abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203366428
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 21:04 schreef tripel7 het volgende:
De aanklacht is veranderd van doodslag in moord, rechtzaak gaat in maart van start: https://www.rtlnieuws.nl/(...)jden-motoragent-arno
Ze houden toch beide open altijd?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203366462
quote:
18s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 21:33 schreef Perrin het volgende:

[..]
Terecht.
Dat sowieso niet. Maximaal doodslag.
Moord impliceert dat iemand iets helemaal heeft zitten uitdenken om iemand te liquideren ipv krankzinnige opwelling.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  dinsdag 25 januari 2022 @ 22:24:36 #127
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_203366543
Wat een achterlijk apenland is dit toch.
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_203366971
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 22:24 schreef Interloper het volgende:
Wat een achterlijk apenland is dit toch.
Goede onderbouwing. Hier kunnen we wat mee! Bedankt!
  dinsdag 25 januari 2022 @ 23:01:31 #129
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203367124
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 22:20 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat sowieso niet. Maximaal doodslag.
Moord impliceert dat iemand iets helemaal heeft zitten uitdenken om iemand te liquideren ipv krankzinnige opwelling.
'Met voorbedachte rade' betekent niet per se dat je het drie weken van tevoren hebt bedacht.

quote:
Met voorbedachten rade of voorbedachtheid is een begrip uit het strafrecht. Deze term wordt gebruikt wanneer een persoon, voordat hij of zij een strafbaar feit pleegde, de gelegenheid had om zich over dit strafbaar feit te bezinnen, maar dit vervolgens toch pleegde.
Als het OM kan aantonen dat hij voldoende tijd heeft gehad om te bedenken wat de consequenties van zijn handelingen zouden zijn en hij het toch heeft gedaan, dan is dat in weze voldoende om moord aan te tonen.

Mijns inziens volledig terecht.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203367894
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:01 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]
'Met voorbedachte rade' betekent niet per se dat je het drie weken van tevoren hebt bedacht.
[..]
Als het OM kan aantonen dat hij voldoende tijd heeft gehad om te bedenken wat de consequenties van zijn handelingen zouden zijn en hij het toch heeft gedaan, dan is dat in weze voldoende om moord aan te tonen.

Mijns inziens volledig terecht.
Voldoende tijd om je te bezinnen... Geen opwelling... Als iemand echt van plan zou zijn een willekeurige agent plat te rijden als de situatie zich voor doet.... Wie weet.

Ik ben het niet eens met je interpretatie qua 3 weken verhaal. Als hij dit verzonnen heeft in zijn cabine op het moment an sich is het gewoon geen moord. Als een rechter zou vinden van wel is die gek.
  woensdag 26 januari 2022 @ 01:58:01 #131
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203367972
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2022 01:21 schreef ludovico het volgende:

Als hij dit verzonnen heeft in zijn cabine op het moment an sich is het gewoon geen moord.

Niet 'is gewoon geen moord', maar 'vind jij het gewoon geen moord'.

Als hij het bedacht heeft, zich gerealiseerd heeft dat de agent zou kunnen overlijden en er alsnog mee door is gegaan, is het 'met voorbedachte rade'.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203367991
Ach, moord of doodslag doet er niet toe, aangezien de straf in beide gevallen sowieso te laag is.
pi_203368072
quote:

[..]
Voldoende tijd om je te bezinnen... Geen opwelling... Als iemand echt van plan zou zijn een willekeurige agent plat te rijden als de situatie zich voor doet.... Wie weet.

Ik ben het niet eens met je interpretatie qua 3 weken verhaal. Als hij dit verzonnen heeft in zijn cabine op het moment an sich is het gewoon geen moord. Als een rechter zou vinden van wel is die gek.

Hij had zich al eens eerder hebben laten ontvallen dat, als hij zou worden staande gehouden door een motoragent, hij hem zou overrijden.

Hij liep (lees: reed) dus al langer met het plan rond. Het was alleen een kwestie van tijd, wachten tot de gelegenheid zich voor zou doen.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_203368471
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 03:08 schreef r_one het volgende:

[..]
Hij had zich al eens eerder hebben laten ontvallen dat, als hij zou worden staande gehouden door een motoragent, hij hem zou overrijden.

Hij liep (lees: reed) dus al langer met het plan rond. Het was alleen een kwestie van tijd, wachten tot de gelegenheid zich voor zou doen.
Precies, vanuit dat narratief, en met dat idee begrijp ik moord volledig.

Zieke geest wel.
pi_203368565
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 07:52 schreef ludovico het volgende:

[..]
Precies, vanuit dat narratief, en met dat idee begrijp ik moord volledig.

Zieke geest wel.
tja niet elke seriemoordenaar gebruikt een mes/pistool.
Ook een zwaar voertuig is geschikt.
  woensdag 26 januari 2022 @ 09:52:41 #136
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_203369575
CBR heeft hier toch wel gefaald hoor. Een zoveelste voorbeeld dat de CBR als organisatie de zaken niet op orde heeft, nog altijd niet.

Goed dat het OM de mogelijkheden bekijkt voor moord. Deze meneer Edwin Mijnders is rijp voor TBS en mag nooit meer een voertuig besturen.
pi_203370024
quote:

[..]
Fijn om te weten wat jij vindt. :')

Zal de rechtspraak laten weten dat ze de uitspraak niet op basis van feiten en regelgeving moeten doen, maar op de mening van een nietszeggende Fokker.
pi_203370566
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 10:28 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Fijn om te weten wat jij vindt. :')

Zal de rechtspraak laten weten dat ze de uitspraak niet op basis van feiten en regelgeving moeten doen, maar op de mening van een nietszeggende Fokker.
Doe mij vooral een uitspraak van een rechtbank waarin iemand, binnen 15 seconde tussen het idee "ik doe hem iets aan" en de actie, succesvol is aangeklaagd voor moord.

Jij bent de nietszeggende Fokker in deze die het juridische begrip moord niet begrijpt.

quote:
Met voorbedachten rade of voorbedachtheid is een begrip uit het strafrecht. Deze term wordt gebruikt wanneer een persoon, voordat hij of zij een strafbaar feit pleegde, de gelegenheid had om zich over dit strafbaar feit te bezinnen, maar dit vervolgens toch pleegde.
Tis 2 regels boven jou al eerder gepost.

Succes met een idiote opwelling met max 15 tellen tussen idee en daad framen als moord.
Nogmaals laat vooral zien dat daar één voorbeeld voor bestaat. Ben benieuwd.
  woensdag 26 januari 2022 @ 13:51:52 #139
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_203373139
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 oktober 2021 00:12 schreef SOG het volgende:
Tjah niemand geeft nog steeds een fuck hierom

Hoe zou dat nou komen
https://www.gelderlander.(...)-veranderd~a44bb50b/
[..]
_O-
Dat ongeluk waarbij zijn vader omkwam, was hem misschien zelfs echt niet aan te rekenen. Maar voor die andere feiten mag hij wat mij betreft een tijdje opgeborgen worden om eens goed na te denken over zijn gebrek aan verantwoordelijkheid, want iemand die een ongeluk veroorzaakte waarbij zijn eigen vader om het leven kwam, mag je aannemen dat die zijn verdere leven niet meer bewust de fout in gaat. Een rijverbod is zinloos, dit soort gasten kruipt toch weer achter stuur en bij het volgende ongeluk wat hij in een onverzekerde auto veroorzaakt, gaat hij er snel vandoor of beweert hij dat een van zijn matties achter het stuur zat ofzo.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_203374719
quote:
81s.gif Op woensdag 26 januari 2022 11:14 schreef ludovico het volgende:
Doe mij vooral een uitspraak van een rechtbank waarin iemand, binnen 15 seconde tussen het idee "ik doe hem iets aan" en de actie, succesvol is aangeklaagd voor moord.

.De wet hangt er geen termijn aan. Dus als er een getuig is die ziet of hoort dat de verdachte enig moment van twijfel had voor het overhalen van de trekker dan is het voorbedachte rade. Het kan dus in een of twee seconden veranderen van doodslag naar moord. Meestal is het echter moeilijk te bewijzen in dergelijke gevallen.

quote:
Motiveringsplicht
Mede met het oog op het strafverzwarende gevolg dat dit bestanddeel heeft, moeten - anders dan wel uit eerdere rechtspraak van de Hoge Raad wordt afgeleid - aan de vaststelling dat de voor voorbedachten raad vereiste gelegenheid heeft bestaan, bepaaldelijk eisen worden gesteld en dient de rechter, in het bijzonder indien de voorbedachte raad niet rechtstreeks uit de bewijsmiddelen volgt, daaraan in zijn motivering van de bewezenverklaring nadere aandacht te geven (vgl. HR 28 februari 2012, LJN BR2342, NJ 2012/518).
https://01-strafrecht-adv(...)r-voorbedachte-rade/
pi_203375072
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 15:40 schreef qajariaq het volgende:

[..]
.De wet hangt er geen termijn aan. Dus als er een getuig is die ziet of hoort dat de verdachte enig moment van twijfel had voor het overhalen van de trekker dan is het voorbedachte rade. Het kan dus in een of twee seconden veranderen van doodslag naar moord. Meestal is het echter moeilijk te bewijzen in dergelijke gevallen.
[..]
https://01-strafrecht-adv(...)r-voorbedachte-rade/
Het is ook grijs gebied, maar je gaat wel naar pikzwart toe als je het over 15 seconde hebt.
pi_203375246
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 16:07 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het is ook grijs gebied, maar je gaat wel naar pikzwart toe als je het over 15 seconde hebt.
Vijftien seconden om een beslissing te nemen is voor heel veel zaken best een lange tijd, in het verkeer heb je het vaak maar 1,5 seconde voor een belangrijke beslissing. De mens is dus prima toegerust om snel belangrijke beslissingen te nemen en de consequenties daarvan te overzien.

En waar het in deze discussie over gaat is hoe de wet dat bedoeld.

On topic, als verdachte meermaals heeft uitgelaten dat ie bereid is een agent overhoop te rijden dan is dat zeer ruim tevoren overdacht. Dus heeft hij meermalig en langdurig overwogen hoe te handelen in een dergelijke situatie en kan je stellen dat hij bijzonder goed in staat is om een dergelijke beslissing zeer vlot te nemen of eigenlijk te bevestigen. De actie zelf is naar mijn mening dan ook zonder voorbehoud moord met voorbedachte rade.
pi_203379000
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 21:04 schreef tripel7 het volgende:
De aanklacht is veranderd van doodslag in moord, rechtzaak gaat in maart van start: https://www.rtlnieuws.nl/(...)jden-motoragent-arno
quote:
De verdachte is ook betrokken geweest bij twee eerdere ongevallen, in 2015 en 2020. Bij het eerste incident was ook een politieagent betrokken. De chauffeur werd destijds veroordeeld door de rechtbank in Rotterdam voor een overtreding van de Wegenverkeerswet.
Betrokken… lol…

Moedwillig een motoragent gehandicapt gereden met zijn truck. Alleen nooit voor de rechter kunnen bewijzen, dat het met opzet was.
.
pi_203939376
https://nos.nl/l/2419815
Weinig verassends, we stonden erbij en keken erna
  vrijdag 4 maart 2022 @ 19:36:11 #145
338319 ZarB
Piña colada
pi_203941720
Geestelijke gezondheid blablablabla

Die vent was gewoon een asociale hond. Daar hoef je geen onderzoek naar te doen. Gewoon opsluiten, mafklapper :r
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_203944140
Aááltijd hetzelfde liedje ... "lessen trekken voor de toekomst" (ja, als het kalf verdronken is ja)

Typische bestuursretoriek :r ... alsof (de nabestaanden van) Arno de Korte dáár iets mee opschieten |:(
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_205400391
De politie durfde die moordenaar niet aan te pakken. Wél hebben ze het lef om een keyboardwarrior aan te pakken die de familie van de moordenaar bedreigde. ^O^ lekker bezig jongens!

https://www.omroepbrabant(...)-motoragent-doodreed

Iemand ng nieuws over wann de rechtzaak weer verder gaat?
pi_205400977
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 14:34 schreef SOG het volgende:
De politie durfde die moordenaar niet aan te pakken.
Hoe wil je dan de volgende zin uitleggen?
quote:
De trucker Willem M. wordt verdacht van het doodrijden van de 47-jarige motoragent Arno de Korte. Dat gebeurde nadat hij de trucker wilde meenemen om hem te bekeuren.
Niet dat ik de trucker of het bedrijf waar hij werkt wil verdedigen maar recht is recht en een individuele burger hoeft niet de taak van justitie over te nemen.

Bedreiging is ook bedreiging en terecht dat het wordt bestraft met 30 uur schoffelen, dat is ongeveer een half uur per bedreiging. Komt ie er nog netjes van af.
pi_205403262
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 15:33 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Hoe wil je dan de volgende zin uitleggen?
[..]
Niet dat ik de trucker of het bedrijf waar hij werkt wil verdedigen maar recht is recht en een individuele burger hoeft niet de taak van justitie over te nemen.

Bedreiging is ook bedreiging en terecht dat het wordt bestraft met 30 uur schoffelen, dat is ongeveer een half uur per bedreiging. Komt ie er nog netjes van af.
Heb het over de periode nadat ie al een arm van een agent eraf had gereden en 1 vrouw plat dood had gewalst, waarna er door de politieleiding geinstrueerd werd om deze brave burger met rust te laten :')
pi_205405929
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 07:58 schreef Bocaj het volgende:
Die 79 jarige fietsster stak onverwacht over... is hem niet echt aan te rekenen... maar 2 keer een politiemotor... 8)7
Misschien kon hij gewoon heel goed mikken :X

Maar ik heb het ook weleens gehad, dat er op de snelweg zo'n gevaarte naar links kwam zetten en ik halverwege was met inhalen.
Dan lag het maar net aan de situatie, of dat ik een paar tikjes naar beneden deed en een dot gas gaf, of dat ik het gas dicht draaide en in mijn rem kneep.

Een paar keer op zeker dat hij me gezien had, want ik kon in zijn spiegel zien dat ie naar me keek.
pi_205406116
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 maart 2022 19:36 schreef ZarB het volgende:
Geestelijke gezondheid blablablabla

Die vent was gewoon een asociale hond. Daar hoef je geen onderzoek naar te doen. Gewoon opsluiten, mafklapper :r
Je mag natuurlijk emigreren naar een land waar het recht wel zegeviert. :W
pi_205406247
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 08:01 schreef T-zooi het volgende:
2 keer achter mekaar een motoragent dodelijk aangereden en nog een derde. Lijkt een seriemoordenaar te zijn.
Google maar eens op dat incident met die fietster.
A te zwaar beladen
B hij stapte uit en kreeg toen blijkbaar een epileptische aanval :? (Dien je dan uberhaupt ng wel vrachtwagen te rijden?)
C nabestaanden twijfelen aan kwaliteit onderzoek
D getuige die voor de vrouw reed is nooit verhoord

Als je ziet wat voor een fuckups de popo verricht (ook in deze zaak over het geheel genomen) kun je minstens twijfelen of dat ongeval hem niet aan te rekenen is.
pi_205406496
Vrachtwagen dichtlassen en Hollands diep met hem
.
pi_205406565
quote:
1s.gif Op woensdag 20 juli 2022 14:34 schreef SOG het volgende:
De politie durfde die moordenaar niet aan te pakken. Wél hebben ze het lef om een keyboardwarrior aan te pakken die de familie van de moordenaar bedreigde. ^O^ lekker bezig jongens!

https://www.omroepbrabant(...)-motoragent-doodreed
Wel interessant trouwens. Hij is arbeidsongeschikt en krijgt een werkstraf opgelegd. Als hij die werkstraf kan uitvoeren, dan kan hij dus ook weer aan het werk. Heeft hij zichzelf toch mooi even in z'n voet geschoten ^O^
pi_205407171
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juli 2022 21:45 schreef marc0871 het volgende:

[..]
Misschien kon hij gewoon heel goed mikken :X

Maar ik heb het ook weleens gehad, dat er op de snelweg zo'n gevaarte naar links kwam zetten en ik halverwege was met inhalen.
Dan lag het maar net aan de situatie, of dat ik een paar tikjes naar beneden deed en een dot gas gaf, of dat ik het gas dicht draaide en in mijn rem kneep.

Een paar keer op zeker dat hij me gezien had, want ik kon in zijn spiegel zien dat ie naar me keek.
Met dat verschil dat:

• jij geen politiemotor hebt
• jij geen matrixbord met "POLITIE VOLGEN" hebt
• jij niet voor maar naast een vrachtwagen reed
• jij niet de malloot getroffen hebt die eerder al verklaard heeft over de politiemotor heen te zullen rijden als gepoogd wordt hem staande te houden
• kortom, de opzetpresumptie ontbreekt
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')