abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 17 december 2021 @ 15:15:23 #201
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_202664379
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 08:05 schreef Nielsch het volgende:
Alsof al dat grasvalt van de vee-industrie "natuur" is.
Alvast meer natuur dan zo'n betonnen datacenter blokkendoos...

En oh wacht:

quote:
Onderzoek: minder beestjes in bodem natuurgrasland dan landbouwgras

Het verraste Joachim Deru zelf ook, maar de landbouwgraslanden in het westelijk veenweidegebied die hij voor zijn proefschrift onderzocht, bevatten meer bodemleven dan belendende natuurgraslanden.
quote:
Boerenland in Gelderland blijkt toch niet zo dood als een pier

TONDEN - Akkers in Oost-Nederland zitten vol met leven, dat blijkt uit onderzoek na een uitspraak van een Nijmeegse professor. Die noemde de akkers 'zombiegronden.'

Uit onderzoek - dat in handen is van Omroep Gelderland - blijkt nu dat dat niet het geval is. Er is zelfs weinig verschil in het bodemleven van landbouwgras en dat van natuurlijk beheerd grasland met agrarische historie.

Melkveehouder Pieter Brouwer was verontwaardigd toen hij de krantenkoppen las over zombiegronden. "Ik dacht dit kan niet waar zijn, zo negatief is het niet!" Hij stuurt een e-mail naar de hoogleraar en zoekt ondertussen contact met Esther Rust van Natuurmonumenten. Rust is geïnteresseerd: "Als Natuurmonumenten zijn we ook al veel langer geïnteresseerd in bodemleven dus wij waren enthousiast om een aantal gronden van ons te laten onderzoeken."

Twintig landbouwgraslanden bij melkveebedrijven en twintig graslanden in natuurbeheer met agrarische historie zijn uiteindelijk onderzocht. De hoogleraar die voor de verontwaardiging zorgde, doet samen met het Louis Bolk Instituut - een onderzoeksinstituut op het gebied van landbouw - onderzoek.

Grazen of maaien

Er wordt gekeken naar hoe het land gebruikt wordt: lopen er koeien grazend op het land of wordt er gemaaid? Daarnaast wordt gekeken naar de leeftijd van het grasland. Ook wordt onderzocht hoeveel springstaarten en mijten aanwezig zijn.

De conclusie: er is verschil, maar het verschil is niet heel erg groot. "Natuurlijk beheerde graslanden hadden een iets hogere diversiteit dan de agrarische graslanden, maar in aantallen verschilde het niet", zegt onderzoeker Nick van Eekeren van het Louis Bolk Instituut.
  vrijdag 17 december 2021 @ 15:18:25 #202
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_202664425
Kabinet: nog plannen voor 20 tot 25 datacenters

Er zijn nog zo'n 20 tot 25 plannen voor de vestiging of uitbreiding van datacenters in Nederland, schrijft staatssecretaris Yesilgöz aan de Tweede Kamer. Daar zitten zeker ook heel grote tussen, zoals in Zeewolde, die een groot beroep op de nationale energievoorziening zullen doen. Dat zou kunnen oplopen tot 10 procent van de Nederlandse elektriciteitsvraag.

De staatssecretaris geeft antwoord op Kamervragen die in juli zijn gesteld en op dit moment heel actueel zijn, omdat de gemeente Zeewolde gisteravond instemde met de komst van een megadatacenter van Facebook. Behalve in Flevoland lopen er in elk geval ook projecten in onder meer de kop van Noord-Holland en Groningen.

Volgens Yeşilgöz is niet precies duidelijk hoeveel projecten er op dit moment lopen. Maar de schatting is dus 20 tot 25 "van uiteenlopende grootte, die in verschillende fases van voorbereiding zitten; van zeer globale tot concretere plannen." De gegevens komen van netbeheerder TenneT en Netherlands Foreign Investment Agency, die hier verder niks over mogen zeggen vanwege bedrijfsgeheimen.

Tien procent elektriciteitsvraag

Het is onzeker of de projecten allemaal doorgaan, maar het kabinet houdt er rekening mee dat het elektriciteitsverbruik dan kan oplopen van ruim 2 procent van de vraag in Nederland (2,7 terawattuur) naar 5 tot 15 terawattuur in 2030. In het uiterste geval zouden alle datacenters in Nederland dan samen goed zijn voor ongeveer 10 procent van het elektriciteitsverbruik.

Het besluit over het megadatacenter van Facebook leidde tot een tweedeling in Zeewolde. Uiteindelijk besloot de gemeenteraad dat het bestemmingsplan van het gebied waar het gebouwd moet worden, wordt aangepast. Dat brengt de komst van het datacenter een flinke stap dichterbij.

Kabinet laatste woord

Verschillende bewindspersonen benadrukten vanochtend, voor aanvang van de ministerraad, dat het kabinet het laatste woord heeft. De grond waar het datacenter moet komen is van het Rijk en dat zal alleen tot verkoop overgaan als bij de bouw aan bepaalde duurzaamheidsvoorwaarden wordt tegemoetgekomen. Staatssecretaris Knops zei desgevraagd dat het Rijk niet verplicht is de grond te verkopen, ook niet als aan de duurzaamheidseisen is voldaan.

Overigens schrijft de nieuwe coalitie in het regeerakkoord, dat deze week is gepresenteerd, dat "de landelijke regie en de toelatingscriteria bij de vergunningverlening" voor de vestiging van grote datacenters wordt aangescherpt.

NOS

:X |:(
  vrijdag 17 december 2021 @ 15:30:14 #203
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_202664567
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2021 08:01 schreef Zwansen het volgende:

Stoot dit datacenter dan stikstof uit? Of ammoniak? Ik denk dat dit alsnog beter is dan een weiland vol met koeien.
Er zal ongetwijfeld een enorme biodiversiteit te vinden zijn in dat beton... :')
pi_202664625
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 13:29 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Valt wel mee imho. Er staan er al zat en daar was nooit zoveel probleem mee. De tegenstand komt naar mijn idee omdat het er wel fucking veel worden, in verhouding veel meer dan in andere Europese landen. Dat ze vervolgens de complete stroomproductie opkopen van gesubsidieerde windparken werkt PR-technisch ook niet mee

[ afbeelding ]
https://www.statista.com/(...)-centers-by-country/
Qua land zitten we in de top. Als je dat vergelijkt met oppervlakte van andere landen zouden we nog niets eens de helft moeten willen :{ Gaat ook niet in het voordeel werken met klimaatdoelstellingen.
  vrijdag 17 december 2021 @ 15:37:22 #205
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_202664647
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2021 10:39 schreef NLGooner het volgende:

[..]
Klinkt meer als prestige en "wij kunnen wel degelijk zelf een goede keuze maken en dat zullen we laten zien" dan iets anders :'(
Nee, meer als pisnijd omdat de burger veel te mondig werd dus werd er gewoon voor gestemd om iedereen lekker te frustreren.

twitter
pi_202664755
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 15:35 schreef NLGooner het volgende:

[..]
Qua land zitten we in de top. Als je dat vergelijkt met oppervlakte van andere landen zouden we nog niets eens de helft moeten willen :{ Gaat ook niet in het voordeel werken met klimaatdoelstellingen.
Aangezien ik ook wel nieuwsgierig was heb ik het in Excel even omgezet per hoofd van de bevolking. Absoluut de 3e in Europa maar relatief stip op 1

  vrijdag 17 december 2021 @ 15:51:32 #207
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_202664825
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 15:46 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Aangezien ik ook wel nieuwsgierig was heb ik het in Excel even omgezet per hoofd van de bevolking. Absoluut de 3e in Europa maar relatief stip op 1

[ afbeelding ]
En hoeveel afgezet tegen het landoppervlak?
pi_202664841
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 15:51 schreef AchJa het volgende:

[..]
En hoeveel afgezet tegen het landoppervlak?


Data van bevolking en oppervlakte van wiki geplukt
  vrijdag 17 december 2021 @ 15:55:32 #209
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_202664878
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 15:52 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Data van bevolking en oppervlakte van wiki geplukt
Lijkt me duidelijk. ^O^

Wateroppervlak eraf gerekend? Want dat wordt ook altijd gedaan door de tegenstanders van de boeren om het aandeel landbouwgrond zo groot mogelijk te laten lijken.
pi_202665008
quote:
14s.gif Op vrijdag 17 december 2021 15:55 schreef AchJa het volgende:

[..]
Lijkt me duidelijk. ^O^

Wateroppervlak eraf gerekend? Want dat wordt ook altijd gedaan door de tegenstanders van de boeren om het aandeel landbouwgrond zo groot mogelijk te laten lijken.
Blijkbaar niet, "Inland water is included in area numbers. "

Dit staatje zegt opzich niet zoveel, geen zin om dat ook te verwerken. Alleen maar gedaan omdat de data al deels in Excel stond en dit snel gedaan kon worden. :+ Maar zal het veel uitmaken?
pi_202665091
Wat schiet Nederland er mee op qua financiën? Krijgen we er veel geld voor?
pi_202665167
Ik snap wel dat veel techbedrijven hun datacenter in Nederland willen. Landelijke politiek verwelkomt ze met open armen, de gemeentepolitiek is incapabel en makkelijk te paaien, internetknooppunt Amsterdam dichtbij en de stroom wordt gesubsidieerd door de inwoners.

Gelukkig brengt Bezos nog wat werkgelegenheid :+
  vrijdag 17 december 2021 @ 16:20:59 #213
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_202665306
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 16:03 schreef tjoptjop het volgende:

Blijkbaar niet, "Inland water is included in area numbers. "

Dit staatje zegt opzich niet zoveel, geen zin om dat ook te verwerken. Alleen maar gedaan omdat de data al deels in Excel stond en dit snel gedaan kon worden. :+ Maar zal het veel uitmaken?
Het maakt mij verder ook niet uit maar zo rekent team anti-boer altijd om het andeel landbouwgrond zo groot mogelijk te laten lijken.
pi_202665404
Ze kunnen al beginnen door de daken of met groen/planten te bedekken of met zonnepanelen.
pi_202665947
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 16:09 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Wat schiet Nederland er mee op qua financiën? Krijgen we er veel geld voor?
Met de weinige normale mensen zullen zij-opdringerige ondernemers- de winst nooit delen.
  vrijdag 17 december 2021 @ 17:04:24 #216
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_202666125
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 16:09 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
Wat schiet Nederland er mee op qua financiën? Krijgen we er veel geld voor?
De gemeente kreeg wat miljoenen voor het onroerend goed. Voor de rest niet veel.
pi_202666678
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 15:52 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Data van bevolking en oppervlakte van wiki geplukt
Zo boeiend is dat niet. Er is nog genoeg plek in Nederland voor bedrijven of woningen. Dat hier stroom en drinkwater naartoe gaat wat genoeg is voor 450.000 huishoudens is natuurlijk een ander verhaal.

Het is hier al eerder vermeld dacht ik, maar ik ben benieuwd wat 'follow the money' hier voor schimmigheden aan het licht kan brengen. Hier is iemand dik voor betaald
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  vrijdag 17 december 2021 @ 17:36:54 #218
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_202666735
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 13:26 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Daar jrijgt men ook geen stijve piemels van. Van datacenters wel.
Ja zeg suckerburgh in onze gemeente, ik en suckerburgh, stel je voor, misschien krijg ik dan wel een baan bij suckerburgh ze Meta, en betalen ze mij in crypto dan

Ik in overleg met de heren van Suckerburgh jeeeempie
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_202666775
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 16:27 schreef Cockwhale het volgende:
Ze kunnen al beginnen door de daken of met groen/planten te bedekken of met zonnepanelen.
Daar was gisteren een stukje over bij het journaal. Als ze de volledige 166 hectare volgooien met zonnepanelen, halen ze daar welgeteld 5% van de energie vandaan op een goede zonnige dag :')

Quote: "Voor de voorziening van deze groene stroom is 14 vierkante kilometer aan zonnepanelen nodig, óf zo’n 115 windturbines van vier megawatt." :D

Dat datacenter gaat 1380 GigaWatt aan stroom verbruiken en een bult schoon drinkwater om te koelen waar niemand over lijkt te praten.

https://www.solar365.nl/n(...)zinnen-64A7ACB0.html
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  vrijdag 17 december 2021 @ 17:40:54 #220
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_202666820
Nadat de datacenter gebouwd is moeten ze de ODE op grootverbruikers fors verhogen om fors geld binnen te harken >:)
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_202666842
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:34 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Zo boeiend is dat niet. Er is nog genoeg plek in Nederland voor bedrijven of woningen. Dat hier stroom en drinkwater naartoe gaat wat genoeg is voor 450.000 huishoudens is natuurlijk een ander verhaal.

Het is hier al eerder vermeld dacht ik, maar ik ben benieuwd wat 'follow the money' hier voor schimmigheden aan het licht kan brengen. Hier is iemand dik voor betaald
Wat ik al zei, staatje zegt niet zoveel, maar werd om gevraagd en was een kleine moeite.

Qua schimmigheden is het denk ik vooral dat een verzameling parttime amateur politici gewoon niet opgewassen zijn tegen miljardenbedrijven met navenante juridische- en PR-afdelingen.
pi_202666901
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:42 schreef tjoptjop het volgende:

[..]
Wat ik al zei, staatje zegt niet zoveel, maar werd om gevraagd en was een kleine moeite.

Qua schimmigheden is het denk ik vooral dat een verzameling parttime amateur politici gewoon niet opgewassen zijn tegen miljardenbedrijven met navenante juridische- en PR-afdelingen.
Nee oké dat zag ik.

Dat die part-time amateurs zich capabel genoeg achten om dit soort mega-projecten goed te keuren zegt eigenlijk alles

Als FB/Meta 100 advocaten meeneemt moet er toch eigenlijk wel een belletje gaan rinkelen? :W
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_202666976
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:44 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Nee oké dat zag ik.

Dat die part-time amateurs zich capabel genoeg achten om dit soort mega-projecten goed te keuren zegt eigenlijk alles

Als FB/Meta 100 advocaten meeneemt moet er toch eigenlijk wel een belletje gaan rinkelen? :W
Wel een mooi gevalletje van het Dunning-krugereffect
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 vrijdag 17 december 2021 @ 17:55:07 #224
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_202667090
Het koelwater van die dingen is toch ook giftig? En dat lozen ze ook gewoon in de rivier geloof ik
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 17 december 2021 @ 17:56:26 #225
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_202667107
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:34 schreef Stoorzendert het volgende:
Zo boeiend is dat niet. Er is nog genoeg plek in Nederland voor bedrijven of woningen.
Dat boeren op mogen lazeren om ruimte te maken voor dit soort megamolane projecten is natuurlijk totaal niet boeiend...

Er staan godbetert nog even een stuk of 25 van die projecten gepland...
pi_202667127
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:56 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dat boeren op mogen lazeren om ruimte te maken voor dit soort megamolane projecten is natuurlijk totaal niet boeiend...

Er staan godbetert nog even een stuk of 25 van die projecten gepland...
De boeren hoeven niet op te lazeren. Er is naast landbouwgrond nog genoeg over in NL. Of je dat vol moet gooien met dit soort onzin is natuurlijk een tweede. Maar op die locatie wordt volgens mij niets verbouwd hoor?
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  vrijdag 17 december 2021 @ 17:59:50 #227
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_202667137
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:58 schreef Stoorzendert het volgende:
De boeren hoeven niet op te lazeren. Er is naast landbouwgrond nog genoeg over in NL. Of je dat vol moet gooien met dit soort onzin is natuurlijk een tweede. Maar op die locatie wordt volgens mij niets verbouwd hoor?
De ruimte die we hebben kan wel beter gebruikt worden dan voor dit soort ongein. Hier schiet helemaal niemand wat mee op. Als je er huizen neerzet heb je er veel meer aan.

Edit: Dit lijkt me overigens gewoon gebied met een agrarische bestemming: De komst van het enorme Facebook-datacentrum raakt aan nagenoeg alle belangen in Zeewolde



[ Bericht 25% gewijzigd door AchJa op 17-12-2021 18:06:07 ]
pi_202667295
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 22:50 schreef SjoukjeHooynaayer het volgende:
Goedkope (gesubsidieerde) elektriciteit, op papier "groen" - en daarnaast gratis koelwater in overvloed.

We vergeten gemakshalve de dieselgeneratoren die nodig zijn als backup, het feit dat die regelmatig moeten draaien, en de opslag van miljoenen liters diesel ter plaatse die nodig is om de backup te kunnen garanderen.
En daar laten we dan 19 heikneuters over beslissen.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
  vrijdag 17 december 2021 @ 18:15:47 #229
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_202667357
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
De ruimte die we hebben kan wel beter gebruikt worden dan voor dit soort ongein. Hier schiet helemaal niemand wat mee op. Als je er huizen neerzet heb je er veel meer aan.

Edit: Dit lijkt me overigens gewoon gebied met een agrarische bestemming: De komst van het enorme Facebook-datacentrum raakt aan nagenoeg alle belangen in Zeewolde

[ afbeelding ]
Overigens grotendeels in eigendom van de Rijksvastgoeddienst, die heeft nog altijd 1/5e van de Flevopolder in bezit.
pi_202667568
Maar wat is nou het voordeel voor NL? En dan doel ik op de bevolking, niet die smerige politici.
pi_202667641
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:29 schreef Cockwhale het volgende:
Maar wat is nou het voordeel voor NL? En dan doel ik op de bevolking, niet die smerige politici.
Er zijn er zat. Zo kan Instagram bijvoorbeeld met een lagere latency je tienerdochter anorexia aanpraten en het wordt voor Danny V. mogelijk om met een hogere bitrate op Facebook Live uit te zenden hoe die Hugo de Jonge bedreigt, om maar even twee voorbeeldjes te noemen.
  vrijdag 17 december 2021 @ 18:36:39 #232
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_202667651
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:29 schreef Cockwhale het volgende:
Maar wat is nou het voordeel voor NL? En dan doel ik op de bevolking, niet die smerige politici.
Nou, dat 10.000 huizen van het gas af kunnen tegen het energieverbruik van compleet Amsterdam... :')

Oh wacht, de restwarmte van het water moet eerst nog wel even wat opgeplust worden... _O-
pi_202667656
Het is toch krankzinnig dat een gemeente op lokaal niveau kan besluiten om een datacenter toe te staan, dat bijna net zoveel stroom gebruikt als een half miljoen huishoudens?

Maar goed, ik neem aan dat het uiteindelijk ergens wel afketst, dit was alleen nog de bestemmingsplan wijziging.
٩๏̯͡๏)۶
  vrijdag 17 december 2021 @ 19:26:17 #234
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_202668349
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:36 schreef Ronald het volgende:
Het is toch krankzinnig dat een gemeente op lokaal niveau kan besluiten om een datacenter toe te staan, dat bijna net zoveel stroom gebruikt als een half miljoen huishoudens?

Maar goed, ik neem aan dat het uiteindelijk ergens wel afketst, dit was alleen nog de bestemmingsplan wijziging.
Wat denk je dat de juridische afdeling van Facebook nu aan het doen is? Dit gaat Nederland links of rechtsom een hoop kosten. Euro's als het niet doorgaat. Want die amateurs hebben ongetwijfeld de nodige steken laten vallen. Of gigantisch veel energie en water als het wel doorgaat.

Maar goed, wellicht leren we hiervan dat je dergelijk verregaande beslissingen niet aan lokale overheid over moet laten (of landelijke overheid zoiets wel gemanaged krijgt heb ik ook mijn twijfels over, maar het scheelt in ieder geval iets).
  vrijdag 17 december 2021 @ 19:46:52 #235
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_202668765
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 21:54 schreef PS. het volgende:
Iedereen loopt toch altijd zo te kankeren op Flevoland dat ze daar niet dood gevonden willen worden. Nou dan maar wat anders met die ruimte doen die er meer dan genoeg is.
Almere is anders een de duurste gemeenten geworden , endat zal niet voor niets zijn, watersport, ruimte modern publiek

quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:36 schreef Ronald het volgende:
Het is toch krankzinnig dat een gemeente op lokaal niveau kan besluiten om een datacenter toe te staan, dat bijna net zoveel stroom gebruikt als een half miljoen huishoudens?

Maar goed, ik neem aan dat het uiteindelijk ergens wel afketst, dit was alleen nog de bestemmingsplan wijziging.
nee dit ketst nergens meer af, woningbouw wel maar Meta suckerburghs niet
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  vrijdag 17 december 2021 @ 20:27:05 #236
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_202669834
Hier waren ze juist blij met datacenters, maar de beloftes werden gebroken

Na veel discussie heeft de gemeenteraad in Zeewolde (Flevoland) gisteren ingestemd met de komst van een gigantisch datacenter van Meta, het moederbedrijf van Facebook. In de Noord-Hollandse gemeente Hollands Kroon staan al datacenters. "Het moet een keer ophouden."

Heb jij vandaag een vergadering gehad via Teams, of een mail gestuurd in Outlook of Gmail? Goede kans dat ook jij dan gebruik hebt gemaakt van de datacenters in de polder bij Middenmeer, in de Noord-Hollandse gemeente Hollands Kroon.

Tussen de kassen, waar paprika's en tomaten groeien, werd daar in 2015 het eerste grote datacenter gebouwd door computerbedrijf Microsoft. Vorig jaar zette ook Google er een datacenter neer.

Grote protesten en discussie, zoals nu in Zeewolde, waren er in Hollands Kroon niet. Bewoners en lokale partijen waren vooral blij met de aandacht van de techgiganten, zegt Sylvia Buczynski, fractievoorzitter van de PvdA in de gemeenteraad.

"Vlak na de crisis ontstond de mogelijkheid een datacenter te bouwen", blikt Buczynski terug. "De economie liep toen moeizaam en in de gemeente werd krimp verwacht. Door een groot bedrijf hiernaartoe te halen ontstond werk, dat ook nog eens anders is dan het agrarische werk dat hier vooral te vinden is."

Mooie beloftes

Bovendien werden er mooie beloftes gemaakt over de bouw. De warmte die de servers en andere apparatuur opwekten, kon worden gebruikt om de kassen in het gebied duurzaam te verwarmen. Er werd een landschapsarchitect ingeschakeld om te zorgen dat het gebouw mooi in de omgeving zou passen.

En dus stemde de gemeenteraad, waar Buczynski's partij in de oppositie zit, in met de plannen. In 2015 werd het datacenter van Microsoft gebouwd.

Maar mooi in de omgeving paste het niet, zegt Buczynski. "Het zijn kale gebouwen, met alleen gras en asfalt er omheen. Het is gewoon afschuwelijk. Ze hebben het groen geschilderd. Dat is het enige groene eraan."

'Het moet een keer ophouden'

In de gemeente zijn ook protestgroepen ontstaan, zoals Red de Wieringermeer. Lid Gerard Esselink: "We zagen wat er gebeurde met het landschap. Je zag de landelijke omgeving veranderen. Daardoor zijn wij gaan nadenken of we dat wel willen. En toen zijn we gaan protesteren. Het moet een keer ophouden"

Esselink is bang dat straks 'de hele A7 volstaat vol met datacenters', en dat ze bovendien alle groene stroom van de vele windmolens in het gebied zullen verbruiken. "Nu verbruikt Microsoft al de helft van de opbrengst van die windmolens."

Daar komt nog eens bij dat de beloofde restwarmte ook niet wordt toegepast, zegt Buczynski. "De aanleg van die systemen en het transport blijken duurder te zijn dan de energieprijs, waardoor het niet aantrekkelijk is voor de kassen."

Dat datacenters energie vreten, was natuurlijk ook al bij de aanleg bekend, maar volgens Esselink doorzag destijds niemand in de gemeente hoever de consequenties daarvan strekken. "Met de energietransitie hebben we allemaal een opgave voor duurzame energie. We moeten allemaal ons steentje bijdragen, maar hier bouwen we honderden windmolens, waarvan de energie direct naar die datacenters gaat. En die werken maar voor een klein deel voor Nederland."

Ook inwoners profiteren

Toch, nuanceert Buczynski, hebben de datacenters ook positieve veranderingen gebracht in de gemeente. "Microsoft investeert in het gebied. Ze dragen bij aan de scholing van technisch personeel, bijvoorbeeld in Hoorn en Den Helder. Daar profiteren onze inwoners ook van."

De gemeente onderschrijft de woorden van Buczynski en bovendien zijn er 425 mensen werkzaam in de sector. "Dat is een heel behoorlijk aantal voor onze regio. Als zo'n aantal banen zou verdwijnen, dan zouden de kranten er echt vol van staan. En nu komen ze erbij."

Ook financieel heeft de gemeente profijt van de techbedrijven. Bij bouw van het datacenter van Microsoft waren duizend mensen aan het werk. Nu de locatie in gebruik is, werken er zo'n 400 mensen. Buczynski: "Onze gemeente heeft geen financiële tekorten, dat heeft ook te maken met Microsoft."

Hele A7 vol met datacenters

Als het aan de gemeente ligt, komen er nog meer datacenters in Hollands Kroon. Maar dat ziet Buczynski niet meer zitten. "Als er een derde en vierde komen, gaat dat ingrijpende veranderingen teweegbrengen. Dat moet je niet zo willen. Daarom zeggen we nu: stop maar even."

RTL Nieuws
  vrijdag 17 december 2021 @ 20:55:00 #237
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_202670441
Staan er nog 20-25 in de planning

dus nog voor de tijd dat er een stuk of vier flinke kerncentrales bijgebouwd zijn, is die stroom al lang in gebruik door de Datacenters. Daarbij moet NL van het gas af, meer stroomverbruik, moet NL Elektrisch gaan rijden, meer stroomverbruik.
Huishouden gebruikt nu 2.730 kWh per jaar.
Ga je uit van een 17 KwH per 100 KM, 1,17 auto's per huishouden, en 11.000 Km per jaar per auto, zit je op een slordige 2.200 Kwh per huishouden dat erbij komt, gemiddeld.
komt er een 3.500 Kwh bij voor de warmtepomp, voor verwarming en warm water, kom je op een 8.400 Kwh per jaar per huishouden. Ruw weg dus ergen tussen de 8.000 en 9.000 Kwh per huishouden, slordige verdrievoudiging van het stroomverbruik van huishoudens de komende 20 jaar.
Das veel, heel veel Elektriciteit
Daarbij komen dus de groei in Datacenters, de industrie die ook van Gas af moet en naar stroom gaat. Er zal veel hoogspanningsleidingen en Centrales moeten worden bijgebouwd willen we dat redden.
  vrijdag 17 december 2021 @ 21:32:14 #238
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_202671285
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 20:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Staan er nog 20-25 in de planning

dus nog voor de tijd dat er een stuk of vier flinke kerncentrales bijgebouwd zijn, is die stroom al lang in gebruik door de Datacenters. Daarbij moet NL van het gas af, meer stroomverbruik, moet NL Elektrisch gaan rijden, meer stroomverbruik.
Huishouden gebruikt nu 2.730 kWh per jaar.
Ga je uit van een 17 KwH per 100 KM, 1,17 auto's per huishouden, en 11.000 Km per jaar per auto, zit je op een slordige 2.200 Kwh per huishouden dat erbij komt, gemiddeld.
komt er een 3.500 Kwh bij voor de warmtepomp, voor verwarming en warm water, kom je op een 8.400 Kwh per jaar per huishouden. Ruw weg dus ergen tussen de 8.000 en 9.000 Kwh per huishouden, slordige verdrievoudiging van het stroomverbruik van huishoudens de komende 20 jaar.
Das veel, heel veel Elektriciteit
Daarbij komen dus de groei in Datacenters, de industrie die ook van Gas af moet en naar stroom gaat. Er zal veel hoogspanningsleidingen en Centrales moeten worden bijgebouwd willen we dat redden.
Maar hoe moet dat dan met onze koeien ?
En boer zoekt koei
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_202671703
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:55 schreef Straatcommando. het volgende:
Het koelwater van die dingen is toch ook giftig? En dat lozen ze ook gewoon in de rivier geloof ik
Nee, maar zoveel drinkwater gebruiken die datacenters niet, merendeel is gewoon met buitenlucht alleen als het warm is wordt er met water bijgekoeld. En daar kan dan opgeslagen regenwater voor gebruikt worden zoals kassen dat ook doen.
pi_202673837
Nederland is echt een faalland geworden.
pi_202674003
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 18:11 schreef quo_ het volgende:

[..]
En daar laten we dan 19 heikneuters over beslissen.
Die zijn zonder enige twijfel omgekocht.
pi_202677185
Kunnen we meteen 1 van die verwachte kerncentrales voor Facebook gebruiken *O*
-
pi_202677254
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 december 2021 17:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
De ruimte die we hebben kan wel beter gebruikt worden dan voor dit soort ongein. Hier schiet helemaal niemand wat mee op. Als je er huizen neerzet heb je er veel meer aan.

Edit: Dit lijkt me overigens gewoon gebied met een agrarische bestemming: De komst van het enorme Facebook-datacentrum raakt aan nagenoeg alle belangen in Zeewolde


Op die molens na, is dit toch een prachtig landschap.
pi_202678154
Die hele Wieringermeer is toch sowieso al ontsierd met blokkendozen? Begint al met dr megalomane pans van DSG Bank en daarna zitten van alle soorten grote bedrijven daar in de polder langs de A7.

Je ziet ze ook van kilometers afstand omdat de rest kaal en plaat grasland is.

Wel zonde van die gesubsidieerd kerncentrales straks.
.
pi_202679159
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2021 09:53 schreef Fer het volgende:
Die hele Wieringermeer is toch sowieso al ontsierd met blokkendozen? Begint al met dr megalomane pans van DSG Bank en daarna zitten van alle soorten grote bedrijven daar in de polder langs de A7.

Je ziet ze ook van kilometers afstand omdat de rest kaal en plaat grasland is.

Wel zonde van die gesubsidieerd kerncentrales straks.
Zeewolde ligt toch echt ergens anders...

Edit: Of doel je op dat andere bericht?

[ Bericht 3% gewijzigd door AchJa op 18-12-2021 11:34:36 ]
pi_202679408
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2021 09:53 schreef Fer het volgende:
Die hele Wieringermeer is toch sowieso al ontsierd met blokkendozen? Begint al met dr megalomane pans van DSG Bank en daarna zitten van alle soorten grote bedrijven daar in de polder langs de A7.

Je ziet ze ook van kilometers afstand omdat de rest kaal en plaat grasland is.

Wel zonde van die gesubsidieerd kerncentrales straks.
Die hele gemeente Hollands Kroon is een mislukking qua grootheidswaanzin. Nog niet eens 10 jaar geleden wilde men om Wieringen weer kleine randmeren leggen om daar het eilandgevoel weer wat terug te halen.
Hoe mooi zou de Kop van Noord Holland dan geworden zijn met Wieringen, Het Robbenoordbos en de omgeving van Anna Palowna.

Vroeger was vanuit Friesland de witte rookpluimen van de grasdrogerij van Wil den Hartog bij Abbekerk het eerste landteken van Noord Holland. Dat zag er wel mooi uit.
Wat een verschil met die verschrikkelijke blokdozen van nu.
pi_202679662
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 december 2021 11:13 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Die hele gemeente Hollands Kroon is een mislukking qua grootheidswaanzin. Nog niet eens 10 jaar geleden wilde men om Wieringen weer kleine randmeren leggen om daar het eilandgevoel weer wat terug te halen.
Hoe mooi zou de Kop van Noord Holland dan geworden zijn met Wieringen, Het Robbenoordbos en de omgeving van Anna Palowna.

Vroeger was vanuit Friesland de witte rookpluimen van de grasdrogerij van Wil den Hartog bij Abbekerk het eerste landteken van Noord Holland. Dat zag er wel mooi uit.
Wat een verschil met die verschrikkelijke blokdozen van nu.
Het is idd hard veranderd daar... Ik heb eind '90 t/m midden 2000 ongeveer in J'dorp gewoond en als je toen binnendoor naar de A7 reed (via 't Zand, Schagen en dan naar Wognum) waren het nog gewoon weilanden etc. Ik reed dat stuk laatst weer eens en het is compleet veranderd en niet ten goede
  zaterdag 18 december 2021 @ 12:11:33 #248
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_202680356
Achterlijke hobby dit.

Ga die spouglelijke energieslurpende blokkendozen lekker bouwen in een land wat ruimte in overvloed heeft.

Qua werkgelegenheid heb je hier ook niks aan. Want het is natuurlijk een utopie dat hier hoogwaardige werkgelegenheid uit voort vloeit. Het hoogwaardige werk gebeurt op het HQ van Meta, remote. Voor Nederland levert dit een handjevol banen in de beveiliging op, misschien kantine medewerkers, en voor de rest loop-apen die dag in dag uit kapotte nodes uit het rack rossen en er nieuwe induwen.

Kun je beter een nieuwe Hema openen, ongeveer net zo veel laagwaardige banen, maar niet zo'n debiele footprint qua oppervlakt en energie verbruik.
&lt;signature here&gt;.
pi_202681653
Nou begrijp ik dat het PvdA/Groenlinks gemeenteraadlid heeft voorgestemd ivm met de restwarmte die gebruikt kan worden, maar als je dan bij de onderbouwing kijkt staat er:

quote:
De vraag op dit moment is of de provincie en gemeenten op een rendabele manier de restwarmte in kunnen zetten voor verwarming van huizen en bedrijven.
Plus in post #236 staat bij ervaring met een eerdere datacenter:
quote:
Daar komt nog eens bij dat de beloofde restwarmte ook niet wordt toegepast, zegt Buczynski. "De aanleg van die systemen en het transport blijken duurder te zijn dan de energieprijs, waardoor het niet aantrekkelijk is voor de kassen."
Zou het dan niet logischer zijn om hier eerst onderzoek naar te laten doen ipv voor te stemmen?
pi_202695624
Als een gemeente/overheid beslissingen neemt op basis van geheime gegevens (en daar zijn er in deze casus nogal wat van) zou het sowieso verboden moeten zijn om er mee in zee te gaan. Tenzij het echt staatsgeheimen betreft maar dat is natuurlijk niet zo.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')