Ook nog even aandringen dat je gescheiden ouders vlak voor de dood een nieuw partnerschap aangaan omdat jou dat misschien financieel beter uitkomtquote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:49 schreef Andromache het volgende:
Ik vind het onkies dat je moeder enig erfgenaam is maar dat jij nu zeggenschap over het geld afdwingt. Dat kun je niet maken. Het is je moeders geld en niet dat van jou en je zus.
Wees blij metde jaarlijkse schenking en blijf van de rest af.
Op dit moment is het zo dat het niet mogelijk is om geld te laten renderen met heel klein risico. Sterker nog, met inflatie, VRH en negatieve rente kost het aanhouden van geld gewoon geld. Op een bedrag van een ton is dat zo'n 5000 euro per jaar. Over een langere tijd (10 jaar) raak je effectief zo 40% van het bedrag kwijt (in werkelijke waarde).quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:48 schreef Glider76 het volgende:
Jullie begrijpen het verkeert. Het geld is er, ik hoef het niet perse.
Het enige wat ik zou willen weten is hoe nu om te gaan met dit grote bedrag wat samen met haar eigen geld op 1 spaarrekening staat.
Dit allemaal gewoon in goed overleg zonder verkeerde bedoelingen. Ook gaan we het niet investeren in iets, hooguit een speciaal soort spaarrekening. Iets veiligs. Het enige wat ik dan kan verzinnen is een deposito rekening.
Maar wellicht zijn er andere inzichten waar ik zelf geen weet van heb.
Ik wil mijn moeder ook niet overhalen of dwingen iets te doen wat ze niet wilt. Enkel het gesprek kunnen voeren wat eventueel verstandig is. Gewoon met ons drieen.
Het doel is ook niet om het geld flink te laten renderen.
En ja, wellicht waren er ook betere oplossingen voorhanden op het moment dat mijn vader overleed, maar op dat moment kwam het niet uit en ik ben niet de enige in deze zaak. Ook mijn zus heeft inspraak.
Er is geen we. Het is je moeders geld. Je kunt haar enkel adviseren.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:48 schreef Glider76 het volgende:
Het enige wat ik zou willen weten is hoe nu om te gaan met dit grote bedrag wat samen met haar eigen geld op 1 spaarrekening staat.
Dit allemaal gewoon in goed overleg zonder verkeerde bedoelingen. Ook gaan we het niet investeren in iets, hooguit een speciaal soort spaarrekening. Iets veiligs. Het enige wat ik dan kan verzinnen is een deposito rekening.
Maar wellicht zijn er andere inzichten waar ik zelf geen weet van heb.
Ik wil mijn moeder ook niet overhalen of dwingen iets te doen wat ze niet wilt. Enkel het gesprek kunnen voeren wat eventueel verstandig is. Gewoon met ons drieen.
Het doel is ook niet om het geld flink te laten renderen.
En ja, wellicht waren er ook betere oplossingen voorhanden op het moment dat mijn vader overleed, maar op dat moment kwam het niet uit en ik ben niet de enige in deze zaak. Ook mijn zus heeft inspraak.
Deposito is i.d.d. de enige "veiligste" oplossing.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:48 schreef Glider76 het volgende:
Het enige wat ik dan kan verzinnen is een deposito rekening.
Interessant. Maar hoeveel rente betaal je ervoor en vergeet niet dat de inflatie nog steeds aan je knabbelt.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:30 schreef Lienekien het volgende:
Met groen sparen krijg je vrijstelling voor de VRH.
https://www.rabobank.nl/p(...)en/rabo-groensparen/
Dit of gewoon royaal gaan leven.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 10:40 schreef bmp80 het volgende:
Naar een derdewereldland verhuizen en rentenieren.
quote:Op zaterdag 3 juli 2021 04:23 schreef egelhond het volgende:
Als het goed is heeft je moeder geen erfbelasting hoeven betalen (want meer dan 6 ton vrijstelling)
Dus wat jullie gedaan hebben is zo gek nog niet. Alleen nu zorgen dat het komende jaren naar jullie spaarrekening geboekt wordt.
Belastingvrij schenken is voor kinderen dit jaar 6604 euro (1000 euro meer dit jaar). Maar ze kan ook nog eens naar 3.244 euro naar jou partner schenken ( dit jaar ook 1000 euro meer) en naar jou kinderen. Dan gaat het al veel sneller.
En mocht je een grote aankoop gaan doen laat je moeder die betalen. Geen haan die er naar kraait. ( bv een vakantie, rolluiken of wat ook). Of pin een keer 1000 euro. Boodschappen, tanken je bent er zo doorheen.
Alles leuk en aardig, maar wel als moeder dat uitdrukkelijk zelf wil. Het lijkt er nu op dat de kinderen beslissen waar ma haar geld aan moet uitgeven, en dat stoort me mateloos. Het neigt naar ouderenmishandeling.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 18:41 schreef cosmosis het volgende:
Indien het de doelstelling van je moeder is om die 100k aan jullie te schenken, dan raad ik aan om daar inderdaad stapsgewijs mee te beginnen. Vanuitgaande dat je 40+ bent, duurt het bijna 8 jaar om het volledige bedrag belastingvrij naar jullie te schenken.
Doe je dat niet, loop je het risico om nadat je moeder al erfbelasting betaald te hebben, jullie bij overlijden van je moeder, nogmaals erfbelasting te moeten betalen.
Zo klinkt het nou net totaal niet. De kinderen hebben om financiele redenen afgezien van de erfenis in goed overleg met de moeder. En nu zijn ze gezamelijk aan het kijken wat de beste optie is voor het geld, wat op de bank elk jaar minder waard wordt.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 10:40 schreef Andromache het volgende:
[..]
[..]
Alles leuk en aardig, maar wel als moeder dat uitdrukkelijk zelf wil. Het lijkt er nu op dat de kinderen beslissen waar ma haar geld aan moet uitgeven, en dat stoort me mateloos. Het neigt naar ouderenmishandeling.
Eh, ik breng nog even wat woorden van TO in herinnering:quote:Op zaterdag 3 juli 2021 11:51 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Zo klinkt het nou net totaal niet. De kinderen hebben om financiele redenen afgezien van de erfenis in goed overleg met de moeder. En nu zijn ze gezamenlijk aan het kijken wat de beste optie is voor het geld, wat op de bank elk jaar minder waard wordt.
[knip]
Beetje vreemd om te denken aan ouderenmishandeling.
quote:Op donderdag 1 juli 2021 17:31 schreef Glider76 het volgende:
Het heeft dus geen zin mijn moeder daarvan proberen te overtuigen.
quote:Wij zien geen enkel risico dat zij er iets mee van plan is. Wel is het zo dat mocht de nood aan de man komen zij het gewoon mag gebruiken om te voorzien in levensonderhoud of verzorging.
quote:Op vrijdag 2 juli 2021 11:48 schreef Glider76 het volgende:
Het klopt idd niet hoe TS erover praat. Dat het zijn erfenis is die nu op de rekening van zijn moeder staat. Nee, het is pas zijn erfenis als zijn moeder overlijdt.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 12:41 schreef Andromache het volgende:
[..]
Eh, ik breng nog even wat woorden van TO in herinnering:
[..]
[..]Pardon? Het is háár geld potdomme.
[..]Het is niet van TO.
TO krabbelt later terug met 'in goed overleg' 'geen dwang' maar de eerste post roept bij mij al zo veel vraagtekens op dat ik dat niet meer geloof.
Wat bedoel je hiermee? Volgens mij is er al lange tijd geen voordeel meer aan zo'n rekening te behalen?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 12:28 schreef namliam het volgende:
[..]
Deposito is i.d.d. de enige "veiligste" oplossing.
Ik heb nog wel wat te koop voordat dat geldquote:
Mensen genoeg hier met meer ervaring dan de gemiddelde financieel adviseur.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 18:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat bedoel je hiermee? Volgens mij is er al lange tijd geen voordeel meer aan zo'n rekening te behalen?
@:Glider76, ik zou als ik je moeder was een fractie van het geld besteden aan een financieel adviseur. Als je het geld op een bankrekening zet, wordt het vooral minder waard. Ik kan er met m'n hoofd niet bij dat je gratis en mogelijk dubieus advies op een internetforum zou verkiezen onder jullie omstandigheden...
En die mensen kennen de specifieke situatie niet. Een goede adviseur neemt de tijd om vragen te stellen over je situatie en je wensen.quote:Op zaterdag 3 juli 2021 18:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mensen genoeg hier met meer ervaring dan de gemiddelde financieel adviseur.
Natuurlijk!quote:Op zaterdag 3 juli 2021 18:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
En die mensen kennen de specifieke situatie niet. Een goede adviseur neemt de tijd om vragen te stellen over je situatie en je wensen.
Ik snap oprecht niet wat er zo verschrikkelijk aan is om iemand te betalen voor een advies, een advies waar je nota bene veel geld mee kunt besparen. Wij zijn één keer naar een adviseur geweest omdat mijn schoonouders ons wilden helpen bij de hypotheek op onze vorige woning (ze hadden dat bij hun andere kind gedaan en vonden het wel zo eerlijk om het ook voor ons te doen). De adviseur kwam toen met een geweldige constructie waardoor we vele duizenden euro's van de belastingdienst terugkregen. It takes money to make money.
Ben razend benieuwd naar die constructie….quote:Op zaterdag 3 juli 2021 18:58 schreef Claudia_x het volgende:
Wij zijn één keer naar een adviseur geweest omdat mijn schoonouders ons wilden helpen bij de hypotheek op onze vorige woning (ze hadden dat bij hun andere kind gedaan en vonden het wel zo eerlijk om het ook voor ons te doen). De adviseur kwam toen met een geweldige constructie waardoor we vele duizenden euro's van de belastingdienst terugkregen. It takes money to make money.
Familielening tegen zo hoog mogelijk rente en terugschenking waarschijnlijk.quote:Op zondag 4 juli 2021 11:30 schreef blomke het volgende:
[..]
Ben razend benieuwd naar die constructie….
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |