abonnement Unibet Coolblue
pi_200519554
Oorspronkelijke OP:

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2020 20:56 schreef Dullahan het volgende: Soms vraag ik me af of God bestaat. Want ik weet dat soms veel mensen steun halen uit God, als ze problemen hebben zeggen ze dat ze in God vertrouwen. Maar hoe ga je God eigenlijk zoeken? ik ben opgegroeid in een huishouden dat niet religieus was, dus ik kan alles kiezen maar je zou niet gauw ervoor kiezen om moslim te worden omdat je niet veel met moslims omgaat of hindu omdat die er bijna niet in je buurt zijn. Hoe zoek je eigenlijk naar God?
pi_200519575
Hier weer verder.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 12:45 schreef Berjan3 het volgende:

[..]

Waarom niet? En waarom zou alleen een mens een ziel hebben?

Dit is het pantheisme. Alles heeft een ziel of is een ziel en zal alleen lichamen nodig hebben om te groeien en om contact te maken.
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 12:41 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Zucht deze weer. Er moet een site komen waar je discussies een beetje kunt structureren, linkjes, dat niet steeds dezelfde zaken afgehandeld hoeven te worden.

Mijn liefde voor mijn (niet bestaande) hondje, is waarneembaar middels mijn gedrag. Op vele verschillende momenten, op vele verschillende manieren. Jouw ziel, jouw god, alle onzin die je aanhaalt is niet aantoonbaar, of zelfs maar verdedigbaar.

Je kunt ziel niet eens een definitie geven man. Het is ook een loze term. Bewustzijn, zelfs geest wil ik in meegaan. Maar ziel....tering hee....
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 12:43 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Nu ga je weer de realiteit ontkennen. Je kunt liefdevol gedrag toch ook faken en daarna je hondje doodschoppen omdat je een psychopaat bent?

Je bent gewoon zielig, je hebt geen idee wat mysticisme is of wat mystici ervaren. Jij denkt dat het allemaal flapdrollen en fantasten zijn. Die boeddhistische monniken toch, de hindoes, de westerse mystici van weleer. Het zal wel allemaal onzin zijn. Alsof je enig idee hebt wat martelaarschap inhoudt.
pi_200519659
Ik denk dat mensen op zwart gaan als ze de term God lezen. En idem met het woordje ziel..

Teveel gelezen door de christelijke bril, zelfs als je nu al jaren atheist bent en de bijbel of de koran al jaren netjes genegeerd hebt.
Maar dat er IETS is dat boven ons uitstijgt is toch niet zo vreemd? We weten nog zo weinig, ook qua hersenen en hoe die functioneren, hoe het universum is ontstaan etc.

En inderdaad, dat we nu met steeds meer mensen zijn wil niet zeggen dat reincarnatie niet bestaat. Ten eerste:we hebben geen idee hoeveel mensen er in de voorhistorie leefden. Dus hoe weet je dat dat er nu meer zijn dan 20.000 jaar geleden? Ten tweede: Wellicht zijn die mensen die we nu teveel hebben vroeger wel levend geweest op andere planeten? Als "ziel" in een ander lichaam/of hoe die wezens op andere planeten maar geevolueerd zijn.
pi_200519681
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 12:55 schreef [url=https://forum.fok.nl/user/profile/491710]

[b]Stap 3: Als het God is, waarom is de Islamitische concept van God de enige wat matcht?


Deze hele serie is gemaakt met als doel op de islamitische concept van God te slaan. Dus met een antwoord in het achterhoofd. Dat is geen eerlijk onderzoek.
Komt wel vaker voor bij de apologetische sites.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 13:02:48 #6
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_200519727
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 12:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

De echte God heeft onvoorwaardelijke, universele liefde voor al Zijn kinderen.
De enige echte God. Waar kennen we die ook weer van...

ow wacht...dat geldt voor zowat elke god.
quote:
[..]

De magie is aanwezig in het natuurlijke, er is niks bovennatuurlijks aan magie.
Magie is per definitie bovennatuurlijk.
pi_200519797
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:02 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De enige echte God. Waar kennen we die ook weer van...

Er kan ook maar 1 waarheid zijn dus het is logisch om te stellen dat jouw God de enige ware is.

Er moet ook 1 waarheid zijn.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:02 schreef hoatzin het volgende:

Magie is per definitie bovennatuurlijk.
Een beetje zoals jouw liefde ook bovennatuurlijk is. :)
  zaterdag 24 juli 2021 @ 13:07:06 #8
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_200519855
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:04 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Er kan ook maar 1 waarheid zijn dus het is logisch om te stellen dat jouw God de enige ware is.

Er moet ook 1 waarheid zijn.
Oh ja? Nou ik pas voordat we hier weer in een oeverloze discussie belanden.
quote:
[..]

Een beetje zoals jouw liefde ook bovennatuurlijk is. :)
Nee dat is volkomen natuurlijk. Het komt overal ter wereld voor. En zodra iets "voorkomt" is het niet bovennatuurlijk.
pi_200520317
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:07 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Oh ja? Nou ik pas voordat we hier weer in een oeverloze discussie belanden.
[..]

Nee dat is volkomen natuurlijk. Het komt overal ter wereld voor. En zodra iets "voorkomt" is het niet bovennatuurlijk.
Ja, jij gelooft ook in 1 universele waarheid als het goed is.

Precies, magie is dus natuurlijk omdat magie voorkomt.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 13:42:51 #10
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200520512
Ik ben zielig? Ad hominem, srsly? Dan weet je dat je achter staat he…

Mystici ervaren vast prachtige dingen, en dat zij geloven dat ze iets echts ervaren hebben kan ik niet ontkennen, maar we komen er geen steek verder mee.

God, de bijbel, de ziel…allemaal zo zwak en onovertuigend. Je zou zoveel beter verwachten. Van god.

Eeuwen stil, maar een paar duizend jaar voordat het internet er is een lullig pamflet de wereld inslingeren. Briljant.

Hoe kun je je als weldenkend mens hard maken voor deze onzin, ik snap het niet.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200520554
@Tyr80 Op wie of wat reageer je precies?
Extremistisch gematigd.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 13:47:43 #12
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200520596
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:45 schreef P8 het volgende:
@:Tyr80 Op wie of wat reageer je precies?
Zie FIPO.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200520646
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:42 schreef Tyr80 het volgende:
Ik ben zielig? Ad hominem, srsly? Dan weet je dat je achter staat he…

Mystici ervaren vast prachtige dingen, en dat zij geloven dat ze iets echts ervaren hebben kan ik niet ontkennen, maar we komen er geen steek verder mee.

God, de bijbel, de ziel…allemaal zo zwak en onovertuigend. Je zou zoveel beter verwachten. Van god.

Eeuwen stil, maar een paar duizend jaar voordat het internet er is een lullig pamflet de wereld inslingeren. Briljant.

Hoe kun je je als weldenkend mens hard maken voor deze onzin, ik snap het niet.
Moet je kijken naar de wereld die God voor je gemaakt heeft. Bier, tieten, de hele reutemeteut. Je moet behalve denken vooral ook voelen. Dan realiseer je dat liefde magie is.
pi_200520665
Check.

@Libertarisch Hoezo is liefde niet te bewijzen, trouwens? Al die stoffen die verliefdheid kunnen veroorzaken, kunnen aangetoond worden in het bloed. Je kan het zelfs krijgen met een pilletje. Zo mysterieus is liefde niet.
Extremistisch gematigd.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 13:51:43 #15
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200520672
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:50 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Moet je kijken naar de wereld die God voor je gemaakt heeft. Bier, tieten, de hele reutemeteut. Je moet behalve denken vooral ook voelen. Dan realiseer je dat liefde magie is.
Look at the trees!!
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zaterdag 24 juli 2021 @ 13:53:34 #16
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200520711
@Libertarisch zet me eens op het spoor dan. Een zin, maximaal paragraaf, het eerste losse steekje waarmee mijn materialistische wereldbeeld zou moeten beginnen te ontrafelen. Zelfs dat heb je niet.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zaterdag 24 juli 2021 @ 13:56:55 #17
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200520786
En ook dan is ‘we weten het (nog) niet’ een betere instelling dan in alle stelligheid te komen verkondigen dat jouw sprookjesboek het beste is. Jij weet het ook niet.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200520974
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:53 schreef Tyr80 het volgende:
@:Libertarisch zet me eens op het spoor dan. Een zin, maximaal paragraaf, het eerste losse steekje waarmee mijn materialistische wereldbeeld zou moeten beginnen te ontrafelen. Zelfs dat heb je niet.
Stop met denken. Zie het Zijn zoals het is. Probeer het niet mooier te maken dan het is, probeer het niet slechter te maken dan het is. Wees het Zijn in al Zijn eenheid, en je bent 1 met de bomen. Je bent 1 met de mensen, je bent het gehele universum. Je bent alles wat is en ooit zal zijn. Empower yourself en wees onsterfelijk. We zullen thuiskomen bij God, eeuwige liefde en gelukzaligheid is de onze.

De dood komt niet in onze buurt en niks kan ons beangstigen want wij zijn de onsterfelijken.
pi_200520999
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 13:51 schreef P8 het volgende:
Check.

@:Libertarisch Hoezo is liefde niet te bewijzen, trouwens? Al die stoffen die verliefdheid kunnen veroorzaken, kunnen aangetoond worden in het bloed. Je kan het zelfs krijgen met een pilletje. Zo mysterieus is liefde niet.
Dat je liefde kunt simuleren met een pilletje (heb ik alle ervaring mee) maakt het niet minder magisch.

Zie voor het bewijsbare punt het argument met de psychopaat in post 2.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 14:16:26 #20
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200521201
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:05 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Stop met denken. Zie het Zijn zoals het is. Probeer het niet mooier te maken dan het is, probeer het niet slechter te maken dan het is. Wees het Zijn in al Zijn eenheid, en je bent 1 met de bomen. Je bent 1 met de mensen, je bent het gehele universum. Je bent alles wat is en ooit zal zijn. Empower yourself en wees onsterfelijk. We zullen thuiskomen bij God, eeuwige liefde en gelukzaligheid is de onze.

De dood komt niet in onze buurt en niks kan ons beangstigen want wij zijn de onsterfelijken.
Klinkt als paddo’s. Wat me herinnert aan Trainspotting. En die dode baby.

Nee, het resoneert echt niet. Ik ga niet stoppen met denken. Wat je schetst klinkt maniakaal. Denken heeft ons teveel gebracht. Meer dan niet-denken.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200521303
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:16 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Klinkt als paddo’s. Wat me herinnert aan Trainspotting. En die dode baby.

Nee, het resoneert echt niet. Ik ga niet stoppen met denken. Wat je schetst klinkt maniakaal. Denken heeft ons teveel gebracht. Meer dan niet-denken.
Het verbaast me niet dat je mysticisme geen kans wilt geven. Maar dat betekent echt dat je niet weet waarover je praat.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 14:22:50 #22
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200521318
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:21 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het verbaast me niet dat je mysticisme geen kans wilt geven. Maar dat betekent echt dat je niet weet waarover je praat.
Wat nou kans geven, kunt toch niet zomaar stoppen met denken.

Als mysticisme het antwoord was dan sloeg het wel aan.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200521505
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:22 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Wat nou kans geven, kunt toch niet zomaar stoppen met denken.

Als mysticisme het antwoord was dan sloeg het wel aan.
Het is maar voor weinigen weggelegd, staat ook in onze boeken.
pi_200521605
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:21 schreef Libertarisch het volgende:
Wij, hindoes en boeddhisten, komen tot God via meditatie. Ons doel is juist om het denken volledig stil te leggen, dan zien we het Zijn zoals het is.
Gast....alsjeblieft, make some sense of zwijg.
pi_200521911
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:06 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Dat je liefde kunt simuleren met een pilletje (heb ik alle ervaring mee) maakt het niet minder magisch.

Zie voor het bewijsbare punt het argument met de psychopaat in post 2.
Je argument met de psychopaat klopt niet. Ook psychopaten zijn doorgaans prima in staat om gevoelens van liefde te ervaren. Daar is niks fakes aan. Waar het bij hen vaak aan schort zijn gevoelens van schuld. Icm grootheidswaanzin kan dat voor zeer destructief gedrag zorgen, dat ze voor zichzelf goedpraten. "Het is de schuld van die vrouw zelf, dan had ze maar me maar niet moeten aanspreken en dan had haar hondje nog geleefd." Of iets dergelijks.

Dat je liefde interpreteert als magisch, maakt het nog niet zo. Juist een boeddhist moet het Aardse/materialistische van liefde inzien, imo.
Extremistisch gematigd.
pi_200522032
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:33 schreef BookFreak het volgende:

[..]

Gast....alsjeblieft, make some sense of zwijg.
Talk to the hand, zakkenwasser.
pi_200522080
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:49 schreef P8 het volgende:

[..]

Je argument met de psychopaat klopt niet. Ook psychopaten zijn doorgaans prima in staat om gevoelens van liefde te ervaren. Daar is niks fakes aan. Waar het bij hen vaak aan schort zijn gevoelens van schuld. Icm grootheidswaanzin kan dat voor zeer destructief gedrag zorgen, dat ze voor zichzelf goedpraten. "Het is de schuld van die vrouw zelf, dan had ze maar me maar niet moeten aanspreken en dan had haar hondje nog geleefd." Of iets dergelijks.

Dat je liefde interpreteert als magisch, maakt het nog niet zo. Juist een boeddhist moet het Aardse/materialistische van liefde inzien, imo.
Ik zei dat je liefde niet kunt meten/bewijzen en mijn bewijs daarvoor is dat bijvoorbeeld een psychopaat liefde voor zijn hondje kan faken terwijl hij daarna zijn hondje doodschopt. Je kunt alleen correlaties maken met de hersenen, je kunt niks meten of bewijzen.
pi_200522083
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 12:58 schreef Berjan3 het volgende:
Ik denk dat mensen op zwart gaan als ze de term God lezen. En idem met het woordje ziel..

Teveel gelezen door de christelijke bril, zelfs als je nu al jaren atheist bent en de bijbel of de koran al jaren netjes genegeerd hebt.
Maar dat er IETS is dat boven ons uitstijgt is toch niet zo vreemd? We weten nog zo weinig, ook qua hersenen en hoe die functioneren, hoe het universum is ontstaan etc.

En inderdaad, dat we nu met steeds meer mensen zijn wil niet zeggen dat reincarnatie niet bestaat. Ten eerste:we hebben geen idee hoeveel mensen er in de voorhistorie leefden. Dus hoe weet je dat dat er nu meer zijn dan 20.000 jaar geleden? Ten tweede: Wellicht zijn die mensen die we nu teveel hebben vroeger wel levend geweest op andere planeten? Als "ziel" in een ander lichaam/of hoe die wezens op andere planeten maar geevolueerd zijn.
In het boek De zielenreis waarin mensen onder hypnose vertellen over de wereld tussen twee levens in (ze vertellen allemaal hetzelfde verhaal ongeveer) wordt gezegd dat er nog steeds nieuwe zielen ontstaan. De aarde schijnt bevolkt te zijn met driekwart "beginners". Verder schijnen hier veel zielen overgekomen te zijn van een planeet die onleefbaar werd toen hun ster een rode reus werd. Er schijnen ook planeten te zijn waar je uit kunt rusten tussendoor, waar intelligente wezens wel normaal naast elkaar leven en elkaars hersens niet inslaan. Veel kiezen voor de aarde omdat de aarde een zware leerschool is met alle conflicten en mensen die elkaar niet accepteren. Het schijnt dat je erg wordt gerespeceerd als je hier goed doorheen komt.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 14:57:43 #29
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_200522105
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:21 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het verbaast me niet dat je mysticisme geen kans wilt geven. Maar dat betekent echt dat je niet weet waarover je praat.
Ik heb het een kans gegeven. Jarenlang. Bleek een dood spoor.

antw: dan heb je niet goed genoeg...etc etc.

Ja, ok.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 14:58:23 #30
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_200522122
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het is maar voor weinigen weggelegd, staat ook in onze boeken.
Daar staat ook dat je je dochter als slavin mag verkopen.

En dat dieren kunnen spreken, bijlen kunnen drijven, de zon kan stilstaan en lijken vrolijk weer opstaan.
pi_200522224
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:57 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik heb het een kans gegeven. Jarenlang. Bleek een dood spoor.

antw: dan heb je niet goed genoeg...etc etc.

Ja, ok.
Als jij het zegt,jammer voor je. Je bent niet 1 van de uitverkorenen.

Misschien in een volgend leven.
pi_200522234
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Daar staat ook dat je je dochter als slavin mag verkopen.

En dat dieren kunnen spreken, bijlen kunnen drijven, de zon kan stilstaan en lijken vrolijk weer opstaan.
Ik heb het over de upanishads en de bhagavad gita, ik ben een hindoe.
pi_200522312
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:56 schreef Libertarisch het volgende:
Ik zei dat je liefde niet kunt meten/bewijzen en mijn bewijs daarvoor is dat bijvoorbeeld een psychopaat liefde voor zijn hondje kan faken terwijl hij daarna zijn hondje doodschopt. Je kunt alleen correlaties maken met de hersenen, je kunt niks meten of bewijzen.
Dat kan wel. Het meten is wellicht erg invasief en brengt mogelijk risico's met zich mee maar het is meetbaar.

Het is bizar hoe fanatiek je jouw onzin aan het verdedigen bent.

De ziel is niets anders dan de configuratie van de hersenen. We zijn slechts complexe state-machines.
Bewustzijn is een bijwerking van hoe onze hersenen functioneren.

Ik hoop dat je ooit je eigen onzin hier terugleest (net als ik heb gedaan, je zou mijn posts van 20 jaar terug eens moeten zien _O- )
  zaterdag 24 juli 2021 @ 15:12:14 #34
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_200522325
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:05 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik heb het over de upanishads en de bhagavad gita, ik ben een hindoe.
En die hebben de waarheid in pacht. Ahum. :wtf:

Waarom is het voor weinigen weggelegd? Tja het staat ook in de bijbel hoor, slechts weinigen gaan door de enge poort. Maar waarom.
pi_200522326
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik zei dat je liefde niet kunt meten/bewijzen en mijn bewijs daarvoor is dat bijvoorbeeld een psychopaat liefde voor zijn hondje kan faken terwijl hij daarna zijn hondje doodschopt. Je kunt alleen correlaties maken met de hersenen, je kunt niks meten of bewijzen.
Je bent het met me eens dat liefde wordt veroorzaakt door chemische processen. Echter, je houdt vast aan het idee dat het niet te meten en bewijzen valt dat het bestaat. Kun je uitleggen hoe deze overtuigingen voor jou verenigbaar zijn?
Extremistisch gematigd.
pi_200522404
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:12 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En die hebben de waarheid in pacht. Ahum. :wtf:

Waarom is het voor weinigen weggelegd? Tja het staat ook in de bijbel hoor, slechts weinigen gaan door de enge poort. Maar waarom.
Ik kan er slechts naar gissen maar ik denk dat God een voorkeur heeft voor dappere en spirituele mannen. Daar voelt ie zich het meest mee verbonden.
pi_200522477
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:12 schreef P8 het volgende:

[..]

Je bent het met me eens dat liefde wordt veroorzaakt door chemische processen. Echter, je houdt vast aan het idee dat het niet te meten en bewijzen valt dat het bestaat. Kun je uitleggen hoe deze overtuigingen voor jou verenigbaar zijn?
Probeer aub te begrijpen dat je alleen correlaties ziet. God kan ook liefde veroorzaken in jou. Je ziel reageert op spirituele energieen. Het fysieke is slechts secundair.
pi_200522515
Ik denk dat ik hier maar afhaak. Bedankt voor je antwoorden.
Extremistisch gematigd.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 15:24:48 #39
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_200522536
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:16 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik kan er slechts naar gissen maar ik denk dat God een voorkeur heeft voor dappere en spirituele mannen. Daar voelt ie zich het meest mee verbonden.
De seksist! :(
pi_200522658
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:24 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De seksist! :(
Niks menselijke is Hem vreemd maar uiteindelijk houdt Hij van ons allemaal ondat Wij allemaal Een zijn.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 15:39:32 #41
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_200522704
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Niks menselijke is Hem vreemd
Nee gek he? :+
quote:
maar uiteindelijk houdt Hij van ons allemaal ondat Wij allemaal Een zijn.
En toen kwam er een olifant met een lange snuit en die blies het verhaaltje uit.

Ik ben er klaar mee. Ik ga mijn vriendin maar eens plezieren. Hoog tijd. :P
pi_200522756
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee gek he? :+
[..]

En toen kwam er een olifant met een lange snuit en die blies het verhaaltje uit.

Ik ben er klaar mee. Ik ga mijn vriendin maar eens plezieren. Hoog tijd. :P
Als het slechts een fantasie is, waarom zijn er dan grote religies op gebaseerd? Maar nee, jij zonder enige mystieke ervaring weet beter.

Veel plezier :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 24-07-2021 16:05:29 ]
pi_200522768
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Nee gek he? :+
[..]

En toen kwam er een olifant met een lange snuit en die blies het verhaaltje uit.

Ik ben er klaar mee. Ik ga mijn vriendin maar eens plezieren. Hoog tijd. :P
Veel plezier.
pi_200522772
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:11 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Dat kan wel. Het meten is wellicht erg invasief en brengt mogelijk risico's met zich mee maar het is meetbaar.

Het is bizar hoe fanatiek je jouw onzin aan het verdedigen bent.

De ziel is niets anders dan de configuratie van de hersenen. We zijn slechts complexe state-machines.
Bewustzijn is een bijwerking van hoe onze hersenen functioneren.

Ik hoop dat je ooit je eigen onzin hier terugleest (net als ik heb gedaan, je zou mijn posts van 20 jaar terug eens moeten zien _O- )
Ik lees het dus precies andersom. Mensen die libertarisch aanvallen met hun materialistische wereldbeeld. Die komen dan met skepsis.nl alsof dat een objectieve bron is, terwijl ze bij skepsis allemaal materialistisch van aard zijn. En dat geeft op zich niks, de meeste artikelen zitten heel deugdelijk in elkaar..
Maar je moet niet vreemd opkijken dat je ergens niet in gelooft als je op zo'n site gaat kijken naar het tegendeel.
Zo ben ik bijvoorbeeld ook van mijn christelijk geloof af gekomen, gewoon alle antichristelijke debunksites lezen en bekijken...

Tevens is het ook vreemd dat de atheist alhier (k ben er ook eentje van) alleen met een christelijke/westelijke beeld naar God kunnen kijken. Er zou ook een God kunnen bestaan die totaal anders is dan wat religies ervan gemaakt hebben, waaronder jodendom en christendom en islam.
pi_200522813
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:12 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En die hebben de waarheid in pacht. Ahum. :wtf:

Waarom is het voor weinigen weggelegd? Tja het staat ook in de bijbel hoor, slechts weinigen gaan door de enge poort. Maar waarom.
Je bent zelf toch een groot voorbeeld erin? Mensen die zo afhankelijk zijn van hun denken dat ze die poort niet eens zien, laat staan erdoor gaan.
Terwijl ons denken is ook maar voorgeprogrammeerd door scholing en opvoeding.

neem nu de "oerknal". Ik denk dat als je het een niet geïndoctrineerd brein voorlegt wat men over de oerknal allemaal zegt, de persoon die dat brein bezit zal denken dat je hartstikke gek bent. Maar toch nemen we het aan. Dat is van hetzelfde als praten over God. Voor de een die erin is geindoctrineerd is het hartstikke logisch, voor de ander complete waanzin.
pi_200522816
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:44 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Als het slechts een fantasie is, waarom zijn er dan grote religies op gebaseerd. Maar nee, jij zonder enige mystieke ervaring weet beter.

Veel plezier :)
We verschillen van elkaar, maar zitten wel een beetje in dezelfde richting. Over de mystiek denk ik anders. Ik denk niet dat je daar toestemming voor nodig hebt, want ieder mens heeft het grootste deel van de kennis in zich. Het is alleen afgeschermd. Door meditatie kun je daar dichterbij komen.
pi_200523023
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:49 schreef Berjan3 het volgende:

[..]

Je bent zelf toch een groot voorbeeld erin? Mensen die zo afhankelijk zijn van hun denken dat ze die poort niet eens zien, laat staan erdoor gaan.
Terwijl ons denken is ook maar voorgeprogrammeerd door scholing en opvoeding.

neem nu de "oerknal". Ik denk dat als je het een niet geïndoctrineerd brein voorlegt wat men over de oerknal allemaal zegt, de persoon die dat brein bezit zal denken dat je hartstikke gek bent. Maar toch nemen we het aan. Dat is van hetzelfde als praten over God. Voor de een die erin is geindoctrineerd is het hartstikke logisch, voor de ander complete waanzin.
Nou eh die oerknaltheorie, daar zitten nog heel wat haken en ogen aan. Het is nog steeds maar een aanname.
pi_200523040
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:49 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]

We verschillen van elkaar, maar zitten wel een beetje in dezelfde richting. Over de mystiek denk ik anders. Ik denk niet dat je daar toestemming voor nodig hebt, want ieder mens heeft het grootste deel van de kennis in zich. Het is alleen afgeschermd. Door meditatie kun je daar dichterbij komen.
Ik denk ook niet dat je toestemming nodig hebt. Je ziet alleen wel dat de meeste mystici mannen zijn, en ik weet ook niet waarom dat zo is.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 16:09:12 #49
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200523048
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:29 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het is maar voor weinigen weggelegd, staat ook in onze boeken.
Survival of the fittest, dus dees snap ik wel ja.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zaterdag 24 juli 2021 @ 16:09:27 #50
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200523051
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 14:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Talk to the hand, zakkenwasser.
Weer een ad hominem, zwak zwak zwak.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200523056
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:45 schreef Berjan3 het volgende:

[..]

Ik lees het dus precies andersom. Mensen die libertarisch aanvallen met hun materialistische wereldbeeld. Die komen dan met skepsis.nl alsof dat een objectieve bron is, terwijl ze bij skepsis allemaal materialistisch van aard zijn. En dat geeft op zich niks, de meeste artikelen zitten heel deugdelijk in elkaar..
Maar je moet niet vreemd opkijken dat je ergens niet in gelooft als je op zo'n site gaat kijken naar het tegendeel.
Zo ben ik bijvoorbeeld ook van mijn christelijk geloof af gekomen, gewoon alle antichristelijke debunksites lezen en bekijken...
Het ene moment geeft hij toe dat liefde/verliefdheid door een stofje komt, het volgende moment gaat z'n fantasie weer aan de haal met hem.
quote:
Tevens is het ook vreemd dat de atheist alhier (k ben er ook eentje van) alleen met een christelijke/westelijke beeld naar God kunnen kijken. Er zou ook een God kunnen bestaan die totaal anders is dan wat religies ervan gemaakt hebben, waaronder jodendom en christendom en islam.
Ik baseer de god die ik ontken op basis van degene die het over hem/haar/het heeft. Bij sjoemie is dat de klassieke christelijke god. Aangezien sjoemie toch degene is die hier het meest reageert is het niet vreemd dat veel discussies over de christelijke god gaan. Maar zoals je ziet, nu libertarisch zich in het gesprek mengt gaat het duidelijk over een andere ;)

(En ja ik heb ook allerlei rare ideeën gehad. Ik heb er lang over gefilosofeerd en ben redelijk bekend met de meeste varianten van een godsbeeld, en ik verwerp ze (nagenoeg) allemaal.)
  zaterdag 24 juli 2021 @ 16:13:05 #52
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200523094
@Libertarisch

En wat doe je dan op het internet? Wellicht het meest wijdverbreide product van het menselijk denkvermogen! Als het aan jou en je vriendjes lag hadden we nu ongeveer het ontwikkelingsniveau van dat Indiase volk dat zich in een riool staat te 'wassen'.

Echt, hoe kun je dat hier komen verkondigen, dat we moeten stoppen met denken? Hadden we dan aan moeten voelen hoe je een chip in elkaar steekt? Hoeveel leed is er wel niet vermeden door het menselijk denkvermogen. En dan kom jij aan met je hummmmmm.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200523112
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:12 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En die hebben de waarheid in pacht. Ahum. :wtf:

Waarom is het voor weinigen weggelegd? Tja het staat ook in de bijbel hoor, slechts weinigen gaan door de enge poort. Maar waarom.
De Bijbel geeft daar antwoord op: Omdat het makkelijker is door de wijde poort en brede weg te gaan, minder weerstand, met de stroom meegaan. De smalle weg is moeilijker te vinden en moeilijker te bewandelen.

Mattheus 7:13 Gaat binnen door de nauwe poort; want de weg die naar de ondergang voert is wijd en breed, en velen zijn er die hem inslaan. 14 Hoe nauw toch is de poort en hoe smal de weg die voert naar het leven, en weinigen zijn er die hem vinden.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 16:15:29 #54
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200523127
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:45 schreef Berjan3 het volgende:

[..]

Ik lees het dus precies andersom. Mensen die libertarisch aanvallen met hun materialistische wereldbeeld. Die komen dan met skepsis.nl alsof dat een objectieve bron is, terwijl ze bij skepsis allemaal materialistisch van aard zijn. En dat geeft op zich niks, de meeste artikelen zitten heel deugdelijk in elkaar..
Maar je moet niet vreemd opkijken dat je ergens niet in gelooft als je op zo'n site gaat kijken naar het tegendeel.
Zo ben ik bijvoorbeeld ook van mijn christelijk geloof af gekomen, gewoon alle antichristelijke debunksites lezen en bekijken...

Tevens is het ook vreemd dat de atheist alhier (k ben er ook eentje van) alleen met een christelijke/westelijke beeld naar God kunnen kijken. Er zou ook een God kunnen bestaan die totaal anders is dan wat religies ervan gemaakt hebben, waaronder jodendom en christendom en islam.
Vul je het weer ff lekker voor de rest in ja?

Alle godsbeelden zijn onzin. Ze spreken mekaar veelal tegen. De wetenschap bouwt voort op zichzelf. Het ene bewijs steunt het andere. Zo niet, dan wordt het verworpen. En dan nog is er een flinke dosis onzekerheid en twijfel over wat er ontdekt is.

Zet dat tegenover de stelligheid waarmee de gemiddelde gelovige (sigaarmans valt wat dat betreft enorm mee) zijn of haar waarheid verkondigt. Ongehinderd door kennis, bewijs, etc.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200523134
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik denk ook niet dat je toestemming nodig hebt. Je ziet alleen wel dat de meeste mystici mannen zijn, en ik weet ook niet waarom dat zo is.
Misschien praten vrouwen er minder over. Ben zelf geen mysticus, maar houdt me erg met de materie bezig. Met mediteren kom ik wel een aardig eindje en uit dromen. Met dromen bestuderen zie je hoe de menselijke geest in elkaar steekt, en ik trok er twee vorige levens van me uit, een niet zo lang geleden en een uit de vroege middeleeuwen. Het sterven bracht exact dezelfde gevoelens mee.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 16:17:08 #56
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200523147
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:14 schreef ZoonVan het volgende:

[..]

De Bijbel geeft daar antwoord op: Omdat het makkelijker is door de wijde poort en brede weg te gaan, minder weerstand, met de stroom meegaan. De smalle weg is moeilijker te vinden en moeilijker te bewandelen.
Dit kun je op allerlei manieren uitleggen.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200523236
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:13 schreef Tyr80 het volgende:
@:Libertarisch

En wat doe je dan op het internet? Wellicht het meest wijdverbreide product van het menselijk denkvermogen! Als het aan jou en je vriendjes lag hadden we nu ongeveer het ontwikkelingsniveau van dat Indiase volk dat zich in een riool staat te 'wassen'.

Echt, hoe kun je dat hier komen verkondigen, dat we moeten stoppen met denken? Hadden we dan aan moeten voelen hoe je een chip in elkaar steekt? Hoeveel leed is er wel niet vermeden door het menselijk denkvermogen. En dan kom jij aan met je hummmmmm.
Technologie heeft ook de eerste en tweede wereldoorlog mogelijk gemaakt. Jij hebt geen ziel :')

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:16 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]

Misschien praten vrouwen er minder over. Ben zelf geen mysticus, maar houdt me erg met de materie bezig. Met mediteren kom ik wel een aardig eindje en uit dromen. Met dromen bestuderen zie je hoe de menselijke geest in elkaar steekt, en ik trok er twee vorige levens van me uit, een niet zo lang geleden en een uit de vroege middeleeuwen. Het sterven bracht exact dezelfde gevoelens mee.
Met meditatie kun je alle angst ontstijgen :)
  zaterdag 24 juli 2021 @ 16:25:31 #58
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200523258
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Technologie heeft ook de eerste en tweede wereldoorlog mogelijk gemaakt. Jij hebt geen ziel :')
[..]

Met meditatie kun je alle angst ontstijgen :)
Gelukkig niet, heeft de grote boze Satan ook niks om te roosteren.

En me angst aanwrijven, stukje projectie?

Maar serieus, dat is het, omdat het denkend vermogen van de mens niet enkel vooruitgang gebracht heeft moeten we ermee stoppen? Wanneer is dat hindoe gedoe uitgevonden, jij zou liever dat niveau vastgehouden hebben?

Het is lastig vergelijken, dat erken ik. Maar mijn god wat heeft de wetenschap ons veel gebracht. Niet per se allemaal goed. Maar per saldo...echt wel. Durf ik best te stellen.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200523268
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:20 schreef Libertarisch het volgende:
robeer aub te begrijpen dat je alleen correlaties ziet. God kan ook liefde veroorzaken in jou. Je ziel reageert op spirituele energieen. Het fysieke is slechts secundair.
En afgezien van boeken die geschreven zijn door mensen die niet begrepen waar de zon 's nachts heen ging, wat is je reden om dit te geloven?
  zaterdag 24 juli 2021 @ 16:26:25 #60
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200523272
@Libertarisch

Hoe zit je nu te typen dan, in een soort zen toestand, geheel free-flowing? Je overweegt niet echt wat je leest, je absorbeert het en laat je reactie zo uit je vingers vloeien?

Stoppen met denken, het kan haast niet debieler.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zaterdag 24 juli 2021 @ 16:26:57 #61
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_200523274
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:14 schreef ZoonVan het volgende:

[..]

De Bijbel geeft daar antwoord op: Omdat het makkelijker is door de wijde poort en brede weg te gaan, minder weerstand, met de stroom meegaan. De smalle weg is moeilijker te vinden en moeilijker te bewandelen.

Mattheus 7:13 Gaat binnen door de nauwe poort; want de weg die naar de ondergang voert is wijd en breed, en velen zijn er die hem inslaan. 14 Hoe nauw toch is de poort en hoe smal de weg die voert naar het leven, en weinigen zijn er die hem vinden.
Waarom moet het moeilijk zijn om de poort naar het leven te bewandelen. Want daar komt het op neer. God zou veel meer aanloop hebben als het makkelijk en comfortabel zou zijn.
pi_200523306
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:25 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Gelukkig niet, heeft de grote boze Satan ook niks om te roosteren.

Jij hebt liever geen ziel inderdaad, kun je lekker slapen. Lekker verdwijnen. Onze voorouders zouden zich schamen man. Slappe hap. Maar goed, de ziel bestaat wel. Ik kan het alleen niet bewijzen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:25 schreef Tyr80 het volgende:

En me angst aanwrijven, stukje projectie?

Ik geef zo toe dat ik angst voor de dood ervaren heb hoor. Ik weet tenminste wat ik kan verwachten :')

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:25 schreef Tyr80 het volgende:

Maar serieus, dat is het, omdat het denkend vermogen van de mens niet enkel vooruitgang gebracht heeft moeten we ermee stoppen? Wanneer is dat hindoe gedoe uitgevonden, jij zou liever dat niveau vastgehouden hebben?

Het is lastig vergelijken, dat erken ik. Maar mijn god wat heeft de wetenschap ons veel gebracht. Niet per se allemaal goed. Maar per saldo...echt wel. Durf ik best te stellen.
Ik ben ook blij met wat de wetenschap per saldo gebracht heeft. Maar ik wil daar niet mijn ziel voor opofferen en het hoeft niet.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:26 schreef MAY-be het volgende:

[..]

En afgezien van boeken die geschreven zijn door mensen die niet begrepen waar de zon 's nachts heen ging, wat is je reden om dit te geloven?
Ik ben geen wandelend brein. Ik ben een spiritueel wezen.
pi_200523324
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:31 schreef Libertarisch het volgende:
Ik ben geen wandelend brein. Ik ben een spiritueel wezen.
Zonder weer naar oude stoffige boeken te grijpen, waarom denk je dat?
  zaterdag 24 juli 2021 @ 16:33:50 #64
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200523328
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:31 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Jij hebt liever geen ziel inderdaad, kun je lekker slapen. Lekker verdwijnen. Onze voorouders zouden zich schamen man. Slappe hap. Maar goed, de ziel bestaat wel. Ik kan het alleen niet bewijzen.
[..]

Ik geef zo toe dat ik angst voor de dood ervaren heb hoor. Ik weet tenminste wat ik kan verwachten :')
[..]

Ik ben ook blij met wat de wetenschap per saldo gebracht heb. Maar ik wil daar niet mijn ziel voor opofferen en het hoeft niet.
[..]

Ik ben geen wandelend brein. Ik ben een spiritueel wezen.
Nou en lekker zondigen vooral! Mjammie!

Bent jij daar wel blij mee ja? Is wel door middel van denken gebeurd. Dus nu profiteer jij feitelijk van de wetenschappers die hun ziel wel opgeofferd hebben voor deze vooruitgang.

Ben je wel. Vleesrobot. Bliep bloep.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zaterdag 24 juli 2021 @ 16:34:56 #65
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200523340
@Libertarisch

Nog 1 ding, en dan ga ik aan het eten beginnen: Complimenten voor hoe je hier in het hol van de ongelovige je zienswijzen deelt. Ben het er voor geen mm mee eens, maar je inzet bewonder ik.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200523402
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 15:11 schreef MAY-be het volgende:
We zijn slechts complexe state-machines.
Bewustzijn is een bijwerking van hoe onze hersenen functioneren.
pi_200523432
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:15 schreef Tyr80 het volgende:
De wetenschap bouwt voort op zichzelf. Het ene bewijs steunt het andere. Zo niet, dan wordt het verworpen
Is de wetenschappelijke methode de enige methode naar kennis?
pi_200523441
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:26 schreef MAY-be het volgende:

[..]

En afgezien van boeken die geschreven zijn door mensen die niet begrepen waar de zon 's nachts heen ging, wat is je reden om dit te geloven?
Mijn wereld is een spirituele, magische wereld. Dat was voor praktisch alle mensen die voor ons kwamen ook zo. Ik ervaar het zo, ik maak dingen mee die mijn wereldbeeld bevestigen. Als je in magie gelooft krijg je het. En ik weet dat er een sterke anti-reactie is tegen spiritualiteit hier in dit land en in deze tijd. Dat is logisch, want jullie willen je niet met de ziel bezighouden maar met materialisme. En als ik gelijk heb? Oh jee, dan gaat er wel iets gebeuren na je dood.

En weet je wat, daar zijn aanwijzingen voor. Jullie weten echt niet zeker dat er niks is na de dood.

En trouwens, de 'hard problem of consciousness' is complexe en abstracte materie. Het is een algemeen geaccepteerd feit dat de geest een mysterie is.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:33 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Nou en lekker zondigen vooral! Mjammie!

Bent jij daar wel blij mee ja? Is wel door middel van denken gebeurd. Dus nu profiteer jij feitelijk van de wetenschappers die hun ziel wel opgeofferd hebben voor deze vooruitgang.

Ben je wel. Vleesrobot. Bliep bloep.
Ik lift lekker met jullie mee idd en ga na dit leven genieten van mijn nirvana. Toedeloe, lekker geld verdienen jongens :P

quote:
14s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:34 schreef Tyr80 het volgende:
@:Libertarisch

Nog 1 ding, en dan ga ik aan het eten beginnen: Complimenten voor hoe je hier in het hol van de ongelovige je zienswijzen deelt. Ben het er voor geen mm mee eens, maar je inzet bewonder ik.
Nou, jullie maken me alleen sterker. Hoe meer weerstand hoe beter. Ik heb tot nu toe alleen maar gewonnen, dank jullie wel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Libertarisch op 24-07-2021 16:50:45 ]
pi_200523556
Leuke discussie.
pi_200523619
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:54 schreef -Sigaartje het volgende:
Leuke discussie.
Het leven is serieus idd. Veel personen nemen het leven niet eens serieus meer. Totdat je oog in oog komt met God (vooral voor jou hoatzin :+ ).
pi_200523650
Ik had een keer een discussie met iemand op het werk die zeker wist dat het kaarsje uitging bij het sterven. “Wat zou je denken als het toch blijkt dat je doorleeft na de dood? Dus dat je na je dood doorleeft. Wat denk je dan?”
“Dan denk ik, mooi meegenomen!”
“Denk je niet, die anderen hadden toch gelijk?”
“Nee. Want die anderen hadden het niet kunnen weten”

Tja, dan is het echte discussieren afgelopen, hoewel hij ergens wel gelijk had. Vooral dat laatste.
pi_200523657
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:44 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Mijn wereld is een spirituele, magische wereld. Dat was voor praktisch alle mensen die voor ons kwamen ook zo. Ik ervaar het zo, ik maak dingen mee die mijn wereldbeeld bevestigen. Als je in magie gelooft krijg je het.
Weet je zeker dat het geen wishful thinking is?
Confirmation bias?

Mijn schoonmoeder gelooft in kabouters en ziet daarom overal bewijs ervoor..
quote:
En ik weet dat er een sterke anti-reactie is tegen spiritualiteit hier in dit land en in deze tijd. Dat is logisch, want jullie willen je niet met de ziel bezighouden maar met materialisme.
beetje kort door de bocht. Velen hier hopen juist dat iemand eens met goede argumenten of, nog beter, bewijs komen
quote:
En als ik gelijk heb? Oh jee, dan gaat er wel iets gebeuren na je dood.

En weet je wat, daar zijn aanwijzingen voor. Jullie weten echt niet zeker dat er niks is na de dood.
dat is geen excuus om maar wat te verzinnen
quote:
En trouwens, de 'hard problem of consciousness' is complexe en abstracte materie. Het is een algemeen geaccepteerd feit dat de geest een mysterie is.
Dat was het ooit ja. De afgelopen jaren heeft de wetenschap ook op dat gebied sprongen gemaakt.
quote:
Ik lift lekker met jullie mee idd en ga na dit leven genieten van mijn nirvana. Toedeloe, lekker geld verdienen jongens :P
Vrijwilliger bij de dierenambu, helaas weer mis. Misschien minder op je gevoel bouwen?
  zaterdag 24 juli 2021 @ 17:04:52 #73
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_200523693
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het leven is serieus idd. Veel personen nemen het leven niet eens serieus meer. Totdat je oog in oog komt met God (vooral voor jou hoatzin :+ ).
Als ik daar bang voor zou zijn zou ik gelovig zijn he?
pi_200523743
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 17:01 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Weet je zeker dat het geen wishful thinking is?
Confirmation bias?
Ja, dat weet ik zeker. En nee, ik kan het natuurlijk niet bewijzen. Mijn ervaring is dat de hindoe mystiek klopt.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 17:01 schreef MAY-be het volgende:

beetje kort door de bocht. Velen hier hopen juist dat iemand eens met goede argumenten of, nog beter, bewijs komen

Mensen weten hun weg wel te vinden als ze op zoek zijn. Zoek en je zult vinden, algemeen bekend.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 17:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Als ik daar bang voor zou zijn zou ik gelovig zijn he?
Je hebt gezegd dat je wel wilde geloven maar het niet kon. En nu zet je alles wat je hebt in tegen spiritualiteit, je probeert met je ratio alles te weerleggen. Het christendom, reincarnatie. Je reduceert mensen tot breinen en zegt dat er geen lichaam/geest probleem is. Wat is je motivatie dan?

Anders zou je lekker relaxt agnostisch blijven. Zoals zovelen.
pi_200523779
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:58 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Het leven is serieus idd. Veel personen nemen het leven niet eens serieus meer. Totdat je oog in oog komt met God (vooral voor jou hoatzin :+ ).
Nou, ik sta daar wat nuchterder in. Ik geloof niet in een God als rechter. Wel dat je geconfronteerd wordt met je eigen daden/ gedrag. Maar dat gebeurt in je leven ook al. Je weet donders goed wat je fout doet. De bedoeling is dat je er van leert. Of je moet echt iets verschrikkelijks hebben gedaan. Ik zou niet in Stalins schoenen willen staan.
pi_200523785
De correlatie tussen religiositeit en de mate van het aan blinde arrogantie grenzende overtuigd poneren van (subjectieve) waarheden blijf ik een fascinerende vinden.
Extremistisch gematigd.
pi_200523811
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 17:13 schreef P8 het volgende:
De correlatie tussen religiositeit en de mate van het aan blinde arrogantie grenzende overtuigd poneren van (subjectieve) waarheden blijf ik een fascinerende vinden.
We breinen weer lekker verder.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 17:13 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]

Nou, ik sta daar wat nuchterder in. Ik geloof niet in een God als rechter. Wel dat je geconfronteerd wordt met je eigen daden/ gedrag. Maar dat gebeurt in je leven ook al. Je weet donders goed wat je fout doet. De bedoeling is dat je er van leert. Of je moet echt iets verschrikkelijks hebben gedaan. Ik zou niet in Stalins schoenen willen staan.
Eens. Mensen met bijna dood ervaringen rapporteren een life review waarbij ze de effecten van hun daden meemaken door de bril van de personen die ze schade hebben toegebracht of die ze juist geholpen hebben.
pi_200523857
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 16:58 schreef Libertarisch het volgende: Totdat je oog in oog komt met God (vooral voor jou hoatzin :+ ).
Vraagje, waar haal jij je moraal vandaan? Volgens welke meetlat bepaal je wanneer iets goed of fouts is?
pi_200523905
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 17:21 schreef BookFreak het volgende:

[..]

Vraagje, waar haal jij je moraal vandaan? Volgens welke meetlat bepaal je wanneer iets goed of fouts is?
De wet van de eenheid des levens. Schaad ik jou (fout) dan schaad ik mezelf, help ik jou (goed) dan help ik mezelf. Heb respect voor de levende natuur, vermijd geweld zo veel mogelijk. De gulden regel: behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden.

Een materialistisch wereldbeeld heeft geen moraal, die heb je zelf voor het uitkiezen. Het heeft ook geen consequentie dan na je dood wat je allemaal gedaan hebt. En als klap op de vuurpijl is er geen vrije wil en dus geen verantwoordelijkheid, al verkracht je kleine meisjes dan nog kan werkelijk niemand het je kwalijk nemen.
pi_200523998
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 17:26 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

De wet van de eenheid des levens. Schaad ik jou (fout) dan schaad ik mezelf, help ik jou (goed) dan help ik mezelf. Heb respect voor de levende natuur, vermijd geweld zo veel mogelijk. De gulden regel: behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden.
En vanwaar heb je deze regel?

En hoe denk je over incest tussen twee broers bv, goed?
pi_200524041
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 17:36 schreef BookFreak het volgende:

[..]

En hoe denk je over incest tussen twee broers bv, goed?
Dit is geen F&L-vraag, dat hoort thuis in WGR.
pi_200524120
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 17:36 schreef BookFreak het volgende:

[..]

En vanwaar heb je deze regel?

En hoe denk je over incest tussen twee broers bv, goed?
Ik hou niet van incest.
pi_200525017
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 17:09 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ja, dat weet ik zeker. En nee, ik kan het natuurlijk niet bewijzen. Mijn ervaring is dat de hindoe mystiek klopt.
Maar hoe weet je dat? Is dat een gevoel ofzo?
quote:
Mensen weten hun weg wel te vinden als ze op zoek zijn. Zoek en je zult vinden, algemeen bekend.
Dat klopt, mijn schoonmoeder zag overal bewijs voor kabouters.
pi_200525109
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 18:50 schreef MAY-be het volgende:

[..]

Maar hoe weet je dat? Is dat een gevoel ofzo?
[..]

Dat klopt, mijn schoonmoeder zag overal bewijs voor kabouters.
In dit geval, een hele sterke intuitie dat de ziel echt is. Dat er meer dan vlees is en dat hetzelfde oerbewustzijn overal in de levende natuuur voorkomt. Ik zie mezelf in jou en ik zie mezelf in dieren. Ik zie mezelf in de oceanen en de sterrenstelsels. De verbintenis is geweldig, maar in deze wereld kun je geen liefde zijn. In deze wereld moet je ook hard zijn. Mijn ziel heeft dat ongetwijfeld verdiend uit mijn vorige levens. Liefde zijn is voor levens in de hemel, maar nirvana/spirituele verlichting is mijn einddoel.

Ik kan niet in woorden uitleggen hoe diep mijn intuitie is dat de ziel echt is. Die is erg sterk, geloof me maar dat ik dit meen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Libertarisch op 24-07-2021 21:25:03 ]
pi_200525135
quote:
0s.gif [b]Op zaterdag 24 juli 2021 18:50 schreef MAY-be

Dat klopt, mijn schoonmoeder zag overal bewijs voor kabouters.
Kabouters bestaan niet maar het bewustzijn bestaat wel.
pi_200525533
Ik geloof dat ik ook maar even afhaak. Dit gaat me allemaal iets te ver.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 20:24:40 #87
545 dop
:copyright: dop
pi_200526411
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 18:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Kabouters bestaan niet maar het bewustzijn bestaat wel.
Rien Poortvliet heeft er een heel mooi boeken over geschreven.
Als je het puur vanuit geloof bekijkt dan zouden ze zeker bestaan.
Je moet alleen een beetje beter je best doen met je grijze massa!
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_200526570
Tot op zekere hoogte kan ik meekomen in zulke relazen, een verbintenis met het universum, alles is 1, etc. Het sluit uit aan bij mijn overtuiging dat wij het universum zijn dat zichzelf probeert te doorgronden.

Maar wat kenmerkend is voor hen die een stroming aanhangen, is de overeenkomst dat dit leven slechter is dan wat ons staat te wachten na de dood. De Hemel, Nirvana, Walhalla, Paradijs, overal liefde en onbeschrijfelijk moois.

Deze gedachtengang is begrijpelijk, maar tegelijk ontzettend destructief. Het legt de verantwoordelijkheid van ons voortbestaan, inclusief alles wat leeft op deze planeet, uit onze eigen handen. Het is een passieve geruststellende leugen dat hoe verkankerd het leven ook is, de gelovige gevrijwaard is van enige inzet ter verbetering/verduurzaming van ons bestaan.
Extremistisch gematigd.
  zaterdag 24 juli 2021 @ 20:40:24 #89
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_200526703
Wat P8 zegt idd, mantra van de islam vooral.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_200527077
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 20:33 schreef P8 het volgende:

Maar wat kenmerkend is voor hen die een stroming aanhangen, is de overeenkomst dat dit leven slechter is dan wat ons staat te wachten na de dood. De Hemel, Nirvana, Walhalla, Paradijs, overal liefde en onbeschrijfelijk moois.

Deze gedachtengang is begrijpelijk, maar tegelijk ontzettend destructief. Het legt de verantwoordelijkheid van ons voortbestaan, inclusief alles wat leeft op deze planeet, uit onze eigen handen. Het is een passieve geruststellende leugen dat hoe verkankerd het leven ook is, de gelovige gevrijwaard is van enige inzet ter verbetering/verduurzaming van ons bestaan.
Het klopt niet wat je zegt. Spiritualiteit is geen rozengeur en maneschijn, net als dit aardse bestaan. Wat er na je dood met je ziel gebeurt hangt af van je daden in dit leven. Je kunt dus ook helse ervaringen doorstaan vanwege je slechte gedrag.
pi_200527107
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 20:40 schreef Tyr80 het volgende:
Wat P8 zegt idd, mantra van de islam vooral.
Ook in de Islam is er een donkere kant (helaas wel), de dag des oordeels he.
pi_200529749
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 20:33 schreef P8 het volgende:
Tot op zekere hoogte kan ik meekomen in zulke relazen, een verbintenis met het universum, alles is 1, etc. Het sluit uit aan bij mijn overtuiging dat wij het universum zijn dat zichzelf probeert te doorgronden.

Maar wat kenmerkend is voor hen die een stroming aanhangen, is de overeenkomst dat dit leven slechter is dan wat ons staat te wachten na de dood. De Hemel, Nirvana, Walhalla, Paradijs, overal liefde en onbeschrijfelijk moois.

Deze gedachtengang is begrijpelijk, maar tegelijk ontzettend destructief. Het legt de verantwoordelijkheid van ons voortbestaan, inclusief alles wat leeft op deze planeet, uit onze eigen handen. Het is een passieve geruststellende leugen dat hoe verkankerd het leven ook is, de gelovige gevrijwaard is van enige inzet ter verbetering/verduurzaming van ons bestaan.
Je slaat de plank compleet mis. Je post legt je onwetendheid betreft religie compleet bloot. Religie leert dat er naast een hemel ook een hel is (een balans), en dat een gelovige ook daarin terecht kan komen als hij/zij tekortschiet in het verrichten van goede daden (verbetering), en dat je volledig voor ál je (slechte) daden verantwoording zal afleggen. Er zijn zoveel teksten in religieuze boeken over goede omgang met je medemens en natuur (die God heeft geschapen) en dat wij als het ware als hoveniers erover zijn aangesteld. Wat echter destructief is, is het idee dat je alleen lichaam bent, materialisme, een consument (iemand die alleen maar eet en poept), waardoor mensen álles uit dit leven willen halen en daardoor zichzelf en natuur vernietigen, er zijn immers geen consequenties na dit leven en "je leeft maar één keer". Ze komen misschien alleen tot inkeer wanneer de gevolgen van hun negatief/destructief gedrag direct vanuit de natuur effect heeft op hun (egoïstische) manier van leven.

[ Bericht 0% gewijzigd door ZoonVan op 24-07-2021 23:44:27 ]
pi_200530120
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 17:40 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]

Dit is geen F&L-vraag, dat hoort thuis in WGR.
Dit gaat over objectieve moraal, dus dat heeft er alles mee te maken.
pi_200530163
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 17:47 schreef Libertarisch het volgende:

[..]

Ik hou niet van incest.
Ik vraag niet of je er wel of niet van houd. Antwoord aub de twee vragen. Nogmaals:

1. Vanwaar heb je deze regel?

2. Hoe denk je over incest tussen twee broers bv, goed of slecht? Is het toegestaan volgens jullie moraal?
pi_200530577
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:54 schreef BookFreak het volgende:Gast, ajb, make some sense of zwijg.

[..]

Dit gaat over objectieve moraal, dus dat heeft er alles mee te maken.
pi_200534866
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:57 schreef BookFreak het volgende:

[..]

Ik vraag niet of je er wel of niet van houd. Antwoord aub de twee vragen. Nogmaals:

1. Vanwaar heb je deze regel?
Google de gulden regel maar eens.

quote:
0s.gif Op zaterdag 24 juli 2021 23:57 schreef BookFreak het volgende:

2. Hoe denk je over incest tussen twee broers bv, goed of slecht? Is het toegestaan volgens jullie moraal?
Zolang je een ander geen schade toebrengt is er niks aan de hand. Dus als 2 boers elkaar willen plezieren is daar in principe niets mis mee.
pi_200534995
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 10:06 schreef Libertarisch het volgende:
Zolang je een ander geen schade toebrengt is er niks aan de hand. Dus als 2 boers elkaar willen plezieren is daar in principe niets mis mee.
Nuff said, bye
pi_200536510
Maar je nicht bezwangeren is natuurlijk wel ethisch verantwoord :’)
Extremistisch gematigd.
pi_200537211
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 11:28 schreef P8 het volgende:
Maar je nicht bezwangeren is natuurlijk wel ethisch verantwoord :’)
Klopt, en geen enkel volk vanaf begin van de mensheid tot 50 jaar terug vond dat raar. Je moet misschien je atheïstisch bril afdoen die geen objectieve moraal (dus moraal) kent. Jij hebt niet eens recht om te zeggen wanneer iets wel of niet goed is.
pi_200537386
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 12:15 schreef BookFreak het volgende:

[..]

Klopt, en geen enkel volk vanaf begin van de mensheid tot 50 jaar terug vond dat raar. Je moet misschien je atheïstisch bril afdoen die geen objectieve moraal (dus moraal) kent. Jij hebt niet eens recht om te zeggen wanneer iets wel of niet goed is.
Dan ben je niet goed op de hoogte van de sociale status van een neef-nichthuwelijk. In de (opgeschreven) geschiedenis van de mensheid is de acceptatie hiervan zeer divers.

Fijn dat je denkt dat ik geen recht heb tot het verkondigen van mijn visie op moraal, maar dan ben je wel keihard aan het spiegelen. Jouw mening mag immers niet afwijken van de interpretatie van de leiders van jouw specifieke tak van de Islam, laat staan van de Koran zelf.
Extremistisch gematigd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')