abonnement Unibet Coolblue
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 7 juli 2021 @ 17:14:10 #1
414785 sirdanilot
pi_200252545
Laat eens eerlijk wezen, kan jij iets aan Denemarken bedenken dat sléchter is dan in Nederland? Want ik heb er moeite mee. Ja ze zullen vast niet zulke goede fietspaden hebben als wij en ook geen dijken, maar ik denk dat ze niet verzuipen ondanks dat ze geen dijken hebben.

Qua cultuur staat Denemarken het dichtste bij ons land, veel dichter dan België (ondanks de taal zijn vlamingen toch echt ee ncompleet ander volk met een andere mentaliteit) of Duitsland (dat gedoe met de tweede wereldoorlog en zo). Qua economie is het een zéér welvarend land, en Denemarken scoort keer op keer op keer beter dan Nederland op allerlei metrics.

https://eu.usatoday.com/s(...)snt-no-1/4107107001/

Je kan in Denemarken overal veilig over straat. Je gratis zorgverzekering is ook ECHT gratis, geen gedonder met eigen risico's zoals in NL. Je hebt er écht gratis hoger onderwijs, geen gedonder met een leenstelsel.

Ondanks dat de fietspaden misschien niet zo goed zijn als de onze zijn ze nog altijd meer dan voldoende om lekker naar je werk te kunnen fietsen, dat is ook gezond. De alcohol is er onbetaalbaar dus je zal je niet naar de tering zuipen (vind ik zelf trouwens een nadeel, maar goed...) De lucht is er nog schoon omdat het, ondanks dat het groter is dan NL, maar 5 miljoen inwoners heeft. En de natuur is er vast prachtig. Nou ja de natuur heb ik enkel vanuit de trein gezien, ik ben alleen in kopenhagen en legoland geweest.

Nou kunnen wij in Nederland natuurlijk niet zomaar van 18 miljoen naar 5 miljoen mensen gaan. Dat gaat gewoon niet. Nee ook niet als je 'alle moslims het land uit doet' zoals veel FOK!kers willen.

Maar toch. Warom kunnen wij niet wat van dat Deense geluk hebben in ons land? Waarom is het zo moeilijk om het betere voorbeeld te volgen?

Aan de relatie met Denemarken zal het niet liggen want de Oranjes zijn dikke familie en vrienden van het Deense koningshuis en volgens mij hebben wij ook nooit een oorlog gehad met Deense lui.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200252607
Wie zegt dat wij minder gelukkig zijn?
dag
pi_200252727
Ik denk vooral dat jij aan een gras is groener syndroom lijdt, waardoor je de downsides niet ziet.
pi_200252760
Om te beginnen, gratis is nooit echt gratis. Belasting zijn enorm in Denemarken.
pi_200253045
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:22 schreef babylon het volgende:
Ik denk vooral dat jij aan een gras is groener syndroom lijdt, waardoor je de downsides niet ziet.
Dit.
pi_200253049
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:25 schreef babylon het volgende:
Om te beginnen, gratis is nooit echt gratis. Belasting zijn enorm in Denemarken.
En dat.
pi_200253192
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:14 schreef sirdanilot het volgende:
Warom kunnen wij niet wat van dat Deense geluk hebben in ons land?
Beleid maak je (onder andere) ten aanzien van de bevolkingsdichtheid, geografische ligging en marktaandeel.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:14 schreef sirdanilot het volgende:
Warom kunnen wij niet wat van dat Deense geluk hebben in ons land?
Je geeft het antwoord zelf al:
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:14 schreef sirdanilot het volgende:
Nou kunnen wij in Nederland natuurlijk niet zomaar van 18 miljoen naar 5 miljoen mensen gaan.
Google is your friend, abuse your friends
  woensdag 7 juli 2021 @ 17:52:23 #8
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_200253196
Zou het zo simpel kunnen in de praktijk? Kost denk ik wel 10 tot 15 jaar om zo'n transitie te voltooien. Puur het optuigen van regelingen enzovoorts.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 7 juli 2021 @ 17:56:10 #9
414785 sirdanilot
pi_200253225
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:16 schreef Peter het volgende:
Wie zegt dat wij minder gelukkig zijn?
https://www.irishexaminer.com/lifestyle/travel/arid-40247726.html

Ondanks dat Nederland ook dicht bij de top zit, zijn de scandinavische landen en Finland nog altijd beter dan ons.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:25 schreef babylon het volgende:
Om te beginnen, gratis is nooit echt gratis. Belasting zijn enorm in Denemarken.
Ja alsof ik hier in ierland, waar er vrijwel geen sociale voorzieningen bestaan, weinig belasting betaal :') Je betaalt je overal blauw. Zelfs al woon je in Amerika zijn de belastingen daar écht niet zo laag als je wel niet denkt hoor.

Ik zou met hetzelfde loon als ik nu verdien bruto, natuurlijk netto heel weinig overhouden in Denemarken. Maar waarom zou ik meer willen, als ik gewoon mijn natje en mijn droogje hebt. Sociale huurwoning die betaalbaar is, gratis gezondheidszorg, je kan er overal komen met het OV (ik ben zelf OV-afhankelijk dus dat maakt wel wat uit).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 7 juli 2021 @ 17:57:35 #10
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_200253243
je bent wat te laat met dit topic. Er was een luser die bij elk wissewasje kwam vertellen dat het in Denemarken zoveel beter is, of dat nou relevant was of niet. In hem had je ongetwijfeld een grote vrind gevonden.
  Moderator / Miss SHO woensdag 7 juli 2021 @ 17:59:05 #11
22592 crew  Ole
pi_200253265
Denemarken is extreem racistisch. (even linkje zoeken)
https://joop.bnnvara.nl/o(...)gste-land-van-europa
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_200253462
Ik mis een beetje in je verhaal wat er mis is met het Rijnlands model/poldermodel. Leuk dat Denemarken het goed doet, maar de cultuur is daar ook anders. De Denen vinden het minder erg om hoge belastingen te betalen om deze zaken te bekostigen, wij zijn (iets) meer gericht op een aantrekkelijk klimaat voor internationale bedrijven. Desondanks hebben het ondanks onze problemen nog steeds heel goed.
Incelfrikandel
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 18:14:33 #13
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200253484
Simpel gezegd, omdat Denemarken geen Nederland is en Nederland geen Denemarken is. Opgelost :)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 7 juli 2021 @ 18:16:07 #14
414785 sirdanilot
pi_200253508
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:59 schreef Ole het volgende:
Denemarken is extreem racistisch. (even linkje zoeken)
https://joop.bnnvara.nl/o(...)gste-land-van-europa
Ouders dwingen om kinderen naar de kinderopvang te doen gaat inderdaad wel erg ver.

Maar als je erover nadenkt, 'dwingen' we, al dan niet met zachte hand, mensen in Nederland niet tot hetzelfde? Er is geen man in heel Nederland die met een modaal inkomen een huis kan kopen voor zijn gezin en dat de vrouw dan niet hoeft te werken. De vrouw moet altijd minstens parttime werken (behalve bij de hoogste klasses van de bevolking) om rond te kunnen komen, dus op die manier dwingen wij ook mensen, dan in economische zin, om de kinderen naar de opvang te brengen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 7 juli 2021 @ 18:16:37 #15
414785 sirdanilot
pi_200253522
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:14 schreef Tijger_m het volgende:
Simpel gezegd, omdat Denemarken geen Nederland is en Nederland geen Denemarken is. Opgelost :)
Dus je kan nóóit wat leren van een ander land, je kan nóóit wat veranderen, je moet gewoon je mond houden en alle problemen accepteren zoals die zijn. Ok.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 18:17:31 #16
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200253537
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:16 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dus je kan nóóit wat leren van een ander land, je kan nóóit wat veranderen, je moet gewoon je mond houden en alle problemen accepteren zoals die zijn. Ok.
Nee, je kan geen land kopieren en verwachten dat het werkt. Want dat is wat jij letterlijk voorstelt, je zegt niet "Wat kunnen wij leren van Denemarken"

Ik denk persoonlijk, bijvoorbeeld, dat Denemarken bewijst dat je als volk ook heel tevreden kan zijn met veel hogere belastingen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 7 juli 2021 @ 18:18:37 #17
414785 sirdanilot
pi_200253558
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, je kan geen land kopieren en verwachten dat het werkt. Want dat is wat jij letterlijk voorstelt, je zegt niet "Wat kunnen wij leren van Denemarken"
Dat is wat ik bedoel natuurlijk, wat ik schrijf is niet de Bijbel waarbij je elk woord letterlijk moet nemen van de dominee hoor :)

Ik denk dat wij heel wta kunnen leren van bijvoorbeeld het deense sociaal economische stelsel.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 18:22:43 #18
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200253618
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:18 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dat is wat ik bedoel natuurlijk, wat ik schrijf is niet de Bijbel waarbij je elk woord letterlijk moet nemen van de dominee hoor :)

Ik denk dat wij heel wta kunnen leren van bijvoorbeeld het deense sociaal economische stelsel.
Ja, alleen zal je dan wel de Nederlanders ervan moeten overtuigen dat 25% BTW ok is en dat ze significant meer belasting moeten betalen. Ik geef je weinig kans op succes.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200253623
Ik denk dat Denemarken helemaal niet zoveel beter is dan Nederland. Nederland is namelijk ook één van de welvarendste landen ter wereld. Hoogstens zijn er elementen die in Denemarken beter ontwikkeld zijn, maar andersom zijn wij dan weer op sommige punten beter.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 7 juli 2021 @ 18:24:57 #20
414785 sirdanilot
pi_200253660
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:22 schreef Tijger_m het volgende:
eren van bijvoorbeeld het deense sociaal economische stelsel.
Ja, alleen zal je dan wel de Nederlanders ervan moeten overtuigen dat 25% BTW ok is en dat ze significant meer belasting moeten betalen. Ik geef je wei
Je hoeft echt geen 25 procent BTW te hebben om gewoon een goed functionerend sociaal woningstelsel te hebben. Dat is een valse paradox, een valse tegenstelling.

Je kan prima een goed functionerend sociaal wonginstelsel hebben met behapbare belastingen. Dat hadden we namelijk in de 20e eeuw ook. Waarom zou dat nu niet meer kunnen? Slaat nergens op.

Links moet zich hierop gaan focussen ipv geneuzel over genderneutraliteit. Als ik kon, zou ik de politiek ingaan. Maar er is toch niemand die naar mij luistert dus dat heeft geen enkele zin.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200253707
Overigens dacht ik eerst dat we een gigantisch eiland aan de kust zouden maken om Denemarken zo te kopiëren.

Maar het gaat dus om het sociale systeem. En tja, ze hebben in Denemarken ook gewoon een andere cultuur, dus ook andere regels en wetten. Hoogstens kunnen we onze wetgeving en regels verbeteren, door inderdaad ook te kijken naar andere landen.
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 18:28:31 #22
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200253715
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:24 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Je hoeft echt geen 25 procent BTW te hebben om gewoon een goed functionerend sociaal woningstelsel te hebben. Dat is een valse paradox, een valse tegenstelling.

Je kan prima een goed functionerend sociaal wonginstelsel hebben met behapbare belastingen. Dat hadden we namelijk in de 20e eeuw ook. Waarom zou dat nu niet meer kunnen? Slaat nergens op.

Links moet zich hierop gaan focussen ipv geneuzel over genderneutraliteit. Als ik kon, zou ik de politiek ingaan. Maar er is toch niemand die naar mij luistert dus dat heeft geen enkele zin.
Nee, wat je nu doet werkt niet. Zonder die hogere belasting zal Nederland in andere, huidige, uitgaven moeten snijden om dat te bekostigen waarmee je dan de situatie in een aspect gelijk maakt aan Denemarken maar hoogstwaarschijnlijk de situatie in andere zaken slechter maakt dan het nu is. Dat is een heel ander verhaal.

Links focussed zich helemaal niet op geneuzel over genderneutraliteit, dat is een frame van (extreem) rechts in Nederland. Ik zou de programma's van Nederlandse linkse partijen maar eens doorlezen als je dat denkt.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 18:31:49 #23
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200253759
Pak dit er eens bij: https://www.oecdbetterlifeindex.org/countries/denmark/

Daarin scoort Nederland op wonen beter dan Denemarken. Nederland scoort beter op inkomen. Denemarken scoort veel beter op Community. Er zijn wezenlijke verschillen die vooral in cultuur lijken te liggen.

Kortom, het is allemaal echt niet zo simpel.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200253775
Ik kan wel 100 punten noemen die slechter zijn in Denemarken dan in Nederland, eigenlijk.

Zo durf je daar als ouder nauwelijks een kind met Down geboren te laten worden en als je het wel doet wordt je er verschrikkelijk op aangekeken. De acceptatie van mensen met handicaps is daar verschrikkelijk laag.
De acceptatie van mensen met een andere achtergrond is ook enorm laag. Zo mag je straks zelfs niet meer zelf bepalen waar je woont als je een niet westerse achtergrond hebt. Ze maken er tweederangs burgers van.

En zo zijn er nog veel meer punten.


Laten we nou maar blij zijn met Nederland, op veel punten een veel beter land dan Denemarken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_200253858
Wij in Nederland?

Jij zit toch in Ierland?
"Pools are perfect for holding water"
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 7 juli 2021 @ 18:41:01 #26
414785 sirdanilot
pi_200253899
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:33 schreef Hanca het volgende:
Ik kan wel 100 punten noemen die slechter zijn in Denemarken dan in Nederland, eigenlijk.

Zo durf je daar als ouder nauwelijks een kind met Down geboren te laten worden en als je het wel doet wordt je er verschrikkelijk op aangekeken. De acceptatie van mensen met handicaps is daar verschrikkelijk laag.
Hier gaat het in Nederland anders ook naar toe met die screening op down tijdens de zwangerschap. Denemarken loopt voor op die ontwikkeling. Laten we duidelijk zijn dat ik dit geen wenselijke ontwikkeling vind. Ik heb zelf met kinderen met Down gespeeld toen ik een kind was, het zijn geweldige mensen, en ik ken ook iemand met Down die (verre) familie van mij is.

quote:
De acceptatie van mensen met een andere achtergrond is ook enorm laag. Zo mag je straks zelfs niet meer zelf bepalen waar je woont als je een niet westerse achtergrond hebt. Ze maken er tweederangs burgers van.
Ik zou liever hebben dat de overheid bepaalt waar ik ga wonen, dan dat ik helemáál geen sociale huurwoning kan krijgen of een huis kopen zoals in Nederland :')

Zo kan je het ook bekijken.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 7 juli 2021 @ 18:41:16 #27
414785 sirdanilot
pi_200253900
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:38 schreef probeer het volgende:
Wij in Nederland?

Jij zit toch in Ierland?
Ja, maar mijn hart is nog altijd in Nederland.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200253907
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:41 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ja, maar mijn hart is nog altijd in Nederland.
Blijkbaar meer in Denemarken.
"Pools are perfect for holding water"
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 7 juli 2021 @ 18:44:22 #29
414785 sirdanilot
pi_200253934
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:41 schreef probeer het volgende:

[..]

Blijkbaar meer in Denemarken.
Ik heb er wel eens naar zitten kijken om daar te gaan wonen. De salarissen zijn niet echt een vetpot, en het is eignelijk niet mogelijk om vanuit het buitenland ee nbaan te krijgen daar. Je moet er al zijn en een tijdje wonen en dan kan het wel.

Maar met wat contacten kan je natuurlijk atldij wel wat regelen, het is niet zo makkelijk maar het kán wel.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200253945
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:41 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Hier gaat het in Nederland anders ook naar toe met die screening op down tijdens de zwangerschap. Denemarken loopt voor op die ontwikkeling. Laten we duidelijk zijn dat ik dit geen wenselijke ontwikkeling vind. Ik heb zelf met kinderen met Down gespeeld toen ik een kind was, het zijn geweldige mensen, en ik ken ook iemand met Down die (verre) familie van mij is.
[..]

Ik zou liever hebben dat de overheid bepaalt waar ik ga wonen, dan dat ik helemáál geen sociale huurwoning kan krijgen of een huis kopen zoals in Nederland :')

Zo kan je het ook bekijken.
In Nederland is het niet zo ver en is net in meerderheid in de kamer uitgesproken dat het niet zo ver gaat komen met de screening.


En in Denemarken is ook een woningtekort. Maar als tweederangsburger (want met andere achtergrond) heb je dan dus nog een extra probleem, want bepaalde wijken zijn verboden voor jou.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 7 juli 2021 @ 18:50:20 #31
414785 sirdanilot
pi_200254004
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:45 schreef Hanca het volgende:
en is net in meerderheid in de kamer uitgesproken dat het niet zo ver gaat komen met de screening.

En in Denemarken is ook een woningtekort. Maar als tweederangsburger (want met andere achtergrond) heb je dan dus nog een extra probleem, want bepaalde
Ok nou dan is dat punt van die screening op down een heel valide punt ja. Ik ben het daar ook niet mee eens dus wat dat betreft scoort nederland duidelijk beter. Maar goed, ik heb geen kinderen met down en ik heb zelf geen down dus dat ene aspect, nou ja, dat is erg jammer dat ze dat doen maar ze zijn ook niet het enige land dat dat doet.

Wat betreft wijken die verboden zijn voor allochtonen - ik zie het verschil niet tussen dat, en het feit dat ik geen woning in Heemstede-Aerdenhout kan betalen. Ik kan daar ook niet gaan wonen. Niet te betalen simpelweg. Dus of het de overheid nou is die zegt dat ik daar niet mag wonen, of mijn portemonnee. Het effect is hetzelfde.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator / Miss SHO woensdag 7 juli 2021 @ 18:51:23 #32
22592 crew  Ole
pi_200254018
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:45 schreef Hanca het volgende:

[..]

In Nederland is het niet zo ver en is net in meerderheid in de kamer uitgesproken dat het niet zo ver gaat komen met de screening.

En in Denemarken is ook een woningtekort. Maar als tweederangsburger (want met andere achtergrond) heb je dan dus nog een extra probleem, want bepaalde wijken zijn verboden voor jou.
heb tijdje terug hele heftige docu gezien over Denemarken, Kan hem even niet vinden, maar ik ben daar heel erg van geschrokken!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 7 juli 2021 @ 18:53:44 #33
414785 sirdanilot
pi_200254046
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:51 schreef Ole het volgende:

[..]

heb tijdje terug hele heftige docu gezien over Denemarken, Kan hem even niet vinden, maar ik ben daar heel erg van geschrokken!
Ik had er een tijdje terug eentje gezien over de asielzoekers daar. Weet niet of je daar op doelt.

De boodschap die ik daar uit haalde was vooral dat het uiteindelijk toch echt de mensen van het land zelf zijn die bepalen of je daar een paspoort krijgt of niet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 18:54:48 #34
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200254063
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:50 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ok nou dan is dat punt van die screening op down een heel valide punt ja. Ik ben het daar ook niet mee eens dus wat dat betreft scoort nederland duidelijk beter. Maar goed, ik heb geen kinderen met down en ik heb zelf geen down dus dat ene aspect, nou ja, dat is erg jammer dat ze dat doen maar ze zijn ook niet het enige land dat dat doet.

Wat betreft wijken die verboden zijn voor allochtonen - ik zie het verschil niet tussen dat, en het feit dat ik geen woning in Heemstede-Aerdenhout kan betalen. Ik kan daar ook niet gaan wonen. Niet te betalen simpelweg. Dus of het de overheid nou is die zegt dat ik daar niet mag wonen, of mijn portemonnee. Het effect is hetzelfde.
Die vergelijking klopt natuurlijk voor geen meter. Ook in Denemarken is er een vrije markt qua huizen waar jij geen geld voor gaat hebben en de overheid geeft jou geen huis in hun equivalent van Aerdenhout.
Ook in Denemarken zijn er wachtlijsten voor sociale woningen, overigens.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 18:55:38 #35
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200254074
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:53 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik had er een tijdje terug eentje gezien over de asielzoekers daar. Weet niet of je daar op doelt.

De boodschap die ik daar uit haalde was vooral dat het uiteindelijk toch echt de mensen van het land zelf zijn die bepalen of je daar een paspoort krijgt of niet.
Asiel of een paspoort krijgen zijn 2 hele verschillende dingen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Miss SHO woensdag 7 juli 2021 @ 18:55:58 #36
22592 crew  Ole
pi_200254080
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:53 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik had er een tijdje terug eentje gezien over de asielzoekers daar. Weet niet of je daar op doelt.

De boodschap die ik daar uit haalde was vooral dat het uiteindelijk toch echt de mensen van het land zelf zijn die bepalen of je daar een paspoort krijgt of niet.
ja maar ging ook over kinderen die daar gewoon geboren zijn, met een vader die daar ook al heel lang is en deze docu gemaakt heeft! Ben nog steeds aan het zoeken. Vind hem wel
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_200254133
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:50 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Wat betreft wijken die verboden zijn voor allochtonen - ik zie het verschil niet tussen dat, en het feit dat ik geen woning in Heemstede-Aerdenhout kan betalen. Ik kan daar ook niet gaan wonen. Niet te betalen simpelweg. Dus of het de overheid nou is die zegt dat ik daar niet mag wonen, of mijn portemonnee. Het effect is hetzelfde.
Het gaat er hier om dat je als Deen met een niet westerse achtergrond niet bij andere Denen met dezelfde achtergrond mag wonen. Pure discriminatie door de overheid, wat mij betreft. En dat vind ik wel heel erg heftig. Want waar de discriminatie bij de toeslagen nog een onbedoeld effect was, is dit bedoelde discriminatie per wet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_200254159
quote:
Grappig dat je een artikel linkt waarin staat dat Finland het gelukkigste land ter wereld is. Wat ze inmiddels blijkbaar al vier jaar op rij zijn. Nederland stond vijfde en lijkt vooral minder te scoren op "social support". Lijkt me goed dat we daar meer op gaan focussen dan het belastingstelsel van nummer twee te kopiëren.
pi_200254185
Het enige wat we moeten kopieren is de stijl van voetballen in het nationale team ;)
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 7 juli 2021 @ 19:14:50 #40
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_200254369
Dan zou je dus ook het volk met bijbehorende cultuur en mentaliteit moeten kopieren. Denemarken is immers grotendeels luthers-protestants ontwikkeld en Nederland meer een mengsel van Calvinistisch/Katholieke elementen. Dat zijn dingen die ondanks ontkerkelijking doorwerken.

Maar ook de geografie heeft grote invloed op hoe we het hier ingericht hebben. Dat we veel moeten investeren in waterwerken, we strategisch erg gunstig liggen voor handel en dat we dichtbevolkt zijn. Allemaal zaken die bijdragen aan waarom Nederland is zoals het is.

Je kunt dus hooguit dingen leren van ze. Maar het identiek nadoen is onmogelijk.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 7 juli 2021 @ 19:47:51 #41
414785 sirdanilot
pi_200254851
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 19:14 schreef Hexagon het volgende:
Dan zou je dus ook het volk met bijbehorende cultuur en mentaliteit moeten kopieren. Denemarken is immers grotendeels luthers-protestants ontwikkeld en Nederland meer een mengsel van Calvinistisch/Katholieke elementen. Dat zijn dingen die ondanks ontkerkelijking doorwerken.

Maar ook de geografie heeft grote invloed op hoe we het hier ingericht hebben. Dat we veel moeten investeren in waterwerken, we strategisch erg gunstig liggen voor handel en dat we dichtbevolkt zijn. Allemaal zaken die bijdragen aan waarom Nederland is zoals het is.

Je kunt dus hooguit dingen leren van ze. Maar het identiek nadoen is onmogelijk.
Ja dat klopt, Denemarken heeft een meer homogene cultuur omdat het gehele land Luthers was. Nederland daarentegen was verdeeld tussen protestant en katholiek en dat verschil zie je toch nog altijd. Een brabo of limburger is echt wel wat anders dan een Fries.

Maar toch denk ik dat we wel wat kunnen leren van ze op het gebied van immigratie en huisvesting.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 7 juli 2021 @ 19:51:50 #42
414785 sirdanilot
pi_200254897
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:59 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het gaat er hier om dat je als Deen met een niet westerse achtergrond niet bij andere Denen met dezelfde achtergrond mag wonen. Pure discriminatie door de overheid, wat mij betreft. En dat vind ik wel heel erg heftig. Want waar de discriminatie bij de toeslagen nog een onbedoeld effect was, is dit bedoelde discriminatie per wet.
Op zich zou ik in Nederland ook wel graag meer vermenging van bevolkingsgroepen willen zien. Zo slecht hebben die lui dat echt niet bekeken hoor.

Maar mensen dwingen ergens wel of niet te gaan wonen lijkt me daartoe niet de juiste weg.

Beter kun je sociale woningen mixen met middenstandswoningen. Stel je zou een appartement in Amsterdam met 2 slaapkamers kunnen huren voor 700 euro in de maand, dan lijkt me dat best redelijk voor iemand die modaal verdient. Voor dat bedrag gaat die echt wel naast een zogenaamde socialehuurtokkie wonen hoor. Ik wel in ieder geval. En ook naast een buitenlander, al stemt-ie PVV.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200254935
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 19:47 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ja dat klopt, Denemarken heeft een meer homogene cultuur omdat het gehele land Luthers was. Nederland daarentegen was verdeeld tussen protestant en katholiek en dat verschil zie je toch nog altijd. Een brabo of limburger is echt wel wat anders dan een Fries.

Maar toch denk ik dat we wel wat kunnen leren van ze op het gebied van immigratie en huisvesting.
Juist op het gebied van immigratie en vooral integratie niet, het is gewoon een enorm discriminerend land. Wetten waarbij in Denemarken geboren mensen die er toevallig anders uit zien worden achtergesteld. Want het gaat namelijk alleen op voor Denen met een niet westerse achtergrond, een Nederlandse wijk bouwen is prima.

Verder zijn er allerlei wetten die basisbehoeften van nieuwkomers, die ook gewoon een Deens paspoort hebben, inperken. Zoals de halvering van de kinderbijslag en zelfs lagere uitkeringen. Net alsof het leven van die mensen goedkoper is als ze werkloos raken dan het leven van een andere Deen.

Als Denemarken ergens geen voorbeeld is, is het op het gebied van immigratie en integratie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_200254964
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 19:51 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Op zich zou ik in Nederland ook wel graag meer vermenging van bevolkingsgroepen willen zien. Zo slecht hebben die lui dat echt niet bekeken hoor.

Maar mensen dwingen ergens wel of niet te gaan wonen lijkt me daartoe niet de juiste weg.

Beter kun je sociale woningen mixen met middenstandswoningen. Stel je zou een appartement in Amsterdam met 2 slaapkamers kunnen huren voor 700 euro in de maand, dan lijkt me dat best redelijk voor iemand die modaal verdient. Voor dat bedrag gaat die echt wel naast een zogenaamde socialehuurtokkie wonen hoor. Ik wel in ieder geval. En ook naast een buitenlander, al stemt-ie PVV.
Ja, en daar is Nederland dan ook vol op aan het inzetten. Zie dat gedoe met Rotterdam die voor de rechter werden gesleept hierom (ze pakten het daar dan ook niet zo handig aan). Maar alle steden zijn hier mee bezig. Nieuwbouwwijken zijn bijna altijd een mix, tegenwoordig. Zo pak je dat aan, niet met een bij voorbaat en bij bedoeling discriminerende wet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 19:57:22 #45
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200254966
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 19:03 schreef Hanca het volgende:
Het enige wat we moeten kopieren is de stijl van voetballen in het nationale team ;)
Minder hartaanvallen mischien. Dat lijkt mij aan te bevelen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Miss SHO woensdag 7 juli 2021 @ 20:00:05 #46
22592 crew  Ole
pi_200255004
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 19:54 schreef Hanca het volgende:

[..]

Juist op het gebied van immigratie en vooral integratie niet, het is gewoon een enorm discriminerend land. Wetten waarbij in Denemarken geboren mensen die er toevallig anders uit zien worden achtergesteld. Want het gaat namelijk alleen op voor Denen met een niet westerse achtergrond, een Nederlandse wijk bouwen is prima.

Verder zijn er allerlei wetten die basisbehoeften van nieuwkomers, die ook gewoon een Deens paspoort hebben, inperken. Zoals de halvering van de kinderbijslag en zelfs lagere uitkeringen. Net alsof het leven van die mensen goedkoper is als ze werkloos raken dan het leven van een andere Deen.

Als Denemarken ergens geen voorbeeld is, is het op het gebied van immigratie en integratie.
is echt heel erg!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_200256324
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 19:54 schreef Hanca het volgende:

[..]

Juist op het gebied van immigratie en vooral integratie niet, het is gewoon een enorm discriminerend land. Wetten waarbij in Denemarken geboren mensen die er toevallig anders uit zien worden achtergesteld. Want het gaat namelijk alleen op voor Denen met een niet westerse achtergrond, een Nederlandse wijk bouwen is prima.

Verder zijn er allerlei wetten die basisbehoeften van nieuwkomers, die ook gewoon een Deens paspoort hebben, inperken. Zoals de halvering van de kinderbijslag en zelfs lagere uitkeringen. Net alsof het leven van die mensen goedkoper is als ze werkloos raken dan het leven van een andere Deen.

Als Denemarken ergens geen voorbeeld is, is het op het gebied van immigratie en integratie.
Ik zie het probleem niet zo...
Ik zwaai naar dieren.
pi_200256362
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 21:17 schreef Geerd het volgende:

[..]

Ik zie het probleem niet zo...
Nee, discriminatie is geen probleem?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_200256398
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 21:18 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, discriminatie is geen probleem?
De kaart is al getrokken...
Ik zwaai naar dieren.
pi_200256824
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 21:20 schreef Geerd het volgende:

[..]

De kaart is al getrokken...
Een wet die onderscheid maakt op afkomst is toch gewoon discriminatie?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 21:35:28 #51
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200256929
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 21:32 schreef Hanca het volgende:

[..]

Een wet die onderscheid maakt op afkomst is toch gewoon discriminatie?
Jij gaat ervan uit dat iedereen dat een probleem vindt, dat is niet zo zoals je kan zien.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  woensdag 7 juli 2021 @ 21:39:31 #52
80382 manny
30 is best veel
pi_200257108
Ze hebben ook wel een spelersgroep die heel anders is opgebouwd. Minder vedettes, meer collectief en een bondscoach die er een levenswerk van gemaakt heeft.

Vooralsnog halve finale. Dat dan weer wel.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_200257244
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 21:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Jij gaat ervan uit dat iedereen dat een probleem vindt, dat is niet zo zoals je kan zien.
Nee, dat weet ik. Maar dan blijft het toch wel discriminatie?
Niet iedereen heeft problemen met discriminatie, dat is wel bekend.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator woensdag 7 juli 2021 @ 21:44:12 #54
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200257278
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 21:42 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, dat weet ik. Maar dan blijft het toch wel discriminatie?
Niet iedereen heeft problemen met discriminatie, dat is wel bekend.
Yep, dat blijft discriminatie.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200258786
Overal veilig over straat? Loop eens door Norrebro na zonsondergang.
pi_200264588
Nederlands zijn geen Denen, gelukkig niet zeg. De Denen zijn toch een beetje de Henry Schut van Europa.

Het verschil is hier dat Denemarken wordt geregeerd voor de Denen, terwijl Nederland wordt gerund als wingewest van het internationale grootkapitaal.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_200264617
Denemarken heeft een iets hoger belasting en een stuk meer 'doe normaal dan ben je al gek' cultuur.
Oh en het is ook kouder dan hier.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_200267078
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:33 schreef Hanca het volgende:

Zo durf je daar als ouder nauwelijks een kind met Down geboren te laten worden en als je het wel doet wordt je er verschrikkelijk op aangekeken. De acceptatie van mensen met handicaps is daar verschrikkelijk laag.
Nog nooit gehoord, schrikbarend om te lezen.
Incelfrikandel
pi_200267209
Klinkt goed.

Laten we beginnen met terug naar 5 miljoen inwoners. Doel voor 2040 behalen.
  donderdag 8 juli 2021 @ 14:06:13 #60
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_200267266
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:25 schreef babylon het volgende:
Om te beginnen, gratis is nooit echt gratis. Belasting zijn enorm in Denemarken.
Dit is wat mij betreft een non discussie. Het gesprek zou meer moeten gaan over wat je krijgt en niet alleen over de kosten.

Daar kan je dan een betere discussie over hebben dan alleen maar roepen dat de belastingen hoog/enorm zijn.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator donderdag 8 juli 2021 @ 14:10:24 #61
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200267331
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 14:06 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Dit is wat mij betreft een non discussie. Het gesprek zou meer moeten gaan over wat je krijgt en niet alleen over de kosten.

Daar kan je dan een betere discussie over hebben dan alleen maar roepen dat de belastingen hoog/enorm zijn.
Dat klopt alleen probeer maar eens in Nederland het argument "Je moet (veel) meer belasting gaan betalen en daar krijgen dan de laagste inkomens het meeste voordeel van" en kijk dan even hoeveel zetels je gaat behalen. Ik wil niet lullig doen maar de meeste Nederlanders gaan echt niet mee in dat argument hoe kortzichtig dat ook is.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 8 juli 2021 @ 14:11:31 #62
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_200267344
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 14:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat klopt alleen probeer maar eens in Nederland het argument "Je moet (veel) meer belasting gaan betalen en daar krijgen dan de laagste inkomens het meeste voordeel van" en kijk dan even hoeveel zetels je gaat behalen. Ik wil niet lullig doen maar de meeste Nederlanders gaan echt niet mee in dat argument hoe kortzichtig dat ook is.
Eens, zo werkt het helaas wel.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_200267365
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 14:06 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Dit is wat mij betreft een non discussie. Het gesprek zou meer moeten gaan over wat je krijgt en niet alleen over de kosten.

Daar kan je dan een betere discussie over hebben dan alleen maar roepen dat de belastingen hoog/enorm zijn.
Ik gebruikte dat argument alleen om aan te geven dat TS 'vergeet' dat zorg en opleiding niet gratis zijn, maar dat de rekening elders wordt betaald.
  Moderator donderdag 8 juli 2021 @ 14:13:36 #64
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200267374
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 14:11 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Eens, zo werkt het helaas wel.
Ik heb al eerder aangegeven in dit topic dat als Denemarken met die hogere belastingen (en die zijn echt hoger) toch heel gelukkig en tevreden kan zijn dat dit mischien iets is waar we wat van kunnen leren maar tegelijkertijd zie ik hoe er nu al gestemd wordt en dan denk ik "Dat verhaal gaat niet te verkopen zijn hier, dat moet organisch groeien"
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  donderdag 8 juli 2021 @ 14:43:03 #65
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200267738
Het grote nadeel van Denemarken: het is er verschrikkelijk saai. Het is Nederland, maar dan iets rijker en met veel minder sex appeal en schwung. De gemiddelde Deen woont in een dorp ter grootte van Meppel en het is allemaal nieuwbouw en lelijk.
We have always been at war with Eastasia.
  donderdag 8 juli 2021 @ 15:04:15 #66
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_200268036
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 21:32 schreef Hanca het volgende:

[..]

Een wet die onderscheid maakt op afkomst is toch gewoon discriminatie?
Niet per definitie. Allerlei wetten maken onderscheid op van alles en nog wat. Het gaat om onderscheid op criteria waar die niet relevant zijn. Daar kun je hier volgens mij nog wel over discussiëren (even los van dat het vrij ingrijpend is allemaal).

Hier is de wet bedoeld om ghettovorming te voorkomen, anders gezegd, om mensen met een niet Deense nationaliteit / een niet westerse cultuur geografisch te spreiden ten behoeve van het integratieproces.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_200271521
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 14:43 schreef -XOR- het volgende:
Het grote nadeel van Denemarken: het is er verschrikkelijk saai. Het is Nederland, maar dan iets rijker en met veel minder sex appeal en schwung. De gemiddelde Deen woont in een dorp ter grootte van Meppel en het is allemaal nieuwbouw en lelijk.
De Denen beschouwen dat vanaf 1864 als een deugd trouwens,
  Moderator donderdag 8 juli 2021 @ 19:17:27 #69
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200272386
quote:
6s.gif Op donderdag 8 juli 2021 18:27 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

De Denen beschouwen dat vanaf 1864 als een deugd trouwens,
Ik heb geen moeite met een saai land, persoonlijk. Dat is meestal een stabiel, gezond en veilig land. Nog mooier is saaie politiek :)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200272563
:{w Kopenhagen heeft ook Amsterdam juist gekopieerd, met hun moderne stadsindeling, kijk en vergelijk:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Algemeen_Uitbreidingsplan
en:
https://en.wikipedia.org/wiki/Finger_Plan
pi_200276428
Ook wel leuk aan Denemarken:

Choreografen die balletten schrijven voor Deense balletgezelschappen hebben er doorgaans een paar rollen voor oudere dansers inzitten, die vooral zijn gebaseerd op ervaring en niet op souplesse.Waar balletdansers in andere landen rond hun 35ste á 40ste echt al aan het afbouwen zijn, kun je in Denemarken gewoon dóórdansen als je dat wil. (Het zijn serieuze, volwaardige rollen, ze hoeven geen zielige oude mannetjes of vrouwtjes neer te zetten.)
  vrijdag 9 juli 2021 @ 00:10:39 #72
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200276855
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 19:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik heb geen moeite met een saai land, persoonlijk. Dat is meestal een stabiel, gezond en veilig land. Nog mooier is saaie politiek :)
Ik heb liever wat meer avontuur.
We have always been at war with Eastasia.
  Moderator vrijdag 9 juli 2021 @ 00:11:51 #73
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200276861
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 00:10 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Ik heb liever wat meer avontuur.
Dat zei Peter R de Vries ook :P

* Tijger_m maakte een slechte grap, sorry
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 9 juli 2021 @ 08:29:04 #74
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_200278408
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juli 2021 19:17 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik heb geen moeite met een saai land, persoonlijk. Dat is meestal een stabiel, gezond en veilig land. Nog mooier is saaie politiek :)
Er zal een correlatie zijn tussen de kleinschaligheid / saaiheid en het sociale vertrouwen tussen mensen. Plat gezegd zal het leven in de Denemarken een stuk overzichtelijker zijn, muv Kopenhagen.

Ik heb aardig wat van Denemarken gezien, mag een Deen of twee tot mijn vrienden rekenen, en kan dat wel beamen geloof ik.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_200278459
quote:
Je gratis zorgverzekering is ook ECHT gratis, geen gedonder met eigen risico's zoals in NL. Je hebt er écht gratis hoger onderwijs, geen gedonder met een leenstelsel.
Gratis bestaat niet of groeit geld in Denemarken aan een boom? Als iets gratis is, betekent dat de belastingbetaler dat volledig betaalt.
  vrijdag 9 juli 2021 @ 12:37:53 #76
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200281144
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juli 2021 08:29 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Er zal een correlatie zijn tussen de kleinschaligheid / saaiheid en het sociale vertrouwen tussen mensen. Plat gezegd zal het leven in de Denemarken een stuk overzichtelijker zijn, muv Kopenhagen.

Ik heb aardig wat van Denemarken gezien, mag een Deen of twee tot mijn vrienden rekenen, en kan dat wel beamen geloof ik.
Sociaal vertrouwen is dan weer een functie van gelijkenis, wat de mate van enervering ook weinig goed doet.
We have always been at war with Eastasia.
  dinsdag 13 juli 2021 @ 19:15:29 #77
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200349093
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:45 schreef Hanca het volgende:

In Nederland is het niet zo ver en is net in meerderheid in de kamer uitgesproken dat het niet zo ver gaat komen met de screening.
Dat bepaalt de meerderheid in de kamer niet. De screening is vrijwillig in Nederland, maar wel gewoon voor elke aanstaande moeder (ouder) beschikbaar. En als je als vrouw boven de 40 bent, dan word je er echt wel aan herinnerd dat de kans op een kindje met down veel groter is (16x groter dan bij een vrouw onder de 25).
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  FOK!fotograaf dinsdag 13 juli 2021 @ 19:24:33 #78
364681 over_hedge
pi_200349243
Ze hebben meer olie met meer land en minder inwoners. Ja niet zo gek dat ze meer geld over houden voor andere dingen
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  dinsdag 13 juli 2021 @ 19:47:42 #79
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200349606
Ik heb er even over nagedacht, maar ik denk toch dat ik beter gedij in dit klimaat. 8-)

"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_200350035
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 19:15 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Dat bepaalt de meerderheid in de kamer niet. De screening is vrijwillig in Nederland, maar wel gewoon voor elke aanstaande moeder (ouder) beschikbaar. En als je als vrouw boven de 40 bent, dan word je er echt wel aan herinnerd dat de kans op een kindje met down veel groter is (16x groter dan bij een vrouw onder de 25).
In Denemarken is de screening standaard, hier alleen bij een verhoogd risico op Down (ik kan het weten, 3 van die screenings meegemaakt. Niet dat abortus een optie was, maar eerder halen in het ziekenhuis zodat je gelijk alles bij de hand hebt wel).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 13 juli 2021 @ 20:18:32 #81
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200350075
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 20:16 schreef Hanca het volgende:

In Denemarken is de screening standaard
Maar niet verplicht, dus.

Ik snap overigens niet waarom je uberhaupt zou screenen, als je abortus niet overweegt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_200350554
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 20:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Maar niet verplicht, dus.

Ik snap overigens niet waarom je uberhaupt zou screenen, als je abortus niet overweegt.
Omdat iemand met down meestal ook andere afwijkingen heeft. Voor ons was bevallen in een ziekenhuis normaal niet haalbaar (ziekenhuis te ver weg/bevalling te snel), dus bij een kind met het syndroom van down zouden ze het eerder gaan halen zodat het in een ziekenhuis zou zijn.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 13 juli 2021 @ 20:43:20 #83
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200350591
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 20:41 schreef Hanca het volgende:

[..]

Omdat iemand met down meestal ook andere afwijkingen heeft. Voor ons was bevallen in een ziekenhuis normaal niet haalbaar (ziekenhuis te ver weg/bevalling te snel), dus bij een kind met het syndroom van down zouden ze het eerder gaan halen zodat het in een ziekenhuis zou zijn.
En als er Edwards- of Patau zou worden vastgesteld (zelfde screening als Down)? Dan nog steeds geen abortus?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_200350627
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 20:43 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

En als er Edwards- of Patau zou worden vastgesteld (zelfde screening als Down)? Dan nog steeds geen abortus?
Nee.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 13 juli 2021 @ 20:46:35 #85
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200350654
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 19:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik heb er even over nagedacht, maar ik denk toch dat ik beter gedij in dit klimaat. 8-)

[ afbeelding ]
Ah, dit is St Croix neem ik aan?
We have always been at war with Eastasia.
  dinsdag 13 juli 2021 @ 20:46:58 #86
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200350664
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 20:45 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee.
Onmenselijk.

quote:
Patausyndroom is een zeer ernstige aandoening. Kinderen met patausyndroom hebben een ernstige verstandelijke beperking.

De meeste kinderen overlijden al tijdens de zwangerschap of kort na de geboorte. Kinderen met patausyndroom worden bijna nooit ouder dan 1 jaar. Dat komt omdat ze ernstige lichamelijke problemen hebben. Ongeveer 1 tot 2 van de 10 levend geboren kinderen met patausyndroom wordt ouder dan een jaar. Door de afwijkingen aan het hart en andere organen zijn de kinderen vaak ziek. Hun gezondheid is erg zwak. Ze hebben ook veel last van infecties. De artsen zorgen ervoor dat het kind zich zo prettig mogelijk voelt zolang het leeft.

Kinderen met patausyndroom kunnen niet genezen. Vaak hebben ze een ernstige hartafwijking. De hersenen zijn niet goed ontwikkeld, waardoor ze ernstig gehandicapt zijn en vaak epilepsie hebben. Ze hebben ook vaak problemen met ademhalen en krijgen snel een longontsteking.

Kinderen met patausyndroom zien er vaak anders uit. Ze hebben een kleiner hoofd en afwijkingen aan het gezicht, zoals aan de neus en de ogen. Ook hebben ze vaak een lip-kaak-gehemeltespleet (schisis of hazenlip ). De meeste kinderen hebben een extra vinger of teen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 13 juli 2021 @ 20:47:39 #87
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200350682
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 20:46 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Ah, dit is St Croix neem ik aan?
Het is Hawaii. 8-)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 13 juli 2021 @ 20:49:52 #88
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200350727
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 20:47 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Het is Hawaii. 8-)
Ik dacht dat je in de stijl van het topic een van de Deense Maagdeneilanden had genomen ;)
We have always been at war with Eastasia.
  dinsdag 13 juli 2021 @ 20:51:00 #89
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_200350754
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 juli 2021 20:49 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Ik dacht dat je in de stijl van het topic een van de Deense Maagdeneilanden had genomen ;)
Dat was wel toepasselijk geweest, inderdaad. En ik zie aan de plaatjes dat ik daar ook wel zou gedijen. ^O^
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_200354653
Denemarken toont in ieder geval aan dat je niet met veel mensen in een land hoeft te leven om een welvarende economie te hebben. Daar kunnen wij zeker van leren als land wat arbeidsmigratie altijd gebruikt als argument dat het goed is voor de economie.
pi_200354675
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 21:32 schreef Hanca het volgende:

[..]

Een wet die onderscheid maakt op afkomst is toch gewoon discriminatie?
Lig ik niet zo wakker van. Denk dat Denemarken juist op dit punt dus een voorbeeld kan zijn.
pi_200354719
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 07:01 schreef Alpha0 het volgende:
Denemarken toont in ieder geval aan dat je niet met veel mensen in een land hoeft te leven om een welvarende economie te hebben. Daar kunnen wij zeker van leren als land wat arbeidsmigratie altijd gebruikt als argument dat het goed is voor de economie.
Denemarken doet er dan ook al een tijdje alles aan om arbeidsmigranten binnen te halen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20180330_03438802
https://www.thelocal.dk/2(...)s-in-denmark-report/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_200354731
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 07:10 schreef Alpha0 het volgende:

[..]

Lig ik niet zo wakker van. Denk dat Denemarken juist op dit punt dus een voorbeeld kan zijn.
Jij ligt er waarschijnlijk niet wakker van omdat het jou niet raakt. Verplaats je eens in zo'n Deen die gewoon in Denemarken geboren is maar toch te horen krijgt "voor jouw soort verboden".
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 14 juli 2021 @ 07:28:55 #94
408813 crew  trein2000
pi_200354754
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 07:23 schreef Hanca het volgende:

[..]

Jij ligt er waarschijnlijk niet wakker van omdat het jou niet raakt. Verplaats je eens in zo'n Deen die gewoon in Denemarken geboren is maar toch te horen krijgt "voor jouw soort verboden".
Ik haal niet snel de nazi-vergelijkingen van stal. Maar dat wordt me hier toch wel heel moeilijk gemaakt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_200357731
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 07:21 schreef Hanca het volgende:

[..]

Denemarken doet er dan ook al een tijdje alles aan om arbeidsmigranten binnen te halen:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20180330_03438802
https://www.thelocal.dk/2(...)s-in-denmark-report/
Dom, want dat zou niet nodig hoeven zijn.
pi_200360923
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:14 schreef Tijger_m het volgende:
Simpel gezegd, omdat Denemarken geen Nederland is en Nederland geen Denemarken is. Opgelost :)
Kijk; kort maar krachtig ^O^
pi_200361204
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 18:33 schreef Hanca het volgende:
Ik kan wel 100 punten noemen die slechter zijn in Denemarken dan in Nederland, eigenlijk.

Zo durf je daar als ouder nauwelijks een kind met Down geboren te laten worden en als je het wel doet wordt je er verschrikkelijk op aangekeken. De acceptatie van mensen met handicaps is daar verschrikkelijk laag.
De acceptatie van mensen met een andere achtergrond is ook enorm laag. Zo mag je straks zelfs niet meer zelf bepalen waar je woont als je een niet westerse achtergrond hebt. Ze maken er tweederangs burgers van.

En zo zijn er nog veel meer punten.


Laten we nou maar blij zijn met Nederland, op veel punten een veel beter land dan Denemarken.
Dit wist ik niet. Dat verandert mijn mening t.o.v. Denemarken wel. Nu weet ik dat ik het land niet hoef te idealiseren.
pi_200361333
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:25 schreef babylon het volgende:
Om te beginnen, gratis is nooit echt gratis. Belasting zijn enorm in Denemarken.
Daar krijg je wel wat voor terug dus hoe erg is dat.
  woensdag 14 juli 2021 @ 16:32:57 #99
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_200362035
Tja Denemarken. Tis net Groot-Groningen, inclusief dezelfde stugge bevolking.
  Moderator woensdag 14 juli 2021 @ 16:47:41 #100
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200362361
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 15:43 schreef JaapKroket het volgende:

[..]

Daar krijg je wel wat voor terug dus hoe erg is dat.
Dat is altijd het vraagstuk maar richt een partij op in Nederland die zegt "Je moet meer belasting op alles gaan betalen zodat we betere sociale voorzieningen kunnen hebben" en kijk eens hoeveel stemmen je behaalt, zal tussen die van BIJ1 en de SP gaan vallen.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200436028
Ik was een paar jaar geleden een tijdje in Kopenhagen en had niet echt de indruk dat het daar veel beter was dan hier. Verder waren de huizen daar ook onbetaalbaar, eigenlijk net als hier.
٩๏̯͡๏)۶
  User die het meest klaagt 2022 maandag 19 juli 2021 @ 15:39:10 #102
414785 sirdanilot
pi_200441705
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 16:47 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is altijd het vraagstuk maar richt een partij op in Nederland die zegt "Je moet meer belasting op alles gaan betalen zodat we betere sociale voorzieningen kunnen hebben" en kijk eens hoeveel stemmen je behaalt, zal tussen die van BIJ1 en de SP gaan vallen.
Het is een valse dichotomie om te stellen dat je voor betere sociale voorzieningen dan dat we momenteel hebben, de belastingen zo sterk zou moeten verhogen. Vroeger hadden we ook gewoon een functionerend Ziekenfonds en was de sociale woningbouw ook gewoon nog functioneel. In de jaren 70 was het niet ongebruikelijk dat je voor een woning in de omgeving van amsterdam maar 6 maanden hoefde te wachten.

Verder kun je ook inkomsten genereren op manieren anders dan je bevolking extra belasten, en kun je ook op andere zaken bezuinigen. Om maar wat te noemen:

- wietlegalisatie en regulering. levert zo miljarden op aan belastinginkomsten en minder uitgaven voor handhaving
- stoppen met de NAVO en de daaraan gelieerde 'vredesmissies' (i.e. oorlogsmissies) in verweggistan waar wij ook goudgeld voor moeten betalen
- hogere belasting voor de grootste multinationals en de superrijken
- winning van natuurlijke grondstoffen, mits niet direct schadelijk voor de bevolking. Dus gaswinning in groningen telt dan niet maar b.v. wel gaswinning in de noordzee of bijvoorbeeld het winnen van duurzame energie (mits die investering zich uiteindelijk terugbetaalt).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator maandag 19 juli 2021 @ 15:43:21 #103
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200441775
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 15:39 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Het is een valse dichotomie om te stellen dat je voor betere sociale voorzieningen dan dat we momenteel hebben, de belastingen zo sterk zou moeten verhogen. Vroeger hadden we ook gewoon een functionerend Ziekenfonds en was de sociale woningbouw ook gewoon nog functioneel. In de jaren 70 was het niet ongebruikelijk dat je voor een woning in de omgeving van amsterdam maar 6 maanden hoefde te wachten.

Verder kun je ook inkomsten genereren op manieren anders dan je bevolking extra belasten, en kun je ook op andere zaken bezuinigen. Om maar wat te noemen:

- wietlegalisatie en regulering. levert zo miljarden op aan belastinginkomsten en minder uitgaven voor handhaving
- stoppen met de NAVO en de daaraan gelieerde 'vredesmissies' (i.e. oorlogsmissies) in verweggistan waar wij ook goudgeld voor moeten betalen
- hogere belasting voor de grootste multinationals en de superrijken
- winning van natuurlijke grondstoffen, mits niet direct schadelijk voor de bevolking. Dus gaswinning in groningen telt dan niet maar b.v. wel gaswinning in de noordzee of bijvoorbeeld het winnen van duurzame energie (mits die investering zich uiteindelijk terugbetaalt).
- Wiet is al legaal en al heel lang belast
- Komt allemaal uit het Defensie budget wat al jaren lang te laag is.
- Zinloos om alleen in Nederland te doen, dan schuiven ze het kantoor door naar Ierland. 15% wereldwijd zet meer zoden aan de dijk.
- Doen we al decennia dus dit punt snap ik totaal niet.

Verder zou het Ziekenfonds in oude stijl herstellen ongeveer 10 miljard meer kosten dan het huidige stelsel, in de jaren 70 hadden we geen enorm vergrijzende bevolking en de demografie is significant veranderd sinds de jaren 70 waardoor er voor het zelfde aantal mensen veel meer woningen nodig zijn.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 19 juli 2021 @ 15:47:52 #104
414785 sirdanilot
pi_200441861
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 15:43 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

- Wiet is al legaal en al heel lang belast
Wiet is helemaal niet legaal. Coffeeshops kopen het illegaal en dus onbelast in . Als je van toeten noch blazen weet reageer dan niet.

quote:
- Komt allemaal uit het Defensie budget wat al jaren lang te laag is.
- Zinloos om alleen in Nederland te doen, dan schuiven ze het kantoor door naar Ierland. 15% wereldwijd zet meer zoden aan de dijk.
- Doen we al decennia dus dit punt snap ik totaal niet.

Verder zou het Ziekenfonds in oude stijl herstellen ongeveer 10 miljard meer kosten dan het huidige stelsel, in de jaren 70 hadden we geen enorm vergrijzende bevolking en de demografie is significant veranderd sinds de jaren 70 waardoor er voor het zelfde aantal mensen veel meer woningen nodig zijn.
defensie: ja daarom dus stoppen met die ''''vredes''''missies. Dan kan dat defensiebudget gebruikt worden voor het daadwerkelijk verbeteren van de verdediging van ons land.
- inderdaad is enkel belastingen in NL verhogen zinloos dus vandaar dat het een goede stap is dat NL akkoord is met een wereldwijd hoger tarief. Ierland gaat hier overigens inderdaad niet in mee.
- ziekenfonds: Ja het kost meer geld. Dat moet je dus van de andere punten halen. Overigens kun je nog altijd het systeem hebben van ziekenfonds en particulier, dus dat rijkere mensen meer baat hebben bij een particuliere zorgverzekering. Tot nog niet zo lang geleden was dit ook zo in ons land.
- aantal woningen: er zijn inderdaad meerdere kleine woningunits nodig tegenwoordig in plaats van standaardrijtjeshuizen met 3 slaapkamers elk. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je meer oppervlakte/grond/kosten moet maken daarvoor, je moet simpelweg appartementjes neerzetten ipv Vinexnieuwbouwhuizen. Dus ook dat is weer een valse dichotomie.

Maar goed, veel plezier met VVD stemmen :W
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator maandag 19 juli 2021 @ 15:49:15 #105
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200441892
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 15:47 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Wiet is helemaal niet legaal. Coffeeshops kopen het illegaal en dus onbelast in . Als je van toeten noch blazen weet reageer dan niet.
[..]

defensie: ja daarom dus stoppen met die ''''vredes''''missies. Dan kan dat defensiebudget gebruikt worden voor het daadwerkelijk verbeteren van de verdediging van ons land.
- inderdaad is enkel belastingen in NL verhogen zinloos dus vandaar dat het een goede stap is dat NL akkoord is met een wereldwijd hoger tarief. Ierland gaat hier overigens inderdaad niet in mee.
- ziekenfonds: Ja het kost meer geld. Dat moet je dus van de andere punten halen. Overigens kun je nog altijd het systeem hebben van ziekenfonds en particulier, dus dat rijkere mensen meer baat hebben bij een particuliere zorgverzekering. Tot nog niet zo lang geleden was dit ook zo in ons land.
- aantal woningen: er zijn inderdaad meerdere kleine woningunits nodig tegenwoordig in plaats van standaardrijtjeshuizen met 3 slaapkamers elk. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je meer oppervlakte/grond/kosten moet maken daarvoor, je moet simpelweg appartementjes neerzetten ipv Vinexnieuwbouwhuizen. Dus ook dat is weer een valse dichotomie.

Maar goed, veel plezier met VVD stemmen :W
Ik heb nog nooit in mijn leven VVD gestemd en ik heb geen flauw idee waarom jij die aanname doet, eigenlijk.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 19 juli 2021 @ 15:52:27 #106
414785 sirdanilot
pi_200441948
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 15:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit in mijn leven VVD gestemd en ik heb geen flauw idee waarom jij die aanname doet, eigenlijk.
Vanwege je weinig doordachte meningen. Maar goed ik zie later wel of je ook daadwerkelijk inhoudelijk gaat reageren en anders, veel plezier.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200441966
Ze waren in ieder geval niet zo dom om in de Euro te stppen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  Moderator maandag 19 juli 2021 @ 15:53:19 #108
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200441967
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 15:52 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Vanwege je weinig doordachte meningen. Maar goed ik zie later wel of je ook daadwerkelijk inhoudelijk gaat reageren en anders, veel plezier.
Waarom nou op de man gaan spelen omdat ik het me jou oneens ben? Ik snap dat echt niet. Jammer.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 19 juli 2021 @ 15:57:01 #109
414785 sirdanilot
pi_200442016
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 15:53 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Waarom nou op de man gaan spelen omdat ik het me jou oneens ben? Ik snap dat echt niet. Jammer.
Ik vind dat niet op de man spelen, zeggen dat je meningen ondoordacht zijn. Je meningen doen jou overkomen als een VVDer. Nou goed dan stem je geen VVD zal best wezen. Maar ik vind ze weinig doordacht en ook eenvoudig te weerleggen, als jij dan nu in een slachtofferrol gaat kruipen ipv inhoudelij k reageren op wat ik hierboven heb gezegd dan toont dat mij aan dat deze discussie weinig op gaat leveren.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200443464
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 15:57 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik vind dat niet op de man spelen, zeggen dat je meningen ondoordacht zijn. Je meningen doen jou overkomen als een VVDer. Nou goed dan stem je geen VVD zal best wezen. Maar ik vind ze weinig doordacht en ook eenvoudig te weerleggen, als jij dan nu in een slachtofferrol gaat kruipen ipv inhoudelij k reageren op wat ik hierboven heb gezegd dan toont dat mij aan dat deze discussie weinig op gaat leveren.
Wat is er doordacht aan jou mening dan precies, want je punten zijn een wensenlijst oplossinngen.

voorbeeld waarom stoppen met vredesmissies of sterker echt Inzetten om nederland beter te beschermen? tegen wie, en welke dreiging is er dan precies waar het leger een rol in moet spelen?
  User die het meest klaagt 2022 maandag 19 juli 2021 @ 17:54:12 #111
414785 sirdanilot
pi_200443480
quote:
0s.gif Op maandag 19 juli 2021 17:52 schreef Korenfok het volgende:

[..]

Wat is er doordacht aan jou mening dan precies, want je punten zijn een wensenlijst oplossinngen.

voorbeeld waarom stoppen met vredesmissies of sterker echt Inzetten om nederland beter te beschermen? tegen wie, en welke dreiging is er dan precies waar het leger een rol in moet spelen?
Welke dreiging? Begin maar eerst eens met cybercriminaliteit. En ja dat is ook een taak voor het leger (naast de AIVD e.d.)

Oh en rusland, venezuela (bij de antillen), etc.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_200501885
Reactie graag verwijderen. Dit is reeds besproken

[ Bericht 93% gewijzigd door Hawk123 op 23-07-2021 19:51:14 (reeds besproken) ]
  vrijdag 23 juli 2021 @ 13:52:27 #113
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_200502040
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:59 schreef Ole het volgende:
Denemarken is extreem racistisch. (even linkje zoeken)
https://joop.bnnvara.nl/o(...)gste-land-van-europa
Een streng asielbeleid is racistisch ja? Joop is weer eens lekker creatief met hun onderbuikdiarree aan het sproeien gegaan, en sommige mensen trappen er nog in ook.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  zondag 25 juli 2021 @ 01:14:50 #114
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_200536079
Als je het verschil tussen gratis en gemeenschappelijk bekostigd niet snapt, dan lijkt ‘gratis’ altijd leuker dan het is.
  zondag 25 juli 2021 @ 11:21:43 #116
37887 Dauthi
Progressive
pi_200536420
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:16 schreef Peter het volgende:
Wie zegt dat wij minder gelukkig zijn?
Ongekend onrecht...
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  zondag 25 juli 2021 @ 11:22:11 #117
37887 Dauthi
Progressive
pi_200536422
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:25 schreef babylon het volgende:
Om te beginnen, gratis is nooit echt gratis. Belasting zijn enorm in Denemarken.
Geen cent hoger dan in Nederland.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
  zondag 25 juli 2021 @ 11:33:23 #118
37887 Dauthi
Progressive
pi_200536584
Het grootste verschil tussen Denemarken en Nederland is het sociale denken van de overheid, wat is het beste voor de maatschappij, tegenover hoe kunnen we zo snel mogelijk zoveel mogelijk winst behalen.

In Denemarken probeert men sociaal te denken, in Nederland alleen in termen van korte termijn.

Daarom is hetzelfde OV chipkaartsysteem in Nederland duurder en minder klantvriendelijk.
Is het OV in grote steden in Nederland erbarmelijk, het wordt nog steeds niet als essentieel gezien. En dat zie je dus aan de uren dat ze operationeel zijn, en de frequentie.

Onderwijs zelfde verhaal, in Nederland dwingen we studenten in een lening, in Denemarken is studeren gratis. En werk je daarnaast, kan je tot 10.000 euro subsidie per jaar krijgen.

Zorg zelfde verhaal.
Sporten zelfde verhaal.
Werken zelfde verhaal.

De sociale voorzieningen zijn zo dat ouders voor hun kinderen kunnen zorgen, dat ze tijd hebben om te sporten, dat gezonde voeding aanwezig is.
En je ziet in Denemarken minder stress, beter familiebanden en een veel gezondere bevolking. Overgewicht in Nederland loopt tegen de 60% aan, in Denemarken is dat 15%.

En zo zie je in alle lagen dat de filosofie van kortetermijnwinst zoals we die in Nederland hebben, niet zorgen voor betere voorzieningen, niet voor een betere sfeer, of een gezondere bevolking.

Dat gaat nooit meer veranderen want Nederland is een "handelsland".
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_200538382
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 11:33 schreef Dauthi het volgende:

En je ziet in Denemarken minder stress, beter familiebanden en een veel gezondere bevolking. Overgewicht in Nederland loopt tegen de 60% aan, in Denemarken is dat 15%.
Volgens mij klopt er niets van dat percentage overgewicht. 60% is echt enorm, terwijl 15% erg weinig is.

Even wat cijfers. In 2016 had 18,8% van de Nederlanders overgewicht. In Denemarken was dat 18,2%.

https://www.welingelichte(...)te-dikke-mensen.html
  zondag 25 juli 2021 @ 14:48:41 #120
37887 Dauthi
Progressive
pi_200539572
quote:
0s.gif Op zondag 25 juli 2021 13:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Volgens mij klopt er niets van dat percentage overgewicht. 60% is echt enorm, terwijl 15% erg weinig is.

Even wat cijfers. In 2016 had 18,8% van de Nederlanders overgewicht. In Denemarken was dat 18,2%.

https://www.welingelichte(...)te-dikke-mensen.html
Je cijfers gaan over obesitas dat is een bmi boven 30.
Ik heb het over overgewicht, een bmi boven de 25.
Mensen met overgewicht in Nederland is 50%. En dat heeft in het verleden ruim boven de 50% gezeten.
https://www.volksgezondhe(...)context/samenvatting

Het kan best zijn dat de oorspronkelijke cijfers die ik vond over denemarken het obesitas percentage hebben gebruikt voor overgewicht.

Echter wanneer je een tijdje in Kopenhagen woont zie je veel meer sportieve en dunnere mensen dan in Nederland.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_200540380
quote:
1s.gif Op zondag 25 juli 2021 14:48 schreef Dauthi het volgende:

[..]

Je cijfers gaan over obesitas dat is een bmi boven 30.
Ik heb het over overgewicht, een bmi boven de 25.
Mensen met overgewicht in Nederland is 50%. En dat heeft in het verleden ruim boven de 50% gezeten.
https://www.volksgezondhe(...)context/samenvatting

Het kan best zijn dat de oorspronkelijke cijfers die ik vond over denemarken het obesitas percentage hebben gebruikt voor overgewicht.
Laat die cijfers maar zien. De cijfers die ik vind laten weinig verschil zien.

quote:
Echter wanneer je een tijdje in Kopenhagen woont zie je veel meer sportieve en dunnere mensen dan in Nederland.
Zo'n waarneming is behoorlijk subjectief. En bovendien, waarmee vergelijk je Kopenhagen dan? Amsterdam? Rotterdam? Heel Nederland?
  donderdag 5 augustus 2021 @ 12:27:50 #122
436320 Hofleverancier
De Koninklijke Paler
pi_200753341
Eerst las mijn brein "Waarom kopen wij Denemarken niet gewoon?", en ik dacht why the fuck not?
Met Koninklijke Groet,
Hofleverancier
pi_200846812
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juli 2021 07:01 schreef Alpha0 het volgende:
Denemarken toont in ieder geval aan dat je niet met veel mensen in een land hoeft te leven om een welvarende economie te hebben. Daar kunnen wij zeker van leren als land wat arbeidsmigratie altijd gebruikt als argument dat het goed is voor de economie.
In Denemarken werkt 77% van alle mensen die werken full time, hier is dat 75% van de mannen en 25% van de vrouwen. Dat kan omdat kinderopvang daar goed is geregeld. Zij hebben derhalve geen arbeidsmigratie nodig.
We kunnen ook stellen dat nederlandse vrouwen gemiddeld genomen lui zijn en schuld hebben aan de instroom van arbeidsmigranten. :*

Desgewenst heb ik hier bronnen van.

Edit:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)beidsmarkt/werkenden
https://www.dst.dk/da/Sta(...)skraftundersoegelsen

[ Bericht 14% gewijzigd door Makrelis op 10-08-2021 16:50:36 ]
  Moderator dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:02:01 #124
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200847426
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 16:30 schreef Makrelis het volgende:

[..]

In Denemarken werkt 77% van alle mensen die werken full time, hier is dat 75% van de mannen en 25% van de vrouwen. Dat kan omdat kinderopvang daar goed is geregeld. Zij hebben derhalve geen arbeidsmigratie nodig.
We kunnen ook stellen dat nederlandse vrouwen gemiddeld genomen lui zijn en schuld hebben aan de instroom van arbeidsmigranten. :*

Desgewenst heb ik hier bronnen van.

Edit:
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)beidsmarkt/werkenden
https://www.dst.dk/da/Sta(...)skraftundersoegelsen
Je informatie loopt flink achter, Denemarken loopt te springen om arbeidsmigranten maar die willen niet meer naar Denemarken.

https://www.trouw.nl/nieu(...)sche-groei~b3f9eb42/
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:05:49 #125
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_200847487
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Je informatie loopt flink achter, Denemarken loopt te springen om arbeidsmigranten maar die willen niet meer naar Denemarken.

https://www.trouw.nl/nieu(...)sche-groei~b3f9eb42/
Dit lijkt mij onzin. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat zeker 85% van alle Nederlanders momenteel een emigratie naar Denemarken in ernstige overweging heeft. Deze bron bezwoer me dat hij de waarheid sprak en zijn hond stond er instemmend bij te blaffen dus daar twijfel ik niet aan.
We have always been at war with Eastasia.
pi_200847502
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:02 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Je informatie loopt flink achter, Denemarken loopt te springen om arbeidsmigranten maar die willen niet meer naar Denemarken.

https://www.trouw.nl/nieu(...)sche-groei~b3f9eb42/
Uit het artikel:

Een meer duurzame oplossing is het uitbesteden van werkzaamheden aan onderaannemers in het buitenland.

Helemaal prima dit.
  Moderator dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:07:06 #127
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200847504
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:05 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Dit lijkt mij onzin. Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat zeker 85% van alle Nederlanders momenteel een emigratie naar Denemarken in ernstige overweging heeft. Deze bron bezwoer me dat hij de waarheid sprak en zijn hond stond er instemmend bij te blaffen dus daar twijfel ik niet aan.
_O-
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:07:30 #128
54278 crew  Tijger_m
42
pi_200847513
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:06 schreef Makrelis het volgende:

[..]

Uit het artikel:

Een meer duurzame oplossing is het uitbesteden van werkzaamheden aan onderaannemers in het buitenland.

Helemaal prima dit.
Beetje lastig wel voor boeren in Denemarken, natuurlijk.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_200847647
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 augustus 2021 17:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Beetje lastig wel voor boeren in Denemarken, natuurlijk.
Landbouwsector wordt niet genoemd:

Sectoren waar bedrijven met personeelstekorten kampen zijn de bouw, hout- en metaalbewerking, mechanica en elektra, maar er is ook gebrek aan hogeropgeleide werknemers als ICT'ers, programmeurs en ingenieurs.
pi_200849548
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juli 2021 17:59 schreef Ole het volgende:
Denemarken is extreem racistisch. (even linkje zoeken)
https://joop.bnnvara.nl/o(...)gste-land-van-europa
Volgens Joop.nl is ongeveer alles rechts van GL al "extreem racistisch en fascistisch" dus dat is natuurlijk niet serieus te nemen. Denemarken heeft wel een stuk harder maar veel effectiever migratie beleid, maar dat kunnen ze omdat ze daarin geen onderdeel zijn van de EU. Op dat gebied hebben ze een opt-out.
Hou vol mensen, alleen samen krijgen we de vergrijzing eronder!
  Moderator / Miss SHO dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:39:42 #131
22592 crew  Ole
pi_200849791
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')