abonnement Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 juli 2021 @ 11:30:07 #1
414785 sirdanilot
pi_200572535
Ik heb het volgende plan om de woningmarkt in Nederland drastisch te hervormen, zodat starters gewoon een huis kunnen kopen en minima in ieder geval een veilige plek hebben om te wonen. Hiervoor dient het volgende te gebeuren:

- De overheid bouwt op korte termijn een groot aantal tijdelijke woningen. Dit is mogelijk met huidige technologie. Deze woningen zijn zo goedkoop mogelijk (maar wel geïsoleerd en met goede levensstandaard) en ontworpen voor een levensduur van pak em beet 20 jaar. Deze woningen kunnen in en om steden worden gebouwd maar bijvoorbeeld ook in de Flevopolder en dan komt er wel een pendelbusje om je naar Almere Centraal te brengen. Dit omdat er over 15 jaar lang niet zo veel woningnood meer zal zijn als momenteel; de babyboomers beginnen dan immers langzaamaan te overlijden. Dat is simpelweg hoe demografische transitie werkt namelijk.

-De overheid bouwt over de langere termijn een groot aantal nieuwe woonwijken. Ouwe jaren 60 flats die moeten worden gesloopt worden vervangen door duurzame flats die ontworpen zijn om veel langer mee te gaan. Men bouwt meer de hoogte in (maar niet extreem, wolkenkrabbers hoeven van mij niet), flatgebouwen van 12 verdiepingen moeten standaard worden en geen uitzondering meer in de grootste steden. Duurzam, aardgasvrij, groene daken etc. Ook genoeg normale huizen omdat nu eenmaal niet iedereen in een appartement wil wonen.

- Het ministerie van Woningbouw wordt weer opnieuw opgericht en heeft als taak om bovenstaande te regelen. Opdrachten kunnen via aanbestedingsprocedures worden getenderd aan bedrijven en woningcorporaties.

- Er komt een nationaal systeem voor de sociale woningbouw, ipv de huidige regionale wachtlijsten. Iederéén wordt standaard kostenloos ingeschreven op de wachtlijst op hun 18e verjaardag. Je positie op de wachtlijsten hangt af van hoe lang je al op de wachtlijst staat, de regio en eventuele urgentieindicaties (bijvoorbeeld mensen met een beperking komen hoger op de lijst, tienermoeders, daklozen etc.).

- Qua regio: je moet altijd voorrang krijgen op de wachtlijst in de regio waar je geboren en getogen bent of waar je familie oorspronkelijk vandaan komt. Dus stel je bent in Amsterdam geboren en getogen dan is je positie op de lijst daar hoger dan in Rotterdam. Op deze manier kunnen geboren en getogen amsterdammers sneller een woning krijgen dan mensen van elders, maar is het voor niemand onmogelijk. Dit systeem met 'binding met de regio' bestaat reeds in sommige regio's, bijvoorbeeld in de regio Eemvallei. https://www.woningneteemv(...)rofiel/LokaleBinding

- Er komt een veel hogere belasting op het bezitten van een pand waar je niet zelf in woont of het bezitten van méér dan 1 pand (bestemming wonen). Op deze manier wordt het aantrekkelijker om een tweede huis op de markt te zetten voor verkoop, dan om deze tegen torenhoge prijzen te blijven verhuren.

- Er komt een verbod op het verkopen van sociale huurwoningen aan private vastgoedmaatschappijen en investeringsfondsen. Nieuwe gebouwen die door deze fondsen worden gebouwd, moeten minimaal 20% sociale huur bevatten.

- 'Sociale koop', een voorziening die vroeger bestond om mensen gemakkelijker een huis te laten kopen, keert weer terug.

- Woningcoöperaties (dus niet coRRRRporaties) , stichtingen die worden opgericht om met als doel gezamenlijk een pand te kopen en aan de leden te verhuren, worden gefaciliteerd zodat dit eenvoudiger op te zetten is.

- Woonboten worden sterk gestimuleerd. Woonboten zijn namelijk onderdeel van het Nederlandse immateriëel cultureel erfgoed.

- Er komen locaties voor kampers, Roma en Sinti door het hele land, zo ver mogelijk van bebouwing af, waar kampers het recht hebben om tijdelijk hun campers e.d. neer te zetten. Ze kunnen zo elke paar maanden migreren naar een nieuwe kampplek, en dan blijft de lokale overlast beperkt. Dit is ook deel van het Nederlandse immateriëel cultureel erfgoed.

Wat denken jullie hiervan? En wat moet ik stemmen om dit voor elkaar te krijgen?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 27 juli 2021 @ 11:35:21 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200572662
Ik mag zeker niet vragen wie dit allemaal gaat betalen, hè?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 juli 2021 @ 11:41:16 #3
414785 sirdanilot
pi_200572772
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 11:35 schreef Janneke141 het volgende:
Ik mag zeker niet vragen wie dit allemaal gaat betalen, hè?
Het antwoord daarop staat al in de OP, namelijk: mensen en investeringsfondsen die méér dan één pand met bestemming 'wonen' bezitten, gaan (véél) meer belasting betalen.

Die inkomsten kunnen dan worden gebruikt voor het bouwen van de benodigde woningen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 27 juli 2021 @ 11:44:38 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200572838
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 11:41 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Het antwoord daarop staat al in de OP, namelijk: mensen en investeringsfondsen die méér dan één pand met bestemming 'wonen' bezitten, gaan (véél) meer belasting betalen.

Die inkomsten kunnen dan worden gebruikt voor het bouwen van de benodigde woningen.
In zekere zin hebben we al zo'n systeem, dat heet de verhuurdersheffing. Dat heeft eerder tot minder nieuwbouwhuizen geleid, dan tot meer.

En een hoge belasting op het bezitten van een huis waar je zelf niet woont doet ook iets met de huurprijzen, dat realiseer je je?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200572862
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 11:30 schreef sirdanilot het volgende:

- Er komt een veel hogere belasting op het bezitten van een pand waar je niet zelf in woont of het bezitten van méér dan 1 pand (bestemming wonen). Op deze manier wordt het aantrekkelijker om een tweede huis op de markt te zetten voor verkoop, dan om deze tegen torenhoge prijzen te blijven verhuren.
Ik verhuur m'n vorige woning aan m'n moeder voor een "fooi".
Misschien moet je niet iedereen en alles over 1 kam scheren.

Een veel hogere belasting wordt gewoon doorberekend aan huurders.

De overdrachtsbelasting is al omhoog gegaan voor 2e woningen, dat lijkt me voorlopig genoeg.

Betaalbare woningen bouwen is hard nodig, daar moet de focus liggen.
pi_200572952
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 11:30 schreef sirdanilot het volgende:
Dit omdat er over 15 jaar lang niet zo veel woningnood meer zal zijn als momenteel; de babyboomers beginnen dan immers langzaamaan te overlijden. Dat is simpelweg hoe demografische transitie werkt namelijk.
Dan moeten we wel al die mensen die nu in het buiteland wonen verbieden terug te emigreren.
pi_200573021
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 11:30 schreef sirdanilot het volgende:
je moet altijd voorrang krijgen op de wachtlijst in de regio waar je geboren en getogen bent of waar je familie oorspronkelijk vandaan komt.
Wat een onzin. De provincie waar ik geboren ben woon ik al zestig jaar niet meer. Ik zou er toch wel heel veel belang bij hebben om gewoon te kunnen blijven wonen in de regio waar ik de laatste 55 jaar heb gewoond en dus ook al mijn vrienden wonen.
pi_200573076
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 11:30 schreef sirdanilot het volgende:
- 'Sociale koop', een voorziening die vroeger bestond om mensen gemakkelijker een huis te laten kopen, keert weer terug.

Dat gaat ook alleen maar de prijs verder opdrijven.
pi_200573234
Het probleem met tijdelijke woningen is dat ze uiteindelijk gewoon blijven staan, in Amsterdam staan er wijken zoals de Vogelbuurt die er slechts twintig jaar hadden moeten staan nu al zeg honderd jaar.
Dat is prijzig qua onderhoud.
Misschien liever iets meer investeren in echt duurzame woningen middels modulair bouwen.
pi_200573270
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 11:30 schreef sirdanilot het volgende:
- Er komen locaties voor kampers, Roma en Sinti door het hele land, zo ver mogelijk van bebouwing af, waar kampers het recht hebben om tijdelijk hun campers e.d. neer te zetten. Ze kunnen zo elke paar maanden migreren naar een nieuwe kampplek, en dan blijft de lokale overlast beperkt. Dit is ook deel van het Nederlandse immateriëel cultureel erfgoed.
Dat druist dan 180 graden in tegen het beleid van de laatste zeg 70 jaar. Het beleid is juist om de groep wel te laten integreren en evt wijkjes met 'mobiele' woningen juist niet overal ver vandaan te laten ontstaan. Travelers zoals in de UK en IER komt hier nauwelijks voor en volgens mij zitten we daar ook niet op te wachten. Daar is ons land te dicht bevolkt voor.

Het is nogal denigrerend om een groep weg te zetten alsof ze alleen maar overlast geven. Door mensen ergens midden in een weiland weg te bergen denk ik niet dat je overlast beperkt maar het eerder gaat oproepen.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 juli 2021 @ 12:06:30 #11
414785 sirdanilot
pi_200573289
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 11:44 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In zekere zin hebben we al zo'n systeem, dat heet de verhuurdersheffing. Dat heeft eerder tot minder nieuwbouwhuizen geleid, dan tot meer.

En een hoge belasting op het bezitten van een huis waar je zelf niet woont doet ook iets met de huurprijzen, dat realiseer je je?
Daarom ministerie van woningbouw dat de woningen bouwt, ipv dit over te laten aan de markt.

En huurprijzen worden minder relevant als er voor iedereen genoeg sociale huur is.

Laat me raden, je bezit een koophuis en stemt VVD?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 27 juli 2021 @ 12:09:41 #12
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200573338
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:06 schreef sirdanilot het volgende:
Daarom ministerie van woningbouw dat de woningen bouwt, ipv dit over te laten aan de markt.
Als een ministerie huizen bouwt dan kost het geen geld, ofzo?
quote:
En huurprijzen worden minder relevant als er voor iedereen genoeg sociale huur is.
Sociale huur is bedoeld voor mensen of huishoudens die onvoldoende inkomen hebben om zonder ondersteuning een woonruimte te kunnen betalen. Dat is niet alleen mijn persoonlijke mening, maar ook een EU-regel waar je niet zomaar omheen kunt. Daarnaast helpt sociale huur zichzelf niet uit de kosten, dus daar moet óók geld bij. Je bent dus geld uit de belastingpot aan het schuiven naar mensen die dat in principe helemaal niet nodig hebben.
quote:
Laat me raden, je bezit een koophuis en stemt VVD?
Oh, is dit jouw manier van discussies voeren?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 juli 2021 @ 12:09:46 #13
414785 sirdanilot
pi_200573340
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 11:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik verhuur m'n vorige woning aan m'n moeder voor een "fooi".
Misschien moet je niet iedereen en alles over 1 kam scheren.

Waarom verkoop je die woning niet voor een appel en een ei aan je eigen moeder dan?

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 11:52 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Wat een onzin. De provincie waar ik geboren ben woon ik al zestig jaar niet meer. Ik zou er toch wel heel veel belang bij hebben om gewoon te kunnen blijven wonen in de regio waar ik de laatste 55 jaar heb gewoond en dus ook al mijn vrienden wonen.
Als je al zo stokoud bent dan is je positie op de lijst sowieso al hoog genoeg om te wonen waar je maar wil, al is het hartje Amsterdam Centrum.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:05 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Dat druist dan 180 graden in tegen het beleid van de laatste zeg 70 jaar. Het beleid is juist om de groep wel te laten integreren en evt wijkjes met 'mobiele' woningen juist niet overal ver vandaan te laten ontstaan. Travelers zoals in de UK en IER komt hier nauwelijks voor en volgens mij zitten we daar ook niet op te wachten. Daar is ons land te dicht bevolkt voor.

Het is nogal denigrerend om een groep weg te zetten alsof ze alleen maar overlast geven. Door mensen ergens midden in een weiland weg te bergen denk ik niet dat je overlast beperkt maar het eerder gaat oproepen.
Integratie is culturele genocide. Het is hun traditie en cultuur sinds mensenheugenis om in campers (en vroeger paard en wagen + tenten) te wonen. Nomadisch leven, daar is in principe niets mis mee.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 juli 2021 @ 12:10:55 #14
414785 sirdanilot
pi_200573359
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:09 schreef Janneke141 het volgende:


Oh, is dit jouw manier van discussies voeren?
Ik weet voldoende. Veel plezier in je koophuis. Gooi ook nog even wat extra diesel in je SUV.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 27 juli 2021 @ 12:11:48 #15
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200573373
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:10 schreef sirdanilot het volgende:
Ik weet voldoende.
Staan we quitte. Je hebt in de gaten dat je in POL aan het posten bent en niet in KLB denk ik hè?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200573409
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:09 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Waarom verkoop je die woning niet voor een appel en een ei aan je eigen moeder dan?
[..]

Mijn moeder is 64 en zit momenteel in de bijstand. Niet echt een positie waar vanuit je een hypotheek kan krijgen.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 juli 2021 @ 12:13:35 #17
414785 sirdanilot
pi_200573410
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Staan we quitte. Je hebt in de gaten dat je in POL aan het posten bent en niet in KLB denk ik hè?
Dat heb ik in de gaten ja. Maar ik kan met iemand die VVD stemt toch geen discussie voeren hierover? Mijn plan druist namelijk rechtstreeks in tegen jouw persoonlijke belangen als huizenbezitter, dus het is geen wonder dat je het er mee oneens bent.

Ik hoop dat je ooit zal leren om je eigen in te leven in mensen die geen huis kunnen komen door de huidige situatie op de woningmarkt. Misschien dat je ooit een zoon of dochter krijgt die je dan opeens 50k moet geven anders kunnen ze zelf geen huis kopen of zo. Je komt er ooit nog wel achter.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 juli 2021 @ 12:14:21 #18
414785 sirdanilot
pi_200573424
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:13 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Mijn moeder is 64 en zit momenteel in de bijstand. Niet echt een positie waar vanuit je een hypotheek kan krijgen.
Dan zou het toch handig zijn als er voldoende sociale huurwoningen zouden bestaan, denk je niet?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200573467
Ik heb een tegenvoorstel wat het hele plan kan vervangen:

-zorgen voor goede OV verbindingen en (snel-)wegen naar de leeglopende gebieden.

Een stuk eenvoudiger en dit scheelt meteen een bataljon ambtenaren.
pi_200573469
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:09 schreef sirdanilot het volgende:
Als je al zo stokoud bent dan is je positie op de lijst sowieso al hoog genoeg om te wonen waar je maar wil, al is het hartje Amsterdam Centrum.
Of ruim zestig stokoud is weet ik niet. Die laten we voor jouw rekening, misschien wil je dan even mijn AOW bekostigen?

Maar eh, ook als je 25 bent wil je gewoon een huis in de buurt van je werk en/of je familie cq vrienden. Met jouw voorstel kan dat dus niet totdat je voorbij de vijftig bent. Lijkt me een ongewenste bijkomstigheid.
pi_200573482
Het grootste probleem is dat er te weinig huizen zijn. Dus er moet inderdaad flink bijgebouwd worden. Verder zijn er nog wel andere issues. Ik zal alle problemen kort samenvatten.

1. Er zijn te weinig huizen. De overheid moet bijbouwen en dan vooral op de plekken waar werk is en de mensen willen wonen.

2. De bevolking van Nederland groeit. Meer mensen betekent dat er ook meer woningen nodig zijn. Beperk de immigratie, laat alleen mensen toe die echt nodig zijn. En stop met het geven van voorrang op een woning aan mensen die hier nog nooit gewoond hebben en nog nooit iets bijgedragen hebben.

3. Maak het lastiger om huizen onder te verhuren. Dit drijft op een kunstmatige manier de prijs op.
pi_200573483
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:14 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dan zou het toch handig zijn als er voldoende sociale huurwoningen zouden bestaan, denk je niet?
Ik beweer nergens dat ik er iets op tegen heb dat er voldoende sociale huurwoningen zijn.
Helaas is er onder de VVD flink afgebroken op dat vlak.

Maar mijn woning wordt niet automatisch een sociale huurwoning als ik het verkoop ipv verhuur.

Nu woont m'n moeder echter wel goedkoop. Voor een goedkope / sociale huurwoning had ze hier nog jaren op de wachtlijst gestaan.

Kort samengevat:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 juli 2021 @ 12:17:29 #23
414785 sirdanilot
pi_200573497
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:16 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Of ruim zestig stokoud is weet ik niet. Die laten we voor jouw rekening, misschien wil je dan even mijn AOW bekostigen?

Maar eh, ook als je 25 bent wil je gewoon een huis in de buurt van je werk en/of je familie cq vrienden. Met jouw voorstel kan dat dus niet totdat je voorbij de vijftig bent. Lijkt me een ongewenste bijkomstigheid.
Dat kan wél want er komen véél meer sociale huurwoningen dus de wachtlijsten worde nvoor iedereen lager.

Je krijgt echter voordeel in de regio waar je binding mee hebt.

Overigens, als je op de link in mijn OP had geklikt, zou je gelezen kunnen hebben dat ergens werken óók valt onder binding. Het systeem met binding bestaat al in bepaalde regio's, dat zuig ik niet uit mijn duim.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200573527
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:16 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik heb een tegenvoorstel wat het hele plan kan vervangen:

-zorgen voor goede OV verbindingen en (snel-)wegen naar de leeglopende gebieden.

Een stuk eenvoudiger en dit scheelt meteen een bataljon ambtenaren.
Inderdaad, zorg ervoor dat mensen willen wonen in de krimpgebieden, bijvoorbeeld met goede directe verbindingen (openbaar vervoer).

Voor de rest kunnen er ook woningen gemaakt worden uit kantoorpanden en bedrijfsterreinen.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 juli 2021 @ 12:19:17 #25
414785 sirdanilot
pi_200573538
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:16 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Ik heb een tegenvoorstel wat het hele plan kan vervangen:

-zorgen voor goede OV verbindingen en (snel-)wegen naar de leeglopende gebieden.

Een stuk eenvoudiger en dit scheelt meteen een bataljon ambtenaren.
Goed OV is er al in ons land. Kan het beter? Uiteraard. Maar al bouw je een maglevtrein, van Groningen naar Amsterdam pendelen is nog altijd een pokkeënd om elke dag te reizen.

Uiteraard ben ik óók voor nóg beter OV in ons land. We zouden dezelfde standaard moeten hebben als Japan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:16 schreef luxerobots het volgende:
Het grootste probleem is dat er te weinig huizen zijn. Dus er moet inderdaad flink bijgebouwd worden. Verder zijn er nog wel andere issues. Ik zal alle problemen kort samenvatten.

1. Er zijn te weinig huizen. De overheid moet bijbouwen en dan vooral op de plekken waar werk is en de mensen willen wonen.

2. De bevolking van Nederland groeit. Meer mensen betekent dat er ook meer woningen nodig zijn. Beperk de immigratie, laat alleen mensen toe die echt nodig zijn. En stop met het geven van voorrang op een woning aan mensen die hier nog nooit gewoond hebben en nog nooit iets bijgedragen hebben.

3. Maak het lastiger om huizen onder te verhuren. Dit drijft op een kunstmatige manier de prijs op.
Helemaal mee eens ^O^
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 27 juli 2021 @ 12:21:06 #26
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200573575
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:16 schreef luxerobots het volgende:
De bevolking van Nederland groeit.
Het grootste probleem is vooral dat het aantal huishoudens nog veel harder groeit dan de bevolking. Het is dus ook goed om na te denken over andere woonvormen die we aan kunnen gaan bieden. Niet iedere alleenstaande wil of hoeft in een heel huis te gaan wonen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200573584
Tijdelijke oplossingen zijn altijd permanente oplossingen, dus die tijdelijke woningen blijven er staan tot ze instorten.
Hier in de stad werden er na wo2 ook "tijdelijke" arbeidswoningen gebouwd en die staan er nog steeds.

Daarnaast zakken hierdoor de huizenprijzen war zeer slecht is voor de economie.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200573585
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:19 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Goed OV is er al in ons land. Kan het beter? Uiteraard. Maar al bouw je een maglevtrein, van Groningen naar Amsterdam pendelen is nog altijd een pokkeënd om elke dag te reizen.

Uiteraard ben ik óók voor nóg beter OV in ons land. We zouden dezelfde standaard moeten hebben als Japan.
[..]

Helemaal mee eens ^O^
Ik zou niet weten waarom je van Groningen naar Amsterdam zou pendelen.
Dan wordt het hoog tijd om werk te zoeken in de omgeving van Groningen.
pi_200573607
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het grootste probleem is vooral dat het aantal huishoudens nog veel harder groeit dan de bevolking. Het is dus ook goed om na te denken over andere woonvormen die we aan kunnen gaan bieden. Niet iedere alleenstaande wil of hoeft in een heel huis te gaan wonen.
Dat mogen mensen toch zelf bepalen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 juli 2021 @ 12:23:07 #30
414785 sirdanilot
pi_200573616
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:21 schreef sjorsie1982 het volgende:


Daarnaast zakken hierdoor de huizenprijzen war zeer slecht is voor de economie.
Bezit je zelf een koophuis?

Stem je op VVD of een andere rechtse partij? (hoeft niet te zeggen welke rechtse partij)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 27 juli 2021 @ 12:24:10 #31
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200573634
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
Tijdelijke oplossingen zijn altijd permanente oplossingen, dus die tijdelijke woningen blijven er staan tot ze instorten.
Hier in de stad werden er na wo2 ook "tijdelijke" arbeidswoningen gebouwd en die staan er nog steeds.

Daarnaast zakken hierdoor de huizenprijzen war zeer slecht is voor de economie.
Het zakken van de huizenprijzen heeft een heleboel negatieve effecten, maar ik zou het niet direct slecht voor de economie willen noemen. Dat mensen nu meer dan 30% van hun inkomen aan huur of hypotheek moeten uitgeven is ook niet echt goed voor de consumptie natuurlijk.

Huizenprijzen vertegenwoordigen op dit moment nogal wat waarde die er helemaal niet is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200573646
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:21 schreef sjorsie1982 het volgende:

Daarnaast zakken hierdoor de huizenprijzen war zeer slecht is voor de economie.
Ik bezit 2 woningen en ik vind het op zich ook prettig dat ze in waarde stijgen (behalve dan voor de WOZ :+ )

Maar ik vind niet dat je de woningbouw moet stilleggen en de rest van Nederland moet laten creperen om (bijna) boomers met 1 of 2 eigen woningen tevreden te houden.
  dinsdag 27 juli 2021 @ 12:26:50 #33
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200573676
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat mogen mensen toch zelf bepalen?
Van mij wel, maar hoeveel je te kiezen hebt hangt ook wel weer van je inkomenspositie af. Ik denk niet dat we het momenteel redden om voor het aantal huishoudens dat we erbij krijgen genoeg woningen te realiseren. Dan moet je toch kijken naar andere opties die voor zowel de maatschappij als de bewoner betaalbaar blijven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200573693
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:22 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat mogen mensen toch zelf bepalen?
Zelf bepalen is nu niet erg aan de orde. Een paar jaar terug heb ik ook een keus gemaakt tussen kleiner wonen of een beetje verbouwen. Het is dat laatste geworden want het was veel goedkoper en eenvoudiger om iets aan mijn huis te doen dan verkopen en iets kleiner terug te kopen.

Nee hoor, ik blijf lekker zitten waar ik zit tenzij er een leuk aanbod komt voor iets kleiners maar leukers in de regio waar ik zonder (veel) kosten naar toe kan. Tot die tijd houd ik gewoon een eengezinswoninkje voor mezelf.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 juli 2021 @ 12:29:13 #35
414785 sirdanilot
pi_200573716
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:27 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Zelf bepalen is nu niet erg aan de orde. Een paar jaar terug heb ik ook een keus gemaakt tussen kleiner wonen of een beetje verbouwen. Het is dat laatste geworden want het was veel goedkoper en eenvoudiger om iets aan mijn huis te doen dan verkopen en iets kleiner terug te kopen.

Nee hoor, ik blijf lekker zitten waar ik zit tenzij er een leuk aanbod komt voor iets kleiners maar leukers in de regio waar ik zonder (veel) kosten naar toe kan. Tot die tijd houd ik gewoon een eengezinswoninkje voor mezelf.
Gelijk heb je. Als huizenbezitter ziet het er op papier leuk uit dat de prijzen hard stijgen, maar waar ga je dan wonen als je je huisje voor een miljoen verkoopt....
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 27 juli 2021 @ 12:30:44 #36
408813 crew  trein2000
pi_200573749
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:23 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Bezit je zelf een koophuis?

Stem je op VVD of een andere rechtse partij? (hoeft niet te zeggen welke rechtse partij)
Dit helpt je eigen topic niet vooruit hè? Ga gewoon normaal in discussie.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_200573758
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:29 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Gelijk heb je. Als huizenbezitter ziet het er op papier leuk uit dat de prijzen hard stijgen, maar waar ga je dan wonen als je je huisje voor een miljoen verkoopt....
Mijn huis zit op nog niet een kwart van die waarde. Als het budget een miljoen is heb je keus zat.
pi_200573779
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:26 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Van mij wel, maar hoeveel je te kiezen hebt hangt ook wel weer van je inkomenspositie af. Ik denk niet dat we het momenteel redden om voor het aantal huishoudens dat we erbij krijgen genoeg woningen te realiseren. Dan moet je toch kijken naar andere opties die voor zowel de maatschappij als de bewoner betaalbaar blijven.
Dat is net alles zo. Wat je kiest moet wel kunnen. Maar het opleggen dat er andere leefvormen komen werkt niet als mensen het niet willen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 juli 2021 @ 12:32:08 #39
414785 sirdanilot
pi_200573780
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:30 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Dit helpt je eigen topic niet vooruit hè? Ga gewoon normaal in discussie.
Denk je niet dat iemands eigen positie op de woningmarkt relevant is voor zo'n discussie dan?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 27 juli 2021 @ 12:32:59 #40
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200573798
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat is net alles zo. Wat je kiest moet wel kunnen. Maar het opleggen dat er andere leefvormen komen werkt niet als mensen het niet willen.
Volgens mij heb ik het niet over dwang gehad.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200573802
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:23 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Bezit je zelf een koophuis?

Stem je op VVD of een andere rechtse partij? (hoeft niet te zeggen welke rechtse partij)
Ja en ik wil lagere prijzen. Daar wacht ik op. Mijn toekomstige huis zakt in euros meer dan mijn waardeverlies van mijn huis.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 27 juli 2021 @ 12:33:34 #42
408813 crew  trein2000
pi_200573816
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:32 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Denk je niet dat iemands eigen positie op de woningmarkt relevant is voor zo'n discussie dan?
Nee. Dat denk ik niet nee.

En stemgedrag al helemaal niet. Dus stop daar mee.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_200573822
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik het niet over dwang gehad.
Wat dan? Nu kunnen mensen toch ook al kiezen voor andere leefvormen als ze willen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_200573856
Gewoon alle vakantieparken in Nederland saneren en er woningen van maken. In 1 klap opgelost.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 27 juli 2021 @ 12:36:28 #45
408813 crew  trein2000
pi_200573864
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wat dan? Nu kunnen mensen toch ook al kiezen voor andere leefvormen als ze willen?
Er bestaat ook zoiets als faciliteren hè?

Maar ik denk wel dat we daar voorzichtig mee moeten zijn. Een fatsoenlijke woning is toch wel belangrijk. Tot je vijftigste op een studentenkamer is ook niet wenselijk.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_200573904
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:19 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Goed OV is er al in ons land. Kan het beter? Uiteraard.
Het OV en wegverbindingen kunnen nog stukken beter.
Wellicht dat het naar de steden afdoende is, maar je ziet voldoende schraal bediende gebieden in de spoorkaart bijvoorbeeld. Daarnaast hebben juist ook veel krimpdorpen waar het OV bizar slecht georganiseerd is
pi_200573910
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:27 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Zelf bepalen is nu niet erg aan de orde. Een paar jaar terug heb ik ook een keus gemaakt tussen kleiner wonen of een beetje verbouwen. Het is dat laatste geworden want het was veel goedkoper en eenvoudiger om iets aan mijn huis te doen dan verkopen en iets kleiner terug te kopen.

Nee hoor, ik blijf lekker zitten waar ik zit tenzij er een leuk aanbod komt voor iets kleiners maar leukers in de regio waar ik zonder (veel) kosten naar toe kan. Tot die tijd houd ik gewoon een eengezinswoninkje voor mezelf.
Zo hou ik mijn veel en veelst te goedkope gezinskoopwoning aan in verhouding tot het gezinsinkomen. Met netto rente lasten zijn ca 180 eur per maand en zo kan uk extra sparen voor een toekomstige verbouwing van mijn andere huis.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 27 juli 2021 @ 12:38:40 #48
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200573915
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:33 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wat dan? Nu kunnen mensen toch ook al kiezen voor andere leefvormen als ze willen?
Nou ja, dat valt in de praktijk nogal tegen. Voorbeeldjes:

- Gemeentes zetten behoorlijk de rem op het verdelen van oude, grotere huizen in kleinere woonhuizen. Deels is dat om Polenhotels te voorkomen, maar het raakt ook wel andere groepen
- We hebben de meeste woonvormen voor bejaarden afgeschaft. Ik zeg niet dat we terugmoeten naar de ouderwetse bejaardenhuizen met lange gangen, oude koffie en plastic planten, maar dat is wel een samenlevingsvorm die voordelen kan hebben ten opzichte van eenpersoons tachtigjarigenhuishoudens. Ook op het gebied van zorg en sociale contacten.
- Een huis kopen, of huren, om er met meer mensen te gaan wonen die niet één gezin vormen wordt vaak financieel of contract-technisch onmogelijk gemaakt.
- Je ouders of je oma huisvesten in het tuinhuis of in de garage of iets dergelijks is vaak in strijd met het bestemmingsplan.

Zo zijn er wel meer van die voorbeelden. Het uitgangspunt dat we voor alle eenpersoonshuishoudens een volledig zelfstandige wooneenheid nodig hebben klopt w.m.b. niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200573951
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nou ja, dat valt in de praktijk nogal tegen. Voorbeeldjes:

- Gemeentes zetten behoorlijk de rem op het verdelen van oude, grotere huizen in kleinere woonhuizen. Deels is dat om Polenhotels te voorkomen, maar het raakt ook wel andere groepen
- We hebben de meeste woonvormen voor bejaarden afgeschaft. Ik zeg niet dat we terugmoeten naar de ouderwetse bejaardenhuizen met lange gangen, oude koffie en plastic planten, maar dat is wel een samenlevingsvorm die voordelen kan hebben ten opzichte van eenpersoons tachtigjarigenhuishoudens. Ook op het gebied van zorg en sociale contacten.
- Een huis kopen, of huren, om er met meer mensen te gaan wonen die niet één gezin vormen wordt vaak financieel of contract-technisch onmogelijk gemaakt.
- Je ouders of je oma huisvesten in het tuinhuis of in de garage of iets dergelijks is vaak in strijd met het bestemmingsplan.

Zo zijn er wel meer van die voorbeelden. Het uitgangspunt dat we voor alle eenpersoonshuishoudens een volledig zelfstandige wooneenheid nodig hebben klopt w.m.b. niet.
Toch zijn er genoeg woonvormen voor zowel ouderen, jongeren en alleenstaanden.
Als je wilt dan kan het hoor. Gelukkig niet altijd en overal, maar dat is logisch.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 27 juli 2021 @ 12:41:15 #50
414785 sirdanilot
pi_200573955
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:33 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Nee. Dat denk ik niet nee.

En stemgedrag al helemaal niet. Dus stop daar mee.
Ok ik ben het daar fundamenteel mee oneens. Maar jij bent de moderator dus jij bepaalt, dus ik zal het vanaf nu niet meer over VVD etc. hebben dan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 juli 2021 12:38 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nou ja, dat valt in de praktijk nogal tegen. Voorbeeldjes:

- Gemeentes zetten behoorlijk de rem op het verdelen van oude, grotere huizen in kleinere woonhuizen. Deels is dat om Polenhotels te voorkomen, maar het raakt ook wel andere groepen
- We hebben de meeste woonvormen voor bejaarden afgeschaft. Ik zeg niet dat we terugmoeten naar de ouderwetse bejaardenhuizen met lange gangen, oude koffie en plastic planten, maar dat is wel een samenlevingsvorm die voordelen kan hebben ten opzichte van eenpersoons tachtigjarigenhuishoudens. Ook op het gebied van zorg en sociale contacten.
- Een huis kopen, of huren, om er met meer mensen te gaan wonen die niet één gezin vormen wordt vaak financieel of contract-technisch onmogelijk gemaakt.
- Je ouders of je oma huisvesten in het tuinhuis of in de garage of iets dergelijks is vaak in strijd met het bestemmingsplan.

Zo zijn er wel meer van die voorbeelden. Het uitgangspunt dat we voor alle eenpersoonshuishoudens een volledig zelfstandige wooneenheid nodig hebben klopt w.m.b. niet.
Klopt en ook voor een uitkering maakt het uit. Zat mensen die geen uitkering kunnen krijgen omdat ze bijvoorbeeld in een gedeeld appartement wonen met een huisgenoot die een goede baan heeft, en dan wordt hun inkomen (waar ze niks mee te maken hebben) opgeteld bij dat van hun en dan krijgen ze geen uitkering.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')