Bron: NOS.nlquote:Peter R. de Vries is na de aanslag van vorige week dinsdag overleden. Dat meldt RTL Nieuws op basis van zijn familie. Hij is in het bijzijn van zijn familieleden overleden. Hij was 64 jaar.
"Peter heeft geknokt tot het einde, maar heeft de strijd niet kunnen winnen", schrijven zijn nabestaanden in een verklaring. "We zijn onnoemelijk trots op hem en tegelijkertijd ontroostbaar."
De nabestaanden vragen rust om het overlijden te verwerken. Informatie over wanneer er afscheid zal worden genomen van De Vries zal volgen als er een beslissing over is genomen.
Aanslag op misdaadverslaggever Peter R. de Vriesquote:De politie kreeg dinsdag rond 19.30 uur een melding van een schietpartij in de Lange Leidsedwarsstraat in Amsterdam. Hoewel het enige tijd duurde voor de politie bevestigde dat het slachtoffer De Vries is, circuleerden kort na het incident al videobeelden waarop hij zwaargewond te zien is.
De bekende misdaadjournalist was die avond te gast in het televisieprogramma RTL Boulevard, dat in een gebouw op de hoek van de straat wordt opgenomen. Na de opnames werd hij onder vuur genomen.
Verschillende getuigen verklaarden meerdere schoten te hebben gehoord. De Vries was van dichtbij neergeschoten en zou daarbij in zijn hoofd zijn geraakt.
De politie startte direct een grootschalig onderzoek en bevestigde ongeveer anderhalf uur na de schietpartij dat het daadwerkelijk om De Vries gaat. "Hij is met spoed overgebracht naar het ziekenhuis en vecht daar momenteel voor zijn leven", werd meegedeeld via Twitter.
Direct na de schietpartij verspreidde de politie het signalement van de dader: een lichtgetinte man met een tenger postuur, groene jas en zwarte pet. De politie liet weten op zoek te zijn naar zeker één, maar mogelijk meerdere verdachten.
Tijdens een ingelaste persconferentie later op de avond maakte de politie bekend in totaal drie aanhoudingen te hebben verricht. Twee verdachten, onder wie de vermoedelijke schutter, werden in de mogelijke vluchtauto aangehouden op de A4 bij Leidschendam. De derde aanhouding verrichte de politie in het Amsterdamse stadsdeel Oost. Deze man zou voldoen aan het eerder verspreidde signalement. Wat zijn betrokkenheid bij de schietpartij is geweest, wordt nog onderzocht.
Of De Vries extra beveiliging kreeg ten tijde van het incident, wilde de politie niet zeggen. De Vries staat onder meer de kroongetuige in het zwaarbeveiligde Marengo-proces bij. Volgens collega Kees van der Spek werd De Vries echter niet beveiligd, omdat hij dit zelf niet wilde. "We hadden het er weleens over, maar Peter zei: 'Ik kan er niet zo heel veel tegen doen'", zei Van der Spek. "Als er rechts politie is en links ook, dan kun je alsnog van voren worden beschoten."
De 64-jarige misdaadverslaggever ligt nog altijd in zorgelijke toestand in het ziekenhuis. Vanuit meerdere hoeken werd verslagen gereageerd op de aanslag. Demissionair premier Mark Rutte noemde het "een aanslag op de vrije journalistiek". "Een zwarte dag", reageerde demissionair minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid).
We weten nog niet wat het motief voor de aanslag op De Vries is geweest. Het politieonderzoek is nog in volle gang.
https://www.politie.nl/ni(...)ter-r.-de-vries.htmlquote:Op de A4 ter hoogte van de afrit Leidschendam hield een arrestatieteam twee mannen aan die worden verdacht van directe betrokkenheid bij het schietincident. Het gaat om een 35-jarige man met de Poolse nationaliteit woonachtig in Maurik en een 21-jarige man woonachtig in Rotterdam. De twee verdachten zitten in volledige beperkingen en worden vrijdag voorgeleid aan de rechter-commissaris. Gedurende de avond en nacht zijn huiszoekingen verricht in Tiel, Maurik en Rotterdam. Daar zijn verschillende gegevensdragers en munitie in beslag genomen.
De politie hield in Amsterdam nog een derde verdachte aan, een 18-jarige Amsterdammer. Hij is vandaag heengezonden en is geen verdachte meer in dit onderzoek.
quote:Let op: GEEN! lugubere/bloedige foto's of filmpjes posten van dit of enig ander gerelateerd onderwerp.
Dank voor uw medewerking & begrip @Danny
Geen afbeeldingen en video's van het slachtoffer, potentiele daders, verdachten e.d. aub.
quote:Op maandag 7 januari 2019 15:14 schreef Za het volgende:
De Vries is een prachtkerel, de parel van de Nederlandse tv.
quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:36 schreef Za het volgende:
Verschrikkelijk.
Vaak hebben mensen achteraf mooie woorden, om daar niet aan mee te doen wil ik graag een welgemeende post van mezelf quoten uit 2019:
[..]
Voor een mensenleven.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:35 schreef SOG het volgende:
[..]
150k das 4 jaar full time schilder zijn ofzovind het echt een schijntje
Nou nee hoor, ook in de EBI kan een bewaker lekken, of ander personeel, of hij heeft een telefoontje. Het is niet zo waterdicht.En dat kan het ook nooit zijn.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:36 schreef Confetti het volgende:
Zij is voor Taghi de enige manier om contact met de buitenwereld te krijgen.
Mij lukt het dat de communicatie tussen bewaker en gevangene nooit vertrouwelijk en onder vier ogen kan plaatsvinden. Een telefoon geloof ik al helemaal niet in, niet in zo'n gevangenis.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:37 schreef PS. het volgende:
[..]
Nou nee hoor, ook in de EBI kan een bewaker lekken, of ander personeel, of hij heeft een telefoontje. Het is niet zo waterdicht.En dat kan het ook nooit zijn.
Je kan ook overdrijven hequote:Op donderdag 15 juli 2021 15:36 schreef Za het volgende:
Verschrikkelijk.
Vaak hebben mensen achteraf mooie woorden, om daar niet aan mee te doen wil ik graag een welgemeende post van mezelf quoten uit 2019:
[..]
Dat hoef je niet te denken, dat is gewoon zo. Bovendien, als ie gewoon een spuitje krijgt (en die pool ook, want die hielp gewoon mee met de moordaanslag) dan schrikt dat wellicht ook wat meer af. Volkert v.d Graaf had ook een spuitje moeten krijgen vind ik. Iedereen die willens en wetens iemand vermoord, of bewezen meewerkt aan de moord, mag van mij de doodstraf krijgen. Maar vooral nu, met die Mocro maffia, die echt helemaal nergens voor terug deinzen, ben ik helemaal voor de doodstraf.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:33 schreef TheVulture het volgende: [..] Ik ben eigenlijk tegen de doodstraf, maar je zou bijna gaan denken dat de wereld er beter mee af is als dit soort figuren wel gewoon een spuitje krijgen. Als je ziet wat het kost aan beveiliging, bewaking en risicomaatregelen om zo'n kerel in Vught op te bergen en hij wellicht toch nog aan de touwtjes kan trekken of inspiratie genoeg is om dit soort daden te plegen....
Dit. Iedereen die drugs gebruikt houdt dit soort criminaliteit in stand.quote:Op donderdag 15 juli 2021 14:30 schreef Ed1234 het volgende:
Ik vraag me overigens af of iedereen die nu nog een pilletje of een snuifje neemt op een feestje, en denkt dat dat onschuldig is, beseft dat je daarmee dit soort misdaad aantrekt en in stand houd. Naast je eigen gezondheid verziek je ook de veiligheid in de maatschappij.
Dan had Lucia de B. nu voor niets onder de grond gelegenquote:Op donderdag 15 juli 2021 15:42 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Dat hoef je niet te denken, dat is gewoon zo. Bovendien, als ie gewoon een spuitje krijgt (en die pool ook, want die hielp gewoon mee met de moordaanslag) dan schrikt dat wellicht ook wat meer af. Volkert v.d Graaf had ook een spuitje moeten krijgen vind ik. Iedereen die willens en wetens iemand vermoord, of bewezen meewerkt aan de moord, mag van mij de doodstraf krijgen. Maar vooral nu, met die Mocro maffia, die echt helemaal nergens voor terug deinzen, ben ik helemaal voor de doodstraf.
Dat heeft nog nooit iemand afgeschrikt getuige de moord cijfers in de VS.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:42 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Dat hoef je niet te denken, dat is gewoon zo. Bovendien, als ie gewoon een spuitje krijgt (en die pool ook, want die hielp gewoon mee met de moordaanslag) dan schrikt dat wellicht ook wat meer af. Volkert v.d Graaf had ook een spuitje moeten krijgen vind ik. Iedereen die willens en wetens iemand vermoord, of bewezen meewerkt aan de moord, mag van mij de doodstraf krijgen. Maar vooral nu, met die Mocro maffia, die echt helemaal nergens voor terug deinzen, ben ik helemaal voor de doodstraf.
Dit werd overigens bestreden door Peter zelfquote:Op donderdag 15 juli 2021 15:42 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Dit. Iedereen die drugs gebruikt houdt dit soort criminaliteit in stand.
Ik deel je mening.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:42 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
Het gebruiken van harddrugs houdt het circuit wat uit dergelijke criminelen bestaat in stand, het is niet moeilijker dan dat.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:43 schreef Ed1234 het volgende:
Ik heb geen idee hoe ik uit een vorig deel kan quoten maar om nog te reageren op de post van Nielsch:
“je kan dit wel roepen, maar met name het gebruik van xtc (en tegenwoordig ook andere drugs zoals keta, speed en coke) is onder (grote) delen van diverse generaties al zo enorm ingeburgerd en gemeengoed dat je er niet gaat komen met zo'n betweterig opgeheven vingertje (politici proberen dat al jaren tevergeefs en er is nog nooit minder om gebruikt).
nu verwacht ik niet dat volledige legalisering het probleem (direct) gaat oplossen maar het 50 jaar oude beleid van verbieden en heel hard 'dat moet je echt niet doen roepen!' faalt al decennialang gruwelijk en geen politicus die daar verantwoordelijkheid voor neemt. ze staan zo enorm af van de werkelijkheid dat het haast stuitend is. veel politici schotelen je zelfs nog voor dat je sowieso als kansloze dakloze heroinejunk achter het station gaat eindigen als je een keer een pilletje neemt. alleen die naïviteit al is echt om te janken.”
Dat het huidige beleid niet voldoende is dat lijkt me duidelijk. Of het strenger of juist minder streng met legaliseren als optie moet laat ik even in het midden. Dat haalt naar mijn mening niet weg dat er ook een verantwoordelijkheid ligt bij de gebruiker. Met het roken van een sigaret heb je uiteindelijk alleen jezelf. Maar met het gebruik van harddrugs (wat op dit moment niet gelegaliseerd is) zorg je ervoor dat de zware drugscriminalilteit een afzetmarkt houd. Dat kan betweterig over komen, ik vind het te simpel om te denken dat je lijntje coke zo onschuldig is omdat iedereen het doet.
Uiteraard als iedereen stopt met drugs dan blijven de criminelen. Alleen gaan ze dan in suiker handelen.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:44 schreef ChevyCaprice het volgende:
Dit. Iedereen die drugs gebruikt houdt dit soort criminaliteit in stand.
Dit werd overigens bestreden door Peter zelf
Bijkomende schade. Het aantal doden dat is gevallen doordat we moordenaars ooit weer hebben vrijgelaten is vele malen groter. Dat is ook onverteerbaar. Misschien nog wel meer.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:45 schreef An_0_Niem het volgende:
[..]
Ik deel je mening.
Groot nadeel is natuurlijk wel dat ook een onschuldig iemand de doodstraf kan krijgen.
quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:40 schreef Confetti het volgende:
[..]
Mij lukt het dat de communicatie tussen bewaker en gevangene nooit vertrouwelijk en onder vier ogen kan plaatsvinden. Een telefoon geloof ik al helemaal niet in, niet in zo'n gevangenis.
Zij is het enige potentiele lek in Vught en daarom een mogelijk gevaar voor de openbare orde waar je je ogen niet voor moet sluiten onder het mom van vertrouwelijkheid.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)ordaanslag-op-zussenquote:NIEUWSUUR • BINNENLAND • 10-05-2016, 20:07
'Holleeder plande moordaanslag op zussen'
ANP
Het OM verdenkt Willem Holleeder ervan dat hij zijn zussen Astrid en Sonja wilde laten vermoorden. Zo zou hij hebben willen voorkomen dat ze meer belastende verklaringen tegen hem zouden afleggen.
Ook zou hij journalist en programmamaker Peter R. de Vries uit de weg hebben willen ruimen. Hij zou daar in de laatste maanden van vorig jaar in de extra beveiligde inrichting (EBI) in Vught plannen voor hebben gemaakt.
Hoe is het mogelijk dat Holleeder in de zwaarbeveiligde gevangenis meerdere moorden kon voorbereiden? In Nieuwsuur is Jan van den Brand, oud-gevangenisdirecteur en lid van de raad voor de strafrechttoepassing, te gast.
BEKIJK OOK
Een moord bestellen vanuit de EBI, kan dat?
9:00
'Holleeder plande moordaanslag op zussen'
De beschuldiging kwam vanochtend ter sprake tijdens een pro-formazitting in een zaak tegen Holleeder. Hij is op 11 april in zijn cel aangehouden voor een "poging tot uitlokking van liquidaties".
Astrid en Sonja Holleeder en Sandra den Hartog hebben belastende verklaringen tegen hun broer afgelegd in de liquidatiezaak waarvoor hij terechtstaat.
Afluisteren
Holleeder zelf ontkent dat hij zijn zussen iets aan wil doen. "Op het moment dat er met mijn zusters iets gebeurt, zal u mij daar verantwoordelijk voor houden. Het is absoluut niet in mijn belang dat er iets met hen gebeurt." Hij voegde eraan toe dat hij ook niet wil dat er iets met ex-vriendin Sandra den Hartog en Peter R. de Vries gebeurt.
Het OM kwam het plan op het spoor door het afluisteren van een telefoongesprek. Een Antilliaanse medegedetineerde die door Holleeder was benaderd, is een aantal malen verhoord.
"Holleeder zocht een huurmoordenaar en ik moest een nummer bellen", zei hij. Ook zei hij dat Holleeder een aanbetaling van 5000 euro had gedaan en meer geld in het vooruitzicht had gesteld als zijn plannen daadwerkelijk waren uitgevoerd. Holleeder zou bereid zijn geweest om 70.000 euro per aanslag te betalen.
dat mag ook best jouw mening zijn en ik kan er zelfs best wel tot op zekere hoogte in meegaan (al zal ik straks als ik weer naar een festival mag ook gewoon weer een pilletje nemen), maar als het enkel bij die mening blijft dan zal dat geen zoden aan de dijk zetten.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:43 schreef Ed1234 het volgende:
Ik heb geen idee hoe ik uit een vorig deel kan quoten maar om nog te reageren op de post van Nielsch:
“je kan dit wel roepen, maar met name het gebruik van xtc (en tegenwoordig ook andere drugs zoals keta, speed en coke) is onder (grote) delen van diverse generaties al zo enorm ingeburgerd en gemeengoed dat je er niet gaat komen met zo'n betweterig opgeheven vingertje (politici proberen dat al jaren tevergeefs en er is nog nooit minder om gebruikt).
nu verwacht ik niet dat volledige legalisering het probleem (direct) gaat oplossen maar het 50 jaar oude beleid van verbieden en heel hard 'dat moet je echt niet doen roepen!' faalt al decennialang gruwelijk en geen politicus die daar verantwoordelijkheid voor neemt. ze staan zo enorm af van de werkelijkheid dat het haast stuitend is. veel politici schotelen je zelfs nog voor dat je sowieso als kansloze dakloze heroinejunk achter het station gaat eindigen als je een keer een pilletje neemt. alleen die naïviteit al is echt om te janken.”
Dat het huidige beleid niet voldoende is dat lijkt me duidelijk. Of het strenger of juist minder streng met legaliseren als optie moet laat ik even in het midden. Dat haalt naar mijn mening niet weg dat er ook een verantwoordelijkheid ligt bij de gebruiker. Met het roken van een sigaret heb je uiteindelijk alleen jezelf. Maar met het gebruik van harddrugs (wat op dit moment niet gelegaliseerd is) zorg je ervoor dat de zware drugscriminalilteit een afzetmarkt houd. Dat kan betweterig over komen, ik vind het te simpel om te denken dat je lijntje coke zo onschuldig is omdat iedereen het doet.
Blijft uit m'n huis dakhaasquote:Op donderdag 15 juli 2021 15:50 schreef Nober het volgende:
Is het leger al begonnen met Utrecht en omstreken binnen te vallen?
Maar helpt de doodstraf tegen de criminaliteit? Afschrikkend werkt het niet, als ik naar de VS kijk.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:49 schreef Confetti het volgende:
[..]
Bijkomende schade. Het aantal doden dat is gevallen doordat we moordenaars ooit weer hebben vrijgelaten is vele malen groter. Dat is ook onverteerbaar. Misschien nog wel meer.
https://nos.nl/artikel/21(...)anuit-de-ebi-kan-datquote:NOS NIEUWS • BINNENLAND • 10-05-2016, 19:50
Een moord bestellen vanuit de EBI, kan dat?
DOLPH CANTRIJN / HOLLANDSE HOOGTE
De Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught geldt als de strengst beveiligde gevangenis van Nederland. Toch slaagde Willem Holleeder erin om een moord te 'bestellen' op zijn zussen en Peter R. de Vries, zo denkt het Openbaar Ministerie.
Het OM kwam het plan op het spoor door het afluisteren van een telefoongesprek. Holleeder zou ook een Antilliaanse medegedetineerde in zijn plannen hebben betrokken.
Volgens de advocaat van de zussen roept dat vragen op over de regels die voor de veiligheid in de EBI moeten zorgen. Hoe zit het regime in Vught eigenlijk in elkaar?
De EBI werd geopend in 1997, om een einde te maken aan een golf van gijzelingen en ontsnappingen in de jaren 90. Het complex omvat vier afzonderlijke afdelingen met elk zeven cellen.
Mensen komen in de zwaarbeveiligde gevangenis terecht als er een extreem vluchtrisico is of als er sprake is van een "onaanvaardbaar risico" voor de maatschappij. Sinds het bestaan van de EBI zijn er 175 keer gedetineerden opgesloten. Per jaar zitten er gemiddeld zo'n vijf mensen vast.
Gevangenen in de EBI worden meerdere keren per dag gefouilleerd. Ook worden de cellen meermaals gecontroleerd. Er is op elk van de vier afdelingen altijd minstens een cel leeg om een gevangene tijdelijk in onder te brengen, zodat zijn cel gecontroleerd kan worden.
Overal, behalve in de persoonlijke cellen en op enkele toiletten, worden de gevangenen met microfoons afgeluisterd. Ook is er op de meeste plekken camerabewaking.
Een deel van de huisregels van de EBI:
* Ongecontroleerde contacten met personen buiten de inrichting zijn niet mogelijk
* Het is niet toegestaan contact te hebben met gedetineerden van de andere drie afdelingen binnen de inrichting
* Er mogen maximaal vier gedetineerden tegelijk bij elkaar in één ruimte zijn
* De voorspelbaarheid van activiteiten van de gedetineerden moet worden voorkomen
Dat laatste is bedoeld om eventuele plannen van gedetineerden te doorkruisen.
In de EBI is geen sprake van totale isolatie. Dat mag ook niet vanwege Europese regelgeving, zegt advocaat Hettie Cremers, die vaak in Vught is geweest. "Dat betekent dat gedetineerden in de EBI een paar keer per week samen met één of twee andere gedetineerden mogen verblijven, bijvoorbeeld op de luchtplaats of tijdens het sporten."
Binnen de muren heeft elke gevangene ook contact met bezoekers, zijn advocaat, het personeel en hulpverleners. De meeste van die gesprekken worden gemonitord. Alleen het contact met een advocaat wordt niet gecontroleerd.
Maar het contact met de buitenwereld wordt ook scherp in de gaten gehouden. In beginsel mogen gevangenen gewoon communiceren met mensen buiten de gevangenis, totdat er reden is om dat in te perken.
Zo is er de mogelijkheid om te bellen. Dat mag twee keer per week, maximaal tien minuten per telefoontje. Ook mogen gedetineerden brieven schrijven en ontvangen. Zoals vrijwel alles in de EBI, wordt ook dat contact streng gecontroleerd: brieven worden gelezen, telefoontjes afgeluisterd en opgenomen.
“
Gedetineerden zijn bijzonder creatief. Dan kan het mogelijk zijn dat men berichten aan elkaar doorgeeft.
Advocaat Hettie Cremers
Vanwege het contact met medegevangenen is het niet ondenkbaar dat Holleeder een moord vanuit zijn cel heeft kunnen beramen, zegt Cremers. "Als gedetineerden contact met elkaar hebben is dat het moment waarop er wel wat informatie over en weer uitgewisseld kan worden als men dat handig aanpakt."
Ook op de momenten dat gevangenen samen zijn, is er bewaking. "Maar gedetineerden zijn bijzonder creatief. Dan kan het mogelijk zijn dat ze berichten aan elkaar doorgeven."
Routine
Er is veel bewaking in de EBI, maar het strenge regime vergt veel van de bewaarders. Dat blijkt uit het rapport 'Gevangen in de EBI' uit 2013. "Een van de problemen voor de bewaarders is om elke keer opnieuw scherp te zijn", stellen de onderzoekers. Een van de bewaarders zegt in het rapport: "Routine sluipt erin. Dat is een feit. Het is zaak toch jezelf weer te motiveren."
Een gevangene verklaart tegenover de onderzoekers dat ze onderling veel praten over wie er vastzit op de verschillende afdelingen van de EBI. "De gedetineerden weten wie er op de andere afdelingen zitten, ook al probeert het personeel dit geheim te houden."
“
Mensen die gevangen zitten, hebben maar een klein gaatje nodig.
Journalist Peter R. de Vries
Advocaat Cremers vindt dat de controle heeft gewerkt, als de bewakers achter de vermeende moordplannen van Holleeder zijn gekomen. "Dan kan je zeggen dat het hele strikte regime heeft gewerkt, want het telefoontje is kennelijk onderschept."
Volgens haar is het niet uit te sluiten dat dit soort zaken voorkomen, behalve als je mensen volledig van elkaar isoleert. "En dat mag dus niet volgens de Europese regels."
Cremers vindt het niet verwonderlijk dat het Openbaar Ministerie met het verhaal naar buiten komt. Volgens haar wil het OM hiermee het imago van Holleeder als 'knuffelcrimineel' beïnvloeden, om te voorkomen dat Holleeder naar een minder zwaar regime wordt overgeplaatst. Dat gebeurde onlangs wel bij Mohammed B., de moordenaar van Theo van Gogh.
0:48
'Ik kan me voorstellen dat de minister het imago van Holleeder wat anders neer wil zetten'
Journalist Peter R. de Vries, die zelf ook doelwit van Holleeder zou zijn, is er ook niet verbaasd over dat Holleeder een opdracht tot moord zou kunnen geven vanuit de EBI.
'Mensen die gevangen zitten hebben maar een klein gaatje nodig'
"Mensen die gevangen zitten, hebben maar een klein gaatje nodig. Blijkbaar is het onmogelijk om iemand 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar in de gaten te houden."
Veel meer ja. En mensen vergeten dat de doodstraf pas na jaren voltrokken wordt waardoor het risico bijna nul is daaropquote:Op donderdag 15 juli 2021 15:49 schreef Confetti het volgende:
[..]
Bijkomende schade. Het aantal doden dat is gevallen doordat we moordenaars ooit weer hebben vrijgelaten is vele malen groter. Dat is ook onverteerbaar. Misschien nog wel meer.
In de jaren 70 met de treinkapingen stonden er tanks bij de Molukse wijken.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:50 schreef Nober het volgende:
Is het leger al begonnen met Utrecht en omstreken binnen te vallen?
Het beschermt de maatschappij beter. Sowieso zouden veelplegers ook gewoon levenslang moeten krijgen na een x aantal criminele feiten.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:53 schreef An_0_Niem het volgende:
[..]
Maar helpt de doodstraf tegen de criminaliteit? Afschrikkend werkt het niet, als ik naar de VS kijk.
Laat me niet lachen.quote:
het is echt kolder om te denken dat met de doodstraf de maatschappij beter is beschermd. misschien wel tegen een individuele moordenaar die heel erg boos was op iemand, maar niet tegen de georganiseerde misdaad die altijd wel losers zal blijven vinden die het vuile werk willen opknappen, welke straf er ook boven hun hoofd hangt...quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:58 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het beschermt de maatschappij beter. Sowieso zouden veelplegers ook gewoon levenslang moeten krijgen na een x aantal criminele feiten.
Ja ik word er misselijk van. Geen woorden maar daden.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:01 schreef Draak31 het volgende:
[..]
We moeten dit we moeten dat. Ze gaan geen klote doen.
Ja en de duizenden extra slachtoffers door het niet doden van een moordenaar telt zeker niet.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:01 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Laat me niet lachen.
Totdat je beste vriend/vriendin voor iemand anders wordt aangezien.
Door getuigen wordt herkend, geen goed alibi heeft... nou ja, wat zou het, bijkomende schade.
Ik ken iemand die onterecht in de bak heeft gezeten.
Dat is geen bijkomende schade, dat is schade voor het leven.
Mee eens hoor. Maar wel streng aanpakken , gewoon leger inzetten of legaliseren.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:02 schreef Nielsch het volgende:
[..]
het is echt kolder om te denken dat met de doodstraf de maatschappij beter is beschermd. misschien wel tegen een individuele moordenaar die heel erg boos was op iemand, maar niet tegen de georganiseerde misdaad die altijd wel losers zal blijven vinden die het vuile werk willen opknappen, welke straf er ook boven hun hoofd hangt...
nadat de Italiaanse maffia in de VS gedecimeerd was na alle RICO-processen in de jaren '80 is hun plek gewoon ingenomen door criminele organisaties uit andere landen en dat zal gewoon zo doorgaan... en hier in NL geldt dat ook.
Maar dat is minder belangrijk dan het lijkt. Op een forum schreef een Schipholmederwerker indertijd:quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:36 schreef Confetti het volgende:
We moeten ook niet naïef zijn. Hopelijk wordt daarom die advocate Inez Weski wel door de geheime dienst gevolgd, want als je wordt gezogen in het drugskartel van Taghi kun je altijd onder druk worden gezet.
Zij is voor Taghi de enige manier om contact met de buitenwereld te krijgen.
Duizenden extra slachtoffers door het niet doden van een moordenaar?quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:02 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja en de duizenden extra slachtoffers door het niet doden van een moordenaar telt zeker niet.
quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:43 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Dan had Lucia de B. nu voor niets onder de grond gelegen
Voor gevallen zoals bij Pim Fortuyn, Theo v. Gogh, Peter R de Vries, waarbij het onomstotelijk duidelijk is wie de dader is, of wie mee hielpen bij de aanslag, kan er nooit sprake zijn van zo'n misverstand.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:45 schreef An_0_Niem het volgende:
[..]
Ik deel je mening.
Groot nadeel is natuurlijk wel dat ook een onschuldig iemand de doodstraf kan krijgen.
Geloof me nou maar, rechter/justitie/politie waren onomstotelijk overtuigd van de schuld van Lucia de B.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:08 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
[..]
Voor gevallen zoals bij Pim Fortuyn, Theo v. Gogh, Peter R de Vries, waarbij het onomstotelijk duidelijk is wie de dader is, of wie mee hielpen bij de aanslag, kan er nooit sprake zijn van zo'n misverstand.
Dit ja, maar dat snappen de tegenstanders nooit.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:08 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
[..]
Voor gevallen zoals bij Pim Fortuyn, Theo v. Gogh, Peter R de Vries, waarbij het onomstotelijk duidelijk is wie de dader is, of wie mee hielpen bij de aanslag, kan er nooit sprake zijn van zo'n misverstand.
Gast, die had geen doodstraf gekregen.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:09 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Geloof me nou maar, rechter/justitie/politie waren onomstotelijk overtuigd van de schuld van Lucia de B.
Vertel mij wat.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:00 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Kurt
Treedt nog vaak op met Freddy, altijd een genot om te zien!
Ja pleur op joh, ook haar collega de boskabouterquote:
Gast, ze werd beschuldigd van en veroordeeld voor meervoudige moord en poging tot moord.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:11 schreef macca728 het volgende:
[..]
Gast, die had geen doodstraf gekregen.
Maar vertel eens over de tienduizenden extra slachtoffers van pedofielen, verkrachters, moordenaars en geweldmisdrijfplegers.....
In dat geval waren er heel wat meer onschuldigen overleden in de Puttense moordzaak.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:16 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Gast, ze werd beschuldigd van en veroordeeld voor meervoudige moord en poging tot moord.
In jullie verhaal van 'keihard aanpakken die moordenaars & we willen de doodstraf terug' verhaal had ze wel de doodstraf gekregen. En ze was totaal onschuldig.
En wil je verkrachters ook gewoon een spuitje geven?
En denk je dat zoiets een afschrikkende werking heeft op mensen met een geestelijke afwijking, mensen die de herseninhoud hebben van een eendagsvlieg en mensen die helemaal niets meer te verliezen hebben?
En dat we dan voor altijd veilig de straat opkunnen, want 'we' hebben wel even laten zien wat we met deze gasten doen?
Ik vraag me af wat Peter R. de Vries van die redenering zou vinden.
Die was daar openlijk tegenstander van.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:16 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Doodstraf is wraak nemen, geen gerechtigheid. Het is simpelweg moord door de staat uitgevoerd om jouw onderbuik en wraakgevoelens te bevredigen.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:08 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
[..]
Jij zegt het... ik zou juist een aanvulling geven.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:18 schreef Fugue het volgende:
[..]
In dat geval waren er heel wat meer onschuldigen overleden in de Puttense moordzaak.
Inderdaad.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:19 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Die was daar openlijk tegenstander van.
Als je een zaak wordt toegewezen kan ik het nog wel begrijpen maar vrijwillig en voor heel veel geld dergelijke figuren verdedigen maakt je niets minder dan een vijand van de natie. Echt walgelijk de topadvocatuur in Nederland.quote:
Nog nooit gehoord ditquote:Op donderdag 15 juli 2021 16:25 schreef HiZ het volgende:
Ik heb het eerder in een iets andere vorm gezegd, maar ik hoop echt dat de Nederlandse TV nu definitief gaat stoppen met de glorificatie van de leiders van de georganiseerde misdaad en hun ingehuurde helpers.
Waar heb je het over?quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:25 schreef HiZ het volgende:
Ik heb het eerder in een iets andere vorm gezegd, maar ik hoop echt dat de Nederlandse TV nu definitief gaat stoppen met de glorificatie van de leiders van de georganiseerde misdaad en hun ingehuurde helpers.
Ook hiermee was, denk ik, Peter R. de Vries het totaal niet eens geweest.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:25 schreef Confetti het volgende:
[..]
Als je een zaak wordt toegewezen kan ik het nog wel begrijpen maar vrijwillig en voor heel veel geld dergelijke figuren verdedigen maakt je niets minder dan een vijand van de natie. Echt walgelijk de topadvocatuur in Nederland.
Onder andere het veelvuldig uitnodigen van Inez Weski voor allerlei talkshows en ander entertainment (zomergasten). Holleeder kreeg ook een mooi platform. Zomaar twee voorbeelden.quote:
Inez Weski is een advocaat.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Onder andere het veelvuldig uitnodigen van Inez Weski voor allerlei talkshows en ander entertainment (zomergasten). Holleeder kreeg ook een mooi platform. Zomaar twee voorbeelden.
Mee eens. Ik snap ook echt niet dat bijvoorbeeld een Holleeder werd uitgenodigd bij college tour op de publieke omroep.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:25 schreef HiZ het volgende:
Ja, want Delano G. kijkt naar programma's als nieuwsuur, college tour of OP1 kijkt en haalt daar zijn inspiratie.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Onder andere het veelvuldig uitnodigen van Inez Weski voor allerlei talkshows en ander entertainment (zomergasten). Holleeder kreeg ook een mooi platform. Zomaar twee voorbeelden.
Dat deel ik 100 procent. En gelukkig heeft Twan Huys (plus de omroep) dat ook te horen gekregen. Ik denk niet dat ze zoiets nog een keer gaan doen.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:32 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Mee eens. Ik snap ook echt niet dat bijvoorbeeld een Holleeder werd uitgenodigd bij college tour op de publieke omroep.
Zeker, ze is advocaat. Moeten we het er nu ook over hebben dat zij de enige is die Taghi zonder toezicht mag spreken?quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:32 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Inez Weski is een advocaat.
Geen topcrimineel, en totaal niet te vergelijken met De Neus.
Links bolwerk natuurlijk. Over een x aantal jaar Delano G over zijn door Halsema aangeboden stage en nieuwbouw woning.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:32 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Mee eens. Ik snap ook echt niet dat bijvoorbeeld een Holleeder werd uitgenodigd bij college tour op de publieke omroep.
Ik snap wat je bedoelt en kan het er ook wel mee eens zijn, maar ik denk not in this life.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:25 schreef HiZ het volgende:
Dat staat toch totaal los van de liquidatie van een misdaadjournalist? De Vries deed zelf niet anders.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Er moet helemaal niets. Ik gaf alleen aan dat de vergelijking tussen Weski en Holleeder volkomen mank gaat.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:34 schreef HiZ het volgende:
[..]
Zeker, ze is advocaat. Moeten we het er nu ook over hebben dat zij de enige is die Taghi zonder toezicht mag spreken?
Nee, maar het liet wel zijn ware gezicht zien. En dat van KRO-NCRV.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:34 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat deel ik 100 procent. En gelukkig heeft Twan Huys (plus de omroep) dat ook te horen gekregen. Ik denk niet dat ze zoiets nog een keer gaan doen.
Ja precies. En in dat kader is het op zijn minst de moeite waard om te onderzoeken waarom Delano G De Vries heeft vermoord. En als dat in opdracht van iemand anders was, wie, en hoe de opdracht / betalingen etc bij G. terecht zijn gekomen.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:37 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Er moet helemaal niets. Ik gaf alleen aan dat de vergelijking tussen Weski en Holleeder volkomen mank gaat.
Dit topic ging verder vooral over de moordaanslag op en het overlijden van Peter R. de Vries.
quote:De grote tv-zenders gooien vanavond hun programmering om vanwege het overlijden van Peter R. de Vries. RTL 4 staat de hele avond in het teken van de misdaadverslaggever, NPO 1 staat bij het overlijden stil met een extra uitzending van Op1 en ook SBS6 maakt een extra uitzending. Lees hier wat je waar kunt kijken vanavond.
18:30 uur - RTL Boulevard - RTL 4
RTL Boulevard staat helemaal in het teken van Peter R. de Vries. De misdaadverslaggever werd vorige week neergeschoten nadat hij bij een uitzending van Boulevard aanwezig was en het programma is sindsdien een van de hoofdrolspelers in de zaak. Er was een dreiging over een aanslag op de studio en dus zit het programma nu op een geheime locatie op het mediapark in Hilversum. Vanuit daar maakt de redactie opnieuw een special over hun vermoorde collega.
20:00 uur - Extra RTL Boulevard - RTL 4
In plaats van de quiz Ik weet er alles van, komt er vanavond nóg een special over Peter R. de Vries van de makers van RTL Boulevard. Over de inhoud van dit programma is nog niet veel bekend.
20:30 uur - In Memoriam Peter R. de Vries - RTL 4
De redactie van RTL heeft een In Memoriam over Peter R. de Vries gemaakt. De misdaadverslaggever was vaak te gast in de programma's van de zender en zal daar gemist worden.
20:30 uur - Extra Shownieuws Peter R. de Vries - SBS6
Ook SBS6 besteedt vanavond extra aandacht aan Peter R. de Vries met een extra uitzending van Shownieuws tussen 20:30 uur en 21:30 uur. SBS6 is de zender die Peter R. groot maakte als tv-ster door zijn Peter R. de Vries Misdaadverslaggever uit te zenden. Verwacht wordt dan ook dat we daar wel een aantal fragmenten van terug zullen zien.
20:40 uur - Extra Op1 met Jeroen Pauw - NPO 1
Jeroen Pauw presenteert vanavond een extra uitzending van Op1 naar aanleiding van het overlijden van Peter R. de Vries. Wie er bij de talkshowhost zullen aanschuiven is nog niet bekend. Zelf kan Pauw ook genoeg vertellen over zijn collega Peter R. de Vries; de uitzending van Op1-voorloper Pauw & Witteman waarin crimineel Joran van der Sloot een glas wijn in het gezicht van De Vries gooide staat in het collectieve geheugen.
21:30 uur - Humberto over Peter R. de Vries - RTL 4
Humberto Tan wijdt zijn uitzending vanavond ook weer aan Peter R. de Vries. Vorige week deed hij dat al op de avond na de aanslag op de journalist, en nu dus opnieuw. Ook hier is nog niet bekend wie er zullen aanschuiven om over de moordaanslag en de misdaadverslaggever te praten.
over het algemeen zijn zaken als leefomstandigheden waarin je opgroeit, je directe omgeving, lager iq of een geestelijke kwaal de oorzaak.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:36 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt en kan het er ook wel mee eens zijn, maar ik denk not in this life.
Ik denk dat deze film gruwelijk veel mensen op het verkeerde pad heeft gebracht, maar dan nog blijft het altijd een keuze. En ondanks het feit dat ik de film epic vind, heb ik een dergelijke levensmissie nooit geambieerd.
Figuren die hun leven laten invullen door een film zijn sowieso achterlijk.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:36 schreef Tengano het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt en kan het er ook wel mee eens zijn, maar ik denk not in this life.
Ik denk dat deze film gruwelijk veel mensen op het verkeerde pad heeft gebracht, maar dan nog blijft het altijd een keuze. En ondanks het feit dat ik de film epic vind, heb ik een dergelijke levensmissie nooit geambieerd.
Precies.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:36 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dat staat toch totaal los van de liquidatie van een misdaadjournalist? De Vries deed zelf niet anders.
Je kan de tv dus beter uit laten vanavond. Verschrikkelijk natuurlijk dat ie de pijp uit is maar dit gedoe kan ook gewoon op 1 zender en 1 tijdstip.quote:
Dit had Peter wel prachtig gevonden dat ze de hele avond over Peter praten.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:42 schreef Haags het volgende:
[..]
Je kan de tv dus beter uit laten vanavond. Verschrikkelijk natuurlijk dat ie de pijp uit is maar dit gedoe kan ook gewoon op 1 zender en 1 tijdstip.
De omroep maakt ook andere programma's.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:37 schreef Kromo het volgende:
[..]
Nee, maar het liet wel zijn ware gezicht zien. En dat van KRO-NCRV.
Dat is beslist een hele relevante vraag.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:16 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Gast, ze werd beschuldigd van en veroordeeld voor meervoudige moord en poging tot moord.
In jullie verhaal van 'keihard aanpakken die moordenaars & we willen de doodstraf terug' verhaal had ze wel de doodstraf gekregen. En ze was totaal onschuldig.
En wil je verkrachters ook gewoon een spuitje geven?
En denk je dat zoiets een afschrikkende werking heeft op mensen met een geestelijke afwijking, mensen die de herseninhoud hebben van een eendagsvlieg en mensen die helemaal niets meer te verliezen hebben?
En dat we dan voor altijd veilig de straat opkunnen, want 'we' hebben wel even laten zien wat we met deze gasten doen?
Op zich prima dat 'ie wordt uitgenodigd, maar dan moet je wel kritische vragen kunnen stellen en door kunnen vragen. Zoals bv. Kockelmann Peter R aanpakte.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:32 schreef Ed1234 het volgende:
[..]
Oke, dan is mijn vraag beantwoord.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:19 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Die was daar openlijk tegenstander van.
Los daarvan: het is gewoon een oproep tot censuur.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:41 schreef Werkman het volgende:
[..]
Figuren die hun leven laten invullen door een film zijn sowieso achterlijk.
Die hadden sowieso dan wel een ander voorbeeld gekozen als dat er eenmaal in zit.
Dan hebben ze met hun debiele kop de film trouwens ook niet begrepen.
Hij word aan het einde niet voor niks kapot geschoten.
Het was eigenlijk bedoeld als retorische vraag.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:44 schreef An_0_Niem het volgende:
[..]
Dat is beslist een hele relevante vraag.
Wat denk jij?
Dat is echt een totaal andere discussie. Alsof we ook weten hoeveel ''gerichte dodelijke impact aanslagen'' Amerika had gehad als ze daar de doodstraf volledig hadden afgeschaft. We hebben het hier niet over verschil in cultuur (wapens), achterstandswijken waarbij ook moorden gepleegd worden n.a.v. huiselijk geweld, of gang gerelateerd enz, maar over 1; toename van geweld bij de maffia hier en 2; de impact van een gerichte geplande aanslag, al dan niet op een bekende Nederlander/publiek figuur.quote:Op donderdag 15 juli 2021 15:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat heeft nog nooit iemand afgeschrikt getuige de moord cijfers in de VS.
Het heeft niets met wraak te maken. Neem je een leven (zoals in dit specifieke geval), dan verlies je je recht om te leven.quote:Op donderdag 15 juli 2021 16:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Doodstraf is wraak nemen, geen gerechtigheid. Het is simpelweg moord door de staat uitgevoerd om jouw onderbuik en wraakgevoelens te bevredigen.
Het schrikt helemaal niemand af en het voorkomt niets wat je niet via gevangenisstraf kan voorkomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |