abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201152527
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:32 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Nee omdat Rutte een centrum coalitie nastreeft(eigen woorden) en geen linkse coalitie binnen de coalitie. De 3 linkse partijen krijgen dan een enorme macht met weinig zetels.
Hou toch op met de onzin dat D66 links is :')
pi_201152532
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:32 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Nee omdat Rutte een centrum coalitie nastreeft(eigen woorden) en geen linkse coalitie binnen de coalitie. De 3 linkse partijen krijgen dan een enorme macht met weinig zetels.
Ik tel 2 linkse partijen in die coalitie. Twee centrum-rechtse en 1 rechtse. Verder 3 progressieve en 2 conservatieve.
pi_201152565
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:33 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Inhoudelijk verandert dat precies niks.
Juist wel. Klaver kan een plan van Ploumen niet verder naar links trekken. Eerst de hoofdreden van Rutte om te weigeren met twee linkse partijen te formeren, dat ze elkaar zouden overtoepen in het links maken van plannen. Inhoudelijk dus juist een zeer belangrijker geste. VVD heeft daar helemaal niets tegenover gezet, behalver het veranderen van argumenten om als een kleuter nee te kunnen blijven roepen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:37:26 #104
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201152584
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het was geen tijd om een spelletje te spelen door een demissionaire premier weg te sturen en dan te gokken op het onwaarschijnlijke scenario dat de regering wel verder zou draaien.

En verder had het voor de formatie niks geholpen: Rutte was niet weg geweest en was nog steeds de onderhandelaar van de VVD. Dus ik snap ook niet zo goed waarom die motie er steeds bij wordt gesleept. Denk je echt dat een weggestuurde Rutte toegeeflijker is dan Rutte nu?
Een weggestuurde Rutte zou niet op zijn gegaan voor een nieuw premierschap.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_201152587
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:33 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
En hoe krijgen ze die macht precies als de rechtse partijen nog altijd een groter deel van de coalitie (en in het verlengde ervan meer ministers en dus een zwaardere stem in de ministerraad) uitmaken?
Het gaat in eerste instantie om de onderhandelingstafel.

Zonder het links trio blijft er weinig over.

D66 wilt niet met CU
Gl wilt niet zonder pvda
D66 wilt niet met volt.

Het linkse heeft als ze samenwerken de macht om rutte diep te laten bukken.
speak only if it improves the silence.
pi_201152589
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:31 schreef probeer het volgende:

[..]
Ik zou juist toch denken dat de VVD harder fronst bij GL dan bij de PvdA? GL heeft nog nooit geregeerd, PvdA en VVD hebben het al vaker samen geprobeerd. GL profileert zich volgens mij ook veel sterker anti-VVD dan de PvdA dat doet.
Rutte en klaver hebben de afgelopen tijd geflirt en uitgesproken samen te willen werken.

Ploumen staat op dit moment veel negatiever tegenover de VvD.
pi_201152596
quote:
Op dinsdag 31 augustus 2021 13:34 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
Ik tel 2 linkse partijen in die coalitie. Twee centrum-rechtse en 1 rechtse. Verder 3 progressieve en 2 conservatieve.
Met een minderheid voor vergaand* klimaatbeleid (zelfs met hulp buiten de coalitie) en een meerderheid voor neo-liberaal economisch beleid. Ik zie het probleem van die 'enorme macht' van een linkse kliek niet zo.

* verder dan de VVD en het CDA willen
"Pools are perfect for holding water"
pi_201152606
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:37 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Een weggestuurde Rutte zou niet op zijn gegaan voor een nieuw premierschap.
Jawel, want hij bleef de premierskandidaat van de VVD. En die hadden dat desnoods via nieuwe verkiezingen, waar VVD waarschijnlijk was gegroeid, kunnen afdwingen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:40:05 #109
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_201152610
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:37 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Het gaat in eerste instantie om de onderhandelingstafel.

Zonder het links trio blijft er weinig over.

D66 wilt niet met CU
Gl wilt niet zonder pvda
D66 wilt niet met volt.

Het linkse heeft als ze samenwerken de macht om rutte diep te laten bukken.
Hoezo wilt D66 niet met volt.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_201152622
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:38 schreef probeer het volgende:

[..]
Met een minderheid voor vergaand* klimaatbeleid (zelfs met hulp buiten de coalitie) en een meerderheid voor neo-liberaal economisch beleid. Ik zie het probleem van die 'enorme macht' van een linkse kliek niet zo.

* verder dan de VVD en het CDA willen
Hangt er maar net vanaf hoe je "enorme macht" definieert hè, als je daar alles onder schaart waar de rechtse partijen niet minstens 70% van de stemmen in de ministerraad controleren zou je wel een punt hebben.
pi_201152630
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:37 schreef TjjWester het volgende:

[..]

D66 wilt niet met volt.

Volt wil zelf helemaal niet, is niet beschikbaar. Wel om constructief te zijn, niet om te regeren.
pi_201152638
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Juist wel. Klaver kan een plan van Ploumen niet verder naar links trekken. Eerst de hoofdreden van Rutte om te weigeren met twee linkse partijen te formeren, dat ze elkaar zouden overtoepen in het links maken van plannen. Inhoudelijk dus juist een zeer belangrijker geste. VVD heeft daar helemaal niets tegenover gezet, behalver het veranderen van argumenten om als een kleuter nee te kunnen blijven roepen.
Waarom zou Klaver dat niet kunnen doen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2021 13:42:06 ]
pi_201152641
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:40 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
Hoezo wilt D66 niet met volt.
Kaag heeft eerder gezegd dat ze VVD, CDA en VOLT te rechts vond.
pi_201152644
Wat een tijdverspilling weer zeg. In ieder geval zijn er knopen doorgehakt maar dat gedoe met GL was nergens voor nodig.
pi_201152646
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:42 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Kaag heeft eerder gezegd dat ze VVD, CDA en VOLT te rechts vond.
Heb je daar een bron van?
pi_201152647
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volt wil zelf helemaal niet, is niet beschikbaar. Wel om constructief te zijn, niet om te regeren.
Terecht ook (zeg ik als Volt stemmer), laat ze eerst maar eens rustig het reilen en zeilen van het binnenhof leren voordat ze zich aan regeren wagen. Nu al in een regering stappen pakt voor geen enkele betrokken partij goed uit.
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:43:20 #117
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201152651
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jawel, want hij bleef de premierskandidaat van de VVD. En die hadden dat desnoods via nieuwe verkiezingen, waar VVD waarschijnlijk was gegroeid, kunnen afdwingen.
Als Rutte dan langs de kiezer was geweest en daarvan het vertrouwen terug had gekregen, dan had je opnieuw kunnen praten, of gewoon opnieuw aangeven dat je hem niet ziet zitten en een coalitie zonder hem proberen te vormen. Jij doet het voorkomen alsof we zouden moeten veranderen in een soort semi-dictatuur.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:44:09 #118
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201152662
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:42 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Terecht ook (zeg ik als Volt stemmer), laat ze eerst maar eens rustig het reilen en zeilen van het binnenhof leren voordat ze zich aan regeren wagen. Nu al in een regering stappen pakt voor geen enkele betrokken partij goed uit.
Zeker nu steeds meer blijkt dat regeren met Mark Rutte gelijk staat aan instappen in een relatie waarin je enkel mag 'geven' en nooit iets terug hoeft te verwachten.
Antifa
pi_201152663
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:41 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Waarom zou Klaver dat niet kunnen doen?
Omdat ze het plan samen indienen. Of denk je dat Heerma ook steeds de plannen van Hoekstra naar rechts zit te trekken?
pi_201152666
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:42 schreef MoreDakka het volgende:
Wat een tijdverspilling weer zeg. In ieder geval zijn er knopen doorgehakt maar dat gedoe met GL was nergens voor nodig.
Gl was de grootste kanshebber om CU te vervangen........
pi_201152677
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:44 schreef VoMy het volgende:

[..]
Zeker nu steeds meer blijkt dat regeren met Mark Rutte gelijk staat aan instappen in een relatie waarin je enkel mag 'geven' en nooit iets terug hoeft te verwachten.
Gek dat veel VVD leden juist het tegenovergestelde denken........
pi_201152707
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Als Rutte dan langs de kiezer was geweest en daarvan het vertrouwen terug had gekregen, dan had je opnieuw kunnen praten, of gewoon opnieuw aangeven dat je hem niet ziet zitten en een coalitie zonder hem proberen te vormen. Jij doet het voorkomen alsof we zouden moeten veranderen in een soort semi-dictatuur.
Nee, ik doe niet alsof we moeten veranderen in een dictatuur. Ik zeg alleen dat je niet om de VVD heen kunt zolang de kiezer hen met afstand de grootste maakt en dat de VVD er over gaat of Rutte blijft als hun politiek leider. Zo werkt het nou eenmaal. Formeren had je dus sowieso met Rutte moeten doen, of die nu als oppositieleider in de kamer had gezeten op dit moment of zoals nu demissionair premier is.

Of je moet de variant van Kaag en de 7 dwergen een realistische optie vinden.
  dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:47:43 #123
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201152718
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:45 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Ik vind dat niet gek, de meeste VVD'ers snappen namelijk niet zoveel van politiek.
Antifa
pi_201152726
quote:
3s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:45 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Tsja, als je denkkader is dat iedereen maar zonder morren aan jouw wensen moet voldoen kan ik me best voorstellen dat het heel oneerlijk voelt als eens iemand niet bereid is om dat te doen. De Britten voelden zich bijvoorbeeld ook ondanks hun vele privileges, die andere lidstaten niet hadden, zwaar achtergesteld in de EU.
pi_201152744
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 augustus 2021 13:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat ze het plan samen indienen. Of denk je dat Heerma ook steeds de plannen van Hoekstra naar rechts zit te trekken?
Ze kunnen dit in de fractievergadering prima nog steeds doen.

De inhoudelijke insteek en het aantal linkse zetels in de coalitie blijft gelijk.

En wat te denken van mogelijk gezeur tussen de partijen bij lastige dossiers, wellicht nog als tactische optie ook om alsnog punten naar links te trekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2021 13:49:28 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')