Dat heeft ze niet bedacht hoor.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 01:34 schreef BillDauterive het volgende:
Dit is best een goede vraag. In het Nederlands heb je geen mooie term voor siblings/geschwister en neef en nicht wordt ook gegenderd. Vaak wordt dan iets als "mijn jongste kind" ipv "mijn dochter" gezegd.
Mijn tante bedacht laatst 'tantezegger'. Dat vond ik wel een mooie oplossing!
We hebben KLB en POL alquote:Op vrijdag 20 augustus 2021 00:41 schreef Maanvis het volgende:
en aangezien fok nog geen lgbtq forum heeft (wat nu wel hoog tijd wordt, @:danny @:yvonne) Stel ik de vraag hier..
quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 00:41 schreef Maanvis het volgende:
en aangezien fok nog geen lgbtq forum heeft (wat nu wel hoog tijd wordt,
Wel op zijn Nederlands dan, dus Sibbelingquote:Op vrijdag 20 augustus 2021 06:45 schreef DJKoster het volgende:
Siblings mag, wat mij betreft, best wel ingeburgerd worden. Een stuk korter dan "broers en zussen" of "kinderen hebben je ouders".
Die is goed!quote:
Dus dan zeg je 'mijn hen' ?quote:
Kind en ouder zijn alletwee al sekseneutraal. Als vertaling voor de term 'siblings' zie ik de term 'nestgenoten' wel zittenquote:Op vrijdag 20 augustus 2021 09:19 schreef Maanvis het volgende:
Uitbreiding op deze vraag is natuurlijk wat je zegt als je kind of ouder of sibbeling intersekse is.
Bij intersex word je geboren als iemand met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken
Er bestaat al een term: sibbe. Lijkt erg op jouw voorstel.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 09:15 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Wel op zijn Nederlands dan, dus Sibbeling
Ja, dat is zo, maar in bijna alle gevallen is er een zeer duidelijk geslacht bij intersex. Daarom word het vaak als baby al gecorrigeerd. Intersex is bijna altijd een man of een vrouw.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 09:19 schreef Maanvis het volgende:
Uitbreiding op deze vraag is natuurlijk wat je zegt als je kind of ouder of sibbeling intersekse is.
Bij intersex word je geboren als iemand met zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtskenmerken
Daar ben ik het niet mee eens. Het is nog steeds vader, moeder, broer, zus, zoon of dochter. Dat veranderd niet.quote:Want vader, moeder broer, zus, zoon,dochter dekken de lading niet meer?
Dat hangt er natuurlijk van af hoe die persoon - die natuurlijk NIET gekwetst mag worden met een verkeerde benaming - genoemd WIL WORDEN.quote:
Mijn kind. Mijn ouderquote:Op vrijdag 20 augustus 2021 09:19 schreef Maanvis het volgende:
Of kipquote:Op vrijdag 20 augustus 2021 09:00 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Dat vind ik nou zo raar klinken het. 'Hen' impliceert meervoud.
Soms voelen ze zich man, maar ook vrouw. Vandaar dat zij zich dan "hen" noemen.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 09:00 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Dat vind ik nou zo raar klinken het. 'Hen' impliceert meervoud.
Bedankt, dit ga ik me visueel voorstellen tijdens mn eerstvolgende ontmoeting met een non-binair persoon.quote:
Snap ik. Dan nog is het er één. Beetje raar om iemand in het meervoud aan te doen. Nu klinkt het als een gespleten persoonlijkheid: hen, met welk van de twee heb ik vandaag te maken?quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 14:53 schreef Rogue2.0 het volgende:
[..]
Soms voelen ze zich man, maar ook vrouw. Vandaar dat zij zich dan "hen" noemen.
Ja raar he dat dit totaal niet speelt bij de meeste mensen, meeste mensen kennen niemand die zo isquote:Op vrijdag 20 augustus 2021 14:55 schreef Rogue2.0 het volgende:
Verbazingwekkend hoe slecht velen geïnformeerd zijn.
Nee, het is gewoon hen. Dat duidt niet op die persoon zelf, maar op diens gevoel. Dat is allebei. Soms is het "het" en dan wil het niet geassocieerd worden met geslacht. Maar gewoon het. Een mens.quote:Op vrijdag 20 augustus 2021 15:09 schreef SuperwormJim het volgende:
[..]
Snap ik. Dan nog is het er één. Beetje raar om iemand in het meervoud aan te doen. Nu klinkt het als een gespleten persoonlijkheid: hen, met welk van de twee heb ik vandaag te maken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |