben er geen belang bij. De banken moeten behouden blijven want dan blijven de hoge salarissen in stand.
Uiteindelijk is het niet houdbaar wat men nu doet maar dat beseft men zich nu nog niet.
De discussie is niet privacy tegenover veiligheid maar vrijheid tegenover controle
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing. ― George Bernard Shaw
  zaterdag 23 februari 2013 @ 11:03:22 #8
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_123234596
Omdat die banken geacht worden de steun terug te betalen (of in geval van ABN en SNS, de staat voor die steun bezit van de banken heeft verkregen en dus de mogelijkheid deze weer te verkopen). Moeten die burgers dan ook over enkele jaren die 20k terugbetalen? En tot die tijd rente betalen?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_123234614
op korte termijn levert het voor de huizenbezitters weinig op...20k is iets van 50-60euro maandlasten minder. Schiet niet echt op...ga je dit op lange termijn bekijken dan is 50 euro per maand voor 20-30 jaar ineens wel interessant.
Maar daar zijn de banken niet zo mee geholpen..die vangen minder rente de komende 20-30jaar.

Persoonlijk vind het wel een prima idee als ik 20k kan aflossen...ofhet de crisis zou helpen op lange termijn?? ben ook al geen econoom
  zaterdag 23 februari 2013 @ 11:09:09 #10
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_123234701
Als je de crisis wilt oplossen/aanpakken, dan top je de HRA af, dan gooi je de markt weer open zodat wonen gewoon weer betaalbaar wordt voor iedereen en die industrie dus weer een boost krijgt, en je gooit de winkeltijden ruimer, om maar een paar dingen te noemen...

... maar goed, blijkbaar tellen er andere belangen dan gewoon een gezonde economie, namelijk partijbelang en dus het matsen van al die mensen die gebruik en misbruik maken van een scheve HRA-regeling, ten koste van al die sloebers die daar niet voor in aanmerking komen, en wat dus al meteen aangeeft hoever het originele idee van de HRA-regeling haar doel voorbij is geschoten, namelijk dat wonen nu voor steeds minder mensen haalbaar en betaalbaar is.

Maar hey, bezuinigen op onderwijs is natuurlijk ook altijd een geweldige manier om de crisis te bestrijden...(!) :')
pi_123234729
Burgers hebben hypotheken afgesloten die ze niet kunnen betalen. Voor huizen die niet meer waard zijn dan ze nu blijken. Die fouten hebben de burgers gemaakt, niet de banken.

De banken hebben het mede mogelijk gemaakt. Zij verzorgden belachelijke leningen.

Als er een paar burgers failliet gaan is dat geen probleem. Vervelend voor die paar, maar eerlijk is eerlijk, hadden ze maar uit moeten kijken. Hun eigen stomme schuld.

Als banken failliet gaan trekken ze enorme aantallen burgers mee in dat failliesement. Het is dus wel degelijk van belang die banken te redden.
En de schuldigen gaan helaas vrijuit. Want het is geen schuld, maar een oorzaak. Ze hebben niets onwettigs gedaan, die overbetaalde bankpiepeltjes.
pi_123234775
Het zijn deze mensen die flink debet hebben gehad aan het kapotmaken van de woningmarkt in de eerste plaats. Gekgemaakt door de waan van de dag hebben ze willens en wetens geprobeerd munt te slaan uit deze markt. Waarom, in godsnaam, zou de samenleving moeten helpen met de problemen die hun eigen kortzichtigheid heeft veroorzaakt? Wie zijn gat brandt moet ZELF maar op de blaren gaan zitten.
pi_123234790
Banken krijgen steun omdat ze als bedrijf zo in de maatschappij zijn geintegreerd dat je niet zonder meer kan. "too big to fail".

Burgers mogen met miljoenen zo niet miljarden tegelijk lijden, daar merk je weinig van zolang er maar belasting betaald word.

Uiteraard komt er een punt dat ook dat niet meer gaat, waarop de bank je huis afneemt.
pi_123234800
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 11:11 schreef beerten het volgende:

Als er een paar burgers failliet gaan is dat geen probleem. Vervelend voor die paar, maar eerlijk is eerlijk, hadden ze maar uit moeten kijken. Hun eigen stomme schuld.
Probleem is alleen dat het er iets meer dan "een paar" zijn. De exacte hoeveelheid top-hypotheken is niet bekend; maar 30% lijkt een accurate schatting.
Dat is veel.
pi_123234854
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 11:14 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Banken krijgen steun omdat ze als bedrijf zo in de maatschappij zijn geintegreerd dat je niet zonder meer kan. "too big to fail".
Je verwart "too big to fail" met "vertrouwen in de luchtbel die wij financieel systeem noemen". De eerste term geldt niet alleen voor financiële instellingen, de laatste wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Inkoppertjes op 23-02-2013 11:20:04 (too too to to) ]
pi_123235085
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 10:53 schreef _The_General_ het volgende:

Nu is er volgens mij een simpele oplossing. Waarom niet, ipv het helpen van banken, juist de burgers helpen? Je kunt wel miljarden in een bank pompen. Maar je kunt ook zeggen als overheid: "We lossen op iedere hypotheek in Nederland bijv. 20.000 euro af".

Het gevolg is dat via die aflossing het geld evengoed bij de banken komt, er minder top hypotheken zijn, mensen minder maandlasten hebben (meer kunnen besteden) en eerder kunnen verhuizen doordat de huizenprijzen zakken!

Nu zullen jullie vast 100de tegen argumenten hebben..... Maar, waarom niet? Waarom wel de banken helpen maar niet de burger?
Op zich geen gek idee: banken lenen voor vrijwel noppes niada rente-% bij de ECB en sluizen dat geld als hypotheeknemer met winst door naar de hypotheekgever. Waarom kan een individuele burger daar niet lenen voor z'n hypotheek? Kan ie 20.000 aflossen, kost 'm hoegenaamd geen rente en als de crisis over 15 jaar voorbij is óf het huis wordt verkocht, betaalt die burger de geleende 20.000 weer terug aan de ECB. Zo heeft een burger ook iets aan de EU.

Overigens denk ik niet dat de huizenprijzen t.g.v. deze maatregel zullen zakkken, eerder stijgen.

quote:
7s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 11:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Omdat die banken geacht worden de steun terug te betalen (of in geval van ABN en SNS, de staat voor die steun bezit van de banken heeft verkregen en dus de mogelijkheid deze weer te verkopen). Moeten die burgers dan ook over enkele jaren die 20k terugbetalen? En tot die tijd rente betalen?
Ja dus. Dezelfde lage rente als de banken betalen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 11:36:17 #17
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_123235196
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 11:30 schreef blomke het volgende:
Ja dus. Dezelfde lage rente als de banken betalen.
Die ligt bij staatssteun iets anders dan bij leningen bij de ECB. :')
quote:
Aegon heeft de in 2008 ontvangen miljarden steun van de Nederlandse staat volledig terugbetaald. Aegon heeft 4,1 miljard euro aan de Nederlandse staat terugbetaald, waarvan 3 miljard euro aan aflossing en 1,1 miljard euro aan premie en rente.
Prima voorwaarden voor een hypotheek.
quote:
ING heeft weer een deel van de staatssteun afgelost. De bank en verzekeraar betaalde 1,125 miljard euro terug aan de staat, waarvan 375 miljoen euro rente.

Daarmee heeft ING in totaal 10,2 miljard euro betaald, waarvan 2,4 miljard aan rente.

ING kwam een week geleden Europese Unie overeen dat het bedrijf twee jaar langer de tijd krijgt om de volledige staatssteun terug te betalen. Uiterlijk in 2015 moet ING nog eens 3,375 miljard euro aan aflossing en rente terugbetaald hebben.
Veel plezier met je uit staatssteun gefinancierde hypotheken.

http://www.elsevier.nl/Ec(...)rug-ELSEVIER299989W/
http://nos.nl/artikel/444658-ing-lost-deel-staatssteun-af.html
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_123235474
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 11:15 schreef Grouch het volgende:

[..]

Probleem is alleen dat het er iets meer dan "een paar" zijn. De exacte hoeveelheid top-hypotheken is niet bekend; maar 30% lijkt een accurate schatting.
Dat is veel.
Mijn eerste reactie is: hadden ze maar niet zo stom moeten zijn. Iets met schuld en bult.

Verstandiger is om inderdaad te kijken hoe we die 30% kunnen reduceren tot een acceptabel aantal. Want met 30% van de huiseigenaren failliet is helemaal niemand geholpen. Integendeel. DIe andere 70% zijn dan ook de Sjaak.
Er komen enorme aantallen huizen voor dumpprijzen op de markt. En die 70% zal de schade moeten betalen, indirect. Maar dat kan niet. Door de massale dump zijn ook hun huizen veel minder waarddan de hypotheeksom. Dus gaan ook zij er aan.

Ik ben geen econoom. Hoe de steun er uit moet zien weet ik niet. Directe steun bij nieuwe hypotheken is belachelijk. Dat is een stimulans om te veel te lenen. Juist de oorzaak van het probleem.
Bestaande hypotheken ondersteunen is ook belachelijk. Waarom zouden mensen met een te hoge hypotheek steun krijgen en iemand die nu net een nieuw huis koopt niet? Is niet eerlijk.

Zorgen dat de banken niet omvallen en ze verplichten niet te moeilijk te doen met die probleemhyptheken. Over enkele jaren, als de waarde van de huizen weerstijgt, lossen die problemen zich ook wel weer op.

De oorzaak is de correctie op de veel te hoge huizenprijzen. Als gevolg van de enorme sommen geld die men kon lenen.
pi_123235554
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 11:48 schreef beerten het volgende:

Zorgen dat de banken niet omvallen en ze verplichten niet te moeilijk te doen met die probleemhyptheken. Over enkele jaren, als de waarde van de huizen weerstijgt, lossen die problemen zich ook wel weer op.

Dit is een denkfout. De huizenmarkt kmt niet meer op het niveau van 2008 terug. De prijzen dalen nu "double digits", ik denk dat je op 50% van de top eindigt. Daarna vindt er geen herstel meer plaats. Het blijft doormodderen op dat 50% niveau.

Er zit niets anders op dan de onderwaarde met aflossingen op de hypotheekschuld, te verminderen. Warmee ook hypotheekconstructies met spaarhypotheken e.d. weer hun nadeel tonen: je geld zit in een pot en je moet maar zien wat ie oplevert.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 11:56:21 #20
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_123235650
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 11:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit is een denkfout. De huizenmarkt kmt niet meer op het niveau van 2008 terug. De prijzen dalen nu "double digits", ik denk dat je op 50% van de top eindigt. Daarna vindt er geen herstel meer plaats. Het blijft doormodderen op dat 50% niveau.

Er zit niets anders op dan de onderwaarde met aflossingen op de hypotheekschuld, te verminderen. Warmee ook hypotheekconstructies met spaarhypotheken e.d. weer hun nadeel tonen: je geld zit in een pot en je moet maar zien wat ie oplevert.
Je kondigt tegenwoordig zelf al even aan dat er een denkfout gaat volgen?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  zaterdag 23 februari 2013 @ 12:28:06 #21
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_123236338
Ze moeten gewoon die bezuinigingen terugschroeven en zorgen dat er goedkoper geleend kan worden.
pi_123241028
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 12:28 schreef ikjijallebei het volgende:
Ze moeten gewoon die bezuinigingen terugschroeven en zorgen dat er goedkoper geleend kan worden.
Waarom goedoper lenen? Ik vind lenen nu al niet duur als het om hypotheken gaat: 3,5%
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_123244158
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 12:28 schreef ikjijallebei het volgende:
Ze moeten gewoon die bezuinigingen terugschroeven en zorgen dat er goedkoper geleend kan worden.
Natuuerlijk niet! De belachelijk bedragen die men kon lenen, die belachelijk bedsragen die men heeft geleend zijn juist de oorzaak van die gesprongen luchtbel.

Men moet nu gewoon accepteren dat men een meer dan belachelijk duur huis heeft gekocht dat men eigenlijk helemaal niet kan betalen. Ja, in letterlijke zin wel. Die aflossing per maand kan wel. Men heeft alleen gebakken lucht gekocht.

Door lenen goedkoper te maken bak je opnieuw lucht.

HRA weg, geduldig wachten tot de huizenprijzen stabiliseren en de balans opmaken. Niets hypotheekschuld kwijtschelden.
Als banken nu eens niet zo moeilijk doen over de waarde van het huis en de hypotheekschuld wordt het al een stuk makkelijker. Ze krijgen hun aflossing toch wel binnen. Hun investering is alleen niet zo goed gedekt. Immers, het onderpand (huis) is minder waard dan de lening.

En mensen moeten beseffen dat hun huis slechts zeg 60% oplevert t.o.v. de aanschafprijs. Maar dat wil men niet. Dus zit de markt op slot.
  zaterdag 23 februari 2013 @ 16:46:32 #24
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_123244301
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 februari 2013 16:43 schreef beerten het volgende:
Men moet nu gewoon accepteren dat men een meer dan belachelijk duur huis heeft gekocht dat men eigenlijk helemaal niet kan betalen. Ja, in letterlijke zin wel. Die aflossing per maand kan wel.
Voor zover er al wordt afgelost, natuurlijk. Daarnaast zit er, zoals laatst bleek uit berichten van BKR, een aardige stijgende lijn in het aantal wanbetalers (4 of meer maanden achterstand).
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_123244334
Omdat de burger er is om geraped te worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')