Hier op het kamp steken we de Vito in de fik voor warmtequote:Op maandag 20 september 2021 08:05 schreef de_boswachter het volgende:
Zo asociaal die kut kachels héZijn gewoon vuilverbrandingsovens midden in woonwijken. Als het winter begint te worden ruik je ze weer overal en kun je amper adem halen door die gore dingen.
quote:Op maandag 20 september 2021 00:51 schreef NothingHappened het volgende:
[..]
Ja ok, maar dan nog zul je de dubbelwandige pijp moeten omkokeren (bij voorkeur met Holetherm) Dubbelwandig is niet gemaakt voor brandveiligheid, maar om de trek te bevorderen door middel van warmte. Rookgassen kunnen hele hoge temperaturen bereiken, veel hoger dan het smeltpunt van 280 graden.
Dan heb je dus de keus tussen omkokeren en Isoduct. Ik zou echt Isoduct aanraden en het advies geven dit niet zelf te doen ivm de verzekering bij een eventuele schoorsteenbrand.
Bedankt voor de uitleg en het advies. Hier ga ik dan zeker gebruik van maken.quote:Op maandag 20 september 2021 00:54 schreef NothingHappened het volgende:
Ik bedoel dubbelwandig van holetherm en omkokeren met Promatect
Naast de genoemde isoduct kanalen, nog een paar tips:quote:Op maandag 20 september 2021 08:20 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
[..]
Bedankt voor de uitleg en het advies. Hier ga ik dan zeker gebruik van maken.
In de zomer is het wat minder prettig om je houtkachel binnen te hebbenquote:Op maandag 20 september 2021 07:58 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Perfect voor je rendement ook
Ik stook helemaal niets, geen kachels en geen kampvuren. Maar heb er een godgruwelijke hekel aan dat mensen onder het mom van mijn huis mijn regels lekker hun gore vieze rookwalmen over de buurt uitstortenquote:Op maandag 20 september 2021 08:55 schreef Glider76 het volgende:
Ik heb zelf een pellet kachel met 9 meter pijp langs de gevel. komt mooi boven de nok uit. De pelletkachel voldoet reeds aan de EU uitstootnormen voor 2022.
De mensen die zo hard klagen over rook zijn vast dezelfde die midden zomer van die houtkachels in de tuin laten branden. Lekker als iedereen de ramen open heeft omdat het zo warm is. Die dingen walmen pas.
En wellicht doet niet iedereen dat 24/7 maar als je rondom buren het met zo'n ding en is er altijd wel iemand die stookt. DIe rook walmt overal naartoe met onvolledige verbranding.
Super! Deze tips ga ik zeker meenemen! We willen het ook echt in één keer goed aanpakken.quote:Op maandag 20 september 2021 09:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Naast de genoemde isoduct kanalen, nog een paar tips:
1) Hoe langer de pijp, des te beter de trek
2) Bochten max. 45 graden, liefst 60 graden met de horizontaal,
3) Zet een Nelsonkap bovenop, tegen het inregenen.
Ervaring van mij na 30 jaar houstoken in een houtkachel: je wilt niks anders meer.
Noem het biomassa en het is milieuvriendelijk.quote:Op zondag 19 september 2021 19:26 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel een belangrijke nuance. Af en toe voor de gezelligheid de houtkachel of open haard aansteken is iets anders dan de hele winter hout stoken om op stookkosten te besparen.
Ik heb ook een tijd in een buurt gewoond waar een aantal pijpen de hele winter aan het walmen waren. Verschrikkelijk.
Ik begrijp dat ie door een verandadak heen moet? Kijk dan ook naar de tuien.quote:Op maandag 20 september 2021 09:38 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
[..]
Super! Deze tips ga ik zeker meenemen! We willen het ook echt in één keer goed aanpakken.
Overigens ook contact gehad met de gemeente, en ze staan er positief tegenover dat we een goed plan klaar hebben liggen en bereid zijn kosten te maken m.b.t. de filters en hoogwaardige materialen. Wel willen ze ook dat we de pijp minimaal 1 keer per jaar laten vegen, maar dat is vanzelfsprekend geen probleem.
Even afwachten nog op hun antwoord via de formele weg, maar vooralsnog positief.
Ja klopt. Polycarbonaat dak. Wat zijn tuien?quote:Op maandag 20 september 2021 12:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik begrijp dat ie door een verandadak heen moet? Kijk dan ook naar de tuien.
Dit dus en figuren als TS werken er vrolijk aan mee. Ikke ikke ikke mentaliteitquote:Op maandag 20 september 2021 11:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Noem het biomassa en het is milieuvriendelijk.
quote:Op maandag 20 september 2021 13:05 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Dit dus en figuren als TS werken er vrolijk aan mee. Ikke ikke ikke mentaliteit
Staaldraden aan de pijp om 'm bij storm recht te houden. Als je dak op 2,5 meter zit en je pijp totaal 7 meter, blijft ie zonder tuien niet overeind bij harde storm.quote:Op maandag 20 september 2021 12:59 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
Ja klopt. Polycarbonaat dak. Wat zijn tuien?
Ik zou het knap vinden als jij van buitenaf kunt zien of mijn pelletkachel brandt of niet.quote:Op maandag 20 september 2021 09:36 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Ik stook helemaal niets, geen kachels en geen kampvuren. Maar heb er een godgruwelijke hekel aan dat mensen onder het mom van mijn huis mijn regels lekker hun gore vieze rookwalmen over de buurt uitstorten
Aahh dat! Ja die was ik van plan te gebruiken.quote:Op maandag 20 september 2021 13:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Staaldraden aan de pijp om 'm bij storm recht te houden. Als je dak op 2,5 meter zit en je pijp totaal 7 meter, blijft ie zonder tuien niet overeind bij harde storm.
De dakgoot zit op ongeveer 5 - 5,5 meter hoog. De pijp wilde ik 1,5 - 2m uit laten steken.quote:Op maandag 20 september 2021 15:53 schreef Gia het volgende:
Hoe hoog is je dakgoot?
Je zegt dat de pijp boven je goot uit gaat komen.
Zou voor ons huis minder dan 3 meter zijn.
Ik weet dat een oom van me hier trubbel mee gehad heeft. Schoorsteen moest hoger dan de nok zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |