abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 10 september 2021 @ 02:37:11 #1
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_201287359
quote:
Het kabinet gaat ontkenning van de Holocaust na lang aandringen wettelijk verbieden. Dat blijkt uit een brief van demissionair minister Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) aan de Tweede Kamer.

In de wet wordt vastgelegd dat het ’publiekelijk vergoelijken, ontkennen of verregaand bagatelliseren van genocide, oorlogsmisdaden en Holocaust’ strafbaar is.

Dat gebeurt na druk van de Europese Commissie en een oproep van de nieuwe Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding Eddo Verdonner.

„In reactie hierop is de Commissie bericht dat Nederland in het standpunt van de Commissie aanleiding ziet om een wetsvoorstel voor te bereiden”, schrijft Grapperhaus. „Hoewel rechtspraak van de Hoge Raad bevestigt dat beledigende vormen van Holocaustontkenning nu al strafbaar zijn, wordt met die verwijzing uitdrukkelijk in de wet vastgelegd dat die specifieke gedragingen kunnen worden gekwalificeerd als groepsbelediging.”

Afspraken

Verdonner tikte Grapperhaus een paar maanden geleden op de vingers omdat er nog geen werk was gemaakt van het verzoek vanuit Brussel om Holocaustontkenning expliciet strafbaar te stellen.

Nederland zou afspraken uit 2008 niet zijn nagekomen, meende de Europese Commissie. Toen werd in de Raad van de Europese Unie besloten dat de lidstaten het publiekelijk ’ontkennen of verregaand bagatelliseren’ van genocide via nationale wetgeving moeten verbieden. De Commissie was verbolgen dat Den Haag onvoldoende actie heeft genomen. Begin juni plofte er daarom een ’vooraankondiging ingebrekestelling’ op de Haagse deurmat.

„Heel pijnlijk”, vond Verdonner die waarschuwde dat Nederland op een landenlijstje dreigt te belanden ’waarop we niet willen staan’ en aan geloofwaardigheid zou inboeten op het internationale toneel. Er dreigde zelfs een boete.

In Nederland valt Holocaustontkenning tot op heden onder de ’groepsbelediging’ en ’haatzaaien’. Ook is er jurisprudentie, na een Nederlandse veroordeling van de Vlaamse Holocaust-ontkenner Siegfried Verbeke in 1997 die via pamfletten twijfel zaaide over het bestaan van de gaskamers.

Het debat over strafbaarstelling loopt al langer. In 2009 meende toenmalig VVD-fractievoorzitter Mark Rutte dat Holocaustontkenning onder de vrijheid van meningsuiting valt. „Natuurlijk vind ik iedereen die de Holocaust ontkent idioot en gevaarlijk. Maar de vraag is of je zo’n persoon altijd voor de rechter moet brengen”, zei Rutte toen.
https://www.telegraaf.nl/(...)t'%20strafbaar%20is.
Dit ben ik toch wel eens met Rutte. Hoe nobel het ook verpakt wordt, het inperken van wat je mag zeggen of denken is nooit een verbetering.

[ Bericht 3% gewijzigd door Frutsel op 10-09-2021 10:00:02 ]
  vrijdag 10 september 2021 @ 04:40:42 #2
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_201287436
quote:
In de wet wordt vastgelegd dat het ’publiekelijk vergoelijken, ontkennen of verregaand bagatelliseren van genocide, oorlogsmisdaden en Holocaust’ strafbaar is.
Dus elke Turk die de Armeense genocide ontkent of bagatelliseert pleegt een strafbaar feit?

Interessant.

Ik ben het geloof ik niet eens met Rutte dat het ontkennen van gedocumenteerde feiten onder de vrijheid van meningsuiting valt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_201287462
Mag je wel zeggen dat je geen actieve herinneringen hebt aan de holocaust?
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 05:37:27 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201287477
Wat een onzin -O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_201287480
Een verbod... sneu.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_201287526
In Duitsland is dit heel normaal en zitten er een hoop mensen echt in de cel puur vanwege uiten van hun opvatting.
Niet alleen vanwege ontkennen, maar ook ook het downplayen is daar grond voor een forse gevangenisstraf.

Het verbaast me dat dit in Nederland nog niet zo was, ik dacht eigenlijk dat het hier ook al lang verboden was.
- Souverän ist nicht, wer viel hat, sondern wenig braucht -
pi_201287612
Goedzo..
  vrijdag 10 september 2021 @ 07:16:40 #8
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_201287624
Ik blijf het raar vinden, maar okee.
pi_201287652
Het zou niet nodig moeten zijn. Helaas is het dat wel.
pi_201287679
Holocaust ontkenners zijn retards, dat is op zich al straf genoeg. Verder gewoon opzouten met je Europese regelzucht. En dan ook nog dreigen met een boete als je niet met ze meegaat. :r :r
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_201287696
Ik blijf toch wel vinden dat het een zwaktebod is om bepaalde uitspraken te verbieden. Op kleine schaal heb ik vaker discussies over het uiten van een mening versus het verzwijgen ervan. In mijn beleving hoor ik ten alle tijde liever dat iemand mij een onplezierig persoon vind dan dat de persoon dat wél denkt maar niet uit. Juist op die manier kan ik een volledig beeld schetsen van iemand, iets waar ik persoonlijk veel waarde aan hecht in een relatie.

In dit specifieke geval maar ook in het beledigen van bijv. Mohammed (vzmh), het ontkennen van de Armeense genocide en welke andere domme zaken mensen kunnen ontkennen hoor ik dit liever van mensen dan dat zij dit wel denken maar verzwijgen. Geef mij maar een open cultuur waarin ik zelf kan bepalen welke standpunten de mensen om mij heen hebben, dan kan ik zelfs nog de illusie hebben dat het wellicht met een discussie allemaal een beetje bij te sturen valt. Nu krijg je dus weer een echochamber waarin beginnende ontkenners alleen in gesprek kunnen gaan met de die-hard gekkies.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  vrijdag 10 september 2021 @ 07:44:38 #12
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201287744
Even buiten de inhoud om;

quote:
Verdonner tikte Grapperhaus een paar maanden geleden op de vingers omdat er nog geen werk was gemaakt van het verzoek vanuit Brussel om Holocaustontkenning expliciet strafbaar te stellen.

Verzoeken vanuit Brussel…

Nee, we gaan een richting op die mij totaal niet bevalt. Ik zie D66 en Volt dan ook totaal niet als gematigde partijen.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_201287819
Houdt een regering zich hier echt mee bezig?

Er is nog steeds zoiets als 'vrijemeningsuiting', als je daaraan gaat knabbelen. Wat is het volgende? Verbieden dat zwarte Piet zwart is?
Zullen er echt boetes gegeven worden? Zal iemand na herhaaldelijke uitspraken naar de cel moeten? Zo niet, dan is dit de grootste onzin dat ze in ONZ ooit gelezen hebben!
Cindy De Vuyst
pi_201287864
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 07:58 schreef einzeinz het volgende:
Houdt een regering zich hier echt mee bezig?

Er is nog steeds zoiets als 'vrijemeningsuiting', als je daaraan gaat knabbelen. Wat is het volgende? Verbieden dat zwarte Piet zwart is?
Zullen er echt boetes gegeven worden? Zal iemand na herhaaldelijke uitspraken naar de cel moeten? Zo niet, dan is dit de grootste onzin dat ze in ONZ ooit gelezen hebben!
Niemand gaat ene bekeuring krijgen al hij zegt dat de holocaust misschien niet gebeurde.

Dit is er om figuren die hier hun verdienmodel om heen bouwen te kunnen stoppen.
pi_201287892
En met tegemoetkoming van Indonesiërs en Molukkers kunnen we nog steeds niet goed overweg. Het ontkennen van de holocaust is natuurlijk belachelijk infantiel en dom maar het blijft fascinerend hoe selectief we met de geschiedenis omgaan.
afspraak tandarts verzetten
pi_201287908
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 08:06 schreef Tyranoesauroes het volgende:
En met tegemoetkoming van Indonesiërs en Molukkers kunnen we nog steeds niet goed overweg. Het ontkennen van de holocaust is natuurlijk belachelijk infantiel en dom maar het blijft fascinerend hoe selectief we met de geschiedenis omgaan.
Geschiedenisles was altijd leuk, meneer ik mis een paar hoofdstukken meneer.
pi_201287921
Tuurlijk, maar dit was even een voorbeeld.
afspraak tandarts verzetten
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 08:08:57 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201287926
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 08:07 schreef KingShark het volgende:

[..]
Geschiedenisles was altijd leuk, meneer ik mis een paar hoofdstukken meneer.
Welke dan?
  vrijdag 10 september 2021 @ 08:17:40 #19
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_201288011
Ik vind het onzin, maar wel weer typisch Nederland in Europa onder Rutte. Grote bek in Nederland, geen andere landen meekrijgen voor ons eigen standpunt en dan verbaasd zijn als je, op basis van gemaakte afspraken, er bakaaid af komt en gewoon moet doen wat besloten is.
pi_201288030
Oja en wat heeft "demissionair" eigenlijk nog voor een functie?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  vrijdag 10 september 2021 @ 08:22:56 #21
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_201288067
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 september 2021 08:18 schreef halfway het volgende:
Oja en wat heeft "demissionair" eigenlijk nog voor een functie?
De huidige regering is wat dát betreft ook een ontkenner.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 10 september 2021 @ 08:23:45 #22
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_201288077
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 07:24 schreef babylon het volgende:
Het zou niet nodig moeten zijn. Helaas is het dat wel.
Ik vind het raar en niet nodig dat men voor de holocaust een onderscheid maakt. Als mensen andere gruwelijkheden in de menselijke geschiedenis ontkennen of bagatelliseren dan volgt daar ook geen straf op. Bij de holocaust krijg je een straf voor haatzaaien en nu gaan ze er zelfs een apart strafbaar feit van maken? Dat is gewoon te veel.

Bovendien denk ik dat het voor het doel juist averechts werkt. Dit wordt in kringen waar het om gaat juist als ondersteuning van hun argumenten gebruikt dat er iets niet zou kloppen en dat joden wel erg veel macht zouden hebben.
pi_201288138
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 08:08 schreef sp3c het volgende:

[..]
Welke dan?
heel veel, was altijd lachen met die geschiedenis leraar
  vrijdag 10 september 2021 @ 08:32:19 #24
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_201288139
Ik dacht eigenlijk dat het al verboden was
  Moderator vrijdag 10 september 2021 @ 08:34:13 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_201288152
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 september 2021 08:32 schreef KingShark het volgende:

[..]
heel veel, was altijd lachen met die geschiedenis leraar
Oe die ja nee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')