quote:Code oranje voor Limburg wegens hevige regenbuien
Heerlen - Het KNMI heeft tot donderdagavond voor Zuid-Limburg code oranje afgekondigd in verband met de hevige regenval. Eerder gold nog code geel. Door wolkbreuken kwamen dinsdag in de namiddag veel straten, waaronder snelweg A79, blank te staan. Kelders in de regio Heerlen liepen onder, putdeksels kwamen omhoog.
Het KNMI verwacht tot en met donderdag zware regenval in het zuiden van Limburg, waarbij dagelijks meer dan 75 millimeter regen kan vallen. Tot en met donderdag moet plaatselijk rekening worden gehouden met meer dan 150 millimeter neerslag, aldus de weerdienst. Het KNMI waarschuwt dat schade en gevaar kan ontstaan door de wateroverlast.
Wegen niet meer toegankelijk
De A79 verdwijnt er volledig onder water, zei een woordvoerder van de politie dinsdagnamiddag. Automobilisten kunnen er niet door. „De weg is fysiek niet meer toegankelijk.”
De politie roept automobilisten op de A79 te mijden. De A79 is de snelweg tussen Heerlen en Maastricht. Hevige regenbuien zorgden er voor wateroverlast. Rijkswaterstaat leidt het verkeer richting Heerlen vanaf knooppunt Kruisdonk op de A2 om via de A76. Op de A79 zijn er vanaf Voerendaal omleidingen. „Volg de aanwijzingen en ben niet te eigenwijs, dat kan u duur komen te staan”, waarschuwt de politie op Twitter.
Het KNMI verwacht tot en met donderdag zware regenval in het zuiden van Limburg, waarbij dagelijks meer dan 75 millimeter regen kan vallen. Tot en met donderdag moet plaatselijk rekening worden gehouden met meer dan 150 millimeter neerslag, aldus de weerdienst. Het KNMI waarschuwt dat schade en gevaar kan ontstaan door de wateroverlast.
Wegen niet meer toegankelijk
De A79 verdwijnt er volledig onder water, zei een woordvoerder van de politie dinsdagnamiddag. Automobilisten kunnen er niet door. „De weg is fysiek niet meer toegankelijk.”
De politie roept automobilisten op de A79 te mijden. De A79 is de snelweg tussen Heerlen en Maastricht. Hevige regenbuien zorgden er voor wateroverlast. Rijkswaterstaat leidt het verkeer richting Heerlen vanaf knooppunt Kruisdonk op de A2 om via de A76. Op de A79 zijn er vanaf Voerendaal omleidingen. „Volg de aanwijzingen en ben niet te eigenwijs, dat kan u duur komen te staan”, waarschuwt de politie op Twitter.
Actiecentra ingericht
De brandweer heeft vanwege de regenval vier actiecentra ingericht in Gulpen, Maastricht, Heerlen en Sittard, van waaruit prioriteiten gesteld worden. Levensreddende uitrukken gaan voor het leegpompen van kelders, zei een woordvoerder van de brandweer.
De brandweer heeft drie mensen gered uit de historische Oliemolen in Heerlen. De oude boerderij ligt onder aan een heuvel, van waaruit water kolkend naar beneden stroomde. De Oliemolen kwam daardoor 1,5 meter onder water te staan. Een vrouw die uit de boerderij gered werd, had onderkoelingsverschijnselen.
’Ga niet de weg op’
Dinsdagavond riep de politie mensen op niet meer de weg op te gaan, tenzij dat dringend noodzakelijk is. In Maastricht liep het Emmaplein onder water. In Schin op Geul staan meerdere woningen onder water.
De brandweer heeft het erg druk in de regio Heerlen. Er is sprake van een groot aantal meldingen over onder water gelopen wegen, vollopende kelders en omhoog komende putdeksels, aldus een woordvoerder.
In Kerkrade stortte het dak van een bedrijf in als gevolg van de plensbuien. Ook de gevel raakte daardoor beschadigd. Op dat moment was niemand meer in het bedrijf aanwezig. De werknemers hadden drie minuten voor het instorten het bedrijf verlaten. Niemand raakte gewond.
’Bel alleen 112 in levensbedreigende situaties’
De overlast doet zich vooral voor in Heerlen, Landgraaf en Kerkrade. Talloze straten staan er onder water. Er komen veel meldingen binnen op de meldkamer van de hulpdiensten. De brandweer roept mensen op 112 alleen te bellen in levensbedreigende situaties, en niet bij wateroverlast.
https://www.telegraaf.nl/(...)ns-hevige-regenbuien
quote:Code rood voor regen in provincie Luik, burgemeester Rochefort wil 50 jeugdkampen evacueren
Het onweer waar al dagen voor gewaarschuwd werd, veroorzaakt heel wat wateroverlast. Het KMI kondigde code rood aan voor de provincie luik. Door het noodweer heeft Scouts & Gidsen Vlaanderen woensdag omstreeks 10 uur al twaalf scoutskampen gevacueerd, voornamelijk in de provincie Luik. In het Waalse Rochefort heeft de burgemeester bevolen om alle 50 jeugdkampen te laten evacueren.
Het KMI kondigt de code rood af voor de provincie Luik, omdat er minstens 65 procent kans is dat er over minstens een kwart van de provincie meer dan 100 liter neerslag valt in 24 uur tijd. Dat zegt weerman David Dehenauw op Twitter.
Code rood wil zeggen dat er al veel wateroverlast is in de provincie en dat er nog veel neerslag verwacht wordt, waardoor de problemen nog erger worden, of dat er in kortere tijd extreme neerslag verwacht wordt. Er wordt gevraagd om ‘actie te ondernemen om uzelf, anderen en indien mogelijk uw bezittingen in veiligheid te brengen en de raadgevingen van de bevoegde overheid strikt op te volgen’.
De code rood blijft gelden tot 1 uur in de nacht van woensdag op donderdag, daarna volgen nog enkele uren in code oranje. In de provincies Namen en Luxemburg is momenteel code oranje van kracht. In Vlaanderen geldt code oranje enkele voor de provincie Limburg; de andere provincies kleuren geel en groen op de weerkaart.
Jeugdkampen gevacueerd
Door het noodweer heeft Scouts & Gidsen Vlaanderen woensdag omstreeks 10 uur al twaalf scoutskampen gevacueerd, voornamelijk in de provincie Luik. ‘Het belangrijkste is dat er geen gewonden zijn. De materile schade moet nog opgemeten worden’, zegt Jan Van Reusel, woordvoerder van Scouts & Gidsen Vlaanderen, woensdagochtend.
‘De omstandigheden zijn deze voormiddag overal onder controle en de groepen houden zelf contact met de achterban thuis’, aldus Van Reusel. De scoutsgroepen worden in Luik, waar code rood is afgekondigd, wel geconfronteerd met stijgende waterstanden en rele wateroverlast. ‘Scouts & Gidsen Vlaanderen roept op om hiervoor extra waakzaam te zijn (vooral in Walloni en Limburg) en preventief contact op te nemen met de gastgemeente om een risico-inschatting te maken’, zegt Van Reusel.
De burgemeester van Rochefort, Corine Mullens, wil alle jeugdkampen - een vijftigtal - op het grondgebied van de stad laten evacueren wegens de overvloedige regenval. Dat heeft ze woensdag gezegd. Sinds dinsdagavond werden al drie jeugdkampen gevacueerd op het grondgebied van Rochefort, in de provincie Namen.
‘We verwachten dat de Lesse de komende dagen buiten de oevers zal treden’, aldus burgemeester Mullens. En de jeugdkampen die zich niet nabij het water bevinden, zullen volgens haar ook veranderen in meren door het water dat niet weg kan. ‘Ik heb de jeugddienst opgedragen om in elk kamp langs te gaan en duidelijk te maken dat het beter is te vertrekken. Als ze dat niet willen, zal ik aan de provincie vragen om een decreet af te kondigen. Of ik zal het zelf doen.’
De burgemeester is bereid stadszalen ter beschikking te stellen om de jongeren indien nodig op te vangen, in afwachting dat hun ouders hen komen ophalen.
Wateroverlast
In de Bolderstraat in Riemst moesten dinsdagavond de bewoners de trekkers bovenhalen. Na een kortstondige, maar felle stortregen stond de straat blank. Doordat de riolering het overvloedige water niet meer geslikt kreeg, stroomden de kelders onder.
In Heukelom liepen verschillende woningen onder. De brandweer kwam er handen te kort.
Ook in het naburige Bilzen liepen straten en huizen onder. De brandweer was er dinsdagavond volop bezig met het vullen van zandzakjes. Want het ergste moet hier nog komen, zeggen weersvoorspellers.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210713_97525386
Nee, zodra het over de kade is, kan het op eens heel hard vierkante meters opslokken.quote:Op donderdag 15 juli 2021 21:42 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Inderdaad, dit is meestal bedriegelijk. Bovendien gaan als het water eenmaal daar is gasleidingen schuiven. Ook qua elektriciteit krijg je verrassingen.
Je moet het regionaal bekijken, grensoverschrijdend, dit is 1 Nederland-Duitse-Belgische ramp. Ook Luxemburg en Noord-Frankrijk hebben een aai meegekregen.quote:Op donderdag 15 juli 2021 21:39 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Alleen dan is er eigenlijk nog niet zo heel veel gebeurd.
In het kader van herstel is het ook bijna een onmogelijke taak.quote:Op donderdag 15 juli 2021 21:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
Als ik naar Belgi en Duitsland kijk, is Nederland er nog enigzins genadig vanaf gekomen.
Het lijkt me zo eng dat overal waar je kijkt water is
Dat water komt grotendeels nog deze kant op 😱quote:Op donderdag 15 juli 2021 21:44 schreef Sunshine1982 het volgende:
Als ik naar Belgi en Duitsland kijk, is Nederland er nog enigzins genadig vanaf gekomen.
Het lijkt me zo eng dat overal waar je kijkt water is
geloof tot max 75%quote:Op donderdag 15 juli 2021 21:45 schreef RAVW het volgende:
Ben wel blij voor de mensen dat het tot ramp gebied verklaart is
En dat hier door de meeste schade vergoed gaat worden
Hoe lang voordat het gros hier is? Ik heb werkelijk geen idee.quote:Op donderdag 15 juli 2021 21:47 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dat water komt grotendeels nog deze kant op 😱
alle beetjes helpen zeg ik altijd maarquote:
Voor Belgi kijk ik op hln.bequote:Op donderdag 15 juli 2021 21:49 schreef Mondkapje het volgende:
Weet iemand waar je ook kan lezen hoe het in andere landen ervoor staat?
Dan komt alles goed.quote:
Dit jaquote:Op donderdag 15 juli 2021 21:45 schreef RAVW het volgende:
Ben wel blij voor de mensen dat het tot ramp gebied verklaart is
En dat hier door de meeste schade vergoed gaat worden
https://www.srf.ch/newsquote:Op donderdag 15 juli 2021 21:49 schreef Mondkapje het volgende:
Weet iemand waar je ook kan lezen hoe het in andere landen ervoor staat? Zwitserland ...
Voordat Sittard wat merkt moet de Maas nog 10 meter stijgen. Woon er zelf nog geen halve km vanaf maar hier is het droog. Lager gelegen gebieden in mijn dorp wel ontruimd maar daar ook nog niks.quote:Op donderdag 15 juli 2021 21:51 schreef Ellatjuh het volgende:
Heb vrienden in Sittard wonen😐
Ze hebben nog drogen voeten maar een werkt in Maastricht dus denk dat ze met de boot moet..
https://today.rtl.lu/news/luxembourg/a/1756101.htmlquote:Op donderdag 15 juli 2021 21:49 schreef Mondkapje het volgende:
Weet iemand waar je ook kan lezen hoe het in andere landen ervoor staat? Zwitserland en Luxemburg wil ik graag weten.
dit is een 1x in de 500 jaar eventquote:Op donderdag 15 juli 2021 21:52 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Stel je voor dat ze 20 jaar geleden niet waren begonnen met alle acties om zulke overstromingen te voorkomen. Dan was het nog een veel grotere ramp geweest. Gok erop dat ze hier ook lessen uit trekken om dit in de toekomst te voorkomen.
Ik weet het niet, de 1 zegt 1x in de 100 jaar, jij zegt 1x in de 500 jaar. De klimaatpaniekzaaiers menen dat dit nu de standaard gaat zijn.quote:
daarna is alles verhoogd, verzwaart, dit is dus idd niet genoeg gebleken voor deze superrampquote:Op donderdag 15 juli 2021 21:55 schreef Asschen_sukar het volgende:
[..]
Was het in 1995 niet ook zo'n watersnoodramp?
Neuh.quote:
Eerdere overstromingen in NL vonden plaats in: 838 1014 1042 1134 1163 1164 1170 1196 1212 1214 1219 1220 1221 1248/1249 1277 1280 1282 1287 1288 (I) 1288 (II) 1322 1334 1362 1374 1375 1377 1404 1421 1424 1468 1477quote:Op donderdag 15 juli 2021 21:55 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Ik weet het niet, de 1 zegt 1x in de 100 jaar, jij zegt 1x in de 500 jaar. De klimaatpaniekzaaiers menen dat dit nu de standaard gaat zijn.
Gelukkig maar.quote:Op donderdag 15 juli 2021 21:53 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Voordat Sittard wat merkt moet de Maas nog 10 meter stijgen. Woon er zelf nog geen halve km vanaf maar hier is het droog. Lager gelegen gebieden in mijn dorp wel ontruimd maar daar ook nog niks.
Flikker op met je gewappiequote:Op donderdag 15 juli 2021 21:57 schreef HeatWave het volgende:
Maar het is uiteraard 5 voor 12 volgens de Greta's, never let a good crisis go to waste.
Pardon?quote:
https://www.bd.nl/home/wa(...)toestanden~a5a43d33/quote:Op donderdag 15 juli 2021 21:57 schreef Stoorzendert het volgende:
Worden er verderop de Maas (Brabant) ook nog problemen verwacht? Of hoef ik de lokale zandbakken nog niet te plunderen?
Of je aub terug naar BNW wilt gaan.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:01 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Pardon?
Nee, echt, ex-fucking-cuse me?
Wegens het posten van historische data/feiten?quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:01 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Of je aub terug naar BNW wilt gaan.
Toen kregen we er de vikingen gratis bij.quote:Op donderdag 15 juli 2021 21:57 schreef HeatWave het volgende:
Eerdere overstromingen in NL vonden plaats in: 838
Extreme zomers, lauwe winters en steeds meer overvloedige regenval. Maar meneer wil niet al te woke overkomen (de horror) dus is het allemaal niet zo erg, dit. Gebeurt al jaren en zo.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:01 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Pardon?
Ik zeg nergens dat het niet erg is, de vraag was of het vaker voorgekomen is.....quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:03 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Extreme zomers, lauwe winters en steeds meer overvloedige regenval. Maar meneer wil niet al te woke overkomen (de horror) dus is het allemaal niet zo erg, dit. Gebeurt al jaren en zo.
Ja ja, allemaal heel leuk. En ga nu maar weer terug naar BNW.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:02 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Wegens het posten van historische data/feiten?
How about no....
Uhm ja... natuurlijk is het vaker voorgekomen. Valt alleen een beetje op nu met al die andere ellende zoals voormelde extreme zomers en lauwe winters.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:03 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat het niet erg is, de vraag was of het vaker voorgekomen is.....
Make mequote:Op donderdag 15 juli 2021 22:04 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Ja ja, allemaal heel leuk. En ga nu maar weer terug naar BNW.
[ afbeelding ]
Ook dat zei ik nietquote:Op donderdag 15 juli 2021 22:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm ja... natuurlijk is het vaker voorgekomen. Valt alleen een beetje op nu met al die andere ellende zoals voormelde extreme zomers en lauwe winters.
Niks aan de hand. Gewoon zo doorgaan.
Ok dankquote:Op donderdag 15 juli 2021 22:01 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
https://www.bd.nl/home/wa(...)toestanden~a5a43d33/
Ik woon ook in Brabant.
En ook dat zei ik niet, nette score.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh nee, wacht... het was Greta's plan, dit.
Ja, ik ben misschien ook een beetje "in denial."quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:05 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ok dank![]()
” De Maasdijken in Brabant zijn berekend op 4300 kubieke meter water. ,,
Zojuist werd al wel gesproken over 3600m3/s dus wordt toch kritisch lijkt me.
Hebben we nog centjes daar voor?quote:
Als jij het ook kritisch vind als je een glas drinken inschenkt wel. Dat zit ook voor zo'n 80 a 90% vol. Hetzelfde als straks met de maas in Brabant.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:05 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ok dank![]()
” De Maasdijken in Brabant zijn berekend op 4300 kubieke meter water. ,,
Zojuist werd al wel gesproken over 3600m3/s dus wordt toch kritisch lijkt me.
nadelig voor Roermondquote:https://wver.de/wver-eilm(...)15-07-2021-1830-uhr/
In Duitsland gaan ze gecontroleerd een groot stuwmeer opzetten van wat ik begrijp, maar dit water kan ook naar Nederland gaan.
Is lullig voor iedereen. Wat denk je wat voor een zooi dat geeft, al je spullen kun je weggooien, vocht in de muren waardoor schimmel ontstaat, hout wat gaat rotten. Veel schade heb je jaren later pas last van, jaren 90 al meegemaakt. Je hebt hier ook plekken waar je aan de muren kan zien hoe hoog het water heeft gestaan in de jaren 90, zal achter een paar dagen eens kijken of ik wat foto's kan maken als het water gezakt is. Ga er nu niet in de buurt komen.quote:Op donderdag 15 juli 2021 21:59 schreef Ellatjuh het volgende:
[..]
Gelukkig maar.
Zou lullig voor ze zijn, wonen er pas een jaar, net huis opgeknapt
Ja overstromingen zijn van alle tijden. Maar dat je dat als argument wilt gebruiken tgen klimaatverandering is gewoon niet zo slim. Zeker niet omdat sommige van deze overstromingen een andere oorzaak hebben. Opstuwend zeewater valt niet goed te vergelijken met extreme regenval.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:01 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Pardon?
Vanmorgen werd nog 3000m3/s ingeschat als maximale waarde. Dat ligt nu dus al 20% hoger. Nog eens 20% zou teveel zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:08 schreef Thieske het volgende:
[..]
Als jij het ook kritisch vind als je een glas drinken inschenkt wel. Dat zit ook voor zo'n 80 a 90% vol. Hetzelfde als straks met de maas in Brabant.
Terechte opmerking wel. Maar wilde het toch nog eens gezegd hebben.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:10 schreef Momo het volgende:
Kunnen we het niet gewoon over de wateroverlast van nu hebben? Straks krijg je weer tientallen posts discussie over iets wat gewoon wetenschappelijk vast staat.
Haha, je hebt gelijk hoor. Was een beetje een flauwe post van me.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:11 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Vanmorgen werd nog 3000m3/s ingeschat als maximale waarde. Dat ligt nu dus al 20% hoger. Nog eens 20% zou teveel zijn.
En ik schenk mijn glas altijd met een kop erop
Sluizen waarvan? Van zijrivieren?quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:15 schreef TjjWester het volgende:
Ik zie dat een aantal sluizen in de maas niet volledig open zijn.
Is het niet juist de oplossing om de maas zo snel mogelijk te laten afvloeien??
Niet als het verderop in een trechter terechtkomt denk ik.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:15 schreef TjjWester het volgende:
Ik zie dat een aantal sluizen in de maas niet volledig open zijn.
Is het niet juist de oplossing om de maas zo snel mogelijk te laten afvloeien??
Je moet je niet zo druk maken om iemand die als n van de grootste gekken op FOK! beschouwd wordt joh.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:16 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
ohh, wat is het allemaal erg zegwalgelijk fucking ventje ben toch ook, eerste topic was je aan het glunderen (zal wel "voor de grap" zijn geweest) dat een deel van Nederland dat zich veilig waande ondergelopen is
ga lekker ergens anders lopen trollen, walgelijke fucking kwal![]()
Volgens de waterschappen hier zou het goed moeten gaanquote:Op donderdag 15 juli 2021 22:17 schreef Tegan het volgende:
Bang dat Brabant dit weekend ellende is.
Dit.quote:
Ben benieuwd of de Maasbrug open blijft, anders wordt het morgen weer thuis werken.quote:
Er is alleen een klein detail. We hebben ondertussen miljarden euro's in hogere dijken en extra bescherming gestopt.quote:Op donderdag 15 juli 2021 21:57 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Eerdere overstromingen in NL vonden plaats in: 838 1014 1042 1134 1163 1164 1170 1196 1212 1214 1219 1220 1221 1248/1249 1277 1280 1282 1287 1288 (I) 1288 (II) 1322 1334 1362 1374 1375 1377 1404 1421 1424 1468 1477
Meer recente overstromingen in NL: 1509 1514 1530 1532 1552 1566 1570 1610 1643 1651 1675 1682 1686 1703 1717 1809 1820 1825 1855 1861(I) 1861(II) 1877 1906 1916 1926 1953 1962 1993 1995 2006
Maar het is uiteraard 5 voor 12 volgens de Greta's, never let a good crisis go to waste.
zuyderland heerlen ligt op een heuvel maar de rest van de stad heeft ook aardige wateroverlast. Bij de ggd(ambulancepost) stond het aardig blank.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:25 schreef deedeetee het volgende:
Mooie boel gaat dit worden. Ziekenhuis in Maastricht en dat in Venlo in de problemen. Moet Zuyderland in Geleen en in Heerlen dan alles op gaan vangen ?
Of het genoeg is zal moeten blijken maar hier zie je weer dat waterbeleid en beheer op zich goed geregeld is in Nederlandquote:
Ja een bliksemschicht ook.. maar kan wel vrij verwoestend zijnquote:Op donderdag 15 juli 2021 22:26 schreef havanagila het volgende:
Zo snel als het water komt stroomt het ook weer weg.
Duitse stuwdammen die geopend worden en een overstromende Roer zijn niets uitzonderlijks, maar de hoeveelheden water dan blijkbaar weer wel. Ben benieuwd of het water ook tot in de bebouwde kom gaat komen van het dorp waarin ik opgegroeid ben. Tot nu toe kwam het nooit verder dan de weilanden om het dorp.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:19 schreef myShizzle het volgende:
Nu goed mis
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Afwachten of het vaccinatiecentrum in Venlo geopend blijft, dat ligt nl. direct naast de Maas. In Maastricht is het inmiddels gesloten wegens het hoogwater.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:25 schreef deedeetee het volgende:
Mooie boel gaat dit worden. Ziekenhuis in Maastricht en dat in Venlo in de problemen. Moet Zuyderland in Geleen en in Heerlen dan alles op gaan vangen ?
Wij krijgen sowieso al veel Rijnwater straks dus liever niet ook.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:30 schreef TjjWester het volgende:
Volgens mij is het nu niet mogelijk om de maas te stromen richting de ijssel, dat is een serieus nadeel.
Bij Hatenboer zal het wel overlopen gok ik. Ik moet morgen voor een operatie naar het ziekenhuis in Roermond. Hopelijk weet ik daar te komenquote:Op donderdag 15 juli 2021 22:21 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ben benieuwd of de Maasbrug open blijft, anders wordt het morgen weer thuis werken.
'66, '82, '93 En '95 bv. kwamen ook gewoon door extreme regenval hoor.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:09 schreef ijs_beer het volgende:
[..]
Ja overstromingen zijn van alle tijden. Maar dat je dat als argument wilt gebruiken tgen klimaatverandering is gewoon niet zo slim. Zeker niet omdat sommige van deze overstromingen een andere oorzaak hebben. Opstuwend zeewater valt niet goed te vergelijken met extreme regenval.
Sterkte/succes morgen als het doorgaatquote:Op donderdag 15 juli 2021 22:37 schreef vosss het volgende:
[..]
Bij Hatenboer zal het wel overlopen gok ik. Ik moet morgen voor een operatie naar het ziekenhuis in Roermond. Hopelijk weet ik daar te komen
Hoezo dan?quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:30 schreef TjjWester het volgende:
Volgens mij is het nu niet mogelijk om de maas te stromen richting de ijssel, dat is een serieus nadeel.
Als de stroom uitvalt door al die wateroverlast elders, dan heb je ook een probleem. Heerlen lijkt mij dus geen goed idee. Ook al is er geen direct gevaar voor waterquote:Op donderdag 15 juli 2021 22:28 schreef TjjWester het volgende:
[..]
zuyderland heerlen ligt op een heuvel maar de rest van de stad heeft ook aardige wateroverlast. Bij de ggd(ambulancepost) stond het aardig blank.
Kijk ze verbaasd rondkijken danquote:Op donderdag 15 juli 2021 22:44 schreef tesssssssss het volgende:
Deze eendjes snappen er ook niks meer van.
https://twitter.com/MauriceDeHeus/status/1415738504571719682
Ganzen.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:44 schreef tesssssssss het volgende:
Ja, ik weet eigenlijk niet of het eendjes zijn of ganzen, maar verbaasd zijn ze wel.quote:
Alles onder de Maas tot aan Parijs verandert in een oorlogsgebied vannacht.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:45 schreef Starhopper het volgende:
Nederlandse hulp onderweg naar Luik:
[ twitter ]
Ganzenquote:Op donderdag 15 juli 2021 22:49 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, ik weet eigenlijk niet of het eendjes zijn of ganzen, maar verbaasd zijn ze wel.
Grote vijver ineens.
Meen je niet.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:49 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Ja, ik weet eigenlijk niet of het eendjes zijn of ganzen...
De laatste twee kan ik herinneren, maar toen in de winter. Wat nu gebeurt is heel plotseling, na ene relatief korte tijd van extreme regenval.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:38 schreef AchJa het volgende:
[..]
'66, '82, '93 En '95 bv. kwamen ook gewoon door extreme regenval hoor.
Ik heb geen idee waar en wat dat is of waarom ik het boeiend moet vinden.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:53 schreef Starhopper het volgende:
De Steinbachtalsperre is aan het lekken en kan op ieder moment doorbreken lees ik op Twitter![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Je ziet ze denken: WTFquote:Op donderdag 15 juli 2021 22:44 schreef tesssssssss het volgende:
quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:53 schreef Starhopper het volgende:
De Steinbachtalsperre is aan het lekken en kan op ieder moment doorbreken lees ik op Twitter![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Als ie doorbreekt dan zijn ze de sjaak in Roermondquote:Op donderdag 15 juli 2021 22:57 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik heb geen idee waar en wat dat is of waarom ik het boeiend moet vinden.
Dat is goed nieuws!quote:
quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:40 schreef Dven het volgende:
En altijd van die mensen die denken dat zij wel effe door het water kunnen lopen. Of erdoor heen kunnen rijden. Of whatever. Zucht.
Het zal weinig verrassend zijn wanneer een behoorlijk aantal doden voorkomen had kunnen worden.
https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aV7164v_460svvp9.webm
quote:Ich schwimme auch. Scheisse!
Dan hou je de verkeerde dam in de gaten.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:58 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als ie doorbreekt dan zijn ze de sjaak in Roermond
In '66 en '82 was dat ook het geval. Maar het ging me er meer om dat het niet alleen overstromingen door toedoen van de zee waren.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:56 schreef skrn het volgende:
De laatste twee kan ik herinneren, maar toen in de winter. Wat nu gebeurt is heel plotseling, na ene relatief korte tijd van extreme regenval.
Dat schreef ik dan ook nietquote:Op donderdag 15 juli 2021 23:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
In '66 en '82 was dat ook het geval. Maar het ging me er meer om dat het niet alleen overstromingen door toedoen van de zee waren.
Staat er nog een dam op knappen dan?quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:59 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dan hou je de verkeerde dam in de gaten.
Gewoon de geldprinters overuren laten draaien. Lost hyperinflatie wel weer op.quote:Op donderdag 15 juli 2021 22:08 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hebben we nog centjes daar voor?
Jarenlange bezuinigingen op de minima, delen van de verzorgingsstaat af breken, want het is allemaal zo duur. En sinds vorig jaar zijn ze bakken met geld aan het uitdelen.
Hoe treurig.quote:
Niet dat ik weet. Er is er wel n aan het overstromen, de Urfttalsperre, en die komt uit in het stuwmeer van de Roerdaldam.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:01 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Staat er nog een dam op knappen dan?
Edit: deze? https://nl.wikipedia.org/wiki/Roerdaldam
Arm Nijntjequote:Op donderdag 15 juli 2021 23:04 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Video in de link. Een konijntje op een kussen midden in de Maas wat wordt meegevoerd. Germ![]()
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20210715_96776656
Ja ik zie het idd. Oei. Dit gaat een kettingreactie worden mocht ie knappenquote:Op donderdag 15 juli 2021 23:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Niet dat ik weet. Er is er wel n aan het overstromen, de Urfttalsperre, en die komt uit in het stuwmeer van de Roerdaldam.
Er is geen gevaar zo ver ik kan vinden. Hij is gewoon niet meer hoog genoeg, kan gebeuren.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:06 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja ik zie het idd. Oei. Dit gaat een kettingreactie worden mocht ie knappen![]()
Misschien zijn hele leven opgesloten in een kooi. Dan had hij op dat drijvende kussen de tijd van zijn leven.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:04 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Video in de link. Een konijntje op een kussen midden in de Maas wat wordt meegevoerd. Germ![]()
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20210715_96776656
Maar als hij overstroomt, dan kan er rond de dam toch erosie ontstaan waardoor de dam instabiel gaat worden?quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er is geen gevaar zo ver ik kan vinden. Hij is gewoon niet meer hoog genoeg, kan gebeuren.
Zolang de constructie het maar houdt. We hopen op Duitse degelijkheid.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:07 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Er is geen gevaar zo ver ik kan vinden. Hij is gewoon niet meer hoog genoeg, kan gebeuren.
dat zal wel goed zitten de meeste dingen die voor de oorlog zijn gebouwd bestaan nu nog dus degelijk is het welquote:Op donderdag 15 juli 2021 23:09 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Zolang de constructie het maar houdt. We hopen op Duitse degelijkheid.
quote:
En, en, en gewoon.quote:4. Ligt dit enkel aan klimaatverandering?
Nee, ons land- en riviergebruik speelt ook een rol.
Doet ie al:quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:10 schreef Starhopper het volgende:
De Rurtalsperre gaat ook overlopen lees ik:
Rurtalsperre wird berlaufen
Die Rurtalsperre Schwammenauel wird nach jetzigem Kenntnisstand berlaufen, voraussichtlich zwischen 23 und 24 Uhr. Die Zuflsse zur Rurtalsperre haben sich in den letzten Stunden erfreulich reduziert. Dennoch reichten weder die nach Betriebsplan vorgegebene Abgabemenge von 50 Kubikmeter pro Sekunde, noch die in Abstimmung mit der Bezirksregierung Kln auf 80 Kubikmeter pro Sekunde erhhte Abgabe nicht aus, den berlauf zu verhindern. Nach derzeitiger Einschtzung wird die Abgabemenge ab Staubecken Heimbach durch den berlauf auf ca. 140 m/s ansteigen.https://wver.de/wver-eilm(...)5d-07-2021-1830-uhr/
Klimaatverandering is niet uitgesloten maar er spelen ook andere factoren meequote:
Nee.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Maar als hij overstroomt, dan kan er rond de dam toch erosie ontstaan waardoor de dam instabiel gaat worden?
Rip Roermondquote:Op donderdag 15 juli 2021 23:09 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Zolang de constructie het maar houdt. We hopen op Duitse degelijkheid.
Dat is niet de Rurtalsperrequote:
Ja dat zeg ik...quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:11 schreef Starhopper het volgende:
Klimaatverandering is niet uitgesloten maar er spelen ook andere factoren mee
quote:
Mogelijk evacuatie dus?quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:15 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Nu ook een noodverordening in mijn dorp.
Worden al mensen gevacueerd, in de lagere gebieden. Zelf moet het heel erg stijgen krijg ik er last van. Woon denkelijk op het hoogste punt hier en dan zou het zeker 20 meter moeten stijgen. Is hier maar 500 meter vandaan de Maas, maar is volledig heuvel af.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:16 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Mogelijk evacuatie dus?
Sterkte daar
Waar? Gemeente Susteren?quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:15 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Pfoe, wat een geluk heb je! Al lijkt het mij evengoed een enge situatiequote:Op donderdag 15 juli 2021 23:18 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Worden al mensen gevacueerd, in de lagere gebieden. Zelf moet het heel erg stijgen krijg ik er last van. Woon denkelijk op het hoogste punt hier en dan zou het zeker 20 meter moeten stijgen. Is hier maar 500 meter vandaan de Maas, maar is volledig heuvel af.
Alle FOK!ers leven toch al op zolder, dus zij zullen geen last hebben van de waterpeil.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:17 schreef Starhopper het volgende:
Zijn er FOK!ers in nood? Kunnen we niet een FOK!ers helpen FOK!ers actie starten voor de getroffen FOK!ers?
Stroom kan ook uitvallen he; succes.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:20 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Gemeente Stein, maar die noodverordening is vooral om de ramptoeristen weg te houden.
quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:20 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Gemeente Stein, maar die noodverordening is vooral om de ramptoeristen weg te houden.
Sterkte man. Hopelijk valt het allemaal mee...quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:20 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Het meest veilige punt is de brug van Stein naar Maasmechelen, heb je een mooi overzicht want dat is ongeveer 15 meter boven de Maas. Maar is een snelweg dus gaat moeilijk. Als ik nu moet gaan kijken moet ik dus de heuvel af, door de straatjes en langs de weilanden en ja je bent er echt zo ik blijf er liever even weg.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:25 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Kan je niet een livestream camera op de Maas zetten?![]()
![]()
![]()
Dank, maar voor mij echt geen sterke hoor, anderen kunnen het meer gebruikenquote:Op donderdag 15 juli 2021 23:26 schreef Borisboemboem het volgende:
[..]
Sterkte man. Hopelijk valt het allemaal mee...
Die zijn na het weekend aan de beurt.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:29 schreef Starhopper het volgende:
Hoe gaat het eigenlijk verderop langs de Maas in bijvoorbeeld Brabant??
Neejoh, lekker binnen blijven! Niet in het donker het gevaar opzoeken voor de nieuwsgierigheid van mij/ons!quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:29 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Het meest veilige punt is de brug van Stein naar Maasmechelen, heb je een mooi overzicht want dat is ongeveer 15 meter boven de Maas. Maar is een snelweg dus gaat moeilijk. Als ik nu moet gaan kijken moet ik dus de heuvel af, door de straatjes en langs de weilanden en ja je bent er echt zo ik blijf er liever even weg.
Vanuit waar ik woon staan teveel bomen en ligt de Maas te laag om hem te kunnen zien. Zal morgen of dit weekend sowieso even gaan kijken en dan maak ik wel wat foto's en filmpjes, hoewel de meeste ellende dan hopelijk al voorbij is.
Idem. Heb 20 jaar in Elsloo gewoondquote:Op donderdag 15 juli 2021 23:33 schreef Harvest89 het volgende:
Ik rijd regelmatig over de Maas naar Maasmechelen om te tanken.
Komt wel erg dichtbij nu.
Dat meen je niet.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:15 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
Rond 1m20 zie je die brug in de verte, rechts ervan woon ik. Water moet dus nog heel wat stijgen voordat ik er last van hem, brug moet zelfs 1 a 2 meter onder water staan, maar dan staat 3 kwart van de gemeente Stein/Elsloo onder water.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:31 schreef nattermann het volgende:
Beelden vanuit Elsloo (gemeente Stein) van afgelopen middag
Daar zit het Julianakanaal nog tussen he. En een aardig hoogteverschil.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:34 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat meen je niet.Goede vriend van mijn zoon woont in Stein. Aan die doorgaande weg die langs t winkelcentrum gaat. Dat ligt daar toch hoog genoeg om droog te blijven ?
Dan woont die bij mij in de straat, ik woon daar ook.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:34 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat meen je niet.Goede vriend van mijn zoon woont in Stein. Aan die doorgaande weg die langs t winkelcentrum gaat. Dat ligt daar toch hoog genoeg om droog te blijven ?
ook dat nogquote:
Begrijp ik even niet.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:35 schreef nattermann het volgende:
[..]
Daar zit het Julianakanaal nog tussen he. En een aardig hoogteverschil.
Nee, dat gaat niet gebeuren. Zit aardig hoogteverschil in.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:39 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Begrijp ik even niet.
Gaat het centrum van Stein blank staan of juist niet ?
Gaat volgens mij meer om Berg en Urmond.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:39 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Begrijp ik even niet.
Gaat het centrum van Stein blank staan of juist niet ? Ik ben niet zo goed bekend in Stein.
Pff gelukkig want die vriend heeft het al flink voor zijn kiezen gehad de laatste jaren. Die kan echt geen ellende meer gebruiken.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:40 schreef nattermann het volgende:
[..]
Nee, dat gaat niet gebeuren. Zit aardig hoogteverschil in.
https://nl-nl.topographic-map.com/maps/g3g4/Limburg/quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:39 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Begrijp ik even niet.
Gaat het centrum van Stein blank staan of juist niet ? Ik ben niet zo goed bekend in Stein.
Dat hoorde ik vanmiddag al. Dat gaat nog veel meer ellende geven dan.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:40 schreef Starhopper het volgende:
Stuwdam van Monsin staat ook op knappen:
https://www.gva.be/cnt/dmf20210715_96973050
Centrum van Stein niet, oud Stein misschien wel. Berg aan de Maas denkelijk, meers sowieso als het nog stijgt. Zitten hier flinke hoogteverschillen, op sommige plekken zie je dat goed. Zit op de telefoon en lig al in bed, anders had ik wel even wat foto's gepost van de hoogteverschillen hier.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:39 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Begrijp ik even niet.
Thnx dat is duidelijk.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:42 schreef nattermann het volgende:
[..]
https://nl-nl.topographic-map.com/maps/g3g4/Limburg/
Hier kun je wat specifieker inzoomen op de hoogtes. Duidelijk dat de kerkdorpen rondom de maas gevaar lopen (Meers, Berg, Urmond etc). Eigenlijk alles wat tussen de maas en het Julianakaal ligt loopt groot risico.
Hoezo? Er staat toch geen probleem?quote:
bronquote:Alle Maasgemeenten in Limburg gaan over tot evacuatie
Alle Maasgemeenten in Limburg gaan over tot preventieve evacuaties in overstromingsgevoelige gebieden. Dat bevestigt Limburgs gouverneur Jos Lantmeeters. Het gaat om de gemeenten Maasmechelen, Lanaken, Maaseik, Dilsen- Stokkem en Kinrooi. Alle gemeenten gelegen langs de Maas en het Albertkanaal houden rekening met het "slechtste scenario", waarbij de Maas over de dijken gaat.
Anders ff via Google maps zoeken naar stein, snelweg naar maasmechelen en dan de brug over de Maas. Kijk de foto's maar zie je het verschil. Woningen hier liggen 3 meter hoger dan die brug, Maas ligt 15 meter of zo onder die brug.quote:
Terecht natuurlijk, doen we aan onze kant van de Maas ook en als je op dat filmpje dat je postte zag hoe dicht Kotem achter de dijk lag is het geen overbodige luxe.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:45 schreef nattermann het volgende:
Belgische nieuwssite HLN meldt:
[..]
bron
Dan zullen de evacuaties aan de Nederlandse kant ook wel uitgebreid wordenquote:Op donderdag 15 juli 2021 23:45 schreef nattermann het volgende:
Belgische nieuwssite HLN meldt:
[..]
bron
Absoluut.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:47 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Terecht natuurlijk, doen we aan onze kant van de Maas ook en als je op dat filmpje dat je postte zag hoe dicht Kotem achter de dijk lag is het geen overbodige luxe.
Woont vlak bij de afrit naar de snelweg naar Maasmechelen. En dat is idd een flink hoogte verschil. Niks aan de hand dus. Zit ook met de foon in bed maar kon er niet van slapen. Vond het zo sneu. Ga nu toch maar proberen te slapen. Hoop dat t morgen toch nog meevalt met de overstromingen. Dit gun je echt niemand. Fijn dat jij ook veilig woont.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:46 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Anders ff via Google maps zoeken naar stein, snelweg naar maasmechelen en dan de brug over de Maas. Kijk de foto's maar zie je het verschil. Woningen hier liggen 3 meter hoger dan die brug, Maas ligt 15 meter of zo onder die brug.
Zit op de telefoon anders had ik ff gelinkt.
Dat is 3 uur oud nieuws en je brengt het als iets nieuws.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:40 schreef Starhopper het volgende:
Stuwdam van Monsin staat ook op knappen:
https://www.gva.be/cnt/dmf20210715_96973050
Dan wonen we vlak bij elkaar.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:51 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Woont vlak bij de afrit naar de snelweg naar Maasmechelen. En dat is idd een flink hoogte verschil. Niks aan de hand dus. Zit ook met de foon in bed maar kon er niet van slapen. Vond het zo sneu. Ga nu toch maar proberen te slapen. Hoop dat t morgen toch nog meevalt met de overstromingen. Dit gun je echt niemand. Fijn dat jij ook veilig woont.
Ik zag hem op twitter. Bericht is van 21:00 idd. Sorry.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:53 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is 3 uur oud nieuws en je brengt het als iets nieuws.
Maasmechelen en t Albertkanaal. Oiii daar ook al ellende. Ik ga toch maar proberen te slapen. Trusten.quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:55 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Dan wonen we vlak bij elkaar.![]()
Leef ook mee met de mensen die er wel last van hebben. Ellende van de jaren 90 staat me nog goed bij. Wij hebben geluk want wonen echt hoog genoeg om er geen last van te hebben. Nja truste
Dan zal Lanaken ook wel de Sjaak worden....quote:Op donderdag 15 juli 2021 23:57 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Maasmechelen en t Albertkanaal. Oiii daar ook al ellende. Ik ga toch maar proberen te slapen. Trusten.
https://nlalarm.app/alerts/e4e077ddfaquote:Inwoners van de gemeente Meerssen in het gebied, ten westen van de Maastrichterlaan, Pletstraat, Pasweg, Brommelen en Westbroek en de straten Iepenlaan, Beukenlaan en Weerterstraat worden dringend verzocht hun huis te verlaten. De verwachting is dat dit gebied meer water te verwerken krijgt. Kijk op Meerssen.nl/wateroverlast voor een plaatje van het exacte gebied. Zoek onderdak buiten dit aangegeven gebied of meld je bij gemeenschapshuis De Stip. Vanaf de ijssalon in Brommelen en de Jan Linders in Bunde rijdt een bus naar De Stip.
Dat hadden ze beter aan het begin van de avond kunnen doen. De nacht maakt het evacueren er niet makkelijker opquote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:07 schreef RAVW het volgende:
maar is het niet verstandig om iedereen in het gebied of mogelijk gebied al weg te halen ?
want je moet er toch niet aan denken dat mensen nu liggen te slapen en die dammen breken
quote:
ze zullen geen lantarens hebben , ivm geen stroom dus dat word ook nog een dingetjequote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:08 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat hadden ze beter aan het begin van de avond kunnen doen. De nacht maakt het evacueren er niet makkelijker op
LET OP EIFEL De Rurtalsperre wordt om het uur overspoeld. Bewoners van de Rur in de volgende plaatsen moeten, indien mogelijk, de kelder en de begane grond verlaten en waardevolle spullen veilig stellen: Heimbach, Kreuzbach, Hrtgenwald, Nideggen, Kreuzau, Jlichquote:
Wat is BNW aan een liedjequote:
die gaan het dus gecontroleerd de druk er afgooien en proberen om de schade beperkt te houdenquote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:16 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
LET OP EIFEL De Rurtalsperre wordt om het uur overspoeld. Bewoners van de Rur in de volgende plaatsen moeten, indien mogelijk, de kelder en de begane grond verlaten en waardevolle spullen veilig stellen: Heimbach, Kreuzbach, Hrtgenwald, Nideggen, Kreuzau, Jlich
Spreekt iemand goed Duits? Wat bedoelen ze met om het uur overspoeld?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:16 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
LET OP EIFEL De Rurtalsperre wordt om het uur overspoeld. Bewoners van de Rur in de volgende plaatsen moeten, indien mogelijk, de kelder en de begane grond verlaten en waardevolle spullen veilig stellen: Heimbach, Kreuzbach, Hrtgenwald, Nideggen, Kreuzau, Jlich
Zie hierbovenquote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Spreekt iemand goed Duits? Wat bedoelen ze met om het uur overspoeld?
Over het uur.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
quote:
Dus elk uur laten ze een stoot water los als ik het goed begrijp?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:18 schreef RAVW het volgende:
[..]
die gaan het dus gecontroleerd de druk er afgooien en proberen om de schade beperkt te houden
Anders wordt de druk op de dam te groot en dan.....quote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:20 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dus elk uur laten ze een stoot water los als ik het goed begrijp?
Ja, is een dam.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:20 schreef Starhopper het volgende:
[..]
‘Zur Stunde’ is ‘ op het moment’.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
ja voor zo ver ik het begrijpt welquote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:20 schreef Starhopper het volgende:
[..]
En de post boven je spreekt dit tegenquote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:23 schreef RAVW het volgende:
[..]
ja voor zo ver ik het begrijpt wel
ze ze laten dus elke uur , een hoeveelheid water los en dan gooien ze de boel dicht tot weer een uur voorbij is en dan geven ze weer wat water de vrijheid
beter 100.000 kub elke uur .. dan 800.000 kub in een keer als het fout gaat om maar een voorbeeld te noemen
nee ze gaan het dus in delen doen ... om de druk er af te gooienquote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
En de post boven je spreekt dit tegen
poeh, dat is een kutte timingquote:Op donderdag 15 juli 2021 22:37 schreef vosss het volgende:
[..]
Bij Hatenboer zal het wel overlopen gok ik. Ik moet morgen voor een operatie naar het ziekenhuis in Roermond. Hopelijk weet ik daar te komen
HLN Liveblogquote:00:27
Overstroming Albertkanaal nabij
De kans is reel dat het Albertkanaal in de loop van de nacht overstroomt. Gemeente Riemst heeft de inwoners van Kanne die vlakbij het kanaal wonen, al verwittigt. Ook de bedrijven aan het Genkse industrieterrein dat langs het kanaal ligt, volgen de situatie op de voet.
Om te anticiperen op een mogelijke, lokale overstroming van het Albertkanaal namen stad Genk en gemeente Zutendaal een aantal preventieve maatregelen.
Sterke vangrail.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:33 schreef RAVW het volgende:
deze al langs gekomen
https://twitter.com/KoosSluiter/status/1415772953690660867?s=20
Waarom tweeten die Duitsers niet gewoon in t Nederlands?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:35 schreef Jojoke het volgende:
In Duitsland is er iets gebeurd.
[ twitter ]
als de Duitsers in de jaren 40 beter hun best hadden gedaan hadden wij nu ook Duits gepraatquote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:37 schreef xzaz het volgende:
[..]
Waarom tweeten die Duitsers niet gewoon in t Nederlands?
Of in normaal Duits wat google translate begrijpt.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:37 schreef xzaz het volgende:
[..]
Binnen het uur wordt daarmee bedoeld.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:18 schreef Starhopper het volgende:
[..]
‘Zur Stunde’ is volgens mij ‘op dit moment’.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Binnen het uur wordt daarmee bedoeld.
ja dat is zeker een dingetje van Googlequote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:38 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Of in normaal Duits wat google translate begrijpt.
In deze context wel. De dam overspoeld en de golf zal binnen 3 uur in Obermaubach zijn enz enzquote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:41 schreef Lienekien het volgende:
[..]
‘Zur Stunde’ is volgens mij ‘op dit moment’.
Ja, vervelend. Ik denk dat er in Duitsland iets aan het lekken is en dat we er over een paar uur last van gaan krijgen.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:37 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat is zo'n spreekwoord ook 'trap den duvel niet op zijn staart'quote:
Ik ook niet. Ik zou het ook niet doen overigens. Dan regelde ik wel een taxi en/of hotel.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:25 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Heel kut om dan te moeten slapen op een bedje in een gymzaal. Ik zou echt niet kunnen slapen daar, en nee dat ligt dan niet eens aan het flutbedje
Ja klopt hahaha, dialecten hebben ze vaak erge moeite mee.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:41 schreef RAVW het volgende:
[..]
ja dat is zeker een dingetje van Google
mijn vriendin komt van Lat America ...Dom Rep
moet je hun schrijven eens door Google heen halen .. die snap echt niet wat je aan het schrijven ben
maar doe je gewoon Spaans uit Europa dan is het makkelijk te vertalen
Vaak gaat Portugees dan wel weer wat beter , maar Google blijft zijn keuren houden
Ook zo'n leuke "Gaat u weg". Ja, waarheen dan?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 01:00 schreef THEFXR het volgende:
Oproep aan deel van Bunde om te evacueren
De gemeente Meerssen roept een deel van de inwoners van het dorp Bunde op om te vertrekken. De dringende oproep geldt voor het gebied ten noorden van de Geul en ten oosten van het Julianakanaal. Het gaat om ongeveer 2300 mensen, meldt de Veiligheidsregio op L1. De Geul kan het water niet meer afvoeren omdat het water in de Maas blijft stijgen. Delen van Meerssen zijn nu al overstroomd.
ik krijg gelijk zo gedachten als iemand dat vraagt van en dan ga jij me huis leeg roven .. geef dan wel als antwoord er valt niets te halen ....quote:Op vrijdag 16 juli 2021 01:03 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ook zo'n leuke "Gaat u weg". Ja, waarheen dan?
Allebei is wel verstandig, in een taxi slapen is ook niet allesquote:Op vrijdag 16 juli 2021 00:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik zou het ook niet doen overigens. Dan regelde ik wel een taxi en/of hotel.
dat stuk waar je nog die bomen uit het water ziet komen wandel ik graagquote:
sterktequote:Op vrijdag 16 juli 2021 02:02 schreef Lenny77 het volgende:
Wij zijn ook gevacueerd..
Hopelijk voor niets en zo wel: hopelijk blijft er iets over van het huis
Dankjewelquote:Op vrijdag 16 juli 2021 02:08 schreef RAVW het volgende:
[..]
sterkte
en hopelijk gaat alles meevallen
Sterkte, wat een rotsituatiequote:Op vrijdag 16 juli 2021 02:02 schreef Lenny77 het volgende:
Dankje!quote:
Het is ook wel een ramptoerist inderdaad hij had beter schrijver kunnen worden dan bij de reddingsbrigade kunnen gaan.quote:
Kan me niet herinneren dat die in 93 en 95 gesloten isquote:Op donderdag 15 juli 2021 22:21 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ben benieuwd of de Maasbrug open blijft, anders wordt het morgen weer thuis werken.
Sterktequote:Op vrijdag 16 juli 2021 02:02 schreef Lenny77 het volgende:
Sterktequote:Op vrijdag 16 juli 2021 02:02 schreef Lenny77 het volgende:
Gewoon alle huizen die we dan toch in uiterwaarden willen bouwen op palen bouwen dat het water er onderdoor kan stromen. In Valkenburg de geul flink uitdiepen en kanalen maken dan kunnen ze daar een soort Veneti aan de geul van maken.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 07:11 schreef Starhopper het volgende:
Echt heavy shit dit. We moeten echt wat gaan doen aan de waterafvoer. Dit gaat vaker gebeuren met de klimaatverandering
Als ik het nieuws zo lees is het meegevallen vannacht, maar zie je update graag komen. Hopelijk alles in orde.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 02:02 schreef Lenny77 het volgende:
quote:Op vrijdag 16 juli 2021 07:52 schreef vosss het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)er-in-duitsland.html
Zeker 80 doden en nog honderden mensen vermist in Duitsland
81 doden in Duitsland hoorde ik op het Duitsr nieuws. En nog veel mensen vermist. Merkel, op bezoek in Amerika, gezeten naast Biden, sprak de Duitse bevolking in het Duits toe.quote:
Meer als 500 vermisten las ik ergens, allemaal uit een en hetzelfde dorp. Maar niet meteen een reden om te vrezen voor het ergste, er is daar gewoon geen communicatie meer mogelijk, alle netwerken zijn uitgevallen.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 07:52 schreef vosss het volgende:
https://www.nu.nl/buitenl(...)er-in-duitsland.html
Zeker 80 doden en nog honderden mensen vermist in Duitsland
Het is de schuld van haarpquote:Op vrijdag 16 juli 2021 06:38 schreef einzeinz het volgende:
Van die wappies die nu lopen roepen dat het de schuld is van de klimaatopwarming
Get a life jongens!
Overstromingen zijn er altijd geweest en wat het klimaat ook doet. Om de 50 jaar is er eens een grotere zoals deze!
1300 vermisten in 1 dorp. Velen zullen waarschijnlijk wel veilig zijn inderdaad, maar ongetwijfeld een flink aantal ook nog niet.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 07:54 schreef Hathor het volgende:
[..]
Meer als 500 vermisten las ik ergens, allemaal uit een en hetzelfde dorp. Maar niet meteen een reden om te vrezen voor het ergste, er is daar gewoon geen communicatie meer mogelijk, alle netwerken zijn uitgevallen.
Roermond is pas later vandaag aan de beurt qua piek.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 08:00 schreef StateOfMind het volgende:
Het is vannacht in Maastricht/Roermond ed dus meegevallen begrijp ik?
quote:Op vrijdag 16 juli 2021 08:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Roermond is pas later vandaag aan de beurt qua piek.
Was net op het journaal, piek wordt daar rond 10-11 uur verwacht.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 08:02 schreef vosss het volgende:
[..]
Roermond is pas later vandaag aan de beurt qua piek.
Ik ben natuurlijk niet thuis maar zo te horen is er niets over de tweede dijk gekomen. De huizen staan nog droog.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 07:44 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Als ik het nieuws zo lees is het meegevallen vannacht, maar zie je update graag komen. Hopelijk alles in orde.
Ik hoop met je mee dat het droog blijft.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 08:10 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ik ben natuurlijk niet thuis maar zo te horen is er niets over de tweede dijk gekomen. De huizen staan nog droog.
Op het extra nieuws zeggen ze dat het nog 24u kritiek is: of de dijken het gaan houden en of die dam in Luik het gaan houden.
Ik ga seffens toch proberen terug te gaan. Ik heb mijn 'niet meeneembare' dieren boven gezet voor het geval van overstroming en ze zitten eigenlijk te krap. De honden had ik wel mee.
Paarden.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 08:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik hoop met je mee dat het droog blijft.
Waar moet ik aan denken bij niet meeneembare dieren? Goudvissen of wat?
Schoonmoeder?quote:Op vrijdag 16 juli 2021 08:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat sommigen paarden in de gang hebben staan is tot daar aan toe.quote:
Degoes en papegaai + parkiet.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 08:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat is alleen doordat het telefoonnetwerk is uitgevallen en ze die mensen niet kunnen bereikenquote:
Het kost water 10 uur van Maastricht naar Roermond te komen en ze hebben in Maastricht net de piek gehad.quote:Op vrijdag 16 juli 2021 08:08 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Was net op het journaal, piek wordt daar rond 10-11 uur verwacht.
Terwijl je toch gevoelsmatig zou verwachten dat dat een stuk sneller zou gaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |