Daar wordt een Mirai vergeleken met een luxe Tesla Model S.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:45 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
https://www.manners.nl/toyota-mirai-waterstof-tesla-model-s/
Hoe heter des te minder zonnepanelen presteren.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:14 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
In Sahara woestijn is dat geen probleem. En er vaart dagelijks schepen langs de middellandse zee. Het zou daar prima tankplaats voor schepen die op waterstof vaart.
Klopt absoluut. Maar de jaaropbrengst wordt (ondanks dat) richting de evenaar wel beter.quote:Op zondag 18 juli 2021 12:54 schreef halfway het volgende:
[..]
Hoe heter des te minder zonnepanelen presteren.
Een brandstofmotor die 1 op 35 loopt is geen probleem, je moet dan de auto's een stuk lichter en kleiner maken.quote:Op zondag 18 juli 2021 13:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
Laat de ontwikkeling van brandstofmotoren niet over aan niet-europese landen. Ze zijn in China goed in kopieeren, zelfs iets ontwikkelen komt niet voor.
Als er morgen een brandstofmotor te koop komt die 1 op 35 loopt dan is er netto meer winst te halen dan Waterstof of Electrisch.
Toch is de 18650 cell die in een EV zit niet anders dan die van 15 jaar geleden.quote:Op zondag 18 juli 2021 18:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een brandstofmotor die 1 op 35 loopt is geen probleem, je moet dan de auto's een stuk lichter en kleiner maken.
Daar staat tegenover dat dat met een EV ook kan.
Met de huidige combinatie van motoren en auto's is het niet haalbaar gebleken.
Autofabrikanten hebben 135 jaar de tijd gehad om dit te verbeteren, de rek lijkt eruit. Het stokje wordt overgenomen door de EV.
Als voorbeeld: Tesla gebruikt momenteel 18650, 2170 en 4680.quote:Op zondag 18 juli 2021 18:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Toch is de 18650 cell die in een EV zit niet anders dan die van 15 jaar geleden.
Het blijft een doodlopend spoor, je blijft fossiele brandstoffen verstoken.quote:Er worden boute uitspraken gedaan over verbetering in de cell, echter zie je bij de brandstofmotoren sneller ontwikkelingen. Neem de ontwikkeling in de motorolie.
Feit is dat de electrische auto voor het merendeel van de automoblisten geen optie is.quote:Op zondag 18 juli 2021 19:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het blijft een doodlopend spoor, je blijft fossiele brandstoffen verstoken.
Goed punt. Daar zouden ze iets voor moeten uitvinden.quote:Op zondag 18 juli 2021 20:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Feit is dat de electrische auto voor het merendeel van de automoblisten geen optie is.
Want de laadpaal. Er is geen verlengsnoer wat ik even kan uitleggen vanaf 1 hoog.
De fysieke afmeting van een cel is zeker wel innovatie, zeker omdat ze door het grotere formaat warmer werden bij het laden maar daar heeft Tesla enkele oplossingen voor bedacht. Daarnaast zijn ze tabless, kunnen ze met een droog lithium proces gemaakt worden, zonder kobalt, is de productielijn ruim 70% korter, is het waterverbruik drastisch verlaagd en heeft de batterij intern een 5x korter elektrisch pad. Dat noem ik innovatie.quote:Komt er een innovatie bij de brandstofmotor, brandstof, banden en/of motorolie dan heeft het merendeel daar wel direct baat bij. De fysieke afmeting van een cell is nou niet bepaald innovatie.
Het ontwerpen van nieuwe accu's van laboratorium tot productie klaar neemt vaak wel 15 tot 25 jaar in beslag, dus dat is niet zo verbazingwekkend. De accu van morgen is 20 jaar geleden al bedacht.quote:de termen (zoals Solid-State Lithium) die je nu noemt werden in 2006 ook al genoemd.
Het gaat niet gebeuren. Auto's kunnen niet aan de ketting liggen.quote:Op zondag 18 juli 2021 21:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Goed punt. Daar zouden ze iets voor moeten uitvinden.
Wat dacht je van een laadpaal die je bij een parkeerplaats kan plaatsen? Ik ga direct patent aanvragen!
Ik beweer ook nergens dat iedereen z'n eigen toegewezen laadpaal gaat krijgen.quote:Op zondag 18 juli 2021 21:53 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het gaat niet gebeuren. Auto's kunnen niet aan de ketting liggen.
Men eist in mijn omgeving zelfs doodleuk de openbare parkeerplek voor het huis op. zodra jij daar gaat parkeren, krijg je een handgeschreven briefje onder de ruitenwisser of je voortaan elders wilt parkeren.
Ik weet niet wat voor bussen dat zijn, welke merk accu ze hebben, hoe de koeling van de cellen is, hoe ze gelanden en ontladen worden, etc. Ik kijk dan liever naar de statistieken van o.a. Tesla accu's vanaf 2012 en dan zie je (afgezien van enkele uitzonderingen) dat ze het prima volhouden. Ook taxi's met al meer dan 300.000km op de teller.quote:Zoek eerder een innovatie waardoor de cell stabilier blijft. Een probleem wat je na 8 jaar krijgt is dat een accupakket uit balans raakt. de electrische bussen die hier rijden hebben er nu al last van, na amper 4 jaar in bedrijf te zijn.
Explosies zit ik niet zo over in met waterstof (al zullen de tankstations niet in woonwijken gebouwd kunnen worden), dat heb ik dan ook niet genoemd in de OP.quote:dan ben ik toch meer geneigd om waterstof te gaan opperen, alhoewel dat ook zo z'n problemen met zich meebrengt. echter; er werd gedacht dat de waterstoftank onder druk een rijdende bom zou zijn, echter blijkt die theorie een fabel te zijn. het is wel brandbaar, echter alleen bij de juiste verhouding met lucht.
Klinkt als één of andere mislukte aanbesteding. Heb er op gezocht, blijkbaar sturen ze monteurs uit China om er naar te kijken... Dealerschap in de buurt is dan mss toch wat handiger...quote:Op zondag 18 juli 2021 22:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
In Alkmaar rijden sinds 2018 elektrische bussen van het merk 'Build Your Dreams' (BYD), een Chinese fabrikant.
Sinds een half jaar komen deze bussen de remise amper nog uit, de bussen zijn niet betrouwbaar meer.
Exact dezelfde problemen waren er in Januari ook al bij Keolis in Ede met de elektrische bussen.
Inmiddels zijn de aardgas (CNG) bussen weer van stal gehaald om de uitval van de BYD' op te vangen.
Er zijn inmiddels ook al elektrische bussen van VDL in gebruik, deze hebben (nog) geen problemen.
Dank je! Het is een beetje hobby / enthousiasme voor nieuwe techniek in het algemeenquote:Op zondag 18 juli 2021 22:42 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Wat een goed topic TheFreshPrince, genot om te lezen en wat een kennis heb je over de materie!
Lifespan gemiddeld wel goed, al ben je financieel wel aan de beurt als zo'n accu slecht is. Aan de andere kant zal je ook op dat vlak een handel krijgen in gereviseerde accu's waar defecte cellen vervangen zijn en dat hoeft geen enkel probleem te zijn met garanties. Bij hybride auto's bestaat dat ook al, gereviseerde accu-pakketten voor een fractie van de nieuwprijs. Zwakke punten bij de eerste Tesla's waren motoren en met name het differentieel van enkele series (die de krachten niet aankonden). Maar vraag me niet om exacte typen, er is wel wat over te vinden.quote:Kun je iets vertellen over de lifespan van de accu's van de eerste Tesla's? Denk je dat dat t.z.t. naar beneden gaat druppelen richting de occassion kant en dus ook voor een groot gedeelte van de Nederlanders aantrekkelijk wordt? Persoonlijk denk ik namelijk dat daar de ultieme doorbraak zit voor de E.V, het is nu uiteraard al geweldig om mee te maken maar voor het gros nogal onbereikbaar.
Mits je thuis kunt laden. En dat is dus een probleem voor iedereen zonder eigen oprit.quote:Op zondag 18 juli 2021 10:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nogmaals, je vertrekt iedere dag met een volle accu en dus zo'n 320 tot 380km aan range.
quote:Op maandag 19 juli 2021 06:25 schreef JF_ het volgende:
[..]
Mits je thuis kunt laden. En dat is dus een probleem voor iedereen zonder eigen oprit.
quote:Op zondag 18 juli 2021 21:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Goed punt. Daar zouden ze iets voor moeten uitvinden.
Wat dacht je van een laadpaal die je bij een parkeerplaats kan plaatsen? Ik ga direct patent aanvragen!
[..]
Die capaciteit kan je opsplitsen in meerdere factoren:quote:Op maandag 19 juli 2021 09:44 schreef NoComment het volgende:
Ik denk dat elektrisch het wel wint tov van waterstof, maar ik denk ook dat het niet echt realistisch is om te zeggen dat we heel snel overgaan op iedereen 100% elektrisch rijden. De capaciteit van het elektriciteitsnet is gewoon niet groot genoeg. En dan kun je wel meer windmolens en zonnepanelen leggen, maar die auto's hebben gewoon VEEL energie nodig. Energie die in het geval van zonnepanelen vooral overdag opgewerkt wordt, als de meeste auto's niet thuis staan. Als nu echt iedereen alleen nog elektrisch zou kopen hebben we in no-time een probleem en worden bijvoorbeeld laadpalen teruggeregeld om ervoor te zorgen dat het netwerk niet overbelast wordt. En dan kun je dus de situatie krijgen dat je 's ochtends die 300km helemaal niet kunt rijden omdat je accu niet vol is.. Eigenlijk in mindere mate een vergelijkbaar probleem als met watertof, waar de infrastructuur nog helemaal van ontbreekt.
In de wat verderde toekomst zie ik er wel wat in dat de elektriciteitsvoorziening meer gedecentraliseerd wordt, met op ieder huis zonnepanelen en een powerwall bijvorrbeeld. Overdag stroom opwekken en opslaan, 's nachts die stroom gebruiken om de auto('s) op te laden. Dan kan het verschil tussen wat je hebt opgewekt en nodig hebt nog steeds uit het netwerk komen, maar dan loop je niet zo snel tegen de limiet van dat netwerk aan.
EV's zullen dus uiteindelijk in 2045 voor zo'n 16% meer stroomverbruik zorgen.quote:Dan pak je de autoverkopen erbij: er worden jaarlijks zo'n 400 tot 450.000 nieuwe auto's verkocht, dus het zal nog zo'n 15 tot 20 jaar duren voor het hele autopark vervangen is. Laat het 10 jaar zijn als brandstof heel duur wordt, dan heb je het over 2045 dat het overgrote deel elektrisch is. Dat is nog 24 jaar.
Een elektrische auto neemt zo'n 200Wh per kilometer, er zijn 8,7 miljoen auto's in Nederland die gemiddeld 13.000km per jaar afleggen.
13.000km x 0,2kWh x 8.700.000 = 22,62 TWh stroomverbruik per jaar.
Dat betekent dat het stroomverbruik voor heel Nederland tussen nu en 2045 met zo'n 18,9% toeneemt in totaal (puur op basis van EV's).
Daar staat echter tegenover dat het maken van 1 liter brandstof volgens diverse bronnen ongeveer 0,5 tot 1,5kWh stroom kost. Laten we uitgaan van 0,5kWh en een gemiddeld verbruik van 1 op 16 (benzine is onzuiniger, diesel zuiniger) voor het hele autopark.
Dan kom je op (13.000 x 8.700.000) / 16 = 7.068.750.000 liter brandstof x 0,5kWh = 3,53 TWh stroom.
In dat geval zorgen EV's straks netto voor zo'n 15,9% meer stroomverbruik, ofwel 19,09TWh.
https://tweakers.net/reviews/6639/7/van-snelladen-tot-slim-laden-voldoende-laadpalen-voldoende-stroom-is-er-straks-genoeg-stroom.htmlquote:Achttien procent meer stroom
Woordvoerder Jeroen Brouwers van Tennet rekende Tweakers voor hoeveel meer energie nodig is. "Als je ervan uitgaat dat 7 miljoen huishoudens in de toekomst ook 7 miljoen auto's bezitten, zal dat in Nederland leiden tot 21TWh extra stroomverbruik per jaar, gebaseerd op het huidige aantal kilometers. Aangezien er momenteel zo'n 120TWh per jaar wordt verbruikt, komt dat dus neer op bijna 18 procent van het huidige gebruik."
Die berekening is gebaseerd op een gemiddelde van 15.000km per jaar, wat naar boven afgerond is, en een gemiddeld verbruik van 1kWh per 5km. Dat betekent een verbruik van 3000kWh per jaar per auto, wat gelijk is aan het gemiddelde gebruik van een Nederlands huishouden. TenneT verwacht dat dit voor het hoogspanningsnet naar verwachting geen probleem oplevert, maar het belangrijkste knelpunt zal zitten bij de regionale netten en de lokale laadinfrastructuur. Ook is het, voor zowel het hoog- als het laagspanningsnet, van belang dat niet alle auto's tegelijk gaan opladen. Zie de pagina over slim laden. Bovendien is de verwachting dat er nog flink wat ontwikkelingen aankomen, waaronder meer efficiëntie, waardoor je veel verder op een acculading kunt rijden dan nu het geval is. Dat zal betekenen dat mensen niet iedere dag hoeven te laden. Gemiddeld rijden we met een auto slechts 40km per dag.
Zoals genoemd: we rijden niet van het ene op het andere moment elektrisch. Knelpunten zullen aangepakt moeten worden, deels kan dat ook slim door "smart grid charging", thuis- en wijkaccus, vehicle-to-grid, etc.quote:Regionale impact (laagspanningsnetwerk)
De situatie voor het laagspanningsnetwerk is een grotere uitdaging. Als iedereen een elektrische auto heeft en deze massaal om 18.00 uur aan de lader koppelt, ontstaat een enorme piek in de vraag. Los daarvan kunnen er op wijkniveau problemen ontstaan als iedereen tegelijk gaat laden. Enexis heeft berekend dat er bij ongestuurd laden al problemen kunnen ontstaan bij tien elektrische auto’s in één wijk. Dat kan betekenen dat het stroom- en kabelnetwerk in de toekomst moet worden verzwaard.
Onderzoekers van de Universiteit Twente hebben in 2015 in Lochem een stresstest gedaan die de situatie van 2025 moest nabootsen. Twintig bewoners kregen de opdracht een pizza te bakken in een elektrische oven, terwijl de elektrische auto voor de deur stond te laden. Na een uur raakte het netwerk overbelast en viel de stroom gedeeltelijk uit. Volgens Jelle Wils van Alliander was het een extreme stresstest. "Ieder net zou onder deze omstandigheden uitvallen, dat was ook het doel. Maar we hebben er wel veel van kunnen leren, onder meer hoe we de netten veilig kunnen houden door een goede balans te vinden tussen vraag en aanbod."
Hogere energiedichtheid bij gelijke range zal in de praktijk een gewichtsreductie betekenen.quote:Op maandag 19 juli 2021 10:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
Je noemde eerder het punt van auto's lichter maken.
De trend is juist dat auto's groter en zwaarder worden.
Is er iets in het vooruitzicht voor wat betreft lichter maken van accu-technologie?
Beschikbare waterstofauto's:quote:De Audi E-tron heeft 700 kg aan accu-gewicht.
Als het gaat om gewicht dan heeft de waterstofauto weer de voorkeur.
Nee, zeker niet. Ik doel op het opslaan gedurende dal vraag en dat weer afgeven tijdens pieken, ofwel ter stabilisatie van het stroomnetwerk.quote:Op maandag 19 juli 2021 10:35 schreef spectrumanalyser het volgende:
Je doelt nu op de opslag van schone energie middels zonnepanelen en windmolens.
Het opslaan van energie in accu's is juist een heel efficiënt proces. Bij waterstof als opslag zijn de verliezen in totaal zo'n 50%. Accu's halen (inclusief het omzetten van AC naar DC en later weer DC naar AC) een rendement van ongeveer 90%. En omdat je het in de wijk of bij je woning kan inzetten, werk je met korte kabellengtes.quote:Het opslaan van energie naar accu's is een inefficiënt proces. Er zijn plannen geweest met een buurtaccu.
Ik weet natuurlijk niet op wat voor plek ze zo'n accu gepland hadden maar dat kan natuurlijk ook prima veilig uitgevoerd worden. Daarnaast kan je ook andere accu-technieken inzetten, zoals Natrium-Ion zoutwater accu's of in de toekomst solid state.quote:Gezien de angst voor brand is een experiment in onze omgeving vroegtijdig stilgelegd.
Ik zou wel eens een berekening willen zien van hoe groot dat kunstmatige stuwmeer dan moet worden om te concurreren met een accupark als de Hornsdale Power Reserve (150MW / 194MWh).quote:Mooiste (ouderwetse) oplossing is om overdag water van een laag gebied naar een hoog gebied te pompen op de schone energie en dan na zonsondergang een kering open te zetten. Het idee van een waterkrachtcentrale.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |