abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 29 september 2021 @ 22:08:49 #1
408813 crew  trein2000
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 29 september 2021 @ 22:08:55 #2
408813 crew  trein2000
pi_201572211
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 21:59 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Hoezo dat? Het is toch niet zijn schuld dat Hoekstra en Rutte het verrekken om inhoudelijk met hem te praten?
Hij is gehalveerd, wou z’n moeder nog verkopen om te regeren en het mislukt weer.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201572225
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:03 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Snap ik, maar het land moet wel bestuurd worden, van nieuwe verkiezingen wordt niemand vrolijk en levert met name D66 niets op
In een kabinet meebesturen waar ze niets kunnen verzilveren levert ze ook niets op. In tegenstelling tot sommige andere partijen kunnen zij niet pronken met "Ja maar we hebben in ieder geval wel onze verantwoordelijkheid genomen en bestuurd". De achterban heeft daar geen boodschap aan, die pakken gewoon lekker hun koffers richting GL of Volt of een een heel scala aan andere partijen.
pi_201572253
Ik snap niet hoe mensen denken dat Klaver en Ploumen iets te verwijten valt deze formatie. Ja je kan Klaver verwijten dat hij veel zetels heeft verloren en niet bepaald een aansprekend leider is. Maar de laatste twee formaties heeft hij het maximale eruit gehaald, er zat gewoon niks in. Je kunt niet als kleine linkse partij in een VVD kabinet stappen.
  woensdag 29 september 2021 @ 22:11:36 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_201572260
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:02 schreef chratnox het volgende:
Vraag.. Als er nu echt een kabinet met 6 partijen, of god-forbid 9 partijen komt, dan hebben we toch net zo goed over een maand of 9 verkiezingen? Alle kabinetten die ik me kan herinneren die meer dan 5 partijen hadden hebben hun tijd niet uitgediend toch?
Hoe oud ben jij joh :P Het laatste kabinet met meer dan 5 partijen viel in 1945.

Het laatste kabinet met precies 5 partijen was Den Uyl, dat viel 2 maanden voor de verkiezingen. In mijn hoofd is zo'n kermiscoalitie ook niet erg stabiel, maar al te veel historische voorgangers zijn er niet. Althans niet in de afgelopen 80 jaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_201572261
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:10 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
In een kabinet meebesturen waar ze niets kunnen verzilveren levert ze ook niets op. In tegenstelling tot sommige andere partijen kunnen zij niet pronken met "Ja maar we hebben in ieder geval wel onze verantwoordelijkheid genomen en bestuurd". De achterban heeft daar geen boodschap aan, die pakken gewoon lekker hun koffers richting GL of Volt of een een heel scala aan andere partijen.
Er moet nog geformeerd worden, en ik geloof echt wel dat D66 genoeg zal binnenslepen in de onderhandelingen.
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_201572266
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:10 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
In een kabinet meebesturen waar ze niets kunnen verzilveren levert ze ook niets op.
Wellicht kunnen ze een hoop inhoudelijke punten binnenhalen als ze deze meloen geslikt hebben?
pi_201572286
quote:
1s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:11 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Wellicht kunnen ze een hoop inhoudelijke punten binnenhalen als ze deze meloen geslikt hebben?
Lijkt me sterk, VVD en CDA ruiken dan bloed neem ik aan.
pi_201572312
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik snap niet hoe mensen denken dat Klaver en Ploumen iets te verwijten valt deze formatie. Ja je kan Klaver verwijten dat hij veel zetels heeft verloren en niet bepaald een aansprekend leider is. Maar de laatste twee formaties heeft hij het maximale eruit gehaald, er zat gewoon niks in. Je kunt niet als kleine linkse partij in een VVD kabinet stappen.
Lijkt me ook ja, ze hebben zich ook gewoon constructief opgesteld naar aanleiding van die Proeve van een Regeerakkoord (of hoe je het ook wil noemen) door D66 en VVD
pi_201572320
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Lijkt me sterk, VVD en CDA ruiken dan bloed neem ik aan.
VVD nog wel, maar D66 is groter dan het CDA, en als D66 de stekker eruit trekt is het CDA helemaal genaaid met nieuwe verkiezingen en Pieter Omtzigt die klaar staat om ze leeg te zuigen...
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_201572321
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:11 schreef TheVulture het volgende:

[..]
Er moet nog geformeerd worden, en ik geloof echt wel dat D66 genoeg zal binnenslepen in de onderhandelingen.
Het (raadgevend) referendum zou wel leuk zijn. Of de gekozen premier. Of de afschaffing van de Eerste Kamer. Of de gekozen burgemeester misschien?
  woensdag 29 september 2021 @ 22:15:55 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_201572361
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Ik snap niet hoe mensen denken dat Klaver en Ploumen iets te verwijten valt deze formatie. Ja je kan Klaver verwijten dat hij veel zetels heeft verloren en niet bepaald een aansprekend leider is. Maar de laatste twee formaties heeft hij het maximale eruit gehaald, er zat gewoon niks in. Je kunt niet als kleine linkse partij in een VVD kabinet stappen.
Klaver had al lang minister van Klimaatzaken kunnen zijn als hij niet zo krampachtig aan de PvdA had vastgehouden. En dat snappen de leden van zijn partij heus wel. Bovendien weten de andere partijen nu ook wel dat Klaver vrij makkelijk uit te spelen is, dus die krijgt nooit meer iets voor elkaar. Als GL slim is schuiven ze hem zo snel mogelijk aan de kant.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 29 september 2021 @ 22:15:58 #13
408813 crew  trein2000
pi_201572362
twitter

D66 (nog) niet akkoord…
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201572370
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Lijkt me sterk, VVD en CDA ruiken dan bloed neem ik aan.
D66 heeft eerst geaccepteerd dat ze met Rutte door moeten. Vervolgens hebben ze (waarschijnlijk) geaccepteerd dat ze met CU door moeten. Als ze dan ook nog inhoudelijk veel moeten inleveren is het einde verhaal denk ik.
pi_201572374
Dat D66 nog geen antwoord heeft, wil trouwens niet betekenen dat het een moeilijk besluit voor hen is. Mochten ze voor nieuwe verkiezingen gaan, dan kunnen ze vannacht en morgen gebruiken om alvast de verkiezingsboodschap voor te bereiden en de verkiezingskas te tellen.
  Moderator woensdag 29 september 2021 @ 22:16:34 #16
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_201572375
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Hoe oud ben jij joh :P Het laatste kabinet met meer dan 5 partijen viel in 1945.

Het laatste kabinet met precies 5 partijen was Den Uyl, dat viel 2 maanden voor de verkiezingen. In mijn hoofd is zo'n kermiscoalitie ook niet erg stabiel, maar al te veel historische voorgangers zijn er niet. Althans niet in de afgelopen 80 jaar.
Ik had om n of andere reden in mn hoofd dat de kabinetten van Balkenende ook meer partijen hadden, maar dat waren er maar 2 of 3. Misschien had ik Balkenende 3 in mn hoofd dan, waar ze een minderheid hadden en constant aan het leuren waren om steun.

Zo oud ben ik nog niet in elk geval :P
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 29 september 2021 @ 22:18:34 #17
408813 crew  trein2000
pi_201572416
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:14 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Het (raadgevend) referendum zou wel leuk zijn.
Zijn ze daar zelf berhaupt nog voor? Of stemde de bevolking niet wat D66 wou?
quote:
Of de gekozen premier. Of de afschaffing van de Eerste Kamer.
Is grondwetswijziging h? Kan niet zo makkelijk.
quote:
Of de gekozen burgemeester misschien?
Ik wil best een exercitie houden over de gekozen burgemeester, is een leuk onderwerp, maar dan moeten we even naar een ander topic. Laten we het er hier op houden dat je dan de hele machtsbalans in de gemeente verstoort. Waarom iets herstellen wat niet kapot is?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201572440
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:16 schreef Jojoke het volgende:
Dat D66 nog geen antwoord heeft, wil trouwens niet betekenen dat het een moeilijk besluit voor hen is. Mochten ze voor nieuwe verkiezingen gaan, dan kunnen ze vannacht en morgen gebruiken om alvast de verkiezingsboodschap voor te bereiden en de verkiezingskas te tellen.
Of ze zijn alvast begonnen met het aanvalsplan voor de formatie, want dat VVD en CDA hiervoor iets moeten leveren aan D66 lijkt me duidelijk, Kaag doet twee keer water bij de wijn (Rutte en CU), en zoals ik al zei, het CDA heeft nog veel meer te verliezen dan D66.
Op maandag voel ik me als Robinson Cruso: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 29 september 2021 @ 22:20:41 #19
408813 crew  trein2000
pi_201572465
quote:
1s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:16 schreef Heph844 het volgende:

[..]
D66 heeft eerst geaccepteerd dat ze met Rutte door moeten. Vervolgens hebben ze (waarschijnlijk) geaccepteerd dat ze met CU door moeten. Als ze dan ook nog inhoudelijk veel moeten inleveren is het einde verhaal denk ik.
Ik denk eerlijk gezegd dat het sowieso einde verhaal is. Ze zitten klem, als ze hier mee instemmen zetten ze weer hun principes bij het grofvuil. What else is new. Als ze het niet doen krijgende de schuld voor de onbestuurbaarheid van het land. Zeg mij maar welk alternatief beter is?

Dit alles ook nog tegen de achtergrond van de opkomst van D66 in het paars Volt. En ze hebben een aardig probleem.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_201572467
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Klaver had al lang minister van Klimaatzaken kunnen zijn als hij niet zo krampachtig aan de PvdA had vastgehouden. En dat snappen de leden van zijn partij heus wel. Bovendien weten de andere partijen nu ook wel dat Klaver vrij makkelijk uit te spelen is, dus die krijgt nooit meer iets voor elkaar. Als GL slim is schuiven ze hem zo snel mogelijk aan de kant.
Dat had hij kunnen zijn ja, maar als hij in die capaciteit als Minister van Klimaat nauwelijks betekenisloos beleid kan maken omdat alles in de ministerraad door de VVD en het CDA gecockblocked wordt heeft hij daar helemaal niets aan. Voor partijen in die hoek geldt nou eenmaal dat je beter niet regeren dan slecht kunt regeren, op dat laatste wordt je door de achterban veel harder afgerekend.
  woensdag 29 september 2021 @ 22:22:06 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_201572496
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:20 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Dat had hij kunnen zijn ja, maar als hij in die capaciteit als Minister van Klimaat nauwelijks betekenisloos beleid kan maken omdat alles in de ministerraad door de VVD en het CDA gecockblocked wordt heeft hij daar helemaal niets aan. Voor partijen in die hoek geldt nou eenmaal dat je beter niet regeren dan slecht kunt regeren, op dat laatste wordt je door de achterban veel harder afgerekend.
In het kabinet hadden ze altijd meer gekund dan in de oppositiebankjes. Of ben je vergeten hoe de afgelopen twintig jaar de regeerakkoorden zijn opgesteld?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_201572504
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:12 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Lijkt me sterk, VVD en CDA ruiken dan bloed neem ik aan.
Lijkt mij ook. D66 heeft al moeten slikken dat Rutte door ging. Vervolgens is er niets terecht gekomen van Rutte's belofte dat hij zijn stinkende best ging doen om een ander mens te worden en het vertrouwen te herwinnen. Nu probeert hij de huidige coalitie hen op te dringen. Als ze dat accepteren, zal hij ze uitknijpen tijdens de onderhandelingen. Ze zijn dan ondertussen al gekelderd in de peilingen, omdat ze kozen voor oude leiderschap.
pi_201572542
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:15 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Klaver had al lang minister van Klimaatzaken kunnen zijn als hij niet zo krampachtig aan de PvdA had vastgehouden. En dat snappen de leden van zijn partij heus wel. Bovendien weten de andere partijen nu ook wel dat Klaver vrij makkelijk uit te spelen is, dus die krijgt nooit meer iets voor elkaar. Als GL slim is schuiven ze hem zo snel mogelijk aan de kant.
Ik ben het alleen eens met je laatste deel, GL heeft een nieuwe partijleider nodig. Komt goed uit dat ze kunnen fuseren met PvdA. Verder laten de afgelopen formaties juist zien dat Klaver helemaal niet makkelijk uit te spelen is, dit is een van de weinige dingen die hij blijkbaar wel echt onder de knie heeft. Minister zijn van milieu is niks waard als je van de VVD vervolgens alleen maar luchtfietserij mag doen als de Olympische spelen van Klimaat winnen zonder bijbehorende financiering en toewijding aan het halen van doelen.
pi_201572552
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 21:48 schreef Jojoke het volgende: Volgens mij heeft D66 relatief veel idealisten in hun fractie. Als ze moeten kiezen tussen buigen en barsten, dan kiezen idealisten voor barsten.
Totdat het moment komt dat hun eigen baantje op het spel komt te staan met potentile nieuwe verkiezingen.

Ja, helaas, het gaat gewoon Rutte IV worden met huidige samenstelling. Wat een totale blamage van D66.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2021 22:25:00 ]
pi_201572566
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 22:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
In het kabinet hadden ze altijd meer gekund dan in de oppositiebankjes. Of ben je vergeten hoe de afgelopen twintig jaar de regeerakkoorden zijn opgesteld?
Nee hoor, ben ik niet vergeten. Ik ben eveneens niet vergeten hoe goed de PvdA beloont is voor het meer voor elkaar krijgen vanuit vak K.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')