Natuurlijk.quote:Op donderdag 30 september 2021 15:12 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Zou je dit ook zo stellig zeggen als ik een man was?
Ja hoor, ik vind dat het voor iedere ouder een luxe is om geen zorgintensief kind te hebben of meer algemeen een gezinssituatie te hebben die dusdanig is dat daarnaast ruimte is voor zelfontplooiing naar eigen voorkeur.quote:Op donderdag 30 september 2021 15:12 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Zou je dit ook zo stellig zeggen als ik een man was?
Als je hebt gestudeerd, dan kun je je werk vaak wel een carrière noemen. Of bedoel je dat je eigenlijk moet terugschakelen als ouders naar een lager niveau? Wat heeft dat dan voor zin?quote:Op donderdag 30 september 2021 15:20 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ja hoor, ik vind dat het voor iedere ouder een luxe is om geen zorgintensief kind te hebben of meer algemeen een gezinssituatie te hebben die dusdanig is dat daarnaast ruimte is voor zelfontplooiing naar eigen voorkeur.
Als je een zorgintensieve gezinssituatie hebt, kan je misschien prima schoonmaken, maar niet (meer) een team leiden of investeren in een extra opleiding om promotie te kunnen krijgen of je PhD afronden. Of niet zonder een burn-out te krijgen. Je blijft sneller/makkelijker hangen in een functie die je op je sloffen kan uitvoeren. Brengt wel geld in het laatje, maar geeft geen uitdaging. Het maakt voor je kind sec niet uit nee, maar voor je eigen geestelijke toestand wel.quote:Op donderdag 30 september 2021 15:25 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Als je hebt gestudeerd, dan kun je je werk vaak wel een carrière noemen. Of bedoel je dat je eigenlijk moet terugschakelen als ouders naar een lager niveau? Wat heeft dat dan voor zin?
Of je nou 32 uur in de week aan het schoonmaken bent, vrijwilligerswerk doet, of als huisarts, manager, of hoogleraar aan de slag bent, dat maakt voor je kind allemaal niet zoveel uit.
Je bent er of je bent er niet. Alleen haalt de ene wat meer geld binnen dan de ander. Meer geld lijkt me dan voor je gezin en voor jezelf het fijnste, aangezien je daarmee bepaalde taken kunt uitbesteden of makkelijker kunt maken, dat vergroot dus alleen de tijd maar dat je aan je kind kunt besteden.
Werken een luxe noemen vind ik best apart. Maar heel weinig mensen leven in een sprookjeswereld waar het geld vanzelf wel bij hun aankomt.
Toch apart, want uit andere onderzoeken blijkt dat Nederlanders het minst aantal uren werken. Als de onderwijsresultaten ook internationaal gezien achteruit gaan, terwijl in die andere landen ouders net zoveel of vaak genoeg juist meer werken, dan is dit wel een factor die je niet helemaal los kunt zien volgens mij van andere omstandigheden?quote:Op donderdag 30 september 2021 12:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt datzelfde argument ook op een andere manier gebruiken: ze worden zo snel groot, dus je hebt maar even om er als ouder te zijn.
Ik ben beroepshalve wat onderzoeken aan het doornemen over de al jaren teruglopende onderwijsresultaten. Wat ik confronterend vond om te lezen toen ik bij de verklaringen aankwam, was dat er meer kinderen zijn met een instabiele gezinssituatie en dat dat onder andere komt doordat de gemiddelde arbeidsduur van ouders is gestegen waardoor er thuis minder tijd en aandacht voor kinderen is. Hoe belangrijk ik het zelf ook vind om te werken, we moeten niet onderschatten dat het voor kinderen essentieel is dat ouders tijd voor hen hebben.
Ik had het over teruglopende onderwijsresultaten. Daarmee vergelijk ik Nederlandse leerlingen van nu met die van vroeger en niet zozeer met leerlingen uit andere landen; in internationaal perspectief vormen we de middenmoot. En vanzelfsprekend valt er veel meer over te zeggen: het rapport is ruim 200 pagina's dik.quote:Op donderdag 30 september 2021 16:56 schreef Franny_G het volgende:
[..]
Toch apart, want uit andere onderzoeken blijkt dat Nederlanders het minst aantal uren werken. Als de onderwijsresultaten ook internationaal gezien achteruit gaan, terwijl in die andere landen ouders net zoveel of vaak genoeg juist meer werken, dan is dit wel een factor die je niet helemaal los kunt zien volgens mij van andere omstandigheden?
Het ligt er maar aan hoe je zelf in elkaar zit. Zelf zou mijn geestelijke toestand juist verschrikkelijk zijn als ik 30 uur in de week moest schoonmaken, of een of ander simpel, geestdodend baantje zou moeten doen. Dat zou voor mij echt de hel zijn.quote:Op donderdag 30 september 2021 16:06 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Als je een zorgintensieve gezinssituatie hebt, kan je misschien prima schoonmaken, maar niet (meer) een team leiden of investeren in een extra opleiding om promotie te kunnen krijgen of je PhD afronden. Of niet zonder een burn-out te krijgen. Je blijft sneller/makkelijker hangen in een functie die je op je sloffen kan uitvoeren. Brengt wel geld in het laatje, maar geeft geen uitdaging. Het maakt voor je kind sec niet uit nee, maar voor je eigen geestelijke toestand wel.
In die zin is carrière maken (promotie krijgen, hogerop gaan) dus een luxe. Als je privéleven veel energie kost, kan je dat niet in je werk stoppen.
Ik ben het deels met je eens dat de aanwezigheid van ouders belangrijk is, maar dit geldt wel in even grote mate voor vaders als voor moeders.quote:Op donderdag 30 september 2021 12:42 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je kunt datzelfde argument ook op een andere manier gebruiken: ze worden zo snel groot, dus je hebt maar even om er als ouder te zijn.
Ik ben beroepshalve wat onderzoeken aan het doornemen over de al jaren teruglopende onderwijsresultaten. Wat ik confronterend vond om te lezen toen ik bij de verklaringen aankwam, was dat er meer kinderen zijn met een instabiele gezinssituatie en dat dat onder andere komt doordat de gemiddelde arbeidsduur van ouders is gestegen waardoor er thuis minder tijd en aandacht voor kinderen is. Hoe belangrijk ik het zelf ook vind om te werken, we moeten niet onderschatten dat het voor kinderen essentieel is dat ouders tijd voor hen hebben.
Was ze maar schoenmaker, want ik heb mijn tenen door mijn zool gekromt.quote:Op donderdag 30 september 2021 18:17 schreef TornadoDK het volgende:
Het hele verhaal van ts schreeuwt ambtenaar.
Misschien kan ze lerares Nederlands worden. Daar hebben we geloof ik nog een tekort aan.quote:Op donderdag 30 september 2021 18:20 schreef Id_do_her het volgende:
[..]
Was ze maar schoenmaker, want ik heb mijn tenen door mijn zool gekromt.
Ja nee maar dan heb je met kinderen te maken, en dat willen ouders stiekem zo min mogelijk.quote:Op donderdag 30 september 2021 18:22 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Misschien kan ze lerares Nederlands worden. Daar hebben we geloof ik nog een tekort aan.
Geen promotie maken is niet perse hetzelfde als een geestdodend baantje he?quote:Op donderdag 30 september 2021 18:06 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Het ligt er maar aan hoe je zelf in elkaar zit. Zelf zou mijn geestelijke toestand juist verschrikkelijk zijn als ik 30 uur in de week moest schoonmaken, of een of ander simpel, geestdodend baantje zou moeten doen. Dat zou voor mij echt de hel zijn.
Mijn huidige baan is minder belastend dan al het laagbetaalde werk dat ik hiervoor heb gedaan.
