abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200657476
pi_200657508
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 21:36 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Lange dag! :o

Ik ben eigenlijk wel super nieuwsgierig wat je dan allemaal doet op zo'n dag. Moet je veel wachten tussendoor, of ben je dan continu bezig?
Ik heb geprobeerd om kort te schetsen wat we doen op zo'n dag :)

Om 7.45 begon de brouwdag. De vorkheftruck was kapot dus moesten we deze keer alle 16 zakken mout van de eerste verdieping naar beneden gooien. Daarna begin je met het schroten van de mout. Dan gaat het graan door een soort grote koffie molen. Het malen gaan automatisch maar je moet wel zelf de zakken er in gooien en er gevuld onderuit halen.

Alle zakken gaan dan in een grote bak die je vervolgens naar de ketels rolt. Het water in de ketel is dan al op de juiste temperatuur dus dan kan je de zakken meteen daar in gooien. Op dat moment begint het maischproces. Meestal is dat ongeveer een uur tussen de 60-70 graden en dan daarna nog 5 minuten iets heter.

Daarna gaat het water/moutmengsel naar de volgende ketel waar het gefilterd wordt. Dit is een urenlang proces. Maar ondertussen moeten we wel wat metertjes in de gaten houden en steeds bijstellen, dus relaxen is het ook niet echt. En natuurlijk wordt er tussendoor ook weer gepoetst.

Als dat gedeelte klaar is gaat het terug naar ketel 1, waar nu het wort (waterige suikermengsel wat er over is gebleven) 1-1,5u gaat koken. In die tijd wordt er ook nog 3x hop toegevoegd (waar het de 1e keer fout ging met de stoom en mijn hand).

Tussendoor ben je steeds de ketels en buizen aan het poetsen. Soms dus meerdere keren dezelfde ketel omdat het bij een volgende stap weer terugkomt in die ketel. Zo blijft er na het filteren ook heel veel mout over, dat heb je voor het bier niet meer nodig maar dat wordt weer gebruikt als veevoer. Daar hadden we ook 2 grote bakken van vol.

Als het koken klaar is, gaat het wort naar de whirlpool ketel (ketel #3) daar laat je het een tijd ronddraaien zodat restjes hop, mout etc wat je uiteindelijk niet in het bier wil zich allemaal beneden in het midden verzamelt.

Daarna moet het vloeistof gekoelt worden, dat duurt ook zeker een uur. Vervolgens gaat het naar de vergisting ketels en daar voeg je nog het gist toe. Dan is het proces klaar en kan je weer alles gaan poetsen. Vervolgens moet ook alles met loog behandelt worden en dat duurt ook 1 a 2 uur.

Over 3 a 4 weken kunnen we gaan bottelen en is het bier echt klaar.

Nog wat foto's:

Vanaf het terras kan je zo de brouwerij in kijken, dus ook wel leuk als ze weten wie er bezig zijn :)

Omdat de vorkheftruck kapot was begon de dag met de zakken naar beneden gooien.

Overzicht van de brouwerij

De schrootmolen

De kook/maischketel (ketel #1)

In de ketel

De overgebleven mout gaat naar de boerderij. We hadden 2 van deze bakken vol.

Ondertussen moesten we ook het niveau tijdens het filteren in de gaten houden en soms bijstellen.

'Onze' ketel voor deze keer
  zaterdag 31 juli 2021 @ 15:48:04 #3
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_200657642
Goeie post Sarabi! ^O^
En leuk om te horen..
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_200657713
Wow, hard (fysiek ook) werken dus Sarabi! Smaakt vast weer top, met zoveel energie, tijd en liefde! ^O^

Ik ga mezelf eens verplaatsen naar de douche :') Anders hoeft het al helemaal niet meer. Echt ongelooflijk lui dagje vandaag.
pi_200657755
Tof verslag!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_200657801
Ik word woest gekopt en aangestaard… huispoes is 100% functioneel: etenstijd O+
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_200657950
Leuk informatief verslag Sarabi ^O^
pi_200657966
Ik trek deze nog maar even naar het nieuwe topic: ^O^ ^O^

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 14:53 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Het vervelende is, dat bepaal jij niet, dat bepaalt die eigenwijze kutburnout van je :(

En hoe eerder je je verzet daar tegen opgeeft en namasteet met de situatie "as is", hoe beter.
O+ Namaste olé olé *O*
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_200658121
Wat leuk zo @Sarabi . Wat nemen jullie zelf mee? Of bestellen jullie de grondstoffen bij hen? En loopt er ook steeds iemand van hen met jullie mee of hoeft dat niet meer?
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 31 juli 2021 @ 16:22:29 #10
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_200658349
Leuk verslag :)
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_200658737
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 16:12 schreef Kaatje1 het volgende:
Wat leuk zo @:Sarabi . Wat nemen jullie zelf mee? Of bestellen jullie de grondstoffen bij hen? En loopt er ook steeds iemand van hen met jullie mee of hoeft dat niet meer?
De grondstoffen mag je zelf mee nemen maar dat is eigenlijk niet goedkoper dus dan maar makkelijk bij hun bestellen :)

Er loopt nog iemand mee. Helaas als je zo 1x in de paar maand daar komt is het heel lastig om alles zelf te leren. Er zijn zoveel hendeltjes (op de foto is nog geen kwart van het totaal) en dan ook nog dit:

Om de ketels te besturen.

Als we nu eens een maand lang elke week gingen brouwen dan zou je het een stuk sneller leren. Nu zakt alles weer weg in de maanden dat je er niet bent.

Deze keer liep er wel iemand anders met ons mee (een oud montessori-leraar) en die liet ons wel lekker veel zelf doen. Dus wel het idee dat we deze keer meer opgepikt hebben :)
pi_200658924
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 16:06 schreef Clubsoda het volgende:
Ik trek deze nog maar even naar het nieuwe topic: ^O^ ^O^
[..]

O+ Namaste olé olé *O*
Nou gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen, als namaste een optie was, was dees probleem er natuurlijk niet.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_200659311
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 17:04 schreef Vanyel het volgende:

Nou gebiedt de eerlijkheid wel te zeggen, als namaste een optie was, was dees probleem er natuurlijk niet.
Maar maar maar maar namasté betekent "ik buig voor jou".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Namast%C3%A9

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_200659412
Van welk 'soort mensen' verwacht je het wèl dan? Heeft niet iedereen grenzen waar je ook overheen kunt?
pi_200659443
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 17:04 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Nee, maar het is nooit te laat om ermee te beginnen.
pi_200659573
Lieve Blues, zodanige chronische stress is niet iets als een verkoudheidje waar je na 2 weken snotteren wel weer vanaf bent. Het is veel meer dan dat, meer veel grotere impact op heel je lichaam, en het wordt gigantisch weggewuifd en onderschat, want 'het is maar een beetje stress'.

Maar dat beetje stress knalt wel heel je fysiologie om zeep hè :* Je bent gewoon ziek. Dus dat betekent wel degelijk alle reden tot een fruitmand, bloemen, kaartjes en rustig mogen uitzieken. Iemand met een gebroken been sturen we toch ook gelijk een kaartje, dat is niet meer dan normaal.

Ik kan het boek niet (betaalbaar) in het NL vinden, maar ik weet dat 'Why Zebras Don't Get Ulcers ' (Waarom zebra's geen maagzweren krijgen) een heel interessante is. Gaat over de fysiologische effecten van stress.
pi_200659607
Mijn relatie in een notendop:

Ik: Hey, kijk nou, dit zeer wetenschappelijke onderbouwde (not) onderzoekje zegt dat vleeseters minder vaak seks hebben dan vegans! ~O>

C. : Dat is wel heel weinig dan....

:')

....

Dus. Tot zover.

....

(Overigens gaan veganisten volgens datzelfde onderzoekje ook vaker vreemd (4 op de 10 versus 3 op de 10) , en hebben we 2,7 dates nodig om de koffer in te duiken versus 3,3 dates. Dat jullie het even weten)
pi_200659698
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 17:38 schreef Clubsoda het volgende:
Van welk 'soort mensen' verwacht je het wèl dan? Heeft niet iedereen grenzen waar je ook overheen kunt?
Ja.
Acuut beledigd hier.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_200659750
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 17:59 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ja.
Acuut beledigd hier.
OSM voor kneusjes :Y
pi_200659758
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 15:37 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Ik heb geprobeerd om kort te schetsen wat we doen op zo'n dag :)

Om 7.45 begon de brouwdag. De vorkheftruck was kapot dus moesten we deze keer alle 16 zakken mout van de eerste verdieping naar beneden gooien. Daarna begin je met het schroten van de mout. Dan gaat het graan door een soort grote koffie molen. Het malen gaan automatisch maar je moet wel zelf de zakken er in gooien en er gevuld onderuit halen.

Alle zakken gaan dan in een grote bak die je vervolgens naar de ketels rolt. Het water in de ketel is dan al op de juiste temperatuur dus dan kan je de zakken meteen daar in gooien. Op dat moment begint het maischproces. Meestal is dat ongeveer een uur tussen de 60-70 graden en dan daarna nog 5 minuten iets heter.

Daarna gaat het water/moutmengsel naar de volgende ketel waar het gefilterd wordt. Dit is een urenlang proces. Maar ondertussen moeten we wel wat metertjes in de gaten houden en steeds bijstellen, dus relaxen is het ook niet echt. En natuurlijk wordt er tussendoor ook weer gepoetst.

Als dat gedeelte klaar is gaat het terug naar ketel 1, waar nu het wort (waterige suikermengsel wat er over is gebleven) 1-1,5u gaat koken. In die tijd wordt er ook nog 3x hop toegevoegd (waar het de 1e keer fout ging met de stoom en mijn hand).

Tussendoor ben je steeds de ketels en buizen aan het poetsen. Soms dus meerdere keren dezelfde ketel omdat het bij een volgende stap weer terugkomt in die ketel. Zo blijft er na het filteren ook heel veel mout over, dat heb je voor het bier niet meer nodig maar dat wordt weer gebruikt als veevoer. Daar hadden we ook 2 grote bakken van vol.

Als het koken klaar is, gaat het wort naar de whirlpool ketel (ketel #3) daar laat je het een tijd ronddraaien zodat restjes hop, mout etc wat je uiteindelijk niet in het bier wil zich allemaal beneden in het midden verzamelt.

Daarna moet het vloeistof gekoelt worden, dat duurt ook zeker een uur. Vervolgens gaat het naar de vergisting ketels en daar voeg je nog het gist toe. Dan is het proces klaar en kan je weer alles gaan poetsen. Vervolgens moet ook alles met loog behandelt worden en dat duurt ook 1 a 2 uur.

Over 3 a 4 weken kunnen we gaan bottelen en is het bier echt klaar.

Nog wat foto's:

Vanaf het terras kan je zo de brouwerij in kijken, dus ook wel leuk als ze weten wie er bezig zijn :)
[ afbeelding ]

Omdat de vorkheftruck kapot was begon de dag met de zakken naar beneden gooien.
[ afbeelding ]

Overzicht van de brouwerij
[ afbeelding ]

De schrootmolen
[ afbeelding ]

De kook/maischketel (ketel #1)
[ afbeelding ]

In de ketel
[ afbeelding ]

De overgebleven mout gaat naar de boerderij. We hadden 2 van deze bakken vol.
[ afbeelding ]

Ondertussen moesten we ook het niveau tijdens het filteren in de gaten houden en soms bijstellen.
[ afbeelding ]

'Onze' ketel voor deze keer
[ afbeelding ]
Oooh, alles waar ik op hoopte en meer _O_ Ik heb het aandachtig gelezen en het me proberen voor te stellen (foto's helpen), maar wát een drukke dag zo. Maar ook zo gaaf! Wat een mooie brouwerij ook O+ Jross zag wat foto's langs komen en vroeg of je meth aan het koken was :+ Heel erg bedankt!

Oh ja, ik lees over mout, hop, gist, water....maar je voegt toch ook 'smaakjes' toe? En wanneer doe je dat dan?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_200659769
@Blues er zijn al heel veel wijze dingen gezegd. Ik schrok een beetje van hoe onaardig je naar jezelf kijkt en hoe 'stom' je het vindt dat je lieve collega's nu al kaartjes en blommen sturen en zo.
En dat het met 2-3 weekjes maar weer klaar moet zijn, want nobody has time for this. Does lief tegen jezelf -O- :* Dat ben je dubbel en dwars waard. Even van dag tot dag leven. Dat is nu al vermoeiend genoeg.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_200659828
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:03 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Oooh, alles waar ik op hoopte en meer _O_ Ik heb het aandachtig gelezen en het me proberen voor te stellen (foto's helpen), maar wát een drukke dag zo. Maar ook zo gaaf! Wat een mooie brouwerij ook O+ Jross zag wat foto's langs komen en vroeg of je meth aan het koken was :+ Heel erg bedankt!

Oh ja, ik lees over mout, hop, gist, water....maar je voegt toch ook 'smaakjes' toe? En wanneer doe je dat dan?
Meth zouden we wel beter aan verdienen hahaha

Dit is eigenlijk een vrij 'saai' bier voor ons doen. Geen extra smaakjes behalve die van de mout, hop en gist. Bij Bockbiertjes zorgt vooral de gist voor de specifieke smaak.

Bij Rocketmango voegde we de mango en pepers tijdens het koken toe.
En bij de Barleys Angels hebben we de whiskey (waar eikenhouten snippers in hebben geweekt) tijdens het vergisten er bij gedaan.
pi_200659829
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:04 schreef Isabeau het volgende:
@:Blues er zijn al heel veel wijze dingen gezegd. Ik schrok een beetje van hoe onaardig je naar jezelf kijkt en hoe 'stom' je het vindt dat je lieve collega's nu al kaartjes en blommen sturen en zo.
En dat het met 2-3 weekjes maar weer klaar moet zijn, want nobody has time for this. Does lief tegen jezelf -O- :* Dat ben je dubbel en dwars waard. Even van dag tot dag leven. Dat is nu al vermoeiend genoeg.
Dit :Y

Raar toch, hoe wij mensen zo zacht kunnen zijn voor anderen, maar zo hard voor onszelf…
pi_200659889
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:04 schreef Isabeau het volgende:
@:Blues er zijn al heel veel wijze dingen gezegd. Ik schrok een beetje van hoe onaardig je naar jezelf kijkt en hoe 'stom' je het vindt dat je lieve collega's nu al kaartjes en blommen sturen en zo.
@Blues, alles wat Isa zegt Jij hebt altijd zoveel begrip en geduld voor anderen gehad. Nu is het denk ik eens tijd om begrip en geduld voor jezelf te hebben
pi_200659984
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:10 schreef Sarabi het volgende:
Bij Rocketmango voegde we de mango en pepers tijdens het koken toe.
De volgende grote batch wordt weer een Rocketmango toch? Tochtochtoch? Gewoon 1000 liter in een keer, dan kunnen de fans even vooruit met de voorraad.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200660028
Bij ons op het werk is het helaas best gewoon dat mensen een burnout krijgen, zelfs al hebben we een hele lieve werkgever. Mijn laatste collega die doorbrandde was zeer te spreken over het re-integratiebureau, dat ernaar streeft om mensen na 6 weken weer op de rit te hebben. Niet omdat je dan snelsnel weer geld kan opleveren voor de baas, maar omdat veel langer tobben niet productief lijkt te zijn voor het ophouden met tobben.

Ik heb er gelukkig zelf geen ervaring mee, en ik ben van plan dat zo te houden.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200660061
quote:
12s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:03 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

OSM voor kneusjes :Y
:'(
pi_200660239
quote:
3s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:25 schreef sigme het volgende:

[..]

De volgende grote batch wordt weer een Rocketmango toch? Tochtochtoch? Gewoon 1000 liter in een keer, dan kunnen de fans even vooruit met de voorraad.
Lastig, lastig, lastig :D
Rocketmango zullen we niet snel zo'n grote batch maken. Dat soort bier wil je echt wel in 6 maanden tot 1 jaar verkopen.
Alleen bier dat beter wordt met tijd willen we (eventueel) 1000 liter van brouwen.

Maar we moeten echt gaan nadenken hoe we verder willen. Willen we een core range opbouwen, dus een paar biertjes steeds blijven brouwen zodat het altijd op voorraad is.
Of willen we nieuwe biertjes uitbrengen.
Of een combi maar hoe precies....

Erg moeilijk :D ik verwacht eigenlijk wel dat Barley's Angels terugkomt. En tja Rocketmango was ook wel erg lekker....

Maar we zijn ook bezig met stouts en Black IPA's O+ Thuis recepten aan het uitproberen.
pi_200660281
Hier ook #teamRocketMango !
pi_200660318
quote:
84s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:48 schreef Isabeau het volgende:
Hier ook #teamRocketMango !
Een 500 liter zou wel een idee zijn voor volgende lente/zomer :)
Veel van onze vaste klanten hebben toen naar de Rocketmango gegrepen dus die hebben ook interesse.
pi_200660338
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 17:38 schreef Clubsoda het volgende:
Rare opmerking van me idd.
Nu ik erover nadenk.
pi_200660390
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:28 schreef sigme het volgende:
Bij ons op het werk is het helaas best gewoon dat mensen een burnout krijgen, zelfs al hebben we een hele lieve werkgever. Mijn laatste collega die doorbrandde was zeer te spreken over het re-integratiebureau, dat ernaar streeft om mensen na 6 weken weer op de rit te hebben. Niet omdat je dan snelsnel weer geld kan opleveren voor de baas, maar omdat veel langer tobben niet productief lijkt te zijn voor het ophouden met tobben.

Ik heb er gelukkig zelf geen ervaring mee, en ik ben van plan dat zo te houden.
Ik vond het best opvallend dat men voor Corona hier (kantoorbaan) uitviel door burnouts.. en nu (thuiswerken) veel meer door nek/rug/polsklachten.

Zegt wat over ons ontbrekend arbo beleid, maar ook over hoe we blijkbaar ook op een andere, minder stressvolle manier ons werk kunnen doen.
pi_200660398
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:51 schreef Blues het volgende:

[..]

Rare opmerking van me idd.
Nu ik erover nadenk.
En daarom spui je het hier. Voor de spiegel :)
pi_200660418
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:45 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Lastig, lastig, lastig :D
Rocketmango zullen we niet snel zo'n grote batch maken. Dat soort bier wil je echt wel in 6 maanden tot 1 jaar verkopen.
Alleen bier dat beter wordt met tijd willen we (eventueel) 1000 liter van brouwen.

Maar we moeten echt gaan nadenken hoe we verder willen. Willen we een core range opbouwen, dus een paar biertjes steeds blijven brouwen zodat het altijd op voorraad is.
Of willen we nieuwe biertjes uitbrengen.
Of een combi maar hoe precies....

Erg moeilijk :D ik verwacht eigenlijk wel dat Barley's Angels terugkomt. En tja Rocketmango was ook wel erg lekker....

Maar we zijn ook bezig met stouts en Black IPA's O+ Thuis recepten aan het uitproberen.
Kijk, uiteindelijk moeten jullie natuurlijk doen wat jullie leuk vinden :Y. Het is hobby, dus het moet echtecht leuk zijn.

Maar los daarvan moeten jullie wel met enige regelmaat zorgen voor een Rocketmango-batch, anders zullen we helaas op zoek moeten gaan naar een handige na-aper ;)
pi_200660467
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:57 schreef sigme het volgende:

[..]

Kijk, uiteindelijk moeten jullie natuurlijk doen wat jullie leuk vinden :Y. Het is hobby, dus het moet echtecht leuk zijn.

Maar los daarvan moeten jullie wel met enige regelmaat zorgen voor een Rocketmango-batch, anders zullen we helaas op zoek moeten gaan naar een handige na-aper ;)
Precies :Y omdat het hobbymatig is, wil ik wel echt doen wat ik leuk vind (wat wij leuk vinden).

Maar sowieso nog 1 batch Rocketmango is wel een goed idee, nu ik er langer over nadenken.

En sowieso moeten we het ook weer eens thuis gaan brouwen. Die mogen we niet verkopen maar kan natuurlijk wel ooit per ongeluk tussen jouw bestellingen terecht komen.
pi_200660474
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:01 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Precies :Y omdat het hobbymatig is, wil ik wel echt doen wat ik leuk vind (wat wij leuk vinden).

Maar sowieso nog 1 batch Rocketmango is wel een goed idee, nu ik er langer over nadenken.

En sowieso moeten we het ook weer eens thuis gaan brouwen. Die mogen we niet verkopen maar kan natuurlijk wel ooit per ongeluk tussen jouw bestellingen terecht komen.
:D
  zaterdag 31 juli 2021 @ 19:03:30 #37
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_200660482
Ja verslag van de date!

Hoi! * awkward corona elleboog stoot*
Stukje wandelen? Ja waar heen,jij bent hier bekent toch? Nouja beetje links rechts, ok!
He stBavo daar heen? Ja is goed!
*bij stBavo rondje om de kerk*, terug naar het centrum dan maar? ^O^
Ik heb wel trek en zin in een drankje, ja! Maar hier is het te druk,
Ok waar dan wel? Rondje lopen, tentje gevonden, ik dacht aan alleen een borrelhapje, ehm. Ik wil flammkuchen, maar jij kan wel bitterballen bestellen als jij dat wil, ik neem ook wel een flammkuchen.. anders is het een beetje raar.. ben wel benieuwd naar de kosten, vind je het ok als we de rekening splitten? Ik betaal wel joh, ik stuur je wel een tikkie,
Ohh tikkie heb ik echt al geel lang niet gebruikt ejm.. ik ga denk ik lekker aar huis,ik moet nog inpakken
*awkward corona dansje*
nou doei he!
Dus.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 19:04:05 #38
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_200660485
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:01 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Hoeveel kan je thuis brouwen? O-)
pi_200660498
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:03 schreef Barreltje het volgende:
Ja verslag van de date!

Stukje wandelen? Ja waar heen,jij bent hier bekent toch? Nouja beetje links rechts, ok!
Ok waar dan wel? Rondje lopen, tentje gevonden, ik dacht aan alleen een borrelhapje, ehm. Ik wil flammkuchen, maar jij kan wel bitterballen bestellen als jij dat wil, ik neem ook wel een flammkuchen.. anders is het een beetje raar.. ben wel benieuwd naar de kosten, vind je het ok als we de rekening splitten? Ik betaal wel joh, ik stuur je wel een tikkie,
Ohh tikkie heb ik echt al geel lang niet gebruikt ejm.. ik ga denk ik lekker aar huis,ik moet nog inpakken
*awkward corona dansje*
nou doei he!
Dus.
Je bent hopeloos verliefd, ik hoor het!
pi_200660514
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 18:55 schreef Cat-astrophe het volgende:

En daarom spui je het hier. Voor de spiegel :)
O+
pi_200660528
quote:
Ja verslag van de date!

*awkward corona dansje*
nou doei he!
Dus.
Oh eh geen match...? geen flammdiges meer gegeten dus?
Date is de vetgedrukte toch?
pi_200660532
quote:
17s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:05 schreef sigme het volgende:

:D

Nee, de vonken spatten er in je verslagje niet van af. Het klinkt allemaal wat awkward. Maar misschien hoort dat er bij, ik heb ook al duizend jaar niet gedate :') Met Jross eerst 2 maanden alleen via ventrilo gepraat en toen pas live en toen bleef ik direct logeren, want even wandelen en terrasje doen in Engeland is ook zo wat.
pi_200660553
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:04 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Hoeveel kan je thuis brouwen? O-)
Ongeveer 3 kratjes per batch :D
Maar goed daar hebben we nog minder een planning van, wanneer we wat brouwen.
Maar ik zal jullie tegen die tijd op de hoogte houden wat we eventueel hebben liggen :D
pi_200660561
quote:
17s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:05 schreef sigme het volgende:

[..]

Dit las ik voordat ik Barrels verslagje las.
Toen snapte ik het even niet meer :')
  zaterdag 31 juli 2021 @ 19:14:12 #45
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_200660576
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:08 schreef Blues het volgende:

[..]

Ik ben de vetgedrukte _O-
pi_200660577
quote:
Gezien het gedoe rond het betalen/tikkie en Barrel een beetje kennende leg ik de rollen andersom.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 19:19:05 #47
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_200660634
Mja .. en die tikkie ga ik ook niet versturen natuurlijk.. wat een onzin. :+
pi_200660691
quote:

[..]

Vrouw! Emancipatie! o|O

Tegenwoordig betaalt de man niet standaard meer :P
pi_200660696
quote:
Ja verslag van de date!

*awkward corona dansje*
nou doei he!
Dus.
Iets zegt me dat hij geen blijvertje is :D
pi_200660710
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:23 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Vrouw! Emancipatie! o|O

Tegenwoordig betaalt de man niet standaard meer :P
Langer geleden dan tegenwoordig ook niet altijd
pi_200660745
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:24 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Langer geleden dan tegenwoordig ook niet altijd
Ik denk in millennia :+

Tevens kom ik er nu achter hoezeer het thema van deze OS gendergelijkheid is. Gisteren en vandaag al vier nieuwe relay competities gezien met een gemengd m/v team :D
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 19:28:54 #52
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200660767
Waarom zou je al voor het betalen het hebben over het al dan niet delen van kosten?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_200660811
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:28 schreef derLudolf het volgende:
Waarom zou je al voor het betalen het hebben over het al dan niet delen van kosten?
Om te voorkomen dat iemand oesters besteld misschien?
pi_200660814
quote:
Wanneer zou jij het dan doen?

Als je dat gesprek pas voert na betalen en er verschillende verwachtingen zijn over de verdeling dan is zo’n date al helemaal geen succes meer.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 19:33:00 #55
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_200660824
quote:
Weet ik het.. hij begon er over dst ie dat wel vaker had gedaan voor dates, maar dat dat studentes waren en dat ik toch al wel ene goede baan had enzo.. 8)7
pi_200660841
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:31 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Om te voorkomen dat iemand oesters besteld misschien?
Of cocktails terwijl jij een frisje hebt. Als de ander, die je nauwelijks kent, dan achteraf zou voorstellen de kosten splitten… zou ik niet blij van worden. Maar dat is dan achteraf wel een ongemakkelijke discussie om te voeren.

Aan de andere kant leer je je date zo wel snel kennen :+
pi_200660847
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:32 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Wanneer zou jij het dan doen?

Als je dat gesprek pas voert na betalen en er verschillende verwachtingen zijn over de verdeling dan is zo’n date al helemaal geen succes meer.
naast een flink aantal andere redenen was dit één van de dealbreakers ooit
  zaterdag 31 juli 2021 @ 19:35:16 #58
63722 z80
I fink you freaky
pi_200660859
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:27 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Ik denk in millennia :+

Tevens kom ik er nu achter hoezeer het thema van deze OS gendergelijkheid is. Gisteren en vandaag al vier nieuwe relay competities gezien met een gemengd m/v team :D
Maar ook de spelen van flexibele regels. Foute wissel is einde. Altijd al geweest. Nu het team usa is, ineens niet meer.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_200660881
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:33 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Weet ik het.. hij begon er over dst ie dat wel vaker had gedaan voor dates, maar dat dat studentes waren en dat ik toch al wel ene goede baan had enzo.. 8)7
Hoe kwam je aan deze meneer eigenlijk?
pi_200660908
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:34 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

naast een flink aantal andere redenen was dit één van de dealbreakers ooit
Dit gesprek doet me eraan denken dat ik de Settle Up nog moet bijwerken die ik heb met een vriendin.
Ideaal. We houden het verschil zoveel mogelijk op nul en bepalen aan de hand daarvan wie wanneer iets betaalt. Gewoon 1 rekening dus ter plekke nooit gedoe met terugrekenen en zo.

Nu heb ik veel etentjes en andere geld kostende zaken met die vriendin.
Als ik in ander gezelschap ben en ieders verbruik is ongeveer gelijk hoeft het voor mij echt niet pp teruggerekend te worden. Hoop ik wel dat iemand die een duurder gerecht of drankje had wat extra euro’s erbij gooit voor de fooi.
pi_200660917
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:35 schreef z80 het volgende:

[..]

Maar ook de spelen van flexibele regels. Foute wissel is einde. Altijd al geweest. Nu het team usa is, ineens niet meer.
Jamaar die was toch door de officials fout neergezet?

Hopelijk niet teveel spoiler? :@
pi_200661120
Bijzondere date Barrel. Volgende keer beter, maar wel met een ander lijkt me. Ik kreeg er op een gegeven moment toch wel lol in, dat daten.
pi_200661198
Mijn oudste kan zo'n schatje zijn. Hij had net een klein fietsongelukje, en botste tegen de auto van de buurman aan. Kras in de lak, etc. We belden even aan om het te vertellen, en dat we er vanuit gaan dat de verzekering het gewoon dekt.

Thuis hadden we het er nog even over, vooral met de bedoeling dat hij er van leert, want hij fietst nog wel eens wat roekeloos. Hij zat er zo mee in, dat hij z'n spaarpot aan ons wou geven en ook alvast z'n verjaardagscadeautjes.... O+
  zaterdag 31 juli 2021 @ 20:06:50 #64
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_200661210
quote:
5s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:36 schreef sigme het volgende:

[..]

Hoe kwam je aan deze meneer eigenlijk?
Tinder w/
pi_200661215
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:05 schreef Jagärtrut het volgende:
Mijn oudste kan zo'n schatje zijn. Hij had net een klein fietsongelukje, en botste tegen de auto van de buurman aan. Kras in de lak, etc. We belden even aan om het te vertellen, en dat we er vanuit gaan dat de verzekering het gewoon dekt.

Thuis hadden we het er nog even over, vooral met de bedoeling dat hij er van leert, want hij fietst nog wel eens wat roekeloos. Hij zat er zo mee in, dat hij z'n spaarpot aan ons wou geven en ook alvast z'n verjaardagscadeautjes.... O+
Ach wat lief
pi_200661240
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:05 schreef Jagärtrut het volgende:

O+

Wat zei je? Dat je dan mooi klaar was tot zijn 18e verjaardag? :P
pi_200661250
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:10 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

O+

Wat zei je? Dat je dan mooi klaar was tot zijn 18e verjaardag? :P
Dat ik een extra cadeau wil voor mijn verjaardag! :7

Nee, dat wij zijn ouders zijn en dat wij voor hem zorgen, en dat hij zich geen zorgen meer hoeft te maken, dat wij dit voor hem oplossen.
pi_200661278
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:12 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

Dat ik een extra cadeau wil voor mijn verjaardag! :7

Nee, dat wij zijn ouders zijn en dat wij voor hem zorgen, en dat hij zich geen zorgen meer hoeft te maken, dat wij dit voor hem oplossen.
O+ O+ O+

Fijn, zo’n veilig nest.
  zaterdag 31 juli 2021 @ 20:20:50 #69
328881 gcjoel
#teampindakaas #viesdik
pi_200661323
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:06 schreef Barreltje het volgende:

[..]

Tinder w/
Pareltje wel _O-
Had je al lang gechat of was het een snelle date?
pi_200661386
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:14 schreef Barreltje het volgende:

Ik ben de vetgedrukte _O-
Oh joh :D
pi_200661388
Ik liep zojuist naar de schapen, voor de avondtelling, staat de leeuwenstaart me aan te zwaaien!
Voordat jullie denken dat het me echt in de bol geslagen is; ik kreeg een hottentotten wild dagga oftewel Leeuwenstaart van @lucky_strike.
Lucky_Strike kijk!

Daarna alsnog die schapen geteld natuurlijk.

Plus 1!
pi_200661478
:D O+
pi_200661508
@sigme Weer een onverwachte bevalling? Gebeurt dat als je niet kijkt? zo’n spontane bevruchting. En zie je dat aankomen aan een dikkere buik onder al die wol…

@Barreltje wat een leuk avontuur? Een rondje om de kerk in een andere stad.

Vanavond voor het eerst nacho’s gegeten. Is dit gewoon pittige chips met een gehaktsaus en kaas. (8> https://www.hellofresh.nl(...)4042bb9ab657fe2f8838
De salsa met witte kaas was lekker fris.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 20:38:57 #74
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200661509
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 19:35 schreef z80 het volgende:

[..]

Nou inderdaad. Ik hoop dat alle andere landen nu niet meer willen starten.
pi_200661559
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:38 schreef AnneX het volgende:
@sigme Weer een onverwachte bevalling? Gebeurt dat als je niet kijkt? zo’n spontane bevruchting. En zie je dat aankomen aan een dikkere buik onder al die wol…
Nou, de schapen hebben nu geen dikke wol. Dus nadat er een zomaar lammerde heb ik ze allemaal gekeurd op slanke lijn versus kofferbakmodel.
Naar mijn inschatting liepen er toen zeker 3 kofferbakken rond, waarvan er nu 2 gelammerd hebben. Ik denk dus dat er nog eentje gaat lammeren, en eentje ander is een twijfelgeval.

Al deze ooien hebben al lammeren gehad dit jaar! Blijkbaar hebben ze zich ongeveer 6 weken na geboorte van de eerste worp zich opnieuw laten dekken. Heel raar, heel raar.
pi_200661799
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 20:45 schreef sigme het volgende:

[..]

Nou, de schapen hebben nu geen dikke wol. Dus nadat er een zomaar lammerde heb ik ze allemaal gekeurd op slanke lijn versus kofferbakmodel.
Naar mijn inschatting liepen er toen zeker 3 kofferbakken rond, waarvan er nu 2 gelammerd hebben. Ik denk dus dat er nog eentje gaat lammeren, en eentje ander is een twijfelgeval.

Al deze ooien hebben al lammeren gehad dit jaar! Blijkbaar hebben ze zich ongeveer 6 weken na geboorte van de eerste worp zich opnieuw laten dekken. Heel raar, heel raar.
Jij hebt straks dus véél te veel lammetjes :Y :Y })
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 21:11:32 #77
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200661957
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:03 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Je hebt alvast ruimte in de diepvries gemaakt? :+
pi_200661964
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:03 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Ja, als ik daar maar af kom!
pi_200662271
quote:
11s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:11 schreef sigme het volgende:

[..]

Kost vast geen moeite 😉
Haal je de ram de volgende keer weg bij de pas bevallen schapen?
pi_200662481
Mensen…wat een drama ook in Turkije en Griekenland met al die branden.
Gewoon opzettelijk het land letterlijk in de fik steken voor gewin. 8)7

Hoe moet het ooit goedkomen met ons?

#wereldproblemen.
pi_200662576
quote:
11s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:11 schreef sigme het volgende:

[..]

Wordt een hels karwei vrees ik.
pi_200662672
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:41 schreef Vanyel het volgende:

[..]

Wordt een hels karwei vrees ik.
Ja, nu moet ze nog meer kinderboerderijen aanschrijven om te kijken of ze plek hebben :D
  zaterdag 31 juli 2021 @ 21:51:39 #83
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_200662785
quote:
12s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:46 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Ja, nu moet ze nog meer kinderboerderijen aanschrijven om te kijken of ze plek hebben :D
In hun vriezer?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_200662857
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:25 schreef AnneX het volgende:

[..]

Haal je de ram de volgende keer weg bij de pas bevallen schapen?
Dat gaat niet, Anne.
Schapen kunnen niet alleen zijn, het zijn kuddedieren. Dus ik kan geen ram in z'n uppie ergens neerzetten. Ik kan ook niet meerdere rammen houden (die gaan vechten). Dus pas als als de ramlammeren groot genoeg zijn om met de grote ram een rammenclubje te vormen - en dat is op z'n vroegst als de ramlammeren 3 à 4 maanden oud zijn, kunnen de bokken van de geiten gescheiden worden.

Als je geen ram bij je kudde wil, maar wel lammeren, dan moet je een ram huren. Hebben we ook wel eens gedaan. Beetje saai, zo'n ramloze kudde.
Dit jaar kan dat sowieso niet, wegens een besmettelijke gevaarlijke ziekte. Niet corona.
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 21:56:18 #85
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200662874
quote:
12s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:46 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

Voor zover ik weet zijn er geen kinderboerderijen met wolven :+
pi_200662934
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:51 schreef fietsie het volgende:

[..]

In hun vriezer?
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:56 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Voor zover ik weet zijn er geen kinderboerderijen met wolven :+
-O-
  zaterdag 31 juli 2021 @ 22:01:03 #87
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_200662969
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:59 schreef Cat-astrophe het volgende:

[..]

[..]

-O-
Beetje vroeg geslacht smaken ze minder schapig :p
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator zaterdag 31 juli 2021 @ 22:26:20 #88
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200663570
Huh, hockey op de volgende OS is geen zekerheid? Wat een onzin zeg, toch gewoon een populaire sport, populairder dan skateboarden.

Of is de VS daar niet goed genoeg in?

Die Estefana Polman is ook wel tof trouwens bij de mannen (en vrouw) van VI.
pi_200663737
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 21:55 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat gaat niet, Anne.
Schapen kunnen niet alleen zijn, het zijn kuddedieren. Dus ik kan geen ram in z'n uppie ergens neerzetten. Ik kan ook niet meerdere rammen houden (die gaan vechten). Dus pas als als de ramlammeren groot genoeg zijn om met de grote ram een rammenclubje te vormen - en dat is op z'n vroegst als de ramlammeren 3 à 4 maanden oud zijn, kunnen de bokken van de geiten gescheiden worden.

Als je geen ram bij je kudde wil, maar wel lammeren, dan moet je een ram huren. Hebben we ook wel eens gedaan. Beetje saai, zo'n ramloze kudde.
Dit jaar kan dat sowieso niet, wegens een besmettelijke gevaarlijke ziekte. Niet corona.
Ah. Sooo. Dank voor de toelichting.
pi_200667808
Goedemorgen!
Rustig en grijs is het hier. Zonnige foto’s van 2 dagen geleden. Toen was ik met de honden op pad zodat liefste kon slapen, en dat ben ik nu ook.

perzikkruid

sigaar

Haagwinde
pi_200668959
Mogge

Hier is het ook grijzig en er zit veel vocht in de lucht
pi_200669538
Goedemorgen CULlers. Hier is het ook maar een grijze boel.

Vanmiddag tijd voor prik nummer 2...
I solemnly swear i'm up to no good
  zondag 1 augustus 2021 @ 10:15:44 #93
63722 z80
I fink you freaky
pi_200669679
quote:
7s.gif Op zondag 1 augustus 2021 07:26 schreef sigme het volgende:
Goedemorgen!
Rustig en grijs is het hier. Zonnige foto’s van 2 dagen geleden. Toen was ik met de honden op pad zodat liefste kon slapen, en dat ben ik nu ook.

[ afbeelding ] perzikkruid

[ afbeelding ] sigaar

[ afbeelding ]
Haagwinde
Foto nummer 2. Een lampenpoetser. Die heb ik al een tijd niet meer gezien. Voorheen stonden de sloten er vol mee.
Verder is het hier ook grijs. En geen zin om iets te doen. Flink eind fietsen met verstand om 0 met dit weer gaat het niet worden.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  Moderator zondag 1 augustus 2021 @ 10:34:26 #94
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_200669999
Fietsen of vissen... Beide gaat het de komende uren inderdaad niet worden. Mooi man, Nederlandse zomers :+
  Moderator / Redactie Sport zondag 1 augustus 2021 @ 10:49:33 #95
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_200670350
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 juli 2021 22:26 schreef derLudolf het volgende:
Huh, hockey op de volgende OS is geen zekerheid? Wat een onzin zeg, toch gewoon een populaire sport, populairder dan skateboarden.
Voor Parijs is de agenda al def... Maar in het verleden is wel eens gesproken om hockey te schrappen. Bij de mannen hebben veel goede teams over de wereld. Bij de dames is het echter NL vs de rest. Hockey heeft er iig alles aan gedaan om het spel attractiever te maken.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_200671282
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 10:15 schreef z80 het volgende:

Foto nummer 2. Een lampenpoetser. Die heb ik al een tijd niet meer gezien. Voorheen stonden de sloten er vol mee.
Verder is het hier ook grijs.
Ja nu je het zegt!
pi_200671305
Zonnetje breekt hier door.
Eerst maar wandelen en later even sporten.
Verder lekker niks, kranten en me verder storten op Kayak op de piano O+
pi_200672315
Wandelingetje werd zelfs een mini ommetje. Ging oud papier wegbrengen en wilde aansluitend wat verder lopen, maar regendruppels en geen jas was geen fijne combi, nu wel weer droog maar grauwe lucht. Misschien straks nog een poging
pi_200672513
Ehrmagerd, date-day. 14 koffie op bed en de man maakt nu ontbijt O+
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_200672727
quote:
0s.gif Op zondag 1 augustus 2021 12:43 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ehrmagerd, date-day. 14 koffie op bed en de man maakt nu ontbijt O+
Na de koffie op bed kan ik je pas volgen :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')