Ik was laatst wegens een afscheidsetentje van een collega in Amsterdam bij een tamelijk nieuw restaurant en dat vond ik echt goed.
Waar?Vlees en Co in Amsterdam Noord
Wanneer?Donderdag 30 juni 2022
Wat at je?We hebben gevraagd om wat combinaties op tafel te zetten zodat we konden delen. Het is eigenlijk geen shared dining, maar a la carte.
ImpressieHet was een tikje moeilijk te vinden. Amsterdam Noord is zeker op dat punt nog wel een beetje een bouwput. Wel een leuke omgeving: veel zelfbouwhuizen met verschillende materiaalkeuzes, kleuren en indelingen, dus een leuke architectonische wandeling erheen. Het restaurant is ruim opgezet, met een bar in het midden. Na de entree twee grote ronde tafels waar je met 6 personen gemakkelijk en ruim aan kunt zitten. Beetje onhandig zijn de ronde banken waar je op zit, maar ze zitten wel lekker en het staat erg leuk. Er is ook een mooi terras, maar toen wij er waren regende het vreselijk, dus daar hebben we geen gebruik van kunnen maken. Het ligt aan het water en heeft een steiger; vanaf het IJ kun je zo aanleggen om wat te eten of drinken. Mooi uitzicht op onder ander het Havengebouw dat er tegenover ligt.
Bediening was goed, professioneel, maar vriendelijk en niet te afstandelijk. Kort gesprekje gehad en zo kwamen we erachter dat ze in september 2021 pas zijn begonnen daar. Er zit ook een Vlees en Co in Arnhem en Nijmegen.
We zijn nogal een bourgondisch kantoor, dus we konden allemaal maar slecht kiezen van de kaart, want wilden van alles proberen. Dus in samenspraak met de eigenaar besloten dat ze ons een verzameling aan hapjes zouden voorzetten.
We startten met een paar bordjes met charcuterie, goede ibericoham, olijven, chorizo. Gewoon lekker en goed. Daarna een aantal borden met voorgerechten om te delen: sashimi van pichanha, spicy steak tartare en krokant buikspek. Bij buikspek moet ik mezelf altijd even over een drempeltje helpen vanwege de naam, maar deze was echt verrukkelijk.
![ksvENMq.jpg]()
![hfboy70.jpg]()
![OWyXlBa.jpg]()
Voor het hoofdgerecht kun je kiezen uit een aantal goede stukken rundvlees. Ook daar konden we niet kiezen, dus hebben we een wagyu-beef van een rund alleen gevoed me olijven en (dacht ik) een rib-eye besteld om te delen. We kregen dat mooi geserveerd op een mini-barbecue en allerlei bijgerechten: maiskolf met heerlijk gekruide boter, lekkere dikke frietjes, goede salade en zalige gegrilde groen asperges met hazelnootstukjes en parmezaanse kaas. Twee sausjes voor bij het vlees, chimichurrie, knoflook-kalfsjus, en natuurlijk mayonaise

![e5JDrco.jpg?1]()
Het lijkt niet heel veel voor zes personen, maar het was ruim voldoende.
De wagyu-steak was uitmuntend. Het verschil met het toch ook uitstekende vlees van de rib eye vond ik toch weer opvallend.
Eigenlijk hadden we allemaal wel genoeg gegeten, maar ook de desertkaart bevatte nog wat lekkere dingen, dus daar hebben we toch ook nog ieder een keuze gemaakt. Niet om te delen, hoewel ik mijn desert halverwege heb geruild met de helft van mijn collega om dat ook te proeven.
We hadden de stroopwafel tiramisu, de cheesecake en de lemon curd crème brulée.
![m7MwLdd.jpg]()
De stroopwafel tiramisu werd zo geserveerd en dan moest je hem met een bijgeleverd hamertje doorbreken
![n4aPwfR.jpg]()
Op zich geinig, maar voegde niet echt wat toe.
cheescake was bescheiden, maar heerlijk
![tM58Nwy.jpg]()
De lemong curd crème brulée was heerlijk.
![bstJA4R.jpg]()
In het aparte bakje zat de crème brulée. Erg lekker, maar ik vond dat wel net iets te magertjes. Er zat weinig custard onder en je schraapte al vrijwel meteen met je lepel over de bodem. De gezouten pure chocolademousse en overigen in het andere bord waren overheerlijk en ruim voldoende.
Erbij een malbec reservée, geloof ik, uitgezocht door mijn collega die tevens voor zijn plezier sommelier is. Smaakte dus meer dan prima.
Kosten vielen me erg mee, met zes personen en zo uitgebreid nog net geen 600 euro.
CijferHet was echt heel erg goed, op wat kleine puntjes na, zoals een nog jonge onervaren kelner die een paar kleine foutjes maakte en de karige crème brulée. Een 9 toch wel. Op een mooie dag is het hier vast nog beter toeven.