Ze had het over een functie die je op je sloffen kan uitvoeren. Voor mij zou dat dus niet relaxt zijn, want ik word daar doodongelukkig van.quote:Op donderdag 30 september 2021 19:08 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Geen promotie maken is niet perse hetzelfde als een geestdodend baantje he?
Oh wil je daar meer over vertellen?quote:Op donderdag 30 september 2021 19:10 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Ze had het over een functie die je op je sloffen kan uitvoeren. Voor mij zou dat dus niet relaxt zijn, want ik word daar doodongelukkig van.
Eigenlijk niet. Ik heb niet de behoefte me te verantwoorden voor het feit dat ik werk doe waarvoor ik ben opgeleid.quote:Op donderdag 30 september 2021 19:11 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Oh wil je daar meer over vertellen?
Oh jammer papoea!quote:Op donderdag 30 september 2021 19:21 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Eigenlijk niet. Ik heb niet de behoefte me te verantwoorden voor het feit dat ik werk doe waarvoor ik ben opgeleid.
Ik ben inmiddels wel benieuwd wat alle partners doen van de vrouwen hier die stoppen/minderen, of niveaus naar beneden gaan.
Heb je toevallig ook zorgintensieve kinderen? Of een partner waar je voor moet zorgen?quote:Op donderdag 30 september 2021 19:10 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Ze had het over een functie die je op je sloffen kan uitvoeren. Voor mij zou dat dus niet relaxt zijn, want ik word daar doodongelukkig van.
quote:Als je een zorgintensieve gezinssituatie hebt
Hoe definieer je zorgintensieve kinderen dan precies?quote:Op donderdag 30 september 2021 19:49 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Heb je toevallig ook zorgintensieve kinderen? Of een partner waar je voor moet zorgen?
Zo niet, had je misschien kunnen weten dat 'ze' het niet over jou en de jouwen had. @:Phaidra begon haar post immers met
[..]
Ja dat, dit is gewoon trollen manquote:Op donderdag 30 september 2021 20:10 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Hoe definieer je zorgintensieve kinderen dan precies?
Wat mij betreft heeft elk kind intensieve zorg nodig, of je er nou een labeltje op plakt, of niet.
Ik denk dat je nu wel zo ongeveer het punt bereikt hebt waarop het een goed idee is om verder je snavel te houden over zaken waar je geen kaas van hebt gegeten.quote:Op donderdag 30 september 2021 20:10 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Wat mij betreft heeft elk kind intensieve zorg nodig, of je er nou een labeltje op plakt, of niet.
En dat jaquote:Op donderdag 30 september 2021 20:11 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja dat, dit is gewoon trollen man
Dat is zeker waar. Ik zeg niet dat iedereen aan een bepaald plan moet voldoen, of iets dergelijks.quote:Op donderdag 30 september 2021 20:08 schreef Mrmime het volgende:
Wordt best een vreemde discussie op deze manier.
Ik had alles op een rijtje kunnen hebben op mijn 30e, maar jarenlange mantelzorg en het verlies van mijn ouders, zelf ernstig ziek geworden en veel behandelingen moeten volgen, een verhuizing naar de andere kant van het land voor werk van partner en kort daarna een partner het in die periode teveel werd en acuut de handdoek in de ring gooide zorgde voor wel enige vertraging kan ik je vertellen. Heb nooit een dag zonder werk gezeten maar ik heb pas vanaf mijn 30e echt bewust aan mijn carrière kunnen werken. Nu ruim tien jaar later alles dik voor elkaar.
Kortom, je kunt niet iedereen in je eigen referentiekader proppen.
Life is what happens to you while making other plans
Voor mij zou het geestdodend zijn. Voor mijn schoonmaker zou mijn werk vreselijk saai zijn, vermoed ik.quote:Op donderdag 30 september 2021 20:14 schreef MaJo het volgende:
Zullen we het weer hebben over werk in combinatie met het ouderschap en er geen pissing match van maken? En laten we dan ook niet bepaalde banen als schoonmaken geestdodend noemen. Lekker om te lezen als dat je beroep isNiet iedereen heeft de middelen om een opleiding te volgen en laten we niet hautain gaan doen
Dit meen je niet serieus toch? Dat je dit niet begrijpt. Het verbaast mequote:Op donderdag 30 september 2021 20:10 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Uit al je posts blijkt juist dat je ontzettend uit de hoogte doet. Of ontzettend naïef bent, dat is de andere optie.quote:Op donderdag 30 september 2021 20:15 schreef KayaQ het volgende:
[..]
Voor mij zou het geestdodend zijn. Voor mijn schoonmaker zou mijn werk vreselijk saai zijn, vermoed ik.
Het was geen waardeoordeel. Ik ben heel blij dat er mensen bestaan die dit werk willen overnemen.
Er werd net wel een interessant punt aangestipt over de partnerquote:Op donderdag 30 september 2021 20:19 schreef MaJo het volgende:
[..]
Maar zullen we weer teruggaan naar waar het om gaat in dit topic?
Pardon?? Niet zo netjes om iemand een trol te noemen die alleen maar een andere mening heeft.quote:Op donderdag 30 september 2021 20:44 schreef Nanukerst het volgende:
We hebben wellicht de troll iets te lang gevoederd.
Verder: mijn man en ik werken op het moment evenveel uren (parttime), en elke keer dat er iets wijzigt in de gezins- of werksituatie gaan we praten over hoe we dat samen willen invullen. Maar we zijn beide 'gezegend' met de wens om veel bij de kinderen te zijn en een gebrek aan ambitie om het maar zo te noemen, dat maakt wel dat het allemaal vloeiend gaat.
Het houdt je zo lekker van de straatquote:Op donderdag 30 september 2021 20:44 schreef Nanukerst het volgende:
We hebben wellicht de troll iets te lang gevoederd.
Wat is afdoende en wat is aanwezig? Ik denk dat kwaliteit in veel gevallen belangrijker is dan kwantiteit. Ik zie zo veel mensen die er zijn, maar niet echt aanwezig.quote:Op donderdag 30 september 2021 15:02 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat neemt allemaal niet weg dat het belangrijk is dat ouders afdoende aanwezig zijn en aandacht geven. Contact met leeftijdsgenootjes is geen compensatie en dat er ook slechte ouders zijn is een slap excuus.
Mijn man heeft last van chronische vermoeidheid en dat is in het verleden wel belemmerend geweest. Reizen voor werk probeerde ik zo veel mogelijk te beperken omdat hij de energie niet had om naast werk ook nog de boel thuis draaiende te houden. Ik werkte destijds bij een grote multinational en mensen hoog in de boom zagen een hoop potentie in me, maar ik heb dat afgehouden omdat zo'n baan niet te doen zou zijn in combinatie met de situatie thuis.quote:Op donderdag 30 september 2021 20:31 schreef _Lily_ het volgende:
Kunnen jullie hierover praten met je partner? Gaat dat vanzelf of heb je moeite? Belemmert je partner je in je carrière? (Bijv door zelf heel veel van huis te zijn)
Een beetje offtopic hoor, maar iemand moet je kind toch ophalen als hij ziek is? Als de werkgevers/collega's van beide ouders zeggen dat je niet weg mag of kan, is dat toch niet houdbaar? Niet iedereen heeft een sociaal vangnet. Als jij zelf ziek wordt, mag je toch hopelijk ook gewoon naar huis, of zeggen collega's dan ook dat dat niet gaat... ? Natuurlijk zal de ene werkgever er minder moeite mee hebben dan een andere, maar je simpelweg verbieden te gaan lijkt me niet kunnen. En anders zou ik heel gauw een andere werkgever gaan zoeken.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 19:12 schreef Goitske het volgende:
Ik denk dat hoe makkelijk je van je werk weg kan ook nogal afhankelijk is van je werkgever en je collega's.
Ik werk zelf als medisch secretaresse kindergeneeskunde en er is begrip als ik een keer plotseling weg moet.
Gelukkig gebeurt het echt bijna nooit toevallig 2 weken geleden dat ik een telefoontje kreeg of ik naar de BSO kon komen omdat de oudste echt niet lekker was.
Maar het kan best zijn dat als ik op een andere poli zit of andere collega's heb dat ze zeggen ja jammer joh er is geen bezetting je moet blijven. Waar ik nu te horen kreeg we redden het wel ga maar snel naar hem toe
Je hebt helemaal gelijk, maar het is wel echt heel lastig soms. Als ik bijvoorbeeld midden in een spreekuur zit en ik zou hiervoor gebeld worden en ik heb geen vangnet, wat dan?quote:Op donderdag 7 oktober 2021 11:08 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Een beetje offtopic hoor, maar iemand moet je kind toch ophalen als hij ziek is? Als de werkgevers/collega's van beide ouders zeggen dat je niet weg mag of kan, is dat toch niet houdbaar? Niet iedereen heeft een sociaal vangnet. Als jij zelf ziek wordt, mag je toch hopelijk ook gewoon naar huis, of zeggen collega's dan ook dat dat niet gaat... ? Natuurlijk zal de ene werkgever er minder moeite mee hebben dan een andere, maar je simpelweg verbieden te gaan lijkt me niet kunnen. En anders zou ik heel gauw een andere werkgever gaan zoeken.
Dat is ook een heel nare situatie. Ik denk ook dat dat een belangrijke reden is dat ik geen arts ben geworden. Ik zou me daar enorm schuldig over voelen. Net als de enorme verantwoordelijkheid die je hebt voor je patiënten. Hoe leuk ik een studie geneeskunde ook gevonden zou hebben (het was een serieuze optie toen ik mijn profiel moest kiezen op de middelbare school), ik zou er aan onderdoor gegaan zijn. Loslaten is niet mijn grootste talentquote:Op donderdag 7 oktober 2021 11:46 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk, maar het is wel echt heel lastig soms. Als ik bijvoorbeeld midden in een spreekuur zit en ik zou hiervoor gebeld worden en ik heb geen vangnet, wat dan?
Stel je voor dat je kanker hebt en in de wachtruimte wacht op je gesprek met de arts. En dan hoor je ineens dat het spreekuur per direct niet meer doorgaat
Nja, ik ben het dus met je eens. In bovenstaande situatie zou ik dus mijn kind gaan halen. Maar het zou wel een heel vervelende situatie zijn.
Ik heb dit aan mezelf verkocht door van mening te zijn dat mijn kind minstens zo belangrijk is als m’n patiënt, zo niet belangrijker.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 11:57 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dat is ook een heel nare situatie. Ik denk ook dat dat een belangrijke reden is dat ik geen arts ben geworden. Ik zou me daar enorm schuldig over voelen. Net als de enorme verantwoordelijkheid die je hebt voor je patiënten. Hoe leuk ik een studie geneeskunde ook gevonden zou hebben (het was een serieuze optie toen ik mijn profiel moest kiezen op de middelbare school), ik zou er aan onderdoor gegaan zijn. Loslaten is niet mijn grootste talent.
Niet vervelend bedoeld hoor, maar je man is toch ook ziek zoals je schrijft?quote:Op vrijdag 1 oktober 2021 00:37 schreef Seven. het volgende:
Het enige dat hij echt niet voor elkaar krijgt, is het huishouden en de zorg voor onze dreumes goed combineren. Koken lukt wel, maar boodschappen, was, schoonmaken.. nope. Besteden we uit (de was doe ik). En op die manier redden we het wel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |