abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Redactie Sport vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:46:53 #1
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201592609
Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2015 17:42 schreef Montagui het volgende:
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:53 schreef Montagui het volgende:
Infographic verbanden en sponsoring
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je n van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wl weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij genspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet genspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.
Het boekje van Schenkman is online in te zien: https://www.slideshare.net/FeenyNL/sint-nikolaas-en-zijn-knecht


quote:
Het is toch wel een hele mooie dag aan het worden. KOZP word echt op alle fronten vernederd.
Eerst schrappen ze de meeste demonstraties omdat ze te weinig deelnemers hebben, vervolgens word hun door de gemeentes een hoop beperkende maatregelen opgelegd. De bussen naar Den Helder werden 2x tot stoppen gedwongen door de politie. Vervolgens worden ze overal weggejaagd en aangevallen. In Rotterdam zelfs door zowel voetbalfans als de politie zelf.

En de enige arrestaties zijn er onder KOZP'ers _O_
Alternatieve Sinterklaas journaals:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

ZWARTE PIET _O_ *O* *O* *O*

Verbied Kick Out Zwarte Piet
64.085 ondertekeningen

zo. zondag kwamen er weer 2293 handtekeningen bij.

https://verbiedkozp.petities.nl/

quote:
Wij

Nederlanders met gezond verstand,

constateren

dat Kick Out Zwarte Piet (KOZP) zich schuldig maakt aan:

• VALSE beschuldigingen van racisme jegens bijna alle Nederlanders
• intimidatie
• verpesten Kinderfeest
• voor onveilige of zelfs gewelddadige situaties zorgen
• dreigen met geweld
• opruen en haat zaaien
• het verstoren van de openbare orde
• binnendringen overheidsgebouwen
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Redactie Sport vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:49:03 #2
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201592633
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 13:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
het is een verschil in cultuur.
in Nederland is het zo dat als je iets graag wilt hebben dan zet je dat op je verlanglijstje.
anti-zwarte pieten: Wat lijstje, ik steel het gewoon.
Wat hebben ze gestolen dan? Het enige wat ik werkelijk heb gezien is dat ze een punt maken met 1 of 2 degelijke en een aantal slappe argumenten en dat een aantal groeperingen daar wat te aggressief mee omgaat. Maar diefstal zie ik niet, het is niet dat zij onze traditie hebben gestolen.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:50:21 #3
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_201592647
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 14:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ja, want hij heeft uitspraken gedaan die om allerlei redenen niet geciteerd kunnen worden.
Nee, dat hij Latijn gebruikt is het probleem niet. Het probleem is meer dat Baudet een soort ongeleid projectiel blijkt te zijn waarbij je nooit precies weet waar hij nu weer heen zal vliegen, maar wel dat het altijd de verkeerde richting is.
pi_201592898
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 14:50 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Nee, dat hij Latijn gebruikt is het probleem niet. Het probleem is meer dat Baudet een soort ongeleid projectiel blijkt te zijn waarbij je nooit precies weet waar hij nu weer heen zal vliegen, maar wel dat het altijd de verkeerde richting is.
Nee, het probleem is dat niet eens meer onderbouwd hoeft te worden wat hij verkeerd gezegd zou hebben en dat hij in een hoek gezet kan worden op basis van allerlei vage en van horen zeggen beschuldigingen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_201592912
nou goed, een andere insteek;
je gaat toch ook niet naar een optreden van Monique Smit om daar te roepen dat ze vals zingt?
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:28:53 #6
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_201593035
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 15:14 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nee, het probleem is dat niet eens meer onderbouwd hoeft te worden wat hij verkeerd gezegd zou hebben en dat hij in een hoek gezet kan worden op basis van allerlei vage en van horen zeggen beschuldigingen.
Ik zei dat ik het niet zo bizar meer zou vinden als ik hem een uitspraak zou horen doen die in de sfeer van "white supremacy" ligt. Mij is hij in elk geval kwijt met zijn rare gedrag. En ik heb het in het verleden meer dan eens voor hem opgenomen.
  vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:32:46 #7
3542 Gia
User under construction
pi_201593085
Aan alle toekomstige pieten van Nederland: Als je niet herkend wil worden door je buurjongetje, schmink eerst met 'bruin zonder zon' en doe daar met norit wat zwarte vegen over.

Roetveegpiet.
  Redactie Sport maandag 11 oktober 2021 @ 15:42:48 #8
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201717208
Wat gaat KOZP dit jaar weer doen? Is er al iets afgekondigd?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_201717235
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:42 schreef Mexicanobakker het volgende:
Wat gaat KOZP dit jaar weer doen? Is er al iets afgekondigd?
Niks. De optochten gaan niet door.
  Redactie Sport maandag 11 oktober 2021 @ 15:46:00 #10
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201717261
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:44 schreef Nober het volgende:

[..]
Niks. De optochten gaan niet door.
Wij feliciteren KOZP met het kampioenschap.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  User die overal opduikt 2022 maandag 11 oktober 2021 @ 15:47:45 #11
186611 Haags
pi_201717302
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:44 schreef Nober het volgende:

[..]
Niks. De optochten gaan niet door.
Dit is niet waar. Althans, in veel grote steden wordt de discussie nu gevoerd of het door kan gaan. Voor Den Haag ziet het er positief uit. In Rijswijk willen ze er niet aan vanwege corona, maar daar is ook nog wat gesteggel over.
Zonder wrijving geen glans
pi_201717739
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:47 schreef Haags het volgende:

[..]
Dit is niet waar. Althans, in veel grote steden wordt de discussie nu gevoerd of het door kan gaan. Voor Den Haag ziet het er positief uit. In Rijswijk willen ze er niet aan vanwege corona, maar daar is ook nog wat gesteggel over.
Onmogelijk, alleen samen krijgen we Zwarte Piet eronder.

twitter
pi_201720645
Er is een aankondiging van een enkel persoon wat voor Zwarte piet wilt gaan demonstreren in Alkmaar. Beetje minder dat deze persoon heeft aangegeven dat Pegida zich mag aansluiten, wat hem betreft.

Qua anti-Zwarte piet demonstranten viel het vorig jaar in Alkmaar mee, er waren slechts 3 jongeren met 1 megafoon die daarvoor heel uit Amsterdam kwamen rijden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_201720703
quote:
0s.gif Op maandag 11 oktober 2021 15:47 schreef Haags het volgende:

[..]
Dit is niet waar. Althans, in veel grote steden wordt de discussie nu gevoerd of het door kan gaan. Voor Den Haag ziet het er positief uit. In Rijswijk willen ze er niet aan vanwege corona, maar daar is ook nog wat gesteggel over.
Rotterdam gaat gewoon door.
pi_201726615
Ze zullen altijd "iets" te zeiken hebben. Ook als alle pieten wit zijn.

Dat is hun enige bestaansrecht.
pi_201727498
ZPLM !!!!
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_201730779
Als Zwarte Piet niet "mag" omdat het een uitvergroting van een stereotype is, waarom mag de Dragqueen dan wel? Dat lijkt mij ook een uitvergroting van een stereotype. Zijn er sowieso vrouwen die zich gekwetst voelen door het fenomeen dragqueen? En waarom niet? En bij Zwarte Piet dan weer wel?
pi_201794386
quote:
Voormalig hoofdpiet kondigt einde van zwartepietendiscussie aan: ‘De strijd is wel gestreden’
https://www.ad.nl/binnenl(...)-gestreden~a3458a54/

Dat zou fijn zijn.

Gewoon weer Sinterklaas vieren zonder discussie, met een Piet naar keuze, volledig zwart of met vegen.

Zonder gezeik.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 17 oktober 2021 @ 13:55:25 #19
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201794466
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 13:48 schreef Montagui het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)-gestreden~a3458a54/

Dat zou fijn zijn.

Gewoon weer Sinterklaas vieren zonder discussie, met een Piet naar keuze, volledig zwart of met vegen.

Zonder gezeik.
Bijna niemand neemt deze verwerpelijke man nog serieus.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_201794640
quote:
0s.gif Op zondag 17 oktober 2021 13:48 schreef Montagui het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)-gestreden~a3458a54/

Dat zou fijn zijn.

Gewoon weer Sinterklaas vieren zonder discussie, met een Piet naar keuze, volledig zwart of met vegen.

Zonder gezeik.
Wat een kinderachtige man, de discussie is over, maar ik heb hem gewonnen!

quote:
Wordt u veel aangesproken op uw standpunten over zwarte piet?
,,Ja, dat kun je wel zeggen. Ik kan er dagelijks over praten als ik wil. Ik speel ook wel in dorpen waar ze zwarte piet nog omarmen en mij erop aanspreken. Nou, gemiddeld binnen tien minuten heb ik zo iemand wel om.


[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 17-10-2021 14:22:22 ]
pi_201805437
Ach discussie, die is geweest. De geest is uit de fles en gaat er echt niet meer in hoe jammer ik dat ook vind.

Mijn irritatie is overigens nooit de verandering van zwarte piet an sich geweest, maar het verdwijnen van het mysterieuze eraan. Nu zie je dat het gewone mensen zijn die ook nog eens in kleinere dorpen te herkennen zijn. Als ze daar nou eens over zouden discussiren omdat element aan watvoorgekleurde piet dan ook te herstellen dan zouden ze nog eens iets nuttigs doen in mijn optiek.
Een heer met stijl
  Redactie Sport maandag 18 oktober 2021 @ 13:04:25 #22
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201805787
Het is ontzettend naief om te denken dat een zwarte piet nog de standaard zal zijn de komende jaren. Maar eenieder wat hij of zij wil.

Echter is er een bepaald clubje dat nogal bozig wordt als ze een roetveegpiet zijn en een bepaald clubje dat nogal bozig wordt als ze lokaal nog een zwarte piet zien. Tsja.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 13:07:16 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201805822
Zwarte piet is nog gewoon de standaard en ik zie dat niet echt snel veranderen

Ben wel benieuwd naar de toeschouwersaantallen bij de verschillende grote intochten

Kan me voorstellen dat langzaam af begint te nemen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 13:12:15 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201805887
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:04 schreef Mexicanobakker het volgende:

Echter is er een bepaald clubje dat nogal bozig wordt als ze een roetveegpiet zijn en een bepaald clubje dat nogal bozig wordt als ze lokaal nog een zwarte piet zien. Tsja.
Omgekeerde wereld dit trouwens

Er is een clubje dat nodig doet als ze lokaal een stel demonstranten tegenkomt en er is een clubje dat stad en land afreist om te demonstreren

Middelmatige frame dit
3/10
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Redactie Sport maandag 18 oktober 2021 @ 13:17:18 #25
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201805953
quote:
83s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:12 schreef sp3c het volgende:

[..]
Omgekeerde wereld dit trouwens

Er is een clubje dat nodig doet als ze lokaal een stel demonstranten tegenkomt en er is een clubje dat stad en land afreist om te demonstreren

Middelmatige frame dit
3/10
Nee, geen frame. Ik vind beide extremen nogal vermoeiend.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  maandag 18 oktober 2021 @ 13:23:51 #26
3542 Gia
User under construction
pi_201806068
quote:
3s.gif Op maandag 18 oktober 2021 12:33 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
Ach discussie, die is geweest. De geest is uit de fles en gaat er echt niet meer in hoe jammer ik dat ook vind.

Mijn irritatie is overigens nooit de verandering van zwarte piet an sich geweest, maar het verdwijnen van het mysterieuze eraan. Nu zie je dat het gewone mensen zijn die ook nog eens in kleinere dorpen te herkennen zijn. Als ze daar nou eens over zouden discussiren omdat element aan watvoorgekleurde piet dan ook te herstellen dan zouden ze nog eens iets nuttigs doen in mijn optiek.
Mensen mogen toch een donkere foundation gebruiken! Daar roetvegen overheen, lippenstift en klaar is Piet.
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 13:24:38 #27
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806078
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:17 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Nee, geen frame. Ik vind beide extremen nogal vermoeiend.
Ja ik ook maar dat is niet echt rullevant voor het punt dat ik maak
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Redactie Sport maandag 18 oktober 2021 @ 13:25:37 #28
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201806091
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:24 schreef sp3c het volgende:

[..]
Ja ik ook maar dat is niet echt rullevant voor het punt dat ik maak
Nouja geen idee, ik vermoed dat er bij beide clubjes wel figuren zijn die stad en land afreizen maar bij de een ligt het er wel heel erg bovenop ja
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 13:28:08 #29
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806115
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:25 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Nouja geen idee, ik vermoed dat er bij beide clubjes wel figuren zijn die stad en land afreizen maar bij de een ligt het er wel heel erg bovenop ja
Uitzonderingen bevestigen de regel

Feitelijk klopt wat je zegt niet, die club die volgens jou lokaal moeilijk doet huurt bussen af om aan de andere kant van het land tegen die andere club aan te lopen

Dan draai je bewust de boel om en dat vind ik een matige frame
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Redactie Sport maandag 18 oktober 2021 @ 13:30:01 #30
274204 crew  Mexicanobakker
pi_201806134
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:28 schreef sp3c het volgende:

[..]
Uitzonderingen bevestigen de regel

Feitelijk klopt wat je zegt niet, die club die volgens jou lokaal moeilijk doet huurt bussen af om aan de andere kant van het land tegen die andere club aan te lopen

Dan draai je bewust de boel om en dat vind ik een matige frame
Nouja, het is geen lokale groep, maar ze worden al boos als er in Exloo ineens een zwarte piet is ipv gewoon helemaal niets en reizen dan daarvoor stad en land af. Zwarte piet is al geen centraal figuur meer, dusja.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 13:30:30 #31
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806141
Voor zover wij weten h, het kan best dat er buiten ons zicht om hele busladingen blokkeerAmsterdammers voor die troep uit is gereden om ze in Friesland op de snelweg te blokkeren maar daar wijst vooralsnog niets op en de veroordeelden waren toevalligerwijs locals :P

Ik ga daar niet van uit _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201806228
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:07 schreef sp3c het volgende:
Zwarte piet is nog gewoon de standaard en ik zie dat niet echt snel veranderen

Ben wel benieuwd naar de toeschouwersaantallen bij de verschillende grote intochten

Kan me voorstellen dat langzaam af begint te nemen
Helaas is dat niet meer het beeld anno 2021.Zwarte Piet is afgeschaft bij alle omroepen, een paar lokale uitgezonderd. In een zeer groot aantal gemeentes worden roetveegpieten gebruikt, nu ook in het oosten en zuiden van het land. Van Breda tot Emmeloord tot Twente en de Achterhoek. In alle grote steden in de randstad was het al afgeschaft. De omroepen, publiek en commercieel, vermijden de benaming 'zwarte piet' en spreken over 'piet'. Zwarte Piet dan nog gewoon de standaard noemen lijkt me 'wishfull thinking' en dat snap ik best. Het is ook mijn wens dat het niet nodig was.

Bronnen:

[url=https://www.tubantia.nl/enschede/steeds-meer-gemeenten-in-twente-en-de-achterhoek-kiezen-voor-een-intocht-met-roetveegpiet~a15abf46/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F]Twente en de Achterhoek[/url]

Emmeloord

Breda
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 13:44:38 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806243
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:42 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Helaas is dat niet meer het beeld anno 2021.Zwarte Piet is afgeschaft bij alle omroepen, een paar lokale uitgezonderd. In een zeer groot aantal gemeentes worden roetveegpieten gebruikt, nu ook in het oosten en zuiden van het land. Van Breda tot Emmeloord tot Twente en de Achterhoek. In alle grote steden in de randstad was het al afgeschaft. De omroepen, publiek en commercieel, vermijden de benaming 'zwarte piet' en spreken over 'piet'. Zwarte Piet dan nog gewoon de standaard noemen lijkt me 'wishfull thinking' en dat snap ik best. Het is ook mijn wens dat het niet nodig was.

Bronnen:

[url=https://www.tubantia.nl/enschede/steeds-meer-gemeenten-in-twente-en-de-achterhoek-kiezen-voor-een-intocht-met-roetveegpiet~a15abf46/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F]Twente en de Achterhoek[/url]

Emmeloord

Breda
Blijft een huiskamerfeestje en ik kan me maar moeilijk voorstellen dat de buurman in de regel geroetveegt aanklopt

Dat is gewoon zwarte piet of geen piet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201806262
quote:
83s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:44 schreef sp3c het volgende:

[..]
Blijft een huiskamerfeestje en ik kan me maar moeilijk voorstellen dat de buurman in de regel geroetveegt aanklopt

Dat is gewoon zwarte piet of geen piet
Daar zijn helaas geen statistieken van, wel dat de meerderheid van de huiskamers sinterklaas viert zonder een fysieke sinterklaas en zwarte piet, dus dat is een beetje een lege huls.
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 13:48:28 #35
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806273
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:47 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Daar zijn helaas geen statistieken van, wel dat de meerderheid van de huiskamers sinterklaas viert zonder een fysieke sinterklaas en zwarte piet, dus dat is een beetje een lege huls.
Het is sowieso een beetje natte vingerwerk natuurlijk
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201806314
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:48 schreef sp3c het volgende:

[..]
Het is sowieso een beetje natte vingerwerk natuurlijk
Ja maar toch, kinderen zien sinterklaas vooral op televisie tijdens de intocht, af en toe op straat en tot slot op school. Als op al die plekken geen zwarte pieten meer voorkomen, dan noem ik dat niet de standaard. Het was wel de standaard, dat is zeker, maar die tijd is zoals ik in mijn initile post hierover zei voorbij. En het is ontzettend jammer, maar ik acht de kans dat ze het weer helemaal terug gaan draaien en dat het weer precies zo wordt als voor 2014 nihil.
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 13:59:30 #37
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806378
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:53 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Ja maar toch, kinderen zien sinterklaas vooral op televisie tijdens de intocht, af en toe op straat en tot slot op school. Als op al die plekken geen zwarte pieten meer voorkomen, dan noem ik dat niet de standaard. Het was wel de standaard, dat is zeker, maar die tijd is zoals ik in mijn initile post hierover zei voorbij. En het is ontzettend jammer, maar ik acht de kans dat ze het weer helemaal terug gaan draaien en dat het weer precies zo wordt als voor 2014 nihil.
Vooralsnog is hij bij de meeste intochten zwart en is roetveegpiet vaak vergezeld van zwarte pieten

https://www.rtlnieuws.nl/(...)klaas-intocht-zwarte

Tv is een ander verhaal idd, scholen bv ook lees ik

Maar ik ben wel genteresseerd in de (kijk)cijfers :Y
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201806416
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 13:59 schreef sp3c het volgende:

[..]
Vooralsnog is hij bij de meeste intochten zwart en is roetveegpiet vaak vergezeld van zwarte pieten

https://www.rtlnieuws.nl/(...)klaas-intocht-zwarte

Tv is een ander verhaal idd, scholen bv ook lees ik

Maar ik ben wel genteresseerd in de (kijk)cijfers :Y
Dat bericht is uit 2019, we zijn inmiddels 2 jaar verder, check ook die eerdere bronnen die ik gaf, afkomstig uit 2021 (eentje uit 2020).

Zoals ik al zei, het was ooit de standaard en in 2019 misschien nog wel meer dan nu, maar we zijn inmiddels alweer 2 jaar verder.
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 14:04:37 #39
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806438
2020 viel alles in het water en hoe 2021 verloopt moeten we nog zien
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201806476
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:04 schreef sp3c het volgende:
2020 viel alles in het water en hoe 2021 verloopt moeten we nog zien
Dat artikel uit 2019 gaat over iets dat toen nog gezien moest worden, maar ook toen hield 35% dus al niet meer vast aan zwarte piet. De nieuwsberichten uit 2021, analoog aan jouw artikel uit 2019, gaan ook over iets dat nog komen gaat. Maar jij acht de kans dat gemeenten die aan landelijke media bevestigen dat ze het dit jaar geheel met roetveegpieten zullen daar uiteindelijk allemaal keihard op terug gaan komen?

Ik snap je treurnis hierover maat, maar je kop in het zand steken en toen alsof zwarte piet nog precies zo is als in 2013 lijkt me uiteindelijk nog veel pijnlijker.
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 14:15:02 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806523
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:08 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Dat artikel uit 2019 gaat over iets dat toen nog gezien moest worden, maar ook toen hield 35% dus al niet meer vast aan zwarte piet. De nieuwsberichten uit 2021, analoog aan jouw artikel uit 2019, gaan ook over iets dat nog komen gaat. Maar jij acht de kans dat gemeenten die aan landelijke media bevestigen dat ze het dit jaar geheel met roetveegpieten zullen daar uiteindelijk allemaal keihard op terug gaan komen?

Ik snap je treurnis hierover maat, maar je kop in het zand steken en toen alsof zwarte piet nog precies zo is als in 2013 lijkt me uiteindelijk nog veel pijnlijker.
Nee ik verwacht dat het leeuwendeel van de Pieten gewoon zwart is straks, net als de vorige keer

Treurnis is er niet zo want ik ben in heel mijn leven nog niet bij een Sinterklaas intocht geweest :P
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201806567
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:15 schreef sp3c het volgende:

[..]
Nee ik verwacht dat het leeuwendeel van de Pieten gewoon zwart is straks, net als de vorige keer

Treurnis is er niet zo want ik ben in heel mijn leven nog niet bij een Sinterklaas intocht geweest :P
Dan heb je het dus over de pieten bij intochten en niet op televisie of op scholen? Ik zou willen dat je gelijk krijgt, maar als het in 2019 slechts 65% was en er toen al sprake van was dat het afbrokkelde plus de berichten die nu over diverse gemeenten bevestigd zijn doet dat afbreuk aan die verwachting lijkt me.

Ik zeg niet dat ie geheel weg zal zijn, maar de standaard zou ik zwarte piet, tezamen met de factoren die jij zelf ook erkent: televisie en scholen, niet meer noemen anno 2021.
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 14:21:17 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806605
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:18 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Dan heb je het dus over de pieten bij intochten en niet op televisie of op scholen? Ik zou willen dat je gelijk krijgt, maar als het in 2019 slechts 65% was en er toen al sprake van was dat het afbrokkelde plus de berichten die nu over diverse gemeenten bevestigd zijn doet dat afbreuk aan die verwachting lijkt me.

Ik zeg niet dat ie geheel weg zal zijn, maar de standaard zou ik zwarte piet, tezamen met de factoren die jij zelf ook erkent: televisie en scholen, niet meer noemen anno 2021.
Op dit moment is het leeuwendeel zwart, dan is het de standaard toch?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201806666
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:21 schreef sp3c het volgende:

[..]
Op dit moment is het leeuwendeel zwart, dan is het de standaard toch?
Definieer leeuwendeel. Mijn definitie is de totale beeldvorming.

De beeldvorming bevat intochten, televisie en scholen. Daarin is ie nit zwart grotendeels.

Jij erkent hierboven televisie en scholen. Bij intochten waren in 2019 in de kleine gemeenten (de grote waren al om) nog 65% van de gemeenten die toen aan zwarte piet vast hielden. Met die grote gemeenten zou ik dat al niet de standaard noemen. Ik ben in de tussentijd kleinere gemeenten langs gegaan, degenen die bevestigen in de media nog aan volledig zwarte piet vast te houden in 2021 is zo laag dat ik ze niet eens zo snel kan vinden. Hopelijk jij wel.
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 14:30:12 #45
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806706
Sterker nog zelfs in Amsterdam en Den Haag kom ik eigenlijk alleen zwarte Pieten tegen

Met de kanttekening dat ik het niet op zoek

Ik denk dat roetpiet veel groter gemaakt wordt dan hij eigenlijk is
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201806764
quote:
83s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:30 schreef sp3c het volgende:
Sterker nog zelfs in Amsterdam en Den Haag kom ik eigenlijk alleen zwarte Pieten tegen

Met de kanttekening dat ik het niet op zoek

Ik denk dat roetpiet veel groter gemaakt wordt dan hij eigenlijk is
Ik begin nu toch je geloofwaardgheid in twijfel te trekken. Den Haag volgde wat langzamer, maar zwarte pieten in Amsterdam? Waar dan? Zeker niet bij de intocht. Die zijn als eerste over stag gegaan en er nooit meer aan begonnen. Was het op school? Of in een winkelcentrum? Welke wijk(en). Ik werk in Amsterdam en kom er regelmarig. Ben oprecht benieuwd.

Deze kaart is uit 2020: https://kleurbekennen.vice.com/

Dat roetveegpiet overtrokken is lijkt me niet. Let wel, waar volgens de kaart nog zwarte pieten voorkomen kan dit een combinatie zijn van zwarte en roetveegpieten.
Een heer met stijl
pi_201806836
En zo overtrokken is roetveegpiet niet zeg je hier ook nog eens zelf, althans je ziet ze volgens jou overal in het hele land:

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 oktober 2021 07:28 schreef sp3c het volgende:

[..]
Je ziet overal roetveeg en zwarte pieten

Die matige geforceerde tweedeling tussen de Randstad en de rest is echt helemaal nergens voor nodig
Een heer met stijl
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 14:43:23 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806846
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:36 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Ik begin nu toch je geloofwaardgheid in twijfel te trekken. Den Haag volgde wat langzamer, maar zwarte pieten in Amsterdam? Waar dan? Zeker niet bij de intocht. Die zijn als eerste over stag gegaan en er nooit meer aan begonnen. Was het op school? Of in een winkelcentrum? Welke wijk(en). Ik werk in Amsterdam en kom er regelmarig. Ben oprecht benieuwd.

Deze kaart is uit 2020: https://kleurbekennen.vice.com/

Dat roetveegpiet overtrokken is lijkt me niet. Let wel, waar volgens de kaart nog zwarte pieten voorkomen kan dit een combinatie zijn van zwarte en roetveegpieten.
Kom je berhaupt nog veel Pieten tegen dan buiten de intocht?

Nee toch?

Voor mijn gevoel moet je er echt naar op zoek tegenwoordig, dat vond ik op zich wel jammer (zelfs als het roetpiet moet zijn) maar laatste keer dat ik ze zag (Jaap Eden) waren ze gewoon zwart, foto's staan in de reeks nog wel ergens, geen idee waar
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator maandag 18 oktober 2021 @ 14:44:25 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201806857
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:42 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:
En zo overtrokken is roetveegpiet niet zeg je hier ook nog eens zelf, althans je ziet ze volgens jou overal in het hele land:
[..]

Ik heb geen problemen met roetveegpiet he
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201806862
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:43 schreef sp3c het volgende:

[..]
Kom je berhaupt nog veel Pieten tegen dan buiten de intocht?

Nee toch?
Ik vraag het jou, want jij beweert nog nooit bij een intocht aanwezig geweest te zijn. Er het is feitelijk dat er in Amsterdam in geen jaren meer 1 zwarte piet bij de intocht aanwezig was. Dus vandaar mijn vraag waar.
quote:
Voor mijn gevoel moet je er echt naar op zoek tegenwoordig, dat vond ik op zich wel jammer (zelfs als het roetpiet moet zijn) maar laatste keer dat ik ze zag (Jaap Eden) waren ze gewoon zwart, foto's staan in de reeks nog wel ergens, geen idee waar
Wanneer was die laatste keer en vooral waar zag je het?
Een heer met stijl
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')