abonnement Unibet Coolblue
pi_201578014
Ik zou er niets mee doen, lekker laten. Wellicht is stiefzoon gewoon een introvert type dat thuis tot rust komt. Ik herken dan erg van mezelf. Ik heb genoeg vrienden, een leuke vriendengroep, maar ze kwamen vroeger zelden bij ons thuis. Thuis = rust, geen mensen om me heen.
Mijn jongste zoon is net zo, heeft vriendjes genoeg, maar in de afgelopen 2 jaar denk ik 3 speelafspraakjes gehad. Hij is echter prima sociaal, en wordt ook gewoon uitgenodigd voor feestjes etc. Maar hij heeft de rust thuis na school echt nodig, speelt dan graag alleen op zijn kamer. Oudste is het tegenovergestelde, en spreekt het liefst elke week 3 keer af, en sleept iedereen mee naar huis.
pi_201578806
quote:
0s.gif Op maandag 27 september 2021 09:32 schreef Nijna het volgende:

[..]
Deo van loveli (volgens mij is de heren variant hetzelfde als de fresh cotton), echt een aanrader. Ruikt subtiel maar ik ruik mijn puber (dame) amper nog _O_ en ik ben zelf ook helemaal om, wat een fijn spul!
Ik heb een testpakket besteld, Kim kan ook snel een puber zweetlucht hebben.
pi_201579786
quote:
0s.gif Op donderdag 30 september 2021 14:16 schreef _Ingrid_ het volgende:

[..]
Ik heb een testpakket besteld, Kim kan ook snel een puber zweetlucht hebben.
Ik heb geen aandelen, maar ^O^ hopelijk net zo'n succes als hier ;).
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_201607508
Protège moi de mes désirs.
  dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:35:47 #103
318546 Mevr_Mus
Met Mini_Musjes
pi_201642518
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 september 2021 21:11 schreef Mrs.Peel het volgende:

[..]
Ik heb deze in de kast staan:

[ afbeelding ]

Het tienerbrein

Nog niet gelezen, maar ik denk dat dit wel in de hoek zit van wat je zoekt.
Dank voor deze tip! Ik zoek idd dit soort boeken :)
Oude (on)bekende.
pi_201729696
Wat voor (vaste) klusjes laten jullie je kind doen? Waarom doe je dat of waarom doe je dat juist niet?

Die van ons is 13 en heeft een paar vaste klusjes:

1. Vaatwasser uitruimen
2. Tafel dekken
3. Kamer netjes houden (maar dit lijkt een never-ending-battle te zijn, dus daar ben ik wat minder strikt op; meestal als het weer één grote warzone is, moet hij het van mij opruimen)
4. Af en toe dingen als de kliko ophalen of een patatje halen

Hij moet dit van ons, omdat hij steeds zelfstandiger wordt maar wel onderdeel van het huishouden is. Daar mag hij best aan bijdragen. Ik kreeg commentaar van een vriend hierop - 'hij moet wel echt veel van jullie doen' - dus ik was benieuwd hoe het er bij anderen aan toe gaat. Mind you, deze vriend hoefde vroeger nooit een poot uit te steken thuis _O- .
pi_201729874
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 14:50 schreef DjVero het volgende:
Wat voor (vaste) klusjes laten jullie je kind doen? Waarom doe je dat of waarom doe je dat juist niet?

Die van ons is 13 en heeft een paar vaste klusjes:

1. Vaatwasser uitruimen
2. Tafel dekken
3. Kamer netjes houden (maar dit lijkt een never-ending-battle te zijn, dus daar ben ik wat minder strikt op; meestal als het weer één grote warzone is, moet hij het van mij opruimen)
4. Af en toe dingen als de kliko ophalen of een patatje halen

Hij moet dit van ons, omdat hij steeds zelfstandiger wordt maar wel onderdeel van het huishouden is. Daar mag hij best aan bijdragen. Ik kreeg commentaar van een vriend hierop - 'hij moet wel echt veel van jullie doen' - dus ik was benieuwd hoe het er bij anderen aan toe gaat. Mind you, deze vriend hoefde vroeger nooit een poot uit te steken thuis _O- .
Dat vind ik nog vrij weinig voor een puber :D
Mijn zoon van bijna 9 moet om de dag helpen afdrogen, in de vakanties elke dag. Verder z'n eigen spullen/troep opruimen en af en toe de kliko wegbrengen/halen.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_201729906
Ik kan niet wachten tot hij oud en zelfstandig genoeg is om het gras te maaien _O_
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_201730115
Niks gestructureerds.. Als we eens zo'n lijst verzinnen zijn we binnen een dag of 5 het wel vergeten en rommelen we gewoon door zoals eerder. :D

Meestal helpen de kinderen wel mee met het tafel dekken 's avonds en opruimen erna ook. Af en toe de kliko aan de weg zetten als het zo uitkomt. Of een boodschapje, kamer opruimen. Als ik eens iets vraag dan doen ze dat ook wel zonder (veel) gedoe..
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:29:38 #108
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_201730156
De mijne is 10 en er hangt al ruim een jaar een lijstje op de kastdeur met zijn taken.

Elke dag vaatwasser uitruimen en helpen met tafel dekken en afruimen. Soms heeft de vaatwasser niet gedraaid en heeft hij geluk.

2x per week de trappen zuigen met de kruimeldief want daar hopen de meeste kattenharen op. (als we geen schoonmaakster zouden hebben zou hij nog wel meer moeten stofzuigen)

1x per week beneden met de swiffer en 1x per week boven.

Op eigen verzoek helpt hij 1x per week met koken zodat hij recepten leert.

En als hij de prullenbak vol staat te stampen en de deksel niet meer dicht gaat mag hij die ook mooi die zak vervangen.
Bed afhalen als ik het zeg. Bed opmaken blijf ik proberen maar blijft hij lastig vinden.

Waarom? Omdat iedereen zijn steentje bij moet dragen in het gezin zodat we zo veel mogelijk tijd voor leuke dingen over houden en hij zal het ooit ook zelf moeten doen dus je kan het niet vroeg genoeg leren :7
Ik heb je lief mijn hele leven
  dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:13:08 #109
4756 Kyara
1 + 1 = 3
pi_201730795
Tafel dekken, eten en drinken voor de kat bijvullen, afval wegbrengen, eigen kamer opruimen, schone kleding in eigen kast leggen, sokken sorteren en bolletjes maken, op verzoek bed afhalen (zelfde als Lazi mbt het opmaken), af en toe een boodschap.
  Moderator dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:02:56 #110
5428 crew  miss_sly
pi_201731518
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 15:27 schreef Deepfreeze het volgende:
Niks gestructureerds.. Als we eens zo'n lijst verzinnen zijn we binnen een dag of 5 het wel vergeten en rommelen we gewoon door zoals eerder. :D

Meestal helpen de kinderen wel mee met het tafel dekken 's avonds en opruimen erna ook. Af en toe de kliko aan de weg zetten als het zo uitkomt. Of een boodschapje, kamer opruimen. Als ik eens iets vraag dan doen ze dat ook wel zonder (veel) gedoe..
Zo is het hier ook. Wij vergeten dat soort dingen altijd.
Als we iets vragen, doet ze het eigenlijk altijd. Meestal wel de tafel afruimen, gewoon mee opruimen, haar eigen was opruimen, de trap afstoffen, de katten eten geven. En in principe kookt ze op dinsdag. Ze had dit jaar tot de herfstvakantie wat ruimte om in het nieuwe ritme van de middelbare school te komen, maar ik zie ruim voldoende ruimte voor de telefoon, dus kan ze straks wel wat meer mee gaan helpen :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_201732079
Hier ook geen vaste taken eigenlijk.
We vragen soms of ze wat kunnen doen. De oudste heeft wel een tijdje standaard de vaatwasser uitgeruimd, aangezien hij een periode de enige was die thuis was en genoeg (digitaal) lesuitval had.
Als we iets vragen doen ze het meestal ook wel zonder gezeur. Heel soms doen ze iets uit zichzelf, zoals de tafel dekken. Tafel afruimen doen we eigenlijk met z’n allen. Eigen afwas in de vaatwasser zetten. Kamer moeten ze wel op orde houden natuurlijk en zeker bij de oudste van 14 is het soms vaker nodig om iets te zeggen van de vuile bordjes/ bakjes die hij naar beneden moet brengen ;) Of beddengoed afhalen.
Ik wil het zelf geen taken noemen. Bij het wonen horen gewoon dingen. Ik ben zelf wel opgegroeid met een vaste takenlijst en heb daar ook weleens aan gedacht, maar ik hoop dat iets vanuit hun zelf gaat komen.

De oudste geeft net bijv. aan dat hij liever iets anders wil eten dan friet (airfryer) wat op de planning stond. Hij gaat nu naar de winkel om ingrediënten voor roerbaknoedels te halen. Hij kookt dus ook vanavond ;)
pi_201738730
Hier moet ik werkelijk álles vragen. De vaatwasser doet hij na een halfjaar ein-de-lijk uit zichzelf, maar dat zal ook wel meer komen doordat ik hem steeds midden uit zijn spel (Fortnire, Freefire) haalde als ik thuiskwam en de vaatwasser nog niet opgeruimd was. :+
pi_201740758
Onze oudste heeft weinig vaste taken. We proberen beide kinderen hun eigen bord en beker bij ontbijt en lunch in de vaatwasser te laten zetten, maar dat gaat nooit uit zichzelf. Willen ze alweer weglopen en moeten we ze er nogmaals aan herinneren. Echt elke keer he 8)7. Overige klusjes op verzoek, als het zo uitkomt. Plastic of oud papier wegbrengen, boodschap, stofzuigen, tafel dekken. Hij sport 10 uur per week, dus hij is ook gewoon veel van huis. De jongste is 6, hij helpt wel graag maar veel dingen zijn gewoon nog lastig. Dus als ik tijd heb, onder begeleiding :P.
Venus in pocketformaat
© loveli
  woensdag 13 oktober 2021 @ 18:59:15 #114
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_201744350
Echt taken wil ik het niet noemen, maar de plank waar de boterham van dat moment op lag en de melk beker mogen naar de keuken worden gebracht.

Verder vragen we wel eens om de tafel te dekken / af te ruimen of de vaatwasser uit te ruimen. En soms vragen er het niet eens, maar doet ze het al uit zichzelf. Dat levert een een kwartiertje extra achter haar computer op. Dat werkt eigenlijk wel héél goed :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_201746250
Echt vaste taken hebben ze niet (12 en 14).
Omdat er elke keer de klad in komt, maar de jongste helpt regelmatig met tafeldekken, de oudste ruimt dan af.
Verder zetten ze hun afwas op het aanrecht, ze zorgen dat de vloer van de slaapkamer leeg is, zodat ik kan stofzuigen (als ze de zooi niet van de grond hebben, dan moeten ze het zelf stofzuigen en dat willen ze niet).
De jongste wil nog wel eens helpen met koken of een keer een boodschapje doen.
De oudste is niet zo happig op helpen.

Ik vind het ook vrij normaal dat ze een beetje bijdrage leveren aan het huishouden, maar het is me de strijd niet altijd waard...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_201746333
Hun eigen shit opruimen en gewoon een beetje meehelpen. Dat betekent dus kamer opgeruimd houden, was in de wasmand doen, na het eten de vaat in de vaatwasser zetten, een doekje over de tafel halen en stofzuigen. We hebben geen vaste regels voor meehelpen. Uit zichzelf helpen ze aardig mee, soms met het uitpakken van de boodschappen, soms door even naar de winkel te gaan, dan weer door te koken of voor de kat te zorgen. Bijna elke avond helpen ze mee met de tafel afruimen.

Wat ze ook zelf doen is twee keer per jaar hun kleding uitzoeken en een wensenlijst voor nieuwe kleding maken. En ze zijn best attent. Zo maken ze regelmatig lunch voor het hele gezin of pakken ze een kopje koffie voor me.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201746341
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 oktober 2021 15:11 schreef Declan-Harp het volgende:
Ik kan niet wachten tot hij oud en zelfstandig genoeg is om het gras te maaien _O_
:D!

Ik weet niet of ik dat aandurf. Ik koop wel een robotmaaier.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_201748163
quote:
0s.gif Op woensdag 13 oktober 2021 21:45 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
:D!

Ik weet niet of ik dat aandurf. Ik koop wel een robotmaaier.
Ik heb het één keer geprobeerd, reed hij alsnog bijna over het snoer heen _O-
Over 5 jaar nog maar eens proberen..
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  donderdag 14 oktober 2021 @ 07:19:23 #119
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_201748180
Wij zijn een paar jaar geleden weer overgestapt naar een handmaaier. Veilig te gebruiken door het hele gezin!
Ook een veel gezelliger geluid trouwens.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_201812163
Mijn stinkende pre-puber nam het woord ''kaulo'' in de mond. Ik ben hem nu echt kwijt, tijd voor een nieuwe baby :Y
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 06:21:17 #121
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_201813542
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 22:08 schreef Declan-Harp het volgende:
Mijn stinkende pre-puber nam het woord ''kaulo'' in de mond. Ik ben hem nu echt kwijt, tijd voor een nieuwe baby :Y
:D
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_201815218
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 06:21 schreef livelink het volgende:

[..]
:D
Ik ben net 30 en voel me nu al een boomer :D

Vanaf welke leeftijd kregen jullie kinderen interesse in merkkleding? Mijn zoon heeft z'n zinnen gezet op een ''Puma pakje'' aangezien ''iedereen'' in pakjes loopt tegenwoordig. Lees; een matching hoodie en joggingbroek.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_201815376
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 10:34 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]
Ik ben net 30 en voel me nu al een boomer :D

Vanaf welke leeftijd kregen jullie kinderen interesse in merkkleding? Mijn zoon heeft z'n zinnen gezet op een ''Puma pakje'' aangezien ''iedereen'' in pakjes loopt tegenwoordig. Lees; een matching hoodie en joggingbroek.
Mijn kinderen van 7 en 9 hebben 0 interesse in merkkleding, maar wel een duidelijke voorkeur voor wat ze aandoen.
Gister toevallig een leuke discussie gehad met oudste over kleedgeld. Zij vroeg waarom sommige kinderen dat hebben en ik vertelde dat dat vaak is omdat het kind heel dure kleding wil en dat ie dan zelf merkt dat je daarvoor moet sparen..
Antwoord was dat ze het echt stom vond als kinderen persé merk kleren willen en dat ze wijde pijpen bij broeken en ruches op mouwen héél lelijk vind..
ik spreek haar nog wel als ze gaat puberen :)
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 11:10:55 #124
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_201815569
Maar dat is toch niet waarom kleedgeld is?
iig ik geef mijn kind niet kleedgeld om te moeten sparen en vanwege dure kleding.
maar om te leren omgaan met geld in het algemeen en de kosten van dingen te leren.

mijn 13 jarige heeft echt een eigen smaak en bemoei ik mij niet meer mee.
mijn bijna 11 jarige trekt alles aan wat ik voor hem koop. zoals laatst een knalgele broek. *O* *O*
Maar wel zo rond de 7 a 8 zien ze hier wat anderen hebben en soms vinden ze dat zo tof dat ze het ook willen.
(puma is overigens vaak heel goedkoop te vinden bij dingen als scapino,plutosport, bristol etc)
pi_201815814
quote:
17s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:10 schreef Budabuddumbam het volgende:

(puma is overigens vaak heel goedkoop te vinden bij dingen als scapino,plutosport, bristol etc)
Guess again.. ;(
Ik heb nu 2 setjes van Marktplaats gehaald, dat vindt hij overigens prima. Hij heeft veel tweedehands kleding en dat stoort hem gelukkig (nog) niet ;)
Ik kán gewoon geen 50/60 euro uitgeven aan een setje wat hij één winter kan dragen.

Als hij straks als puber wat langer stabiel is qua lengte kan het wel.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_201815880
nou ja, ik bedoel dus dat je leert dat een broek van 120,- best wel duur is en je daar ook bijna een hele garderobe van kan kopen. Dat je dus óf meer kan kopen óf een paar dure dingen. Omgaan met geld dus ja. En in mijn ervaring starten mensen er vaak eerder mee bij kinderen met een nogal dure smaak..
pi_201815916
quote:
0s.gif Op maandag 18 oktober 2021 22:08 schreef Declan-Harp het volgende:
Mijn stinkende pre-puber nam het woord ''kaulo'' in de mond. Ik ben hem nu echt kwijt, tijd voor een nieuwe baby :Y
Dat werd hier laatst door de 10 jarige ook veelvuldig gebruikt, waarbij de 8 jarige dat (in iets mindere) mate ook ging doen.

Moet ik zeggen dat ik nadat ik er iets van heb gezegd het niet meer heb gehoord (don’t jinx it..)
Maar goed er wordt hier de laatste tijd door de oudste wel meer op een ‘bepaalde manier’ gepraat, met bijbehorende lichaamshouding ;(

Hopelijk slaat hij er niet erg in door want daar zit bij mij wel een ‘irritatiefactortje’. Maar goed, we zien wel :')

Merkkleding is hier nog niet aan de orde. De oudste (jongen) draagt het liefst hoody’s (als het maar lekker zit, uiterlijk is minder belangrijk, ook al is de print versleten en begint het krap te worden qua maat mag het nog niet weg eigenlijk)

Jongste wil wel graag mooie kleding, maar ze kan net zo goed van de zeeman iets mooi vinden, die is echt nog niet bezig met merken.

Ze zit er alleen mee dat broeken altijd afzakken aan de achterkant als ze gaat zitten (en dus haar billen deels zichtbaar worden). Iemand daar de gouden tip voor?
Hebben al verschillende merken en soorten broeken geprobeerd, maar altijd het zelfde effect helaas. Knoopsgatelastiek doet ook niks af

Ze is een slanke meid (maar geen super skinny benen) maar wel een wat holle rug. Ik denk dat dat wellicht de oorzaak is
(Fysio gaf aan dat daar niets aan hoefde te gebeuren dus zal ook niet heel erg zijn).

Maar goed, voor nu heeft ze vooral leggings/rokjes/jurkjes aan, en dat mag natuurlijk ook, maar af en toe een broek vind ik ook wel mooi/handig (en ze wil op zich ook wel een broek aan, als haar billen maar niet boven de broek uit komen als ze zit)

En een riem lijkt me gewoon ook niet zo praktisch voor een kind van 8 maar misschien valt dat wel mee..
pi_201816025
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:36 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Dat werd hier laatst door de 10 jarige ook veelvuldig gebruikt, waarbij de 8 jarige dat (in iets mindere) mate ook ging doen.

Moet ik zeggen dat ik nadat ik er iets van heb gezegd het niet meer heb gehoord (don’t jinx it..)
Maar goed er wordt hier de laatste tijd door de oudste wel meer op een ‘bepaalde manier’ gepraat, met bijbehorende lichaamshouding ;(

En een riem lijkt me gewoon ook niet zo praktisch voor een kind van 8 maar misschien valt dat wel mee..
Herkenbaar :X

Een riem lijkt me een prima oplossing voor als ze een broek wil dragen :Y
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:08:00 #129
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_201816326
Hier in huis is straattaal geen probleem, Wij(man ik en 13 jarige) praten zelf ook wel met straattaal en is het gewoon onderdeel van onze vocabulaire :@ :')
(niet echt de scheldwoorden gewoon de normale woorden zoals bijvoorbeeld nassen,gucci,shoebas,thallas)
komt doordat zowel ik als mijn man veel luisteren naar rap en wel gewoon op de hoogte zijn van die nederlandse subcultuur :D sommige woorden blijven dan hangen of gebruiken we een tijdje als grapje en blijft dan hangen.

De andere kinderen hebben echt 0 interesse in straattaal want als je ouders het gebruiken is het stom dus ik denk niet dat we bang hoeven te zijn voor kinderen die denken dat ze er mee kunnen provoceren. *O*
pi_201816615
quote:
17s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:08 schreef Budabuddumbam het volgende:

De andere kinderen hebben echt 0 interesse in straattaal want als je ouders het gebruiken is het stom dus ik denk niet dat we bang hoeven te zijn voor kinderen die denken dat ze er mee kunnen provoceren. *O*
Herkenbaar maar dan met dialect. Dat vinden de kinderen echt verschrikkelijk. En het is echt niet dat wij overwegend dialect praten, wel ‘gewoon’ Brabants maar niet echt plat. Maar er zitten wel eens wat woorden tussen.. dat vinden ze echt helemaal niets. Heel af en toe proberen ze het zelf, maar dat klinkt dat ook gewoon niet (of ze komen met zelf bedachte ‘dialect’ woorden :D )

Tegenwoordig proberen ze ook wat Vlaams, tenminste ze beginnen dan elke zin met ‘slee’ of ‘alleekus’ en proberen dan het Vlaams te imiteren. Lijkt nog niet bijna, maar wel heel grappig :P
pi_201816699
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:30 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]
Guess again.. ;(
Ik heb nu 2 setjes van Marktplaats gehaald, dat vindt hij overigens prima. Hij heeft veel tweedehands kleding en dat stoort hem gelukkig (nog) niet ;)
Ik kán gewoon geen 50/60 euro uitgeven aan een setje wat hij één winter kan dragen.

Als hij straks als puber wat langer stabiel is qua lengte kan het wel.
Je hebt zulke setjes ook nog voor een leuke prijs bij die outlets zoals Rosada of Batavia stad. Daar halen wij nog wel eens van zulke pakjes.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  dinsdag 19 oktober 2021 @ 12:44:04 #132
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_201816779
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:31 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Herkenbaar maar dan met dialect. Dat vinden de kinderen echt verschrikkelijk. En het is echt niet dat wij overwegend dialect praten, wel ‘gewoon’ Brabants maar niet echt plat. Maar er zitten wel eens wat woorden tussen.. dat vinden ze echt helemaal niets. Heel af en toe proberen ze het zelf, maar dat klinkt dat ook gewoon niet (of ze komen met zelf bedachte ‘dialect’ woorden :D )

Tegenwoordig proberen ze ook wat Vlaams, tenminste ze beginnen dan elke zin met ‘slee’ of ‘alleekus’ en proberen dan het Vlaams te imiteren. Lijkt nog niet bijna, maar wel heel grappig :P
ik kom zelf uit het oosten des lands, en vroeger praatte ik ook echt plat en mensen begrepen mij echt niet toen ik naar de randstad verhuisde, ik gooi er soms nog wel wat woorden doorheen ookal woon ik er al 30 jaar niet meer. _O- en vlaams zou ik wel heel leuk vinden want dat bezit ik ook :') ik keek als kind heel erg graag naar vlaamse tv
pi_201817036
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 12:38 schreef Tally het volgende:

[..]
Je hebt zulke setjes ook nog voor een leuke prijs bij die outlets zoals Rosada of Batavia stad. Daar halen wij nog wel eens van zulke pakjes.
Dat is weer uit de richting van Fryslân :') :D
Ik ben voorlopig weer voorzien!
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_201817071
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:01 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]
Dat is weer uit de richting van Fryslân :') :D
Ik ben voorlopig weer voorzien!
En niet een klein beetje ook :@

Wij doen het ook alleen maar als we in de buurt zijn hoor :P Gaan niet speciaal daar heen voor een dagje. Ik vind shoppen toch al vreselijk :D
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_201817084
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:36 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Dat werd hier laatst door de 10 jarige ook veelvuldig gebruikt, waarbij de 8 jarige dat (in iets mindere) mate ook ging doen.

Moet ik zeggen dat ik nadat ik er iets van heb gezegd het niet meer heb gehoord (don’t jinx it..)
Maar goed er wordt hier de laatste tijd door de oudste wel meer op een ‘bepaalde manier’ gepraat, met bijbehorende lichaamshouding ;(

Hopelijk slaat hij er niet erg in door want daar zit bij mij wel een ‘irritatiefactortje’. Maar goed, we zien wel :')

Merkkleding is hier nog niet aan de orde. De oudste (jongen) draagt het liefst hoody’s (als het maar lekker zit, uiterlijk is minder belangrijk, ook al is de print versleten en begint het krap te worden qua maat mag het nog niet weg eigenlijk)

Jongste wil wel graag mooie kleding, maar ze kan net zo goed van de zeeman iets mooi vinden, die is echt nog niet bezig met merken.

Ze zit er alleen mee dat broeken altijd afzakken aan de achterkant als ze gaat zitten (en dus haar billen deels zichtbaar worden). Iemand daar de gouden tip voor?
Hebben al verschillende merken en soorten broeken geprobeerd, maar altijd het zelfde effect helaas. Knoopsgatelastiek doet ook niks af

Ze is een slanke meid (maar geen super skinny benen) maar wel een wat holle rug. Ik denk dat dat wellicht de oorzaak is
(Fysio gaf aan dat daar niets aan hoefde te gebeuren dus zal ook niet heel erg zijn).

Maar goed, voor nu heeft ze vooral leggings/rokjes/jurkjes aan, en dat mag natuurlijk ook, maar af en toe een broek vind ik ook wel mooi/handig (en ze wil op zich ook wel een broek aan, als haar billen maar niet boven de broek uit komen als ze zit)

En een riem lijkt me gewoon ook niet zo praktisch voor een kind van 8 maar misschien valt dat wel mee..
Ik heb voor oudste nu Garcia broeken met hoge taille. Die zitten haar mooi en lekker.
*poef* nu is het weg
pi_201817088
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:03 schreef Tally het volgende:

[..]
En niet een klein beetje ook :@

Wij doen het ook alleen maar als we in de buurt zijn hoor :P Gaan niet speciaal daar heen voor een dagje. Ik vind shoppen toch al vreselijk :D
Lang leve Marktplaats ;) Dit is voor het eerst dat hij iets specifieks wil hebben, dus prima opgelost zo.
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_201817189
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 13:05 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]
Lang leve Marktplaats ;) Dit is voor het eerst dat hij iets specifieks wil hebben, dus prima opgelost zo.
Ik ben blij dat die van mij nog geen specifieke eisen hebben :D
Afgelopen weekend kleding gekregen van mijn vriendin. Haar dochter is een stuk ouder dan mijn oudste.
En mijn oudste vind het geweldig want het zijn kleren die "insert naam van haar dochter" heeft gedragen O+
En de jongste, onze fashionista (ofzo), die heeft een aparte smaak en combineren van rare kledingstukken vind zij geweldig. Nou ja prima.
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
pi_201822605
Ik wilde altijd per sé een hemd aan, ivm broek en tocht aan de achterkant. Lekkere lange van de zeeman (zwart). Hele puberteit gedragen en nu nog steeds eigenlijk altijd een hemdje.
Kwak
pi_201825872
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:36 schreef hilliebillie het volgende:
En een riem lijkt me gewoon ook niet zo praktisch voor een kind van 8 maar misschien valt dat wel mee..
Mijn broeken zitten achter ook altijd veel te laag als ik zit, zelfs met riem. Daarom extra lange hemden.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  woensdag 20 oktober 2021 @ 14:04:24 #140
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_201831389
@Declan-Harp Vinted! De dames van mijn zus kopen daar echt alles, dure schoenen voor weinig,merkkleren, vintage kleding, ook voor hun broertje van 12. Ze maken er echt een sport van, verkopen er ook veel op!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_201831497
quote:
0s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 14:04 schreef oh-oh het volgende:
@:Declan-Harp Vinted! De dames van mijn zus kopen daar echt alles, dure schoenen voor weinig,merkkleren, vintage kleding, ook voor hun broertje van 12. Ze maken er echt een sport van, verkopen er ook veel op!
Ik heb er wel eens gekeken inderdaad, maar vind het enorm onoverzichtelijk :@ Zal vast aan mij liggen..

Maar een goed alternatief voor MP en de kringloop inderdaad!
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_201831565
Je moet wel een beetje goed zoeken en door de troep heen willen scrollen (goede filters aanzetten helpt ook) maar ik ben ook fan van Vinted. :)
  woensdag 20 oktober 2021 @ 14:21:15 #143
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_201831609
:') Ik laat mijn nichtje zoeken als ik echt iets specifieks zoek. Hele nieuwe Air Jordan's voor 30 euro uit Parijs bv :D
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_201833771
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 oktober 2021 11:30 schreef Declan-Harp het volgende:

[..]
Guess again.. ;(
Ik heb nu 2 setjes van Marktplaats gehaald, dat vindt hij overigens prima. Hij heeft veel tweedehands kleding en dat stoort hem gelukkig (nog) niet ;)
Ik kán gewoon geen 50/60 euro uitgeven aan een setje wat hij één winter kan dragen.

Als hij straks als puber wat langer stabiel is qua lengte kan het wel.
Bij ons mogen ze voor dat soort wensen lekker zelf sparen. Of ze kunnen het als cadeau vragen voor hun verjaardag.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  woensdag 20 oktober 2021 @ 19:52:07 #145
460295 Budabuddumbam
What does the fox say?
pi_201835769
Vinted is van nike, sportmerken en designer bijna alles nep, wel vaak mooi nep maar toch.

ik vind 50 voor een setje nog wel meevallen, dat zou ik overwegen.
ik vind mijn kind een matchend puma pak zien dragen naar school bijvoorbeeld veel pijnlijker ;( ;)
pi_201836831
quote:
17s.gif Op woensdag 20 oktober 2021 19:52 schreef Budabuddumbam het volgende:

ik vind mijn kind een matchend puma pak zien dragen naar school bijvoorbeeld veel pijnlijker ;( ;)
o|O
This doctor said to me; ''Mental illness is not an airborne virus.''
And this guy would say ''I don't really even want you to say mental illness.
I want you to say mental injury. You are not this way by accident.''
Cracked up; the Daryll Hammond Story
pi_201915935
Mijn dochter krijgt vandaag haar A diploma O+ Helemaal leuk natuurlijk, alleen... neem je als ouder zijnde nog wat mee naar dat zwembad wat betreft een presentje? Ik weet dat ouders vroeger wel bosjes bloemen meenamen, maar gebeurt dat nog steeds?
pi_201915952
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 08:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
Mijn dochter krijgt vandaag haar A diploma O+ Helemaal leuk natuurlijk, alleen... neem je als ouder zijnde nog wat mee naar dat zwembad wat betreft een presentje? Ik weet dat ouders vroeger wel bosjes bloemen meenamen, maar gebeurt dat nog steeds?
Bij de 4 diploma's (2 kinderen), hadden we wel iets kleins mee. Behalve de laatste, maar die hadden we een MC maaltijd beloofd..

Maar genoeg ouders die niks mee hadden, net zoveel hadden iets kleins mee. En eentje kreeg echt allemaal cadeautjes van de halve familie, leek wel sinterklaas :D
pi_201916002
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 08:28 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Bij de 4 diploma's (2 kinderen), hadden we wel iets kleins mee. Behalve de laatste, maar die hadden we een MC maaltijd beloofd..

Maar genoeg ouders die niks mee hadden, net zoveel hadden iets kleins mee. En eentje kreeg echt allemaal cadeautjes van de halve familie, leek wel sinterklaas :D
Ik vrees dat ik niet zo heel veel tijd heb om nog iets te kopen, maar ik heb nog wel een leuk doorzichtig bakje wat dicht kan. Stop ik daar wat snoepjes in en een geschreven briefje :)
pi_201923048
Wat fijn sunshine dat ze vandaag op mag voor haar a-diploma *O*

Wij hebben nooit iets meegenomen naar diplomazwemmen. Ze kregen daar van de zwemschool een diploma, medaille (en een roosje, bij de zwemschool van de jongste). We vonden het wel altijd een mooie reden om uit eten te gaan, dus dan mocht de gene die het diploma gehaald had kiezen waar we gingen eten (wat overigens altijd de zelfde plek was :P ).
De jongste had voor haar c diploma ipv uit eten een zeemeerminnenstaart gekregen omdat ze nog graag op zeemeerminzwemmen wilde (maar die heeft ze ook pas later gekregen niet op de dag zelf)
  woensdag 27 oktober 2021 @ 18:59:14 #151
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_201923210
Hier hadden we geloof ik een snoepzak oid mee bij A, en bij het B diploma een snorkel en bij C opduikringen (zwembad-gerelateerde kadootjes dus). Het was net voor de zomer, dus waarschijnlijk hadden we die anders toch wel aangeschaft.
pi_201923907
Volgens mij waren er weinig ouders die hun kinderen cadeautjes gaven als ik het zo zag. Één kind liep met een joekel van een cadeau naar buiten.

Ik heb vanmiddag nog een leuke toepasselijke sleutelhanger gekocht en een kaartje erbij.
pi_201929784
Wij gaven geen cadeautje in het zwembad, volgens mij kregen ze thuis wel iets, maar ik weet het niet meer precies eigenlijk.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_201929929
Wij gaven/geven wel een cadeautje voor een zwemdiploma. De zwemlessen gaan bij ons niet echt vanzelf, dus zo'n mijlpaal vieren we. Maar niet in het zwembad, die hele uitreiking is al chaotisch en druk genoeg, daar wil ik persoonlijk zo snel mogelijk weg :@. Daarom thuis een cadeautje.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_201930124
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:13 schreef Phaidra het volgende:
Wij gaven/geven wel een cadeautje voor een zwemdiploma. De zwemlessen gaan bij ons niet echt vanzelf, dus zo'n mijlpaal vieren we. Maar niet in het zwembad, die hele uitreiking is al chaotisch en druk genoeg, daar wil ik persoonlijk zo snel mogelijk weg :@. Daarom thuis een cadeautje.
Wij hebben het ook thuis gegeven :)

Bij ons gingen de zwelessen ook niet vanzelf. Op een gegeven moment moeten ze onder een mat door zwemmen en dat vond ze heel eng. Dat heeft wel wat lessen geduurd voordat het lukte. Helemaal niet erg, maar het heeft er wel voor gezorgd dat ik haar een periode haast niet mee kreeg naar zwemles. Elke keer huilen en paniek. En nog steeds nu ze haar diploma gehaald heeft vindt ze zwemles niet leuk.

Ik gok dat ze niet meer door wil gaan voor C :P
pi_201930744
Haha nee, hier ook geen C. Wij hebben altijd gezegd dat A&B moeten, en door voor C mogen ze zelf beslissen. Het feit dat je met (regen)jas aan moest zwemmen was voor de oudste een reden om sowieso niet door te gaan, dat vond hij een eng idee. En anders was het afzwemmen voor B traumatisch genoeg om het nooit meer te willen. Door het gat zwemmen vond hij tijdens de zwemlessen nooit een probleem, maar door de zenuwen lukte het tijdens het afzwemmen niet. Aan het eind werd centraal gezegd: "En, heeft iedereen zijn diploma???" Antwoord: "Ja, op 1 na, want die moet nog even door het gat duiken!". Dat was onze zoon dus. Het was zo vernederend en onpedagogisch. Het is dat je daar geen stennis kan gaan schoppen, maar ik was woest. Het is hem uiteindelijk wel gelukt en zijn eigen zwemjuf was heel trots (en wij uiteraard ook) maar het was niet ok. Volgens mij was er een controleur aanwezig, dat ze zo streng waren. Maar dat hadden ze echt anders moeten aanpakken.

Jongste is nu 2 jaar bezig (natuurlijk met corona-stops tussendoor) en zit nu net in badje 2. Dus dat afzwemmen gaat nog wel even duren.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_201938455
Onze oudste deed lang over A, maar die ging onverstoorbaar door voor B en daarna C.
De jongste had in no time A en B volgde ook vrij vlot. Toen ze voor C door dat gat ging en dat niet lukte, gingzwemm en nog wat rare dingen, dat gat kwam ze nooit meer door...).
We zijn gestopt toen.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_201939438
Het plan was wel ABC. Maar toen oudste na 3 jaar eindelijk B had, raadde de badjuf af om verder te gaan.
Jongste is waterrat, dus we hebben gezegd dat hij ABC moet halen, of minimaal 2 jaar.. Maar ook bij hem ging het niet helemaal lekker, dus ook na AB gestopt. Wel hebben ze allebei in groep 6-7-8 nog zwemmen met school, dus ze krijgen dan nog wel lekker wat oefening.
pi_201939669
Oudste ging vrij vlot door A, B, C.
Jongste was langzaam met badje 1 en 2. Toen natuurlijk gedoe met coronasluiting. Maar zo te zien was dat wel goed voor m, want nu gaat t beter.. Hij mocht afgelopen keer nog niet afzwemmen voor B omdat de borstcrawl nog helemaal niet ging, maar nu heeft ie de toezegging dat ie in december af mag zwemmen (en dan misschien ook al meteen voor C, badmeester ging vragen of dat mocht, want op die borstcrawl na kan ie alles voor C ook al.) Het was laatst kijkles en ik had m sinds eeuwen niet zien zwemmen, maar ik was echt verbaasd over de krachtige slag, prachtige duik en moeiteloos onder water door dat C gat.. Maar met de borstcrawl krijgt hij zijn armen niet boven water, ziet r echt niet uit.. Maar goed, daar kunnen ze tot december aan schaven..
pi_202095879
Oudste dochter is 14, zit in de 3e middelbare school en we hebben niet het idee dat de lesstof te moeilijk is, maar ze lijkt het bijltje erbij neer te gooien, stond ze vorig jaar nog dikke voldoendes, de onvoldoendes druppelen binnen nu.
Het kan haar niks schelen, niet of ze blijft zitten of moet afstromen. Zodra het kan wil ze stoppen met school en niks meer doen. Ze weet niet wat ze wil worden, of ze blijft herhalen dat ze niks wil.
Ze heeft de afgelopen 2 jaar ook niet heel hard hoeven werken en de motivatie was er toen ook al niet echt.

Nu heeft ze ass, wat wellicht ook meespeelt, ze is sociaal emotioneel wat jonger dan 14.
Maar ik ben benieuwd of dit ook iets pubers eigen is?
Ik hoor wel vaker kinderen die in de 3e ineens niet meer mee lijken te komen...

Ik ga het hier ook met haar begeleider over hebben, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dit bij een doorsnee puber is...
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 9 november 2021 @ 10:24:02 #161
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_202095958
Ik weet niet wat een doorsnee puber is :P maar dat het met name in de 3de lastiger wordt qua motivatie heb ik al van verschillende mensen gehoord.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 10:17 schreef Nijna het volgende:
Het kan haar niks schelen, niet of ze blijft zitten of moet afstromen. Zodra het kan wil ze stoppen met school en niks meer doen. Ze weet niet wat ze wil worden, of ze blijft herhalen dat ze niks wil.
Heeft ze die onverschilligheid alleen mbt school? Heeft ze het, lesstof aside, wel fijn op school? De Puber hier heeft een vrij duidelijk toekomstplan, en dat helpt enorm in zijn motivatie merk ik.
pi_202096044
Hier is de derde het moeilijkste jaar. De meeste vakken tegelijk en meer in de volle breedte&diepte, waardoor er best wat gevraagd wordt van de overzicht/planning.

Zou ze daardoor gewoon de bomen door het bos niet meer zien en de handen maar in de lucht gooit?

Merk dat de mijne er ook moeite mee heeft, zelfs vakken die normaal prima gaan komen met onvoldoendes terug nu na de toetsweek. Nu wil hij wel om bij zijn vrienden te blijven, maar echt veel inzet is hij niet gewend, dus dat is echt even wennen en volhouden. En dat volhouden gaat niet zo lekker samen met puber. En dan zit je met een 14- jarige toch wel ergens tussen ik ga alles met hem plannen en in de gaten houden, of toch gewoon dan maar onderuit gaan en afstromen (hier blijf je in principe niet zitten in 3a, dan wordt het 4h). Ik laat hem maar een beetje sudderen, maar wel af en toe even op gang duwen, omdat hij zelf niet volhoud..
pi_202096246
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 10:24 schreef Nanukerst het volgende:
Ik weet niet wat een doorsnee puber is :P maar dat het met name in de 3de lastiger wordt qua motivatie heb ik al van verschillende mensen gehoord.
[..]
Heeft ze die onverschilligheid alleen mbt school? Heeft ze het, lesstof aside, wel fijn op school? De Puber hier heeft een vrij duidelijk toekomstplan, en dat helpt enorm in zijn motivatie merk ik.
Ze heeft op school contact met een paar meiden, ik heb de indruk dat ze haar ook gewoon nemen zoals ze is en dat is echt fijn. Als we zeggen dat als ze moet afstromen, ze dan mogelijk niet meer bij ze in de klas zit dan kan dat haar ook niet heel veel schelen (of ze zegt het alleen maar).
Ze is helemaal wat onverschillig en ik vraag me ook wel eens af of ze zich wel ok voelt...

@Deepfreeze, we helpen al met plannen en ik stuur haar aan om huiswerk te gaan maken. Mijn man kijkt af en toe inhoudelijk mee bij de exacte vakken. Het lastige is dat ze vooral met die exacte vakken moeite heeft nu, althans als ik de cijfers zie. Maar dat het wel diezelfde exacte vakken zijn die ze zou willen kiezen voor volgend jaar.
Of misschien moet ik dat anders zeggen... wat haar betreft zijn de 2 profielen met geschiedenis absoluut geen optie. Dan blijven er 2 keuzes over... natuur en techniek of natuur en gezondheid en dat zie ik haar ook niet doen...
Ik maak me hier wel zorgen over, van de week nog maar eens met haar begeleider over hebben, kijken of we hier iets mee kunnen/moeten en wat dan.
Het is natuurlijk niet alleen puberteit of ass, maar zal wel een combinatie van beiden zijn.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_202096457
@Nijna, De mijne heeft geen ASS, maar heeft wel veel kenmerken. Dus voor hoever hij een gewone puber is? :P

De mijne vind de exacte vakken leuk en weet welk profiel hij gaat kiezen. Normaal haalt hij ook prima cijfers voor de exacte vakken. Maar nu een 4,7 terug voor wiskunde. Dus dat mag hij dan weer gaan ophalen, want je moet een 6,5 staan voor wiskunde dit jaar op wisB te mogen kiezen volgend jaar..
Duits is sowieso drama een 3 als eindcijfer vorig jaar. Maar filosofie, frans, geschiedenis, aardrijkskunde, biologie zijn erg wisselvallig (tussen 4 en 7). Vorig jaar viel het kwartje net de goede kant op bij de laatste toetsweek. Veel eindcijfers tussen de 5,5 en 6 :X
Maar ik ging zelf mijn hele vwo met de hakken over de sloot over, tot het examen aan toe. En oudste lijkt erg op mij. Dus ik paniek nog niet
pi_202219611
Ik word echt helemaal gek hier; vorige week z'n telefoon gesloopt, vandaag z'n laptop van school (oortjes tussen het dichtklappen laten zitten). En vorig jaar de tv in de woonkamer (gelukkig verzekering), z'n eigen tv al van het bureau gewipt, etc. etc. De tyfus zeg, er kan niks heel blijven bij hem; is dit normaal? :( :(
pi_202219852
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 16:08 schreef DjVero het volgende:
Ik word echt helemaal gek hier; vorige week z'n telefoon gesloopt, vandaag z'n laptop van school (oortjes tussen het dichtklappen laten zitten). En vorig jaar de tv in de woonkamer (gelukkig verzekering), z'n eigen tv al van het bureau gewipt, etc. etc. De tyfus zeg, er kan niks heel blijven bij hem; is dit normaal? :( :(
Bedoel je dan met opzet kapot maken? Of door lomp gedrag zonder de opzet om het te slopen?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_202219904
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 16:08 schreef DjVero het volgende:
Ik word echt helemaal gek hier; vorige week z'n telefoon gesloopt, vandaag z'n laptop van school (oortjes tussen het dichtklappen laten zitten). En vorig jaar de tv in de woonkamer (gelukkig verzekering), z'n eigen tv al van het bureau gewipt, etc. etc. De tyfus zeg, er kan niks heel blijven bij hem; is dit normaal? :( :(
Doet ie het met opzet??

Ik vind dit niet normaal. Ik heb af en toe 2 ongeleide projectielen maar ze hebben nog nooit iets van wat jij benoemd gesloopt.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_202219912
quote:
16s.gif Op woensdag 17 november 2021 16:26 schreef Nijna het volgende:

[..]
Bedoel je dan met opzet kapot maken? Of door lomp gedrag zonder de opzet om het te slopen?
Lomp gedrag natuurlijk. Althans, dat mag ik hopen, anders kan 'ie een enkeltje voordeur krijgen van me.
pi_202219929
Van zijn telefoon hadden we vorig jaar al aangegeven, brokken is dokken, en hij is verslingerd aan dat ding, dus die is echt volledig voor zijn eigen rekening. De komende paar maanden of halfjaar heeft 'ie geen telefoon meer bijv.
pi_202219960
Er gaat ook hier wel eens iets stuk, per ongeluk.
Ik heb zelf ook wel eens uit onhandigheid mijn laptop de trap af laten vallen (kunnen ze niet tegen :') ...).

Maar dat is niet zo regelmatig als jij beschrijft, gelukkig.
Ik denk dat ik dan op een gegeven moment zou zeggen: zelf betalen.
En als ze opzettelijk iets kapot maken mogen ze ook zelf betalen.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_202219984
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 16:34 schreef Nijna het volgende:
Er gaat ook hier wel eens iets stuk, per ongeluk.
Ik heb zelf ook wel eens uit onhandigheid mijn laptop de trap af laten vallen (kunnen ze niet tegen :') ...).

Maar dat is niet zo regelmatig als jij beschrijft, gelukkig.
Ik ben er vrij zeker van dat het allemaal per ongeluk gaat, want hij denkt echt werkelijk he-le-maal nergens aan (telefoon vloog uit zijn jaszak bijv. toen 'ie aan het kutten met vriendjes was) en hij heeft volgens mij ook geen idee van de waarde van spullen, maar damn... :'(

[ Bericht 3% gewijzigd door DjVero op 17-11-2021 16:41:40 ]
pi_202220012
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 16:34 schreef Nijna het volgende:
Er gaat ook hier wel eens iets stuk, per ongeluk.
Ik heb zelf ook wel eens uit onhandigheid mijn laptop de trap af laten vallen (kunnen ze niet tegen :') ...).

Maar dat is niet zo regelmatig als jij beschrijft, gelukkig.
Ik denk dat ik dan op een gegeven moment zou zeggen: zelf betalen.
En als ze opzettelijk iets kapot maken mogen ze ook zelf betalen.
Maar wat doe je als dat geld er niet is? Hij heeft ¤10 op zijn rekening staan :') . Hij is 13, dus krijgt ook nog amper zakgeld en dat gaan we niet ineens verhogen, omdat hij zijn telefoon gaat missen. Die laptop is van school, gaat ¤50 kosten, dus dat is het drama niet, maar ja, die heeft 'ie wel weer nodig voor school natuurlijk en zullen wij wel móeten betalen.

Ik wilde eigenlijk uiteindelijk over m'n hart gaan strijken en over een paar weken (laat hem eerst maar even bloeden) de reparatie van zijn telefoon tot op zekere hoogte gaan betalen, maar dat gaan we nu dus niet meer doen.
pi_202220106
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 16:37 schreef DjVero het volgende:

[..]
Maar wat doe je als dat geld er niet is? Hij heeft ¤10 op zijn rekening staan :') . Hij is 13, dus krijgt ook nog amper zakgeld en dat gaan we niet ineens verhogen, omdat hij zijn telefoon gaat missen. Die laptop is van school, gaat ¤50 kosten, dus dat is het drama niet, maar ja, die heeft 'ie wel weer nodig voor school natuurlijk en zullen wij wel móeten betalen.

Ik wilde eigenlijk uiteindelijk over m'n hart gaan strijken en over een paar weken (laat hem eersIt maar even bloeden) de reparatie tot op zekere hoogte gaan betalen, maar dat gaan we nu dus niet meer doen.
Ik zou er denk ik ook een keer klaar mee zijn als het zo frequent gebeurt.
Maar ik weet niet hoe standvastig ik zou zijn in het: je zoekt het maar ff uit ;).
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_202220584
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 16:37 schreef DjVero het volgende:

[..]
Maar wat doe je als dat geld er niet is? Hij heeft ¤10 op zijn rekening staan :') . Hij is 13, dus krijgt ook nog amper zakgeld en dat gaan we niet ineens verhogen, omdat hij zijn telefoon gaat missen.
Tijd voor een krantenwijk of klusjes in huis opknappen voor een zakcentje? Iets waardoor hij de connectie tussen 'spullen kosten geld' en 'geld is er niet zomaar' wat helderder krijgt.
  woensdag 17 november 2021 @ 17:47:26 #175
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_202220864
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 16:31 schreef DjVero het volgende:

[..]
Lomp gedrag natuurlijk. Althans, dat mag ik hopen, anders kan 'ie een enkeltje voordeur krijgen van me.
Van iemand die dreigt met enkeltje voordeur zou ik ook opstandig worden. Zeker als dat geen ouder is dus ik niet zou vertrouwen op onvoorwaardelijke liefde en zorg.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_202221089
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 16:35 schreef DjVero het volgende:

[..]
Ik ben er vrij zeker van dat het allemaal per ongeluk gaat, want hij denkt echt werkelijk he-le-maal nergens aan (telefoon vloog uit zijn jaszak bijv. toen 'ie aan het kutten met vriendjes was) en hij heeft volgens mij ook geen idee van de waarde van spullen, maar damn... :'(
Beide heel erg passend bij de leeftijd, natuurlijk. Kun je wel heel boos worden en dreigen met enkeltje voordeur, maar heel erg met Lemijn eens wat dat betreft.

Als je overtuigd ben van ongelukjes, zou je ook eens kunnen inzetten op goede gesprekken, manieren zoeken om hem de waarde van geld te leren, en actief samen gaan bedenken wat hij zou kunnen doen om zulke ongelukjes te voorkomen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_202221297
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 17:47 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Van iemand die dreigt met enkeltje voordeur zou ik ook opstandig worden. Zeker als dat geen ouder is dus ik niet zou vertrouwen op onvoorwaardelijke liefde en zorg.
Haha, denk je werkelijk dat ik hem op 13-jarige leeftijd op straat zou gooien? Of daarmee richting hem zou dreigen? Dat is enkel frustratie hier :D

En ja, ik heb hem al gevraagd of hij iets aan zijn hoofd heeft of dat 'ie ergens mee zit waar hij continu met zijn gedachten is. Maar dat is niet zo, zegt hij.
  woensdag 17 november 2021 @ 18:37:15 #178
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_202221375
Goed dat je daarnaar vraagt!

En goed dat je er niet richting hem mee dreigt. Er zijn namelijk echt wel ouders die dat doen, en dat voelt best onveilig. Dan hoop ik maar dat hij niet je account heeft ontdekt hier oO< .
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_202223580
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 18:12 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Als je overtuigd ben van ongelukjes, zou je ook eens kunnen inzetten op goede gesprekken, manieren zoeken om hem de waarde van geld te leren, en actief samen gaan bedenken wat hij zou kunnen doen om zulke ongelukjes te voorkomen.
Dit is hoe hij is, ja. Ik zal eens kijken wat ik ga oppakken met hem, thanks.

quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 18:37 schreef Lemijn het volgende:
Goed dat je daarnaar vraagt!

En goed dat je er niet richting hem mee dreigt. Er zijn namelijk echt wel ouders die dat doen, en dat voelt best onveilig. Dan hoop ik maar dat hij niet je account heeft ontdekt hier oO< .
True, maar nee, hoezeer ik hem ook achter het behang kon plakken vanmiddag...
En daarnaast, áls hij deze plek al vindt, moet 'ie ook nog eens gaan lezen en laat dat nou net iets zijn waar hij een hartgrondige hekel aan heeft :D
pi_202223831
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 16:35 schreef DjVero het volgende:

[..]
Ik ben er vrij zeker van dat het allemaal per ongeluk gaat, want hij denkt echt werkelijk he-le-maal nergens aan (telefoon vloog uit zijn jaszak bijv. toen 'ie aan het kutten met vriendjes was) en hij heeft volgens mij ook geen idee van de waarde van spullen, maar damn... :'(
Het is erg herkenbaar. Zoon is in twee maanden tijd drie vesten en een winterjas kwijtgeraakt, twee sleutels, een keer z'n mobiele telefoon, een schoolboek. Hij is gewoon zo laconiek. Het is een aspect van z'n persoonlijkheid waar hij ook veel profijt van heeft: hij is relaxt, niet zo gauw van z'n stuk gebracht. Dochter is het tegenovergestelde: pietje precies, piekeraar en perfectionist. Daardoor gaat ze zorgvuldig met haar spullen om en gaat school haar gemakkelijk af, maar ze kan er ook erg onder lijden.

Zo hebben we allemaal met onszelf om te gaan. Ik zie het niet als iets om af te straffen, maar als iets om hem bij te helpen. Routines kunnen bijvoorbeeld helpen. We proberen samen te bedenken wat voor bruikbare routines hij zou kunnen aanwennen. Maar de praktijk is weerbarstig: hij had zichzelf net aangeleerd om zijn kluisje te gebruiken voor zijn jas - en toen raakte hij zijn kluissleutel kwijt.

Nu lijkt het misschien alsof ik mild ben, maar ik ben als hij iets kwijt is best pissed. In allerlei aspecten van je leven kom je er niet mee weg door te zeggen 'zo ben ik nu eenmaal'. In het verkeer kun je bijvoorbeeld beter niet laconiek zijn, want daar kun je een ongeluk door krijgen of veroorzaken. Ik vind het dus niet iets om maar gewoon te accepteren. En ik wil dat hij daarvan doordrongen is en ermee aan de slag gaat.

Ik vind het dan ook zelf best vaak lastig. Het is verleidelijk om meteen boos te worden als hij iets kwijtraakt, maar soms gebeurt dat buiten zijn schuld (bijvoorbeeld bij zijn schoolboek en kluissleutel). En als ik eerlijk ben, ben ik zelf ook op de haverklap een sleutel kwijt of m'n medewerkerskaart. Met wat voor recht kan ik het hem dan kwalijk nemen? Daar komt bij dat mijn lief over het algemeen milder is dan ik ben, dus we verschillen wel eens van mening over hoe ermee om te gaan.

Een quick fix is er dan ook niet, denk ik. Wat ik zelf probeer te doen is minder focus te leggen op de uitkomst (is hij iets kwijtgeraakt of niet) en meer op wat hij doet om te leren van zijn fouten. Als hij bijvoorbeeld zelf een nieuwe kluissleutel regelt, dan ben ik daar blij mee en laat ik dat zien. Dat geeft hem dan weer een goed gevoel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202223931
Dit is echt Ivan: ik zwaai hem 's ochtends uit voor het keukenraam, hij gooit beide handen in de lucht om vrolijk terug te zwaaien en hij fietst bijna tegen een auto aan en de sloot in.

Ook Ivan: ik geef hem een tientje mee om wat te halen in de winkel, zie hem wegfietsen en het tientje uit zijn zak waaien.

Het is frustrerend, gekmakend, grappig en ontwapenend tegelijkertijd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202228010
quote:
17s.gif Op woensdag 17 november 2021 21:11 schreef Claudia_x het volgende:
Dit is echt Ivan: ik zwaai hem 's ochtends uit voor het keukenraam, hij gooit beide handen in de lucht om vrolijk terug te zwaaien en hij fietst bijna tegen een auto aan en de sloot in.

Ook Ivan: ik geef hem een tientje mee om wat te halen in de winkel, zie hem wegfietsen en het tientje uit zijn zak waaien.

Het is frustrerend, gekmakend, grappig en ontwapenend tegelijkertijd.
Haha, dit is voor mij dan ook weer herkenbaar. :D

Ik heb inmiddels wel afgeleerd om er boos van te worden ja, dan gaat hij toch alleen maar liegen, wat hij dus voorheen deed. Gisteren kwam ik thuis en het eerste wat hij zei is dat hij zijn laptop dichtklapte, maar dat zijn oortjes nog op het toetsenbord lagen. Ik ben de gang opgelopen, even tot tien geteld (was ook echt even nodig) en daarna pas een reactie gegeven.

We zullen wel gaan zien wat het volgende gesloopte item wordt; ik gok zijn Playstation-controller. :P
pi_202229217
Wij hebben een goed gesprek gehad op school, hoe het vervolg eruit gaat zien wachten we af...
Puber gaf zelf heel goed aan waar ze tegenaan loopt, ik was blij verrast en trots *) .
Nu maar even afwachten wat school kan, maar "we gaan overleggen" klinkt in elk geval alsof er meegedacht wordt ^O^ .
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_202229747
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 12:58 schreef Nijna het volgende:
Wij hebben een goed gesprek gehad op school, hoe het vervolg eruit gaat zien wachten we af...
Puber gaf zelf heel goed aan waar ze tegenaan loopt, ik was blij verrast en trots *) .
Nu maar even afwachten wat school kan, maar "we gaan overleggen" klinkt in elk geval alsof er meegedacht wordt ^O^ .
Fijn, @Nijna! Ik denk dat die 'ik geef nergens om'-houding een façade is van veel pubers. Er zit vast meer achter. Ik vond het zelf ook zo'n lastige periode. In de brugklas deed ik - zoals de meeste bruggers - braaf wat ik moest doen. Toen ik in de derde zat, vond ik het steeds minder vanzelfsprekend om uit bed te stappen en naar school te gaan. Waarom zou ik? En dus ging ik vaker spijbelen. Ik was slim genoeg om te zorgen dat ik nog prima cijfers haalde zodat de volwassenen in mijn ogen geen recht hadden om te zeuren.

Biedt de school naschoolse huiswerkbegeleiding? Veel jongeren vinden dat ideaal: het werk komt op school af en hun ouders zeuren niet aan hun hoofd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202230024
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 13:30 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat die 'ik geef nergens om'-houding een façade is van veel pubers. Er zit vast meer achter.
Mijn oudste zit een beetje in zo'n fase.. De eerste cijfers zijn niet geweldig (4 lichte onvoldoendes en 1 diepe na 1e kwartiel). En nu begint hij hem te knijpen. Een beetje mopperen enzo. Inmiddels erachter dat hij toch echt wel zou balen als hij naar de 4h ipv 4a zoals zijn vrienden. Nu het eruit is, geeft het ook wel openingen tot gesprekken en het aannemen van hulp..
(vorig jaar startte hij ook zo, en pas tijdens de laatste toetsen in juni alles genoeg opgehaald om over te gaan. Ik paniek tzt weleens)
pi_202231324
quote:
0s.gif Op donderdag 18 november 2021 13:30 schreef Claudia_x het volgende:

Biedt de school naschoolse huiswerkbegeleiding? Veel jongeren vinden dat ideaal: het werk komt op school af en hun ouders zeuren niet aan hun hoofd.
De huiswerkbegeleiding die er is, is in een lokaal met een klassenassistent je huiswerk maken.
Maar ze heeft een duwtje in de rug nodig en dat kunnen ze niet bieden. Externe huiswerkbegeleiding hebben we overwogen, maar dan moet ze na school ook nog ergens anders heen, weer andere mensen en wennen. We (inclusief begeleidster) denken niet dat de voordelen daarvan opwegen tegen de nadelen.

We wachten af waar school mee gaat komen, maar dat er serieus geluisterd werd is ook een goede ervaring voor haar denk ik :Y
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_202231389
Toen de scholen online moesten werken werkte dat voor Kim totaal niet. Toen hadden zo op school een soort huiswerkbegeleiding klas en daar mocht Kim ook heen. Dat beviel haar en ons erg goed.
Deze week heeft ze praktijkvaardigheids toetsen en 2x stage.
pi_202241513
quote:
0s.gif Op woensdag 17 november 2021 21:05 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Het is erg herkenbaar. Zoon is in twee maanden tijd drie vesten en een winterjas kwijtgeraakt, twee sleutels, een keer z'n mobiele telefoon, een schoolboek.
En gisteren is hij z'n winterjas wéér kwijtgeraakt. :'( Nu moet hij z'n nieuwe kluissleutel zelf betalen. Hij krijgt het geld terug als hij z'n winterjas heeft gevonden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202242355
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 09:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En gisteren is hij z'n winterjas wéér kwijtgeraakt. :'( Nu moet hij z'n nieuwe kluissleutel zelf betalen. Hij krijgt het geld terug als hij z'n winterjas heeft gevonden.
Misschien de jas aan hem vast nieten of naaien.... :+ nee geintje, lijkt me zeer frustrerend.
Laat ik het afkloppen, maar tot nu toe zijn mijn meiden weinig kwijt geraakt... :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_202243667
Zo zijn er hier al 4 laders voor de laptop kwijt geraakt vorig schooljaar. Hoorde van oudste gister dat er een berichtje in de groepsapp stond of iemand de laptop van een klasgenoot gezien had.
*poef* nu is het weg
pi_202245150
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 november 2021 09:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
En gisteren is hij z'n winterjas wéér kwijtgeraakt. :'( Nu moet hij z'n nieuwe kluissleutel zelf betalen. Hij krijgt het geld terug als hij z'n winterjas heeft gevonden.
Nu ben ik extra trots op mijn 7-jarige die vorige week thuis kwam met de vergeten winterjas, zijn gymspullen én de gymtas van vorige keer ;)
Toen stonden we wel even :o
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_202247043
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 november 2021 14:32 schreef Vanyel het volgende:

[..]
Nu ben ik extra trots op mijn 7-jarige die vorige week thuis kwam met de vergeten winterjas, zijn gymspullen én de gymtas van vorige keer ;)
Toen stonden we wel even :o
_O-

Hij kwam de vorige keer ook met twee vesten en een winterjas thuis. Wij blij. Beetje jammer dat-ie die jas meteen weer kwijt was. :') Het is ook ontzettend onhandig omdat hij niet zonder winterjas kan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_202247114
Ik heb op school ooit eens geholpen met het uitstallen van de verloren spullen kist. Halverwege had ik een tasje in mijn handen. Waar ik de opmerking over maakte "welk kind vergeet er nou zijn paasontbijt servies, dat merk je toch ook als ouders".. Kijk ik nog eens goed, is het de tas van mijn oudste :D

Jassen gaan nog wel aardig. Alleen in het voorjaar blijft de jas in de middag soms op school hangen en dan is het toch wel fris op de fiets in de ochtend..
De jongste is wel een tikkie onhandig, gewoon een overenthousiaste puppy vaak :D
Kopjes van tafel, vergeten mappen (gewoon te gezellig bij het uit school lopen), dat soort dingen. Die barst in het ipad scherm was wel jammer.
  Moderator vrijdag 19 november 2021 @ 17:06:30 #194
5428 crew  miss_sly
pi_202247378
Ik moet zeggen dat het bij onze brugpieper nogal meevalt met verloren spullen, gelukkig. Wel zat er al snel een kleine scheur in het scherm van haar telefoon, want ze pleurde haar tas zomaar overal op de grond. Dus een extra stevig beschermhoesje eromheen en met kerst krijgt ze zo'n leren beschermhoes die je dicht kunt klappen zodat het nog beter beschermd is. En de mogelijkheid om het scherm te laten vervangen.

Wel hebben we afgelopen weekend haar schoolspullen eens bekeken en ze had een shitload aan losse papieren en 2 of 3 schriften per vak met een paar bladzijden beschreven. Dus dat hebben we uitgezocht, ze heeft alles nu per vak verzameld in 1 schrift of achter 1 tabblad in de map en er is dus weer structuur en orde. Dat vond ze wel heel fijn, want ze was zelf het overzicht een beetje kwijt.

We hebben haar het eerst zelf laten uitzoeken, want dat was heel uitdrukkelijk wat ze zelf wilde. Aangezien er nog wel ruimte is voor verbetering, hebben we het nu even opgepakt, en gaan we het even wat strakker begeleiden zodat ze kan leren hoe het in de toekomst beter kan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_202401132
Ik dacht net aan het feit dat het naar bed brengen van mijn kind zo makkelijk gaat de laatste maanden. We hebben een hele lange periode gehad waarbij het naar bed brengen een ritueel was van rond een uur lang (waar ik zelf ook schuldig aan ben :@ ) en nu leg ik haar in bed, zing nog wat liedjes en kriebel ik over haar rugje O+ en dan gaat ze vaak zo goed als direct slapen. Ik sta nu vaak met 10 minuutjes weer beneden.

En toen bedacht ik me: wanneer stop je eigenlijk met je kind naar bed te brengen? Wanneer het kind het zelf aangeeft het niet meer te willen? Of wanneer de ouder juist aangeeft dat het genoeg is geweest?
pi_202401335
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 november 2021 08:42 schreef Sunshine1982 het volgende:
En toen bedacht ik me: wanneer stop je eigenlijk met je kind naar bed te brengen? Wanneer het kind het zelf aangeeft het niet meer te willen? Of wanneer de ouder juist aangeeft dat het genoeg is geweest?
Het is hier heel natuurlijk gegaan. De oudste had lange tijd dat hij het gezellig vond om te kletsen. Maar zo rond het einde basisschool, begin middelbare hoefde dat niet meer zo nodig. Toen moest hij ook echt elke avond douchen en wilde hij nog even met zijn vrienden appen.. Dus het werd opeens snel minder vaak en nu eigenlijk nooit meer. Het kletsen doen we regelmatig met een rondje wandelen om een uur of 8/9

De jongste van bijna 10 sturen we om half 9 naar boven en om 9 uur gaan we even naar boven om het licht uit te doen. Soms is dat 10 minuten kletsen, soms 1 minuut aai over zijn bol. Maar net hoe het uitkomt. Maar dat kind zou ook doorlezen tot middernacht als we niet langsgaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')