abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 25 september 2021 @ 12:43:15 #151
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201509809
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:37 schreef ExTec het volgende:

[..]
Eens. Schrijf er een boek over, dan ga je de analen der geschiedenis in naast bv Marx. ;)
Dat is helemaal waar, doch ik heb de oplossing (nog) niet. :)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_201509841
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:33 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het past niet door de morele beugel van @:Probeer dus kan het topic eigenlijk wel weer voorzien worden van een slotje toch?

Anders bel je ff met de Groene en Wagenknecht wat ze in hemelsnaam bezielt met hun gezeik.
Van Wagenknecht snap ik die kritiek prima. Zij probeert de richting van háár partij te beïnvloeden. Ben het zelfs grotendeels met haar kritiek eens (vooral die fundamentele wijziging van economisch denken, en de manieren die ze daarvoor aandraagt zoals het afstappen van de huidige wegwerpsamenleving en de hypergeglobaliseerde markteconomie), al denk ik niet dat de klassiek linkse idealen en identiteitspolitiek elkaar uitsluiten. Dus als linkse partijen dan een glas stuk willen slaan voor linkshandige Eskimo's uit Soedan, denk ik gewoon 'goh, boeit me niets', zonder daar 'maar hebben jullie nu niet minder aandacht voor de verzorgingsstaat dan?!' aan toe te hoeven voegen.

Van midden-rechts stemmers die huilen over de puinhopen van midden-rechts denk ik toch, ehhh, kijk dan eens op de eerste plaats naar je eigen partij ipv boos te worden op anderen omdat ze de door jouw partij veroorzaakte shit niet op kunnen lossen.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 25 september 2021 @ 12:50:01 #153
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_201509871
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:46 schreef probeer het volgende:
al denk ik niet dat de klassiek linkse idealen en identiteitspolitiek elkaar uitsluiten.
Lees dat stukje nog eens over respect voor tradities.
&lt;signature here&gt;.
pi_201509915
Bij de PVV en hun liefde voor dieren zeggen we toch ook niet "goh, neemt die aandacht voor de dieren niet weg van jullie inzet tegen migratie?"

Maar op een of andere manier zou het bedienen van identiteitspolitiek door links, de reden zijn dat ze zich niet meer genoeg met sociaal-economische materie bezig houden en de kiezer dus wegloopt?

En toch heeft links zich de afgelopen 20 jaar van diverse smaakjes bediend in dat opzicht; meegaan met het neo-liberale economische beleid vanuit het midden (PvdA), de hakken in het zand zetten en 'nee!' blijven zeggen (SP) of iets er tussenin (GL).

Maar het ligt toch allemaal aan de identiteitspolitiek?
"Pools are perfect for holding water"
pi_201509927
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:50 schreef ExTec het volgende:

[..]
Lees dat stukje nog eens over respect voor tradities.
Gedaan. Wat is je insteek daarmee precies? Ik volg je denk ik even niet.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201509935
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 07:31 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Je refereert aan de expat-markt? Die bestaan, maar een hoogopgeleide Nederlandse IT-expert, of financieel analist kan nog eventueel naar het buitenland. Voor de meeste Nederlandse stukadoors of vrachtwagenchauffeurs ligt dat doorgaans anders.

Maar het leeuwendeel van de mensen is toch niet hoogopgeleid.
Niet alleen dat, er werken heel wat Oost-Europeanen in Nederland ver onder hun niveau, vanwege de hogere lonen hier.
Dat is een brain drain voor Oost-Europa.
Ook het aanpakken van de vergrijzingsproblematiek hier met arbeidsmigratie uit het net zo hard vergrijzende Oost-Europa kan ik bepaald niet ethisch noemen.
Daarnaast is er geen enkele integratieplicht voor inwoners uit de EU (en ook bv Turkije), waardoor een grote groep relatief onmondige arbeiders, de positie van de Nederlandse arbeider aan de onderkant van de arbeidsmarkt onder druk zet.
Wat eigenlijk nodig is, is sterke vakbonden om de macht van het bedrijfsleven tegenwicht te bieden.
Iets wat door de EU en haar vrije verkeer van personen wordt tegengewerkt.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_201509982
Daarbij, als je écht wilt dat links een vuist maakt tegen het sociaal-economische beleid van midden rechts (waaronder dus de woningmarkt en migratie, twee speerpunten van vele users hier), waarom de fuck laat je je dan tegenhouden om op ze te stemmen door zoiets als fucking identiteitspolitiek?
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 25 september 2021 @ 12:59:54 #158
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_201509987
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:54 schreef probeer het volgende:

[..]
Gedaan. Wat is je insteek daarmee precies? Ik volg je denk ik even niet.
Dat een klassieke arbeidersklasse ook niet zit te wachten op gezeik over een goudenkoets, gezeik over zwartepiet, gezeik over de coentunnel.

Klassieke middenklasse ook niet, 1% ook niet.

De enige die dat identiteispolitieke, notabene geimporteerde gezuig boeiend vind, is een extreem-vocale minderheid die zich primair laat gelden via die geweldige uitvinding :r "Sociale Media".
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 25 september 2021 @ 13:02:46 #159
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201510019
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:55 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Niet alleen dat, er werken heel wat Oost-Europeanen in Nederland ver onder hun niveau, vanwege de hogere lonen hier.
Dat is een brain drain voor Oost-Europa.
Ook het aanpakken van de vergrijzingsproblematiek hier met arbeidsmigratie uit het net zo hard vergrijzende Oost-Europa kan ik bepaald niet ethisch noemen.
Daarnaast is er geen enkele integratieplicht voor inwoners uit de EU (en ook bv Turkije), waardoor een grote groep relatief onmondige arbeiders, de positie van de Nederlandse arbeider aan de onderkant van de arbeidsmarkt onder druk zet.
Wat eigenlijk nodig is, is sterke vakbonden om de macht van het bedrijfsleven tegenwicht te bieden.
Iets wat door de EU en haar vrije verkeer van personen wordt tegengewerkt.
Weet je, ik zie de EU eigenlijk - in ieder geval op economisch gebied - als knetterrechts. Uiteindelijk is het vooral een werkgeversspeeltje.

Dat van die braindrain is helemaal waar. Jaren geleden maakte ik al mee in Tsjechië dat bepaald werk daar, al weer gedaan werd door Oekraïners.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 25 september 2021 @ 13:04:59 #160
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201510044
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:59 schreef probeer het volgende:
Daarbij, als je écht wilt dat links een vuist maakt tegen het sociaal-economische beleid van midden rechts (waaronder dus de woningmarkt en migratie, twee speerpunten van vele users hier), waarom de fuck laat je je dan tegenhouden om op ze te stemmen door zoiets als fucking identiteitspolitiek?
Ik deze context begrijp ik gewoon niet waarom een SP het niet veel beter doet.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 25 september 2021 @ 13:05:23 #161
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_201510048
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:59 schreef probeer het volgende:
Daarbij, als je écht wilt dat links een vuist maakt tegen het sociaal-economische beleid van midden rechts (waaronder dus de woningmarkt en migratie, twee speerpunten van vele users hier), waarom de fuck laat je je dan tegenhouden om op ze te stemmen door zoiets als fucking identiteitspolitiek?
Reeds langsgekomen: hoe verkoop jij jezelf.

En als identiteispolitiek gezuig het beeld domineert, sneeuwt de rest onder.

En voor jij nu weer de "arrogantie" afslag neemt (JA, DAN MOETEN ZE HET ZELF MAAR WETEN :{w WIJ WETEN WAT GOED VOOR JE IS, EN DE INDENTITEITSPOLITIEK MOET JE MAAR OP DE KOOP TOE NEMEN :{w ) -

Gaan we weer terug naar de vraag: wat is je ambitie als politieke beweging? Een schim zijn van wat je ooit was? Een marge partij blijven?

Blijf dan vooral inderdaad je identiteitspolieke virtue signallen. Weet je zeker dat je dat blijft.
&lt;signature here&gt;.
pi_201510064
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 09:13 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Zeker wel, die roetsjt al jaren van de populistisch rechtse glijbaan in de hoop er stemmen mee te winnen.
Wat een onzin, ze geeft volkomen tereecht aan dat de zogenaamd progressieve wit-zwart denkende splijtzwam van identiteitspolitiek de focus weghaalt van de sociaal-economische positie waar het werkelijk om gaat.
Groepen die voor de verbetering van hun positie samen zouden moeten optrekken ipv zich door wit-zwart denken te laten verdelen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_201510076
quote:
2s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:05 schreef ExTec het volgende:

[..]
Reeds langsgekomen: hoe verkoop jij jezelf.

En als identiteispolitiek gezuig het beeld domineert, sneeuwt de rest onder.
Misschien eens wat meer topics openen over de andere standpunten van links dan.

Midden-rechts dramt over identiteitspolitiek, om vervolgens links te verwijten dat het continue over identiteitspolitiek gaat.

Ok dan.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 25 september 2021 @ 13:07:25 #164
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201510079
SP valt reuze mee met die woke en social justice onzin. GL, PvdA, en D66 zijn daar obsessief mee bezig geweest.

Ik heb afgelopen verkiezingen op SP gestemd en zal ik de volgende keer weer doen. jammer dat ze zo weinig zetels hebben gekregen. Ze hebben een betere lijsttrekker nodig.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201510105
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:07 schreef probeer het volgende:

[..]
Misschien eens wat meer topics openen over de andere standpunten van links dan.

Midden-rechts dramt over identiteitspolitiek, om vervolgens links te verwijten dat het continue over identiteitspolitiek gaat.

Ok dan.
Hihi, leuke projectie. Maar nee, het komt toch echt van Links. Dan andere groepen dit opmerken en durven te benoemen is natuurlijk een tweede.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_201510123
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:07 schreef Harvest89 het volgende:
SP valt reuze mee met die woke en social justice onzin. GL, PvdA, en D66 zijn daar obsessief mee bezig geweest.

Ik heb afgelopen verkiezingen op SP gestemd en zal ik de volgende keer weer doen. jammer dat ze zo weinig zetels hebben gekregen. Ze hebben een betere lijsttrekker nodig.
Same here.

En dat blijf ik in de toekomst ook doen, ongeacht de inhoud van mijn portemonnee of de mate waarin ze zich in die zogenaamde identiteitspolitiek mixen. Omdat ze zich primair inzetten voor de sociaal-economische positie van onze zwakkere medeburgers. Wat ze daarnaast doen zal me (tot op bepaalde hoogte) een rotzorg zijn.
"Pools are perfect for holding water"
  zaterdag 25 september 2021 @ 13:11:07 #167
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_201510131
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:07 schreef probeer het volgende:

[..]
Misschien eens wat meer topics openen over de andere standpunten van links dan.
Ik heb een redelijk beeld hoor. Maar het is niet ik die om moet.

Zijn die mensen die geen redelijk beeld hebben, en bij wie het oppervlakkige beeld domineert.

En nee; weer onverstandig om de arrogantie afslag te nemen, anders noemen we je idd groenlinks, je zal groot en breed moeten zijn om regeringsmacht uit kunnen gaan oefenen.

quote:
Midden-rechts dramt over identiteitspolitiek, om vervolgens links te verwijten dat het continue over identiteitspolitiek gaat.
Ja, dat trucje neem ik vrij vaak waar hier. De terugkaats reflex.

Alsof het allemaal VVD/PVV/CDA leden/stemmers zijn die zitten te zuigen over zwartepiet, de goudenkoets, de coentunnel.

Gelul. De drijvende kracht achter dat gezuig zit in de (extreem-)linkse hoek.
&lt;signature here&gt;.
pi_201510151
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:04 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Ik deze context begrijp ik gewoon niet waarom een SP het niet veel beter doet.
Ik ben zelf ook niet bepaald een fan van de SP, maar als men in die context liever stemt op de PVV dan op de SP kan ik niet anders dan concluderen dat men de Coentunnel, zwarte piet en traditionele toiletten belangrijker vindt dan de woningmarkt of minimumloon.
Incelfrikandel
pi_201510166
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:12 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Ik ben zelf ook niet bepaald een fan van de SP, maar als men in die context liever stemt op de PVV dan op de SP kan ik niet anders dan concluderen dat men de Coentunnel, zwarte piet en traditionele toiletten belangrijker vindt dan de woningmarkt of minimumloon.
Precies dit dus.
"Pools are perfect for holding water"
pi_201510243
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:07 schreef Harvest89 het volgende:
SP valt reuze mee met die woke en social justice onzin. GL, PvdA, en D66 zijn daar obsessief mee bezig geweest.

Ik heb afgelopen verkiezingen op SP gestemd en zal ik de volgende keer weer doen. jammer dat ze zo weinig zetels hebben gekregen. Ze hebben een betere lijsttrekker nodig.
Iedere keer als ik Marijnissen aan het woord hoor begint het Lied der Partei automatisch in mijn hoofd af te spelen :@
Incelfrikandel
pi_201510253
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 11:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Een blik op de programma's van die partijen zou je leren dat dit onzin is.
Maar de fragmenten in de nieuwsuitzendingen leren mij dat Jetten, Klaver, Rutte over klimaat en excuses voor slaven verleden praten en Wilders en Eerdmans over huizen voor eigen mensen. Bescherming van de Nederlandse cultuur. Zo ontstaat dus het beeld van opgeleiden die niet weten wat er speelt voor de gewone man.
pi_201510261
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 09:48 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Groenlinks is al sinds zijn bestaan een elitaire partij. Maar het is niet de enige natuurlijk..
Ik kan de partijen van voor de fusie bepaald niet allemaal als elitair bestempelen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zaterdag 25 september 2021 @ 13:25:15 #173
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201510311
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:11 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ik heb een redelijk beeld hoor. Maar het is niet ik die om moet.

Zijn die mensen die geen redelijk beeld hebben, en bij wie het oppervlakkige beeld domineert.

En nee; weer onverstandig om de arrogantie afslag te nemen, anders noemen we je idd groenlinks, je zal groot en breed moeten zijn om regeringsmacht uit kunnen gaan oefenen.
[..]
Ja, dat trucje neem ik vrij vaak waar hier. De terugkaats reflex.

Alsof het allemaal VVD/PVV/CDA leden/stemmers zijn die zitten te zuigen over zwartepiet, de goudenkoets, de coentunnel.

Gelul. De drijvende kracht achter dat gezuig zit in de (extreem-)linkse hoek.
Allebei zijn schuldig.
De PVV gaat elk jaar schuimbekkend verkondigen dat piet zwart moet zijn.
Het CDA heeft nog niet zo lang geleden betoogd dat het Wilhelmus verplicht op scholen moet worden gezongen.

Leuk dat onderbuik gelul. Ondertussen lekker met economisch VVD beleid mee stemmen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  zaterdag 25 september 2021 @ 13:27:12 #174
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201510332
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:19 schreef Frikandelbroodje het volgende:

[..]
Iedere keer als ik Marijnissen aan het woord hoor begint het Lied der Partei automatisch in mijn hoofd af te spelen :@
Ernst Busch _O-
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201510378
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:59 schreef probeer het volgende:
Daarbij, als je écht wilt dat links een vuist maakt tegen het sociaal-economische beleid van midden rechts (waaronder dus de woningmarkt en migratie, twee speerpunten van vele users hier), waarom de fuck laat je je dan tegenhouden om op ze te stemmen door zoiets als fucking identiteitspolitiek?
Wat is dit nou weer voor enorme quatsch? Dus we moeten maar op partijen gaan stemmen die als speerpunten inclusivitiet, slavernij, zwarte piet, dierenwelzijn, geloof, klimaat en weet ik het wat waar we helemaal niks mee hebben stemmen omdat ze in de marge ook heus nog wel wat zaken in hun programma hebben staan die wel in de kraam te pas komen?
pi_201510379
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 10:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Tja, Wagenknecht is boos dat zogenaamde hipsters niet opkomen voor de belangen van "de gewone man". Maar dat is een ontzettend afhankelijke opstelling.
Ze klaagt volkomen terecht over het verdeel en heers resultaat, wat voortvloeit uit die pseudo progressieve wit-zwart denken politiek.
Quote:
"‘Het identiteitspolitieke links-liberalisme, dat mensen ertoe uitnodigt hun identiteit te laten samenvallen met hun etnische afkomst, hun huidskleur of hun seksuele voorkeur, construeert niet alleen belangen die er überhaupt niet zijn. Het splijt ook, waar samenwerking juist van het grootste belang is. Dat doet het links-liberalisme door minderheden constant te definiëren aan de hand van hun verschil met de meerderheid en leden van deze minderheden er vervolgens toe op te roepen zich van de meerderheid af te wenden en zich op te sluiten in een eigen standpuntgetto. Begrijpelijkerwijs leidt dat bij de meerderheid tot het gevoel dat de eigen belangen anders zijn dan die van etnische, racistische of seksuele minderheden… Het links-liberalisme zekert daarmee de cultureel-politieke versplintering van de middenklasse en voorkomt daarmee dat politieke meerderheden voor een daadwerkelijk andere toekomst überhaupt van de grond komen."
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zaterdag 25 september 2021 @ 13:35:07 #177
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201510433
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:25 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Allebei zijn schuldig.
De PVV gaat elk jaar schuimbekkend verkondigen dat piet zwart moet zijn.
Het CDA heeft nog niet zo lang geleden betoogd dat het Wilhelmus verplicht op scholen moet worden gezongen.

Leuk dat onderbuik gelul. Ondertussen lekker met economisch VVD beleid mee stemmen.
Bij dergelijke kwesties moet ik altijd aan een tenniswedstrijd denken; naar mekaar balletjes toeslaan en ten koste van de ander je profileren en positioneren. Ze maken elkaar zo groot.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_201510536
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 11:05 schreef Hexagon het volgende:

[..]
D66 is niet zo relevant want die partij claimt ook nooit op te komen voor die gewone man. Maar dat je het gedachtegoed van de partij gelijk stelt aan een kamerlid dat uit de bocht vliegt dat laat wel zien waar jij kennelijk de prioriteiten legt.

Maar als het om randzaken gaat. Veel burgers vinden het blijkbaar veel belangrijker om boos te doen over genderneutrale wc's dan over betaalbare woningen. Dat kan, maar dat levert dus kennelijk geen bevredigend resultaat op.
Ik ken D66 uit het verleden als een partij die streefde naar politieke vernieuwing en meer directe invloed van de burger.
Ongeveer 180 graden gedraaid wat mij betreft, nu sterk voorstander van achterkamertjespolitiek in zowel Nederland als de EU.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zaterdag 25 september 2021 @ 13:47:05 #179
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_201510566
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:25 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Allebei zijn schuldig.
De PVV gaat elk jaar schuimbekkend verkondigen dat piet zwart moet zijn.
Het CDA heeft nog niet zo lang geleden betoogd dat het Wilhelmus verplicht op scholen moet worden gezongen.

Leuk dat onderbuik gelul. Ondertussen lekker met economisch VVD beleid mee stemmen.
Je hebt natuurlijk gelijk, maar er is een verschil tussen je sociaal-culturele agenda, en je sociaal-economische agenda.

En sociaal-economisch heb je gelijk.

Sociaal-cultureel niet

Stellen dat zwartepiet zwart moet blijven, ik denk niet dat iemand de illusie heeft dat zelfs zo iemand als Wilders dat wettelijk vast wil leggen. Dat is gewoon niet eens haalbaar. Dat is een principeuitspraak voor de buhne.

MBT ons volkslied op school, alhoewel ik het zelf amper nuttig vind, denk ik niet dat je daar onvrede mee mobiliseert, zoals het gezuig als zwartepiet, goudenkoets, coentunnel dat in praktijk wel doet.
&lt;signature here&gt;.
  zaterdag 25 september 2021 @ 13:55:41 #180
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_201510676
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:47 schreef ExTec het volgende:
Stellen dat zwartepiet zwart moet blijven, ik denk niet dat iemand de illusie heeft dat zelfs zo iemand als Wilders dat wettelijk vast wil leggen. Dat is gewoon niet eens haalbaar. Dat is een principeuitspraak voor de buhne.
Dat is het probleem met die partij. Bijna alles wat ze doen is voor de buhne.
Het zijn weggegooide stemmen. En als dat maar een paar zetels zijn boeit het niet zoveel, maar de PVV heeft al jaren iets van 20 zetels. :')
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_201510753
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:02 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
De PvdA en GroenLinks hebben samen met de VVD de studiebeurs afgeschaft waardoor afgestudeerden een hoge schuld hebben en moeilijker een hypotheek kunnen afsluiten.
De PvdA heeft samen met de VVD de verhuurdersheffing ingevoerd. Dat zorgde voor een implosie op de sociale huurmarkt.
Van beide, en met name het laatste, heeft de bevolking tot op de dag van vandaag veel last.
Dat beleid is begonnen met ondermeer de brutering van de volkshuisvesting om te voldoen aan EU normen om de Euro in te voeren.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_201510926
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:20 schreef speknek het volgende:

[..]
Lol. Het "oneindige migranten opnemen" is een rechtsliberaal ding. Goedkope fabrieksmedewerkers uit Noord Afrika, bouwvakkers, schoonmakers en verzorgers uit Oost Europa en techneuten uit Azië. Zodat de productie voor de CEOs goedkoop blijft. Als je ze een eerlijk salaris zou betalen hoef je ze ook niet uit het buitenland te halen.
Ben je zelf lid van een vakbond? Zo niet zou je wel aardig wat boter op je hoofd hebben.
Eens, alhoewel ik de bestaande vakbonden bepaald niet aantrekkelijk vind.
In principe zou een digitaal platform, waarbij men eerst organiseert zonder dure zaken als stakingskassen in te richten, volgens mij op een veel goedkopere manier een veel hogere organisatiegraad kunnen opleveren.
De macht van vakbonden valt en staat met het aantal mensen dat zij vertegenwoordigen.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_201510927
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:30 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wat is dit nou weer voor enorme quatsch? Dus we moeten maar op partijen gaan stemmen die als speerpunten inclusivitiet, slavernij, zwarte piet, dierenwelzijn, geloof, klimaat en weet ik het wat waar we helemaal niks mee hebben stemmen omdat ze in de marge ook heus nog wel wat zaken in hun programma hebben staan die wel in de kraam te pas komen?
Dat zijn op klimaat en geloof misschien na best randzaken in vergelijking met bijv. huisvesting, loon en kansengelijkheid?
Incelfrikandel
pi_201511015
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:59 schreef probeer het volgende:
Daarbij, als je écht wilt dat links een vuist maakt tegen het sociaal-economische beleid van midden rechts (waaronder dus de woningmarkt en migratie, twee speerpunten van vele users hier), waarom de fuck laat je je dan tegenhouden om op ze te stemmen door zoiets als fucking identiteitspolitiek?
Die identiteitspolitiek functioneert als een splijtzwam die groepen die vanuit sociaal-economisch opzicht samen zouden moeten optrekken tegen elkaar opzet.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_201511038
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:02 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Weet je, ik zie de EU eigenlijk - in ieder geval op economisch gebied - als knetterrechts. Uiteindelijk is het vooral een werkgeversspeeltje.

Dat van die braindrain is helemaal waar. Jaren geleden maakte ik al mee in Tsjechië dat bepaald werk daar, al weer gedaan werd door Oekraïners.
Hetzelfde in Polen, die migratie domino is eerst en vooral in het belang van het bedrijfsleven, met de EU als een belangrijk lobbymiddel
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zaterdag 25 september 2021 @ 14:31:15 #186
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201511064
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 september 2021 11:33 schreef ExTec het volgende:

[..]
Ik hoor een ultra-brevet van onvermogen uit het verleden echo'en.

De PvdA riep ook: maar zonder ons word het nog slechter!

Niet kunnen verkopen, waarom jij iets goeds in de aanbieding hebt, nee, slechts naar de ander wijzen en roepen dat dat nog slechter is.

(Want inhoudelijk natuurlijk klopt, maar daar gaat het niet om.)
Prima hoor maar ze zijn het uiteindelijk zelf die te klagen hebben, niet ik.

Dus ja als 20 jaar achter populisten aanrennen hen niets oplevert dan schijnt dat toch niet de oplossing te zijn.
  zaterdag 25 september 2021 @ 14:36:32 #187
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201511127
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:16 schreef ExTec het volgende:

Want je kan prima tot in het oneindige migranten opnemen, en tegelijkertijd het milieu sparen! :')

Enfin, ondank jullie theatrale verontwaardiging had El Capitan dus gewoon gelijk.
Niemand wil oneindig veel migranten opnemen. Ook weer een bekend verzinsel

Maar je kan het probleem op de woningmarkt prima oplossen zonder dat het ten koste van een ander gaat. Maar kennelijk is anderen wat misgunnen voor velen ook belangrijker dan problemen oplossen.
pi_201511149
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 12:59 schreef probeer het volgende:
Daarbij, als je écht wilt dat links een vuist maakt tegen het sociaal-economische beleid van midden rechts (waaronder dus de woningmarkt en migratie, twee speerpunten van vele users hier), waarom de fuck laat je je dan tegenhouden om op ze te stemmen door zoiets als fucking identiteitspolitiek?
Omdat Zwarte Piet geen racisme is en identiteitspolitiek wel?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_201511151
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 11:31 schreef probeer het volgende:

[..]
Wat is dit nou weer voor een ongefundeerde bullshit?
Dat is geen bullshit. Ik heb de algemene beschouwingen gekeken, migratie was een punt dat door alle partijen dood gezwegen werd, met uitzondering van rechtse partijen zoals pvv, ja21 en fvd. En de woningnood is onmiskenbaar verbonden met immigratie (die voor 94% van de bevolkingsgroei verantwoordelijk is). Migratie niet benoemen is het probleem niet aanpakken en dus op zijn beloop laten.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  zaterdag 25 september 2021 @ 14:44:01 #190
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201511204
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:06 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Wat een onzin, ze geeft volkomen tereecht aan dat de zogenaamd progressieve wit-zwart denkende splijtzwam van identiteitspolitiek de focus weghaalt van de sociaal-economische positie waar het werkelijk om gaat.
Groepen die voor de verbetering van hun positie samen zouden moeten optrekken ipv zich door wit-zwart denken te laten verdelen.
Maar dan nog, het wordt vooral als propaganda gebruikt door rechtse partijen.

Het is een beetje zo

Partij A wil voor boze man opkomen en partij B niet. Maar boze man stemt op partij B en zegt dat dat de schuld is van partij C omda die niet voor hem opkomt

rara politiepet
  zaterdag 25 september 2021 @ 14:47:26 #191
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201511249
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 13:44 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Ik ken D66 uit het verleden als een partij die streefde naar politieke vernieuwing en meer directe invloed van de burger.
Ongeveer 180 graden gedraaid wat mij betreft, nu sterk voorstander van achterkamertjespolitiek in zowel Nederland als de EU.
Het is altijd een vrij elitaire partij geweest met zijn eigen speerpunten en hebben ook nooit aanhang gehad onder die zogenaamde gewone man. Dus waarom D66 kennelijk ineens verantwoordelijk is voor hun geluk?
  zaterdag 25 september 2021 @ 14:49:40 #192
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201511293
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 14:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Dat is geen bullshit. Ik heb de algemene beschouwingen gekeken, migratie was een punt dat door alle partijen dood gezwegen werd, met uitzondering van rechtse partijen zoals pvv, ja21 en fvd. En de woningnood is onmiskenbaar verbonden met immigratie (die voor 94% van de bevolkingsgroei verantwoordelijk is). Migratie niet benoemen is het probleem niet aanpakken en dus op zijn beloop laten.
Nee hoor, je kan het best oplossen zonder migranten een woning te misgunnen. Maar kennelijk wil men dat niet. Is het tegen elkaar opzetten van mensen belangrijker dan een oplossing.
pi_201511299
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 14:44 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Maar dan nog, het wordt vooral als propaganda gebruikt door rechtse partijen.

Het is een beetje zo

Partij A wil voor boze man opkomen en partij B niet. Maar boze man stemt op partij B en zegt dat dat de schuld is van partij C omda die niet voor hem opkomt

rara politiepet
Het speelt rechtse populisten in de kaart als sociaal-economisch linkse partijen zich inlaten met de splijtzwam die identiteitspolitiek is.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zaterdag 25 september 2021 @ 14:51:39 #194
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201511341
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 14:49 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Het speelt rechtse populisten in de kaart als sociaal-economisch linkse partijen zich inlaten met de splijtzwam die identiteitspolitiek is.
Dat doen in de NL politiek vooral Groenlinks en Bij1, maar dat zijn niet de enige linkse partijen. Maar als dat een reden is om voor zichzelf goed te praten om rechts populistisch te stemmen dan hebben ze daar vooral zichzelf mee.
pi_201511363
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 14:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het is altijd een vrij elitaire partij geweest met zijn eigen speerpunten en hebben ook nooit aanhang gehad onder die zogenaamde gewone man. Dus waarom D66 kennelijk ineens verantwoordelijk is voor hun geluk?
Die speerpunten zijn wat mij betreft nogal veranderd.
Dat laatste beweer ik ook nergens, alhoewel meer directe politieke macht voor de bevolking daar wel in zou kunnen resulteren.
Het algemeen belang is slecht vertegenwoordigd in de achterkamertjes.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_201511418
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 september 2021 14:17 schreef Frikandelbroodje het volgende:

Dat zijn op klimaat en geloof misschien na best randzaken in vergelijking met bijv. huisvesting, loon en kansengelijkheid?
Zoals door anderen ook al gezegd dan zorg je dat dat de speerpunten van je verkiezingsprogramma zijn en niet inclusie, klimaat, anti-zwarte piet en al dat soort bullshit de boventoon te laten voeren en te pas en te onpas anderen de maat te nemen omdat eea niet inclusief genoeg is of omdat de Coen tunnel kwetsend is of het allemaal prima vinden dat een cafe eigenaar dusdanig bedreigd wordt dat het cafe een andere naam dient aan te nemen etc. etc.

Ik bedoel pak de verkiezingsprogramma's van de linkerkant van het politieke spectrum er maar bij, in het voorwoord wordt BLM, inclusie, racisme, en al dat soort onzin er al aan de haren bijgesleept. Dat interesseert Henk in zijn arbeiderswoning geen hol. Die wil gewoon zijn ding doen en zijn leven leiden zoals hij al 50 jaar doet en vooral niet verveeld worden met opgedrongen bullshit dat hij bv. plotseling zwarte Piet toch wel heel erg moet vinden omdat een marginaal clubje dat vindt.
pi_201511441
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 14:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Dat doen in de NL politiek vooral Groenlinks en Bij1, maar dat zijn niet de enige linkse partijen. Maar als dat een reden is om voor zichzelf goed te praten om rechts populistisch te stemmen dan hebben ze daar vooral zichzelf mee.
Populisten zijn er vaak goed in, in te spelen op de emotionele aap die de mens nou eenmaal is.
Linkse partijen zijn er vaak erg slecht in, en komen met een academische betoog wat de emotionele mens minder aanspreekt dan de oneliners van populisten.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_201511483
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 14:55 schreef AchJa het volgende:

[..]
Zoals door anderen ook al gezegd dan zorg je dat dat de speerpunten van je verkiezingsprogramma zijn en niet inclusie, klimaat, anti-zwarte piet en al dat soort bullshit de boventoon te laten voeren en te pas en te onpas anderen de maat te nemen omdat eea niet inclusief genoeg is of omdat de Coen tunnel kwetsend is of het allemaal prima vinden dat een cafe eigenaar dusdanig bedreigd wordt dat het cafe een andere naam dient aan te nemen etc. etc.

Ik bedoel pak de verkiezingsprogramma's van de linkerkant van het politieke spectrum er maar bij, in het voorwoord wordt BLM, inclusie, racisme, en al dat soort onzin er al aan de haren bijgesleept. Dat interesseert Henk in zijn arbeiderswoning geen hol. Die wil gewoon zijn ding doen en zijn leven leiden zoals hij al 50 jaar doet en vooral niet verveeld worden met opgedrongen bullshit dat hij bv. plotseling zwarte Piet toch wel heel erg moet vinden omdat een marginaal clubje dat vindt.
Precies. Het verhaal van Wagenknecht doet mij denken aan de PvdA van voor de periode Kok. Links is de arbeider die gewoon zijn leven wil leiden zonder al te veel onzekerheid totaal vergeten.
pi_201511558
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 september 2021 10:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Het zal me persoonlijk een zorg zijn of de klassiek linkse partijen weer ooit floreren of niet. Ik stemde er toch al nooit op.

Wat me mee stoort is het verongelijkte geklaag en gebrek aan eigen engagement. Alsof de politiek een soort van uit de ruimte gezonden wezens zijn waarbij men volledig afhankelijk is van hun toevallige besluiten. In een democratie werkt dat niet zo. De politiek en de middenveld organisaties zijn uiteindelijk bouwsels van actieve burgers. En verandering komt dan ook weer uit die burgers. Tenzij ze natuurlijk geen zin daar in hebben en vinden dat een ander het maar moet doen.

En niet iedereen hoeft zijn eigen partij op te richten. Er doen steeds tientallen partijen mee. Maar kennelijk stemt die boze burger liever op partijen die zich druk maken over randzaken dan op een partij die voor hun belangen opkomt.
Ik vind het ook prima wanneer we de parlementaire democratie gewoon opdoeken, dat is nl. sowieso een zwaar verouderd fenomeen uit de tijd van de stoommachine en de telegraaf. Politici zijn wat mij betreft volstrekt nutteloos, laat mij maar zelf middels referenda stemmen over o.a. sociaaleconomische vraagstukken. :Y
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  zaterdag 25 september 2021 @ 15:02:01 #200
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201511582
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 21:59 schreef AchJa het volgende:
‘De zelfgenoegzamen, dat zijn de welgestelde hipsters’

Interview: Sahra Wagenknecht

Volgens Sahra Wagenknecht, leider van de Duitse partij Die Linke, vervreemdt links zich door de nadruk op identiteitspolitiek van haar traditionele achterban. ‘De problemen van gewone mensen hebben daar niets mee van doen.’

Het was niet makkelijk een interview met Wagenknecht te arrangeren. Uiteindelijk bleek een interview per Zoom of Skype wegens publicitaire en politieke drukte te veel gevraagd en moest ik genoegen nemen met een uitwisseling per mail, die hieronder staat afgedrukt.

Wie zijn de zelfgenoegzamen uit de titel van uw boek? Ik ben het woord in de tekst zelf niet meer tegengekomen.

‘Dat zijn de welgestelde, universitair geschoolden die tegenwoordig onze binnensteden bevolken, daar hun hipsterachtige levensgevoel aan anderen opdringen, zichzelf als “links” begrijpen en anderen voorschrijven hoe zij moeten denken, hoe zij moeten leven en vooral welke woorden zij wel en welke zij niet mogen gebruiken.’

Waarom is het links, breed gedefinieerd, niet gelukt om de crises van het neoliberale kapitalisme van de laatste twintig jaar (kredietcrisis, eurocrisis, coronacrisis) te vertalen in electorale winst? Noch in Nederland, noch in Frankrijk, noch in Duitsland?

‘In de meeste Europese landen bestaat wel degelijk een electorale meerderheid voor politiek die streeft naar minder economische ongelijkheid en meer sociale zekerheid. Deze kiezers zijn een dergelijke politiek echter steeds minder gaan associëren met politieke partijen die zich “links” noemen. “Links” staat niet meer voor de zaak van de achtergestelden maar voor de zaak van de academisch geprivilegieerden. “Links” verwijst naar een wereldvreemd, academisch debat over diversiteit en inclusiviteit dat met de geleefde werkelijkheid en de reële problemen van gewone mensen niets van doen heeft en door hen zelfs als belerend en denigrerend wordt ervaren. Dat is de reden waarom grote delen van de traditionele achterban zich van zichzelf “links” noemende partijen hebben afgewend.’

Wat is ’t probleem met ‘woke’ links-liberalisme?

‘Ze vertegenwoordigen niet langer de maatschappelijke klasse waarvoor linkse partijen ooit zijn opgericht: mensen met kleine loontjes, kleine pensioenen, die in kennissamenlevingen als de onze steeds minder kansen hebben op opwaartse sociale mobiliteit. De debatten over woke en identiteit vinden in een relatief geprivilegieerd milieu plaats en worden gekenmerkt door zich steeds extremer manifesterende intolerantie en illiberalisme. Wanneer iedereen die ook maar een beetje afwijkt van het links-liberale geloof compromisloos in de hoek wordt gezet – en dat gebeurt in toenemende mate: zie de cancelling op sociale media – spek je als politicus uiteindelijk de rechtse politieke krachten. Omdat de conversatie wordt weggelokt van de sociaal-economische fundamenten van het goede leven voor iedereen.’

In uw boek citeert u de radicale econoom Marx drie keer en de Ierse grondlegger van het conservatisme en antirevolutionair Edmund Burke maar liefst zes keer. Hoe kan het conservatisme van Burke een inspiratiebron voor links zijn?

‘Burke was uiteraard een rasconservatief, wiens hoofdmotief het behoud van de bestaande machts- en bezitsverhoudingen was. Op een punt had hij echter groot gelijk, en dat hebben linkse partijen tot hun eigen schade en schande over het hoofd gezien: tradities en gewoontes zijn een belangrijke randvoorwaarde voor het functioneren van een solidaire samenleving. Mensen hebben een aangeboren behoefte aan stabiliteit, zekerheid en vertrouwde omgevingen, willen niet alleen groots en meeslepend leven. Dat mogen linkse partijen niet vergeten. Integendeel, linkse partijen zouden juist deze behoeften als politieke wapens moeten inzetten tegen de neoliberalen, die met hun politiek van ontketende mondiale markten deze behoeften constant met voeten treden.’

In uw boek spelen technocratische economen nauwelijks een rol bij de verklaring van het electorale verlies van links. Waarom?

‘Een fors deel van links, in Duitsland bijvoorbeeld de spd en in Nederland de pvda, heeft inderdaad geheuld met het neoliberalisme en meegewerkt aan de ontmanteling van de verzorgingsstaat. Natuurlijk is dat ook een oorzaak geweest van het massale vertrouwensverlies en de kiezersvlucht uit het linkse kamp. Maar Die Linke, en in Nederland de SP, heeft zich daar nooit mee ingelaten, sterker: die hebben zich er actief tegen verzet en zijn politiek dus niet verantwoordelijk voor kortingen op de pensioenen en het flexibiliseren van de arbeidsmarkt. Maar ook Die Linke heeft kiezers massaal zien weglopen. En dat komt doordat ook in mijn partij beeldbepalende politici zich hebben geprofileerd op moderne, links-liberale thema’s in plaats van op breed levende vragen over sociale gerechtigheid.’

En de media? Ook daar bent u relatief mild over. Ook al is door het verdwijnen van de klassieke ledenpartij de pers de cruciale bemiddelaar geworden tussen publiek en politiek en is de rol van de pers daarmee nog bepalender geworden.

‘De media zijn uiteraard medeverantwoordelijk voor het echec van links. Door hun fetisj voor de macht maken zij het radicale partijen als Die Linke moeilijker om hun boodschap over het electorale voetlicht te brengen. Dat is desondanks een onvoldoende verklaring. Radicale rechtse partijen hebben namelijk ook de meeste media tegen zich, maar slagen er toch in om in een aantal deelstaten zeer groot te worden. Er is kennelijk meer aan de hand.’

Het verbaasde me zeer in uw boek een lofzang op het oude Duitse ordoliberalisme aan te treffen. Dat is toch de leer die ons onafhankelijke centrale banken, een buitendemocratische Europese Unie en euro en een ongezonde fixatie op begrotingsevenwicht heeft gegeven?

‘Het is belangrijk om het Duitse ordoliberalisme niet te verwarren met het Anglo-Amerikaanse neoliberalisme. Het ordoliberalisme van Walter Eucken en Alexander Rüstow stond voor een markteconomie zonder de grote machtsconcentraties van multinationals die we nu hebben, een staat met tanden die strenge regels stelde aan het ziekelijke winststreven van vandaag de dag, en extreem hoge erfbelastingen om ervoor te zorgen dat iedere generatie nieuwe kansen had en er geen semi-feodale oligarchie ontstond, zoals nu wel het geval is. Dát ordoliberalisme is een belangrijke inspiratiebron voor mijn politiek. Met de Europese Unie heb ik daarentegen niet zoveel. Die staat voor deregulering, privatisering en ontmanteling van de verzorgingsstaat. Als puntje bij paaltje komt is progressieve politiek onverenigbaar met de bepalingen van de Europese verdragen. Daarom pleit ik in mijn boek voor een nieuwe Europese architectuur, gestoeld op vrijwillige samenwerking tussen soevereine Europese staten. De weg naar meer Europese integratie, daarentegen, leidt naar de overdracht van steeds meer nationale bevoegdheden aan de ongekozen functionarissen van de Europese Commissie, en is daarmee onverenigbaar met een betekenisvolle definitie van democratie en verzorgingsstaat.’

In uw boek worden veganisme en het tegengaan van klimaatverandering door elektrisch rijden gereduceerd tot elitaire levensstijlkwesties. Betekent dit dat u de noodzaak van duurzaamheid bagatelliseert of dat u andere klimaatpolitiek voorstaat dan de neoliberale, die vooral inzet op groene technologieën en individuele marktvraag?

‘Uiteraard is er een fundamentele wijziging van ons economisch systeem nodig, om het ecosysteem te beschermen en klimaatverandering te voorkomen. Ik ben geen klimaatontkenner. Dat bereiken we alleen niet door de kosten voor verwarming en diesel voor de gewone man duurder te maken en die voor elektriciteit voor de rijke elektrische rijder goedkoper te maken, maar juist door in te zetten op nieuwe, groene basistechnologieën voor iedereen. En door afscheid te nemen van de huidige wegwerpsamenleving en de hypergeglobaliseerde markteconomie. We moeten streven naar re-regionalisering van de handel, in plaats van door te denderen op de weg van nieuwe vrijhandelsverdragen en arbitragehoven, zoals nu gebeurt. In plaats van naar een innovatie-economie moeten we naar een reparatie- en onderhoudseconomie. En dus hebben we wetgeving nodig die ondernemingen verplicht een langere levensduur van hun producten te garanderen die makkelijk en goedkoop te repareren zijn.’

Hoe zijn tot dusver de reacties op uw boek? Het is een verfrissende maar ook agressieve aanval op het links-liberale identiteitsdenken. Ik vermoed dat de woke-elite net zo hard terugslaat.

‘Natuurlijk zijn er boze reacties. Leden van mijn eigen partij zijn zelfs een royementsprocedure tegen me begonnen. Maar dat valt in het niet bij de positieve respons van vele kiezers van Die Linke en spd-huize, en zelfs van kiezers die politiek dakloos zijn geworden, door de links-liberale koers die de meeste linkse politieke partijen zijn gaan varen. Die Selbstgerechten is niet van de bestsellerlijsten weg te slaan. En nog nooit heb ik op een boek (Wagenknecht heeft 23 titels op haar naam staan – ee) zoveel instemmende reacties ontvangen als op dit boek.’

De Groene Amsterdammer
De spijker op z'n kop _O_ Je kunt de boel wel in links en rechts indelen, maar de ene links is de andere niet, net zo min de ene rechts de andere is.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')