abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201709202
101 redenen om borstvoeding te geven

Borstvoedingsorganisaties:
La Leche League
Heeft een GRATIS telefonische informatiedienst.

Handige en betrouwbare sites:
Borstvoeding.com biedt veel informatie over borstvoeding verzorgd door een team van borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.
Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.
Kellymom.com, breastfeeding and parenting Engelstalige site met zeer uitgebreide informatie.

Medicijnen en borstvoeding
Protocol borstvoeding prematuren

Directe links naar veel voorkomende vragen en problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

De multidisciplinaire borstvoedingsrichtlijn: http://www.richtlijnborstvoeding.nl/
pi_201709231
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 19:53 schreef SQ het volgende:
Oh mijn borsten waren écht een no go zone toen ik nog bv gaf :') gewoon afblijven gaarne :@
Hier niet de hele bv-periode (was ook wel sneu geweest, 5 jaar een no-go) maar zeker bij de eerste moest mijn man er de eerste maanden ook afblijven. Borsten waren eensklaps voor baby, niet voor hem. Is vanzelf weer goed gekomen. :P
pi_201709937
Je merkt vanzelf wanneer hij ze weer kan aanraken. ;) In het begin was het hier voor beiden niet fijn. En als je wel lacteert, so what. :)

Vandaag hebben U. en ik de afspraak gemaakt dat hij stopt met drinken wanneer hij 4 wordt. Hij mag dan een héél groot cadeautje uitzoeken. Ben benieuwd of hij het er tzt nog steeds mee eens is.
Ik weet ook niet of ik het wel zo lang vol kan houden met Zielie. De twee jaar maken we vol, maar 4..?
Protège moi de mes désirs.
pi_201730914
Zo, de lactatiekundige is net geweest en we hebben een plan gemaakt voor de komende weken. Voor nu gaat M 1x per dag aan mijn rechterborst met tepelhoedje, dat is namelijk de enige manier waarop haar aanhap voor nu goed is (fyi, rechts past een maatje 16, links een maat 24 8)7 , ik heb gewoon er gewoon een speciaal voor haar gemaakt ofzo). We gaan kijken met 1x per dag aanhappen&drinken en daarna gekolfde moedermelk geven kijken hoe het gaat, zodra ze een goede voeding kan gaan we langzaam een 2e voeding introduceren aan de borst. Mijn TSR is relatief rustig, dus dit moet ze aan tempo kunnen hebben.
Verder blijf ik om de voeding meekolven om zo mijn productie goed & stabiel te houden, een overproductie zoals nu is niet erg omdat ik dan ook wat voorraad opbouw mocht er kolfmoeheid in sluipen. 1x per dag leegkolven en vooral gekeken naar de praktische invulling van dit alles in combinatie met een peuter. Tepelhoedje en leegkolven doe ik dus tijdens de kolfsessies als Bas slaapt. Verwachting is dat we haar rond de uitgerekende datum, over een week of 3, volledig aan de borst kunnen hebben. ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door douche-eendje op 12-10-2021 20:39:47 ]
pi_201739859
quote:
1s.gif Op zondag 10 oktober 2021 21:23 schreef arvensis het volgende:
Je merkt vanzelf wanneer hij ze weer kan aanraken. ;) In het begin was het hier voor beiden niet fijn. En als je wel lacteert, so what. :)

Vandaag hebben U. en ik de afspraak gemaakt dat hij stopt met drinken wanneer hij 4 wordt. Hij mag dan een héél groot cadeautje uitzoeken. Ben benieuwd of hij het er tzt nog steeds mee eens is.
Ik weet ook niet of ik het wel zo lang vol kan houden met Zielie. De twee jaar maken we vol, maar 4..?
4 is ook echt heel lang. Wellicht is minder vaak op een dag voeden uiteindelijk minder zwaar? Lily dronk na 2 jaar nog maar eens per dag, vooral voor de gezelligheid. Ik weet niet precies hoevaak U. nog drinkt natuurlijk. Volgens mij wel een paar keer en ook 's nachts? Dan zou 4 mij ook een te grote opgave lijken.

Iemand ervaring met misselijkheid tijdens het TSR? Ik word er gestoord van. Gisteravond was ik voor het eerst weer in een restaurant en drie keer een spontaan TSR gehad, zoal dat gaat in de kraamtijd. Maar die misselijkheid verpestte het eten telkens. Het is maar een paar minuten, maar wel echt storend.
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
pi_201739993
Nee joh, U. drinkt alleen nog voor het slapen gaan. :) En bij groot verdriet. De nachten heb ik met twee jaar afgebouwd bij hem. Meerdere keren zou ik echt niet meer trekken. :D

Misselijkheid en TSR ken ik niet. Ik heb wel nog vaak een trekkend gevoel aan mijn baarmoeder bij een TSR. Ook niet fijn.
pi_201740048
Misselijkheid komt door de oxytocine, die kan ook je maag laten samenkrampen bijvoorbeeld. Bij mij zit het ook deze keer op dezelfde plek, ik val soms even 'weg' tijdens het voeden tijdens een TSR. Merkte dit in het ziekenhuis bij het voeden. Met kolven heb ik er geen last van.
  woensdag 13 oktober 2021 @ 12:46:49 #8
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201740273
Bij ons was de ochtendvoeding de laatste die overbleef. Grappig hoe dat kan verschillen.

Ik ga deze keer de 3,5 jaar van vorige keer ook niet vol maken hoor. Ik weet dat het bij vlagen benauwende gevoel wel afneemt als hij meer voeding heeft dan enkel mijn melk. Maar dan nog. Open bar tot na de eerste verjaardag en bijbehorend niet elders slapen hoop ik ook over te slaan. We zullen zien…
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 13 oktober 2021 @ 12:53:30 #9
149959 SQ
snelle trees
pi_201740390
Je bent vrij om daar zelf in te sturen ;)
disclaimer
pi_201740462
En ook vrij om er mee door te gaan. *O*

Enerzijds omdat ik de WHO-norm ook bij Zielie wil halen en zij vanuit de Islam ook het recht heeft op minimaal twee jaar moedermelk. En anderszijds omdat ik borstvoeding/moedermelk zelf gewoon heel erg belangrijk vind. Die slechte nachten haal ik later wel in. :Y)
  woensdag 13 oktober 2021 @ 13:13:00 #11
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201740649
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 12:53 schreef SQ het volgende:
Je bent vrij om daar zelf in te sturen ;)
Zeker. En dat neem ik me dus voor. Maar pin me er niet op vast, bedoel ik meer, het kan zijn dat ik voor de korte termijn effecten toch andere keuzes maak waar ik dan daarna op kom mopperen hier (8> .
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_201740969
Hier krijgt ze sinds dag 1 af en toe kunstvoeding tijdens de shift van mijn partner tussen 21u en 03u. Ik haat kolven en wil niet meer dan 1 ochtendborst en 's avonds leegkolven doen. En als er dan niet genoeg is, dan is dat maar zo. Besloten deze keer voor Lily mijn slaap prio 1 te maken. Ik hoop de twee jaar wel weer te halen, als Elvie dat ook wil. Vooral omdat ik het na jaar 1 en het afschaffen van de nachtvoeding echt geen moeite meer vond.
pi_201741292
Ik hoop F. ook zo lang als mogelijk te kunnen blijven voeden, dat het voor ons allebei prettig is. Ik ga vanaf januari weer drie dagen per week werken en als zij het ook wil en het kan, wil ik haar nog wel een ochtend- en een avondvoeding live gaan geven. Maar ik zie het niet zitten om straks op mijn werk te moeten gaan kolven. Ik weet dat je er recht op hebt en wat er in de wet staat, maar ik heb geen zin om al die spullen mee te nemen en weet ik het wat. Ik kan vast wel op mijn twee vrije dagen en in het weekend wat kolven, dat kan dan gegeven worden bij de gastouder. Maar natuurlijk even afhankelijk van hoe mijn productie dan is, omdat ze dan niet meer iedere drie uur kan drinken iedere dag (i.i.g. drie dagen van de week). Lastig, hoor. Volgende maand maar eens na gaan denken hoe we dat allemaal gaan doen.
pi_201741301
Ik zou trouwens ook totaal geen bezwaar hebben tegen een combi van KV en BV, in ieder geval op dit moment niet. Even kijken hoe het dan gaat.
pi_201742308
Sorry dat ik zo binnenval, maar dit is een spoedje. We moeten een kolf hebben. Aanvankelijk wouden we de Medela Freestyle Flex halen. Nu had ik vandaag een consult met een lactatiedeskundige en die raadde het ons af en adviseerde ons juist een Ardo Calypso aan.

Is er iemand met ervaring met beide apparaten of die me gewoon kan helpen? Weet nu niet welke te bestellen en we hebben het zo snel mogelijk nodig.
pi_201743084
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 15:43 schreef Mahra het volgende:
Sorry dat ik zo binnenval, maar dit is een spoedje. We moeten een kolf hebben. Aanvankelijk wouden we de Medela Freestyle Flex halen. Nu had ik vandaag een consult met een lactatiedeskundige en die raadde het ons af en adviseerde ons juist een Ardo Calypso aan.

Is er iemand met ervaring met beide apparaten of die me gewoon kan helpen? Weet nu niet welke te bestellen en we hebben het zo snel mogelijk nodig.
Na mijn vorige zwangerschap ander mode van medela gebruikt, werkte prima, fijne schilden. Na deze zwangerschap ga ik ook de medela freestyle flex gebruiken, heb nog allerlei onderdelen die daarop passen.
Geen ervaring met de Ardo calypso, nog nooit van gehoord ook.
pi_201743254
quote:

Heeft de lactatiekundige ook aangegeven waarom ze Ardo aanbeveelt en Medela niet? Kan verschillende oorzaken hebben natuurlijk. Ardo heeft een gesloten systeem, medela een open en daar vallen sommige lk's nog wel eens over ook.
pi_201743257
quote:

Er zijn lactatiekundigen waarbij je ook kolven kan proberen. Je kan daar naar informeren bij je LK, zij kent vast een collega in de buurt waar dat kan.
  woensdag 13 oktober 2021 @ 17:12:55 #19
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201743347
Uiteindelijk doen ze allemaal hetzelfde, dus als je NU iets nodig hebt ofwel nu huren ofwel gewoon eentje kiezen. Zoveel maakt het echt niet uit, imho.
pi_201743396
https://www.moedermelknetwerk-borstkolfwinkel.nl/

Ik val er even in met deze tip. Weet niet of dit al een bekend adres was hier :)

Ben zelf al lang geen borstvoedende moeder meer, maar ik ken deze dames en wil ze graag promoten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kanaroe op 13-10-2021 18:57:36 ]
  woensdag 13 oktober 2021 @ 17:37:14 #21
319308 Tink89
To live is to dance
pi_201743597
Ik kon niks met Medela, niet krachtig genoeg. Spectra en Horigen gaan stukken beter.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
  woensdag 13 oktober 2021 @ 18:48:06 #22
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201744233
Medela en Spectra doen hier hetzelfde. Ik geloof dus niet zo in die grote verschillen. Ze maken allemaal een ritmisch vacuüm.
  woensdag 13 oktober 2021 @ 18:49:31 #23
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201744244
Ik heb zelf ook uren besteed aan de aanschaf van een nieuwe kolf hoor. Maar je weet niet vantevoren hoe nauw het bij jou kijkt en zo ja op welke gebieden. Dus dan maar klikken. Of huren, dus.
pi_201744344
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 17:37 schreef Tink89 het volgende:
Ik kon niks met Medela, niet krachtig genoeg. Spectra en Horigen gaan stukken beter.
Ik had helemaal een leuke: ik kon niks met de Medela symphony, het paradepaardje voor ziekenhuis en alleen te huur. M'n oude freestyle, dat is mijn beste vriend nu ^)

Maar als je acuut iets nodig hebt, dan is alles goed. De symphony werkte wel, maar gewoon voor mij niet top.
  woensdag 13 oktober 2021 @ 19:04:20 #25
327807 Mariposas
יה&#14
pi_201744411
Problemen met zuigkracht van een kolf hebben meestal te maken met slecht passende borstschilden of een oude en versleten motor in de kolf. Als je geen goed vacuüm krijgt is de zuigkracht ook onvoldoende. Overigens wil je ook niet een waanzinnige zuigkracht want dan wordt je hele tepelweefsel aan gort getrokken. :+
Medela kolven zijn prima hoor, en krachtig genoeg ook. Veel lactatiekundigen zijn fan van de Ardo calypso. Dat zal wel niet voor niets zijn. Een vriendin van mij heeft een Ardo Calypso gehad en was hier zeer tevreden over.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_201744470
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 19:04 schreef Mariposas het volgende:
Problemen met zuigkracht van een kolf hebben meestal te maken met slecht passende borstschilden of een oude en versleten motor in de kolf. Als je geen goed vacuüm krijgt is de zuigkracht ook onvoldoende.
Of te vette onderdelen :D . Ik stond vannacht lekker alles extra goed te poetsen nadat aan 1 kant geen vacuüm kreeg en raar gepiep hoorde.
pi_201744560
Ik vond het vooral belangrijk dat de kolf op een accu kon werken en ik dus niet de hele tijd een stopcontact nodig heb :P
  woensdag 13 oktober 2021 @ 19:52:34 #28
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201745002
Ik zie nu een aan gort getrokken tepel voor me ;( .
pi_201745674
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 19:52 schreef Lemijn het volgende:
Ik zie nu een aan gort getrokken tepel voor me ;( .
Bas loopt hier inmiddels het geluid van m'n kolf na te doen. Hilarisch vind hij het.
pi_201745924
:D

Hier wil Jip altijd op de knopjes drukken :')
  woensdag 13 oktober 2021 @ 21:07:53 #31
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201745965
Jacob ook! En hij wou zo volledig mogelijke uitleg over hoe een kolf werkt.
  Manager PR/Moderator woensdag 13 oktober 2021 @ 21:13:02 #32
269689 crew  Viv
pi_201746020
@Mahra als je met spoed een kolf nodig hebt, zou ik er eentje huren bij de thuiszorgwinkel. Dan kun je 'm meteen gaan halen en aan de slag. :Y) :* En daarna rustig uitvogelen wat je belangrijk vindt aan een kolf en eentje aanschaffen.
pi_201746061
quote:
1s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 21:04 schreef Aure het volgende:
:D

Hier wil Jip altijd op de knopjes drukken :')
Ook praktisch. Gelijk door naar maximaal aan zuigkracht.
pi_201746179
Wat ik fijn vond aan de Ardo Calypso, is dat je met 2 knoppen werkt. Je kan zuigkracht en snelheid onafhankelijk van elkaar instellen. Dat kan bij de Medela Freestyle niet (of iig dat kon met het model van 6 jaar geleden niet). Bij Medela heb je in het begin wel een speciale stand voor het opwekken van je toeschietreflex, maar die vond ik eigenlijk te soft. En overall vond ik de Ardo krachtiger. De Medela had ik altijd op maximaal staan (en eigenlijk had hij van mij nog wel iets harder gemogen), dat is voor de levensduur van de motor volgens mij ook niet optimaal.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_201746441
Ik heb een ardo calypso maar de borstchilden daarvan pasten me niet zo goed, ik had drie inzetstukken nodig voor de goede maat,waardoor ik de olaatsing van de tepel slecht kon zien.

Blijkt dat de nieuwe medela symphony kolfset (die met een wel gesloten systeem) er ook oppast als je er een nippeltje aftrek aan de achterkant. Dat was een ideale combi voor mij! Die symphony set had ik al van de huurkolf en die beviel goed. De ardo had ik nog van Melba.
Kwak
pi_201752432
Zo fijn, lactatiekundige maakt gebruik van beterdichtbij van het ziekenhuis. Kan nu met haar appen, videobellen en foto's sturen.
pi_201762294
Thanks ladies. We gaan voor de Medela ( gewoon omdat dit vertrouwd is). Huren hebben we al gedaan en toen teruggebracht omdat kolven niet meer nodig was...tot de reflux toesloeg.
  FOK!fossiel vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:41:47 #38
1455 Keroppi
kool kikker
pi_201763164
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 11:28 schreef Mahra het volgende:
Thanks ladies. We gaan voor de Medela ( gewoon omdat dit vertrouwd is). Huren hebben we al gedaan en toen teruggebracht omdat kolven niet meer nodig was...tot de reflux toesloeg.
Dus toch reflux, wat vervelend zeg! Hoop dat het snel beter gaat.
Chick on a mission
pi_201780312
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 12:41 schreef Keroppi het volgende:

[..]
Dus toch reflux, wat vervelend zeg! Hoop dat het snel beter gaat.
Ja, helaas. Nog steeds ook, maar gek genoeg heeft ze er overdag geen last van? Heel raar?
  zaterdag 16 oktober 2021 @ 15:16:23 #40
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201780736
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 14:48 schreef Mahra het volgende:

[..]
Ja, helaas. Nog steeds ook, maar gek genoeg heeft ze er overdag geen last van? Heel raar?
Mijn baby had ook reflux maar amper last - zoals vrijwel alle baby’s trouwens. Waarom moet je ervoor kolven?
pi_201784678
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 15:16 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Mijn baby had ook reflux maar amper last - zoals vrijwel alle baby’s trouwens. Waarom moet je ervoor kolven?
Het vermoeden is dat ze teveel drinkt en daarom reflux heeft. Maar zeker weten doen we pas als we het meten en daarvoor zal er gekolfd moeten worden. Mocht het vermoeden kloppen dan krijg ik van die tabletten die mijn productie doen zullen afnemen. Het is echt geen doen zo, vooral 's nachts is ze constant aan het janken, grommen en maakt ze van die gekke geluiden.. en wij worden er ook niet leuker op. }:|
  zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:11:23 #42
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201785724
Vervelend voor je Mahra! En succes met al het gedoe. Alles gaan kolven vind ik best heftig maar zo te lezen is het in overleg met een lactatiekundige dus dan zal erover zijn nagedacht.
pi_201785810
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 19:16 schreef Mahra het volgende:

[..]
Het vermoeden is dat ze teveel drinkt en daarom reflux heeft. Maar zeker weten doen we pas als we het meten en daarvoor zal er gekolfd moeten worden. Mocht het vermoeden kloppen dan krijg ik van die tabletten die mijn productie doen zullen afnemen. Het is echt geen doen zo, vooral 's nachts is ze constant aan het janken, grommen en maakt ze van die gekke geluiden.. en wij worden er ook niet leuker op. }:|
Ga je dan nog wel aan de borst voeden? Of alles afkolven?
pi_201794059
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 20:11 schreef Lemijn het volgende:
Vervelend voor je Mahra! En succes met al het gedoe. Alles gaan kolven vind ik best heftig maar zo te lezen is het in overleg met een lactatiekundige dus dan zal erover zijn nagedacht.
Ik ook. Heb een behoorlijke mentale uitglijder gemaakt tijdens mijn kraamweek door die borstvoeding. Uiteindelijk denk ik dat er allemaal niet zoveel aan de hand is, maar alles is helemaal nieuw voor me (1e kind) en ik moet eerlijk toegeven dat ik me vooraf nergens in heb verdiept. Dat had misschien al gescheeld

Mijn zoon is nu een week oud
Op dag 1 na zijn geboorte waren mijn tepels al stuk, waardoor ik op dag 2 al over moest op alles kolven.

Blijkt vervolgens ook dat ik blijkbaar veel melk heb.
Op dag 2 na de geboorte had ik al enorme stuwing met verhoging etc. Ik wist niet wat me overkwam want ik wist niet dat dit bestond. Hele nacht niet geslapen en gehuild van de pijn.
Na een paar dagen volledig kolven ben ik zoon weer gaan aanleggen. Maar inmiddels heb ik angst ontwikkeld dus het is bij tijd en wijlen wel een ding.

En nu battle ik met name met het aanleggen en de grote hoeveelheid melk. In 3 kolfsessies van 15 min loopt er in totaal meer dan een halve liter af. Zoon is een week oud en de vriezer ligt al vol. Soms moet ik eerst een hoeveelheid wegkolven voor hij aangelegd kan worden. Om over de pijn maar niet te spreken. Na drinken/kolven is de stuwing ook niet weg, hoogstens een paar minuten

Ik vind het niet makkelijk.
pi_201794374
@_Lily_ dit herken ik wel van mijn eerste. Het is ook niet makkelijk. :*

Heb je al een lactatiekundige laten meekijkenn of de hap goed is? En is er al een plan om de overproductie te verminderen? Dat zijn de dingen waar ik mee zou beginnen.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_201800525
Lily, ook herkenbaar van de eerste. Ik raad je aan om samen met een LK een plan op te stellen om je productie omlaag te krijgen. Stuwing is vreselijk en klaptieten de hele tijd zijn dat ook. Die eerste weken zijn zo zwaar en wennen, voor jou, je baby, je borsten. Maar er komt een moment dat alles op elkaar ingesteld raakt, je baby goed groeit, je hormonen wat afnemen, het geen pijn meer doet en dan wordt het zoveel makkelijker. En weet je, als dat te lang duurt en je wilt het gewoon niet meer, dan is dat ook helemaal oké he?

De misselijkheid tijdens een TSR wordt steeds erger. Het is echt vreselijk voor een minuut en dat een paar keer per voeding/kolfsessie. Ik had het bij Lily ook, maar minder erg volgens mij. Ik weet niet meer wanneer het minder werd. Ik word er echt gestoord van. Vraag me af of gemberpillen zullen helpen om het in elk geval iets te verminderen.
pi_201800570
Iedere zwangere (die borstvoeding wil geven) zou echt met grote koeienletters gewezen moeten worden op: neem contact op met een lactatiekundige. Zelfs als je denkt dat alles prima gaat, kunnen er nog verbeterpunten zijn die het voeden fijner en makkelijker maken.
  zondag 17 oktober 2021 @ 22:46:19 #48
319308 Tink89
To live is to dance
pi_201801659
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:29 schreef arvensis het volgende:
Iedere zwangere (die borstvoeding wil geven) zou echt met grote koeienletters gewezen moeten worden op: neem contact op met een lactatiekundige. Zelfs als je denkt dat alles prima gaat, kunnen er nog verbeterpunten zijn die het voeden fijner en makkelijker maken.
Op zich met je eens, maar dat prijskaartje...

Rebubbled: en een snoepje om op te sabbelen of een kopje gember thee ofzo ernaast? Zou dat niet kunnen helpen? Lijkt me echt rot, zo is er geen lol aan natuurlijk...
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_201801735
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 22:46 schreef Tink89 het volgende:

[..]
Op zich met je eens, maar dat prijskaartje...
Nou, dat. Mijn borstvoeding verliep altijd probleemloos, echt niet dat ik dan honderden euro's uit ging geven aan een beetje finetunen. En voor wie er wel problemen zijn snap ik ook wel dat ze het eerst online op willen lossen, een baby is al duur genoeg.
pi_201801845
Ik ben dan ook van mening dat dit in het basispakket thuis hoort.
pi_201801977
quote:
1s.gif Op zondag 17 oktober 2021 23:03 schreef arvensis het volgende:
Ik ben dan ook van mening dat dit in het basispakket thuis hoort.
Absoluut mee eens. Maar tot die tijd zou ik niet iedereen zonder voorbehoud naar een lk sturen.
pi_201802025
Zeker mee eens dat lactatiekundige zorg in het basispakket hoort maar voor finetunen heb ik bij de lactatiekundige niets hoeven betalen. Via de kraamzorg was er tijdens de kraamweek gratis contact met hun lactatiekundige mogelijk. Daarna heb ik kleine vragen gesteld via de mail of even laten meekijken bij het borstvoedingsspreekuur wat beide gratis was en zo zijn er nog meer gratis opties waarbij je je vragen aan een gecertificeerd lactatiekundige kan stellen.
  FOK!fossiel zondag 17 oktober 2021 @ 23:34:54 #53
1455 Keroppi
kool kikker
pi_201802132
Ik had de 'mazzel' dat ik twee keer in het ziekenhuis lag en superlaagdrempelig (en zonder kosten) een lactatiekundige kon laten meekijken/raadplegen. Dat heeft voor mij een wereld van verschil gemaakt.

Echter, weer thuis is die drempel opeens torenhoog. Bij de eerste ben ik nog een keertje naar het inloopspreekuur (gratis) van de LK van mijn verloskundigenpraktijk gegaan, maar ik heb gewoon geen klik met haar en 10-15 minuten zijn zo minimaal.

En het is echt niet zo dat ik me die 130 (oid) euro voor een consult niet kan veroorloven, maar ik voel die drempel best, zeker als er geen accuut/enorm probleem is.

Het zou mooi zijn als in de toekomst elke vrouw die borstvoeding wil geven in de kraamweek een lactatiekundige op bezoek krijgt en dat ook verdere zorg in het basispakket gaat.
Chick on a mission
  maandag 18 oktober 2021 @ 06:47:31 #54
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201802709
Ik had een paar weken geleden een lk over de vloer om te zien of er problemen waren, maar binnen een half uur had ze gezien dat dat niet zo was. Kosten: 45 euro, want ze schaalde het dus af naar een kort consult. Dat heeft me wel heel veel informatie opgeleverd dus ik ben blij dat ik het heb gedaan.
  Manager PR/Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 07:16:57 #55
269689 crew  Viv
pi_201802783
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:26 schreef Rebubbled het volgende:
Maar er komt een moment dat alles op elkaar ingesteld raakt, je baby goed groeit, je hormonen wat afnemen, het geen pijn meer doet en dan wordt het zoveel makkelijker.
Het is ongetwijfeld goed bedoeld en deze 'peptalk' komt wel vaker voorbij hier, maar deze vlieger gaat niet voor iedereen op hoor. :@ Sommige vrouwen kunnen volhouden tot ze een ons wegen, maar blijft het pijn doen, blijft de baby slecht groeien, etc. De aanhouder wint niet altijd, helaas.

En de lactatiekundige zou inderdaad gewoon vergoed moeten worden uit de basisverzekering. :Y Waarschijnlijk is het nog rendabel voor de samenleving ook!
  maandag 18 oktober 2021 @ 07:39:02 #56
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_201802875
Ik snap je reactie Viv maar vaak gaat het wel op. Niet dat het dan alleen maar makkelijk wordt (ik had die lk ook niet voor de gezelligheid en de preventie uitgenodigd bijvoorbeeld) maar het enorme zoeken en vooral het grootste ongemak van de eerste week/weken gaat vaak wel voorbij. Wat je weet natuurlijk. En wat bij jou niet zo was :* . Maar hier 2x wel.
pi_201804165
Het is ook niet zo dat je voor elk dingetje direct naar de LK moet. Hier dingen vragen hielp mij ook goed net als meelezen bij de vragen van anderen.
Ik kreeg bij het huisbezoek van het CB allemaal adviezen die voor mijn gevoel niet klopten. Zonder de kennis die ik o.a. hier had opgedaan had ik dat niet geweten. Alsnog eerst hier voorzichtig gecheckt of ik nu gek geworden was want van die stomme hormonen werd ik gigantisch onzeker. Daarna contact opgenomen met de LK waarbij bleek dat het inderdaad geen goed advies was.

Volgens mij hier niet verteld maar ik trof dezelfde persoon later nog weer bij het CB waarbij ze zichzelf op de borst wilde kloppen voor de goede groei dankzij haar adviezen. Ik was gelukkig inmiddels een stuk zelfverzekerder en kon vertellen dat ik contact had opgenomen met de lactatiekundige en wat zij daarover had gezegd. Ik hoop dat ze die adviezen niet meer geeft maar type oude stempel dus ben bang van wel.
pi_201804552
Ik heb deze keer ook een LK laten komen. Ondanks dat ik al 2,5 jaar een kindje aan de borst had, wilde ik dat ze mee zou kijken met de aanhap (die iets verbeterd kon worden), een beginnende spruw en wilde ik persoonlijk maatwerk over tandemvoeden.

Koste me ¤100, maar werd vergoed door m’n aanvullende verzekering. Ze kwam tijdens de lockdown gewoon bij me thuis, wat ontzettend fijn was. Daarna heb ik per app nog zo’n 5 keer contact gehad over verschillende dingen (haar groei, gebruik van domperidon etc) en daar heb ik niks voor betaald.

Verder wil ik deze groep nogmaals benoemen: https://www.facebook.com/groups/borstvoedingvraag/?ref=share

Hier kan je laagdrempelig je vraag stellen aan lactatiekundigen IBCLC. Er mogen ook alleen LK’s antwoorden op de vragen. Je kan ook de zoekfunctie gebruiken voor algemenere dingen.
Alleen al door hier mee te lezen heb ik ontzettend veel kennis op gedaan!
pi_201804925
Ik vind de constructie die ik heb erg prettig: kraamzorg is onderdeel van het ziekenhuis, maar ook gewone kraamzorg. De eerste 15 dagen na de bevalling is lactatiekundige zorg inbegrepen in de kraamzorg, daarna is een consult 35 euro (in ziekenhuis) of 70 euro (thuis). Ook is laagdrempelig contact mogelijk via de app van het ziekenhuis.

Verder heb ik in mijn netwerk ook support, mijn nicht is vrijwilliger bij LLL en ik heb al een balletje laatst opgegooid om eens te kijken of, als de rust hier is wedergekeerd, te kijken of dat ook wat voor mij is.
pi_201804955
Ja, ik ben nu ook lid van de FB-pagina en heel interessant om mee te lezen.
Ik heb ook even contact opgenomen met een LK. F. groeit goed en krijgt meer dan genoeg binnen, maar er kon nog verbetering optreden v.w.b. de aanhap, dat ze nog meer borst in de mond neemt, minder lucht meeslikt en dus ook minder teruggeeft na de voeding. Dat gaan we nu verder finetunen. Nu is het voeden af en toe nog gevoelig en dat is niet de bedoeling en niet prettig.
pi_201805044
@_Lily_ wat vervelend dat de start van jullie borstvoedingsavontuur zo verloopt :* . Eens met wat de andere dames zeggen, laat een lactatiekundige eens meekijken.

Je kolfperikelen herken ik :* . Ik kolf fulltime momenteel, 5x per dag waarvan 1x leeg en 4x 10 minuten. Ik produceer gemiddeld een liter per dag en ze drinkt nu zo'n 450 ml.
M. gaat inmiddels 3x per dag eerst aan de borst waarbij ze (niet helemaal betrouwbaar, maar toch) zo'n 10 ml per keer kan drinken met een tepelhoedje. De rest krijgt ze per fles, maar ik merk dat ze met de dag nu sterker aan het worden is O+ . Babystapjes.
pi_201805317
quote:
14s.gif Op maandag 18 oktober 2021 11:45 schreef douche-eendje het volgende:

Verder heb ik in mijn netwerk ook support, mijn nicht is vrijwilliger bij LLL en ik heb al een balletje laatst opgegooid om eens te kijken of, als de rust hier is wedergekeerd, te kijken of dat ook wat voor mij is.
Gaaf O+
Ik heb gekeken naar of het mogelijk is om om te scholen naar LK, maar dat is helaas niet te doen.
pi_201805482
quote:
1s.gif Op maandag 18 oktober 2021 12:22 schreef arvensis het volgende:

[..]
Gaaf O+
Ik heb gekeken naar of het mogelijk is om om te scholen naar LK, maar dat is helaas niet te doen.
Heb ik ook al naar gekeken, ik heb een medische opleiding dus het zou mogelijk moeten zijn. Maar dan eerst die 1000 uur maken dus meerjarenplan :+.

Maar vrijwilligerswerk bij LLL kan he, enige eis is 9maanden borstvoeding geven en de cursus volgen. Maar die is tegenwoordig ook digitaal ^O^

[ Bericht 6% gewijzigd door douche-eendje op 18-10-2021 12:46:53 ]
pi_201807056
quote:
17s.gif Op maandag 18 oktober 2021 12:37 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Heb ik ook al naar gekeken, ik heb een medische opleiding dus het zou mogelijk moeten zijn. Maar dan eerst die 1000 uur maken dus meerjarenplan :+.

Maar vrijwilligerswerk bij LLL kan he, enige eis is 9maanden borstvoeding geven en de cursus volgen. Maar die is tegenwoordig ook digitaal ^O^
Nu gaat het weer kriebelen. O+ Even kijken of ik me aan kan melden. O+
  Manager PR/Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 15:45:09 #65
269689 crew  Viv
pi_201807487
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 07:39 schreef Lemijn het volgende:
Ik snap je reactie Viv maar vaak gaat het wel op.
Dat is mijn punt ook juist. ;) Tegen "Hou vol (en schakel een LK in), want vaak wordt het makkelijker" heb ik geen enkel bezwaar.
pi_201807740
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 oktober 2021 20:11 schreef Lemijn het volgende:
quote:
Ga je dan nog wel aan de borst voeden? Of alles afkolven?
Enkel de avonden. Gek genoeg heeft ze overdag geen last van reflux.
pi_201808330
quote:
17s.gif Op maandag 18 oktober 2021 11:57 schreef douche-eendje het volgende:
@:_Lily_ wat vervelend dat de start van jullie borstvoedingsavontuur zo verloopt :* . Eens met wat de andere dames zeggen, laat een lactatiekundige eens meekijken.

Je kolfperikelen herken ik :* . Ik kolf fulltime momenteel, 5x per dag waarvan 1x leeg en 4x 10 minuten. Ik produceer gemiddeld een liter per dag en ze drinkt nu zo'n 450 ml.
M. gaat inmiddels 3x per dag eerst aan de borst waarbij ze (niet helemaal betrouwbaar, maar toch) zo'n 10 ml per keer kan drinken met een tepelhoedje. De rest krijgt ze per fles, maar ik merk dat ze met de dag nu sterker aan het worden is O+ . Babystapjes.
Lief bericht van je :*
Volgens mij zag ik ergens van jou ook een verhaal van het plan wat je had gemaakt met je lactatiekundige? Met uiteindelijk doel om M. Volledig aan de borst te hebben.

Dat voelt dan heel goed. Om te werken aan een lange termijn doel. Ik heb dat heel erg gemist de eerste dagen.

In ieder geval gaat het nu weer wat beter, ik hoop dat er geen terugval komt.
Ik heb een telefonisch consult met een lactatiekundige gehad en heb toen 3 dagen lang zoon aangelegd in aanwezigheid van de kraamverzorgster. Het happen gaat nu best goed.

Iom iedereen incl LK drinkt zoon nu overdag om de 3 uur aan de borst en s nachts kolf ik en krijgt hij het in de fles. S nachts kolven om geen stress omtrent borsten/aanhappen te hebben.

Ik heb nog geen enkele borstvoeding alleen gedaan. Nu de kraamzorg weg is is man er altijd bij. Als ik zoon aanleg lekt mijn andere tiet doodleuk spontaan zo’n 50-70 ml. Man vangt dat dan op want ik heb mijn handen vol.

Hiermee is mijn stuwing iets minder, hoewel het bij de 1e nachtvoeding nog steeds een grote opluchting is als ik eindelijk alles kan leeg kolven
  FOK!fossiel maandag 18 oktober 2021 @ 18:55:04 #68
1455 Keroppi
kool kikker
pi_201809102
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 17:18 schreef _Lily_ het volgende:

Als ik zoon aanleg lekt mijn andere tiet doodleuk spontaan zo’n 50-70 ml. Man vangt dat dan op want ik heb mijn handen vol.

https://www.wehkamp.nl/me(...)ALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Is dit dan niet handig voor je. Bij mij blijven ze in zo'n H&M borstvoedingtop of mijn BH prima zitten.

Je moet alleen het afgietgaatje niet slaapdronken aan de onderkant plaatsen zoals ik de eerste keer deed... :{
Chick on a mission
  maandag 18 oktober 2021 @ 19:06:50 #69
208890 June.
Seriously?
pi_201809228
Ik gebruikte zo'n haakaa kolf om de melk van de andere borst op te vangen. Ideaal vond ik het. Ook gebruikte ik het bij het afbouwen, toen ik wat stuwing had en zo hiermee de druk wat kon wegnemen.
Shine bright like a diamond.
pi_201809434
quote:
1s.gif Op maandag 18 oktober 2021 19:06 schreef June. het volgende:
Ik gebruikte zo'n haakaa kolf om de melk van de andere borst op te vangen. Ideaal vond ik het. Ook gebruikte ik het bij het afbouwen, toen ik wat stuwing had en zo hiermee de druk wat kon wegnemen.
Volgens mij kampt Lily met overproductie. Ik zou dan afraden om er een Haakaa aan te hangen. Dat zuigt toch vacuum (hoewel relatief zacht). Zoals je zelf ook al benoemt gebruiken sommigen het als een kolf. Geen goed idee, dus. :) Die opvangschalen zijn dan beter. Of man idd, heeft ‘ie ook wat te doen. :Y)
  maandag 18 oktober 2021 @ 19:37:54 #71
208890 June.
Seriously?
pi_201809734
quote:
1s.gif Op maandag 18 oktober 2021 19:20 schreef arvensis het volgende:

[..]
Volgens mij kampt Lily met overproductie. Ik zou dan afraden om er een Haakaa aan te hangen. Dat zuigt toch vacuum (hoewel relatief zacht). Zoals je zelf ook al benoemt gebruiken sommigen het als een kolf. Geen goed idee, dus. :) Die opvangschalen zijn dan beter. Of man idd, heeft ‘ie ook wat te doen. :Y)
Maar dan is kolven überhaupt toch geen goed idee? Behalve om de grootste druk eraf te halen misschien. Met zo'n Haaka ging het bij mij trouwens om ml's, lang niet de hoeveelheden die ik haalde met de kolf. Echt als opvang dus.
pi_201810621
quote:
1s.gif Op maandag 18 oktober 2021 19:37 schreef June. het volgende:

[..]
Maar dan is kolven überhaupt toch geen goed idee? Behalve om de grootste druk eraf te halen misschien. Met zo'n Haaka ging het bij mij trouwens om ml's, lang niet de hoeveelheden die ik haalde met de kolf. Echt als opvang dus.
Ligt er ook een beetje aan wat handig is in welke situatie, het blijft ook maatwerk. Ik heb momenteel ook een overproductie, ik kolf rond de liter per dag en M drinkt nu rond de 450 ml per dag. Maar in mijn situatie is het zo dat ik nu kolf voor een a terme geboren baby die een maand oud is en volledig aan de borst drinkt, om zo voor M alvast genoeg melk aangemaakt te hebben zodra zij volledig aan de borst kan en ervoor te zorgen dat mijn hormonale huishouding deze productie gewend is en blijft.
pi_201810748
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 18:55 schreef Keroppi het volgende:

[..]
https://www.wehkamp.nl/me(...)ALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Is dit dan niet handig voor je. Bij mij blijven ze in zo'n H&M borstvoedingtop of mijn BH prima zitten.

