quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 12:27 schreef BE het volgende:
Mijn kinderen vonden het ook geen probleem, ze konden amper naar buiten kijken zonder die dingen in het begin.
Je hebt gelijk. Europees is het 1.50m tenzij uitzonderingregel zoals 1.35m in NL.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 13:49 schreef Leandra het volgende:
Overigens zijn er ook landen waar kinderen tot 1.50 lang in een autostoeltje moeten zitten.... dat daar even rekening mee gehouden wordt als er weer naar het buitenland gereisd wordt
Ik las jouw reactie in het vorige topic en dacht ook al; oei, mijn dochter van 11 moet bij Leandra op een stoelverhoger. Gelukkig rijdt ze een cabrio want dochter is 1.70quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 13:49 schreef Leandra het volgende:
Ik zat nog met die 12 jaar in gedachten, want vroeger mocht een kind onder de 12 sowieso niet voorin, en volgens mij is er nog een tijdje de situatie geweest dat onder de 12 alleen mocht met een autostoeltje.
Mijne nog láng nietquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 14:09 schreef lunapuella het volgende:
Oh, dat is goed om te weten. Mijn lang end van net zes tikt al wel bijna de 1.35 aan.
Oh deze wist ik niet. Onze 10-jarige is over de 1.50, daar zou ik echt geen verhoger voor hebben geregeld als we nog die kant op waren gegaanquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 13:59 schreef laziness het volgende:
Frankrijk doet het wel op leeftijd10 jaar en jonger in een stoeltje/zitverhoger.
Toen ik in Indonesië was heb ik echt knappe dingen gezien.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 14:18 schreef oh-oh het volgende:
Er zijn ook landen waar je met 3 kinderen en 2 kippen en een geit op de brommer mag zonder helm
Haha, mijn vriend is ook zó voorzichtig. Hij vindt monkeytown nog wel spannend voor de 5,5 jarige, laat staan voor de bijna 4 jarige.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 17:57 schreef Nanukerst het volgende:
Ik leef dus samen met een man die ONTZETTEND voorzichtig is met alles rondom de kinderen. Pas op, kijk uit, niet doen, dat is gevaarlijk, etcetera. Hij ziet in elke beweging die zij maken een groot gevaar in de vorm van hersenletsel of dwarslaesie. Dat mag wat ontspannener, wat mij betreft. Maar dan aan de andere kant zonder nadenken tegen ons kind van net 1.30 zeggen JA JOH IK DENK DAT DE ZITVERHOGER AL NIET MEER HOEFT HOOR.![]()
![]()
![]()
En dan ook al de zitverhoger achterin leggen en lekker op pad gaan met de auto met het kind, niet gehinderd door enige kennis of common sense.
Ik ben echt heel chill over het algemeen, maar daar kan ik slecht tegen.
1.70 is idd wel van een andere ordequote:Op dinsdag 10 augustus 2021 14:12 schreef lily het volgende:
[..]
Ik las jouw reactie in het vorige topic en dacht ook al; oei, mijn dochter van 11 moet bij Leandra op een stoelverhoger. Gelukkig rijdt ze een cabrio want dochter is 1.70
Hier idem en dan ook pas kind voorin zonder stoelverhoger...quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 17:57 schreef Nanukerst het volgende:
Ik leef dus samen met een man die ONTZETTEND voorzichtig is met alles rondom de kinderen. Pas op, kijk uit, niet doen, dat is gevaarlijk, etcetera. Hij ziet in elke beweging die zij maken een groot gevaar in de vorm van hersenletsel of dwarslaesie. Dat mag wat ontspannener, wat mij betreft. Maar dan aan de andere kant zonder nadenken tegen ons kind van net 1.30 zeggen JA JOH IK DENK DAT DE ZITVERHOGER AL NIET MEER HOEFT HOOR.![]()
![]()
![]()
En dan ook al de zitverhoger achterin leggen en lekker op pad gaan met de auto met het kind, niet gehinderd door enige kennis of common sense.
Ik ben echt heel chill over het algemeen, maar daar kan ik slecht tegen.
Weet je, mijn moeder was daar altijd erg voorzichtig mee, liet ook al gordels achterin plaatsen in de auto die ze in 1972 kochten, waarvoor de dealer haar nog net niet voor gek verklaarde maar wel duidelijk maakte dat ze het maar overdreven nonsens vonden.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 17:59 schreef Nanukerst het volgende:
En inderdaad, throwback naar de jaren 80 waar wij met ons hele gezin (7 man) gewoon op pad gingen met zo'n Renaultje, kinderen gewoon opstapelen op elkaars schoot.
Oh wauw, gelukkig mag ik dan zelf nét zonder stoelverhoger vervoerd wordenquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 13:59 schreef laziness het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Europees is het 1.50m tenzij uitzonderingregel zoals 1.35m in NL.
Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland eisen dus wel gewoon 1.50m.
Frankrijk doet het wel op leeftijd10 jaar en jonger in een stoeltje/zitverhoger.
Is een bingo specifiek voor jongens of meisjes niet sowieso al een belachelijk concept?quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 20:47 schreef Budabuddumbam het volgende:
Mijn oudste 2 jongens zijn net op de camping geweigerd bij de jongens only bingo![]()
want met zulk lang haar ben je vast een meisje![]()
ik vind het echt zo belachelijk
Dit!quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 21:18 schreef twist02 het volgende:
Wtf, echt?
Ik weet serieus even niet welke van die 2 ik inderdaad belachelijker vind...
Ja ze zitten dus wel binnen na aandringen van ex ookal vonden ze het ongeloofwaardig dat het echt jongens zijn en nu hebben ze een uitzondering gemaakt (vind ik nog belachelijker om dat zo te zeggenquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 21:24 schreef lunapuella het volgende:
Ik zou geloof ik in staat zijn daar boos verhaal te gaan halen... (mijn oudste heeft ook lang haar en wordt vaak aangezien voor een meisje)
Een uitzonderingquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 21:30 schreef Budabuddumbam het volgende:
[..]
Ja ze zitten dus wel binnen na aandringen van ex ookal vonden ze het ongeloofwaardig dat het echt jongens zijn en nu hebben ze een uitzondering gemaakt (vind ik nog belachelijker om dat zo te zeggen)
Wat een kut actie van die mensen. Jongens/meisjes bingo is al 1 ding maar vervolgens de ‘juiste’ kinderen aangemeld krijgen en ze weigeren, is wel echt een schepje er bovenop. Daar zou ik ook wel een klacht over indienen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 21:30 schreef Budabuddumbam het volgende:
[..]
Ja ze zitten dus wel binnen na aandringen van ex ookal vonden ze het ongeloofwaardig dat het echt jongens zijn en nu hebben ze een uitzondering gemaakt (vind ik nog belachelijker om dat zo te zeggen)
quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 21:51 schreef MevrouwCactus het volgende:
Moet je dan je bingokaart met je piemel invullen ofzo? Wat een onzin…
Je zal als meisje maar een auto krijgen, dat kan dus ook écht niet. Wordt ze vast lesbisch van.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 20:59 schreef Budabuddumbam het volgende:
hahaha ja ik dacht nog na posten zal ik dat even toevoegen, want ja dat vind ik idd ook echt belachelijk.
zullen wel met van die prijzen zijn die meisjes niet kunnen gebruiken zoals nerf guns en auto's
quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 20:47 schreef Budabuddumbam het volgende:
Mijn oudste 2 jongens zijn net op de camping geweigerd bij de jongens only bingo![]()
want met zulk lang haar ben je vast een meisje![]()
ik vind het echt zo belachelijk
Idd, je zou hem zo op tafel leggenquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 21:35 schreef Lemijn het volgende:
Het lijkt me het ultieme moment om nog één keer als kind je piemel uit je broek te halen.
Verder uiteraard eens met de WTF-reacties.
Oh dat klinkt heerlijk ja!quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 21:51 schreef MevrouwCactus het volgende:
Sjaak zit op vakantie in de camper op een zitverhoger zonder rugleuning. De eerste keer had ik zijn gewone stoel meegenomen, maar waar laat ik dat ding als ik de achterbank tot bed ombouw? Het stond zo ontzettend in de weg! Dus heb ik een zitverhoger gekocht.
Onze laatste avond in Frankrijk![]()
Het was echt zo ontzettend heerlijk! Hard werken in m’n eentje met Sjaak, maar ook wel ontzettend fijn.
We staan nu met de camper in een klein dorpje (400 inwoners) ergens in de Champagne-steek, kijken uit over heel veel druivenplantjes en aan de andere kant zien we het dorpje. Er kwamen 2 luchtballonnen over varen vanavond. Zo idyllisch!
precies dat beeld…quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:04 schreef BE het volgende:
[..]![]()
![]()
*mental image van die voorhuidjes op stempelkussens!
Dat heeft hij ook gevraagd inderdaadquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:26 schreef Sjeen het volgende:
[..]
precies dat beeld…![]()
Ik had trouwens serieus bij de ingang gevraagd of ze misschien hun broek even uit moesten doen om het bewijs te leveren
Een homeknop heeft mijn iphone al jaren niet meerquote:Op dinsdag 10 augustus 2021 19:18 schreef Vanyel het volgende:
Nog ff terug naar die Apple.. als ik op mijn iPhone homescreen naar beneden swipe krijg ik dus geen lager homescreen maar een zoekscherm. 3x tikken op home knop maakt wel lager scherm.
Ik dacht ik check ff in de instellingen.
Vergat ik mijn andere probleem. Die zijn ook al zo onlogisch![]()
Mijn baas is niet zo vrijgevig. Ik heb net een nieuwe, maar die heeft er gewoon nog wel een.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:41 schreef laziness het volgende:
[..]
Een homeknop heeft mijn iphone al jaren niet meer
Dus nu ben je zo ongeveer vrij tot oktober?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 11:47 schreef oh-oh het volgende:
Hier is er ineens een soort van paniek ontstaan over mijn openstaande verlofuren![]()
Dus ik heb er maar twee weken vrij van gemaakt![]()
En dan heb ik nog heel veel staan maar vanwege de piek mogen we oktober tm januari sowieso alleen maar losse dagen vrij als we al vrij krijgen dan, maar goed, dat wist ik, no problemo.
quote:Op woensdag 11 augustus 2021 10:45 schreef Nijna het volgende:
OMG, die bingo... zijn jullie op vakantie naar de vorige eeuw of nog verder terug?
Is er ook een meisjes bingo? Kunnen ze 2 x meedoen.quote:Op dinsdag 10 augustus 2021 22:39 schreef Budabuddumbam het volgende:
[..]
Dat heeft hij ook gevraagd inderdaad
Oh noesquote:
Stomquote:
Ow bruhquote:Op woensdag 11 augustus 2021 17:31 schreef laziness het volgende:
Ik laadde gisteren iets in het systeem met de verkeerde code en overschreef daarmee de historie van het hele jaar. Kostte me gisteravond 3 uur en vandaag nog 3 uur maar het is allemaal gecorrigeerd.
*note to self* Doe dat nooit meer![]()
Blij dat ik volgende week vrijdag weer een week vakantie heb
Ik vertelde eerder wel hoe moeilijk ik het vond en waar ik tegen aan liep maar op een gegeven moment mee gestopt, want kreeg reacties van Haha ja dat doen kinderen hé, en met mijn hond pak ik het zus of zo aan, en ja dan flikkert je kind toch een keer van de trap...quote:Op woensdag 11 augustus 2021 20:35 schreef LeSage het volgende:
Vandaag was mijn collega na zwangerschapsverlof weer op het werk.
Natuurlijk ook flink wat bij te buurten.
Ik vertelde dat we het momenteel best moeilijk hebben met Mijm (als het niet beter gaat als hij naar school gaat, met meer uitdagingen, dan wil ik wat hulp gaan zoeken).
En ze was zo opgelucht dat ik dat zei. Ze vertelde dat ze al een paar keer flink gehuild had bij een krijsende baby in de wieg.
‘Ja, dat hebben we allemaal wel eens gedaan hoor!’ zei ik.
Maar blijkbaar gingen haar vriendinnen dus alleen maar vertellen hoe leuk het is om baby’s/kinderen te hebben.
Ik snap dat dus niet. Waarom daar zo’n taboe van maken? Er is toch geen schande aan dat je het niet altijd een feestje vindt?
Ik hou zielsveel van mijn jongens, maar het is het moeilijkste dat ik ooit in mijn leven gedaan heb.
Hebben jullie in het dagelijks leven wel eerlijke gesprekken over ouderschap?
quote:Op woensdag 11 augustus 2021 20:35 schreef LeSage het volgende:
Jawel, maar het ligt eraan tegen wie. Ik kies wat ik met wie deel. En bij sommige mensen lijkt het dus vast rozengeur en maneschijn. Aan de andere kant benoem ik ook wel eens wat aan mensen die dichter bij mij staan (bijv extreem gedrag van mijn kind) en wordt dat dan gebagatelliseerd. 'Dat doen ze allemaal'. Dan ben ik ook gauw klaarquote:Op woensdag 11 augustus 2021 20:35 schreef LeSage het volgende:
Ik heb sowieso maar weinig vrienden met kinderen eigenlijkquote:Op woensdag 11 augustus 2021 20:44 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Maar ik ken ze wel, die zijige niets is mooier dan het ouderschap en mijn engeltjes mensen.
Dat zijn niet mijn vrienden.
Dat is gewoon onaardig. Een blijk van herkenning vind ik dan vaak wel fijn. Maar niet om het te bagataliseren nee.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 20:49 schreef Hupje het volgende:
[..]
Jawel, maar het ligt eraan tegen wie. Ik kies wat ik met wie deel. En bij sommige mensen lijkt het dus vast rozengeur en maneschijn. Aan de andere kant benoem ik ook wel eens wat aan mensen die dichter bij mij staan (bijv extreem gedrag van mijn kind) en wordt dat dan gebagatelliseerd. 'Dat doen ze allemaal'. Dan ben ik ook gauw klaar
Dit. Vriendinnen die dichtbij me staan, weten dat het soms echt loodzwaar is met Sjaak. Met hen deel ik dat. Uiteraard deel ik ook de goede momenten met hen en dan genieten ze mee. Maar ze krijgen ook alle moeilijke momenten mee, frustraties, verdriet etc. Bij hen mag dat, ook al herkennen ze het niet van hun eigen situatie.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 20:49 schreef Hupje het volgende:
[..]
Jawel, maar het ligt eraan tegen wie. Ik kies wat ik met wie deel. En bij sommige mensen lijkt het dus vast rozengeur en maneschijn. Aan de andere kant benoem ik ook wel eens wat aan mensen die dichter bij mij staan (bijv extreem gedrag van mijn kind) en wordt dat dan gebagatelliseerd. 'Dat doen ze allemaal'. Dan ben ik ook gauw klaar
Mag ik vragen wat je bedoelt met "kinderen als Sjaak" of is dat privé?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 21:08 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Dit. Vriendinnen die dichtbij me staan, weten dat het soms echt loodzwaar is met Sjaak. Met hen deel ik dat. Uiteraard deel ik ook de goede momenten met hen en dan genieten ze mee. Maar ze krijgen ook alle moeilijke momenten mee, frustraties, verdriet etc. Bij hen mag dat, ook al herkennen ze het niet van hun eigen situatie.
Daarnaast heb ik wat moeders om me heen verzameld met kinderen als Sjaak, waardoor we op Whatsapp een fijne groep hebben met heel veel herkenning![]()
In het dagelijks leven vertel ik weinig, of alleen de positieve dingen. Dat is vaak toch wat mensen willen horen.
Dagelijks. Ik werk veel met mannen en die staan daar toch wel anders in dan vrouwen hoor. Maar ik ken eigenlijk niemand die het ouderschap ophemelt. Iedereen in mijn echte wereld is tamelijk realistisch.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 20:35 schreef LeSage het volgende:
Vandaag was mijn collega na zwangerschapsverlof weer op het werk.
Natuurlijk ook flink wat bij te buurten.
Ik vertelde dat we het momenteel best moeilijk hebben met Mijm (als het niet beter gaat als hij naar school gaat, met meer uitdagingen, dan wil ik wat hulp gaan zoeken).
En ze was zo opgelucht dat ik dat zei. Ze vertelde dat ze al een paar keer flink gehuild had bij een krijsende baby in de wieg.
‘Ja, dat hebben we allemaal wel eens gedaan hoor!’ zei ik.
Maar blijkbaar gingen haar vriendinnen dus alleen maar vertellen hoe leuk het is om baby’s/kinderen te hebben.
Ik snap dat dus niet. Waarom daar zo’n taboe van maken? Er is toch geen schande aan dat je het niet altijd een feestje vindt?
Ik hou zielsveel van mijn jongens, maar het is het moeilijkste dat ik ooit in mijn leven gedaan heb.
Volgens mij zetten de meiden het ook wel erg aan hoor, en hoor ik vooral de dramatische verhalen. Maar het lijkt me behoorlijk aanpoten met tweequote:Op woensdag 11 augustus 2021 22:24 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik heb het hebben van 2 kinderen onderschat. Maar om het nu een hel te noemen, nee.
Ik denk dan ook dat mensen met drie kinderen de zeldzame soort zijn die het hebben van 2 kinderen niet zwaar vonden, anders begin je toch niet aan nog een kindquote:Op woensdag 11 augustus 2021 22:30 schreef SQ het volgende:
Ik krijg trouwens nu steeds kudos toegeworpen van andere moeders omdat ik 3 kinderen heb, zo van "omg dat je dat kunt, ik vind 2 kinderen al zo moeilijk!"
Maar die hebben dan vaak ook 2 hyperactieve peuterzoons met anderhalf jaar er tussen ofzo. Ja, dan was ik misschien ook al gillend gek geworden
Superfijn toch. Beter zo dan dat je denkt "waar de hel ben ik aan begonnenquote:Op woensdag 11 augustus 2021 22:30 schreef MaJo het volgende:
Zelf heb ik juist het gevoel dat velen vooral het negatieve delen. Van tevoren werd me verteld hoe vreselijk bevallen is, dat je echt nooit meer slaapt, nul tijd voor jezelf hebt etc. Nou ik vind dat allemaal best meevallen. Nogmaals, ik heb geen huilbaby dus ik kan me voorstellen dat je er dan compleet anders in staat, maar zo vreselijk en levensveranderend vind ik het ook weer niet. Ik zat 's avonds altijd al uitgeteld op de bank, dat is nu niet anders
Zoiets als ik dusquote:Op woensdag 11 augustus 2021 22:30 schreef SQ het volgende:
Ik krijg trouwens nu steeds kudos toegeworpen van andere moeders omdat ik 3 kinderen heb, zo van "omg dat je dat kunt, ik vind 2 kinderen al zo moeilijk!"
Maar die hebben dan vaak ook 2 hyperactieve peuterzoons met anderhalf jaar er tussen ofzo. Ja, dan was ik misschien ook al gillend gek geworden
Haha nou ja, ik vond 2 ook "zwaar", maar 3 heeft mijn leven niet perse zwaarder gemaakt, anders dan dat ik nou weer zo'n afhankelijke baby heb terwijl die andere twee nu op school zitten. Dan zie ik weer het gemak waarmee andere moeders met 2 kinderen in de leeftijd van mijn oudste 2 dingen ondernemen, en dan denk ik wel "crap, ik moet nu wéér 3 jaar op die vrijheid wachten"quote:Op woensdag 11 augustus 2021 22:32 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik denk dan ook dat mensen met drie kinderen de zeldzame soort zijn die het hebben van 2 kinderen niet zwaar vonden, anders begin je toch niet aan nog een kind
Ik heb in mijn hele vriendengroep welgeteld 2 vriendinnen die 2 kinderen heerlijk vinden, de rest zeurt er bijna alleen maar over
Ik vind het hebben van 2 kleine kinderen wel zwaar. Maar toch heb ik de wens voor een derde. Omdat ik weet dat het makkelijker/anders wordt.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 22:32 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik denk dan ook dat mensen met drie kinderen de zeldzame soort zijn die het hebben van 2 kinderen niet zwaar vonden, anders begin je toch niet aan nog een kind
Ik heb in mijn hele vriendengroep welgeteld 2 vriendinnen die 2 kinderen heerlijk vinden, de rest zeurt er bijna alleen maar over
Ja dat hou ik mezelf ook voor. Het is nu echt wel bikkelen maar ik zag ook altijd dat nest vol groterds voor me. En ik kom zelf uit een fijn en warm gezin, ik hoop dat ik dat later ook heb met mijn kinderenquote:Op woensdag 11 augustus 2021 22:38 schreef LeSage het volgende:
[..]
Ik vind het hebben van 2 kleine kinderen wel zwaar. Maar toch heb ik de wens voor een derde. Omdat ik weet dat het makkelijker/anders wordt.
Ik las eens ergens: je moet niet afgaan op de tropenjaren, maar hoeveel kinderen je later aan je kerstdiner wil hebben zitten. Dat vond ik mooi.
Wat een heerlijke spekkiesquote:Op woensdag 11 augustus 2021 22:46 schreef SQ het volgende:
Maar deze derde is gewoon mijn leukste. Hij is echt mijn allerbeste maatje
(En ja ik weet dat ook deze uiteindelijk een onhebbelijke klootzak wordt maar dat negeer ik nog ff)
[ afbeelding ]
Och, wat een heerlijk lekker ding!quote:Op woensdag 11 augustus 2021 22:46 schreef SQ het volgende:
Maar deze derde is gewoon mijn leukste. Hij is echt mijn allerbeste maatje
(En ja ik weet dat ook deze uiteindelijk een onhebbelijke klootzak wordt maar dat negeer ik nog ff)
[ afbeelding ]
Echt zeuren? Ik vind het ook soms zwaar. Zeker met de jongste en ik ben er heel eerlijk over, maar dat is toch anders dan zeuren denk ik. Heel vaak heb ik ook het “OMG, wat ben ik rijk!!” gevoel.quote:Op woensdag 11 augustus 2021 22:32 schreef MaJo het volgende:
[..]
Whut?quote:
I know, right?quote:Op woensdag 11 augustus 2021 22:58 schreef MevrouwCactus het volgende:
Hoezo is Noud al oud genoeg om naar school te gaan? Die is toch pas 2 jaar ofzo?
De woedeaanvallen die ik al om die uitspraak heb gehad, als collega's er weer eens mee kwamen als ik totaal gesloopt binnenkwam na een schoolvakantie of weekend waarin we van wanhoop niet meer wisten waar we het zoeken moesten.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 07:45 schreef hilliebillie het volgende:
En zoals een collega van me altijd zegt.. kleine kinderen kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen. Dus ik bereid me vast voor
En waar schaamde je je dan voor?quote:Op donderdag 12 augustus 2021 09:07 schreef Bottoms_up het volgende:
De eerste paar maanden met mijn baby durf ik wel een hel te noemen. Ik heb er weinig over geklaagd omdat ik mij schaamde. Met een baby die slecht sliep, slecht aan de borst dronk waardoor ik moest kolven na elke voeding, kolven wat moeizaam verliep en een baby die zich niet liet wegleggen bleef er echt geen tijd over voor mezelf. Ik kwam niet buiten en ik verzorgde mezelf niet. En dat duurde veel langer dan ik durf toegeven.
Ik snap die uitspraak ook nooit zo. Alsof je geen enorme zorgen om je kleine kinderen kunt hebben. In welk opzicht dan ook. En alsof grote kinderen altijd heel moeilijk worden.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 09:34 schreef Vanyel het volgende:
[..]
De woedeaanvallen die ik al om die uitspraak heb gehad, als collega's er weer eens mee kwamen als ik totaal gesloopt binnenkwam na een schoolvakantie of weekend waarin we van wanhoop niet meer wisten waar we het zoeken moesten.
Nooit rechtstreeks naar de betreffende collega's, maar het is nooit meer goedgekomen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gelukkig heb ik altijd wel mensen om me heen gehad waar ik wel mee kan sparren en dat voor beide kanten iets oplevert. Dat is in elke fase wel iemand anders geweest, maar het is wel waardevol.
Toch anders als je dat als ouder van probleemloos door het leven huppelende pubers lachend roept tegen ouders van een jong kind dat intensieve zorg vraagt. En vaak zat weten die laatsten nog niet dat/waarom dat het geval is, als ze op hun tandvlees doorbikkelen.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 09:46 schreef twist02 het volgende:
Ik vond die uitspraak eerst echt complete onzin. Inmiddels zie ik bijv. bij mijn zus wel dat er een kern van waarheid in zit.
Maar ik denk dat het ook gewoon per persoon verschilt. Ik trok gebroken nachten echt bizar slecht, en huilende baby's waar ik maar geen oorzaak of oplossing zag. Echt de acute situaties om het zo maar te zeggen.
Problemen bij grotere kinderen zijn vaak een andere aard en ik vermoed dat die me over het algemeen beter liggen. Zonder die problemen te willen bagatelliseren uiteraard.
Waarschijnlijk omdat ik het gevoel had dat ik faalde. Ik was bijna alleen maar bezig met zijn voeding en dan groeide hij soms minimaal, soms ok. Ik had ook geen tijd om leuke dingen met hem te doen waardoor hij na een paar maanden fysio nodig had. Want tummy time? Wanneer dan?quote:Op donderdag 12 augustus 2021 09:37 schreef LeSage het volgende:
[..]
En waar schaamde je je dan voor?
Want zeker bij een baby is er volgens mij maar weinig dat je in de hand hebt.
Dat is namelijk juist mijn vrees. Dat mijn kinderen te druk/brutaal/aanwezig zijn, maar dat ik inmiddels de tijd heb gehad om ze ander gedrag aan te leren. En dat slaat natuurlijk eigenlijk ook nergens op, want over het algemeen zijn het twee super leuke jongens met veel humor en inlevingsvermogen.
Het ligt inderdaad aan de situatie. Als je later grote kinderen hebt die daadwerkelijk in grote problemen komen, dan denk je vast: Goh, waren ze nog maar klein.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 09:38 schreef LeSage het volgende:
[..]
Ik snap die uitspraak ook nooit zo. Alsof je geen enorme zorgen om je kleine kinderen kunt hebben. In welk opzicht dan ook. En alsof grote kinderen altijd heel moeilijk worden.
Dat is heel makkelijk gezegd als het goed met je gaat. Nu zou ik ook rustig eens met mijn ogen rollen en er verder niet mee zitten.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 09:54 schreef SQ het volgende:
Ik denk dat het inderdaad goed is om je niet zo vreselijk op te winden over zulke uitspraken. Ik begrijp heel goed dat mensen de plank soms mis slaan en dat dat niet leuk is, maar komop. Mensen proberen vaak gewoon maar iets te antwoorden, en zeker als ze niet heel dichtbij staan kunnen ze ook echt niet volledig begrijpen hoe jouw situatie is en wat allemaal wel of niet superdelicaat is enzo. Dat verander je niet. Wat je wel kunt veranderen is wat je het met jou laat doen.
Dat klinkt zwaar.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 09:57 schreef Bottoms_up het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat ik het gevoel had dat ik faalde. Ik was bijna alleen maar bezig met zijn voeding en dan groeide hij soms minimaal, soms ok. Ik had ook geen tijd om leuke dingen met hem te doen waardoor hij na een paar maanden fysio nodig had. Want tummy time? Wanneer dan?
Als ik bv op fok iemand zag klagen besefte ik soms pas hoe slecht het ging. Want wat zij beschreven waren onze goede dagen. Dus ik moest wel iets mis doen.
Als ik kijk hoe weinig foto's ik heb van die eerste maanden word ik er nog verdrietig van.
Of mensen die zeggen: Daar heb je zelf voor gekozen.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat is heel makkelijk gezegd als het goed met je gaat. Nu zou ik ook rustig eens met mijn ogen rollen en er verder niet mee zitten.
Maar als je je volledig over de kop werkt thuis en enorme zorgen hebt over een kind waarbij alles mis dreigt te gaan, hetzij medisch, hetzij gedragsmatig, werkt je brein niet zo. Dan kan zo'n opmerking een enorme stressor zijn voor een al overbelast stresssysteem.
quote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:02 schreef vencodark het volgende:
[..]
Of mensen die zeggen: Daar heb je zelf voor gekozen.![]()
Of met oplossingen komen alsof ze je zelf nog niets geprobeerd hebt.
Nee hoor, dit is gewoon iets wat mijn zus sinds A’s geboorte met enige regelmaat zegt als ik eens mopper over het ouderschap.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:05 schreef Vanyel het volgende:
[..]![]()
Op zich feitelijk waarschijnlijk niet onwaar, maar dat lijkt me meer een opmerking voor als je met je vrienden aan het borrelen bent en sarcastisch in de zelfspot zit.
Ik heb vanwege die eeuwige strijd vaak gedacht ‘zat er maar wat langer tussen’ maar dat maakt dus ook niet uit.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 08:49 schreef vencodark het volgende:
Het meest lastige van 2 kinderen is vooral de concurrentie/ruzie en gedoe die ze met elkaar hebben en hoe je niet naar de ene kan luisteren of de ander blaat er doorheen.
2 x zoveel herrie en altijd hetzelfde willen als de ander. Strijden wie het eerst bij de deur is en de verliezer begint alweer te krijsen.
Moet je nagaan: ze schelen 4,8 jaar.
Altijd fijn, een beetje steun van je familiequote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:07 schreef vencodark het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is gewoon iets wat mijn zus sinds A’s geboorte met enige regelmaat zegt als ik eens mopper over het ouderschap.
Dat begrijp ik heel goed hoorquote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dat is heel makkelijk gezegd als het goed met je gaat. Nu zou ik ook rustig eens met mijn ogen rollen en er verder niet mee zitten.
Maar als je je volledig over de kop werkt thuis en enorme zorgen hebt over een kind waarbij alles mis dreigt te gaan, hetzij medisch, hetzij gedragsmatig, werkt je brein niet zo. Dan kan zo'n opmerking een enorme stressor zijn voor een al overbelast stresssysteem.
Doe mij maar grote kinderen. Kan ik ze tenminste vragen wat het probleem isquote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:08 schreef BE het volgende:
[..]
Ik heb vanwege die eeuwige strijd vaak gedacht ‘zat er maar wat langer tussen’ maar dat maakt dus ook niet uit.![]()
De jongste was heel lang groter dan de oudste, maar de oudste heeft nu een groeispurt doorgemaakt en heeft hem nagenoeg ingehaald. Maar dat gedoe over wie dan nu de langste is, de grootste voeten, de grootste handen, de nou ja verzin het maar gek word ik ervan.
In die zin vond ik het echt zo veel fijner toen ze klein waren.Doe mij maar baby’s.
Mijn moeder heeft daar ook een handje van, als ik bijvoorbeeld klaag over een zware nacht zegt ze "tja, JIJ wilde kinderen." (Alsof ze zelf niet zat te spríngen om kleinkinderen.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:07 schreef vencodark het volgende:
[..]
Nee hoor, dit is gewoon iets wat mijn zus sinds A’s geboorte met enige regelmaat zegt als ik eens mopper over het ouderschap.
Nee dat, en je doet je best, soms meer dan je eigenlijk aankunt en dan is het soms niet genoeg.. Het zij zo. We zijn ouders, geen tovenaarsquote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:15 schreef SQ het volgende:
Oh en nog iets, er bestaat niet zoiets als verplicht genieten, ik kan uit ervaring zeggen dat het onmogelijk is. Voel je alsjeblieft niet schuldig als je ergens niet/weinig van hebt genoten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij de oudste kon ik niet genieten, totaal ruptuur, kiddo op neonatologie, PND, huilbuien etc.. Dat was bikkelen. Maar ik heb nu wel een erg toffe puber, dus de moeite waard.. Maar genieten dat eerste jaar neuh..
Ligt een beetje aan de situatie wel.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:11 schreef SQ het volgende:
[..]
Dat begrijp ik heel goed hoormaar alsnog is het niet iets wat je anderen écht kwalijk kan nemen denk ik. Het is gewoon rot om in zo'n situatie te zitten, dan voelt alles eigenlijk als te veel.
Dat had ik met kind 1 en 2.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:20 schreef SQ het volgende:
Ik vond de babytijd van mijn middelste echt niet leuk, ik herinner het me als een grimmige tijd. Ik voelde veel druk, schuldgevoel, burnoutje er bij, we kregen een zware relatiecrisis, mijn moeder was net dood, etc.
De babytijd met dit kind was ZO VEEL MAKKELIJKER. Mijn man zei vaak: tjezus wat een makkelijke baby is dit! Maar dat is helemaal niet zo. Wij zijn zelf zoveel makkelijker en gelukkiger op dit moment. Dat maakt alles veel lichter.
Grappig dat je dit aanhaalt. Ik weet nog dat toen Sticker klein was wij het oprecht zwaar hadden. Na de HELLP, ik volop in de PTSS, een kind dat snachts elk 1,5 uur wakker werd en 24/7 bij je wilde zijn.. Wat mij toen hielp was meegaan in die flow: dit is wat het is voor nu, we omarmen dit, we leven bij de dag. Je mindset veranderen inderdaad. Daar werd op enig moment in het babytopic wel snibbig over gedaan, dat 'niet alles opgelost kan worden door te roepen dat het maar geaccepteerd moest worden'. Daar ben ik - zo labiel als de pest toen - best een tijd verdrietig door geweest. Want ik vond het daadwerkelijk een goed advies, en het hielp ons ontzettend om het hoofd boven water te houden. Inmiddels snap ik dat men soms ook gewoon even wil ventileren zonder dat een halve hippie roept OMARM WAT ER IS GO MET DE FLOW.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 08:42 schreef Loj het volgende:
Ik zeg nooit dat het zwaar is, maar dat het interessant is
Zo is de oudste momenteel erg interessant en leert hij te discussiëren
al heb ik hier bij de oudste veel geklaagd. En erop terug kijkend denk ik ook dat hij echt problemen heeft gehad door zijn vroeggeboorte. En ik weet niet meer wie, maar iemand had het toen over mijn mindset veranderen en dat is toen echt een eyeopener geweest![]()
Was ik dat?quote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:32 schreef vencodark het volgende:
Er was hier iemand op Fok in een ander topic die altijd maar schreef hoe makkelijk het allemaal was voor haar en hoe haar kind dit en dat allemaal al kan, hoe zíj het altijd doen en dingen als: Wij laten ons kind zelf kiezen, want dat is beter. En ons kind eet exact wat wij eten want suiker is echt niet goed. Tuurlijk draag ik mijn kind uuuren lang in mijn armen, ik zou hem noooit laten huilen.![]()
Ik kon er niet meer overheen lezen en werd er schijt onzeker van. Dat hoogdravende toontje.
Ze was verder aardig tegen iedereen dus het lag vast aan mij maar ik ging er steeds meer op letten, merkte ik.
Een halve hippie én ooguitsteker?quote:
Ik kom met een reden al heeeeel lang niet meer in de dreumespeuterkleuterpubertopicsquote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:32 schreef vencodark het volgende:
Er was hier iemand op Fok in een ander topic die altijd maar schreef hoe makkelijk het allemaal was voor haar en hoe haar kind dit en dat allemaal al kan, hoe zíj het altijd doen en dingen als: Wij laten ons kind zelf kiezen, want dat is beter. En ons kind eet exact wat wij eten want suiker is echt niet goed. Tuurlijk draag ik mijn kind uuuren lang in mijn armen, ik zou hem noooit laten huilen.![]()
Ik kon er niet meer overheen lezen en werd er schijt onzeker van. Dat hoogdravende toontje.
Ze was verder aardig tegen iedereen dus het lag vast aan mij maar ik ging er steeds meer op letten, merkte ik.
Jezus, kunnen jouw kinderen dat nóg niet?quote:
Nee, ik stimuleer mijn kinderen dan ook zelden, ik gooi er alleen af en toe wat snoep naar.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:47 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Jezus, kunnen jouw kinderen dat nóg niet?
Klinkt passend.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:40 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Een halve hippie én ooguitsteker?
Goed voor de zelfstandigheid toch?quote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:48 schreef SQ het volgende:
[..]
Nee, ik stimuleer mijn kinderen dan ook zelden, ik gooi er alleen af en toe wat snoep naar.
Doe mij ook wat, misschien ga ik dan harder werken.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:48 schreef SQ het volgende:
[..]
Nee, ik stimuleer mijn kinderen dan ook zelden, ik gooi er alleen af en toe wat snoep naar.
Ja nee DAT dan weer niet, ze zijn wel aartslui. Maar goed, van appelbomen vallen geen peren he.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:50 schreef Elleska het volgende:
[..]
Goed voor de zelfstandigheid toch?
oh ja, dat soort dingenquote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:41 schreef miss_sly het volgende:
Ze is net 12, maar heeft de eerste kennismaking met grensoverschrijdend gedrag van een oudere jongen bij het zwembad al te pakken. Dat is wel iets waar ik me zorgen over maak, de toekomst in dat opzicht.
Maar daarvoor hoef je ook helaas niet altijd te wachten tot ze pubers zijn.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 11:03 schreef SQ het volgende:
[..]
oh ja, dat soort dingen
Daar kijk ik ook echt niet naar uit.
Oh nee, zeker, dat besef ik me. Alleen heb ik ze nu nog wat sterker onder mijn invloed en zijn ze meestal in mijn buurt. Dat wordt natuurlijk steeds minder. En zelf gaan ze ook domme (dus minder handige) keuzes maken als ze in de puberteit komen.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 11:06 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Maar daarvoor hoef je ook helaas niet altijd te wachten tot ze pubers zijn.
Dat, inderdaad. Bovendien krijgen de gevaren ook een ander gezicht, letterlijk. Het kunnen de vriendjes blijken, de dates. En het gevaar niet een enge man uit de struiken, maar degen die je denkt te kunnen vertrouwen.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 11:09 schreef SQ het volgende:
[..]
Oh nee, zeker, dat besef ik me. Alleen heb ik ze nu nog wat sterker onder mijn invloed en zijn ze meestal in mijn buurt. Dat wordt natuurlijk steeds minder. En zelf gaan ze ook domme (dus minder handige) keuzes maken als ze in de puberteit komen.
Maar dit is juist ook bij jonge kinderen zo. Het is bijna nooit een enge man uit de struiken en bijna altijd iemand die je had moeten kunnen vertrouwen.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 11:15 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat, inderdaad. Bovendien krijgen de gevaren ook een ander gezicht, letterlijk. Het kunnen de vriendjes blijken, de dates. En het gevaar niet een enge man uit de struiken, maar degen die je denkt te kunnen vertrouwen.
Bah. En fijn inderdaad van de groep. En dat haar groep er blijkbaar andere mores op nahoudt. Alleen dat al is een enorm beschermende factorquote:In dit geval was ze met een groepje vrienden en vriendinnen naar het zwembad en was er een jongen van een andere groep die zich opdrong. Ik hem heel blij dat ze zich verdedigde en dat de rest van haar groep haar hielp, maar ik vind het ook echt een heel nare gebeurtenis. Ik hoop dat ze zo sterk kan blijven in zichzelf verdedigen en dat ze eerlijk kan blijven vertellen wat er gebeurd is.
Klopt. Jongere kinderen heb je wel meer bij je in de buurt. En kun je zelf ook mensen proberen in te schatten. Kun je je als ouder ook in vergissen natuurlijk.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 11:34 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Maar dit is juist ook bij jonge kinderen zo. Het is bijna nooit een enge man uit de struiken en bijna altijd iemand die je had moeten kunnen vertrouwen.
[..]
Ze heeft heel fijne vrienden en vriendinnenquote:Bah. En fijn inderdaad van de groep. En dat haar groep er blijkbaar andere mores op nahoudt. Alleen dat al is een enorm beschermende factor
Ik ben af en toe wel blij dat ik 2 jongens heb.. Dan is die kans wat kleiner. Hoorde dat vriend van oudste van zijn fiets getrokken was, dus dat is dan ook weer niet fijn. Maar toch anders..quote:Op donderdag 12 augustus 2021 11:03 schreef SQ het volgende:
[..]
oh ja, dat soort dingen
Daar kijk ik ook echt niet naar uit.
ik kan het van kinderen van vrienden wel hebben, maar ik haat dat echt in speeltuinen en pretparken van die kinderen wiens ouders meters verder op een terras zitten, niet op of om kijken en dan de kinderen dingen zeggen als : je mag niet op de glijbaan omhoog klimmen hoor. dat ga ik tegen mijn moeder zeggen, of actief de glijbaan gaan versperren en dictator der speeltuin spelen.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 12:13 schreef Adrian4 het volgende:
Ik heb irl wel moeite met iemand waarbij het allemaal perfect is zogenaamd. Ik vind dat zo nep. En dan gaan haar kinderen spelen met die lawaaierige tornado’s van mij en dan zitten haar kinderen een kwartier lang tegen mijn kind te zeggen “dat mag niet, dat mag je niet doen! Ohh, ik ga dat tegen mama zeggen” En dan voel ik mij heel opgelaten. Terwijl ze echt oprecht niks verkeerd doen, behalve de stuiterende en lawaaierige zichzelf zijn en na een kwartier heel geďrriteerd zijn dat ze steeds uit hun spel worden gehaald.
En als je toch klimt als anderen willen glijden, wil ik best nog 1x zeggen dat we dat zo niet hadden afgesproken, maar blijf je dan saboteren, moedig ik ook rustig het andere kind een keer aan om gewoon te gaan glijden.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 12:30 schreef Budabuddumbam het volgende:
(terwijl ik als regel heb dat als er kinderen willen glijden je niet klimt, is er niemand op de glijbaan dan mag je klimmen)
Als het babytopic een tribe is ben jij ons stamhoofdquote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:45 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik kom met een reden al heeeeel lang niet meer in de dreumespeuterkleuterpubertopicsIk ben zelden onzeker over mijn ouderschap / mijn kinderen, maar zodra ik daar een halve pagina heb gelezen voel ik me altijd een rotmoeder met imbeciele kinderen. Doen we dus maar niet meer, is beter voor iedereen.
Babytopic trek ik dan nu wel aardig, maar daar ben ik zelf waarschijnlijk de Grote Boze Betweter
dit doet me denken aan een keer dat mijn kind doodsbang bovenaan in een speelding zat, en het was er zo smal en klein dat ik hem ook echt niet naar beneden kon tillen,quote:Op donderdag 12 augustus 2021 12:35 schreef Vanyel het volgende:
[..]
En als je toch klimt als anderen willen glijden, wil ik best nog 1x zeggen dat we dat zo niet hadden afgesproken, maar blijf je dan saboteren, moedig ik ook rustig het andere kind een keer aan om gewoon te gaan glijden.
Is de mijne meestal snel genoeg vertrokken.
Welkom in de OUD SCquote:Op donderdag 12 augustus 2021 13:05 schreef oh-oh het volgende:
Mensen die alleen maar over hun kinderen praten, ook zoiets.
Ik kan het dus gewoon niet, dat gezeik negeren.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 11:52 schreef Budabuddumbam het volgende:
ik heb wel zo mijn struggles maar ik ben ook wel een ouder die het vaak heel positief ziet.
Ik denk dat het ook zo is dat je met 4 kinderen gewoon minder tijd en levensenergie heb om met alle shit te dealen.
en met shit bedoel ik, dingen zoals wedstrijdjes en ruzies en gemopper van kinderen.
they dont phase me, bitch all you want maak ruzie onderling als ik er niet bij was heb ik geen mening![]()
maakt me niet uit wie er wie eerst schopte, jullie gaan maar gewoon allemaal niet meer naar buiten![]()
ruzie om wie er nu aan de beurt is op de switch? ik ben aan de beurt ga maar lekker ergens anders mopperen wanneer ik mijn tv weer terug heb voor het aankomende uur.
(het komt dus wel veel voor want 4 kinderen is 4x gezeur maar ik ben wel iemand die elke ochtend reset zeg maar en eigenlijk alles wel weer vergeten is en ik weer verse tolerantie heb)
*knip*
Haha oh ja, de "bij ONS mag dat ECHT niet hoor" vriendin, wie heeft 'm nietquote:Op donderdag 12 augustus 2021 13:51 schreef PKM het volgende:
Ik deel ook echt wel met mensen dat het niet perfect gaat. Als een andere moeder zegt mijn baby slaapt zo slecht dan deel ik dat ik mijne eigenlijk ieder dutje in de draagzak heb. Mijn indruk is toch dat ik dan glazige blikken krijg alsof ik niet echt člk dutje bedoel.![]()
Daarmee bedoel ik overigens niet dat andere mensen ook moeten dragen, maar gewoon dat het gaat zoals het gaat.
Een tijdje terug had ik zelf wat te klagen. Ik zei tegen een vriendin dat peuter over het traphekje klimt als mijn man thuis werkt. Zij zei dat haar kind dan straf had gekregen. Ik keek haar ook heel glazig aan want in feite doet peuter daar niet zoveel verkeerd (wij hebben weinig regels).
Hadden we pas weer een gesprek, waarin ik aangaf dat peuter niet tegen veel prikkels kan en straf niet werkt. Bleek ze nog wel iemand te kennen die dit ongeveer zo had. Beetje medelijdend zei ze nog dat het kind nu acht is en nog steeds zo. Dat maakt mij dan juist vastberaden, dat ik me er beter bij kan aanpassen want dit gaat nog lŕng duren.![]()
Van sommige reacties op Fok krijg ik ook de kriebels trouwens, juist van mensen die een beetje mijn manier van 'opvoeden' hebben.
Ja? Dat is dan toch jouw opvoedstijl?quote:Op donderdag 12 augustus 2021 13:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
Opvoedstijl? Ik doe eigenlijk maar wat geloof ik en ik hoop dat het goed uit pakt
hier is de lol dan weer ver te zoeken, ze kunnen elkaar zo dwars zitten.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 13:17 schreef BE het volgende:
[..]
Ik kan het dus gewoon niet, dat gezeik negeren.
Het nestelt zich in no time achterin mijn nek, ik raak er zo door overprikkeld zeg maar.
Soms zet ik dan een koptelefoon met podcast op, dan heb ik geen last van hun en zij niet van mij.
(Vaak hebben zij namelijk nog een soort van lol erom ook en zolang ze elkaar niet de tent uit slaan, waarom niet... maar ik trek die eeuwige herrie/discussie etc. etc. niet.Terwijl ik zelf echt verre van stil en rustig ben.
)
dit haalt wel een jeugdtrauma naar boven.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 13:57 schreef SQ het volgende:
Daar kan ik trouwens wel een beetje chagrijnig van worden hoor, als mensen dat op die manier zeggen. "Oh maar ONZE kinderen mogen dat niet" "Oh nee, bij ONS moet iedereen altijd met mes en vork eten hoor."
Zeg dan maar meteen dat je mijn opvoedstijl kut vindt, want die boodschap is tamelijk evident
Ah ja, opvoedstijl. Survivalstijl zou je het ook kunnen noemen hier. Ik probeer zoveel mogelijk natuurlijk ouderschap toe te passen maar mijn peuter begrijpt als/dan het beste.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 13:59 schreef Sunshine1982 het volgende:
Opvoedstijl? Ik doe eigenlijk maar wat geloof ik en ik hoop dat het goed uit pakt
Dat bovenstaande is wel echt de reden dat een 3e hier niet gaat komen. Ik geniet echt van de nieuwe 'vrijheden', dat ik niet meer altijd 'aan' hoef te staan. Dat een uitje samen betekent dat ik soms ook even een gesprek kan voeren met mijn lief of vriendin, terwijl de kinderen hun gang gaan en ik ze niet meer continu in het oog hoef te houden. Maar goed, ik ben redelijk introvert en ben met deze 2 kinderen soms ook wel overprikkeld. Het zijn dan geen drukke intensieve peuters meer, maar stil of rustig zijn ze nooit (of alleen als er een scherm aanstaatquote:Op woensdag 11 augustus 2021 22:37 schreef SQ het volgende:
[..]
Haha nou ja, ik vond 2 ook "zwaar", maar 3 heeft mijn leven niet perse zwaarder gemaakt, anders dan dat ik nou weer zo'n afhankelijke baby heb terwijl die andere twee nu op school zitten. Dan zie ik weer het gemak waarmee andere moeders met 2 kinderen in de leeftijd van mijn oudste 2 dingen ondernemen, en dan denk ik wel "crap, ik moet nu wéér 3 jaar op die vrijheid wachten"
Maar tegelijkertijd geniet ik ook met zulke bakken van dit ventje. Misschien wel veel meer dan van die andere 2 samen. En dat maakt toch alles weer helemaal goed
het zou zo heerlijk zijn als pubers die taal ook nog begrepenquote:Op donderdag 12 augustus 2021 14:09 schreef PKM het volgende:
[..]
Ah ja, opvoedstijl. Survivalstijl zou je het ook kunnen noemen hier. Ik probeer zoveel mogelijk natuurlijk ouderschap toe te passen maar mijn peuter begrijpt als/dan het beste.
Jou shamen?quote:Op donderdag 12 augustus 2021 14:04 schreef Budabuddumbam het volgende:
het kutst vind ik andere thuisblijfmoeders die zichzelf echt wegcijferen en dan mij gaan shamen omdat ik een week op vakantie ga, want hun man zou dat niet doen en hun man kan geen luier verschonen etc etc
nou sorry hoor maar zo moeilijk is het allemaal niet.
Dat vind ik ook dat ze doen, maar het merendeel van de groep is echt van het type in dienst staan.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 14:29 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Jou shamen?
Klinkt meer alsof ze zichzelf en hun hulpbehoevende man shamen. Ga in een hoekje zitten huilen zeg als de vader van je kinderen hun luier niet kan verschonen
In die omstandigheden kan je inderdaad beter niks zeggen, of gewoon een luisterend oor bieden.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 09:51 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Toch anders als je dat als ouder van probleemloos door het leven huppelende pubers lachend roept tegen ouders van een jong kind dat intensieve zorg vraagt. En vaak zat weten die laatsten nog niet dat/waarom dat het geval is, als ze op hun tandvlees doorbikkelen.
Het ene kind vraagt gewoon iets anders dan het andere. Nogal lomp om iemands problemen op die manier weg te wuiven als je niks van de context weet.
En het is nou eenmaal helaas niet zo, dat alle kindjes even gezond of gelukkig zijn. Hoe graag we met zijn allen ook doen alsof.
Ik dus ook, veel meer dan ik van mezelf wist.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 14:04 schreef Budabuddumbam het volgende:
[..]
En ik herken je wel in de rust wensen, ik ben ook iemand die soms echt snakt naar stilte.
En heb dus ook erg veel me-time nodig.
[..]
Idem. Plus, het effect dat een jaar slaapgebrek op mij en mijn relatie had.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 14:28 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Dat bovenstaande is wel echt de reden dat een 3e hier niet gaat komen. Ik geniet echt van de nieuwe 'vrijheden', dat ik niet meer altijd 'aan' hoef te staan. Dat een uitje samen betekent dat ik soms ook even een gesprek kan voeren met mijn lief of vriendin, terwijl de kinderen hun gang gaan en ik ze niet meer continu in het oog hoef te houden. Maar goed, ik ben redelijk introvert en ben met deze 2 kinderen soms ook wel overprikkeld. Het zijn dan geen drukke intensieve peuters meer, maar stil of rustig zijn ze nooit (of alleen als er een scherm aanstaat).
Bij mijn jongste heb ik wel heel bewust genoten van de babytijd. Het was zo fijn dat het allemaal niet nieuw meer was en ik echt kon genieten van hele dagen plakken op de bank, terwijl de oudste op het kdv was. De babytijd van de oudste was daar veel te hectisch voor.
Ik ben tegen vrienden en collega's wel eerlijk over bepaalde dingen hoor. Er zijn weken waarin alles moeizaam lijkt te gaan en dan wil ik dat ook wel kunnen ventileren. Maar ik wil ook weer niet direct zwangere vrouwen afschrikken met zinnen als 'wacht maar... '. Er is een tijd en plaats voor eerlijkheid, zullen we maar zeggen.
Nee, die user zit hier niet.quote:
Nou, inderdaad. Ten tijde van A. heb ik die topics een hele tijd vermeden. Ik trok het niet meer.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:45 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik kom met een reden al heeeeel lang niet meer in de dreumespeuterkleuterpubertopicsIk ben zelden onzeker over mijn ouderschap / mijn kinderen, maar zodra ik daar een halve pagina heb gelezen voel ik me altijd een rotmoeder met imbeciele kinderen. Doen we dus maar niet meer, is beter voor iedereen.
Babytopic trek ik dan nu wel aardig, maar daar ben ik zelf waarschijnlijk de Grote Boze Betweter
Arme Jessicaquote:Op donderdag 12 augustus 2021 14:04 schreef Budabuddumbam het volgende:
[..]
hier is de lol dan weer ver te zoeken, ze kunnen elkaar zo dwars zitten.
ik heb ook wel momenten dat ik echt zo pissig er om kan worden natuurlijk, als ik mijn dag niet heb dan maak ik de woonkamer tot zeur vrije zone, ga dat lekker uitvechten boven in een slaapkamer.
(en ik sta wedstrijdjes als wie is het eerste thuis is ook niet toe want dan jankt er altijd wel 1)
En ik herken je wel in de rust wensen, ik ben ook iemand die soms echt snakt naar stilte.
En heb dus ook erg veel me-time nodig.
het kutst vind ik andere thuisblijfmoeders die zichzelf echt wegcijferen en dan mij gaan shamen omdat ik een week op vakantie ga, want hun man zou dat niet doen en hun man kan geen luier verschonen etc etc
nou sorry hoor maar zo moeilijk is het allemaal niet.
[..]
dit haalt wel een jeugdtrauma naar boven.
ik weet het nog heel goed, ik zat in groep 4 en ging eten bij jessica.
jessica's moeder was de perfecte moeder en ze aten het donkerste bruine brood wat er is met de grootste pitten en zaden en het beleg mocht ook nog eens alleen maar hartig zijn. En het moest gegeten worden met mes en vork. En dat wijf had zoveel commentaar op mijn mes en vork gebruik.
NEVER EVER dat ik dat zo ga doen dacht ik toen.
Heb je ooit ontdekt hoe dat vriendje opgegroeid is als volwassene? Eigenlijk zo benieuwd naar!quote:Op donderdag 12 augustus 2021 15:07 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Arme Jessica.
Ik heb juist de andere kant gezien. Mijn ouders waren redelijk streng, niet de ouders van jessica streng maar er moest wel geluisterd worden, een mening mocht je hebben als je 18 was en een opvoedkundige tik werd ook geregeld uitgedeeld. Toen ging ik een keer bij een vriendje spelen en logeren, ik was een jaar of 8 denk ik. En die moeder was een heel vroege aanhanger van attachement parenting. Ze werd gewoon nooit boos. Ik heb haar nooit boos gezien tenminste. Het was voor mij echt een soort openbaring, dat kinderen blijkbaar ook konden luisteren zonder boos te worden. Ik gooide een glas drinken om en liet het bad overstromen tot in de gang (ja echt, wij hadden geen bad en wist ik veel), maar ze bleef gewoon rustig en begripvol. Zo wilde ik het later ook gaan doen
.
De werkelijkheid heeft me inmiddels wel ingehaald hoor, want mijn lontje is een stuk korter dan ik zou willen en je frustratie eruit schreeuwen is toch echt makkelijk dan begripvol blijven. Maar goed, het is me altijd bijgebleven
.
Het verhaal kreeg een heel nare wending. De moeder in kwestie kreeg eierstokkanker. Omdat ze op dat moment zwanger was, kon ze niet goed behandeld worden. Een paar weken/maanden na de geboorte van het zusje is ze overledenquote:Op donderdag 12 augustus 2021 15:13 schreef vencodark het volgende:
[..]
Heb je ooit ontdekt hoe dat vriendje opgegroeid is als volwassene? Eigenlijk zo benieuwd naar!
Oh jeetje.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 15:17 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Het verhaal kreeg een heel nare wending. De moeder in kwestie kreeg eierstokkanker. Omdat ze op dat moment zwanger was, kon ze niet goed behandeld worden. Een paar weken/maanden na de geboorte van het zusje is ze overleden![]()
. Het gezin is daarna voor het werk van de vader verhuisd naar een heel ander deel van het land en het contact is verloren gegaan helaas.
Oh poeh, wat heftig.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 15:17 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Het verhaal kreeg een heel nare wending. De moeder in kwestie kreeg eierstokkanker. Omdat ze op dat moment zwanger was, kon ze niet goed behandeld worden. Een paar weken/maanden na de geboorte van het zusje is ze overleden![]()
. Het gezin is daarna voor het werk van de vader verhuisd naar een heel ander deel van het land en het contact is verloren gegaan helaas.
Yup, de ongeveer 35-45 jarigen zijn helaas ook nogal eens slachtoffer van kanker.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 15:29 schreef SQ het volgende:
Dan is het goddomme ineens al de beurt aan je eigen generatie die aan dit soort dingen het loodje gaat leggen.
Ik vind dat heftig confronterend hoor.
Wat vreselijkquote:Op donderdag 12 augustus 2021 15:28 schreef SQ het volgende:
Wat een nare wending Phaidra
Ik kreeg net bericht van school dat de moeder van 2 klasgenootjes van mijn kinderen deze week is gestorven.
Ze leed al een aantal jaar aan kanker en toen ik haar de dag voor de vakantie op het schoolplein zag dacht ik nog, die haalt het nieuwe schooljaar niet. Ik ken haar nog vanuit mijn eigen puberjaren, heb wel eens nachtjes met haar doorgehaald 5647 jaar geleden. En dan is het ineens voorbijZe wilde zo graag leven, ze bleef ook maar vechten, maar vechtlust alleen is niet genoeg.
Ik ben er echt ontdaan van. Die arme kindjes ook, zo jong en dan al geen mama meer.
Gisteren ook zo'n triest verhaal in het nieuws: https://nos.nl/l/2393529quote:Op donderdag 12 augustus 2021 15:33 schreef vencodark het volgende:
[..]
Yup, de ongeveer 35-45 jarigen zijn helaas ook nogal eens slachtoffer van kanker.
Ik was toch wel nieuwsgierig, dus even een rondje google gedaan nadat ik eerst uit een heel ver weggestopt hoekje van mijn brein had weten te achterhalen wat hun achternaam ook alweer was.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 15:20 schreef vencodark het volgende:
[..]
Oh jeetje.![]()
Wat vreselijk triest.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
Ja, ik volgde haar verhaal via Instagram. Ze kwam erachter via de nipt test. Nog niet eens de lancering van haar boek gehaaldquote:Op donderdag 12 augustus 2021 15:38 schreef Viv het volgende:
[..]
Gisteren ook zo'n triest verhaal in het nieuws: https://nos.nl/l/2393529
Ik vermoed dat het 'm in deze gevallen ook vooral zit in de toon waarop het gezegd wordt?quote:Op donderdag 12 augustus 2021 13:57 schreef SQ het volgende:
Daar kan ik trouwens wel een beetje chagrijnig van worden hoor, als mensen dat op die manier zeggen. "Oh maar ONZE kinderen mogen dat niet" "Oh nee, bij ONS moet iedereen altijd met mes en vork eten hoor."
Zeg dan maar meteen dat je mijn opvoedstijl kut vindt, want die boodschap is tamelijk evident
Deze is ook heel herkenbaar..quote:Op donderdag 12 augustus 2021 17:15 schreef twist02 het volgende:
Oh, en in het kader van eerlijkheid:
Ik zou soms dus dolgraag die ouder zijn die sommige dingen gewoon lekker laat gaan hč? Alles op z'n beloop laat en met een schuin oog af en toe kijkt of het nog een beetje oké gaat.
Die veel makkelijker zijn/haar schouders ophaalt en denkt 'achja, zo zijn kinderen nu eenmaal'.
Maar het zit gewoon niet in me, dat kost me fysiek moeite en aan het eind van de dag heb ik me dusdanig zitten verbijten dat ik ofwel kapot ben ofwel alsnog uit m'n vel spring (meestal allebei).
Ik wil er nu eigenlijk een '' bij zetten, maar die vind ik andersom vaak ook overbodig, dus doe ik het niet
Dat lijkt me heel zwaar voor je, dat je in je eigen wensen toch een beetje jezelf in de weg zit.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 17:15 schreef twist02 het volgende:
Ik zou soms dus dolgraag die ouder zijn die sommige dingen gewoon lekker laat gaan hč? Alles op z'n beloop laat en met een schuin oog af en toe kijkt of het nog een beetje oké gaat.
Die veel makkelijker zijn/haar schouders ophaalt en denkt 'achja, zo zijn kinderen nu eenmaal'.
Maar het zit gewoon niet in me, dat kost me fysiek moeite en aan het eind van de dag heb ik me dusdanig zitten verbijten dat ik ofwel kapot ben ofwel alsnog uit m'n vel spring (meestal allebei).
Ik wil er nu eigenlijk een '' bij zetten, maar die vind ik andersom vaak ook overbodig, dus doe ik het niet
Dat vind ik dus een regel waar ik zo veel moeite mee heb en denk ik het meeste commentaar op krijg.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 17:26 schreef vencodark het volgende:
Ach, bij mijn schoonouders gebeuren er dingen die ik thuis niet hanteer. Die enkele keer dat ze daar zijn. Natuurlijk zijn daar grenzen in maar tv tijdens het eten is dan niet 1 van die grenzen.
Om maar een praktijkvoorbeeld te noemen.
Maar je eet bijv. wel wat de pot schaft en niet verwachten dat opa en oma je boterhammen geeft ofzo.
Ja uiteraard; ik quotte jouw post als voorbeeld. Het zal 'm inderdaad vooral zitten in hoe en tegen wie je het zegt.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 17:18 schreef SQ het volgende:
Ik vind een "ik wil niet dat je een filmpje kijkt tijdens het eten" tegen je kind toch wel echt anders dan een "oh, maar bij ONS worden er geen filmpjes gekeken tijdens het eten" tegen je gastvrouw. Maar dat begrijp je denk ik ook wel.
Nee, maar bij deze opa en oma is het toch een beetje anders aangezien je dat eten gewoon lust.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 17:34 schreef Budabuddumbam het volgende:
[..]
Dat lijkt me heel zwaar voor je, dat je in je eigen wensen toch een beetje jezelf in de weg zit.
ik vind het andersom als makkelijke ouder dan weer heel lastig als ik de strengere ouders tegen kom.
ik had een moeder die echt niet naar mij of dingen om keek mij werden veel dingen niet geleerd.
Dus als dan iemand allemaal regels heeft die ik niet heb ben ik wel heel bang dat ik vergeet mijn kind iets te leren.
[..]
Dat vind ik dus een regel waar ik zo veel moeite mee heb en denk ik het meeste commentaar op krijg.
Als mijn kinderen bij anderen zijn en die mensen verwachten dat mijn kinderen eten wat de pot schaft.
ik vind het echt niet erg als ze liever een boterham eten, het leren dingen eten doen we thuis wel.
je hoeft echt niet die schorseneren stamppot met radijstaart te eten bij ome nellie als je dat niet wil.
ik decline dus altijd etentjes
Ja ik weet niet of ik het echt zou zien als mezelf in de weg zitten, maar soms ook wel een beetje ja.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 17:34 schreef Budabuddumbam het volgende:
[..]
Dat lijkt me heel zwaar voor je, dat je in je eigen wensen toch een beetje jezelf in de weg zit.
ik vind het andersom als makkelijke ouder dan weer heel lastig als ik de strengere ouders tegen kom.
ik had een moeder die echt niet naar mij of dingen om keek mij werden veel dingen niet geleerd.
Dus als dan iemand allemaal regels heeft die ik niet heb ben ik wel heel bang dat ik vergeet mijn kind iets te leren.
[..]
Ja hier thuis eten ze echt wel goed hoor, ik gruwel dus ook wel van avg.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 17:38 schreef BE het volgende:
@:budabuddumbam Zo schepte ik ooit bij een vriendje enthousiast spinazie op, want dat lustte ik wel.
Maar niet als het klaargemaakt werd met azijn.![]()
Brrr
Ik doe nooit moeilijk met mee-eters, lust je het niet, dat kan prima, dan krijg je een boterham.
Zo werkt het voor de mijnesen ook. Alles proeven en als het niet lekker is maak je zelf een boterham. Ik vertik het om nooit eens iets anders te eten dan saaie AGV of dezelfde 15 dingen die ze echt lekker vinden.
Dat herken ik wel, zeker toen ik het 29 jaar geleden met mijn oudste soms zwaar vond als alleenstaande moeder, maar als ik dat zei kwam er gelijk een "ja... jij moest zo nodig alleen een kind krijgen" (wat niet helemaal de situatie was maar dat is weer wat anders).quote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:02 schreef vencodark het volgende:
[..]
Of mensen die zeggen: Daar heb je zelf voor gekozen.![]()
Of met oplossingen komen alsof ze je zelf nog niets geprobeerd hebt.
Jawel hoor, maar ik denk dat 19 jaar een beetje lastig is voor de meestenquote:Op donderdag 12 augustus 2021 10:08 schreef BE het volgende:
[..]
Ik heb vanwege die eeuwige strijd vaak gedacht ‘zat er maar wat langer tussen’ maar dat maakt dus ook niet uit.![]()
De jongste was heel lang groter dan de oudste, maar de oudste heeft nu een groeispurt doorgemaakt en heeft hem nagenoeg ingehaald. Maar dat gedoe over wie dan nu de langste is, de grootste voeten, de grootste handen, de nou ja verzin het maar gek word ik ervan.
In die zin vond ik het echt zo veel fijner toen ze klein waren.Doe mij maar baby’s.
quote:Op donderdag 12 augustus 2021 18:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Jawel hoor, maar ik denk dat 19 jaar een beetje lastig is voor de meesten
Op het terras kunnen ze dat niet krijgen,, maar thuis misschien kindercola? Mijn dochter vroeg er ook steeds naar en van mij krijgt ze dus ook geen cola. Eens een flesje kindercola gekocht, ze vond het niet te drinken en haar vraag naar cola was verleden tijdquote:Op donderdag 12 augustus 2021 18:26 schreef Adrian4 het volgende:
Op de camping hadden mijn zonen een vriendinnetje gevonden met een koelkast vol blikjes cola en fanta die ze altijd mochten pakken als ze zin hadden. Prima dat het daar mag, maar van mij krijgen ze echt geen cola. Het heeft een week geduurd voordat ze doorhadden dat ze het van mij echt niet kregen. Zaten we op het terras: “wat wil je drinken?” “Cola!” “Nee“ Lastig wel.
En die van jou zijn irl juist leuk! En enthousiast en mijn verlegen dreumes vindt ook leukquote:Op donderdag 12 augustus 2021 12:13 schreef Adrian4 het volgende:
Ik heb irl wel moeite met iemand waarbij het allemaal perfect is zogenaamd. Ik vind dat zo nep. En dan gaan haar kinderen spelen met die lawaaierige tornado’s van mij en dan zitten haar kinderen een kwartier lang tegen mijn kind te zeggen “dat mag niet, dat mag je niet doen! Ohh, ik ga dat tegen mama zeggen” En dan voel ik mij heel opgelaten. Terwijl ze echt oprecht niks verkeerd doen, behalve de stuiterende en lawaaierige zichzelf zijn en na een kwartier heel geďrriteerd zijn dat ze steeds uit hun spel worden gehaald.
Heel herkenbaar en zeker het laatste jaar heeft de 'corona angst' het maar op z'n beloop laten voor mij nog lastiger gemaakt. Het gevoel van ze willen/moeten beschermen is groter geworden. Wel probeer ik hier bewust me bezig te zijn zodat het hen niet belemmerd maar dat kost veel energie.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 17:15 schreef twist02 het volgende:
Graag gedaan, altijd fijn om te weten dat iemand er iets aan heeftquote:Op donderdag 12 augustus 2021 19:26 schreef Roosje84 het volgende:
[..]
Heel herkenbaar en zeker het laatste jaar heeft de 'corona angst' het maar op z'n beloop laten voor mij nog lastiger gemaakt. Het gevoel van ze willen/moeten beschermen is groter geworden. Wel probeer ik hier bewust me bezig te zijn zodat het hen niet belemmerd maar dat kost veel energie.
Ik zou willen dat ik soms wat meer die natural mum kan zijn die alles doet zonder d'r hand ervoor om te draaien.
Dankjewel ook dat je dit postte
Dapperquote:Op donderdag 12 augustus 2021 20:30 schreef twist02 het volgende:
Oh dat klinkt heerlijk ja!
Ik heb er heel optimistisch ook al 2 ingepakt
In dit kader: ik dacht dat een kind van 6,5 de fase van een half uur schreeuwen en huilen omdat je eten te warm is/te ver weg staat/nog niet gesneden is/je moeder dat ook niet gaat doen als er gecommandeerd wordt/er groene stukjes inzitten/de vork te zwaar is/etc wel al ver achter zich had gelaten…quote:Op donderdag 12 augustus 2021 17:35 schreef SQ het volgende:
Oh mijn kinderen hoeven ook niet te eten wat de pot schaft, maar ze krijgen geen alternatief aangeboden nee.
Vaak blijken ze dan toch meer te lusten dan ze dachten.
Wat een strijderquote:Op donderdag 12 augustus 2021 21:18 schreef Phaidra het volgende:
[..]
In dit kader: ik dacht dat een kind van 6,5 de fase van een half uur schreeuwen en huilen omdat je eten te warm is/te ver weg staat/nog niet gesneden is/je moeder dat ook niet gaat doen als er gecommandeerd wordt/er groene stukjes inzitten/de vork te zwaar is/etc wel al ver achter zich had gelaten…Na het half uur schreeuwen (deels op de gang, 3 andere mensen aan tafel willen namelijk wel eten zonder doof te worden) moest ik hem eerst nog overtuigen dat het eten nu echt wel afgekoeld was. Vervolgens heeft hij nog 10 min elk niet-eetbaar fliebertje (in zijn ogen hč) handmatig verwijderd onder continu commentaar VIES… VIES… VIESSSS… VIES. Na 7 min konden wij ons lachen niet meer inhouden. Toen moest hij er zelf stiekem ook wel een beetje om lachen, maar het duurde nog een paar minuten voor hij daadwerkelijk ging eten
![]()
![]()
.
Mijn 7-jarige kan dit ook nog steeds.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 21:18 schreef Phaidra het volgende:
[..]
In dit kader: ik dacht dat een kind van 6,5 de fase van een half uur schreeuwen en huilen omdat je eten te warm is/te ver weg staat/nog niet gesneden is/je moeder dat ook niet gaat doen als er gecommandeerd wordt/er groene stukjes inzitten/de vork te zwaar is/etc wel al ver achter zich had gelaten…Na het half uur schreeuwen (deels op de gang, 3 andere mensen aan tafel willen namelijk wel eten zonder doof te worden) moest ik hem eerst nog overtuigen dat het eten nu echt wel afgekoeld was. Vervolgens heeft hij nog 10 min elk niet-eetbaar fliebertje (in zijn ogen hč) handmatig verwijderd onder continu commentaar VIES… VIES… VIESSSS… VIES. Na 7 min konden wij ons lachen niet meer inhouden. Toen moest hij er zelf stiekem ook wel een beetje om lachen, maar het duurde nog een paar minuten voor hij daadwerkelijk ging eten
![]()
![]()
.
@ mij? Ik heb geen eetstrijd hoor, hierquote:Op donderdag 12 augustus 2021 21:54 schreef Rijstebuiltje het volgende:
@:SQ in het kader van eten, strijd en alles er wel/niet gemoeid gaat. Heb je wel eens de filmpjes gezien van de mini serie: 'mag ik van tafel'?
Is gemaakt in samenwerking met 24Kitchen. Bizar wat een strijd kinderen kunnen maken van eten. Ik voel me momenteel gezegend met een bijzonder goed etende dame. Het is der aan te zien ook, want ze schiet echt de hoogte in, het gewicht gaat voorzichtig mee.
Oh nee, dat bedoel ik ook niet. Maar ik sloeg echt stijl achterover toen ik deze filmpjes zag.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 21:59 schreef SQ het volgende:
[..]
@ mij? Ik heb geen eetstrijd hoor, hier
De mijne eten vrijwel alles. Ze proberen wel eens van die theatrale trucs, maar hebben al vrij snel door dat ik daar niet in mee ga en dan vreten ze alsnog hun bord leeg. En soms ook niet, en dan eten ze meestal de volgende ochtend wat extra boterhammen om de honger te stillen
Ja!quote:Op donderdag 12 augustus 2021 21:03 schreef laziness het volgende:
Dat zelf dingen kunnen doen is zeer prettig aan deze leeftijd. Maar die kwek die nooit stil staat is energie slurpende. Ondertiteling bij alles wat hij doet.
Gelukkig kent hij zichzelf goed. “Maar ouwehoeren is zeg maar mijn ding, mama.”
Dit herken ik ook van mijn 9,5-jarige... (sorry als ik iemand de hoop ontneemquote:Op donderdag 12 augustus 2021 21:18 schreef Phaidra het volgende:
[..]
![]()
![]()
.
Oh wauw, mijn 9-jarige rolt met zijn ogen als ik hem informeer dat zelf een boterham smeren ook best een mogelijkheid is. “Nouhou, waarom kan jij dat niet doen mama?!”quote:Op donderdag 12 augustus 2021 21:56 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Mijn 7-jarige kan dit ook nog steeds.
Maar om dat te compenseren stond ie vanmorgen spontaan pannenkoeken voor ons te bakken, ze lagen al in de pan voor wij überhaupt beneden waren.
"Jullie verwennen ons best vaak, dus kan ik jullie ook best wel eens verwennen".
Had ik maar alleen een kind dat dat deed.quote:Op donderdag 12 augustus 2021 22:10 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ja!je hoort ook de overgang van iets wat een gesprek was met interactie naar plotseling verbale diarree wat alleen maar woorden spuwen zonder te letten op de rest is. Zo nerveusmakend
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Venus in pocketformaat
© loveli
Dit vind ik echt liefquote:Op donderdag 12 augustus 2021 18:58 schreef Tink89 het volgende:
[..]
En die van jou zijn irl juist leuk! En enthousiast en mijn verlegen dreumes vindt ook leuk
Haha hier zegt de 9 jarige dat het veel lekkerder is als mama je brood smeertquote:Op donderdag 12 augustus 2021 22:15 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Oh wauw, mijn 9-jarige rolt met zijn ogen als ik hem informeer dat zelf een boterham smeren ook best een mogelijkheid is. “Nouhou, waarom kan jij dat niet doen mama?!”![]()
Lijkt me heerlijk, zo’n pannenkoekenontbijt!
Mijn moeder heeft dit getest. Gewoon geen eten gegeven tot ik er zelf wel om zou vragen. Ik ging wel meer drinken, maar na een paar dagen is ze maar weer gaan dwingen met eten, anders gebeurde het niet.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 00:20 schreef kaatjejannie het volgende:
Ik vind het advies/ commentaar op het eetgedrag van mijn jongste enorm lastig. Hij is een zeer selectieve eter en vindt het heel eng en lastig om te proeven. Hij heeft een aantal dingen die hij lust en we zorgen elke maaltijd dat er iets is wat hij eet. Hij heeft ondergewicht, niet eten is niet echt een optie. Ook niet voor zijn humeur. Uit eten gaan is lastig, hij eet nooit bij vriendjes/ vriendinnetjes. En als hij op woensdagmiddag wil spelen, dan eet hij eerst thuis. Hij had de afgelopen dagen een dagkamp met sporten, ik geef hem dan brood mee. Er zou voor lunch gezorgd worden, maar 80% kans dat ie t niet lust.
Krijg ik enorm veel commentaar op. Hij moet maar proeven, als ie honger heeft eet ie wel ( echt niet, wordt ie alleen maar vervelend van) etc etc. Ik probeer het maar langs me heen te laten glijden, maar vind dat echt lastig.
Ja, dat zijn echt wel vervelende situaties waar je ook echt wel wat mee moet doen natuurlijkquote:Op vrijdag 13 augustus 2021 00:20 schreef kaatjejannie het volgende:
Ik vind het advies/ commentaar op het eetgedrag van mijn jongste enorm lastig. Hij is een zeer selectieve eter en vindt het heel eng en lastig om te proeven. Hij heeft een aantal dingen die hij lust en we zorgen elke maaltijd dat er iets is wat hij eet. Hij heeft ondergewicht, niet eten is niet echt een optie. Ook niet voor zijn humeur. Uit eten gaan is lastig, hij eet nooit bij vriendjes/ vriendinnetjes. En als hij op woensdagmiddag wil spelen, dan eet hij eerst thuis. Hij had de afgelopen dagen een dagkamp met sporten, ik geef hem dan brood mee. Er zou voor lunch gezorgd worden, maar 80% kans dat ie t niet lust.
Krijg ik enorm veel commentaar op. Hij moet maar proeven, als ie honger heeft eet ie wel ( echt niet, wordt ie alleen maar vervelend van) etc etc. Ik probeer het maar langs me heen te laten glijden, maar vind dat echt lastig.
Dit hebben wij ook, behalve het ondergewicht. Voor het avondeten zijn er 2 dingen die Sjaak lust/kan eten, meer niet. Dus we maken voor hem 1 van die 2 dingen klaar, of hij krijgt een tosti/pistoletje/bolletje/brood.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 00:20 schreef kaatjejannie het volgende:
Ah dat is echt naar zo met z’n allenquote:Op vrijdag 13 augustus 2021 05:07 schreef Peejtur het volgende:
Lekker dan. Mijn 2 dames geven over, ik geef over.....mijn vrouw gelukkig nog niet.
Het heerst ook op het kdv. Dat blijkt.....
Dit hanteren wij nu ook. Wel met 3 dingen. Voordeel van een wat groter gezin is dat 2 soorten groenten of vlees en vis geen probleem is. Ik heb toch niet genoeg aan 1 stronk broccoli en vlees zit ook vaak per 4 verpakt.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 07:51 schreef SQ het volgende:
Bij mijn man thuis mocht elk van de vijf kinderen 1 ding kiezen wat ze dan niet hoefden te eten en dan kregen ze een boterham. Maar dan echt maar 1 ding. Zo'n systeem zal ik wellicht wel moeten gaan hanteren als de tijd rijp is, want mijn man kan geen stamppot eten, dan gaat hij heel letterlijk kokhalzen aan tafel en ik ben dus echt dol op stamppot.
Vroeger pakte hij dan een pizza, maar dat mag hij niet meer van mij. Ik heb nu bakjes curry in de vriezer voor dit soort situaties
Beterschap en hopelijk ontspringt je vrouw de dans...quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 05:07 schreef Peejtur het volgende:
Lekker dan. Mijn 2 dames geven over, ik geef over.....mijn vrouw gelukkig nog niet.
Het heerst ook op het kdv. Dat blijkt.....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Fake it till you make it...
quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 07:16 schreef LeSage het volgende:
[..]
Mijn moeder heeft dit getest. Gewoon geen eten gegeven tot ik er zelf wel om zou vragen. Ik ging wel meer drinken, maar na een paar dagen is ze maar weer gaan dwingen met eten, anders gebeurde het niet.
Mandarijnpartjes die een uur in mijn mond bleven plakken waren niet vreemd zeg maar.
Ik eet geen warme bloemkool of worteltjes, dus als we bloemkool of worteltjes eten dan houdt N altijd wat rauwe voor mij apart en legt die op mijn bord alsof ik hetzelfde eet als zij.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 07:51 schreef SQ het volgende:
Bij mijn man thuis mocht elk van de vijf kinderen 1 ding kiezen wat ze dan niet hoefden te eten en dan kregen ze een boterham. Maar dan echt maar 1 ding. Zo'n systeem zal ik wellicht wel moeten gaan hanteren als de tijd rijp is, want mijn man kan geen stamppot eten, dan gaat hij heel letterlijk kokhalzen aan tafel en ik ben dus echt dol op stamppot.
Vroeger pakte hij dan een pizza, maar dat mag hij niet meer van mij. Ik heb nu bakjes curry in de vriezer voor dit soort situaties
er is ook weinig zo goor als warme worteltjesquote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik eet geen warme bloemkool of worteltjes, dus als we bloemkool of worteltjes eten dan houdt N altijd wat rauwe voor mij apart en legt die op mijn bord alsof ik hetzelfde eet als zij.
Inmiddels weet Soneal wel dat die van mij geen pan hebben gezien
Ik geloof ook dat je vrijwel alles kan leren eten, op een 'Ik vind dat niet lekkerrrr' hier volgt vaak een 'Je kan het ook eten als je het niet lekker vindt' van ons. Apart koken doe ik niet, mijn man heeft nog wel eens de neiging om voor de moeilijke eter een extra pizza'tje in de oven te gooien als er iets gemaakt wordt wat hij Echt niet lust (want ook daar zijn gradaties in). Wat niet veel moeite is, maar in mijn optiek niet erg bijdraagt aan het concept van Alles Leren Eten.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:42 schreef SQ het volgende:
[..]
er is ook weinig zo goor als warme worteltjes
Maar goed, ik ben altijd de kok, dus voor mij is het altijd makkelijk, want ik kook geen dingen die ik zelf goor vind.
Overigens is dat heel weinig, want ik eet bijna alles. (voornamelijk omdat ik alles heb leren eten overigens - niet per definitie als kind thuis, maar ik heb mezelf ook leren eten). Maar ik kook pertinent geen aparte dingen. Want het is echt een glijdende schaal. Als je 1 keer toegeeft gaan ze meer en meer en meer vragen en voor je het weet sta je elke avond 4 aparte menu's te koken.
Ik denk overigens echt niet dat het "niet lusten" van dingen de ouders valt aan te rekenen hoorDa's nou eenmaal de natuur van een kind. Ik geloof alleen wel oprecht dat BIJNA (let wel, BIJNA! disclaimer disclaimer!!) iedereen bijna alles kan leren eten. Dat er dan dingen zijn die je minder graag eet dan andere dingen, soit, dat is normaal. Dat is ook wat ik mijn kinderen uitleg. Maar bijvoorbeeld het alleen maar willen eten van witte puntjes met runderknaks en niks anders is toch wel het ultieme voorbeeld van welvaart gone wrong en FWP wat mij betreft
Hahaha ja daar heeft mijn man ook moeite mee.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:48 schreef Leandra het volgende:
Oh, en wat ik echt heel erg smerig vindt zijn peulvruchten, dat begint al bij doperwtjes maar snert, bruine bonen, kapucijners![]()
![]()
Dus als ik niet mee-eet weten de heren niet hoe snel ze snert moeten eten
Ja dat vind ik wel nasty altijd, dat ieder kind weer met zijn compleet eigen set spelregels komtquote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:48 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Ik geloof ook dat je vrijwel alles kan leren eten, op een 'Ik vind dat niet lekkerrrr' hier volgt vaak een 'Je kan het ook eten als je het niet lekker vindt' van ons. Apart koken doe ik niet, mijn man heeft nog wel eens de neiging om voor de moeilijke eter een extra pizza'tje in de oven te gooien als er iets gemaakt wordt wat hij Echt niet lust (want ook daar zijn gradaties in). Wat niet veel moeite is, maar in mijn optiek niet erg bijdraagt aan het concept van Alles Leren Eten.
We hebben dit overigens wel over onszelf afgeroepen. De Oudste is zo makkelijk qua eten (eet en probeert alles en kookt ook graag) dat we toen hij jonger was onszelf wel eens een schouderklopje gaven. Dat hebben we mooi gedaan he, een kind dat alles lust!Dan beloont het universum je dus met een zeiksnor als tweede kind.
Ja dat is ook lekker!quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:49 schreef Nanukerst het volgende:
Overigens vind ik geglaceerde worteltjes in honing met tijm goddelijk.
De Puber heeft dat met paprika. Ik probeerde dat wel eens te verstoppen in iets maar hij gaat serieus kokhalzen als het in zijn mond komt. Dan mag je van mij zeggen dat je het echt niet lust.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:52 schreef SQ het volgende:
[..]
Ja dat is ook lekker!
Ik had eigenlijk van die doodgekookte worteltjes voor ogen bij de post van Leandra.
Overigens, er is 1 ding wat ik echt vrijwel niet door mijn strot krijg en dat zijn zachte vetlellen aan bijvoorbeeld stoofvlees. Zolang het kleine randjes zijn gaat het nog, maar echt zo'n brok... dan gaat mijn kokhalsreflex aan.
Maar ik eet dan wel weer moeiteloos orgaanvlees enzo
Zo at iedereen in die tijd volgens mij. Vijf avonden AGV: vet varkensvlees met gekookte aardappels, gekookte groenten of blikgroenten en zjuu.1 avond "exotisch" (spaghettini of makronie met zo'n zakje van knorr) en 1 avond friet met sla, of afhaalchinees ofzo.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:56 schreef Nanukerst het volgende:
Als kind dacht ik ook dat ik een slechte eter was, 6 van de 7 dagen per week genoot ik niet van het avondeten. Van die spinazie a la creme uit de vriezer, of bloemkool met een maizena-papje... brrr. Inmiddels blijkt dat ik geen AVG-fan ben en dat de kookstijl van mijn moeder niet helemaal aansloot op mijn wensen.
De jaren 80 waren moeilijk man.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Zo at iedereen in die tijd volgens mij. Vijf avonden AGV: vet varkensvlees met gekookte aardappels, gekookte groenten of blikgroenten en zjuu.1 avond "exotisch" (spaghettini of makronie met zo'n zakje van knorr) en 1 avond friet met sla, of afhaalchinees ofzo.
Story of my life.
Dat, maar dan die laatste vervangen door soep en vlees op zondag.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Zo at iedereen in die tijd volgens mij. Vijf avonden AGV: vet varkensvlees met gekookte aardappels, gekookte groenten of blikgroenten en zjuu.1 avond "exotisch" (spaghettini of makronie met zo'n zakje van knorr) en 1 avond friet met sla, of afhaalchinees ofzo.
Story of my life.
Behalve het varkensvlees zo waarquote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Story of my life.
Mijn zusje logeert bij ons en we hadden het er gisteren nog over: als je vroeg wat we aten dan was het antwoord altijd "Lekker!" en dat was het nooitquote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:56 schreef Nanukerst het volgende:
Als kind dacht ik ook dat ik een slechte eter was, 6 van de 7 dagen per week genoot ik niet van het avondeten. Van die spinazie a la creme uit de vriezer, of bloemkool met een maizena-papje... brrr. Inmiddels blijkt dat ik geen AVG-fan ben en dat de kookstijl van mijn moeder niet helemaal aansloot op mijn wensen.
Ja dit.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Story of my life.
Ik lees childhoodtrauma en ik moet gelijk aan bananen denken. Mijn moeder gaf me elke schooldag een banaan mee voor in de kleine pauzequote:Op vrijdag 13 augustus 2021 10:20 schreef BE het volgende:
Mijn lieftallige vind tuinbonen heerlijk. Dan ga ik gewoon boven zitten.![]()
En laatst had ik heel enthousiast zo'n maaltijdpakket Risotto met champignons gehaald. Toen ben ik ook de kamer uit gegaan. De lucht van die paddestoelen.![]()
Dat is echt mijn childhood trauma.
En tijdens alle bijzondere diners tijdens mijn werk heb ik ze wel gegeten, maar dan was de lucht nooit zo goor.![]()
Maar daarbuiten vis ik champignons er altijd tussenuit. Brrr... de smaak en die sensatie van dat hardgeworden zacht.
![]()
Nou, net als bij jou denk ikquote:Op vrijdag 13 augustus 2021 10:34 schreef Limone het volgende:
De moeder van mijn vader kookte zo vies dat hij nooit plezier in eten en koken heeft gehad. Hij is wel dik, dus hij krijgt genoeg binnenMijn moeder is bang voor vet en dik worden en cholesterol en de geur van bloemkool, dus ook zij ontbeert dat plezier in eten en dingen proeven. Ik heb pas in mijn studentenhuis een beetje leren koken en eten en tafelen.
Mijn man, echter, zou als ie een pilletje zou kunnen eten in plaats van een maaltijd dat zo doen. Hij vindt het zonde van zijn tijd.
Waarom hou ik dan zo vast aan het idee dat het aan tafel gezellig moet zijn?De kinderen eten niet slecht, maar we zijn na 10 minuten wel klaar en er heeft altijd wel eentje gehuild. Iedereen is moe en de bloedsuikerspiegel is laag. Toch vind ik het bloedirritant als we die tien minuten niet in harmonie kunnen doorbrengen.. Hoe gaat dat bij jullie?
Zelfde kinderen hier.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:48 schreef Nanukerst het volgende:
We hebben dit overigens wel over onszelf afgeroepen. De Oudste is zo makkelijk qua eten (eet en probeert alles en kookt ook graag) dat we toen hij jonger was onszelf wel eens een schouderklopje gaven. Dat hebben we mooi gedaan he, een kind dat alles lust!Dan beloont het universum je dus met een zeiksnor als tweede kind.
Dat, maar dan zonder bleekselderij of lever, wantquote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:56 schreef Leandra het volgende:
Als we uit eten gaan bij een echt leuk restaurant durf ik overigens wel ongezien het X-gangen menu van de chef te kiezen, zolang ze mijn dingen maar zonder kaas bereiden (want daar word ik letterlijk ziek van) laat ik dan geen dingen liggen.
Dat denk ik wel. Al kunnen man en kind (zitten naast elkaar) kibbelen als een stelletje oude wijven. Vooral over hoeveel ruimte ze elkaar geven met hun armen.quote:Op vrijdag 13 augustus 2021 11:28 schreef Hupje het volgende:
Misschien is het met 1 kind aan tafel wel makkelijker dan met meer? Kunnen ze elkaar ook niet versterken in lust-ik-niet. Zoon moet ik zo'n 5x per maaltijd zeggen 'zitten!' (hij staat liever dan dat hij zit) maar verder meestal weinig gedoe.
Ik ging een x als verrassing bij mijn bestie thuis eten op mijn verjaardag, ik werd 26 of zo hoor, had zijn moeder heel trots erwtensoep gemaakt, was haar specialiteit, en ik moest gewoon huilen omdat ik zo zat te kokhalzen, echt, schaam me nog dood eromquote:Op vrijdag 13 augustus 2021 11:34 schreef laziness het volgende:
Asperges gruwel ik ook van. Ik kreeg ooit bij een vriendje thuis witte voor mijn neus. En dan niet durven zeggen dat je ze niet lust
Ja precies dat. Wij hadden ook nog vaste dagen in de week voor elke maaltijd. Exotisch was macaroni met spam en ketchupquote:Op vrijdag 13 augustus 2021 09:59 schreef SQ het volgende:
[..]
Story of my life.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |