quote:De gasprijs is nog nooit zo hoog geweest als nu voor huishoudens die een nieuw contract moeten afsluiten. Bij de meeste energieleveranciers is de grens van 1 euro per kubieke meter al gepasseerd. Aanbieders hebben zorgen over de zeer lage stand van de gasreserves. Lees verder bij de Gelderlander.
1 januari maar weer aankijkenquote:Met een variabel contract veranderen je tarieven twee keer per jaar. Op 1 januari en 1 juli, op basis van de marktprijs. Je kunt dit contract altijd kosteloos opzeggen. Bij een vast contract wijzigt je tarief niet tussendoor.
Dan maar geen aluminium uit Delfzijlquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 08:36 schreef DarkwingDuck het volgende:
Eerste bedrijf in Nederland waarvan ik hoor dat ze de productie tijdelijk stil gaan leggen. Voorlopig dus geen aluminium meer uit Delfzijl; https://www.telegraaf.nl/(...)sis-het-is-1-voor-12
Regeren is vooruitzien. Wederom bewijzen onze politici niet vooruit te kunnen zien.
Dit is geen facebookquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 08:52 schreef Mexicanobakker het volgende:
Toen al visionairs.
With spades and truncheons, guns and trowels
That is how the war will be won
Nee, dit is FOK!quote:
Vertel.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 08:48 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dan maar geen aluminium uit Delfzijl
Dat bedrijf draaide toch al op subsidie
Te laat, door falend ECB beleid zitten we nu met de shit, en geloof me dit is nog maaara het begin, we hebben 30 mooie jaren gehad, ik voorspel een inktzwarte periode met burgeroorlogen en grote corruptie.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 08:57 schreef Mexicanobakker het volgende:
Maar goed, als dit soort dingen niet beheersbaar blijven, gaat dat uiteindelijk wel gebeuren. Het is de zaak dat de politiek dit in de hand houdt.
Hahahahaquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Te laat, door falend ECB beleid zitten we nu met de shit, en geloof me dit is nog maaara het begin, we hebben 30 mooie jaren gehad, ik voorspel een inktzwarte periode met burgeroorlogen en grote corruptie.
Wat nou toch weer?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Te laat, door falend ECB beleid zitten we nu met de shit, en geloof me dit is nog maaara het begin, we hebben 30 mooie jaren gehad, ik voorspel een inktzwarte periode met burgeroorlogen en grote corruptie.
quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
We moeten niet overdrijven he. Maar als het neoliberalisme verder uitgespeeld wordt door de grote bedrijven zou je zeggen dat je (met een duidelijk verbeterde variant) terug bent in de situatie van midden 19e eeuw waar je het gedachtegoed van Engels/Marx in theorie prima op los zou kunnen laten.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je hebt gezien wat er de afgelopen 15 jaar is gebeurt? Hoe denk je dat het komt dat de beurskoersen stijgen tijdens een crisis? Dat geld word indirect ontrokken aan burgers door geldinflatie, en gebruikt om koersen op te pompen, we hebbben nu een woningcrisisis, een energiecrisis en een millieucrisis, 3 keer raden wie dat gaat betalen?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:44 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
We moeten niet overdrijven he. Maar als het neoliberalisme verder uitgespeeld wordt door de grote bedrijven zou je zeggen dat je (met een duidelijk verbeterde variant) terug bent in de situatie van midden 19e eeuw waar je het gedachtegoed van Engels/Marx in theorie prima op los zou kunnen laten.
Of dat dan ook werkelijk tot uiting komt is een tweede.
Dat bevestig ik ook wel, alleen of dat leidt tot 'allerlei burgeroorlogen'...quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je hebt gezien wat er de afgelopen 15 jaar is gebeurt? Hoe denk je dat het komt dat de beurskoersen stijgen tijdens een crisis? Dat geld word indirect ontrokken aan burgers door geldinflatie, en gebruikt om koersen op te pompen, we hebbben nu een woningcrisisis, een energiecrisis en een millieucrisis, 3 keer raden wie dat gaat betalen?
Niet direct in West Europa hoewel ik het ook niet uitsluit, maar je ziet ook in gebieden waar je het normaal niet zo verwachten nu al taverelen welke je 30 jaar terug niet had verwacht, bijvoorbeeld in bepaalde gebieden van de VS.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 10:03 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Dat bevestig ik ook wel, alleen of dat leidt tot 'allerlei burgeroorlogen'...
Waarom denk je dat de regering niet zo’n haast heeft met een plan?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 08:45 schreef xzaz het volgende:
Ik ben in Juni:
van
0,778708
naar
¤ 0,824567
valt nog mee dus. Niet goedkoop maar eh.
Overigens zijn daarvan 0,524729 belastingen![]()
![]()
![]()
[..]
1 januari maar weer aankijken
Niet 'deels'. Voor veruit 'het grootste deel'.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:47 schreef zoost het volgende:
Hoge gasprijs is voor de particulieren deels schuld van onze overheid, die alle particulieren richting aargasvrij willen duwen.
[ afbeelding ]
Dan roept men 'ja maar er staan 400 banen op de tocht!'.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 08:48 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Dan maar geen aluminium uit Delfzijl
Dat bedrijf draaide toch al op subsidie
Wie zijn toch die mensen, die ons dit aandoenquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 10:14 schreef myShizzle het volgende:
Dan roept men 'ja maar er staan 400 banen op de tocht!'.
Alsof we niet wekelijks 4x zoveel werklozen binnenhalen.
Dat is helemaal leuk als je een huurwoning hebt, want dan kun je er echt vrij weinig aan doen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:47 schreef zoost het volgende:
Hoge gasprijs is voor de particulieren deels schuld van onze overheid, die alle particulieren richting aargasvrij willen duwen.
[ afbeelding ]
Als je op een warmtenet zit, ben je ook de lul, want gekoppeld aan de gasprijs.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 10:53 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Dat is helemaal leuk als je een huurwoning hebt, want dan kun je er echt vrij weinig aan doen.
De ene betaalt max 59.255,20 eur de andere minimaal 128.100,00 eur... Wat is hoger?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:47 schreef zoost het volgende:
[ afbeelding ]
Het gaat niet om de vergelijking tussen de kolommen, maar tussen de rijen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 11:07 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
De ene betaalt max 59.255,20 eur de andere minimaal 128.100,00 eur... Wat is hoger?
Hmmm dat is wat overdreven. Maar dat we in een slechte periode terecht komen dat is wel zeker. Daarom elke spaarcent die ik over heb gaat in crypto. De waarde van fiat neemt af.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
LOL, en in welke eenheid duid je de waarde van crypto? juist.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 11:12 schreef Cherni het volgende:
[..]
Hmmm dat is wat overdreven. Maar dat we in een slechte periode terecht komen dat is wel zeker. Daarom elke spaarcent die ik over heb gaat in crypto. De waarde van fiat neemt af.
Als een asset zoals onroerend goed, goud of aandelen. Een hedge tegen de waarde vermindering van fiat.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 11:14 schreef zoost het volgende:
[..]
LOL, en in welke eenheid duid je de waarde van crypto? juist.
Dus? Je kunt het desnoods in brood uitdrukken?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 11:14 schreef zoost het volgende:
[..]
LOL, en in welke eenheid duid je de waarde van crypto? juist.
Ah in 2013 betaalde die ene 31.654 max en in 2021 max 59.255,29quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 11:11 schreef zoost het volgende:
[..]
Het gaat niet om de vergelijking tussen de kolommen, maar tussen de rijen.
Vaak valt er heel veel laag fruit te plukken. Tochtstrip en radiatorfolie heb je echt binnen een winter wel terugverdient. Voorzetramen als je geen dubbelglas hebt kan ook nog wel. Verder is het voornamelijk aanpassen van gewoonten waar heel veel mee te winnen valt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 10:53 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Dat is helemaal leuk als je een huurwoning hebt, want dan kun je er echt vrij weinig aan doen.
Ik heb van die gietijzeren kookplaten die energie slurpen en ik kook graag. Maar de woningcorporatie wenst ze niet te vervangen omdat ze nog wel een tijdje meegaan. Ik mag wel op eigen kosten door een vakman een inductieplan laten plaatsen ... dan ga je toch kosten en baten tegen elkaar afwegen. Hoelang blijf ik hier nog? Hoeveel levert het op? En wanneer heb ik de kosten terugverdiend?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 11:31 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Vaak valt er heel veel laag fruit te plukken. Tochtstrip en radiatorfolie heb je echt binnen een winter wel terugverdient. Voorzetramen als je geen dubbelglas hebt kan ook nog wel. Verder is het voornamelijk aanpassen van gewoonten waar heel veel mee te winnen valt.
Daarnaast kan je als je van plan bent er lang te blijven wonen evengoed wel wat investeren. Vrienden van me hebben bij een huurwoning gewoon een aanbouw geplaatst, ze blijven er toch zitten. Op die manier kan je natuurlijk ook panelen plaatsen, mogelijk krijg je nog wat terug ook als je ooit (wegens leeftijd) wel gaat verhuizen.
Bovendien heb je kans dat de verhuurder wel iets wil in overleg. Een vriendin van me heeft een huurwoning en kreeg 'gratis' zonnepanelen, hoeft er niet eens meer huur voor te betalen. Het enige is dat ze wel mag salderen maar echte overproductie gaat naar de corporatie. Prachtige regeling toch.
Douchen kost meer dan de kachel op vol. Een kwartier douchen en dat vier keer achter elkaar kan aardig in de buurt van een dagje stoken komen in voor of naseizoen. Als je dat beperkt tot drie tot vijf minuten ben je net zo schoon en scheelt je heel veel gas. Net als een trui inderdaad.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:25 schreef raptorix het volgende:
Overigens is het ook de schuld van de overheid die domme campagnes zoals korter douchen houd, daar win je echt nihil mee.
Bij mij is douchen in elk geval enorm duur. Na toch al niet al te lang douchen (10 minuten) zie ik een piek in mijn energieverbruik (elektrische boiler) van 1 tot 2 kWh. Dat betekent dat douchen me 25 tot 50 cent kost. Dus dat tikt best aan.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:25 schreef raptorix het volgende:
Wat al heel veel scheelt is gewoon een trui aantrekken, ik kom soms bij mensen thuis die gewoon de radiator standaard op 24 graden hebben, en dan ook het hele huis verwarmen![]()
![]()
Overigens is het ook de schuld van de overheid die domme campagnes zoals korter douchen houd, daar win je echt nihil mee.
Dat is kut. Wijze les om voortaan in de lente/zomer te verlengen, als de vraag naar gas het laagste is.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 10:51 schreef Mr.J het volgende:
Mijn energiecontract loopt de 20ste af. Ik word niet echt blij van waar ik naar toe ga.![]()
Mijn gasrekening zegt iets heel anders. In de winter is ons gasverbuik 10-11x zo hoog dan in de zomer.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:40 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Douchen kost meer dan de kachel op vol. Een kwartier douchen en dat vier keer achter elkaar kan aardig in de buurt van een dagje stoken komen in voor of naseizoen. Als je dat beperkt tot drie tot vijf minuten ben je net zo schoon en scheelt je heel veel gas. Net als een trui inderdaad.
Ik wist inderdaad niet dat het zo nog bestaat in NL. Niet fijn dus.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:39 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik heb van die gietijzeren kookplaten die energie slurpen en ik kook graag. Maar de woningcorporatie wenst ze niet te vervangen omdat ze nog wel een tijdje meegaan. Ik mag wel op eigen kosten door een vakman een inductieplan laten plaatsen ... dan ga je toch kosten en baten tegen elkaar afwegen. Hoelang blijf ik hier nog? Hoeveel levert het op? En wanneer heb ik de kosten terugverdiend?
En wat de verwarming betreft: wij hebben 2 CV-ketels naast elkaar in het trappenhuis voor 12 appartementen. De rekening aan het eind van het jaar gaat gewoon met een verdeelsleutel op basis van het aantal vierkante meter van je appartement. Dus ik kan besparen wat ik wil, maar ik betaal toch maar een 1/12 van mijn eigen verbruik. En als de buren niets besparen, dan betaal ik daar ook gewoon aan mee. Als de buurman besluit dat hij het graag 30 graden heeft in zijn huis en er komt aan het eind van het jaar een rekening van 10.000 euro, dan kan ik daar weinig aan doen. Dat maakt de impuls om bijv. tochtstrips te plaatsen ook wel wat minder.
Is natuurlijk een heel ouderwets en beetje communistisch systeem, maar goed.
Ik denk dat ze elk huis een eigen CV-ketel zouden moeten geven. Dat is natuurlijk helemaal duur, dus die investering gaat ze niet doen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:42 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik wist inderdaad niet dat het zo nog bestaat in NL. Niet fijn dus.
Kijk voor en na het douchen maar eens op de gasmeter. Dan zal je zien dat je zeker 10 liter gas per minuut verbruikt en dat met spaardouche. Zonder spaardouche is een uur douchen dan rond een kuub gas, daar kan ik in voor en naseizoen prima een dag van stoken. Bij extreme kou loopt dat op naar een kuub of vijf maximaal op een dag.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:41 schreef NoComment het volgende:
[..]
Mijn gasrekening zegt iets heel anders. In de winter is ons gasverbuik 10-11x zo hoog dan in de zomer.
Liter gas?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:47 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Kijk voor en na het douchen maar eens op de gasmeter. Dan zal je zien dat je zeker 10 liter gas per minuut verbruikt en dat met spaardouche. Zonder spaardouche is een uur douchen dan rond een kuub gas, daar kan ik in voor en naseizoen prima een dag van stoken. Bij extreme kou loopt dat op naar een kuub of vijf maximaal op een dag.
Weet niet wat voor douche jij hebt, maar ik verbruik in een zomermaand 5 kuub per maand, in de winter trouwens 100. En ik douche gewoon elke dag 10 minuten en mijn partner ook.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Liter gas?Met een kwartier douchen verbruik ik een halve kuub.
Ik een derde daarvan in dat kwartier, maar ik heb een spaardouche en jij kennelijk iets wat op een tropische wolkbreuk lijkt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:53 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Liter gas?Met een kwartier douchen verbruik ik een halve kuub.
Ik verbruik in de zomer dus 20 tot 25 keer minder gas, overigens zijn wij alles behalve van bewust, want meestal staat de kachel aan met de balkondeur openquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:59 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik een derde daarvan in dat kwartier, maar ik heb een spaardouche en jij kennelijk iets wat op een tropische wolkbreuk lijkt.![]()
Maar dat ondersteund dus mijn punt dat met korter, minder en spaardouche prima wat te halen valt.
Ik verbruik 15 kuub per maand voor het douchen. Maar ik geniet er ook vanquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:59 schreef raptorix het volgende:
[..]
Weet niet wat voor douche jij hebt, maar ik verbruik in een zomermaand 5 kuub per maand, in de winter trouwens 100. En ik douche gewoon elke dag 10 minuten en mijn partner ook.
Dat kan niet uit. Als je een airco hebt kan je daar wel mee verwarmen, dat ik in het voor en naseizoen altijd uit.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:02 schreef Werkperd het volgende:
En stroom? Die staat natuurlijk niet los van gas maar deels van de stroom wordt ook met andere bronnen opgewekt.
Anders dit jaar de CV uit en gewoon elektrisch kacheltje plaatsen thuis.
Uitgaande van ¤1,30 voor aardgas en ¤0,32 voor stroom:quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:02 schreef Werkperd het volgende:
En stroom? Die staat natuurlijk niet los van gas maar deels van de stroom wordt ook met andere bronnen opgewekt.
Anders dit jaar de CV uit en gewoon elektrisch kacheltje plaatsen thuis.
Ik had ooit zo'n onderbuurvrouwquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:25 schreef raptorix het volgende:
Wat al heel veel scheelt is gewoon een trui aantrekken, ik kom soms bij mensen thuis die gewoon de radiator standaard op 24 graden hebben, en dan ook het hele huis verwarmen![]()
![]()
Klopt, m'n moeder had ook nog een 40 inch plasma, de planten die erboven hingen moesten ongeveer 5x vaker water krijgen dan in de rest van de kamer.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:26 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Ik heb nog een 60 inch plasma tv, dan heb je geen verwarming in de huiskamer nodig.
We hebben onder andere een aardgasreserve van de NAM bij Grijpskerk en Langelo (Norg), die is wel vaker aangesproken.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:32 schreef Alpha0 het volgende:
Heeft dit land geen strategische reserves of zo? Of worden die alleen gebruikt in het geval van het allerslechtste scenario wanneer we een nucleaire winter hebben of iets dergelijks?
En die spreken we beiden niet aan omdat . ? . ? . ? . ?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We hebben onder andere een aardgasreserve van de NAM bij Grijpskerk en Langelo (Norg), die is wel vaker aangesproken.
Dat is laagcalorisch aardgas, dus zoals we dat uit Groningen haalden en geschikt voor de apparatuur die we nu in woningen hebben.
Die reserves zitten nu gemiddeld zo'n 58% vol.
Er is ook nog een reserve voor hoogcalorisch aardgas (industrie, gascentrales, kassen) zover ik weet maar geen idee hoe die er voor staat en of dat ook bij die tabel onder reserves staat. Zou ik moeten uitzoeken.
Die spreken we wel aan.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:40 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
En die spreken we beiden niet aan omdat . ? . ? . ? . ?
De burger heeft anders niet die perceptie, die ziet torenhoge prijzen. Industrie trouwens ook.quote:
Die buffer van 9 miljard kuub is maar een druppel op de gloeiende plaat.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:42 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
De burger heeft anders niet die perceptie, die ziet torenhoge prijzen. Industrie trouwens ook.
Dan gaat er iets mis met het management van je strategische reserves lijkt me.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Die buffer van 9 miljard kuub is maar een druppel op de gloeiende plaat.
Huishoudens verbruiken al zo'n 10 tot 12 miljard m3 aardgas per jaar (grotendeels in de winter) en de industrie en bedrijven verbruiken nog vele malen meer.
Als ze nu maar 58% vol zitten terwijl de winter nog moet beginnen, dan zeker.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:45 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dan gaat er iets mis met het management van je strategische reserves lijkt me.
Bepaald politieke partijen mogen blij zijn dat er niet nu verkiezingen zijn.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ze nu maar 58% vol zitten terwijl de winter nog moet beginnen, dan zeker.
Nee, al wordt er wel over gesproken binnen de EU. Wel belachelijk dat je als overheid geen eisen stelt aan reserves bij de commerciële uitbaters, er zijn genoeg lege velden en opslaglocaties in Nederland te vinden.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:32 schreef Alpha0 het volgende:
Heeft dit land geen strategische reserves of zo? Of worden die alleen gebruikt in het geval van het allerslechtste scenario wanneer we een nucleaire winter hebben of iets dergelijks?
Ja, dat heet de provincie Groningen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:32 schreef Alpha0 het volgende:
Oh, de timing kan ook niet veel beroerderquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:58 schreef Scorpie het volgende:
Kak ik moet deze week na 5 jaar nieuw contract afsluiten
Ja enige optiequote:Op vrijdag 8 oktober 2021 14:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Oh, de timing kan ook niet veel beroerder![]()
Idee om flexibel te houden en dan in het voorjaar maar weer eens te kijken?
Een goede deal krijg je nu toch niet meer.
Dat is ook zoquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:45 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Dan gaat er iets mis met het management van je strategische reserves lijkt me.
Nou in de hongerwinter werden de bollen toch gretig gegetenquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:26 schreef Alpha0 het volgende:
Stijgende gasprijzen groot probleem voor kwekers: 'Eten wordt onbetaalbaar'
Bloemen zijn leuk maar geen 1e levensbehoefte, laat maar failliet gaan.
Bij TAQA in Bergen zit nu slechts 28% gas. Er is echts iets mis gegaan bij die jongens en meisjes die op de centen van die bedrijven zitten.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:46 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als ze nu maar 58% vol zitten terwijl de winter nog moet beginnen, dan zeker.
Omgerekend naar kWh bedoel je?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:26 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens is stroom veel duurder dan gas, ook wel eens iets waar Den Haag naar zou mogen kijken.
Daardoor is de terugverdientijd van een warmtepomp veel langer dan nodig is als je het puur energetisch benadert.
Klopt.quote:
Grote kans idd...quote:Maar goed, zeg dit nou maar niet te hard want dan maken ze het gas nog even een factor 10 duurder zodat de stroom goedkoper wordt dan het gas...
Per kwh zit er nog een factor twee in. Maar aangezien ongeveer elke warmtepomp of airco op zn sloffen een cop van 3 of meer haalt is het inderdaad slimmer om daarmee te verwarmen. De ouderwetse straal of ventilator kachel is in het algemeen nog steeds niet slim om te gebruiken.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 17:12 schreef Nattekat het volgende:
Is stroom niet al goedkoper inmiddels?
Je kan ook ff variabel gaan zitten en de storm afwachten. Doen wij ook voor onze nieuwe woning waarvan we binnenkort de sleutel krijgen. Het huidige energiecontract loopt begin december af, dus 'meenemen' is ook geen optie.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:58 schreef Scorpie het volgende:
Kak ik moet deze week na 5 jaar nieuw contract afsluiten
Gewoon dieselaggregaat met rode diesselquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 17:37 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Per kwh zit er nog een factor twee in. Maar aangezien ongeveer elke warmtepomp of airco op zn sloffen een cop van 3 of meer haalt is het inderdaad slimmer om daarmee te verwarmen. De ouderwetse straal of ventilator kachel is in het algemeen nog steeds niet slim om te gebruiken.
Rode diesel mag alleen nog maar gebruikt worden in de beroepsvaart...quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 20:10 schreef raptorix het volgende:
Gewoon dieselaggregaat met rode diessel
Rode diesel verdwijnt vanaf 1 januari 2013quote:Moet u in aggregaten voor het opwekken van elektriciteit ook blanke diesel gaan gebruiken?
Ja. Het gebruik van rode diesel is alleen nog toegestaan voor gebruik als brandstof voor de aandrijving van schepen, andere dan plezier vaartuigen, of als scheepsbehoeften aan boord van schepen
https://www.nu.nl/uit-and(...)ere-energie-aan.htmlquote:
Jennifer kan met 75 euro per week geen duurdere energie aan
Met een vijfde kind op komst is het leven al duur genoeg voor de Arnhemse Jennifer Distelbrink. Ze zit in de schuldsanering en moet rondkomen van 75 euro per week. Ze vreest dat een hogere energierekening haar in de problemen brengt.
Jennifer Distelbrink (32) weet nog precies wanneer ze het voor het eerst hoorde. "Dat was niet lang geleden, in een groep op Facebook waarin we met elkaar budgettips delen", vertelt ze in haar huurwoning in de Arnhemse volkswijk Geitenkamp, een 'echte ons-kent-ons buurt'. "Iemand gaf tips om het energiegebruik laag te houden, omdat de prijzen opeens zo stijgen." Niet veel later verscheen er nog zo'n bericht, en daarna nóg een. Distelbrink schrok. "Ik had me nog nooit druk gemaakt om de energierekening, maar om hele andere dingen. Maar nu begonnen bij mij direct de radertjes te werken. Wat betekende dit? Ik dacht: hier moet ik op gaan letten."
Al snel riep ze haar vier kinderen (13, 10, 9 en 3) bijeen voor 'crisisberaad'. "Ik wil ze niet tegenhouden als ze willen douchen, dat mogen ze van mij doen wanneer ze dat willen. Maar doe het dan iets korter, zei ik. Maak er een kwartiertje van, in plaats van een half uur." Heel eerlijk, zegt ze: "Zo'n boodschap is wel een beetje tegen dovemansoren gericht."
Goochelen met geld
Distelbrink raakte bijna tien jaar geleden in de bijstand. "Ik ben toen helemaal vastgelopen. Ik studeerde mbo verpleegkunde, mijn man zat thuis met de kinderen. Door een verandering in de partnertoeslag hadden we van de ene op de andere dag opeens vijfhonderd euro per maand minder. Ik begon daarom te goochelen met geld, om maar te kunnen blijven werken en studeren. Dat hield ik een tijd vol, maar op een gegeven moment waren mijn trucjes gewoon op. Ik kon niet meer. Ik viel in een gat en bleef daar in vallen. Dat stopte pas toen we professionele hulp kregen."
De schulden waren inmiddels zó hoog opgelopen, zegt Distelbrink, dat het gezin bijna uit huis werd gezet. "We mochten alleen blijven als we ons zouden overgeven aan financiële bewindvoering. Opeens mocht ik dus geen geld meer lenen. Ik kon daarom niet meer studeren. Dat heb ik ook nooit meer gedaan, al zou ik het graag willen. Ik hoop vooral dat ik binnenkort weer een baan kan vinden."
Een oude droger
Distelbrink doet nu vrijwilligerswerk met kinderen. Ze is inmiddels gescheiden en opnieuw gelukkig in de liefde. Onder financieel bewind staat haar gezin nog steeds, ze krijgt 75 euro per week toebedeeld. Een energiecoach, die landelijk steeds vaker wordt ingezet bij kwetsbare doelgroepen, hielp ook Distelbrink onlangs het stroomverbruik te verminderen en geld te besparen. "Ik had een vijfentwintig jaar oude droger, die de hele dag stond te draaien omdat hij het niet echt goed meer deed. Dat bleek me me 40 procent van de totale rekening te kosten. Die moest dus de deur uit. De rekening is, sinds ik door de energiecoach geholpen ben, uiteindelijk gehalveerd."
Maar opnieuw is de situatie veranderd, beseft Distelbrink (die zwanger is van haar vijfde) ook. "Dit najaar worden het gas en de stroom opeens veel duurder. Daar maak ik me zorgen over. Ik heb er nog geen slapeloze nachten van, maar met elk nieuw bericht dat ik erover lees denk ik er meer over na. Want alles wordt duurder, niet alleen stroom en gas. Eigenlijk moeten de uitkeringen omhoog om dat te compenseren. Anders komen mensen als ik in een vicieuze cirkel terecht waar niet meer uit valt te komen."
Rob Groen, adviseur energietransitie en coördinator van de Arnhemse Energiebank, de organisatie die energiecoaches traint, ging enkele malen bij Distelbrink thuis op bezoek. "Als energie veel duurder wordt, zoals dat nu gebeurt, voorzie ik voor veel mensen grote betalingsproblemen", zegt hij. "Deze prijsstijgingen zijn zó groot, en zó onvoorzien, dat zeker mensen in slecht geïsoleerde huurwoningen daar last van gaan krijgen. Zij hebben nu al veel te hoge energierekeningen. Ze betalen een veel te groot deel van hun maandinkomen aan gas en stroom. Dat wordt alleen maar erger. Energie moet bereikbaar blijven als eerste levensbehoefte, vind ik, maar met deze prijzen wordt dat steeds moeilijker."
Consumentenbond: 'Tussentijdse prijsverhoging van energieleveranciers wel te begrijpen'
Als energiebedrijven in de problemen komen door de enorme prijsstijging van gas en elektriciteit, is de consument daar ook niet bij gebaat, stelt de Consumentenbond. Het tussentijds verhogen van prijzen door energieleveranciers voor huishoudens, kan specialist energiemarkt Joyce Donat van de Consumentenbond daarom wel begrijpen. "Het is niet leuk voor de klanten maar misschien wel slim vanuit hun oogpunt om het hoofd boven water te houden. Aan een failliete boedel heeft niemand iets."
De bond weet niet precies welke energiemaatschappijen tussentijds meer vragen voor stroom. Donat: "We hebben geen marktonderzoek gedaan naar wie dat doen maar we weten wel dat Pure Energie en OM de variabele prijs omhoog hebben gedaan of gaan doen. Dat heeft er ongetwijfeld mee te maken dat ze kampen met de hoge prijs waartegen ze nu zelf gas moeten inkopen. Overigens krijg je daarover een maand van tevoren bericht zodat je kunt overstappen."
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) onderzoekt meldingen waaruit zou blijken dat energiebedrijf DGB Energie contracten met klanten plots beëindigt, zo liet ACM donderdag weten.
Het is sneu voor heel veel huishoudens. Maar in de schuldsanering hangen en een 5e kind op komst... Die vrouw doet er schijnbaar alles aan om haar eigen financiën te saboteren. Moet ik daar dan nog medelijden mee hebben?quote:
Ja hallow weet je wat de pil kost?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 21:46 schreef mcmlxiv het volgende:
Ja why the fuck überhaupt een vijfde kind, laat staan in de bijstand met schulden. Ik begrijp dat soort mensen echt niet. Arme kinderen.
Niet neuken is ook een optie.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 22:09 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja hallow weet je wat de pil kost?
Begrijp me niet verkeerd. Dit soort figuren moeten gewoon op de blaren zitten maar er word wel een bepaald beeld gecreëerd he.quote:
Godverdomme daar moet een door de belasting betaalde “energiecoach” aan te pas komen om daar achter te komen.quote:. Ik had een vijfentwintig jaar oude droger, die de hele dag stond te draaien omdat hij het niet echt goed meer deed. Dat bleek me me 40 procent van de totale rekening te kosten. Die moest dus de deur uit. De rekening is, sinds ik door de energiecoach geholpen ben, uiteindelijk gehalveerd."
Waarom heten die kinderen in volkswijken altijd zo? Mijn buurjongens heten ook Dilano en Jaysenquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 22:55 schreef myShizzle het volgende:
Mijn hart bloedt voor Djayden, Dilano, Melody, Lorenzo en straks de kleine Destiny.
Beter laat ze haar sluisdeuren dichtlassen.
Ik zal binnenkort eens inventariseren wat het rendement van mijn mobiele warmtepomp is vergeleken met gas. Ik heb geen illusies, maar met die gigantische stijging zou het me niks verbazen als elektrisch verwarmen nog beter is ookquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 17:37 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Per kwh zit er nog een factor twee in. Maar aangezien ongeveer elke warmtepomp of airco op zn sloffen een cop van 3 of meer haalt is het inderdaad slimmer om daarmee te verwarmen. De ouderwetse straal of ventilator kachel is in het algemeen nog steeds niet slim om te gebruiken.
Warmtepomp, airco? Wie heeft het over een airco?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uitgaande van ¤1,30 voor aardgas en ¤0,32 voor stroom:
1kWh warmte uit een warmtepomp / airco is ongeveer ¤0,32 / 3.5 = ¤0,091
1kWh warmte uit een CV-ketel is ongeveer ¤1,30 / 8 = ¤0,1625
1kWh warmte uit een elektrische kachel is ongeveer ¤0,32
Lees nog eens, het antwoord geeft hij toch al?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 23:22 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Warmtepomp, airco? Wie heeft het over een airco?
Ik heb het over een simpel elektrisch kacheltje dat je in je kamer kunt zetten.
Kun je daar ook een berekening over maken?
[ afbeelding ]
Die berekening staat er al.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 23:22 schreef Werkperd het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Je zou maar 20 jaar lang bezig zijn geweest met de energiemarkt. Keuze van huis en alles op bazeren. Om nu een paar centen goedkoper uit te kunnen zijnquote:Ik maak me niet druk om de hoge energieprijzen, want dat zag ik al 20 jaar geleden aankomen toen er 2 vliegtuigen de WTC doorboorden. Maar de meeste mensen zien de relatie tussen geo-politieke gebeurtenissen niet en blijven in naïviteit leven dat diamanten voor eeuwig zijn. Bij het uitkiezen van mijn huidige woning 10 jaar geleden was goede isolatie een harde voorwaarde met de wetenschap dat die extra kosten terugverdiend worden en met de onzekerheid over de energieprijzen. Nooit eerder heb ik mijn energieprijs vastgezet omdat ik die paar tientjes niet de moeite vond, tot vorig jaar. Zo'n lage prijs dat olietankers voor de kust dobberen en men zelfs geld toe moet leggen om van de olie af te komen zal nooit meer voorkomen dus heb ik het maximale aantal jaren vastgezet.
Naja, die "paar centen" zijn voor sommigen wel ruim ¤3000 per jaar nu...quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 00:02 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Je zou maar 20 jaar lang bezig zijn geweest met de energiemarkt. Keuze van huis en alles op bazeren. Om nu een paar centen goedkoper uit te kunnen zijn
Er zijn mensen waar het er financieel flink bij inhakt maar dat lijkt mij geen 20 jaar van je leven waardquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 00:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Naja, die "paar centen" zijn voor sommigen wel ruim ¤3000 per jaar nu...
ik denk dat ie al een paar jaar lekker bespaard en die 3000 van dit jaar is de klapper.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 00:02 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Je zou maar 20 jaar lang bezig zijn geweest met de energiemarkt. Keuze van huis en alles op bazeren. Om nu een paar centen goedkoper uit te kunnen zijn
Zonder meer. Maar het komt nogal wat obsessief over. Lijkt mij minder comfortabelquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 00:41 schreef Speekselklier het volgende:
[..]
ik denk dat ie al een paar jaar lekker bespaard en die 3000 van dit jaar is de klapper.
En voor als je het niet wist een goed geisoleerd huis is doorgaans ook een comfortabel huis.
Wij hebben zo’n ding voor de gezelligheid, serieus 😦 je maandlasten stijgen enorm door een elektrische kachel. Lekker zeker, alternatief voor een houtkachel? Jaquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 23:22 schreef Werkperd het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Op een luxe cruise nu? Man, je zit allemaal gare tel-topics in MEN vol te posten. Wat een leven.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 02:01 schreef asco het volgende:
Uiteindelijk zullen jullie kinderen voor galg en rad opgroeien en heb ik, kinderloze, een heerlijk leven.
En dat, wist ik 25 jaar geleden al. 👍
Heerlijk op een super luxe cruise nu. Hopelijk stoot die flink wat co2 extra uit met wind tegen.
Oneindig beter dan Kaag en Klaver met elk VIER nakomelingen.
Stelletje smerige milieu terroristen. 🤮
Ja want die users zal zich er echt 20 jaar lang obsessief mee bezig gehouden hebben.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 00:12 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Er zijn mensen waar het er financieel flink bij inhakt maar dat lijkt mij geen 20 jaar van je leven waard
Tokkies vinden dat soort namen mooi kennelijk.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 23:01 schreef BMW1993 het volgende:
[..]
Waarom heten die kinderen in volkswijken altijd zo? Mijn buurjongens heten ook Dilano en Jaysen
Ik leer mijn kinderen al vroeg nooit in de ouderenzorg te gaan werken, je zoekt het maar uit in je incontinentieluier.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 02:01 schreef asco het volgende:
Uiteindelijk zullen jullie kinderen voor galg en rad opgroeien en heb ik, kinderloze, een heerlijk leven.
Heerlijk op een super luxe cruise nu. Hopelijk stoot die flink wat co2 extra uit met wind tegen.
Keuze van je huis hierop baseren gaat wel erg ver.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 07:49 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Ja want die users zal zich er echt 20 jaar lang obsessief mee bezig gehouden hebben.
Doe niet zo debiel man.
Oke Nostradamus.quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 09:40 schreef raptorix het volgende:
[..]
Behaaglijke warmte en geborgenheid worden steeds duurder gemaakt door de happy few.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 01:32 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wij hebben zo’n ding voor de gezelligheid, serieus 😦 je maandlasten stijgen enorm door een elektrische kachel. Lekker zeker, alternatief voor een houtkachel? Ja
Die eerste maand van de kachel, ik stook graag, ¤ 54,00 meer. Ik heb nu een kruik aangezien ik het sneller koud heb dan de rest hier.
Factor 3 slechter beeldkwaliteit ookquote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Klopt, m'n moeder had ook nog een 40 inch plasma, de planten die erboven hingen moesten ongeveer 5x vaker water krijgen dan in de rest van de kamer.
Ze heeft nu een 40 inch LED (mijn oude) en dat scheelt ongeveer een factor 3 aan stroom.
Elektrisch is duur verwarmen (en in de zomer overbodig) dus ze is nu goedkoper uit.
Ja die zal slechts alleen daarop zijn gebaseerd.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 07:54 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Keuze van je huis hierop baseren gaat wel erg ver.
Gezelligquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 08:22 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Ja die zal slechts alleen daarop zijn gebaseerd.
Ik zou nog een keer willen zeggen “doe niet zo debiel”, maar blijkbaar ben je het gewoon.
Dat al wel heel lastig worden met waar je lucht vandaan komt en naar toe moet. maar misschien doet ie het als verwarming wel beter dan als koeling. Mijn redenering ging meer over vaste apparaten. Sorry.quote:
quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 02:01 schreef asco het volgende:
Veel mensen kunnen dat ook niet aan.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 09:13 schreef JohnDDD het volgende:
[..]Een kinderloos leven
Ook geen haar op míjn hoofd die erover denkt om nakomelingen te nemen, althans niet op te voeden
Ze maken en dan alleen bij de moeder laten opgroeien vind ik wél prima
Jeetje, wat een onzinnige mannengelul.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 09:13 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ze maken en dan alleen bij de moeder laten opgroeien vind ik wél prima
Wat niet?quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 09:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Veel mensen kunnen dat ook niet aan.
Beter dan een kind opvoeden alleen omdat het je kind is terwijl je eigenlijk niet écht geïnteresseerd bentquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 09:30 schreef Momo het volgende:
[..]
Jeetje, wat een onzinnige mannengelul.
Heel stoer hoor. Lekker kinderen maken en er nooit naar om kijken. Dan ben je pas echt cool ()
ik adviseer mijn kinderen ook om niet bij een overheidsorgaan te werken, maar uiteindelijk mogen ze het zelf bepalen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 07:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik leer mijn kinderen al vroeg nooit in de ouderenzorg te gaan werken, je zoekt het maar uit in je incontinentieluier.
Ik weet van mezelf dat ik er niet toe in staat zou zijn. In elk geval niet op dit moment.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 11:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Emotioneel en verstandelijk een kind opvoeden
Waar gaat deze post over? Ik heb nauwelijks op fok gepost afgelopen weken.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 06:52 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Op een luxe cruise nu? Man, je zit allemaal gare tel-topics in MEN vol te posten. Wat een leven.![]()
quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 11:52 schreef asco het volgende:
[..]
Waar gaat deze post over? Ik heb nauwelijks op fok gepost afgelopen weken.
Waarom mogen ze niet bij een overheidsorganisatie werken?quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 10:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ik adviseer mijn kinderen ook om niet bij een overheidsorgaan te werken, maar uiteindelijk mogen ze het zelf bepalen.
Ah, kijk. 👍quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 12:16 schreef Zwansen het volgende:
[..]![]()
Ik heb je verward met een andere user (aloa) die vanochtend in elk topic van MEN had gepost (en in totaal ook 250000 posts ofzo heeft).
Excuses.
Dat is blokverwarming toch waar ze sowieso je een poot uittrekken en niets aan de installatie willen doen om het zuiniger te maken?quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 12:39 schreef JohnDDD het volgende:
[..]
Ik heb van die gietijzeren kookplaten die energie slurpen en ik kook graag. Maar de woningcorporatie wenst ze niet te vervangen omdat ze nog wel een tijdje meegaan. Ik mag wel op eigen kosten door een vakman een inductieplan laten plaatsen ... dan ga je toch kosten en baten tegen elkaar afwegen. Hoelang blijf ik hier nog? Hoeveel levert het op? En wanneer heb ik de kosten terugverdiend?
En wat de verwarming betreft: wij hebben 2 CV-ketels naast elkaar in het trappenhuis voor 12 appartementen. De rekening aan het eind van het jaar gaat gewoon met een verdeelsleutel op basis van het aantal vierkante meter van je appartement. Dus ik kan besparen wat ik wil, maar ik betaal toch maar een 1/12 van mijn eigen verbruik. En als de buren niets besparen, dan betaal ik daar ook gewoon aan mee. Als de buurman besluit dat hij het graag 30 graden heeft in zijn huis en er komt aan het eind van het jaar een rekening van 10.000 euro, dan kan ik daar weinig aan doen. Dat maakt de impuls om bijv. tochtstrips te plaatsen ook wel wat minder.
Is natuurlijk een heel ouderwets en beetje communistisch systeem, maar goed.
Voor 2 euro per kuub kun je toch ook de kraan in Groningen een beetje opendraaien en alle Groningers miljonair maken? Pak je winst zou ik zeggen, nu is niet het moment om principieel te doen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 12:18 schreef mrevil1337 het volgende:
Net even vergeleken op vergelijkingssites de prijs staat inmiddels al op 2 euro per kuub.
Alleen je COP klopt niet helemaal, ik begrijp dat het een gemiddelde als veilige marge is, in praktijk kan een lucht/lucht warmtepomp veel betere waardes halen, deze zit in het A+++ segment met gemak COP 5quote:Op vrijdag 8 oktober 2021 13:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uitgaande van ¤1,30 voor aardgas en ¤0,32 voor stroom:
1kWh warmte uit een warmtepomp / airco is ongeveer ¤0,32 / 3.5 = ¤0,091
1kWh warmte uit een CV-ketel is ongeveer ¤1,30 / 8 = ¤0,1625
1kWh warmte uit een elektrische kachel is ongeveer ¤0,32
Ik hou het aan de veilige kant.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 12:40 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Alleen je COP klopt niet helemaal, ik begrijp dat het een gemiddelde als veilige marge is, in praktijk kan een lucht/lucht warmtepomp veel betere waardes halen.
Deze in het A+++ segment haalt met gemak COP 5,2
COP 3.5 moet het wel heel gek gaan worden.
Temp COP
+10 = 5,2
0 = 4,43
-10 = 3,8
-15 = 3,2
Ofwel ¤0,072 en dat is nog een hele veilige marge gezien het weinig vriest in Nederland.
Dat mogen ze welquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 12:18 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Waarom mogen ze niet bij een overheidsorganisatie werken?
Klopt maar die is hier vrijwel altijd laag de aanvoertemperatuur, de COP tabellen komen wel overeen, ik gebruik gewoon de auto stand dat hier wel mooi stil is, alleen tijdens opwarmen maakt het even geluid.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 12:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik hou het aan de veilige kant.
SCOP van mijn warmtepomp zit op 3.69
En het hangt natuurlijk ook af van de aanvoertemperatuur die bereikt moet worden.
Zal toch meevallen? Ga dat ding gebruiken in een klein kamertje he. Een kleine kamer is gauw op temperatuur dus schakelt de kachel automatisch af en wanneer die onder de ingestelde temperatuur komt, schakelt hij weer in.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 01:32 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Wij hebben zo’n ding voor de gezelligheid, serieus 😦 je maandlasten stijgen enorm door een elektrische kachel. Lekker zeker, alternatief voor een houtkachel? Ja
Die eerste maand van de kachel, ik stook graag, ¤ 54,00 meer. Ik heb nu een kruik aangezien ik het sneller koud heb dan de rest hier.
SWW haalt mijn SCOP aardig onderuit. Verwarmen red ik die getallen wel, maar niet tijdens de SWW run.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 12:48 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Klopt maar die is hier vrijwel altijd laag de aanvoertemperatuur, de COP tabellen komen wel overeen, ik gebruik gewoon de auto stand dat hier wel mooi stil is, alleen tijdens opwarmen maakt het even geluid.
En heb je zonnepanelen zoals ik dan wordt het al helemaal interessant.
Qua rendement doet een elektrisch kacheltje nooit meer dan 100% van wat je er in stopt, een kWh warmte kost dus een kWh stroom. Verwarm je een klein kamertje met een elektrisch kacheltje, dan kan dat goedkoper zijn dan de hele woning verwarmen met een CV of warmtepomp.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 12:57 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Zal toch meevallen? Ga dat ding gebruiken in een klein kamertje he. Een kleine kamer is gauw op temperatuur dus schakelt de kachel automatisch af en wanneer die onder de ingestelde temperatuur komt, schakelt hij weer in.
Klopt alleen als je niet meer op gas verwarmt en zolang saldering mogelijk is.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:00 schreef Werkperd het volgende:
Mensen die zonnepanelen hebben laten zetten komen hier denk ik het voordeligst mee weg.
Klopt, dan ga je al snel boven de 50 of 55 graden Celsius met je aanvoer. Niet een groot probleem maar hoort wel in de cijfers.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:00 schreef ArnoldG0342 het volgende:
[..]
SWW haalt mijn SCOP aardig onderuit. Verwarmen red ik die getallen wel, maar niet tijdens de SWW run.
Infrarood panelen zijn zuiniger dan een convectorkachel van 1500-2000 watt want die zal regelmatig aanslaan, zit je veel achter de computer plak je dit ding onder het bureau: https://www.bol.com/nl/nl(...).2_9.10.ProductTitlequote:Op zaterdag 9 oktober 2021 12:57 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Zal toch meevallen? Ga dat ding gebruiken in een klein kamertje he. Een kleine kamer is gauw op temperatuur dus schakelt de kachel automatisch af en wanneer die onder de ingestelde temperatuur komt, schakelt hij weer in.
het nadeel is dar je met infrarood de lucht niet direct opwarmt. Dat wil zeggen dat het lekker is zolang je onder het paneel zit, maar als je wegloopt kan het ineens stervenskoud zijn.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:06 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Infrarood panelen zijn zuiniger dan een convectorkachel van 1500-2000 watt want die zal regelmatig aanslaan, zit je veel achter de computer plak je dit ding onder het bureau: https://www.bol.com/nl/nl(...).2_9.10.ProductTitle
Verbruik is rond 40-50 watt continue, op 150 watt zetten verbrand je benen.
Dan kun je die convectorkachel lekker laag zetten, met infraroodpanelen kun je 2c overbruggen, doe je hoger dan voelt het onprettig aan.
Daarom heb ik SWW nog op gas de combiketel hangt hier nog wel.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:00 schreef ArnoldG0342 het volgende:
[..]
SWW haalt mijn SCOP aardig onderuit. Verwarmen red ik die getallen wel, maar niet tijdens de SWW run.
Ja daar hadden we het laatst toch over gehad. Ik woon zelfstandig en zit vaker boven dan beneden. Wanneer ik dus de bovenkamer wil opwarmen moet beneden alle radiatoren aan omdat daar de temperatuursensor zit. Nou voordat de woonkamer en directe omgeving opgewarmd is ben je al een uur constant aan het stoken.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Qua rendement doet een elektrisch kacheltje nooit meer dan 100% van wat je er in stopt, een kWh warmte kost dus een kWh stroom. Verwarm je een klein kamertje met een elektrisch kacheltje, dan kan dat goedkoper zijn dan de hele woning verwarmen met een CV of warmtepomp.
Dat komt niet omdat zo'n elektrisch kacheltje goedkoper stookt maar omdat de ruimte kleiner is.
Vergelijk je het met gas dan is het zo'n 2x duurder voor hetzelfde vermogen.
Vergelijk je het met een airco of warmtepomp dan is het ~3,5 duurder voor hetzelfde vermogen.
Of het voor jou goedkoper is zal je moeten meten en vergelijken.
Dat klopt en daarom zeg ik ook je moet die dingen hangen op plekken waar je langere tijd stil zit zoals achter een computer of bij de TV en daarom ook de reden om niet meer dan 2c te overbruggen want dan krijg je soort van "tocht" of wat jij noemt als je er niet direct onderstaat stervenskoud.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het nadeel is dar je met infrarood de lucht niet direct opwarmt. Dat wil zeggen dat het lekker is zolang je onder het paneel zit, maar als je wegloopt kan het ineens stervenskoud zijn.
Het hele idee waarom dit dus zuiniger is omdat je lucht niet opwarmt en toch warm hebt zolang je onder het paneel zit.
Heb toch liever dat de ruimte eromheen ook warm is hoor. Daarnaast is zo'n infraroodpaneel niet praktisch voor de slaapkamer. Kacheltje kun je wel even van hier naar daar transporteren.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:06 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Infrarood panelen zijn zuiniger dan een convectorkachel van 1500-2000 watt want die zal regelmatig aanslaan, zit je veel achter de computer plak je dit ding onder het bureau: https://www.bol.com/nl/nl(...).2_9.10.ProductTitle
Verbruik is rond 40-50 watt continue, op 150 watt zetten verbrand je benen.
Dan kun je die convectorkachel lekker laag zetten, met infraroodpanelen kun je 2c overbruggen, doe je hoger dan voelt het onprettig aan.
Infraroodpanelen zijn zuiniger omdat je daarbij niet de gehele ruimte verwarmt, infraroodpanelen gebruik je als lokaal verwarming.
het lijkt mij heel onconfortabel als je bv naar de wc moet. Dan krijg je het ineens koud als je wegloopt.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:14 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Dat klopt en daarom zeg ik ook je moet die dingen hangen op plekken waar je langere tijd stil zit zoals achter een computer of bij de TV en daarom ook de reden om niet meer dan 2c te overbruggen want dan krijg je soort van "tocht" of wat jij noemt als je er niet direct onderstaat stervenskoud.
Je moet ze echt zijn als aanvulling/bijverwarming.
het is voor mij ook een eis dat de lucht direct wordt verwarmd waardoor de gehele kamer ca dezelfde temperatuur heeft.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:14 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Heb toch liever dat de ruimte eromheen ook warm is hoor. Daarnaast is zo'n infraroodpaneel niet praktisch voor de slaapkamer. Kacheltje kun je wel even van hier naar daar transporteren.
In een slaapkamer is een electrische deken praktischer.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:14 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Heb toch liever dat de ruimte eromheen ook warm is hoor. Daarnaast is zo'n infraroodpaneel niet praktisch voor de slaapkamer. Kacheltje kun je wel even van hier naar daar transporteren.
Pfff... hakt er wel in.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:14 schreef Stoorzendert het volgende:
De eindafrekening dit jaar 2200m3 en 4800kWh![]()
Nieuwe termijnbedrag ¤340,- / maand![]()
Ik heb het thermostaat programma maar alvast aangepast. Lekker fris naar 18gr.
Je moet het infrarood dan ook als licht zien (want dat is het ook). Alles in de schaduw wordt niet verwarmd. Nadeel is dus ook dat je of een warme rug krijgt of een warme voorkantquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:08 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het nadeel is dar je met infrarood de lucht niet direct opwarmt. Dat wil zeggen dat het lekker is zolang je onder het paneel zit, maar als je wegloopt kan het ineens stervenskoud zijn.
Het hele idee waarom dit dus zuiniger is omdat je lucht niet opwarmt en toch warm hebt zolang je onder het paneel zit.
die vergelijking ken ik niet. Wel de vergelijking met de zon. Infraroodverwarming is gebaseerd op stralingswarmte.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:17 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Je moet het infrarood dan ook als licht zien (want dat is het ook). Alles in de schaduw wordt niet verwarmd. Nadeel is dus ook dat je of een warme rug krijgt of een warme voorkantMaargoed, wel het overwegen waard
Lastig denk ik. Alles LED, moderne apparatuur A-klasse. Maar op het gas is nog wel veel te halen denk ik.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:16 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Pfff... hakt er wel in.
Stroom nog wat te besparen?
Nee hoor. Een goed kwalitatieve deken met dons erin houdt het lichaam lekker warm. Een elektrische deken is compleet overbodig. Ook al is je kamer -10.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:15 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
In een slaapkamer is een electrische deken praktischer.
Huis hele dag op temperatuur houden kost meer energie dan het opwarmprocess, maar dat ligt ook sterk aan je huis, heb je vloerverwarming of radiatoren.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:11 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja daar hadden we het laatst toch over gehad. Ik woon zelfstandig en zit vaker boven dan beneden. Wanneer ik dus de bovenkamer wil opwarmen moet beneden alle radiatoren aan omdat daar de temperatuursensor zit. Nou voordat de woonkamer en directe omgeving opgewarmd is ben je al een uur constant aan het stoken.
Het is voor een alleenstaande vrij lastig omdat je vanwege werk niet continu thuis bent dus ook de CV niet aan kunt laten staan. Wanneer je thuis komt moet zoals boven beschreven de hele benedenverdieping opgewarmd worden. Daarnaast is het niet zo dat wanneer je thuis van werk bent je ook 10 uur op blijft. Na gemiddeld 6 uur ga je weer slapen. Dus dan kan de CV weer uit, huis wordt weer koud. Je staat op gaat naar werk, komt terug. Weer huis opnieuw opwarmen. Dat hele opwarmproces is de grootste boosdoener.
Hoop gezeik straks voor alleenstaand volk dus.
2200?quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:14 schreef Stoorzendert het volgende:
Kan ook. Ik lees wel dat je zo’n paneel trouwens het beste aan je plafond kunt hangen op de plek waar het zit. Maar dan worden je benen weer niet verwarmd als ze onder de tafel zittenquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
die vergelijking ken ik niet. Wel de vergelijking met de zon. Infraroodverwarming is gebaseerd op stralingswarmte.
Daarom kunnen zwarte objecten in de zon zo heet worden dat je er een eitje op kan bakken terwijl de lucht eromheen gewoon koud kan zijn.
Woon je in een kasteel ofzo ?quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:14 schreef Stoorzendert het volgende:
Ja gezinsuitbreiding en nieuwe badkamer incl. ligbadquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:21 schreef Zwansen het volgende:
[..]
2200?
Ik zit op 1100 en vond dat al veel. Moet wel zeggen dat ik een nieuwbouwhuis heb en niet op gas kook.
klopt, daarom vind ik het ook ondingen en ken ik niemand die ze lange tijd in gebruik heeft. Meerdere mensen die ik ken hebben dat ding weer weggegooid of verkocht omdat het gewoon oncomfortabel is.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:23 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Kan ook. Ik lees wel dat je zo’n paneel trouwens het beste aan je plafond kunt hangen op de plek waar het zit. Maar dan worden je benen weer niet verwarmd als ze onder de tafel zitten
Eneco geeft gemiddelde (vrijstaand huis) 2050m3 en 4250kWh (4 personen).quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:23 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Woon je in een kasteel ofzo ?
Doorgaans is 1000 tot 1500m3 normaal bij een doorsnee woning in Nederland, net als 4800kWh stroom is wel erg hoog, dagelijks de wasmachine aan op 60c en de droger mischien?
Denk juist andersom. De woonkamer op temperatuur houden kost minder energie dan de temperatuur van de woonkamer 5 graden opkrikken.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:21 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Huis hele dag op temperatuur houden kost meer energie dan het opwarmprocess, maar dat ligt ook sterk aan je huis, heb je vloerverwarming of radiatoren.
Alleen de bovenkamer verwarmen kan prima met zone-regeling dat heb ik hier ook tussen, echter gebruik ik het vrijwel niet meer.
Boven hangt dan een 2e thermonstaat zodra die warmtevraagt wordt er een klep gesloten/geopend en wordt het alleen daar warm.
Dat verhaal ken ik ook, spul aan het dak heb ik ook weggedaan want was waardeloos maar onder het bureau plakken is wel heerlijk, zeker een goede aanvulling op luchtverwarming hier.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
klopt, daarom vind ik het ook ondingen en ken ik niemand die ze lange tijd in gebruik heeft. Meerdere mensen die ik ken hebben dat ding weer weggegooid of verkocht omdat het gewoon oncomfortabel is.
Dat is alleen zo als je in een zeer goed geisolleerde woning zit, anders kan zaken als nachtverlaging altijd uit.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:26 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Denk juist andersom. De woonkamer op temperatuur houden kost minder energie dan de temperatuur van de woonkamer 5 graden opkrikken.
Ja zo'n 2de thermostaat boven zou dus ideaal zijn maar dat gaat allemaal niet zo simpel want je moet dan ook je CV-ketel erop aanpassen. Denk niet dat de woningbouw dat gaat doen.
de energie die geleverd moet worden is de warmteverlies naar buiten. Die hoeveelheid energie is afhankelijk van het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Hoe kleiner dit verschil hoe minder energieverlies er is en hoe minder energie er geleverd moet worden.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:26 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Denk juist andersom. De woonkamer op temperatuur houden kost minder energie dan de temperatuur van de woonkamer 5 graden opkrikken.
Ja zo'n 2de thermostaat boven zou dus ideaal zijn maar dat gaat allemaal niet zo simpel want je moet dan ook je CV-ketel erop aanpassen. Denk niet dat de woningbouw dat gaat doen.
Voor 4 personen zou het aardig kloppen, kinderen zijn nou niet echt energiebewust, lang douchen enzo.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:26 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Eneco geeft gemiddelde (vrijstaand huis) 2050m3 en 4250kWh (4 personen).
Edit: het is een 2 onder 1 kap dus hoekwoning dan. Gemiddeld 1575m3
We hebben oppas aan huis en werken regelmatig thuis. Dus daar zal het verschil wel zitten
een gemiddelde gaat uit van alle mensen in dit type woning, niet slechts de enkele die jij spreekt.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:31 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Ja dat snap ik dus ook niet, die berekeningen kloppen voor geen meter en dat hoor ik veel vaker van anderen, ze houden het volgensmij bewust ruim aan.
Gestuurde thermostaatknoppen kan dan een optie zijnquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:26 schreef Werkperd het volgende:
[..]
En daar moet je heel goed mee oppassen want dan moet er wel een bypass in je systeem zitten of je wil graag dat de overstort een keer open gaat met veelal waterschade tot gevolg omdat ze in praktijk "vergeten" worden om op het riool aan te sluiten.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:32 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Gestuurde thermostaatknoppen kan dan een optie zijn
dat geldt met alles als het verkeerd gemonteerd wordt.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:33 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
En daar moet je heel goed mee oppassen want dan moet er wel een bypass in je systeem zitten of je wil graag dat de overstort een keer open gaat.
Op Tweakers staat daar een goed stuk over.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:29 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
de energie die geleverd moet worden is de warmteverlies naar buiten. Die hoeveelheid energie is afhankelijk van het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Hoe kleiner dit verschil hoe minder energieverlies er is en hoe minder energie er geleverd moet worden.
Dus bij geen gebruik van de kamer is het voordeliger om die ruimte af te laten koelen dan deze op temperatuur te laten houden, omdat bij op temperatuur houden het warmteverlies groter is dan bij de kamer laten afkoelen en dan weer opwarmen.
Een CV ketel is het efficientste in het midden van het maxvermogen. Het max vermogen wordt doorgaans alleen gebruikt voor warm water. Dus het opwarmen van een kamer gebeurt vaak in een iets hogere modulatiestand dan het zacht draaien in de laagste stand voor het warm houden, waardoor de cv ketel efficienter verwarmd.
Probleem is je kan er niet vanuit gaan dat het altijd perfect werkt, als je gehele systeem thermonstaatkranen heeft is het link en je zal altijd moeten opletten dat er een radiator met fysieke kraan(geen thermonstaatkraan) open staat om het te voorkomen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:34 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat geldt met alles als het verkeerd gemonteerd wordt.
Als je sensor beneden zit en je wilt je kamer boven verwarmen dan zet je toch beneden alle radiatoren uitquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:11 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Ja daar hadden we het laatst toch over gehad. Ik woon zelfstandig en zit vaker boven dan beneden. Wanneer ik dus de bovenkamer wil opwarmen moet beneden alle radiatoren aan omdat daar de temperatuursensor zit. Nou voordat de woonkamer en directe omgeving opgewarmd is ben je al een uur constant aan het stoken.
Het is voor een alleenstaande vrij lastig omdat je vanwege werk niet continu thuis bent dus ook de CV niet aan kunt laten staan. Wanneer je thuis komt moet zoals boven beschreven de hele benedenverdieping opgewarmd worden. Daarnaast is het niet zo dat wanneer je thuis van werk bent je ook 10 uur op blijft. Na gemiddeld 6 uur ga je weer slapen. Dus dan kan de CV weer uit, huis wordt weer koud. Je staat op gaat naar werk, komt terug. Weer huis opnieuw opwarmen. Dat hele opwarmproces is de grootste boosdoener.
Hoop gezeik straks voor alleenstaand volk dus.
Dan blijft je CV-ketel "eeuwig" stoken omdat je de temperatuur nooit haalt.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:36 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Als je sensor beneden zit en je wilt je kamer boven verwarmen dan zet je toch beneden alle radiatoren uit
ze durven wel om zo tegen de religie in te gaan.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:34 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Op Tweakers staat daar een goed stuk over.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2027810
Blijft je ketel doorstoken en het gevaar dat je CV pomp stuk gaat vanwege de hoge drukopbouw omdat er nog maar 1 kleine radiator open is, de pomp zul je dan zachter moeten zetten, heb je een bypass in je systeem dan maakt het niet uit, echter veel mensen hebben geen bypass in het systeem zitten.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:36 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Als je sensor beneden zit en je wilt je kamer boven verwarmen dan zet je toch beneden alle radiatoren uit
Dan zet je hem na verloop van tijd of uit of op een wat lagere temperatuur.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan blijft je CV-ketel "eeuwig" stoken omdat je de temperatuur nooit haalt.
Ik heb dat in verleden in praktijk uitgeprobeerd, maar tot een zekere hoogte wordt het juist onzuiniger zeker bij een warmtepomp, bij een gasgestookte CV en radiatoren kan je behoorlijk ver verlagen, bij vloerverwarmingsystemen kan je dat ook niet te ver doen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ze durven wel om zo tegen de religie in te gaan.
Ik zeg dit weleens in IRL en dan word ik genegeerd, gewoon overschreeuwd en laat niemand mij uitpraten, want het is een vast gegeven dat het zuiniger is om in de nacht de verwarming op 15 of zelfs 17 te zetten.
Op fok heb ik dit ook wel vaker geschreven en steevast word ik erop gewezen dat ik het fout heb zonder enige onderbouwing en/of ontkrachting van mijn argumenten.
Het is net een religie.
Het zuinigiste is echt nachtverlaging toe te passen dmv verwarming uit te zetten, echter je moet dan oppassen voor condensvorming op je muren omdat je zo schimmelvorming krijgt.
Slimme radiatorknoppen zijn te koppelen met je thermostaatquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan blijft je CV-ketel "eeuwig" stoken omdat je de temperatuur nooit haalt.
Er kan van alles maar ging even uit van een "normale" situatie waar dat niet zo isquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:56 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Slimme radiatorknoppen zijn te koppelen met je thermostaat
Dat is weer een argument zonder enige onderbouwing.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:43 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Ik heb dat in verleden in praktijk uitgeprobeerd, maar tot een zekere hoogte wordt het juist onzuiniger zeker bij een warmtepomp, bij een gasgestookte CV en radiatoren kan je behoorlijk ver verlagen, bij vloerverwarmingsystemen kan je dat ook niet te ver doen.
Maar goed mijn huis wordt niet kouder dan 16c dan moet er echt veel gebeuren, veelal is het wel iets warmer.
Helemaal uit werkt het beste bij hogetemperatuurverwarming, dan is het inderdaad voordeliger om helemaal uit te zetten.
Dus ik snap ook wel waarom mensen er tegenin gaat dat het niet altijd klopt.
Hoe wil jij dat doen als het -11 graden vriest, niet stoken?quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 14:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is weer een argument zonder enige onderbouwing.
Regel een.
Niet stoken is altijd zuiniger dan wel stoken.
Dan moet je wel stokenquote:Op zaterdag 9 oktober 2021 14:41 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Hoe wil jij dat doen als het -11 graden vriest, niet stoken?
En wat ik schrijf:quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 00:02 schreef Catatafishh het volgende:
Je zou maar 20 jaar lang bezig zijn geweest met de energiemarkt.
Laten we erop houden dat er enige discrepantie is tussen wat ik schrijf en hoe jij dingen opvatquote:dat zag ik al 20 jaar geleden aankomen
Ik heb daar wel grafieken van, getest in praktijk.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 14:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is weer een argument zonder enige onderbouwing.
Regel een.
Niet stoken is altijd zuiniger dan wel stoken.
Dat gaat toch niet. De thermostaat is beneden aan de temperatuurkabels van de cv gemonteerd. Het is dus niet mogelijk om boven 1 radiator open te zetten en de rest uit. Je ketel blijft dan stoken omdat de ingestelde temperatuur boven de werkelijke temperatuur zit en zo blijft omdat beneden alles dichtgedraaid is.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:36 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ik heb in het verleden bij een onderzoeksafdeling gewerkt van een bekende cv-ketelenfabrikant. Wat jij zegt klopt als een bus. Te veel laten afkoelen betekent te snel moeten opwarmen om het 's ochtends weer behaaglijk te krijgen. Het rendement wordt minder naarmate je een cv-ketel richting het maximum vermogen jaagt omdat je meer warmte kwijtraakt via de rookgassen. Het helemaal uitzetten van de cv kun je je alleen permitteren als je een zeer goed geïsoleerde woning hebt. Het zuinigst stook je met grote radiatoren en/of vloerverwarming op een lage temperatuur. Kleine radiatoren op hoge temperatuur stoken betekent een lager rendement.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:37 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ze durven wel om zo tegen de religie in te gaan.
Ik zeg dit weleens in IRL en dan word ik genegeerd, gewoon overschreeuwd en laat niemand mij uitpraten, want het is een vast gegeven dat het zuiniger is om in de nacht de verwarming op 15 of zelfs 17 te zetten.
Op fok heb ik dit ook wel vaker geschreven en steevast word ik erop gewezen dat ik het fout heb zonder enige onderbouwing en/of ontkrachting van mijn argumenten.
Het is net een religie.
Het zuinigiste is echt nachtverlaging toe te passen dmv verwarming uit te zetten, echter je moet dan oppassen voor condensvorming op je muren omdat je zo schimmelvorming krijgt.
Ik heb het idee dat je warmtebron dan een beetje aan de krappe kant is.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 15:31 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Ik heb daar wel grafieken van, getest in praktijk.
Mijn warmtepomp moet op veel hogere temperaturen verwarmen waardoor rendement keldert, als je woning weinig warmteverlies heeft kun je beter niet teveel verlagen/gewoon doorverwarmen.
Huis is ook oncomfortabel de 1e 3 uur bij aan/uit stoken, bij langdurig stoken staat de thermostaat lager omdat je meubels en rest niet koud zijn heb je zelf ook minder koud.
In moderne woningen loont het nauwelijks om de boel uit te zetten.
Bij oude huizen loont het heel snel om de boel uit te zetten.
Het huis is wel warm maar je meubels en muren zijn nog gewoon koud en die trek voel je gewoon waardoor je de kamertemperatuur gaat ophogen en later lager zetten vergeet je vaak.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 17:24 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik heb het idee dat je warmtebron dan een beetje aan de krappe kant is.
Als je huis drie uur nodig heeft om op te warmen dan kan je toch eerst de kachel een uur of vijf (nacht)rust hebben gegeven. Dat is dan toch winst. Als je buitenshuis werkt is het nog heel veel meer winst.
Het afkoelen van meubilair en muren is inderdaad wel een dingetje. Ik was altijd maar een paar uur thuis per dag en daardoor kwam het huis niet echt op temperatuur, ik stookte dan relatief veel. Maar de rest van de dag stookte ik nauwelijks om de vijftien graden te behouden. Mijn gasverbruik was dus wel degelijk extreem veel lager dan dat ik continu twintig graden zou aanhouden.
Ik doe dan ook niet hoger zetten dan anders maar indertijd was mijn vaste plekje wel zo dat ik met voeten tegen de radiator kon zitten. Die werd niet meer dan 40 max 50 graden dus dat was lekker zat. Sowieso vind ik het al behagelijker als er iets warms in de buurt staat te stralen zoals een radiator.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 18:01 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Het huis is wel warm maar je meubels en muren zijn nog gewoon koud en die trek voel je gewoon waardoor je de kamertemperatuur gaat ophogen en later lager zetten vergeet je vaak.
21c voelt niet aan als 21 als alles om je heen nog koud is.
Zo snel krijgt een menselijk lichaam niet koud of je moet echt mager zijn en in een t-shirt rondlopen.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 13:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
het lijkt mij heel onconfortabel als je bv naar de wc moet. Dan krijg je het ineens koud als je wegloopt.
Je moet de airco ook iets warmer zetten dan vroeger bij CV, verbruik valt reuze mee.quote:Op zaterdag 9 oktober 2021 18:07 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik doe dan ook niet hoger zetten dan anders maar indertijd was mijn vaste plekje wel zo dat ik met voeten tegen de radiator kon zitten. Die werd niet meer dan 40 max 50 graden dus dat was lekker zat. Sowieso vind ik het al behagelijker als er iets warms in de buurt staat te stralen zoals een radiator.
Verwarm nu met de airco, deze dagen voor het eerst. Mis inderdaad die straling wel een beetje. Ga wel zien waar dat uit komt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |