Hier niet de hele bv-periode (was ook wel sneu geweest, 5 jaar een no-go) maar zeker bij de eerste moest mijn man er de eerste maanden ook afblijven. Borsten waren eensklaps voor baby, niet voor hem. Is vanzelf weer goed gekomen.quote:Op zondag 10 oktober 2021 19:53 schreef SQ het volgende:
Oh mijn borsten waren écht een no go zone toen ik nog bv gafgewoon afblijven gaarne
4 is ook echt heel lang. Wellicht is minder vaak op een dag voeden uiteindelijk minder zwaar? Lily dronk na 2 jaar nog maar eens per dag, vooral voor de gezelligheid. Ik weet niet precies hoevaak U. nog drinkt natuurlijk. Volgens mij wel een paar keer en ook 's nachts? Dan zou 4 mij ook een te grote opgave lijken.quote:Op zondag 10 oktober 2021 21:23 schreef arvensis het volgende:
Je merkt vanzelf wanneer hij ze weer kan aanraken.In het begin was het hier voor beiden niet fijn. En als je wel lacteert, so what.
Vandaag hebben U. en ik de afspraak gemaakt dat hij stopt met drinken wanneer hij 4 wordt. Hij mag dan een héél groot cadeautje uitzoeken. Ben benieuwd of hij het er tzt nog steeds mee eens is.
Ik weet ook niet of ik het wel zo lang vol kan houden met Zielie. De twee jaar maken we vol, maar 4..?
Zeker. En dat neem ik me dus voor. Maar pin me er niet op vast, bedoel ik meer, het kan zijn dat ik voor de korte termijn effecten toch andere keuzes maak waar ik dan daarna op kom mopperen hierquote:
Na mijn vorige zwangerschap ander mode van medela gebruikt, werkte prima, fijne schilden. Na deze zwangerschap ga ik ook de medela freestyle flex gebruiken, heb nog allerlei onderdelen die daarop passen.quote:Op woensdag 13 oktober 2021 15:43 schreef Mahra het volgende:
Sorry dat ik zo binnenval, maar dit is een spoedje. We moeten een kolf hebben. Aanvankelijk wouden we de Medela Freestyle Flex halen. Nu had ik vandaag een consult met een lactatiedeskundige en die raadde het ons af en adviseerde ons juist een Ardo Calypso aan.
Is er iemand met ervaring met beide apparaten of die me gewoon kan helpen? Weet nu niet welke te bestellen en we hebben het zo snel mogelijk nodig.
Heeft de lactatiekundige ook aangegeven waarom ze Ardo aanbeveelt en Medela niet? Kan verschillende oorzaken hebben natuurlijk. Ardo heeft een gesloten systeem, medela een open en daar vallen sommige lk's nog wel eens over ook.quote:Op woensdag 13 oktober 2021 15:43 schreef Mahra het volgende:
Sorry dat ik zo binnenval, maar dit is een spoedje. We moeten een kolf hebben. Aanvankelijk wouden we de Medela Freestyle Flex halen. Nu had ik vandaag een consult met een lactatiedeskundige en die raadde het ons af en adviseerde ons juist een Ardo Calypso aan.
Is er iemand met ervaring met beide apparaten of die me gewoon kan helpen? Weet nu niet welke te bestellen en we hebben het zo snel mogelijk nodig.
Er zijn lactatiekundigen waarbij je ook kolven kan proberen. Je kan daar naar informeren bij je LK, zij kent vast een collega in de buurt waar dat kan.quote:Op woensdag 13 oktober 2021 15:43 schreef Mahra het volgende:
Ik had helemaal een leuke: ik kon niks met de Medela symphony, het paradepaardje voor ziekenhuis en alleen te huur. M'n oude freestyle, dat is mijn beste vriend nuquote:Op woensdag 13 oktober 2021 17:37 schreef Tink89 het volgende:
Ik kon niks met Medela, niet krachtig genoeg. Spectra en Horigen gaan stukken beter.
Of te vette onderdelenquote:Op woensdag 13 oktober 2021 19:04 schreef Mariposas het volgende:
Problemen met zuigkracht van een kolf hebben meestal te maken met slecht passende borstschilden of een oude en versleten motor in de kolf. Als je geen goed vacuüm krijgt is de zuigkracht ook onvoldoende.
Bas loopt hier inmiddels het geluid van m'n kolf na te doen. Hilarisch vind hij het.quote:Op woensdag 13 oktober 2021 19:52 schreef Lemijn het volgende:
Ik zie nu een aan gort getrokken tepel voor me.
Ook praktisch. Gelijk door naar maximaal aan zuigkracht.quote:Op woensdag 13 oktober 2021 21:04 schreef Aure het volgende:
Hier wil Jip altijd op de knopjes drukken
Dus toch reflux, wat vervelend zeg! Hoop dat het snel beter gaat.quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 11:28 schreef Mahra het volgende:
Thanks ladies. We gaan voor de Medela ( gewoon omdat dit vertrouwd is). Huren hebben we al gedaan en toen teruggebracht omdat kolven niet meer nodig was...tot de reflux toesloeg.
Ja, helaas. Nog steeds ook, maar gek genoeg heeft ze er overdag geen last van? Heel raar?quote:Op vrijdag 15 oktober 2021 12:41 schreef Keroppi het volgende:
[..]
Dus toch reflux, wat vervelend zeg! Hoop dat het snel beter gaat.
Mijn baby had ook reflux maar amper last - zoals vrijwel alle baby’s trouwens. Waarom moet je ervoor kolven?quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 14:48 schreef Mahra het volgende:
[..]
Ja, helaas. Nog steeds ook, maar gek genoeg heeft ze er overdag geen last van? Heel raar?
Het vermoeden is dat ze teveel drinkt en daarom reflux heeft. Maar zeker weten doen we pas als we het meten en daarvoor zal er gekolfd moeten worden. Mocht het vermoeden kloppen dan krijg ik van die tabletten die mijn productie doen zullen afnemen. Het is echt geen doen zo, vooral 's nachts is ze constant aan het janken, grommen en maakt ze van die gekke geluiden.. en wij worden er ook niet leuker op.quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 15:16 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Mijn baby had ook reflux maar amper last - zoals vrijwel alle baby’s trouwens. Waarom moet je ervoor kolven?
Ga je dan nog wel aan de borst voeden? Of alles afkolven?quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 19:16 schreef Mahra het volgende:
[..]
Het vermoeden is dat ze teveel drinkt en daarom reflux heeft. Maar zeker weten doen we pas als we het meten en daarvoor zal er gekolfd moeten worden. Mocht het vermoeden kloppen dan krijg ik van die tabletten die mijn productie doen zullen afnemen. Het is echt geen doen zo, vooral 's nachts is ze constant aan het janken, grommen en maakt ze van die gekke geluiden.. en wij worden er ook niet leuker op.![]()
Ik ook. Heb een behoorlijke mentale uitglijder gemaakt tijdens mijn kraamweek door die borstvoeding. Uiteindelijk denk ik dat er allemaal niet zoveel aan de hand is, maar alles is helemaal nieuw voor me (1e kind) en ik moet eerlijk toegeven dat ik me vooraf nergens in heb verdiept. Dat had misschien al gescheeldquote:Op zaterdag 16 oktober 2021 20:11 schreef Lemijn het volgende:
Vervelend voor je Mahra! En succes met al het gedoe. Alles gaan kolven vind ik best heftig maar zo te lezen is het in overleg met een lactatiekundige dus dan zal erover zijn nagedacht.
Op zich met je eens, maar dat prijskaartje...quote:Op zondag 17 oktober 2021 21:29 schreef arvensis het volgende:
Iedere zwangere (die borstvoeding wil geven) zou echt met grote koeienletters gewezen moeten worden op: neem contact op met een lactatiekundige. Zelfs als je denkt dat alles prima gaat, kunnen er nog verbeterpunten zijn die het voeden fijner en makkelijker maken.
Nou, dat. Mijn borstvoeding verliep altijd probleemloos, echt niet dat ik dan honderden euro's uit ging geven aan een beetje finetunen. En voor wie er wel problemen zijn snap ik ook wel dat ze het eerst online op willen lossen, een baby is al duur genoeg.quote:Op zondag 17 oktober 2021 22:46 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Op zich met je eens, maar dat prijskaartje...
Absoluut mee eens. Maar tot die tijd zou ik niet iedereen zonder voorbehoud naar een lk sturen.quote:Op zondag 17 oktober 2021 23:03 schreef arvensis het volgende:
Ik ben dan ook van mening dat dit in het basispakket thuis hoort.
Het is ongetwijfeld goed bedoeld en deze 'peptalk' komt wel vaker voorbij hier, maar deze vlieger gaat niet voor iedereen op hoor.quote:Op zondag 17 oktober 2021 21:26 schreef Rebubbled het volgende:
Maar er komt een moment dat alles op elkaar ingesteld raakt, je baby goed groeit, je hormonen wat afnemen, het geen pijn meer doet en dan wordt het zoveel makkelijker.
Gaafquote:Op maandag 18 oktober 2021 11:45 schreef douche-eendje het volgende:
Verder heb ik in mijn netwerk ook support, mijn nicht is vrijwilliger bij LLL en ik heb al een balletje laatst opgegooid om eens te kijken of, als de rust hier is wedergekeerd, te kijken of dat ook wat voor mij is.
Heb ik ook al naar gekeken, ik heb een medische opleiding dus het zou mogelijk moeten zijn. Maar dan eerst die 1000 uur maken dus meerjarenplanquote:Op maandag 18 oktober 2021 12:22 schreef arvensis het volgende:
[..]
Gaaf
Ik heb gekeken naar of het mogelijk is om om te scholen naar LK, maar dat is helaas niet te doen.
Nu gaat het weer kriebelen.quote:Op maandag 18 oktober 2021 12:37 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Heb ik ook al naar gekeken, ik heb een medische opleiding dus het zou mogelijk moeten zijn. Maar dan eerst die 1000 uur maken dus meerjarenplan.
Maar vrijwilligerswerk bij LLL kan he, enige eis is 9maanden borstvoeding geven en de cursus volgen. Maar die is tegenwoordig ook digitaal![]()
Dat is mijn punt ook juist.quote:Op maandag 18 oktober 2021 07:39 schreef Lemijn het volgende:
Ik snap je reactie Viv maar vaak gaat het wel op.
quote:Op zaterdag 16 oktober 2021 20:11 schreef Lemijn het volgende:
Vervelend voor je Mahra! En succes met al het gedoe. Alles gaan kolven vind ik best heftig maar zo te lezen is het in overleg met een lactatiekundige dus dan zal erover zijn nagedacht.
Enkel de avonden. Gek genoeg heeft ze overdag geen last van reflux.quote:Ga je dan nog wel aan de borst voeden? Of alles afkolven?
Lief bericht van jequote:Op maandag 18 oktober 2021 11:57 schreef douche-eendje het volgende:
@:_Lily_ wat vervelend dat de start van jullie borstvoedingsavontuur zo verloopt. Eens met wat de andere dames zeggen, laat een lactatiekundige eens meekijken.
Je kolfperikelen herken ik. Ik kolf fulltime momenteel, 5x per dag waarvan 1x leeg en 4x 10 minuten. Ik produceer gemiddeld een liter per dag en ze drinkt nu zo'n 450 ml.
M. gaat inmiddels 3x per dag eerst aan de borst waarbij ze (niet helemaal betrouwbaar, maar toch) zo'n 10 ml per keer kan drinken met een tepelhoedje. De rest krijgt ze per fles, maar ik merk dat ze met de dag nu sterker aan het worden is. Babystapjes.
https://www.wehkamp.nl/me(...)ALw_wcB&gclsrc=aw.dsquote:Op maandag 18 oktober 2021 17:18 schreef _Lily_ het volgende:
Als ik zoon aanleg lekt mijn andere tiet doodleuk spontaan zo’n 50-70 ml. Man vangt dat dan op want ik heb mijn handen vol.
Volgens mij kampt Lily met overproductie. Ik zou dan afraden om er een Haakaa aan te hangen. Dat zuigt toch vacuum (hoewel relatief zacht). Zoals je zelf ook al benoemt gebruiken sommigen het als een kolf. Geen goed idee, dus.quote:Op maandag 18 oktober 2021 19:06 schreef June. het volgende:
Ik gebruikte zo'n haakaa kolf om de melk van de andere borst op te vangen. Ideaal vond ik het. Ook gebruikte ik het bij het afbouwen, toen ik wat stuwing had en zo hiermee de druk wat kon wegnemen.
Maar dan is kolven überhaupt toch geen goed idee? Behalve om de grootste druk eraf te halen misschien. Met zo'n Haaka ging het bij mij trouwens om ml's, lang niet de hoeveelheden die ik haalde met de kolf. Echt als opvang dus.quote:Op maandag 18 oktober 2021 19:20 schreef arvensis het volgende:
[..]
Volgens mij kampt Lily met overproductie. Ik zou dan afraden om er een Haakaa aan te hangen. Dat zuigt toch vacuum (hoewel relatief zacht). Zoals je zelf ook al benoemt gebruiken sommigen het als een kolf. Geen goed idee, dus.Die opvangschalen zijn dan beter. Of man idd, heeft ‘ie ook wat te doen.
Ligt er ook een beetje aan wat handig is in welke situatie, het blijft ook maatwerk. Ik heb momenteel ook een overproductie, ik kolf rond de liter per dag en M drinkt nu rond de 450 ml per dag. Maar in mijn situatie is het zo dat ik nu kolf voor een a terme geboren baby die een maand oud is en volledig aan de borst drinkt, om zo voor M alvast genoeg melk aangemaakt te hebben zodra zij volledig aan de borst kan en ervoor te zorgen dat mijn hormonale huishouding deze productie gewend is en blijft.quote:Op maandag 18 oktober 2021 19:37 schreef June. het volgende:
[..]
Maar dan is kolven überhaupt toch geen goed idee? Behalve om de grootste druk eraf te halen misschien. Met zo'n Haaka ging het bij mij trouwens om ml's, lang niet de hoeveelheden die ik haalde met de kolf. Echt als opvang dus.
Yes die heb ik gister besteld! Ik wacht met smart tot ze bezorgd wordenquote:Op maandag 18 oktober 2021 18:55 schreef Keroppi het volgende:
[..]
https://www.wehkamp.nl/me(...)ALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Is dit dan niet handig voor je. Bij mij blijven ze in zo'n H&M borstvoedingtop of mijn BH prima zitten.
Je moet alleen het afgietgaatje niet slaapdronken aan de onderkant plaatsen zoals ik de eerste keer deed...
Klopt, ergens in dit topic staat mijn plan van aanpak inderdaad. Maar weet ook dat ik deze keer borstvoeding geef op basis van vertrouwen en vooral ervaring, als ik dit bij Bas mee had gemaakt had ik er lang niet zo ontspannen in kunnen staan.quote:Op maandag 18 oktober 2021 17:18 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Lief bericht van je
Volgens mij zag ik ergens van jou ook een verhaal van het plan wat je had gemaakt met je lactatiekundige? Met uiteindelijk doel om M. Volledig aan de borst te hebben.
Dat voelt dan heel goed. Om te werken aan een lange termijn doel. Ik heb dat heel erg gemist de eerste dagen.
In ieder geval gaat het nu weer wat beter, ik hoop dat er geen terugval komt.
Ik heb een telefonisch consult met een lactatiekundige gehad en heb toen 3 dagen lang zoon aangelegd in aanwezigheid van de kraamverzorgster. Het happen gaat nu best goed.
Iom iedereen incl LK drinkt zoon nu overdag om de 3 uur aan de borst en s nachts kolf ik en krijgt hij het in de fles. S nachts kolven om geen stress omtrent borsten/aanhappen te hebben.
Ik heb nog geen enkele borstvoeding alleen gedaan. Nu de kraamzorg weg is is man er altijd bij. Als ik zoon aanleg lekt mijn andere tiet doodleuk spontaan zo’n 50-70 ml. Man vangt dat dan op want ik heb mijn handen vol.
Hiermee is mijn stuwing iets minder, hoewel het bij de 1e nachtvoeding nog steeds een grote opluchting is als ik eindelijk alles kan leeg kolven
Daarom heb ik hulp gezocht bij een lactatiekundige en zij heeft me dit schema gegeven.quote:Op maandag 18 oktober 2021 19:37 schreef June. het volgende:
[..]
Maar dan is kolven überhaupt toch geen goed idee? Behalve om de grootste druk eraf te halen misschien. Met zo'n Haaka ging het bij mij trouwens om ml's, lang niet de hoeveelheden die ik haalde met de kolf. Echt als opvang dus.
Ik hoop dat je snel een fijn ritme vind Lily. Het is in het begin ook gewoon pittig. Het komt altijd goed, linksom of rechtsom!quote:Op maandag 18 oktober 2021 20:49 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Daarom heb ik hulp gezocht bij een lactatiekundige en zij heeft me dit schema gegeven.
Want eerst moest ik wel kolven omdat zoon helemaal niet aan de borst kon.
Nu kan hij dat wel, maar drinkt hij bij lange na niet zoveel dat hij mijn stuwing kan weghalen. Sterker nog, ik kan m vaak niet eens aanleggen omdat de borst te opgezet is en de tepel helemaal plat is. Dan moet er eerst 50 ml uit om die tepel te ontlasten zodat hij tenminste kan aanhappen. (of 100 ml maar ik probeer het zo weinig mogelijk te houden)
Alleen kolven om druk eraf te halen werkt ook niet, want de stuwing is binnen een kwartier terug.
Dus iom LK is het nu de hele dag borst voor zoon,
Hierbij niet kolven. Qua stuwing is dat afzien, ik loop de hele dag met ijspakkingen in m’n bh
S nachts haal ik de druk er iets meer af door bij elke voeding 15 min te kolven. Dat levert over de hele nacht meer dan een halve liter op en dat helpt wel meer voor de stuwing en dan kan ik slapen.
Na die 15 min spuit het er nog steeds in stralen uit, maar dan mag ik niet verder kolven van de LK
Etc. Ze zegt dat het over gaat
Daar hou ik me maar aan vastquote:Op maandag 18 oktober 2021 21:06 schreef June. het volgende:
[..]
Ik hoop dat je snel een fijn ritme vind Lily. Het is in het begin ook gewoon pittig. Het komt altijd goed, linksom of rechtsom!
Die vlieger gaat niet altijd op nee. Alleen is mijn reactie nu specifiek gericht op Lily haar situatie. Zij heeft teveel melk en kapotte tepels door aanhapproblemen. Grote kans dat met de juiste hulp dit met een paar weken helemaal is opgelost. Maar daarom zeg ik direct erachteraan dat ik het ook begrijp als ze die tijd niet af wil wachten en dat overstappen op kunstvoeding ook oké is. Dat had ik de eerste keer namelijk graag iemand horen zeggen toen ik 4 weken lang dag en nacht om de 2 uur kolfde, mijn tepels aan gort waren en ik borstontsteking na borstontstekinghad.quote:Op maandag 18 oktober 2021 07:16 schreef Viv het volgende:
[..]
Het is ongetwijfeld goed bedoeld en deze 'peptalk' komt wel vaker voorbij hier, maar deze vlieger gaat niet voor iedereen op hoor.Sommige vrouwen kunnen volhouden tot ze een ons wegen, maar blijft het pijn doen, blijft de baby slecht groeien, etc. De aanhouder wint niet altijd, helaas.
En de lactatiekundige zou inderdaad gewoon vergoed moeten worden uit de basisverzekering.Waarschijnlijk is het nog rendabel voor de samenleving ook!
Klopt hoor, maar dat is precies de slag om de arm die ik miste in:quote:Op dinsdag 19 oktober 2021 16:43 schreef Rebubbled het volgende:
Grote kans dat met de juiste hulp dit met een paar weken helemaal is opgelost.
quote:Op zondag 17 oktober 2021 21:26 schreef Rebubbled het volgende:
Maar er komt een moment dat alles op elkaar ingesteld raakt, je baby goed groeit, je hormonen wat afnemen, het geen pijn meer doet en dan wordt het zoveel makkelijker.
Jeetje Lily wat een verhaal. Respect voor je doorzettingsvermogen. Puur uit nieuwsgierigheid, is de overproductie ontstaan door het kolven en/of reageert je lichaam zo sterk op de vraag?quote:Op maandag 18 oktober 2021 21:12 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Daar hou ik me maar aan vast
Jij trouwens nog gefeliciteerd met je zwangerschap! Spannend weer, maar superfijn nieuws!
Dank voor die Facebook groep, ik heb me aangemeldquote:Op maandag 18 oktober 2021 11:08 schreef arvensis het volgende:
Ik heb deze keer ook een LK laten komen. Ondanks dat ik al 2,5 jaar een kindje aan de borst had, wilde ik dat ze mee zou kijken met de aanhap (die iets verbeterd kon worden), een beginnende spruw en wilde ik persoonlijk maatwerk over tandemvoeden.
Koste me ¤100, maar werd vergoed door m’n aanvullende verzekering. Ze kwam tijdens de lockdown gewoon bij me thuis, wat ontzettend fijn was. Daarna heb ik per app nog zo’n 5 keer contact gehad over verschillende dingen (haar groei, gebruik van domperidon etc) en daar heb ik niks voor betaald.
Verder wil ik deze groep nogmaals benoemen: https://www.facebook.com/groups/borstvoedingvraag/?ref=share
Hier kan je laagdrempelig je vraag stellen aan lactatiekundigen IBCLC. Er mogen ook alleen LK’s antwoorden op de vragen. Je kan ook de zoekfunctie gebruiken voor algemenere dingen.
Alleen al door hier mee te lezen heb ik ontzettend veel kennis op gedaan!
Het is vanzelf gekomen, ik had toen nog nooit gekolfd. Het was nog geen 48 uur na m’n bevalling pfffffquote:Op dinsdag 19 oktober 2021 17:56 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Jeetje Lily wat een verhaal. Respect voor je doorzettingsvermogen. Puur uit nieuwsgierigheid, is de overproductie ontstaan door het kolven en/of reageert je lichaam zo sterk op de vraag?
Dit ga ik eens proberen, dank.quote:Op dinsdag 19 oktober 2021 20:11 schreef BellaaElisa het volgende:
Lily wat heftig zeg. Wat ik weleens gehoord heb, en wat mijn lk ook heeft benoemd bij mijn 1e kindje (2018) is om met je baby in bad te liggen. Zodra jij huiltjes hoort gaan je borsten automatisch melk lekken, dat weg laten lopen dus niet afkolven. Zodra jij kolft krijg je alleen maar meer productie. Vooral omdat je na de voeding (of voor de voeding) nog af gaat kolven, dat wordt juist afgeraden.
En het melk wat in het bad komt dat is goed voor de baby's huid en jouw huid win-win situatie dus. Jouw borsten lopen leeg zonder dat je méér productie opbouwt en jullie huidjes worden verzorgd.
Je zoon is van de 10e als ik het goed onthouden heb he? Je zou nu namelijk langzaamaan de eerste regeldag kunnen gaan verwachten, waarbij hij meer en vaker gaat drinken om je productie met zijn groeispurt te voorzien. Dit kan wat stuwing, beurse borsten en meer ongemak veroorzaken. Deze regeldagen zie je ook zo rond de 6 weken en de 3 maanden.quote:Op woensdag 20 oktober 2021 05:47 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dank voor die Facebook groep, ik heb me aangemeld
Vraagje hier: ik had dus in de kraamweek enorme stuwing en kamp met overproductie
Met advies ging dit goed over en zoon drinkt nu goed aan de borst (denk ik dan)
Advies bestond uit: overdag elke 3 uur aan de borst en s nachts om de 5 uur 15 min kolven en dan borstvoeding via flesje.
Dit doen we nu een dag of 4 en nu is m’n stuwing ineens terug. Nadat ik dagenlang goed soepele borsten had. Zoon doet het goed en drinkt goed
Iemand daar ervaring mee? Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Kwam dit advies van een lk?quote:Op woensdag 20 oktober 2021 05:47 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Advies bestond uit: overdag elke 3 uur aan de borst en s nachts om de 5 uur 15 min kolven en dan borstvoeding via flesje.
Dit was het advies wat ik kreeg, werkte als een tiet.quote:Op woensdag 20 oktober 2021 07:32 schreef douche-eendje het volgende:
Verder zou je je lactatiekundige het volgende eens voor kunnen leggen of dat werkt om je overproductie te temmen:
- Blokvoeden. Je bied dan binnen een tijdspanne van een x uur, uitsluitend 1 borst aan en de andere niet. Zo voorkom je de stimulatie van de andere borst.
- 1x per dag leegkolven als een soort reset van je borsten.
Zoon is inderdaad van de 10e. Dus zou kunnen wat je zegt. Wat ik dan niet heb gemerkt omdat hij het merendeel van de voedingen aan de borst drinkt, dus dan weet ik niet hoeveel het is.quote:Op woensdag 20 oktober 2021 07:32 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Je zoon is van de 10e als ik het goed onthouden heb he? Je zou nu namelijk langzaamaan de eerste regeldag kunnen gaan verwachten, waarbij hij meer en vaker gaat drinken om je productie met zijn groeispurt te voorzien. Dit kan wat stuwing, beurse borsten en meer ongemak veroorzaken. Deze regeldagen zie je ook zo rond de 6 weken en de 3 maanden.
https://www.lalecheleague(...)zekerheid-over-de-me
Verder zou je je lactatiekundige het volgende eens voor kunnen leggen of dat werkt om je overproductie te temmen:
- Blokvoeden. Je bied dan binnen een tijdspanne van een x uur, uitsluitend 1 borst aan en de andere niet. Zo voorkom je de stimulatie van de andere borst.
- 1x per dag leegkolven als een soort reset van je borsten.
De facebookgroep is een hele fijne, ik denk dat je deze vraag daar ook kwijt kunt. Zou zomaar kunnen dat Gonneke of Teddy je een consult bij hun aanraden, dat zou ik zeker dan doen hoor.
Voeden op tijd is nogal een oud, niet echt gebruikelijk advies meer. Voeden op verzoek (ook met fles) is gangbaarder.quote:
Ja, dat doet ze. Zit precies op de 0-lijn qua gewicht, heeft met iedere verschoning een goede luier en is zeer alert, haha. Ze poept ook maar een keer per week, wel gewoon normale bv-poep.quote:Op woensdag 20 oktober 2021 11:16 schreef Nanuke het volgende:
@:Komkommerschijfje, ik zou me er niet druk om maken als ze verder goed groeit, plast en alert is. Hannah dronk ook niet vaak per dag (die sliep op bv ook beduidend beter dan tegenwoordig met kv) maar deed het daar heel prima op. Maar onze baby's zijn wel de uitzonderingen, denk ik.
Hij komt niet uit zichzelfquote:Op woensdag 20 oktober 2021 11:31 schreef douche-eendje het volgende:
[..]
Voeden op tijd is nogal een oud, niet echt gebruikelijk advies meer. Voeden op verzoek (ook met fles) is gangbaarder.
Kijk, dat klinkt al een stuk logischer inderdaad. Wij houden nu overdag ook maximaal 3 uur en snachts 4 uur aan tussen voedingen, maar ik ben vaak 5 minuten voor haar al wakkerquote:Op woensdag 20 oktober 2021 11:50 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Hij komt niet uit zichzelf
Soms wel, ongeveer 1/3 van de tijd, waarvan het merendeel s nachts. Maar 2/3 van de keren komt hij dus niet.
Overdag vrijwel nooit uit zichzelf. Moet m altijd wekken. Grappig genoeg als ik m wek heeft hij wel trek.
Naast dit advies voed ik hem inderdaad op verzoek. Maar de tijden zijn dat ik hem moet wekken als hij niet uit zichzelf is gekomen en in de praktijk is dat meestal zo
Wat je evt zou kunnen proberen is s'ochtends je borsten leeg kolven.quote:Op woensdag 20 oktober 2021 05:55 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dit ga ik eens proberen, dank.
Overigens, een voeding bij mij bestaat niet uit drinken aan de borst EN kolven.
Overdag drinkt zoon aan de borst en kolf ik de hele dag niet. Dat was de eerste dagen tandjes op elkaar zetten en verbijten.
S nachts kolf ik per voeding 15 min. En dan drinkt zoon niet aan de borst maar krijgt hij een flesje (eerder) afgekolfde voeding
En ja, regelmatig moet eerst de tepel ontlast worden voor zoon kan aanhappen. Maar dan kolf ik maar 20-30 ml per borst, binnen een minuut gepiept
Voor de rest laat ik lekkende melk weglopen en die kolf ik inderdaad niet af. Heb nu die lekschalen van keroppi binnen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |