Ja, dat is natuurljk het probleem, verkopen is makkelijk maar waar dan heen.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 16:31 schreef laziness het volgende:
[..]
Mijn EPC 0 huis van 5,5 jaar oud was destijds 262,5k en WOZ is 436k. Ze gaan hier voor 500k of meer. De tussenwoningen dan en ik heb een hoekwoning met meer grond. Het is absurd echt![]()
Als ze hier in de wijk nog wat groters zouden bouwen (en je er tussen komt) zou ik mijn overwaarde cashen, maar helaas ze zijn wel uit gebouwd en ik heb geen behoefte mijn EPC 0 huis op te geven voor een bestaande bouw met minder dan dat.
Precies het aanbod is enorm schaars en de animo is GROOT.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 16:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat is natuurljk het probleem, verkopen is makkelijk maar waar dan heen.
Daar ging hier zelfs een lokale makelaar de mist mee in.... jonge makelaar ook wel, maar mooie middenwoning. Verkocht en niets anders kunnen vindenquote:Op dinsdag 13 juli 2021 16:34 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat is natuurljk het probleem, verkopen is makkelijk maar waar dan heen.
Je moet idd al ingeloot zijn voor een nieuw project voor je dat kunt doen eigenlijk.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 16:36 schreef laziness het volgende:
[..]
Precies het aanbod is enorm schaars en de animo is GROOT.
Mag je toch best op zitten wachten? Met een beetje geluk afhankelijk van wanneer zij kinderen namen komt het een beetje gelijk met je pensioen, kun je er direct een huisje in Spanje van kopen.quote:Op zondag 11 juli 2021 14:21 schreef Pap89 het volgende:
Ik heb zo’n enorme hekel aan mensen die “vol verwachting” op een mogelijke erfenis van (groot)ouders zitten te wachten.
🤮🤮🤮
Bij een ondernemer zijn toch alle kosten aftrekbaar... maar alle inkomsten ook belast. 4% lening aftrekbaar, huurinkomsten belast. Onder aan de streep winst = belasting over berekenen. Kunnen ze bij particulier ook wel doen maar wordt te complex... dat is het nu eigenlijk al. HRA en EWF afschaffen en alles in box 3 voor particulieren. Bezittingen (waarde woning) minus schulden (hypotheek) is vermogen belasten tegen een fictief rendement mwah, zo'n rare som vind ik het niet. Best makkelijke manier van rekenen en met genoeg vrijstelling is het voor henk & ingrid nauwelijks relevant.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 13:32 schreef ludovico het volgende:
Als je ondernemer bent. Leen je dan tegen 4% hypotheek op je bedrijfspand die aftrekbaar is, of op je eigen huis waar de 4% netto is?
Totaal onwenselijk lijkt me die behandeling.
Dit is de simpele reden gewoon. De rente moet eigk ook gelijk zijn dus voor geen fiscale andere behandeling.
Vooral met hogere rentes overigens dat het marginale aftrekbare tarief echt impact gaat hebben. Met deze lage rentes heb je minder van die neveneffecten.
Denk dat de baby wel weer met het badwater wordt weggegooid omdat er letterlijk geen fiscalisten zijn die het goed komen uitleggen.
Binnen box 3 ist netto gewoon +- 1.2% aftrekbaar. Komt overeen met 3% tegen 40% in box 1.
Merk je ook weer aan dat er teveel geheft wordt in box 3 eigenlijk.
Fiscaal perfect zul je het wel nooit krijgen. Ik zie door de bomen het bos iig niet meer en ik heb mezelf qua deze materie toch wel bovengemiddeld hoog zitten.
Ooit was de "vlaktax" in box 1 (dus 1 en hetzelfde tarief) onderwerp, zodat HRA gelijk % voor iedereen zou zijn. Nooit van gekomen, om (on)begrijpelijke redenen.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 13:29 schreef ludovico het volgende:
Die hele fake inkomen "EWF" en kosten "HRA" trekken dat verschil wel gelijk.
Progressief belasten houdt gewoon in dat kosten ook progressief aftrekbaar worden. Ik vind daar niks mis mee.
Uiteindelijk spelen er wel meer parameters mee natuurlijk, eigenlijk is die tamelijk complex, maar ik ben wel overtuigd dat hier wel over is nagedacht. Ben wel benieuwd naar die gedachtes. Je hoort er niks over iig en dat is gek gezien de aandacht voor de HRA.
Dat is ten nadele van de politici zelf dus dat gaat niet gebeurenquote:Op dinsdag 13 juli 2021 19:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Ooit was de "vlaktax" in box 1 (dus 1 en hetzelfde tarief) onderwerp, zodat HRA gelijk % voor iedereen zou zijn. Nooit van gekomen, om (on)begrijpelijke redenen.
Hetzelfde geldt i.mo. voor EWF en HRA: beide tegen elkaar wegstrepen (via een overgangsfase) en het fiscaal ongelijk behandelen van verschillende bevolkingsgroepen (huurders, huiseigenaren met, en huiseigenaren zonder hypotheek, kamerbewoner) is ook weer minder.
Denk dat ze aftrekbaarheid rente gewoon moeten opdoeken eigenlijk.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 19:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Ooit was de "vlaktax" in box 1 (dus 1 en hetzelfde tarief) onderwerp, zodat HRA gelijk % voor iedereen zou zijn. Nooit van gekomen, om (on)begrijpelijke redenen.
Hetzelfde geldt i.mo. voor EWF en HRA: beide tegen elkaar wegstrepen (via een overgangsfase) en het fiscaal ongelijk behandelen van verschillende bevolkingsgroepen (huurders, huiseigenaren met, en huiseigenaren zonder hypotheek, kamerbewoner) is ook weer minder.
Mja ik kan wel uitgebreid reageren op je maar je zult het met me eens zijn, je maakt het fiscaal gunstig om te zitten boxhoppen met je leningen. Dat is vooral vervelend omdat het niet eerlijk is voor mensen, waarom moet een ondernemer op dit punt een extra voordeeltje krijgen, tis ook gewoon net als bij de particulier een eigen huis.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 16:58 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Mag je toch best op zitten wachten? Met een beetje geluk afhankelijk van wanneer zij kinderen namen komt het een beetje gelijk met je pensioen, kun je er direct een huisje in Spanje van kopen.
Heb wel een hekel aan mensen die het proberen te versnellen
[..]
Bij een ondernemer zijn toch alle kosten aftrekbaar... maar alle inkomsten ook belast. 4% lening aftrekbaar, huurinkomsten belast. Onder aan de streep winst = belasting over berekenen. Kunnen ze bij particulier ook wel doen maar wordt te complex... dat is het nu eigenlijk al. HRA en EWF afschaffen en alles in box 3 voor particulieren. Bezittingen (waarde woning) minus schulden (hypotheek) is vermogen belasten tegen een fictief rendement mwah, zo'n rare som vind ik het niet. Best makkelijke manier van rekenen en met genoeg vrijstelling is het voor henk & ingrid nauwelijks relevant.
Waarom is de rente van een bedrijfspand zoveel hoger dan een privé woning? Heb me dat ook weleens afgevraagd. Natuurlijk heeft een ondernemer meer risico's, maar je moet sowieso al met zo'n 1/3 eigen geld komen. Dan hebben ze eigenlijk bij een faillissement en executiewaarde van zo'n 70% geen eens risico. Daarnaast moet je ook veel sneller aflossen als particulier (meestal max 15 jaar) dus telkens nog minder risico. Daarnaast ook nog eens geen wet op consumenten bescherming en (volgens mij) lenen de banken het geld weer tegen zelfde euribor tarief. Ja vaak duurt verkoop van bedrijfspand wat langer maar ja hoeveel haast heeft een bank vraag ik me dan weer af.... geld is er genoeg en als je naar de geschiedenis kijkt zijn bijna alle panden, zowel zakelijk als privé, toch in waarde gestegen.
Ik zat er ook aan te denken om van m'n overwaarde nu (met extra aflossingsvrije hypotheek tegen 1,09%) wat van de lening van m'n bedrijfspand af te lossen waar ik 4% betaal. Maar bij een belastingdruk van zo'n 30% is het effectief nog maar 2,8%... en heb niet echt zin om m'n geld in te leveren voor dat 1,7% rendement
quote:Voor het vierde kwartaal op rij daalt de gemiddelde prijs van een huurwoning in de vrije sector. In het tweede kwartaal van dit jaar betaalde je gemiddeld 2 procent minder per vierkante meter dan een jaar eerder, meldt huurplatform Pararius.
Het gaat daarbij om nieuwe huurcontracten voor vrijgekomen woningen, dus niet om bestaande huurcontracten. Daarvan wordt de huur een keer per jaar, meestal in juli, verhoogd.
Expat bleef weg
Vooral in de grote steden daalden de huurprijzen door het wegblijven van expats vanwege de coronasituatie. "Daardoor bleven huurwoningen in het hogere segment in grote steden leegstaan", zegt Pararius-directeur Jasper de Groot. "Verhuurders stelden de huurprijzen naar beneden bij om zo een bredere doelgroep te trekken en leegstand te voorkomen."
Van de vier grote steden daalden de huren in Amsterdam, expatstad bij uitstek, het hardst. Nieuwe huurders betalen daar 6,8 procent minder dan een jaar eerder. Gemiddeld betaal je nu 21,53 euro per vierkante meter in Amsterdam. Daarmee zijn de huren daar nog steeds veel hoger dan het landelijke gemiddelde van 16,37 euro.
In Rotterdam daalde de huurprijs met 4,6 procent naar 15,58 euro, in Den Haag met 0,9 procent naar 16,06 euro.
In Utrecht bleven de huren gelijk aan een jaar eerder met een vierkantemeterprijs van 17,81 euro.
Maar van boxhoppen is toch geen sprake als het allemaal in box 3 moet, dan heeft het niets meer te zoeken in box 1 of 2. Of bedoel je puur de waarde op peildatum zo laag mogelijk houden voor box 3?quote:Op dinsdag 13 juli 2021 23:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Mja ik kan wel uitgebreid reageren op je maar je zult het met me eens zijn, je maakt het fiscaal gunstig om te zitten boxhoppen met je leningen. Dat is vooral vervelend omdat het niet eerlijk is voor mensen, waarom moet een ondernemer op dit punt een extra voordeeltje krijgen, tis ook gewoon net als bij de particulier een eigen huis.
Misschien legde ik het niet goed uit. Had normale hypotheek op woning maar huis verkocht en alles afgelost. Nieuw huis gekocht met 200k aflossingsvrij (maandlasten ¤183quote:Ik ken je financiele positie niet maa zou je niet 200k extra aflossingsvrij lenen op je reguliere hypotheek en zo 3400 netto besparen per jaar?
Als dat allemaal kan dan.
Men wilt gewoon kopen als een malle. Maar beleggers kopen relatief meer dus extra huurcontracten.quote:Op woensdag 14 juli 2021 07:29 schreef Heph844 het volgende:
Terwijl de koophuizen record na record breken, dalen de prijzen voor nieuwe huurcontracten al vier kwartalen op rij
[..]
Je kan niet zeggen het moet in box 3. Een ondernemer kan gewoon in box 1 lenen danwel box 2.quote:Op woensdag 14 juli 2021 08:37 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Maar van boxhoppen is toch geen sprake als het allemaal in box 3 moet, dan heeft het niets meer te zoeken in box 1 of 2. Of bedoel je puur de waarde op peildatum zo laag mogelijk houden voor box 3?
[..]
Misschien legde ik het niet goed uit. Had normale hypotheek op woning maar huis verkocht en alles afgelost. Nieuw huis gekocht met 200k aflossingsvrij (maandlasten ¤183) waardoor ik ook iets van 200k spaargeld over houd. Box 3 dus 0. Ja moet nog EWF blijven dokken over m'n huis in box 1... vraag me af of dat veel verschilt met box 3... anders zou waarde woning iets van 475k in box 3 vallen, is ook niet goedkoop. Oh ja ik ben een boekhouder ik kan dat zo berekenen maar geen zin
Hebben we het over ondernemers of particulieren? Een ondernemer betaalt belasting over de winst dus logisch box 1 of 2, een particulier betaalt in principe geen belasting over winst... alleen fictieve rendementen.quote:Op woensdag 14 juli 2021 09:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je kan niet zeggen het moet in box 3. Een ondernemer kan gewoon in box 1 lenen danwel box 2.
Ja dat wel hillen is nog niet helemaal afgebouwd.... ja nu hypotheek in box 3 omdat ik niet volledige overwaarde heb benut van vorige woning (en nieuw afgesloten aflossingsvrije hypotheek sowieso niet aftrekbaar in box 1).quote:Je EWF wordt nog gekort door wet hillen. Maar je hebt nu een box 3 hypotheek als ik het goed begrijp?
Een ondernemer kan toch een bedrijfspand gebruiken als onderpand. Of zijn eigen woning.quote:Op woensdag 14 juli 2021 09:51 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Hebben we het over ondernemers of particulieren? Een ondernemer betaalt belasting over de winst dus logisch box 1 of 2, een particulier betaalt in principe geen belasting over winst... alleen fictieve rendementen.
[..]
Ja dat wel hillen is nog niet helemaal afgebouwd.... ja nu hypotheek in box 3 omdat ik niet volledige overwaarde heb benut van vorige woning (en nieuw afgesloten aflossingsvrije hypotheek sowieso niet aftrekbaar in box 1).
Dat is zeker wat men wilt vanuit de EU enzo. Maar het is vrij lastig te implementeren.quote:Op dinsdag 13 juli 2021 23:32 schreef ludovico het volgende:
[..]
Denk dat ze aftrekbaarheid rente gewoon moeten opdoeken eigenlijk.
Gemiddeld zegt niet zo heel veel als de verschuiving alleen wordt veroorzaakt door wat veranderingen aan de bovenkant van het segment.quote:Op woensdag 14 juli 2021 07:29 schreef Heph844 het volgende:
Terwijl de koophuizen record na record breken, dalen de prijzen voor nieuwe huurcontracten al vier kwartalen op rij
[..]
Met het EWF wat tegenover de lage rente staat, is dat al bijna een feit.quote:Op woensdag 14 juli 2021 10:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat is zeker wat men wilt vanuit de EU enzo. Maar het is vrij lastig te implementeren.
Mwoah als je alle grote economieën meekrijgt.. Keerzijde is wel dat je baten uit rente ook niet meer moet belasten. Maar dat moet ook gewoon kunnen.quote:Op woensdag 14 juli 2021 10:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dat is zeker wat men wilt vanuit de EU enzo. Maar het is vrij lastig te implementeren.
Op den duur komt het er wel van ja. Een beetje neo-liberaal ziet dat als een gigantische marktverstoring. Maar de VVD heeft natuurlijk met z'n achterban te maken (links lullen, rechts vullen) en heeft op het gebied van de HRA, al een waslijst in moeten leveren. Zou zo'n waslijst ook voor alle bijtellingen moeten gelden….quote:Op dinsdag 13 juli 2021 23:32 schreef ludovico het volgende:
Denk dat ze aftrekbaarheid rente gewoon moeten opdoeken eigenlijk.
Heb het voor mijzelf uitgerekend: onze hypotheek zou in box 3, een stuk gunstiger zijn (voor ons) dan in de huidige box 1.quote:Op woensdag 14 juli 2021 08:37 schreef YoshiBignose het volgende:
Misschien legde ik het niet goed uit. Had normale hypotheek op woning maar huis verkocht en alles afgelost. Nieuw huis gekocht met 200k aflossingsvrij (maandlasten ¤183) waardoor ik ook iets van 200k spaargeld over houd. Box 3 dus 0. Ja moet nog EWF blijven dokken over m'n huis in box 1... vraag me af of dat veel verschilt met box 3... anders zou waarde woning iets van 475k in box 3 vallen, is ook niet goedkoop. Oh ja ik ben een boekhouder ik kan dat zo berekenen maar geen zin
Alleen Nederland kent zulke rare regelingen met het eigen huis/quote:Op woensdag 14 juli 2021 16:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Heb het voor mijzelf uitgerekend: onze hypotheek zou in box 3, een stuk gunstiger zijn (voor ons) dan in de huidige box 1.
Dankzij 4 marktverstorende factoren als:
1) HRA,
2) EWF
3) Wet Hillen
4) Box 3 fictief rendement.
5) WOZ
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |