Er klopt ook geen reet van allemaal.quote:Op woensdag 15 september 2021 21:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Acteur: Waarschijnlijk kleine bijrolletjes, niet eens IMDB waardig, fotomodel kan ik bevestigen, net zoals zijn oude dienstmaatje, hij had een vliegbrevet naar mijn weten voor lichte vliegtuigjes. Uit oude artikelen kwam hij naar voren dat hij de publiciteit zocht om zijn bedrijfjes te pushen en ook een beetje subsidieruif te pakken.
Stierenvechten: Veel naar gezocht, ik vermoed dat hij zich op 1 tournooi heeft ingekocht.
Het zou me niet verbazen dat hij wellicht wat vuile klusjes heeft gedaan en daar door defensie voor beloont is, het is uiterst vreemd, hij is 20 jaar weg uit leger, duikt dan op als een soort van een mans missie, en word zelfs nog Kapitein, erg raar.
Ja, wat dan ook gewoon een voortvloeisel is vanuit onderzoek door, bijvoorbeeld, een collega. Met dan dus ook daadwerkelijk nieuwe inzichten voortkomend uit, bijvoorbeeld, hoor- en wederhoor. Dit is het kopiëren en plakken van al bestaande artikelen maar door het in eigen woorden weer te geven krijgt het dan de stempel 'burgerjournalistiek'.quote:Op woensdag 15 september 2021 21:02 schreef Jippie het volgende:
[..]
Onzin, waarvoor worden persberichten geschreven? De gemiddelde journalist pikt een onderwerp en maakt daar een verhaal omheen. Alleen onderzoeksjournalisten duiken dieper de materie in.
Dat is precies m'n punt. Of dat 'lastig' zou zijn of niet, is niet zo relevant. Bij RUMAG vonden ze het ongetwijfeld ook wel eens lastig om goeie memes of oneliners te vinden of om die nog wat pakkender te maken.quote:Ik zou je bijna uitdagen om zelf iets te herschrijven. Pik een nieuwsbericht van Erasmus MC en maak daar een eigen verhaal van. Hoe meer 'feiten' in een verhaal hoe lastiger het herschrijven is.
Je snapt echt het verschil niet tussen:quote:Dus dan had je geen commentaar gehad?
Nope, dat is niet wat ik zeg.quote:Het zal je overigens zwaar tegenvallen hoe vaak er informatie van andere nieuwsbronnen wordt overgenomen, wat mij betreft niet verkeerd (met bronvermelding) , maar het lijkt erop dat jij alleen nieuws uit eerste hand kan waarderen?
Nope, een aanzienlijk deel wordt overgenomen of ingekocht van andere nieuwsbronnen/concullega's. Alleen bij Premium artikelen weet je dat er 'meer werk' is verricht of er veel geld is betaald.quote:Op woensdag 15 september 2021 23:57 schreef Poem_ het volgende:
[..]
Ja, wat dan ook gewoon een voortvloeisel is vanuit onderzoek door, bijvoorbeeld, een collega. Met dan dus ook daadwerkelijk nieuwe inzichten voortkomend uit, bijvoorbeeld, hoor- en wederhoor. Dit is het kopiëren en plakken van al bestaande artikelen maar door het in eigen woorden weer te geven krijgt het dan de stempel 'burgerjournalistiek'.
Er zit een behoorlijk verschil tussen een artikel of een zinnetje. Ik zou zeggen probeer het eens uit, de beste stuurlui staan immers aan wal.quote:[..]
Dat is precies m'n punt. Of dat 'lastig' zou zijn of niet, is niet zo relevant. Bij RUMAG vonden ze het ongetwijfeld ook wel eens lastig om goeie memes of oneliners te vinden of om die nog wat pakkender te maken.
Ik weet niet of je weet dat journalisten vaak ook hun informatie via verschillende publicaties op het internet vinden. Burgerjournalistiek verschilt van gewone journalistiek, dat heb ik al een aantal malen uitgelegd. De gewone journalisten zullen regelmatig door burgerjournalistiek op een bepaald spoor worden gezet en vice versa, ze bijten elkaar niet.quote:[..]
Je snapt echt het verschil niet tussen:
1) Een medium wat een journalist onderzoek laat doen naar een willekeurig onderwerp en daar een artikel over laat schrijven, of
2) Iemand die op internet wat artikels bij elkaar zoekt en daar een samenvatting van maakt in eigen woorden en dat de wereld in brengt als zijnde "burgerjournalistiek"?
Dat eerste levert ook daadwerkelijk nieuws op, dat tweede is oude wijn - ingekocht bij de concurrent - in nieuwe zakken, verkocht als nieuwe, unieke wijn.
Oh, dus je had bij een bronvermelding nu.nl, net zo 'enthousiast' gereageerd als dat je nu op dit burgerjournalistiek iniatief doet?quote:[..]
Nope, dat is niet wat ik zeg.
Nou dit dus. Het heeft alles in zich om 'mis' te gaan: flinke bias en vergezochte onzin. Zoals we veel al hebben gelezen van het fok detective team in de vermist / vermoord topicsquote:Op maandag 13 september 2021 16:19 schreef Peter het volgende:
De bronnen die deze journalist heeft benaderd en gesproken zijn bekend bij de redactie? Anders is het risico straks dat mensen met verzonnen verhalen aankomen zonder enige controle..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |