abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 15 september 2021 @ 09:11:22 #1
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201364986
Brussel (WEF, hint hint) bepaalt ALLES en wij hebben niet eens een draadje om de EU-beslommeringen te bespreken.
Terwijl, er gebeurt zoveel in Brussel. De ene keer ROVEN ze onze pensioenpotten leeg, de andere keer dwingen ze ons maatregelen te nemen voor de volksgezondheid (BEMOEIZUCHT), al naar gelang de lobbywind waait. Maar, over het algemeen boemelen ze een beetje op en neer tussen Straatsburg en Brussel en delen ze landbouwsubsidies uit. Door het vetorecht is het lastig om verder te komen dan zouteloze compromissen, hoewel met het vertrek van de immer walgelijke Britten de grootste jankerds om uitzonderingen tenminste zijn opgerot.

Baas van het soepie is momenteel Ursula von der Leyen, die in ogen van de TS in ieder geval een verademing is vergeleken met die uitgezakte, slechtgekapte borrel-Luxemburgers en -Belgen die altijd hoog in de EU te vinden zijn. Jean-Claude Juncker, mag ik een teiltje. Ursula heeft ondanks haar naam en leeftijd nog wel de energie om zich over onderwerpen uit te spreken, dat is altijd mooi.

Verdere usual suspects die je altijd tegenkomt als je met de EU te maken hebt zijn Charles Michel, Guy Verhofstadt, Donald Tusk - hoewel die laatste geloof ik even op een tour in Polen is om daar de democratie te redden. Je had altijd nog die ene Duitser, Robin Martin Schulz, maar die is wel uitgespeeld en vervangen door nietszeggende Italianen. En Timmerfrans, ik was bijna Timmerfrans vergeten.

Heb je het verder over de EU dan heb je het over geld (ONS geld) en heb je het over geld, dan heb je het over Frankfurt en de ECB, dus dan moet je nog even de namen van Draghi - huidige capo van Itali - en Lagarde
noemen. Die zorgen (mede) ervoor dat de huizenmarkt in Nederland overspannen is en dat onze pensioenen niet worden gendexeerd en dat de vakanties naar Griekenland nog steeds zo duur zijn.
pi_201365001
en?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 15 september 2021 @ 09:13:16 #3
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201365023
Vandaag houdt Von der Leyen een State of the Union, een walgelijk uit de VS overgewaaid fenomeen dat net zoals Starbucks, McDonalds, Coca Cola, Cheerleaders, Sweet Sixteen, Halloween, etcetera, met pek en veren terug de oceaan overgestuurd zou moeten worden. Maar, voorlopig is dat nog niet het geval, dus houdt Von der Leyen een State of the Union.

Wat kunnen we verwachten? Hier een voorbeschouwing:
https://www.tijd.be/dossi(...)-leyen/10332193.html

- EU-Commissievoorzitster Ursula von der Leyen leest woensdagochtend haar beleidsbrief of State of the Union voor in het Europees Parlement.
- Er komen geen grote nieuwe werven. De klemtoon ligt op de uitvoering van onder meer de Green Deal en de uitbouw van een Europese Unie voor gezondheid.
- Na het debacle in Afghanistan staan migratie, defensie en geopolitiek weer bovenaan op de Europese agenda.
- Ook het debat over de rechtsstaat kan Europa verscheuren.

Echt grote verrassingen en nieuwe wetgeving zal de State of the Union niet bevatten. Dat neemt niet weg dat de Europese uitdagingen groot zijn en de risico's op nieuwe crisissen reel. De terugtrekking van de Amerikaanse troepen uit Afghanistan en de kuiperijen van de Wit-Russische dictator Alexander Loekasjenko doen het spook van de migratiecrisis weer opdoemen en tonen de wereld hoe onmachtig Europa is. Strategische autonomie is zeker een woord dat de voormalige Duitse minister van Defensie in de mond zal nemen in Straatsburg.

Het Europees Parlement verwacht duidelijke taal van von der Leyen over de problemen van de rechtsstaat, de democratie en de persvrijheid in Europa. De spanningen met Polen en Hongarije dreigen deze herfst te escaleren. De twee landen zetten met hun almaar driester afwijzen en afwijken van Europese regels de eenheid van de Unie onder druk. De herstelplannen van Polen en Hongarije raken niet goedgekeurd en de Commissie nam deze maand financile sancties tegen Polen.
pi_201365279
Hier een voorbeschouwing van Elsevier: https://www.ewmagazine.nl(...)of-the-union-844569/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 15 september 2021 @ 11:16:37 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201367042
Ik vind zo'n state of the union het proberen waard. In de VS werkt het dus misschien kunnen we er ook iets Europees mee.
pi_201367126
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:16 schreef Hexagon het volgende:
Ik vind zo'n state of the union het proberen waard. In de VS werkt het dus misschien kunnen we er ook iets Europees mee.
In de VS is het ook grotendeels een poppenkast. In de EU waar de spreker geen rekening hoeft te houden dat ze 1 partij niet voor het hoofd stoten, maar dat met 28 regeringsleiders en de Europese Commissie bestaande uit 28 verschillende mensen uit verschillende landen en partijen moet doen... nee, zo'n speech wordt nooit wat.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 15 september 2021 @ 11:47:12 #7
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201367445
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
In de VS is het ook grotendeels een poppenkast. In de EU waar de spreker geen rekening hoeft te houden dat ze 1 partij niet voor het hoofd stoten, maar dat met 28 regeringsleiders en de Europese Commissie bestaande uit 28 verschillende mensen uit verschillende landen en partijen moet doen... nee, zo'n speech wordt nooit wat.
De State of the Union is niet veel anders dan de Amerikaanse troonrede natuurlijk. Een jaarlijks ritueel waarin de visie voor de komende tijd uiteengezet wordt. Dus ik neem aan dat de Europese Commissie toch ook wel iets van een gezamenlijke visie heeft. Dus als Ursula die op een mediavriendelijke wijze uiteen kan zetten dan heb je al je speech. Als ze op die manier een samenvatten waar ze mee bezig zijn en waar ze naartoe willen

Daar zullen vast niet meteen miljoenen kijkers voor thuis blijven maar het is denk ik wel een klein beetje dat kan helpen in het meer betrokken krijgen van mensen.
  woensdag 15 september 2021 @ 11:51:23 #8
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201367496
De Volkskrant legt de nadruk behoorlijk op de Defensie-compenent in de toespraak. Militaire samenwerking en een eigen defensie-unie, met daarin ook aandacht voor interne veiligheid zowel offline als online.
pi_201367646
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 11:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De State of the Union is niet veel anders dan de Amerikaanse troonrede natuurlijk. Een jaarlijks ritueel waarin de visie voor de komende tijd uiteengezet wordt. Dus ik neem aan dat de Europese Commissie toch ook wel iets van een gezamenlijke visie heeft. Dus als Ursula die op een mediavriendelijke wijze uiteen kan zetten dan heb je al je speech. Als ze op die manier een samenvatten waar ze mee bezig zijn en waar ze naartoe willen

Daar zullen vast niet meteen miljoenen kijkers voor thuis blijven maar het is denk ik wel een klein beetje dat kan helpen in het meer betrokken krijgen van mensen.
Maar ik denk dat in de Europese Commissie juist die gezamenlijke visie behoorlijk ontbreekt.

Als je kijkt zie je niet alleen 28 landen, er zijn er ook 12 van EVP, 7 van PES, 4 van ALDE, 2 van S&D, 1 van ECH, 1 van de Groenen en 3 clublozen. Een bonte verzameling. Maar dan is het ook nog zo dat due 12 van EVP het op heel veel punten oneens zijn, bedenk alleen al dat CDA en CU daar in zitten, maar ook het Franse LR. Binnen de commissarissen zal het verschil niet kleiner zijn.

Een gezamelijke visie? Ja, wat holle woorden op papier waar iedereen het mee eens is. En ze hebben nu een Green Deal, maar wel 1 die elke lidstaat helemaal zelf mag invullen, bij het landbouwbeleid is de GreenDeal gewoon al gesneuveld. Er is daar geen enkele verplichting iets groens te doen.

Ik zie niet echt een gezamelijke visie. Logisch ook, want we passen helemaal niet bij elkaar. Een Italiaan is niet verbonden met een Tsjech, een Portugees niet met een Nederlander. Veel meer dan wat noodzakelijke compromissen moet je nooit van de EU gaan verwachten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 15 september 2021 @ 12:30:24 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201368009
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 12:02 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar ik denk dat in de Europese Commissie juist die gezamenlijke visie behoorlijk ontbreekt.

Als je kijkt zie je niet alleen 28 landen, er zijn er ook 12 van EVP, 7 van PES, 4 van ALDE, 2 van S&D, 1 van ECH, 1 van de Groenen en 3 clublozen. Een bonte verzameling. Maar dan is het ook nog zo dat due 12 van EVP het op heel veel punten oneens zijn, bedenk alleen al dat CDA en CU daar in zitten, maar ook het Franse LR. Binnen de commissarissen zal het verschil niet kleiner zijn.

Een gezamelijke visie? Ja, wat holle woorden op papier waar iedereen het mee eens is. En ze hebben nu een Green Deal, maar wel 1 die elke lidstaat helemaal zelf mag invullen, bij het landbouwbeleid is de GreenDeal gewoon al gesneuveld. Er is daar geen enkele verplichting iets groens te doen.

Ik zie niet echt een gezamelijke visie. Logisch ook, want we passen helemaal niet bij elkaar. Een Italiaan is niet verbonden met een Tsjech, een Portugees niet met een Nederlander. Veel meer dan wat noodzakelijke compromissen moet je nooit van de EU gaan verwachten.
Als je de uitdagingen op een rij zet waarmee ze te maken krijgen dan komt daar al het nodige uit waar alle europeanen in zitten. De klimaatproblemen, de relaties met China, VS en Rusland, de opkomst van nieuwe technologie en de impact op de samenleving, de bestrijding van pandemieen. Allemaal zaken die de grenzen overstijgen en van Portugal tot Finland relevant zijn.

Beleid dat daarop gemaakt gaat worden zal ongetwijfeld vol compromissen zitten maar een visie kan ook een compromis zijn. Sowieso konden diverse plannen van de EU, of het nou om de Erasmusbeurs of over de Roaming kosten gaat, er niet komen zonder een gedeelde visie daarop. Ik denk ook niet dat een EC begint en zomaar wat gaat doen zonder eerst iets gezamenlijks te hebben.

Ik vind het dus niet goed om een eigen soort State of the union zomaar bij voorbaat af te gaan schieten. Laat ze maar eens samenvatten wat ze van plan zijn komend jaar. Dan ontstaat daar ook vanzelf discussie over.
pi_201369609
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 12:30 schreef Hexagon het volgende:
Als je de uitdagingen op een rij zet waarmee ze te maken krijgen dan komt daar al het nodige uit waar alle europeanen in zitten
Punt is echter dat er iets is dat een aantal groepen enorm graag willen geloven.... interssant genoeg zowel de nationale en europese politici zelf als de complot-gelovers en euro-skeptici...

namelijk dat 'Europa', of 'Brussel' of 'De EU' een soort van almachtige geheel zou zijn dat alles zou bepalen...
gekoppeld aan een snufje complot-theorieen rondom World Economic Forum of wat vroeger vaak aan 'Bilderberg', 'NWO' of 'reptilians' toegeschreven werd qua utopische of dystopische fantasieen over een almachtige wereldregering

de TS hgerhaalt dat hier nog eens:
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 09:11 schreef VoMy het volgende:
Brussel (WEF, hint hint) bepaalt ALLES
De kleren van de Keizer hier zijn stiekem vooral dat die hele State of de Union omver gehaald kan worden als en klein kind roept: "Deze keizer heeft helemaal geen kleren aan"...

Of het nu om immigratie gaat, over 'de situatie in Afghanistan', over gezondheidssystemen, regels voor grensverkeer, belastingsystemen die onderling multinationals pogen aan te lokken door hen belastingontwijkindsmogelijkheden te bieden... tot aan 'Het Milieu' en whatever dat zou moeten inhouden...
Of desnoods een abstract begip als 'De Rechtstaat' dat vast ook aangehaald gaat worden....

De EU heeft er eigenlijk helegaar geen zier over te zeggen...
Juist ook op terreinen die de natiestaten zelf als hoofdpijn-dossiers zien doen ze graag net alsof dat aan de EU overgelaten kan worden, om vervolgens ook zich te beklagen dat er zo weinig me gedaan wordt of juist als er voorstellen zijndat die veels te ver gaan.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  woensdag 15 september 2021 @ 18:08:23 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201372324
quote:
0s.gif Op woensdag 15 september 2021 14:29 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Punt is echter dat er iets is dat een aantal groepen enorm graag willen geloven.... interssant genoeg zowel de nationale en europese politici zelf als de complot-gelovers en euro-skeptici...

namelijk dat 'Europa', of 'Brussel' of 'De EU' een soort van almachtige geheel zou zijn dat alles zou bepalen...
gekoppeld aan een snufje complot-theorieen rondom World Economic Forum of wat vroeger vaak aan 'Bilderberg', 'NWO' of 'reptilians' toegeschreven werd qua utopische of dystopische fantasieen over een almachtige wereldregering

de TS hgerhaalt dat hier nog eens:
[..]
De kleren van de Keizer hier zijn stiekem vooral dat die hele State of de Union omver gehaald kan worden als en klein kind roept: "Deze keizer heeft helemaal geen kleren aan"...

Of het nu om immigratie gaat, over 'de situatie in Afghanistan', over gezondheidssystemen, regels voor grensverkeer, belastingsystemen die onderling multinationals pogen aan te lokken door hen belastingontwijkindsmogelijkheden te bieden... tot aan 'Het Milieu' en whatever dat zou moeten inhouden...
Of desnoods een abstract begip als 'De Rechtstaat' dat vast ook aangehaald gaat worden....

De EU heeft er eigenlijk helegaar geen zier over te zeggen...
Juist ook op terreinen die de natiestaten zelf als hoofdpijn-dossiers zien doen ze graag net alsof dat aan de EU overgelaten kan worden, om vervolgens ook zich te beklagen dat er zo weinig me gedaan wordt of juist als er voorstellen zijndat die veels te ver gaan.
De macht van het college van B&W van Eindhoven is ook vrij beperkt. Veel wordt immers door Den Haag bepaald. Toch geeft de burgemeester ook jaarlijks een speech van waar het college naartoe wil binnen de bevoegdheden en taken die ze heeft naartoe wil. En zelfs daarbij hebben ze natuurlijk niet het laatste woord, want dat is de gemeenteraad.

Dus ook de Europese Commissie heeft zijn taken en bevoegdheden en mag daarin ook initiatieven nemen. En het lijkt me ook dat als je vijf jaar lang 28 topfunctionarissen bijeen zet, ze daar iets van een visie voor uitdenken. Dus zo'n state of the union deelt jaarlijks met ons wat ze van plan zijn met de invloed en middelen die ze hebben.

Dat ze niet het laatste woord hebben is ook niet zo'n punt. Dat heeft de Amerikaanse president vaak ook niet. Dan zou je sowieso de State of the union wel kunnen schrappen als de president geen meerderheid in het congres heeft.
  dinsdag 21 september 2021 @ 11:24:17 #13
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201452639
Boris Johnson suggereerde dat Mark Rutte wel zou willen bemiddelen in het grensconflict tussen de EU en het VK bij Ierland/Noord-Ierland. Johnson kennende is dat een uit zijn duim gezogen verdraaiing van de werkelijkheid.

https://www.volkskrant.nl(...)ragmatisme~b514e8fe/

Dat zou de premier vrijdagavond hebben gezegd tijdens een diner op Downing Street 10 waarbij ook de Britse Brexit-onderhandelaar Lord David Frost aanwezig was. Nederlandse diplomaten hebben dit verhaal meteen naar het rijk der fabelen verwezen. Rutte zou slechts hebben opgeroepen tot pragmatisme.



Ik weet niet de huidige situatie met de grens, maar stel dat de Britten besluiten om geen grenscontroles meer uit te voeren tussen Noord-Ierland en GB, dan moet de EU lijkt me vrijwel alle handel met het VK opschorten en daar de Ieren vooral voor compenseren. Is dat een plausibel toekomstscenario?

Dit is ook nieuw in de EU-politiek:
https://nos.nl/artikel/23(...)euro-per-dag-betalen

Polen moet de Europese Commissie een half miljoen euro per dag betalen, totdat het land de omstreden Turw-kolenmijn sluit. Dat heeft het Europees Hof van Justitie in Luxemburg bepaald. In mei beval het hof nog de onmiddellijke sluiting van de bruinkoolmijn in het zuidwesten van het land, tot er een definitief oordeel ligt. De zaak over de kolenmijn is aangespannen door buurland Tsjechi.


Kijk, dit zijn mooie acties. Dit is wat je wil. Sluiten die mijn, teveel landen - ook Nederland - plaatsen hun 'onwenselijke' industrile activiteiten vlakbij de grens zodat de overlast bij de buren terecht komt.
pi_201555315
Macron spreekt zich uit voor Europese defensie:
twitter
Definitely not CIA
  Moderator dinsdag 28 september 2021 @ 19:14:49 #15
54278 crew  Tijger_m
42
pi_201555343
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 19:12 schreef capricia het volgende:
Macron spreekt zich uit voor Europese defensie:
[ twitter ]
Tja, dit zeg ik al een tijdje. Sinds Obama is het, of zou het wel, duidelijk moeten zijn dat de VS zijn aandacht gaat verleggen naar andere regio's in de wereld en we moeten eens stoppen met het uitgeven van enorme bedragen aan Amerikaanse defensie bedrijven terwijl we die wapensystemen ook in Europa zelf kunnen ontwikkelen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_201555501
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 19:14 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Tja, dit zeg ik al een tijdje. Sinds Obama is het, of zou het wel, duidelijk moeten zijn dat de VS zijn aandacht gaat verleggen naar andere regio's in de wereld en we moeten eens stoppen met het uitgeven van enorme bedragen aan Amerikaanse defensie bedrijven terwijl we die wapensystemen ook in Europa zelf kunnen ontwikkelen.
Idd.
Het is alleen maar goed dat het licht in Europa aan gaat dat we voor onze eigen veiligheid moeten zorgdragen.
In NL lijkt men dit nog niet te beseffen, maar andere landen wel.
Definitely not CIA
  dinsdag 28 september 2021 @ 20:41:19 #17
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201556856
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 19:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Idd.
Het is alleen maar goed dat het licht in Europa aan gaat dat we voor onze eigen veiligheid moeten zorgdragen.
In NL lijkt men dit nog niet te beseffen, maar andere landen wel.
Wij kopen nog Joint Strike Fighters voor 3x de offerteprijs ipv de alternatieven uit Zweden bijvoorbeeld. Dit kan wel richting een Airbus/Boeingsituatie gaan natuurlijk, als er binnen Europa op deze manier werk van wordt gemaakt.
  Moderator woensdag 29 september 2021 @ 01:04:12 #18
54278 crew  Tijger_m
42
pi_201559713
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 september 2021 20:41 schreef VoMy het volgende:

[..]
Wij kopen nog Joint Strike Fighters voor 3x de offerteprijs ipv de alternatieven uit Zweden bijvoorbeeld. Dit kan wel richting een Airbus/Boeingsituatie gaan natuurlijk, als er binnen Europa op deze manier werk van wordt gemaakt.
Het grootste probleem met de F-35 is dat de NL luchtmacht nu zwaar gereduceerd is in sterkte, we zijn van 5 F-16 squadrons (107 toestellen) naar 3 F-35 squadrons gegaan (52 toestellen), dat is dus gewoon een reductie in slagkracht tegen een ridicule hoge prijs voor een toestel wat nog steeds een enorme waslijst aan problemen heeft.

Verder werd er indertijd gezegd dat Nederland voor 700 miljoen aan compensatie orders zou krijgen maar tot op heden is dat niet meer dan 127 miljoen geweest voor zover ik kan zien dus ook is problematisch om het zacht uit te drukken. De Gripen is technisch minder geavanceerd maar voor 1 miljard minder hadden we 85 toestellen kunnen hebben.

Er waren nog andere opties beschikbaar maar goed, dit is waar we nu mee uit de voeten moeten maar het is voor mij een signaal dat we eigenlijk dit soort projecten gewoon binnen Europa cq de EU moeten gaan houden.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 29 september 2021 @ 15:58:12 #19
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201566121
https://www.volkskrant.nl(...)-ultimatum~b91f92f3/
quote:
De Britse vlag kan donderdag uit. Opnieuw negeert Londen doodleuk een ultimatum van Brussel om de Brexitafspraken na te komen. En opnieuw doet de EU niets. De Europese Commissie blaast geen rimpeling in Het Kanaal.

...

De Commissie weet dat het averechts werkt om met tromgeroffel een nieuw ultimatum aan te kondigen. Londen zal achterover leunen tot de nieuwe datum in zicht is en dan – hopend op slappe knien bij de EU – nieuwe concessies proberen los te peuteren. Tot nu toe werkt dat. Precies wat de lidstaten niet wilde – het steeds opnieuw verlengen van overgangsperiodes – gebeurt nu.

Mede daarom is de Commissie ermee begonnen om in alle beslotenheid de lidstaten te informeren welke harde sancties mogelijk zijn voor het geval Londen eind dit jaar nog steeds het protocol negeert. Daarbij gaat het niet alleen om de gebruikelijke rechtszaken, maar om directe handelsbeperkingen (importheffingen) alsook het afwijzen van Britse verzoeken deel te nemen aan (met EU-geld gesubsidieerde) onderzoeksprogramma’s. Ook op de sanctielijst: het inperken van de vrijheid van Britse financile dienstverleners om te opereren op de lucratieve Europese markt.
Werk maken van de Brexit, dat zou de EU eens moeten doen.
  Moderator woensdag 29 september 2021 @ 18:14:04 #20
54278 crew  Tijger_m
42
pi_201567702
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 15:58 schreef VoMy het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)-ultimatum~b91f92f3/
[..]
Werk maken van de Brexit, dat zou de EU eens moeten doen.
Als ik dat lees maakt de EU daar gewoon werk van maar doet dat op de achtergrond en niet via de tabloids zoals het VK zichzelf momenteel bestuurt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_201578469
quote:
TWEEDE KAMER WIL NIET BUITENSPEL STAAN BIJ DISCUSSIE NIEUWE EUROPESE REGELS
30 september 2021
Door Bert Van Slooten

Ze waren boos, kwaad en teleurgesteld. De financile woordvoerders willen meepraten over de nieuwe begrotingsregels waar de Europese Unie momenteel over spreekt. Maar ze hebben het gevoel dat ze telkens te laat worden genformeerd en dus langs de zijkant staan toe te kijken.

Eelco Heinen van de VVD ergerde zich tijdens een debat over de komende Eurogroep-vergadering van de Europese ministers van Financin aan de ‘ontwijkende antwoorden’ die hij elke keer krijgt. “Ik wilde tijdens de vorige vergadering weten hoe de minister denkt over de nieuwe begrotingsregels, maar ik kreeg geen antwoord. En wie schetst mijn verbazing, ze waren nauwelijks klaar met vergaderen of de minister maakt een brief openbaar die hij samen met Oostenrijk heeft geschreven, waarin precies staat wat hij er over denkt.”

“Dit kan niet zo verder.”

Volgens Heinen gaat het niet zo zeer om de inhoud: “daar ben ik het wel mee eens.” Hij wil informatie, omdat anders het parlement buitenspel staat.

Steun

Ook Inge van Dijk (CDA) wil meer informatie van het kabinet. “We moeten de aanpassing van de begrotingsregels niet alleen aan Frankrijk en Duitsland overlaten. Daar hebben we als Nederlands parlement ook wat over te zeggen.” Van Dijk is zich rot geschrokken van de analyse die de Raad van State heeft gemaakt, waarin wordt gezegd dat de Europese Centrale Bank bijna de enige opkoper is van staatsleningen, die Griekenland en Itali uitschrijven. Dat heeft gevolgen voor het begrotingsbeleid en ze wil de komende tijd dat het kabinet de exacte gevolgen in kaart brengt.

Volgens Derk-Jan Eppink (Ja21) moeten we oppassen. “Elke verandering van de Europese begrotingsregels zorgt voor verwatering”. Staatssecretaris Vijlbrief, die minister Hoekstra verving die druk is met de formatie, liet weten de Kamer de komende tijd niet te verrassen en voortaan de informatie eerder te sturen, zodat het parlement niet buiten spel staat.

Coronafonds

Het kabinet komt, volgens Vijlbrief, nog deze maand met plannen voor het coronafonds. De Tweede Kamer had vorige maand gevraagd om plannen als de formatie niet op 1 oktober zou zijn geregeld
.
https://brusselsenieuwe.n(...)uwe-europese-regels/

Nog deze maand? :')
Definitely not CIA
  Moderator vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:11:08 #22
236264 crew  capricia
pi_201599197
Macron zit er warmpjes bij:

twitter


Pollt ook tegenover Le Pen goed, 58/42:
https://twitter.com/ElectsWorld/status/1443652453036175362?s=19
Definitely not CIA
pi_203084964
quote:
Voorzitter Frankrijk wil meer weerbaarheid en autonomie voor Europese Unie

De Europese Unie moet zelfredzaam worden, in staat om de eigen burgers te verdedigen en niet bang zijn om zijn macht ook te gebruiken om voor zijn eigen belangen op te komen. "Strategische autonomie" heeft dat volgens Frankrijk. Dat land is het komend halfjaar voorzitter van de Raad van de Europese Unie, en dat voorzitterschap is ingeluid met een bezoek van de Europese Commissie aan Parijs.

De Franse plannen

• Meer defensiesamenwerking: in maart is hier een grote conferentie over.
• Stappen naar klimaatneutraliteit: Parijs wil een CO2-belasting op vervuilende producten van buiten de EU doorvoeren.
• Migratie: de sluimerende ruzie over een Europees migratiebeleid moet worden vlot getrokken. Frankrijk stelt een stappenplan voor om het vertrouwen tussen de lidstaten te herstellen.
• Europese techreuzen: meer investeren in Europese bedrijven en innovatie, om minder afhankelijk te zijn van andere landen. Amerikaanse techreuzen moeten strengere regels opgelegd krijgen.
• Europese begrotingsregels: Frankrijk wil een besluit over ruimere begrotingsregels voor de lidstaten.
• Sociaal Europa: de onderhandelingen over een Europees minimumloon moeten de komende maanden worden afgerond.
https://nos.nl/artikel/24(...)e-voor-europese-unie

Dit lijkt mij inderdaad ook hard nodig, dus hopelijk worden er flinke stappen gezet op dit gebied in het komende jaar.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 11 januari 2022 @ 04:25:25 #24
408813 crew  trein2000
pi_203134005
EP voorzitter Sassolli is overleden.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  dinsdag 11 januari 2022 @ 05:51:43 #25
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_203134108
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 januari 2022 04:25 schreef trein2000 het volgende:
EP voorzitter Sassolli is overleden.
Treurig. Was ie HIV-positief ofzo?
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  dinsdag 11 januari 2022 @ 09:38:48 #26
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203135552
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 01:04 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het grootste probleem met de F-35 is dat de NL luchtmacht nu zwaar gereduceerd is in sterkte, we zijn van 5 F-16 squadrons (107 toestellen) naar 3 F-35 squadrons gegaan (52 toestellen), dat is dus gewoon een reductie in slagkracht tegen een ridicule hoge prijs voor een toestel wat nog steeds een enorme waslijst aan problemen heeft.

Verder werd er indertijd gezegd dat Nederland voor 700 miljoen aan compensatie orders zou krijgen maar tot op heden is dat niet meer dan 127 miljoen geweest voor zover ik kan zien dus ook is problematisch om het zacht uit te drukken. De Gripen is technisch minder geavanceerd maar voor 1 miljard minder hadden we 85 toestellen kunnen hebben.

Er waren nog andere opties beschikbaar maar goed, dit is waar we nu mee uit de voeten moeten maar het is voor mij een signaal dat we eigenlijk dit soort projecten gewoon binnen Europa cq de EU moeten gaan houden.
Dit gaat niet gebeuren zolang wij NAVO lid zijn en onderdeel van ons defensiebeleid is dat wij Amerikaanse atoomwapens moeten kunnen afwerpen. En van de primaire redenen dat wij de JSF hebben is omdat de bom die op Volkel ligt er onder kan / mag hangen.


Om de discussie dan naar Europa te brengen: ik ben wel blij met het Franse voorzitterschap en de roep van Macron om een meer autonome unie met alle toeters en bellen die daar bij horen. De toekomst van Europa lijkt mij toch een rol tussen de VS en China in.

De grote vraag is of daar ook nuclear deterence bij hoort. Wmb wel, en dan zou je dus naast de Fransen ook de Duitsers moeten bewapenen met kernwapens en na gaan denken over eigen (ballistische) raketten etc.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_204339478
Eindelijk zijn 136 landen akkoord over iets noodzakelijks als een minimumtarief op de winstbelasting voor bedrijven, gaat Polen het in de EU veton.

https://nos.nl/artikel/24(...)sting-voor-bedrijven

Het krediet wat ze hadden opgebouwd met het opvangen van Oekraense vluchtelingen zijn ze al weer kwijt, gek word je van dat land.

En ja, wellicht zijn die andere wetten ook nodig, maar regel dit nu zoveel landen akkoord zijn. Ga het niet nog weer jaren uitstellen met andere wetgevingstrajecten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 6 april 2022 @ 12:43:55 #28
236264 crew  capricia
pi_204347699
De euro-crisis.
Griekenland heeft zojuist het laatste stuk van haar lening afbetaald.
twitter
Definitely not CIA
  woensdag 6 april 2022 @ 12:58:22 #29
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_204347815
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2022 12:43 schreef capricia het volgende:
De euro-crisis.
Griekenland heeft zojuist het laatste stuk van haar lening afbetaald.
[ twitter ]
Wow, wat dat betreft heeft die Eurocrisis nog een verrassend happy end.
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator woensdag 6 april 2022 @ 13:10:52 #30
236264 crew  capricia
pi_204347936
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 12:58 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wow, wat dat betreft heeft die Eurocrisis nog een verrassend happy end.
Ja. Die hebben duidelijk voor de EU gekozen.

quote:
Τέλος εποχής για το ΔΝΤ ως δανειστή της Ελλάδας! Η κυβέρνηση, αποπληρώνοντας πρόωρα και τις τελευταίες υποχρεώσεις της χώρας, κλείνει ένα γκρίζο κεφάλαιο που άνοιξε τον Μάρτιο του 2010. Μια εποχή την οποία οι Έλληνες δεν πρέπει και δεν θα ζήσουμε ποτέ ξανά.
quote:
Einde van een tijdperk voor het IMF als geldschieter in Griekenland! De regering, die vervroegd en de laatste verplichtingen van het land terugbetaalt, sluit een grijs hoofdstuk af dat in maart 2010 opende. Een tijdperk dat Grieken niet meer mogen en zullen beleven.

Vandaag, ondanks de internationale onrust, blijft de nationale economie stevig op het pad van vooruitgang en naast de burger. We zeiden het, we doen het!

Prime minister GR
https://twitter.com/Prime(...)3gyoWqH_OAjl4GQ&s=19
Definitely not CIA
pi_204347986
quote:
1s.gif Op woensdag 6 april 2022 13:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja. Die hebben duidelijk voor de EU gekozen.
[..]
[..]
https://twitter.com/Prime(...)3gyoWqH_OAjl4GQ&s=19
Zo krijgt de uitgelachen Jan Kees de Jager toch gelijk....
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 6 april 2022 @ 13:27:34 #32
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_204348068
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 13:15 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zo krijgt de uitgelachen Jan Kees de Jager toch gelijk....
Ondankbare taak vaak, dat politicus zijn.
Vr het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  maandag 11 april 2022 @ 07:03:34 #33
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204400722
Het EU parlement stemt in met de DGA-act

https://www.nu.nl/tech/61(...)sselen-van-data.html
  maandag 11 april 2022 @ 13:59:26 #34
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_204403956
quote:
0s.gif Op woensdag 6 april 2022 12:58 schreef Perrin het volgende:

[..]
Wow, wat dat betreft heeft die Eurocrisis nog een verrassend happy end.
De Griekse economie is alleen wel gehalveerd en daarmee is de staatsschuld nu relatief hoger dan het destijds was. Dus voor de IMF is het misschien goed afgelopen, voor de EU en de Grieken is het nog altijd gaande. Zie ook de lage rente die krampachtig moet worden gehandhaafd door het ECB om de vlam niet opnieuw in de pan te laten slaan.
Dijsselbloem en Duitsland hebben na Jan-Kees als echte VVD'ers dat land economisch naar de afgrond geholpen met hun krenterigheid waardoor we 10 jaar later nog steeds in een crisis zitten.
pi_205339623
CU en SGP blijven uit elkaar in het Europees Parlement: https://www.nd.nl/nieuws/(...)ief-uiteen-in-europa
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 20 juli 2022 @ 19:49:14 #36
236264 crew  capricia
pi_205404290
Draghi stopt alsnog echt op?

Dit gaat echt wel betekenis hebben voor Europa. Wouw.

Want het alternatief is vervroegde verkiezingen waar (extreem) rechts sterk naar voren zal komen.

[ Bericht 36% gewijzigd door capricia op 20-07-2022 20:01:11 ]
Definitely not CIA
  woensdag 20 juli 2022 @ 22:10:53 #37
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_205406250
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 13:41 schreef Hanca het volgende:
CU en SGP blijven uit elkaar in het Europees Parlement: https://www.nd.nl/nieuws/(...)ief-uiteen-in-europa
Dan maakt SGP wel grote kans de kiesdrempel niet te halen.
  Moderator woensdag 20 juli 2022 @ 22:34:35 #38
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205406596
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 19:49 schreef capricia het volgende:
Draghi stopt alsnog echt op?

Dit gaat echt wel betekenis hebben voor Europa. Wouw.

Want het alternatief is vervroegde verkiezingen waar (extreem) rechts sterk naar voren zal komen.
Nou ja, hij heeft zijn ontslag weer aangeboden, in Italie is dat niet per se opstappen :D

Ik weet niet hoe nieuwe Italiaanse verkiezingen gaan lopen, de rechtse partijen hebben wat klappen gehad door hun gedweep met Poetin en dat zal niet onvermeld blijven bij verkiezingscampagnes.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205418255
quote:
1s.gif Op donderdag 14 juli 2022 13:41 schreef Hanca het volgende:
CU en SGP blijven uit elkaar in het Europees Parlement: https://www.nd.nl/nieuws/(...)ief-uiteen-in-europa
Ik vind dat wel terecht, wat vind jij daarvan als trouw CU stemmer?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_205419312
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2022 15:28 schreef Hanca het volgende:
Eindelijk zijn 136 landen akkoord over iets noodzakelijks als een minimumtarief op de winstbelasting voor bedrijven, gaat Polen het in de EU veton.

https://nos.nl/artikel/24(...)sting-voor-bedrijven

Het krediet wat ze hadden opgebouwd met het opvangen van Oekraense vluchtelingen zijn ze al weer kwijt, gek word je van dat land.

En ja, wellicht zijn die andere wetten ook nodig, maar regel dit nu zoveel landen akkoord zijn. Ga het niet nog weer jaren uitstellen met andere wetgevingstrajecten.
Het optuigen van dit soort belastingkartels is een zeer gevaarlijke ontwikkeling, maar gelukkig zijn daarop grotendeels dezelfde economische wetten van toepassing als op elk ander soort kartel. :D
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_205419455
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juli 2022 22:59 schreef Tanatos het volgende:

[..]
Ik vind dat wel terecht, wat vind jij daarvan als trouw CU stemmer?
Zeer terecht, ik ben me de laatste pakweg 10 jaar steeds meer gaan storen aan de samenwerking die er vaak met SGP is, ook in provincies bijvoorbeeld. SGP is echt nog rechtser geworden, dat past totaal niet meer bij het sociale gezicht van CU (en wat mij betreft ook niet bij naastenliefde).

In de EU speelt natuurlijk het samen in 1 fractie zitten met FvD, dat is absoluut geen optie. Maar daar voor was er ook vaak discussie op sociale onderwerpen. En ik denk dat SGP en CU nu ook op het Europees belangrijke terrein landbouw vs natuur wat verder uit elkaar zijn gegroeid.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_205591084
https://bitcoinmagazine.n(...)ankrijk-en-nederland

Een van de reden dat ik graag Nederland uit de EU wil zien stappen.
  Moderator dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:37:19 #43
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205592007
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 19:02 schreef suijkerbuijk het volgende:
https://bitcoinmagazine.n(...)ankrijk-en-nederland

Een van de reden dat ik graag Nederland uit de EU wil zien stappen.
Omdat we dan economisch veel slechter af zijn? Lijkt mij een slecht idee. Netto levert de EU ons enorm veel geld op.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205592194
Je moet uit de euro, niet de EU. De EU moet alleen hervormd worden.
  Moderator dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:50:43 #45
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205592301
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 20:46 schreef BEFEM het volgende:
Je moet uit de euro, niet de EU. De EU moet alleen hervormd worden.
Want ook dat levert wat op. Oh...wacht...nee, dat doet het niet.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205592373
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 20:50 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Want ook dat levert wat op. Oh...wacht...nee, dat doet het niet.
Ja tuurlijk wel, dan kunnen we weer een normaal rentebeleid voeren en verliezen we geen tientallen miljarden aan pensioengeld.

Laat staan al het geld wat we aan de rest van Europa doneren.

Een gezamenlijke munt heeft echt weinig voordelen, bij de invoering van de Euro werd die winst ook op maar iets van een half procent geschat. Zeker nu alles digitaal gaat boeit de wisselkoers een stuk minder.
pi_205592397
De euro is een politiek project, geen economische. Gewisseld tegen de samenkomst van oost en west Duitsland.Elke serieuze econoom zal je dat vertellen.
  Moderator dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:56:13 #48
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205592432
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 20:53 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Ja tuurlijk wel, dan kunnen we weer een normaal rentebeleid voeren en verliezen we geen tientallen miljarden aan pensioengeld.

Laat staan al het geld wat we aan de rest van Europa doneren.

Een gezamenlijke munt heeft echt weinig voordelen, bij de invoering van de Euro werd die winst ook op maar iets van een half procent geschat. Zeker nu alles digitaal gaat boeit de wisselkoers een stuk minder.
Onze wisselkoers en rente beleid lag al min of meer vast voordat we in de Euro zaten, dat was toendertijd aan de D-Mark gekoppeld. Dus wat schieten we ermee op om naar die situatie terug te gaan?
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:56:51 #49
54278 crew  Tijger_m
42
pi_205592439
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 20:54 schreef BEFEM het volgende:
De euro is een politiek project, geen economische. Gewisseld tegen de samenkomst van oost en west Duitsland.Elke serieuze econoom zal je dat vertellen.
Natuurlijk is het een politiek project, dat betekent niet dat het per definitie slecht is of dat de oude situatie beter was.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_205592522
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2022 20:56 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Onze wisselkoers en rente beleid lag al min of meer vast voordat we in de Euro zaten, dat was toendertijd aan de D-Mark gekoppeld. Dus wat schieten we ermee op om naar die situatie terug te gaan?
Dat de Mark meer op de Gulden leek dan de Gulden op de Lira en de Drachme. Reken voor de grap eens uit hoeveel het onze pensioenfondsen kost.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')