Je moet alleen het afgietgaatje niet slaapdronken aan de onderkant plaatsen zoals ik de eerste keer deed... :{
Yes die heb ik gister besteld! Ik wacht met smart tot ze bezorgd worden
pi_201810766
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 17:18 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Lief bericht van je :*
Volgens mij zag ik ergens van jou ook een verhaal van het plan wat je had gemaakt met je lactatiekundige? Met uiteindelijk doel om M. Volledig aan de borst te hebben.

Dat voelt dan heel goed. Om te werken aan een lange termijn doel. Ik heb dat heel erg gemist de eerste dagen.

In ieder geval gaat het nu weer wat beter, ik hoop dat er geen terugval komt.
Ik heb een telefonisch consult met een lactatiekundige gehad en heb toen 3 dagen lang zoon aangelegd in aanwezigheid van de kraamverzorgster. Het happen gaat nu best goed.

Iom iedereen incl LK drinkt zoon nu overdag om de 3 uur aan de borst en s nachts kolf ik en krijgt hij het in de fles. S nachts kolven om geen stress omtrent borsten/aanhappen te hebben.

Ik heb nog geen enkele borstvoeding alleen gedaan. Nu de kraamzorg weg is is man er altijd bij. Als ik zoon aanleg lekt mijn andere tiet doodleuk spontaan zo’n 50-70 ml. Man vangt dat dan op want ik heb mijn handen vol.

Hiermee is mijn stuwing iets minder, hoewel het bij de 1e nachtvoeding nog steeds een grote opluchting is als ik eindelijk alles kan leeg kolven
Klopt, ergens in dit topic staat mijn plan van aanpak inderdaad. Maar weet ook dat ik deze keer borstvoeding geef op basis van vertrouwen en vooral ervaring, als ik dit bij Bas mee had gemaakt had ik er lang niet zo ontspannen in kunnen staan.
En daarom is het niet gek dat jij je zo voelt ook :* het is alleen iets wat je niemand toewenst. Ik heb bij Bas destijds mijzelf telkens kleine stapjes gegeven. Kraamtijd borstvoeding. Verlof borstvoeding. 6 maanden exclusief. Betaald kolfrecht uitmelken ;) . 1e verjaardag. En daarna werd het een 'we zien wel', kijken of we het WHO-advies van 2 jaar vol kunnen krijgen. Dat werd uiteindelijk 21 maanden en 10 dagen, want ik was zanger van M en hij had gewoon geen zin meer in drinken, is uit zichzelf gestopt. Dat werkte voor mij gewoon fijn, omdat het doel steeds wat verder op kon schuiven en er uiteindelijk gewoon een leuke gezonde peuter hier rondloopt.

En voor nu is het doel gewoon weer hetzelfde. Het komt uiteindelijk goed, linksom of rechtsom :s) . Ik geniet nu van de 3x 10 minuten aan de borst per dag die we kunnen doen, de momenten dat Bas komt helpen met een flesje geven en het nachtteamwerk met mijn man samen.
pi_201811009
quote:
1s.gif Op maandag 18 oktober 2021 19:37 schreef June. het volgende:

[..]
Daarom heb ik hulp gezocht bij een lactatiekundige en zij heeft me dit schema gegeven.
Want eerst moest ik wel kolven omdat zoon helemaal niet aan de borst kon.

Nu kan hij dat wel, maar drinkt hij bij lange na niet zoveel dat hij mijn stuwing kan weghalen. Sterker nog, ik kan m vaak niet eens aanleggen omdat de borst te opgezet is en de tepel helemaal plat is. Dan moet er eerst 50 ml uit om die tepel te ontlasten zodat hij tenminste kan aanhappen. (of 100 ml maar ik probeer het zo weinig mogelijk te houden)

Alleen kolven om druk eraf te halen werkt ook niet, want de stuwing is binnen een kwartier terug.

Dus iom LK is het nu de hele dag borst voor zoon,
Hierbij niet kolven. Qua stuwing is dat afzien, ik loop de hele dag met ijspakkingen in m’n bh
S nachts haal ik de druk er iets meer af door bij elke voeding 15 min te kolven. Dat levert over de hele nacht meer dan een halve liter op en dat helpt wel meer voor de stuwing en dan kan ik slapen.

Na die 15 min spuit het er nog steeds in stralen uit, maar dan mag ik niet verder kolven van de LK

Etc. Ze zegt dat het over gaat
  maandag 18 oktober 2021 @ 21:06:03 #76
208890 June.
Seriously?
pi_201811317
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 20:49 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Daarom heb ik hulp gezocht bij een lactatiekundige en zij heeft me dit schema gegeven.
Want eerst moest ik wel kolven omdat zoon helemaal niet aan de borst kon.

Nu kan hij dat wel, maar drinkt hij bij lange na niet zoveel dat hij mijn stuwing kan weghalen. Sterker nog, ik kan m vaak niet eens aanleggen omdat de borst te opgezet is en de tepel helemaal plat is. Dan moet er eerst 50 ml uit om die tepel te ontlasten zodat hij tenminste kan aanhappen. (of 100 ml maar ik probeer het zo weinig mogelijk te houden)

Alleen kolven om druk eraf te halen werkt ook niet, want de stuwing is binnen een kwartier terug.

Dus iom LK is het nu de hele dag borst voor zoon,
Hierbij niet kolven. Qua stuwing is dat afzien, ik loop de hele dag met ijspakkingen in m’n bh
S nachts haal ik de druk er iets meer af door bij elke voeding 15 min te kolven. Dat levert over de hele nacht meer dan een halve liter op en dat helpt wel meer voor de stuwing en dan kan ik slapen.

Na die 15 min spuit het er nog steeds in stralen uit, maar dan mag ik niet verder kolven van de LK

Etc. Ze zegt dat het over gaat
Ik hoop dat je snel een fijn ritme vind Lily. Het is in het begin ook gewoon pittig. Het komt altijd goed, linksom of rechtsom!
pi_201811424
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 21:06 schreef June. het volgende:

[..]
Ik hoop dat je snel een fijn ritme vind Lily. Het is in het begin ook gewoon pittig. Het komt altijd goed, linksom of rechtsom!
Daar hou ik me maar aan vast ;)
Jij trouwens nog gefeliciteerd met je zwangerschap! Spannend weer, maar superfijn nieuws!
pi_201819360
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 07:16 schreef Viv het volgende:

[..]
Het is ongetwijfeld goed bedoeld en deze 'peptalk' komt wel vaker voorbij hier, maar deze vlieger gaat niet voor iedereen op hoor. :@ Sommige vrouwen kunnen volhouden tot ze een ons wegen, maar blijft het pijn doen, blijft de baby slecht groeien, etc. De aanhouder wint niet altijd, helaas.

En de lactatiekundige zou inderdaad gewoon vergoed moeten worden uit de basisverzekering. :Y Waarschijnlijk is het nog rendabel voor de samenleving ook!
Die vlieger gaat niet altijd op nee. Alleen is mijn reactie nu specifiek gericht op Lily haar situatie. Zij heeft teveel melk en kapotte tepels door aanhapproblemen. Grote kans dat met de juiste hulp dit met een paar weken helemaal is opgelost. Maar daarom zeg ik direct erachteraan dat ik het ook begrijp als ze die tijd niet af wil wachten en dat overstappen op kunstvoeding ook oké is. Dat had ik de eerste keer namelijk graag iemand horen zeggen toen ik 4 weken lang dag en nacht om de 2 uur kolfde, mijn tepels aan gort waren en ik borstontsteking na borstontstekinghad.
  Manager PR/Moderator dinsdag 19 oktober 2021 @ 17:31:45 #79
269689 crew  Viv
pi_201819820
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 16:43 schreef Rebubbled het volgende:
Grote kans dat met de juiste hulp dit met een paar weken helemaal is opgelost.
Klopt hoor, maar dat is precies de slag om de arm die ik miste in:

quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 21:26 schreef Rebubbled het volgende:
Maar er komt een moment dat alles op elkaar ingesteld raakt, je baby goed groeit, je hormonen wat afnemen, het geen pijn meer doet en dan wordt het zoveel makkelijker.
:Y)
pi_201820044
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 21:12 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Daar hou ik me maar aan vast ;)
Jij trouwens nog gefeliciteerd met je zwangerschap! Spannend weer, maar superfijn nieuws!
Jeetje Lily wat een verhaal. Respect voor je doorzettingsvermogen. Puur uit nieuwsgierigheid, is de overproductie ontstaan door het kolven en/of reageert je lichaam zo sterk op de vraag?

D-E ook voor jou respect voor de moeite die je steekt in het aan de borst krijgen van je kleintje.

De borstvoeding is hier goed op gang. Slagroom volgens de kraamhulp. Op dag 3 al weer aangekomen in gewicht en nu op dag 5 al boven geboortegewicht. Nu de dagen van de stuwing, pijnlijk maar niets wat niet te doen is voor nu.
pi_201821774
Lily wat heftig zeg. Wat ik weleens gehoord heb, en wat mijn lk ook heeft benoemd bij mijn 1e kindje (2018) is om met je baby in bad te liggen. Zodra jij huiltjes hoort gaan je borsten automatisch melk lekken, dat weg laten lopen dus niet afkolven. Zodra jij kolft krijg je alleen maar meer productie. Vooral omdat je na de voeding (of voor de voeding) nog af gaat kolven, dat wordt juist afgeraden.

En het melk wat in het bad komt dat is goed voor de baby's huid en jouw huid win-win situatie dus. Jouw borsten lopen leeg zonder dat je méér productie opbouwt en jullie huidjes worden verzorgd. :)
pi_201823538
Melk wat wegloopt in bad of melk laten weglopen via de kolf maakt niet echt verschil in productie. De productie wordt opgeschroefd door lege borsten en afgeremd door volle borsten.

Het advies dat Lily van de LK heeft om een maximale tijd te kolven en niet leeg te kolven is dus helemaal prima. Daarbij lees ik dat het gaat om nachtelijke kolven terwijl haar zoontje een flesje krijgt.
De ergste druk eraf kolven voor de voeding is met extreme stuwing noodzakelijk om goed te laten aanhappen. Dat herken ik nog wel van de eerste week en dat was zonder overproductie, met overproductie zal vaker nodig zijn.

@_Lily_, goed bezig met je productie afremmen. Behalve dat jij goed bezig bent gaat je zoontje steeds meer drinken, hopelijk kan hij snel het volledige aanbod wegdrinken.
pi_201826853
quote:
1s.gif Op maandag 18 oktober 2021 11:08 schreef arvensis het volgende:
Ik heb deze keer ook een LK laten komen. Ondanks dat ik al 2,5 jaar een kindje aan de borst had, wilde ik dat ze mee zou kijken met de aanhap (die iets verbeterd kon worden), een beginnende spruw en wilde ik persoonlijk maatwerk over tandemvoeden.

Koste me ¤100, maar werd vergoed door m’n aanvullende verzekering. Ze kwam tijdens de lockdown gewoon bij me thuis, wat ontzettend fijn was. Daarna heb ik per app nog zo’n 5 keer contact gehad over verschillende dingen (haar groei, gebruik van domperidon etc) en daar heb ik niks voor betaald.

Verder wil ik deze groep nogmaals benoemen: https://www.facebook.com/groups/borstvoedingvraag/?ref=share

Hier kan je laagdrempelig je vraag stellen aan lactatiekundigen IBCLC. Er mogen ook alleen LK’s antwoorden op de vragen. Je kan ook de zoekfunctie gebruiken voor algemenere dingen.
Alleen al door hier mee te lezen heb ik ontzettend veel kennis op gedaan!
Dank voor die Facebook groep, ik heb me aangemeld
Vraagje hier: ik had dus in de kraamweek enorme stuwing en kamp met overproductie
Met advies ging dit goed over en zoon drinkt nu goed aan de borst (denk ik dan)
Advies bestond uit: overdag elke 3 uur aan de borst en s nachts om de 5 uur 15 min kolven en dan borstvoeding via flesje.

Dit doen we nu een dag of 4 en nu is m’n stuwing ineens terug. Nadat ik dagenlang goed soepele borsten had. Zoon doet het goed en drinkt goed

Iemand daar ervaring mee? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
pi_201826860
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 17:56 schreef LauriLynne het volgende:

[..]
Jeetje Lily wat een verhaal. Respect voor je doorzettingsvermogen. Puur uit nieuwsgierigheid, is de overproductie ontstaan door het kolven en/of reageert je lichaam zo sterk op de vraag?
Het is vanzelf gekomen, ik had toen nog nooit gekolfd. Het was nog geen 48 uur na m’n bevalling pfffff
Ik ging die dag van geen melk (zoon was net geboren) naar s avonds 80 ml na 1e kolfsessie (die ze me hadden geadviseerd om de pijn te verlichten)
pi_201826871
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 20:11 schreef BellaaElisa het volgende:
Lily wat heftig zeg. Wat ik weleens gehoord heb, en wat mijn lk ook heeft benoemd bij mijn 1e kindje (2018) is om met je baby in bad te liggen. Zodra jij huiltjes hoort gaan je borsten automatisch melk lekken, dat weg laten lopen dus niet afkolven. Zodra jij kolft krijg je alleen maar meer productie. Vooral omdat je na de voeding (of voor de voeding) nog af gaat kolven, dat wordt juist afgeraden.

En het melk wat in het bad komt dat is goed voor de baby's huid en jouw huid win-win situatie dus. Jouw borsten lopen leeg zonder dat je méér productie opbouwt en jullie huidjes worden verzorgd. :)
Dit ga ik eens proberen, dank.
Overigens, een voeding bij mij bestaat niet uit drinken aan de borst EN kolven.
Overdag drinkt zoon aan de borst en kolf ik de hele dag niet. Dat was de eerste dagen tandjes op elkaar zetten en verbijten.
S nachts kolf ik per voeding 15 min. En dan drinkt zoon niet aan de borst maar krijgt hij een flesje (eerder) afgekolfde voeding

En ja, regelmatig moet eerst de tepel ontlast worden voor zoon kan aanhappen. Maar dan kolf ik maar 20-30 ml per borst, binnen een minuut gepiept

Voor de rest laat ik lekkende melk weglopen en die kolf ik inderdaad niet af. Heb nu die lekschalen van keroppi binnen
pi_201827242
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 05:47 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Dank voor die Facebook groep, ik heb me aangemeld
Vraagje hier: ik had dus in de kraamweek enorme stuwing en kamp met overproductie
Met advies ging dit goed over en zoon drinkt nu goed aan de borst (denk ik dan)
Advies bestond uit: overdag elke 3 uur aan de borst en s nachts om de 5 uur 15 min kolven en dan borstvoeding via flesje.

Dit doen we nu een dag of 4 en nu is m’n stuwing ineens terug. Nadat ik dagenlang goed soepele borsten had. Zoon doet het goed en drinkt goed

Iemand daar ervaring mee? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Je zoon is van de 10e als ik het goed onthouden heb he? Je zou nu namelijk langzaamaan de eerste regeldag kunnen gaan verwachten, waarbij hij meer en vaker gaat drinken om je productie met zijn groeispurt te voorzien. Dit kan wat stuwing, beurse borsten en meer ongemak veroorzaken. Deze regeldagen zie je ook zo rond de 6 weken en de 3 maanden.
https://www.lalecheleague(...)zekerheid-over-de-me

Verder zou je je lactatiekundige het volgende eens voor kunnen leggen of dat werkt om je overproductie te temmen:
- Blokvoeden. Je bied dan binnen een tijdspanne van een x uur, uitsluitend 1 borst aan en de andere niet. Zo voorkom je de stimulatie van de andere borst.
- 1x per dag leegkolven als een soort reset van je borsten.

De facebookgroep is een hele fijne, ik denk dat je deze vraag daar ook kwijt kunt. Zou zomaar kunnen dat Gonneke of Teddy je een consult bij hun aanraden, dat zou ik zeker dan doen hoor.
pi_201827518
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 05:47 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Kwam dit advies van een lk?
pi_201827818
quote:
17s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 07:32 schreef douche-eendje het volgende:

Verder zou je je lactatiekundige het volgende eens voor kunnen leggen of dat werkt om je overproductie te temmen:
- Blokvoeden. Je bied dan binnen een tijdspanne van een x uur, uitsluitend 1 borst aan en de andere niet. Zo voorkom je de stimulatie van de andere borst.

Dit was het advies wat ik kreeg, werkte als een tiet. :Y
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_201827938
Blokvoeden en in de ochtend 1 x leeg kolven werkte bij mij ook goed inderdaad :Y
pi_201827960
Mijn baby is overgegaan op bijten en met die twee tandjes is dat echt zo arelaxt. De eerste keer schrok ik zo dat ik z'n hoofd van me af duwde :X nu weer over op de in-borst-smorentechniek en dat lijkt wel effect te hebben *)
pi_201829229
Ik lees op de Facebook-pagina reacties van Gonneke dat ze 7 voedingen per dag weinig vindt voor kindjes onder de 6 maanden. Tsja, de mijne doet het er toch echt mee. Heel soms 8, maar soms ook 6 als ze veel slaapt en goed beide borsten leegdrinkt. Dat gebeurt ook regelmatig: 20 minuten borst 1 en 15 minuten borst 2.
pi_201829326
@Komkommerschijfje, ik zou me er niet druk om maken als ze verder goed groeit, plast en alert is. Hannah dronk ook niet vaak per dag (die sliep op bv ook beduidend beter dan tegenwoordig met kv ;( ) maar deed het daar heel prima op. Maar onze baby's zijn wel de uitzonderingen, denk ik. :Y
Morgen ben ik vast weer mezelf.
pi_201829338
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 08:19 schreef arvensis het volgende:

[..]
Kwam dit advies van een lk?
Ja. Is het een raar advies?
pi_201829364
quote:
17s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 07:32 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Je zoon is van de 10e als ik het goed onthouden heb he? Je zou nu namelijk langzaamaan de eerste regeldag kunnen gaan verwachten, waarbij hij meer en vaker gaat drinken om je productie met zijn groeispurt te voorzien. Dit kan wat stuwing, beurse borsten en meer ongemak veroorzaken. Deze regeldagen zie je ook zo rond de 6 weken en de 3 maanden.
https://www.lalecheleague(...)zekerheid-over-de-me

De facebookgroep is een hele fijne, ik denk dat je deze vraag daar ook kwijt kunt. Zou zomaar kunnen dat Gonneke of Teddy je een consult bij hun aanraden, dat zou ik zeker dan doen hoor.
Zoon is inderdaad van de 10e. Dus zou kunnen wat je zegt. Wat ik dan niet heb gemerkt omdat hij het merendeel van de voedingen aan de borst drinkt, dus dan weet ik niet hoeveel het is.

Ik ga dat blokvoeden eens bespreken met de LK. Het verschilt opzich niet heel veel met wat ik nu doe want zoon zit meestal al vol van 1 borst haha (die hij niet leeggedronken krijgt, want nog steeds gestuwd na drinken)
pi_201829379
Weinig is iets anders dan TE weinig. Bij weinig voedingen is het altijd even kijken naar situatie. Zoals je zelf al zegt laat ze een voeding vallen als ze beide borsten goed leegdrinkt. Als ze goed drinkt, de plasluiers zijn goed, ze groeit goed en alles gaat goed dan is het niet te weinig. Het wordt een ander verhaal wanneer ze per voeding weinig drinkt.
pi_201829497
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:17 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Ja. Is het een raar advies?
Voeden op tijd is nogal een oud, niet echt gebruikelijk advies meer. Voeden op verzoek (ook met fles) is gangbaarder.
pi_201829569
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:16 schreef Nanuke het volgende:
@:Komkommerschijfje, ik zou me er niet druk om maken als ze verder goed groeit, plast en alert is. Hannah dronk ook niet vaak per dag (die sliep op bv ook beduidend beter dan tegenwoordig met kv ;( ) maar deed het daar heel prima op. Maar onze baby's zijn wel de uitzonderingen, denk ik. :Y
Ja, dat doet ze. Zit precies op de 0-lijn qua gewicht, heeft met iedere verschoning een goede luier en is zeer alert, haha. Ze poept ook maar een keer per week, wel gewoon normale bv-poep.
pi_201829682
quote:
17s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:31 schreef douche-eendje het volgende:

[..]
Voeden op tijd is nogal een oud, niet echt gebruikelijk advies meer. Voeden op verzoek (ook met fles) is gangbaarder.
Hij komt niet uit zichzelf
Soms wel, ongeveer 1/3 van de tijd, waarvan het merendeel s nachts. Maar 2/3 van de keren komt hij dus niet.
Overdag vrijwel nooit uit zichzelf. Moet m altijd wekken. Grappig genoeg als ik m wek heeft hij wel trek.

Naast dit advies voed ik hem inderdaad op verzoek. Maar de tijden zijn dat ik hem moet wekken als hij niet uit zichzelf is gekomen en in de praktijk is dat meestal zo
pi_201829912
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 11:50 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Hij komt niet uit zichzelf
Soms wel, ongeveer 1/3 van de tijd, waarvan het merendeel s nachts. Maar 2/3 van de keren komt hij dus niet.
Overdag vrijwel nooit uit zichzelf. Moet m altijd wekken. Grappig genoeg als ik m wek heeft hij wel trek.

Naast dit advies voed ik hem inderdaad op verzoek. Maar de tijden zijn dat ik hem moet wekken als hij niet uit zichzelf is gekomen en in de praktijk is dat meestal zo
Kijk, dat klinkt al een stuk logischer inderdaad. Wij houden nu overdag ook maximaal 3 uur en snachts 4 uur aan tussen voedingen, maar ik ben vaak 5 minuten voor haar al wakker :') en ze laat er eigenlijk altijd 2,5/3,5 tussen zitten. Vannacht een keer wel exact 4 uur.
pi_201832849
quote:
1s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 05:55 schreef _Lily_ het volgende:

[..]
Dit ga ik eens proberen, dank.
Overigens, een voeding bij mij bestaat niet uit drinken aan de borst EN kolven.
Overdag drinkt zoon aan de borst en kolf ik de hele dag niet. Dat was de eerste dagen tandjes op elkaar zetten en verbijten.
S nachts kolf ik per voeding 15 min. En dan drinkt zoon niet aan de borst maar krijgt hij een flesje (eerder) afgekolfde voeding

En ja, regelmatig moet eerst de tepel ontlast worden voor zoon kan aanhappen. Maar dan kolf ik maar 20-30 ml per borst, binnen een minuut gepiept

Voor de rest laat ik lekkende melk weglopen en die kolf ik inderdaad niet af. Heb nu die lekschalen van keroppi binnen
Wat je evt zou kunnen proberen is s'ochtends je borsten leeg kolven.
Dus s'nachts ook gewoon live voeden uit de borst, je baby trekt je borst toch net wat meer leeg dan een kolf! En elke kolfbeurt zorgt voor meer stimulatie wat betekend dat je borst naar vraag gaat werken, elke vraag krijgt melk maar de kolf trekt het niet goed weg waardoor de kans op verstoppingen groter zijn en dus BO tot gevolg kan hebben. Heb bij mijn oudste dat dus ook gehad.. wat ik je ook aanraadt is om meerdere LK te contacteren. De meningen over dit onderwerp zijn toch verschillend en de technieken ook, misschien heeft een andere LK wel een betere techniek die bij jouw borstvoedingsavontuur past. Hoe dan ook ik hoop dat je snel een pad vind die bij jou past.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')