abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 september 2021 @ 14:23:56 #76
408813 crew  trein2000
pi_201483129
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 14:23 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als iedereen hansworst die controle-app kan downloaden zou het nogal bijzonder zijn als de app de gegevens zou opslaan.
Doet hij ook niet. Maar dat maakt niet dat er geen sprake is van verwerking.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 23 september 2021 @ 14:27:15 #77
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_201483168
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 14:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Doet hij ook niet. Maar dat maakt niet dat er geen sprake is van verwerking.
Maar dat maakt wel dat de verwerking alleen kan plaatsvinden als de QR wordt aangeboden. En de gebruiker van de app kan verder niets met de gegevens toch?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_201483299
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 14:23 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Doet hij ook niet. Maar dat maakt niet dat er geen sprake is van verwerking.
Maar is het niet de overheid die de gegevens verwerkt wat betreft het gevaccineerd/getest/genezen zijn?

Het enige wat de portier toetst is of de QR code -als deze goed is- ook bij de toonder hoort.
En daarvoor vergelijkt hij de persoonsgegevens op de ID kaart van de toonder met de -zeer beperkte- persoonsgegevens die zijn scanner toont.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 september 2021 @ 14:36:30 #79
408813 crew  trein2000
pi_201483349
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 14:27 schreef sanger het volgende:

[..]
Maar dat maakt wel dat de verwerking alleen kan plaatsvinden als de QR wordt aangeboden. En de gebruiker van de app kan verder niets met de gegevens toch?
En dus?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 23 september 2021 @ 14:38:51 #80
408813 crew  trein2000
pi_201483378
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 14:34 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Maar is het niet de overheid die de gegevens verwerkt wat betreft het gevaccineerd/getest/genezen zijn?

Het enige wat de portier toetst is of de QR code -als deze goed is- ook bij de toonder hoort.
En daarvoor vergelijkt hij de persoonsgegevens op de ID kaart van de toonder met de -zeer beperkte- persoonsgegevens die zijn scanner toont.
Het is toch de horecaportier die op zijn eigen telefoon die gegevens tevoorschijn tovert?

Ik snap trouwens deze kramp niet zo goed? Waarom willen we perse dat dit geen verwerking is?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  donderdag 23 september 2021 @ 14:39:32 #81
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_201483392
quote:
11s.gif Op woensdag 22 september 2021 20:20 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Met die Qr-code krijg je geen gegevens, enkel een groen vinkje als de qr-code gegenereerd is voor iemand die gevaccineerd of negatief getest is of corona heeft gehad en dat heeft laten registreren.
Me dunkt kan ik mijn telefoon met mijn qr-code aan jou geven en kan jij daarmee gewoon een groen vinkje krijgen.
Dat kan maar het laat nog meer zien dan alleen een groen vinkje waarbij je identiteit gecheckt kan worden.
Het is maar net hoe goed de locatie wil controleren...
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_201483573
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 14:38 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Het is toch de horecaportier die op zijn eigen telefoon die gegevens tevoorschijn tovert?

Ik snap trouwens deze kramp niet zo goed? Waarom willen we perse dat dit geen verwerking is?
Het is ook el verwerking maar de vraag is wie wat verwerkt.

De portier ziet alleen de eerste letter van de voor- en achternaam en de geboortedag.
Bijvoorbeeld: M R 14
Dat wordt door de portier met de ID kaart van de toonder vergeleken.
Het enige wat de portier dus verwerkt is de naam en geboortedatum van de toonder en van degene van wie de QR code is.
Als de QR code niet goed is dan krijgt hij helemaal niets te zien.

De angst is dat iedereen nu kan zien of je bent gevaccineerd, negatief getest of ziek geweest of niet.
Maar als de portier geen toegang heeft tot die gegevens dan kan hij dit ook niet verwerken.
Dat doet de overheid voor hem middels de app, hij is slechts degene die de app opstart.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_201489552
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 13:24 schreef sanger het volgende:

[..]
Dat zegt meer over je intelligentie als je met een rode codering toch ergens naar binnen probeert te komen :W
Ik zou daarmee inderdaad heel intelligent een punt aan het maken zijn.
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
pi_201493036
quote:
0s.gif Op donderdag 23 september 2021 14:53 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Het is ook el verwerking maar de vraag is wie wat verwerkt.

De portier ziet alleen de eerste letter van de voor- en achternaam en de geboortedag.
Bijvoorbeeld: M R 14
Dat wordt door de portier met de ID kaart van de toonder vergeleken.
Het enige wat de portier dus verwerkt is de naam en geboortedatum van de toonder en van degene van wie de QR code is.
Als de QR code niet goed is dan krijgt hij helemaal niets te zien.

De angst is dat iedereen nu kan zien of je bent gevaccineerd, negatief getest of ziek geweest of niet.
Maar als de portier geen toegang heeft tot die gegevens dan kan hij dit ook niet verwerken.
Dat doet de overheid voor hem middels de app, hij is slechts degene die de app opstart.
Hij verwerkt dus niet de naam en geboortedatum, maar slechts de eerste letters, geboortedag en -maand.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201493256
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 05:18 schreef baskick het volgende:

[..]
Hij verwerkt dus niet de naam en geboortedatum, maar slechts de eerste letters, geboortedag en -maand.
Is gegevens vergelijken met een id kaart niet ook een verwerking?#advocaatvdduivel
  vrijdag 24 september 2021 @ 07:18:28 #86
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201493296
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 07:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Is gegevens vergelijken met een id kaart niet ook een verwerking?#advocaatvdduivel
Nee want die worden niet opgeslagen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 24 september 2021 @ 07:20:58 #87
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201493310
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 07:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Is gegevens vergelijken met een id kaart niet ook een verwerking?#advocaatvdduivel
Puur iemand legitimeren valt niet onder verwerking, dus dat ook niet lijkt me?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_201493442
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 07:18 schreef Megumi het volgende:

[..]
Nee want die worden niet opgeslagen.
Opslaan is geen eis voor verwerken, slechts een onderdeel.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 07:20 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Puur iemand legitimeren valt niet onder verwerking, dus dat ook niet lijkt me?
Het valt degelijk onder verwerking, maar het heeft een wettelijke grondslag dus niemand doet er moeilijk over. Ik haakte dan ook enkel in op de stellingname dat enkel de letters, geboortedag en maand worden verwerkt.
  vrijdag 24 september 2021 @ 07:50:58 #89
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_201493453
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 07:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Opslaan is geen eis voor verwerken, slechts een onderdeel.
[..]
Het valt degelijk onder verwerking, maar het heeft een wettelijke grondslag dus niemand doet er moeilijk over. Ik haakte dan ook enkel in op de stellingname dat enkel de letters, geboortedag en maand worden verwerkt.
Nee het valt niet onder verwerking. Tenzij de organisatie jou gegevens gaat opslaan naast de QR code. En dat gebeurd dus niet.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 24 september 2021 @ 07:55:25 #90
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201493487
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 07:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Opslaan is geen eis voor verwerken, slechts een onderdeel.
[..]
Het valt degelijk onder verwerking, maar het heeft een wettelijke grondslag dus niemand doet er moeilijk over. Ik haakte dan ook enkel in op de stellingname dat enkel de letters, geboortedag en maand worden verwerkt.
Iemand legitimeren is geen verwerking voor de AVG. Het scannen van de QR-code en de initialen vergelijken ook niet.

Het hele backend van de overheid waar vaccinatiegegevens staan opgeslagen etc dan weer wel.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_201493495
Het wordt nu een semantische discussie over wat gegevens verwerken is en wat niet. Blijkbaar is het uitlezen van die gegevens en ze even digitaal kunnen zien een vorm van verwerking? ben wel benieuwd naar de bron waaruit dat blijkt.

Terwijl analoog een blik op een ID-kaart werpen (bijv. checken geboortedatum en pasfoto) dat niet is? Het kan best zijn dat de definitie voor digitaal gegevens verwerken en analoog een beetje verschilt.

En de crux is eigenlijk puur of de gegevens nog ergens digitaal aan de strijkstok kunnen blijven hangen/opgeslagen kunnen worden of niet.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_201493523
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 07:56 schreef Stepperoller het volgende:
Het wordt nu een semantische discussie over wat gegevens verwerken is en wat niet. Blijkbaar is het uitlezen van die gegevens en ze even digitaal kunnen zien een vorm van verwerking? ben wel benieuwd naar de bron waaruit dat blijkt.

Terwijl analoog een blik op een ID-kaart werpen (bijv. checken geboortedatum en pasfoto) dat niet is? Het kan best zijn dat de definitie voor digitaal gegevens verwerken en analoog een beetje verschilt.

En de crux is eigenlijk puur of de gegevens nog ergens digitaal aan de strijkstok kunnen blijven hangen/opgeslagen kunnen worden of niet.
Het doet er niet toe of het digitaal of analoog is
quote:
Verwerken is: alle handelingen die een organisatie kan uitvoeren met persoonsgegevens, van verzamelen tot en met vernietigen.

Dit is dus een zeer ruim begrip. Handelingen die er volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in ieder geval onder vallen, zijn: het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, wissen en vernietigen van gegevens .
  vrijdag 24 september 2021 @ 08:05:31 #93
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201493555
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 08:00 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het doet er niet toe of het digitaal of analoog is
[..]

Dit zegt de toezichthouder zelf over legitimeren:

quote:
Het verzamelen en verder gebruiken (‘verwerken’) van persoonsgegevens voor identificatie is aan regels gebonden. Deze regels staan onder meer in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet AVG (UAVG).

Bij legitimatie of het tijdelijk innemen van een identiteitsbewijs verwerkt een organisatie geen persoonsgegevens. Daarom vallen deze situaties niet onder de AVG en de UAVG.
https://www.autoriteitper(...)ie/identiteitsbewijs
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_201493570
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 08:05 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Dit zegt de toezichthouder zelf over legitimeren:
[..]
https://www.autoriteitper(...)ie/identiteitsbewijs
Oh nice. Wel een rare keuze want het is gewoon het samenbrengen van gegevens, met een wettelijke grondslag en dus voor de AVG prima. Maar duidelijk :)
pi_201493743
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 05:18 schreef baskick het volgende:

[..]
Hij verwerkt dus niet de naam en geboortedatum, maar slechts de eerste letters, geboortedag en -maand.
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 05:18 schreef baskick het volgende:

[..]
Hij verwerkt dus niet de naam en geboortedatum, maar slechts de eerste letters, geboortedag en -maand.
Dat geldt voor de gegevens uit app, op de ID kaart staat het wel voluit.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_201493799
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 08:30 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
[..]
Dat geldt voor de gegevens uit app, op de ID kaart staat het wel voluit.
Het lezen van een id-kaart is het verwerken van gegevens? Iedere 16-jarige in de supermarkt mag dat ook.
pi_201494029
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 september 2021 08:37 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Het lezen van een id-kaart is het verwerken van gegevens? Iedere 16-jarige in de supermarkt mag dat ook.
Waarom zou het geen verwerken zijn?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_201494276
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 07:08 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Is gegevens vergelijken met een id kaart niet ook een verwerking?#advocaatvdduivel
Nee, want puur visuele controle en niet bedoeld om in bestand op te nemen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201494287
quote:
0s.gif Op
vrijdag 24 september 2021 08:30 schreef jeroen25 het volgende:


[..]
[..]
Dat geldt voor de gegevens uit app, op de ID kaart staat het wel voluit.
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 09:08 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Waarom zou het geen verwerken zijn?
Ja, alleen is visuele check (van legitimatiebewijs) m.i. geen verwerking. Want niet in bestand opgenomen noch daarvoor bedoeld. Artikel 2 lid 1 en overweging 15 AVG.

[ Bericht 8% gewijzigd door baskick op 24-09-2021 09:46:33 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_201494510
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 september 2021 07:49 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Opslaan is geen eis voor verwerken, slechts een onderdeel.
[..]
Het valt degelijk onder verwerking, maar het heeft een wettelijke grondslag dus niemand doet er moeilijk over. Ik haakte dan ook enkel in op de stellingname dat enkel de letters, geboortedag en maand worden verwerkt.
Als een kassamedewerker mijn identiteitskaart visueel inspecteert, is dat een verwerking? Ik betwijfel dat op basis van artikel 2 lid 1 AVG. Als ze hem op een of andere manier geautomatiseerde uitlezen, de MRZ of een chip, of een kopie maken, dan wel, uiteraard.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')