abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 2 augustus 2021 @ 23:13:21 #1
408813 crew  trein2000
pi_200704806


Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.


Er wordt flink gevaccineerd.
Welke geboortejaren mogen afspraak maken en vanaf wanneer mocht dit precies?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Afspraak maken kan via www.coronatest.nl , www.coronavaccinatie-afspraak.nl of telefoonnummer 0800-7070.

Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Covid dashboard
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers

Internationaal:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation
Overzicht WHO
Overzicht Worldometers
Overzicht BNO News
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Wikipedia
Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.

Wetenschap:
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/

Vaccinaties :
quote:
#Vaccinatie

➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS

https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
Coronavirus Vaccine Tracker
Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).

Oversterfte met als oorzaak griep (2019) en Covid-19 (2020/2021)


Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
Dagelijkse ziekenhuiscijfers
Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
Datagraver, zelf grafieken maken

Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Niet elkaar uitmaken voor schapen of wappies
• "Covid is maar een griepje", muilkorven/mondluiers/angsthazen mag je ook voor je laten
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen onzinnige gifjes (on tour, nazi, etc.)

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_200704812
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:09 schreef macca728 het volgende:

[..]

Dat is niet relevant. De meeste mensen in het ziekenhuis hebben dat aan zichzelf te wijten.
Je kwam zelf met het voorbeeld van roken en de mensen die dat 40 jaar doen hebben dat helemaal niet aan zichzelf te wijten. Ze hebben zeker een grote rol gehad, maar de industrie heeft zijn best gedaan om sigaretten nog verslavender te maken en ze groeien op in een samenleving waarbij psychologische problemen minder erg worden gevonden dan lichamelijk zichtbare.
pi_200704813
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:10 schreef macca728 het volgende:

[..]

Wel, want de ouderen zijn meestal gevaccineerd.
Zelfs als er geen enkele jongere gevaccineerd is zullen zij in geen honderd jaar onze ziekenhuiszorg overspoelen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 2 augustus 2021 @ 23:14:18 #4
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_200704820
Medelanders, wie ben je, Hugo?
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
  maandag 2 augustus 2021 @ 23:14:33 #5
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_200704822
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 22:34 schreef Spablauw214 het volgende:
En toch blijf ik in al m’n naïviteit hopen dat we ergens de komende 3 weken het licht zien. Dat er iemand opstaat en zegt zo kan het niet verder, voor de jeugd, voor de ondernemers, voor de samenleving.

Maar ik zou niet weten wie.
Ik hoop heel hard met je mee, maar dit gaat natuurlijk niet gebeuren.
Tics van je petten.
pi_200704824
Je moet gewoon per geval kijken of een behandeling handig is, maar geen groep uitsluiten die een keuze maken waar ze volgens de grondwet recht op hebben.
  maandag 2 augustus 2021 @ 23:14:53 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200704828
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:10 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Tegelijkertijd zitten we zonder precedent. We hebben in de moderne geschiedenis nog nooit te maken gehad met een situatie waarin een bepaalde groep het zorgstelsel kan doen instorten. Wat weer ten koste gaat van de rest van de samenleving.
Dat klopt, en je geeft hierboven al ergens terecht aan dat de QALY in deze situatie totaal uit het lood geslagen is bij wat we normaal zijn te doen. Misschien niet direct de medische kosten zelf, maar toch zeker de indirecte kosten door de maatregelen. We kunnen die discussie niet uit de weg blijven gaan, ook al is het er een die we niet graag willen voeren. We zijn een van de rijkste landen van de wereld, maar ook wij kunnen dit niet op blijven brengen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator maandag 2 augustus 2021 @ 23:15:20 #8
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_200704838
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:12 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

In die zin dat die afweging altijd gemaakt wordt, klopt, dat heeft niets met covid te maken. Tegelijkertijd biedt covid wel een volledig andere situatie, omdat de groep in kwestie als geheel wel degelijk een groot gevaar kunnen zijn.
Is dat niet vooral een argument dat ziekenhuizen meer capaciteit moeten kunnen bieden? Bepaal wat de potentiële zorgdruk is die het op kan leveren en zorg voor een meer flexibele schil.

Eigenlijk zijn we nu aan 't discussiëren over 't wel of niet laten overlijden van mensen die met corona het ziekenhuis in zouden komen omdat ze ervoor gekozen hebben zich niet te laten vaccineren, maar moet de discussie niet zijn dat de beschikbare bedden veel te laag is voor de zorgvraag die er is (en gaat komen)?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_200704839
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:12 schreef chratnox het volgende:
Ik ben voor een model waar zolang er ruimte in het ziekenhuis is iedereen evenredig geholpen wordt. Wanneer er geen ruimte is en geen enkel ander ziekenhuis heeft ruimte spreek je effectief over een code zwart scenario. Dat zal tot gevolg hebben dat 10 patiënten die een hogere kans hebben op het overleven van de IC voorrang krijgen op een coronapatiënt die er 3 weken zal liggen.
En wat als je proactief wilt handelen en code zwart (of eerder: afschaling electieve zorg) wil voorkomen door (ongevaccineerde?) covidpatiënten te weren?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_200704841
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:10 schreef Ven1972 het volgende:
Het duurt wel een poos voor dat in Nederland alles weer normaal wordt. Binnen het kabinet wordt er gesproken over een "derde" boosterprik voor kwetsbare en oudere mensen om beter te beschermen tegen het coronavirus.

De situatie in het najaar kan ook nog zorgelijk of waakzaam zijn zowel het coronavirus nog bij ons in Nederland is. Er zullen helaas nog wel grote en kleine uitbraken plaatsvinden elders in ons land, waar ook besmettingen fors kan oplopen.

Ik denk namelijk half of eind 2022, in slechte geval 2023 alles weer normaal is en verder zonder beperkingen kunnen leven. We moeten nog een heel tijd voorzichtig zijn, medelanders.
Alles valt en staat met wat andere landen gaan doen denk ik, wij zullen eerder een volger worden dan een leider, en ik denk als een van de laatste eindigen met freedom day.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_200704842
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:14 schreef nattermann het volgende:

[..]

Ik hoop heel hard met je mee, maar dit gaat natuurlijk niet gebeuren.
Nee helaas niet, ik zie in mijn omgeving echt een hele hoop jongeren (onder 30) die echt aan het einde zijn bijna om het vol te houden.
pi_200704859
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:11 schreef macca728 het volgende:

[..]

Origineel joh. Helft van je posten hier.
Ter info, ik ben al 2x gevaccineerd.
Jij ook ?

Geen idee wat je hier wil zeggen. Volgens mij heb je moeite met zowel begrijpend lezen als schrijven.

Ik ben nog niet 2x gevaccineerd. Morgen mag ik voor prik 2.
pi_200704860
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:15 schreef chratnox het volgende:

[..]

Is dat niet vooral een argument dat ziekenhuizen meer capaciteit moeten kunnen bieden? Bepaal wat de potentiële zorgdruk is die het op kan leveren en zorg voor een meer flexibele schil.

Eigenlijk zijn we nu aan 't discussiëren over 't wel of niet laten overlijden van mensen die met corona het ziekenhuis in zouden komen omdat ze ervoor gekozen hebben zich niet te laten vaccineren, maar moet de discussie niet zijn dat de beschikbare bedden veel te laag is voor de zorgvraag die er is (en gaat komen)?
De overheid moet flink meer investeren in de zorg en dat geld is er echt wel.
Covid gaat niet verdwijnen en er komen ook nieuwe varianten.
  Moderator maandag 2 augustus 2021 @ 23:16:32 #14
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_200704861
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:15 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

En wat als je proactief wilt handelen en code zwart (of eerder: afschaling electieve zorg) wil voorkomen door (ongevaccineerde?) covidpatiënten te weren?
Dan bouwen ze maar een covidcohort. Patiënten weren is onacceptabel, wat ze ook hebben.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_200704864
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat klopt, en je geeft hierboven al ergens terecht aan dat de QALY in deze situatie totaal uit het lood geslagen is bij wat we normaal zijn te doen. Misschien niet direct de medische kosten zelf, maar toch zeker de indirecte kosten door de maatregelen. We kunnen die discussie niet uit de weg blijven gaan, ook al is het er een die we niet graag willen voeren. We zijn een van de rijkste landen van de wereld, maar ook wij kunnen dit niet op blijven brengen.
Ook qua directe kosten zitten we er al een veelvoud boven.

Tegelijkerktijd vraag ik me af wat de immateriële schade is als je een paar maanden lang dood en verderf had gezien door overvolle ic's en begraafplaatsen. Want dat was wel degelijk het realistische scenario.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 2 augustus 2021 @ 23:16:36 #16
408813 crew  trein2000
pi_200704865
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:12 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat had ik van jou niet verwacht.

Ik ben voor een model waar zolang er ruimte in het ziekenhuis is iedereen evenredig geholpen wordt. Wanneer er geen ruimte is en geen enkel ander ziekenhuis heeft ruimte spreek je effectief over een code zwart scenario. Dat zal tot gevolg hebben dat 10 patiënten die een hogere kans hebben op het overleven van de IC voorrang krijgen op een coronapatiënt die er 3 weken zal liggen.

De ziekenhuizen hebben hier prima regulerende systemen voor, ik snap echt niet waarom we hierin moeten willen morrelen.

Er zijn elk jaar duizenden ziekenhuisopnames door domheid. Coronadomheid is niet ernstiger dan met-een-cirkelzaag-je-hand-half-afgezaagd-domheid.
Ik ben daar wel iets in opgeschoven ja. Maar ik vind dat we als samenleving ook gewoon weer verder moeten. En dan is dit denk ik de minst schadelijke weg, geen rare tweestromensamenlevingen of controlemaatschappijen. Maar wel zelf het risico dragen van je eigen keuze om je niet te laten vaccineren.

Dat is natuurlijk onvergelijkbaar met klus of sportongevallen. Die overkomen je. Niet-vaccineren is een bewuste keuze, daar moet je ook gewoon de consequenties van aanvaarden. Je hebt het recht om je niet te laten prikken en ook dan heb je recht op zorg. Maar je hebt niet het recht om de samenleving te gijzelen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 2 augustus 2021 @ 23:16:43 #17
3778 popje
Watishetnutvaneenondertitel?
pi_200704866
Als je iets zegt dat tegen coronabeleid ingaat, zeggen mensen altijd 'ja maar dan worden er mensen ziek, alsof corona het enige op de wereld is.
Het leven is een groot feest, en jij bent ook uitgenodigd!
pi_200704867
Ik vind dan ook dat mensen die vrijwillig kiezen obesitas hebbende medemens die op de ic ligt ondanks coronaprik ook niet geholpen moet worden @trein2000 Want ja, die kiezen ook voor dik en ongezond te zijn tenslotte. Of vind je dat weer anders?!
pi_200704880
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:15 schreef chratnox het volgende:

[..]

Is dat niet vooral een argument dat ziekenhuizen meer capaciteit moeten kunnen bieden? Bepaal wat de potentiële zorgdruk is die het op kan leveren en zorg voor een meer flexibele schil.

Eigenlijk zijn we nu aan 't discussiëren over 't wel of niet laten overlijden van mensen die met corona het ziekenhuis in zouden komen omdat ze ervoor gekozen hebben zich niet te laten vaccineren, maar moet de discussie niet zijn dat de beschikbare bedden veel te laag is voor de zorgvraag die er is (en gaat komen)?
Eens, maar de realiteit is wel dat we daar niet zoveel aan kunnen doen op korte termijn, en gezien de huidige trend ook niet op de middellange termijn.

We hebben het publieke stelsel uitgehold (VVD enzo), maar dat is een discussie voor elders.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  maandag 2 augustus 2021 @ 23:17:34 #20
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_200704883
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:13 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Je kwam zelf met het voorbeeld van roken en de mensen die dat 40 jaar doen hebben dat helemaal niet aan zichzelf te wijten.
:?
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_200704887
quote:
1s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:16 schreef Johannes788 het volgende:
Ik vind dan ook dat mensen die vrijwillig kiezen obesitas hebbende medemens die op de ic ligt ondanks coronaprik ook niet geholpen moet worden @:trein2000 Want ja, die kiezen ook voor dik en ongezond te zijn tenslotte. Of vind je dat weer anders?!
Ja dit. En mensen die roken en drinken.

Want deze mensen vormen wel de meerderheid van alle patienten.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 2 augustus 2021 @ 23:17:58 #22
408813 crew  trein2000
pi_200704888
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:14 schreef macca728 het volgende:
Je moet gewoon per geval kijken of een behandeling handig is, maar geen groep uitsluiten die een keuze maken waar ze volgens de grondwet recht op hebben.
Als we morgen een wet maken in dit land waar in staat dat iedereen zich moet laten prikken op straffe van 10 jaar gevangenisstraf staat de grondwet daar op geen enkele manier aan in de weg. Ik zeg het maar even.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_200704890
quote:
1s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:16 schreef Johannes788 het volgende:
Ik vind dan ook dat mensen die vrijwillig kiezen obesitas hebbende medemens die op de ic ligt ondanks coronaprik ook niet geholpen moet worden @:trein2000 Want ja, die kiezen ook voor dik en ongezond te zijn tenslotte. Of vind je dat weer anders?!
Goed punt.

Mensen die vinden dat ongevaccineerden met corona niet geholpen moet worden zijn heel apart. Dan moet je alle ongezonde mensen die zelf ongezond leven ook niet helpen.
pi_200704900
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:17 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja dit. En mensen die roken en drinken.

Want deze mensen vormen wel de meerderheid van alle patienten.
Jij snapt hem!!
pi_200704902
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:16 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dan bouwen ze maar een covidcohort. Patiënten weren is onacceptabel, wat ze ook hebben.
We hebben tal van patiënten geweerd de afgelopen maanden, zogenaamd onder het mom van 'zorg die uit te stellen is'. Inmiddels komen de eerste schattingen binnen dat al die afgeschaald zorg meer levensjaren gekost heeft dan gered zijn door het behandelen van covidpatiënten.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_200704904
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:16 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik ben daar wel iets in opgeschoven ja. Maar ik vind dat we als samenleving ook gewoon weer verder moeten. En dan is dit denk ik de minst schadelijke weg, geen rare tweestromensamenlevingen of controlemaatschappijen. Maar wel zelf het risico dragen van je eigen keuze om je niet te laten vaccineren.

Dat is natuurlijk onvergelijkbaar met klus of sportongevallen. Die overkomen je. Niet-vaccineren is een bewuste keuze, daar moet je ook gewoon de consequenties van aanvaarden. Je hebt het recht om je niet te laten prikken en ook dan heb je recht op zorg. Maar je hebt niet het recht om de samenleving te gijzelen.
Dit ja.
  maandag 2 augustus 2021 @ 23:19:12 #27
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200704911
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:16 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ook qua directe kosten zitten we er al een veelvoud boven.

Tegelijkerktijd vraag ik me af wat de immateriële schade is als je een paar maanden lang dood en verderf had gezien door overvolle ic's en begraafplaatsen. Want dat was wel degelijk het realistische scenario.
Het is zonder meer een lelijke afweging.

Met dien verstande dat de situatie nu natuurlijk wel anders is dan een jaar geleden. Het middel dat in staat zou moeten zijn om een pandemie te beteugelen, namelijk een werkend vaccin, hebben we nu in handen en dat hadden we een jaar geleden nog niet. Als dat nog niet genoeg is, waar willen we dan nog op wachten? Als we de godswonderen even uitsluiten, dan denk ik toch dat we het hiermee moeten doen. En dús de discussie aan moeten gaan hoe ver we zorgtechnisch voor coronapatiënten willen gaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200704913
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Als we morgen een wet maken in dit land waar in staat dat iedereen zich moet laten prikken op straffe van 10 jaar gevangenisstraf staat de grondwet daar op geen enkele manier aan in de weg. Ik zeg het maar even.
Dan moeten alle ongezonde mensen ook niet meer geholpen worden die niet bewegen en roken enz. Deal!
  Moderator maandag 2 augustus 2021 @ 23:19:22 #29
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_200704916
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:16 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik ben daar wel iets in opgeschoven ja. Maar ik vind dat we als samenleving ook gewoon weer verder moeten. En dan is dit denk ik de minst schadelijke weg, geen rare tweestromensamenlevingen of controlemaatschappijen. Maar wel zelf het risico dragen van je eigen keuze om je niet te laten vaccineren.

Dat is natuurlijk onvergelijkbaar met klus of sportongevallen. Die overkomen je. Niet-vaccineren is een bewuste keuze, daar moet je ook gewoon de consequenties van aanvaarden. Je hebt het recht om je niet te laten prikken en ook dan heb je recht op zorg. Maar je hebt niet het recht om de samenleving te gijzelen.
Je gijzelt de samenleving ook niet, dat doet de overheid middels zijn keuze. Je draagt zelf al het risico van je eigen keuze om je niet te laten vaccineren. Je kunt namelijk ernstig ziek worden en mogelijk zelfs overlijden.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_200704919
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:18 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

We hebben tal van patiënten geweerd de afgelopen maanden, zogenaamd onder het mom van 'zorg die uit te stellen is'. Inmiddels komen de eerste schattingen binnen dat al die afgeschaald zorg meer levensjaren gekost heeft dan gered zijn door het behandelen van covidpatiënten.
ja verkeerde keuzes, als je 80 jarigen met covid gaat behandelen die 3 maanden later toch dood zijn.
  maandag 2 augustus 2021 @ 23:19:44 #31
432997 Ven1972
Man met humor
pi_200704921
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:15 schreef _serial_ het volgende:

[..]

Alles valt en staat met wat andere landen gaan doen denk ik, wij zullen eerder een volger worden dan een leider, en ik denk als een van de laatste eindigen met freedom day.
Denk het ook, we moeten goed oppassen voor black friday, maand voor de sinterklaas of zo, kleine evenementjes en privéfeesten binnen bij enkele Nederlanders thuis.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_200704929
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Als we morgen een wet maken in dit land waar in staat dat iedereen zich moet laten prikken op straffe van 10 jaar gevangenisstraf staat de grondwet daar op geen enkele manier aan in de weg. Ik zeg het maar even.
Ja als jij dan gelukkiger wordt in dit land, ik niet.
We kunnen morgen ook de grondwet afschaffen en Rutte alles laten bepalen.
pi_200704931
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:15 schreef macca728 het volgende:

[..]

Nee helaas niet, ik zie in mijn omgeving echt een hele hoop jongeren (onder 30) die echt aan het einde zijn bijna om het vol te houden.
Ik ben 40, en ik ben echt wel veerkrachtig, en gelukkig heb ik mij zelf weer herpakt, maar ook ik heb momenten dat het echt niet meer gaat. Zeker als je een 16 maanden met alles wat er maar gedaan is mee beweegt, en accepteert, zoveel mogelijk aan houdt.

Het is gewoon een beetje onvoorstelbaar dat men nu zo enorm aan de noodrem vast houdt, terwijl een zorginfarct duidelijk achterwege blijft, en de vacinatiegraad alleen maar verder toeneemt.

Gelukkig staat mijn vakantie voor eind van het jaar wel vast inmiddels, maatregelen of geen maatregelen.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 2 augustus 2021 @ 23:20:27 #34
408813 crew  trein2000
pi_200704933
quote:
1s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:16 schreef Johannes788 het volgende:
Ik vind dan ook dat mensen die vrijwillig kiezen obesitas hebbende medemens die op de ic ligt ondanks coronaprik ook niet geholpen moet worden @:trein2000 Want ja, die kiezen ook voor dik en ongezond te zijn tenslotte. Of vind je dat weer anders?!
Ik vind dat anders ja. Met een simpele actie van 15 minuten kun je een ziekenhuisopname gewoon voorkomen. Dat is iets anders dan een obesitasbehandeling.

Bovendien liggen de ziekenhuizen niet vol met obesitaspatienten maar met coronapatienten. Je moet heel terughoudend zijn met dit soort “eigen schuld” redeneringen in de zorg. Maar in dit geval zie ik het echt als de mis t schadelijke optie.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 2 augustus 2021 @ 23:21:26 #35
408813 crew  trein2000
pi_200704948
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:18 schreef Newby6781 het volgende:

[..]

Goed punt.

Mensen die vinden dat ongevaccineerden met corona niet geholpen moet worden zijn heel apart. Dan moet je alle ongezonde mensen die zelf ongezond leven ook niet helpen.
Waarom? Gijzelen die mensen de samenleving? Nee. Dat kan het systeem gewoon prima aan. Ongevaccineerden doen dat wel, en kunnen dat binnen een kwartier fixen. Dat is gewoon de realiteit, daar kun je niet omheen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 2 augustus 2021 @ 23:21:29 #36
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_200704951
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:16 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik ben daar wel iets in opgeschoven ja. Maar ik vind dat we als samenleving ook gewoon weer verder moeten. En dan is dit denk ik de minst schadelijke weg, geen rare tweestromensamenlevingen of controlemaatschappijen. Maar wel zelf het risico dragen van je eigen keuze om je niet te laten vaccineren.

Dat is natuurlijk onvergelijkbaar met klus of sportongevallen. Die overkomen je. Niet-vaccineren is een bewuste keuze, daar moet je ook gewoon de consequenties van aanvaarden. Je hebt het recht om je niet te laten prikken en ook dan heb je recht op zorg. Maar je hebt niet het recht om de samenleving te gijzelen.
Zullen nog wel leuke familiebijeenkomsten worden dan in de toekomst, want ik kan me niet voorstellen dat er veel families zijn die er allemaal precies hetzelfde in zullen staan.

In elk geval een nieuwe reden om nooit meer met een familielid hoeven te spreken (of als je ze toch al niet moest, een goede smoes).
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  Moderator maandag 2 augustus 2021 @ 23:21:38 #37
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_200704953
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:17 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Eens, maar de realiteit is wel dat we daar niet zoveel aan kunnen doen op korte termijn, en gezien de huidige trend ook niet op de middellange termijn.

We hebben het publieke stelsel uitgehold (VVD enzo), maar dat is een discussie voor elders.
Dat is waar, maar we kunnen er natuurlijk weldegelijk dingen aan doen. Tuurlijk kun je bij Covid-zorg onderscheid maken met andere zorg, dat je niet dagelijks bezoek van families toestaat enzo, of dat je 1 of enkele ziekenhuizen inricht met een cohort en mensen daar behandeld worden, dat kan prima.

Tijdens de eerste golf hebben we gezien hoeveel zorgmedewerkers er beschikbaar zijn om te helpen als de nood aan de man is. Dat die zorgmedewerkers daarna beroerd behandeld worden is natuurlijk niet oké, dat helpt ook niet.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  maandag 2 augustus 2021 @ 23:22:03 #38
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200704958
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik vind dat anders ja. Met een simpele actie van 15 minuten kun je een ziekenhuisopname gewoon voorkomen. Dat is iets anders dan een obesitasbehandeling.

Bovendien liggen de ziekenhuizen niet vol met obesitaspatienten maar met coronapatienten. Je moet heel terughoudend zijn met dit soort “eigen schuld” redeneringen in de zorg. Maar in dit geval zie ik het echt als de mis t schadelijke optie.
Typisch. Ik ben lang voorstander geweest van een bepaalde mate van eigen schuld-schifting in de zorg, en juist deze pandemie heeft me daar wat vanaf doen stappen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200704965
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:19 schreef Janneke141 het volgende:
Als dat nog niet genoeg is, waar willen we dan nog op wachten?
Met onze huidige vaccinatiegraad? Ik zou zeggen niets. Maar juist daarom vind ik het zo'n moeilijk dilemma. Normaliter zou ik ook zeggen: iedereen heeft recht op zorg, ook vanwege de voorbeelden die hierboven genoemd worden. Tegelijkertijd is hier een heel duidelijke remedie en vind ik ook dat we het land niet moeten laten gijzelen door een stel mensen die denken dat ze het wel uitzingen. Een groep die niet alleen asociaal is naar de wel gevaccineerden, maar ook nog eens een langdurig probleem kunnen vormen voor de ongevaccineerde groep die wel zou willen, maar niet kan vanwege allerhande medische redenen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_200704966
Ik snap @trein2000 zijn standpunt echt niet.

Ken in mijn omgeving mensen die corona hebben gehad en er bewust voor kiezen geen vaccin te nemen omdat ze immuun zijn en kerngezond zijn. Ja, die mensen begrijp ik wel zeggende met 2 vaccins in mijn lijf. Ik neem die mensen niks kwalijk. Live, and let live.

Ik ben veilig
  maandag 2 augustus 2021 @ 23:22:46 #41
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_200704967
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:16 schreef popje het volgende:
Als je iets zegt dat tegen coronabeleid ingaat, zeggen mensen altijd 'ja maar dan worden er mensen ziek, alsof corona het enige op de wereld is.
Kanker is niet besmettelijk.

Daar heb je niet van terug :P
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_200704972
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:19 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja verkeerde keuzes, als je 80 jarigen met covid gaat behandelen die 3 maanden later toch dood zijn.
Iedereen had toch recht op zorg?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_200704973
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:18 schreef Newby6781 het volgende:

[..]

Goed punt.

Mensen die vinden dat ongevaccineerden met corona niet geholpen moet worden zijn heel apart. Dan moet je alle ongezonde mensen die zelf ongezond leven ook niet helpen.
Niemand zegt dat vaccinatieweigeraars niet meer geholpen moeten worden. Als je teveel eet dan maak je niet de keuze om een hartaanval te krijgen. De meeste ongezonde gewoontes hebben ook een verslavingselement en verslaafden kunnen er helemaal niet altijd zelf wat aan doen. Van een verslaving afkomen is ook nog eens heel wat meer werk dan een uurtje uittrekken om een prik te halen en een dagje spierpijn te hebben.

Als je de vaccinatie weigert dan kies je ervoor om een keer corona te krijgen. Bij beperkte middelen mag de samenleving keuzes maken om hufters achteraan te laten staan.
  Moderator maandag 2 augustus 2021 @ 23:23:06 #44
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_200704976
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:18 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

We hebben tal van patiënten geweerd de afgelopen maanden, zogenaamd onder het mom van 'zorg die uit te stellen is'. Inmiddels komen de eerste schattingen binnen dat al die afgeschaald zorg meer levensjaren gekost heeft dan gered zijn door het behandelen van covidpatiënten.
Als ik me goed herinner hebben jij en ik die discussie wel vaker gehad, daar ben ik van 't begin af aan op tegen geweest.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  maandag 2 augustus 2021 @ 23:23:07 #45
451005 Grems
Clown World
pi_200704977
Ik pleit al tientallen jaren voor eigen verantwoordelijkheid voor onder andere drugsgebruikers ( incl alcohol en tabak, uiteraard ), papzakken, bankhangers, alleenstaande moeders, schoolstoppers etc etc maar dan word ik altijd weggezet als één of andere Oostenrijkse kunstenaar.

Gelukkig zijn steeds meer mensen het met mij eens.

quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik vind dat anders ja. Met een simpele actie van 15 minuten kun je een ziekenhuisopname gewoon voorkomen. Dat is iets anders dan een obesitasbehandeling.

Bovendien liggen de ziekenhuizen niet vol met obesitaspatienten maar met coronapatienten. Je moet heel terughoudend zijn met dit soort “eigen schuld” redeneringen in de zorg. Maar in dit geval zie ik het echt als de mis t schadelijke optie.
Vrijwel alle coronapatiënten hebben onderliggende aandoeningen, obesitas met stip op nummer #1
pi_200704982
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:22 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Met onze huidige vaccinatiegraad? Ik zou zeggen niets. Maar juist daarom vind ik het zo'n moeilijk dilemma. Normaliter zou ik ook zeggen: iedereen heeft recht op zorg, ook vanwege de voorbeelden die hierboven genoemd worden. Tegelijkertijd is hier een heel duidelijke remedie en vind ik ook dat we het land niet moeten laten gijzelen door een stel mensen die denken dat ze het wel uitzingen. Een groep die niet alleen asociaal is naar de wel gevaccineerden, maar ook nog eens een langdurig probleem kunnen vormen voor de ongevaccineerde groep die wel zou willen, maar niet kan vanwege allerhande medische redenen.
Hoezo gijzelen niet gevaccineerden de 10% van NL wat een forse minderheid is, NL??!
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 2 augustus 2021 @ 23:23:35 #47
408813 crew  trein2000
pi_200704985
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

Je gijzelt de samenleving ook niet, dat doet de overheid middels zijn keuze. Je draagt zelf al het risico van je eigen keuze om je niet te laten vaccineren. Je kunt namelijk ernstig ziek worden en mogelijk zelfs overlijden.
Volle ziekenhuizen is natuurlijk gewoon een feit. En ik vind dat wel degelijk een vorm van het gijzelen van de samenleving. Wat geeft Onno Ongevaccineerd het recht om door eigen domheid mijn (fictieve) kankeroperatie te laten uitstellen? Ik vind dat onverdedigbaar.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 2 augustus 2021 @ 23:23:59 #48
432997 Ven1972
Man met humor
pi_200704992
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:21 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat is waar, maar we kunnen er natuurlijk weldegelijk dingen aan doen. Tuurlijk kun je bij Covid-zorg onderscheid maken met andere zorg, dat je niet dagelijks bezoek van families toestaat enzo, of dat je 1 of enkele ziekenhuizen inricht met een cohort en mensen daar behandeld worden, dat kan prima.

Tijdens de eerste golf hebben we gezien hoeveel zorgmedewerkers er beschikbaar zijn om te helpen als de nood aan de man is. Dat die zorgmedewerkers daarna beroerd behandeld worden is natuurlijk niet oké, dat helpt ook niet.
Of misschien een aparte ziekenhuizen voor covid-patiënten., dan kunnen andere ziekenhuizen gewoon richten op behandelen van andere ziektes bij vele patiënten.
Humor, serieus en vrolijk!
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 2 augustus 2021 @ 23:24:00 #49
408813 crew  trein2000
pi_200704993
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:20 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ja als jij dan gelukkiger wordt in dit land, ik niet.
We kunnen morgen ook de grondwet afschaffen en Rutte alles laten bepalen.
Ik geef daar geen mening over. Ik leg je uit hoe het werkt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_200704998
quote:
0s.gif Op maandag 2 augustus 2021 23:19 schreef chratnox het volgende:

[..]

Je gijzelt de samenleving ook niet, dat doet de overheid middels zijn keuze. Je draagt zelf al het risico van je eigen keuze om je niet te laten vaccineren. Je kunt namelijk ernstig ziek worden en mogelijk zelfs overlijden.
Makkelijk zeggen als je zelf geen operatie nodig hebt en je gegijzeld bent door antivax wappies die onnodig je ic plek bezetten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')