abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201431259
- Reageer on-topic of reageer niet -

[ Bericht 93% gewijzigd door CoolGuy op 19-09-2021 20:04:26 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_201431267
quote:
1s.gif Op zondag 19 september 2021 19:51 schreef arvensis het volgende:

[..]
De reacties over houtrook komen duidelijk naar voren in dit topic. Zorg er voor dat je buren/omgeving geen overlast ervaren van jouw verbrandingsdampen. Het is echt slecht voor de gezondheid en ontzettend hinderlijk.

Kijk dus naar het grotere plaatje voordat je ermee gaat stoken. Even afgezien van de - op dit moment missende - wet- en regelgeving.
Ik zou mezelf helemaal uit kunnen leggen hier, vertellen welke kachel ik gebruik, wat de uitstroomtemperatuur zal zijn, welke (Noorse) katalysator er tussen komt, welke houtsoorten ik enkel zou stoken, en vooral: welke niet, maar het is toch nooit genoeg voor de meeste schuimbekkende overlast-schreeuwers.

Om die reden wil ik die discussie dan ook vermijden en on-topic blijven op de regelgeving.
pi_201431365
Het beste is om boven de nok van het huis te zitten, dan heb je altijd trek. Hoeft niet volgens het bouwbesluit maar anders kun je problemen bij stormen krijgen..
pi_201431433
quote:
2s.gif Op zondag 19 september 2021 20:03 schreef machtpen het volgende:
Het beste is om boven de nok van het huis te zitten, dan heb je altijd trek. Hoeft niet volgens het bouwbesluit maar anders kun je problemen bij stormen krijgen..
Ik heb hierover gelezen, maar de fijnstof-filter die ik op het oog heb heeft zo’n speciale “kap” dat de lucht er niet in kan slaan, zegmaar.

Helemaal tot boven de nok ga ik niet redden ben ik bang.
  zondag 19 september 2021 @ 20:37:36 #30
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_201431906
Als je niet boven de nok uitkomt dan ga je daar je directe buren (en waarschijnlijk ook jezelf) niet blij mee maken wanneer de wind verkeerd staat. Leuk met je filters en Noorse katalysators en wat dies meer zij, maar het blijft rook wat er uit de pijp komt.
Huilen dan.
pi_201431942
Hoe gaat schoon hout stoken kosten besparen dan? Is toch hartstikke duur?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_201431974
quote:
7s.gif Op zondag 19 september 2021 20:37 schreef Isdatzo het volgende:
Als je niet boven de nok uitkomt dan ga je daar je directe buren (en waarschijnlijk ook jezelf) niet blij mee maken wanneer de wind verkeerd staat.
Dit is vooral afhankelijk van de dakhelling. Bij een dakhelling van 25 graden (grofweg het geval hier), dan is 0,5m boven de goot doorgaans ruim voldoende. Als de wind echt verkeerd zou staan, dan zou ik ook niet stoken.

Er zitten ook nergens zolderramen, anders had ik het sowieso niet gedaan.
pi_201431999
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 20:39 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Ik kan daar gratis aan komen, beukenhout, voorraad zo goed als onbeperkt. :P

Gezien de stijgende gasprijzen zou ik de gehele investering in ~2 jaar terug hebben. En het gaat om veel geld, met name de filters maken het duur. Maar dat ben je wel verplicht te doen vind ik
pi_201432122
quote:
7s.gif Op zondag 19 september 2021 20:37 schreef Isdatzo het volgende:
Als je niet boven de nok uitkomt dan ga je daar je directe buren (en waarschijnlijk ook jezelf) niet blij mee maken wanneer de wind verkeerd staat. Leuk met je filters en Noorse katalysators en wat dies meer zij, maar het blijft rook wat er uit de pijp komt.
Ik zie de laatste edit nu pas, maar wat je zegt is ook niet helemaal waar he? Onvolledig verbrandde deeltjes zijn schadelijk, maar zodra die op 2 manieren gefilterd worden, dan houd je voornamelijk CO2 over, en dat is geen rook, maar (gas)damp.
pi_201432129
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 20:40 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Dit is vooral afhankelijk van de dakhelling. Bij een dakhelling van 25 graden (grofweg het geval hier), dan is 0,5m boven de goot doorgaans ruim voldoende. Als de wind echt verkeerd zou staan, dan zou ik ook niet stoken.

Nee , wij hebben hetzelfde gehad , aangelegd volgens bouwbesluit ook met een speciale kap. Blijf je toch problemen houden met weeromstandigheden waarop je ook niet kunt anticiperen. Pas na het verhogen tot boven de nok gaat gaat het probleemloos.
pi_201432148
quote:
2s.gif Op zondag 19 september 2021 20:49 schreef machtpen het volgende:

[..]
Nee , wij hebben hetzelfde gehad , aangelegd volgens bouwbesluit ook met een speciale kap. Blijf je toch problemen houden met weeromstandigheden waarop je ook niet kunt anticiperen. Pas na het verhogen tot boven de nok gaat gaat het probleemloos.
Dan moet ik me daar even verder in verdiepen.

Welke weersomstandigheden maken dit een probleem? Bij mist of als het wind-stil is zou ik bijvoorbeeld sowieso al niet stoken.
  zondag 19 september 2021 @ 21:05:32 #37
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201432372
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 20:50 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Dan moet ik me daar even verder in verdiepen.

Welke weersomstandigheden maken dit een probleem? Bij mist of als het wind-stil is zou ik bijvoorbeeld sowieso al niet stoken.
Als het mistig of windstil is blijf je in de kou zitten?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201432406
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 20:39 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Je kan nog steeds met hout voor een fractie van de gasprijs je huis warm krijgen. Zeker als je het hout gratis hebt. Met een prettige warmte ook nog.

En als je gewoon schoon en droog hout stookt hebben de tere buurtjes (die zelf de halve zomer een bbq met tuinkachel hebben ronken) er verder ook geen last van.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2021 21:08:12 ]
pi_201432420
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 21:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als het mistig of windstil is blijf je in de kou zitten?
Nee, dan staat de houtkachel uit, dus wordt er verwarmd vanuit het buffervat, en als de temperatuur van het systeem dan daalt onder de ingestelde kamertemperatuur, dan slaat de CV-ketel aan en dan neemt die het over.

Zoals ik al aangaf wordt de kachel parallel aangesloten.
  zondag 19 september 2021 @ 21:09:50 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201432441
quote:
1s.gif Op zondag 19 september 2021 21:08 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Nee, dan staat de houtkachel uit, dus wordt er verwarmd vanuit het buffervat, en als de temperatuur van het systeem dan daalt onder de ingestelde kamertemperatuur, dan slaat de CV-ketel aan en dan neemt die het over.

Zoals ik al aangaf wordt de kachel parallel aangesloten.
Als je toch gas houdt, kun je dan niet beter investeren in LTV radiatoren en/of vloerverwarming?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_201432497
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 21:09 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je toch gas houdt, kun je dan niet beter investeren in LTV radiatoren en/of vloerverwarming?
Die investering vind ik te groot, zeker ook omdat we op termijn willen verhuizen.

Deze hele installatie kan dan mee en zou ik kunnen gaan gebruiken om een toekomstige schuur mee te verwarmen.
pi_201432549
Veel stookplezier, hout geeft een heerlijke warmte.

Inderdaad bij mist/windstil niet stoken en dan komt het wel goed.
pi_201432832
Als je een pijp tegen de gevel wilt bouwen heb je vaak een vergunning nodig van de ‘schoonheidscommissie’ (gemeente)
Verder zorg dat je boven de nok uitkomt en zorgen voor een volledige verbranding (droog hout en de juiste stookmethode, bij voorkeur de Zwitserse) en dan is er geen enkel probleem en kun je vrij schoon stoken. Met een houten veranda zou ik absoluut een Isoduct kanaal aanraden ivm de vrijkomende hitte.
pi_201432937
quote:
1s.gif Op zondag 19 september 2021 21:35 schreef NothingHappened het volgende:
Als je een pijp tegen de gevel wilt bouwen heb je vaak een vergunning nodig van de ‘schoonheidscommissie’ (gemeente)
Verder zorg dat je boven de nok uitkomt en zorgen voor een volledige verbranding (droog hout en de juiste stookmethode, bij voorkeur de Zwitserse) en dan is er geen enkel probleem en kun je vrij schoon stoken. Met een houten veranda zou ik absoluut een Isoduct kanaal aanraden ivm de vrijkomende hitte.
Is een isoduct kanaal ook gewoon een dubbelwandig (geïsoleerd) rvs rook kanaal? Want die komt er sowieso, vanaf de kachel zelf tot aan boven. Maar een pijp van Isoduct dan echt een must-have begrijp ik?
pi_201433120
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 21:42 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Is een isoduct kanaal ook gewoon een dubbelwandig (geïsoleerd) rvs rook kanaal? Want die komt er sowieso, vanaf de kachel zelf tot aan boven. Maar een pijp van Isoduct dan echt een must-have begrijp ik?
Nee, een gewone dubbelwandig geïsoleerde pijp moet volgens het bouwbesluit omkokerd worden met brandwerend materiaal op zeker 7 cm van de pijp rondom. Een isoduct pijp is ook een dubbelwandige pijp, maar met betonisolatie zodat je hem vrijwel direct op hout kunt plaatsen. Wanneer je van je kachelpijp door je houten veranda gaat zal de Isoduct minstens 30 cm door het houten plafond (ie. je veranda) moeten steken. Wat mij betreft het meest veilige (en ook het enige wat ik zou aanraden -met 30 jaar ervaring in de kachelpijperij :P ) systeem voor dit soort constructies met veel hout.
pi_201433291
quote:
1s.gif Op zondag 19 september 2021 21:54 schreef NothingHappened het volgende:

[..]
Nee, een gewone dubbelwandig geïsoleerde pijp moet volgens het bouwbesluit omkokerd worden met brandwerend materiaal op zeker 7 cm van de pijp rondom. Een isoduct pijp is ook een dubbelwandige pijp, maar met betonisolatie zodat je hem vrijwel direct op hout kunt plaatsen. Wanneer je van je kachelpijp door je houten veranda gaat zal de Isoduct minstens 30 cm door het houten plafond (ie. je veranda) moeten steken. Wat mij betreft het meest veilige (en ook het enige wat ik zou aanraden -met 30 jaar ervaring in de kachelpijperij :P ) systeem voor dit soort constructies met veel hout.
Goede tip, dankjewel! Daar ga ik dan zeker gebruik van maken.

Ik zei overigens veranda wat insinueert dat het om veel hout gaat, maar eigenlijk is het gewoon een zo goed als dichte overkapping met houten palen, met aan weerszijden bakstenen muren en een hittebestendig golfplaten dak (tot 130 graden vervorminrsvrij, smeltpunt boven de 180 graden volgens mij)

Correctie:

120 graden gegarandeerd vervormingsvrij, 180 graden vervorming, 280 graden smeltpunt. Is dubbel UV bestendig, 80% lichtdoorlatend witte polycarbonaat

[ Bericht 1% gewijzigd door tuinkabouter5000 op 19-09-2021 22:09:34 ]
  zondag 19 september 2021 @ 22:23:53 #47
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201433681
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 21:16 schreef Harry_Turtle het volgende:
Veel stookplezier, hout geeft een heerlijke warmte.

Inderdaad bij mist/windstil niet stoken en dan komt het wel goed.
Ja een kachel die buiten staat zal vast lekker warm zijn binnen :')
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201435028
quote:
1s.gif Op zondag 19 september 2021 22:03 schreef tuinkabouter5000 het volgende:

[..]
Goede tip, dankjewel! Daar ga ik dan zeker gebruik van maken.

Ik zei overigens veranda wat insinueert dat het om veel hout gaat, maar eigenlijk is het gewoon een zo goed als dichte overkapping met houten palen, met aan weerszijden bakstenen muren en een hittebestendig golfplaten dak (tot 130 graden vervorminrsvrij, smeltpunt boven de 180 graden volgens mij)

Correctie:

120 graden gegarandeerd vervormingsvrij, 180 graden vervorming, 280 graden smeltpunt. Is dubbel UV bestendig, 80% lichtdoorlatend witte polycarbonaat
Ja ok, maar dan nog zul je de dubbelwandige pijp moeten omkokeren (bij voorkeur met Holetherm) Dubbelwandig is niet gemaakt voor brandveiligheid, maar om de trek te bevorderen door middel van warmte. Rookgassen kunnen hele hoge temperaturen bereiken, veel hoger dan het smeltpunt van 280 graden.
Dan heb je dus de keus tussen omkokeren en Isoduct. Ik zou echt Isoduct aanraden en het advies geven dit niet zelf te doen ivm de verzekering bij een eventuele schoorsteenbrand.
pi_201435032
Ik bedoel dubbelwandig van holetherm en omkokeren met Promatect
  maandag 20 september 2021 @ 07:58:59 #50
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_201436491
quote:
0s.gif Op zondag 19 september 2021 22:23 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ja een kachel die buiten staat zal vast lekker warm zijn binnen :')
Perfect voor je rendement ook |:(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')