abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200161659
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 20:58 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hoeveel rente vang je daarop?
Zie o.a. of met name: https://sameningeld.nl/
pi_200161701
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 19:21 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Dat spaargeld heeft ze ook. Elk jaar weer gedoe. Ze had ooit een soort spaarloonregeling voor haar pensioen. Dat vermogen wordt meegenomen in je jaarlijkse aangifte terwijl je het geld nog niet hebt ontvangen.

Kinderen doe je niks aan, anders dan dat het gedeeld kan/moet worden met de ex-partner?

Pensioen gelden lijkt me stug dat die mee geteld worden met het vermogen ... moet wel een heel exotische constructie zijn die niet geaccepteerd wordt. Echt "spaarloon" bestaat al lang niet meer... beetje moeilijk om dit te plaatsen.

Dan wordt het uiteindelijk wel een dingetje, "te veel vermogen" is dan een luxe probleem
  donderdag 1 juli 2021 @ 21:59:02 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200161724
Het geld is niet van TS, dus die kan er ook geen appartementje van kopen.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 1 juli 2021 @ 23:40:07 #29
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_200163090
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 21:57 schreef namliam het volgende:
Kinderen doe je niks aan, anders dan dat het gedeeld kan/moet worden met de ex-partner?
Ja.

quote:
U bent uit elkaar gegaan

Hebt u een fiscale partner, maar bent u uit elkaar gegaan? En staat u niet meer allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente? Geef dan de helft van de bezittingen en schulden aan van uw kinderen waarover u het ouderlijk gezag hebt. De andere ouder geeft in zijn eigen aangifte de andere helft aan.
Bezittingen en schulden van uw minderjarige kinderen

Lijkt me sowieso verstandig dat TS een professional in de arm neemt. Er worden veel veronderstellingen en aannames gedaan die volgens mij niet allen op de waarheid berusten.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 09:49:10 #30
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_200165114
Ik vind het onkies dat je moeder enig erfgenaam is maar dat jij nu zeggenschap over het geld afdwingt. Dat kun je niet maken. Het is je moeders geld en niet dat van jou en je zus.

Wees blij metde jaarlijkse schenking en blijf van de rest af.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_200165234
Groot bedrag betalen, wat, die 10% over alles boven de 30k? (qua totaal vermogen)

Man man man.

Desnoods vraag je uitstel.

Daarbij heb je afstand gedaan van de erfenis, je hebt geen claim op de erfenis.
pi_200165720
Naar een derdewereldland verhuizen en rentenieren.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 11:20:59 #33
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_200166269
Geweldig, deze kende ik nog niet, jullie betalen graag belasting. Het was dus niet de slimste truc, daar ben je nu hopelijk achter. Het is je al voorgerekend, maar nu betaal je uiteindelijk meer erfbelasting, want je maakt maar 1 keer gebruik van je vrije voet voor het erven door een kind. Ja, een partner mag veel erven zonder belasting, maar kinderen niet veel zonder te betalen.

Dus,je maakt je nu zorgen over het rendement dat er over het geld wordt gemaakt, of dat het weg is? Als je je druk zou maken over rendement, dan had je een betere constructie moeten kiezen. Als je je (toekomstige) geld meer zekerheid had willen geven, had je het niet zo moeten oplossen. Dus, waar maak je je nu druk om? Er was kennelijk een goede reden om 50K niet te laten vererven naar jou en je zus. Hou daaran vast dan zou ik zeggen.

Geen ruzie over maken, zelfs niet over beginnen zou ik zeggen. Je moeder vindt dat je zeurt en er nog vaker over beginnen helpt ook niet, ook al hebben we hier een gouden tip. Dus mond houden, gewoon lekker nog genieten dat je moeder er nog is. Met je familie moet je niet teveel over geld praten, als het niet nodig is.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_200166337
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 09:49 schreef Andromache het volgende:
Ik vind het onkies dat je moeder enig erfgenaam is maar dat jij nu zeggenschap over het geld afdwingt. Dat kun je niet maken. Het is je moeders geld en niet dat van jou en je zus.

Wees blij metde jaarlijkse schenking en blijf van de rest af.
Ook nog even aandringen dat je gescheiden ouders vlak voor de dood een nieuw partnerschap aangaan omdat jou dat misschien financieel beter uitkomt :')
You're Fucking Out, I'm Fucking In
pi_200166400
Koop er wat garageboxen van, goede investering.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_200166684
Jullie begrijpen het verkeert. Het geld is er, ik hoef het niet perse.

Het enige wat ik zou willen weten is hoe nu om te gaan met dit grote bedrag wat samen met haar eigen geld op 1 spaarrekening staat.

Dit allemaal gewoon in goed overleg zonder verkeerde bedoelingen. Ook gaan we het niet investeren in iets, hooguit een speciaal soort spaarrekening. Iets veiligs. Het enige wat ik dan kan verzinnen is een deposito rekening.

Maar wellicht zijn er andere inzichten waar ik zelf geen weet van heb.

Ik wil mijn moeder ook niet overhalen of dwingen iets te doen wat ze niet wilt. Enkel het gesprek kunnen voeren wat eventueel verstandig is. Gewoon met ons drieen.

Het doel is ook niet om het geld flink te laten renderen.

En ja, wellicht waren er ook betere oplossingen voorhanden op het moment dat mijn vader overleed, maar op dat moment kwam het niet uit en ik ben niet de enige in deze zaak. Ook mijn zus heeft inspraak.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 12:04:41 #37
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200166967
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 11:48 schreef Glider76 het volgende:

Het enige wat ik zou willen weten is hoe nu om te gaan met dit grote bedrag wat samen met haar eigen geld op 1 spaarrekening staat.

Dit allemaal gewoon in goed overleg zonder verkeerde bedoelingen. Ook gaan we het niet investeren in iets, hooguit een speciaal soort spaarrekening. Iets veiligs. Het enige wat ik dan kan verzinnen is een deposito rekening.

Ik wil mijn moeder ook niet overhalen of dwingen iets te doen wat ze niet wilt. Enkel het gesprek kunnen voeren wat eventueel verstandig is. Gewoon met ons drieen.

En ja, wellicht waren er ook betere oplossingen voorhanden op het moment dat mijn vader overleed, maar op dat moment kwam het niet uit en ik ben niet de enige in deze zaak. Ook mijn zus heeft inspraak.
Op dit moment is het zo dat het niet mogelijk is om geld te laten renderen met heel klein risico. Sterker nog, met inflatie, VRH en negatieve rente kost het aanhouden van geld gewoon geld. Op een bedrag van een ton is dat zo'n 5000 euro per jaar. Over een langere tijd (10 jaar) raak je effectief zo 40% van het bedrag kwijt (in werkelijke waarde).
Wat je kunt doen is jullie hypotheken aflossen. Dat is volkomen risicovrij. Je zou ook kunnen investeren in isolatie, zonnepanelen et cetera. Het geld op een boekje zetten is heel erg duur.
The End Times are wild
  vrijdag 2 juli 2021 @ 12:26:57 #38
138876 Andromache
pi_200167342
quote:

Er is geen we. Het is je moeders geld. Je kunt haar enkel adviseren.
pi_200167370
quote:
Het enige wat ik dan kan verzinnen is een deposito rekening.
Deposito is i.d.d. de enige "veiligste" oplossing.

Wat je eventueel nog kan doen voor je zus (en jou) zijn zonnepanelen of isolatie aanschaffen...
Met name voor je zus (in overleg met haar verhuurder natuurlijk) kan dat "fijn" zijn aangezien de panelen niet als vermogen mee tellen maar wel in de maandlasten gaan schelen. Hierdoor daalt haar vermogen (of dat van je moeder) en stijgt haar besteedbaar inkomen op maandbasis.

Werkt natuurlijk wel alleen als ze nog tig jaar wil blijven wonen waar ze nu woont en de verhuurder akkoord gaat (en het uberhaubt mogelijk is).
  vrijdag 2 juli 2021 @ 12:30:13 #40
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_200167392
Met groen sparen krijg je vrijstelling voor de VRH.

https://www.rabobank.nl/p(...)en/rabo-groensparen/
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 16:56:14 #41
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_200170908
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 12:30 schreef Lienekien het volgende:
Met groen sparen krijg je vrijstelling voor de VRH.

https://www.rabobank.nl/p(...)en/rabo-groensparen/
Interessant. Maar hoeveel rente betaal je ervoor en vergeet niet dat de inflatie nog steeds aan je knabbelt.
The End Times are wild
pi_200171384
Op basis van de informatie die je hebt gegeven heb jij op dit moment niets over het geld te zeggen. Dus laat je moeder gewoon haar ding doen. Nadat zij overlijdt zie je hoeveel er over is.
  vrijdag 2 juli 2021 @ 17:40:42 #43
496301 airconditioning
VVD/GL met bovenmodaal inkomen
pi_200171439
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 10:40 schreef bmp80 het volgende:
Naar een derdewereldland verhuizen en rentenieren.
Dit of gewoon royaal gaan leven.
Pro: Woke, LGBTQQIP2SAA++, BLM, vaccinatieplicht, K. Harris, Vegan, immigratie, milleumaatregelen, (bio)diversiteit en Antifa
Anti: Wappiementaliteit, mileuvervuiling, racisme, antisemitisme, fvd/trumpisme, boeren en populisme.
  VIVA vrijdag 2 juli 2021 @ 18:41:15 #44
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_200172309
Indien het de doelstelling van je moeder is om die 100k aan jullie te schenken, dan raad ik aan om daar inderdaad stapsgewijs mee te beginnen. Vanuitgaande dat je 40+ bent, duurt het bijna 8 jaar om het volledige bedrag belastingvrij naar jullie te schenken.
Doe je dat niet, loop je het risico om nadat je moeder al erfbelasting betaald te hebben, jullie bij overlijden van je moeder, nogmaals erfbelasting te moeten betalen.
What lies behind makes no sense in my mind
  zaterdag 3 juli 2021 @ 04:23:40 #45
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_200180660
Als het goed is heeft je moeder geen erfbelasting hoeven betalen (want meer dan 6 ton vrijstelling)
Dus wat jullie gedaan hebben is zo gek nog niet. Alleen nu zorgen dat het komende jaren naar jullie spaarrekening geboekt wordt.
Belastingvrij schenken is voor kinderen dit jaar 6604 euro (1000 euro meer dit jaar). Maar ze kan ook nog eens naar 3.244 euro naar jou partner schenken ( dit jaar ook 1000 euro meer) en naar jou kinderen. Dan gaat het al veel sneller.
En mocht je een grote aankoop gaan doen laat je moeder die betalen. Geen haan die er naar kraait. ( bv een vakantie, rolluiken of wat ook). Of pin een keer 1000 euro. Boodschappen, tanken je bent er zo doorheen.
  zaterdag 3 juli 2021 @ 10:40:21 #46
138876 Andromache
pi_200182150
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 04:23 schreef egelhond het volgende:
Als het goed is heeft je moeder geen erfbelasting hoeven betalen (want meer dan 6 ton vrijstelling)
Dus wat jullie gedaan hebben is zo gek nog niet. Alleen nu zorgen dat het komende jaren naar jullie spaarrekening geboekt wordt.
Belastingvrij schenken is voor kinderen dit jaar 6604 euro (1000 euro meer dit jaar). Maar ze kan ook nog eens naar 3.244 euro naar jou partner schenken ( dit jaar ook 1000 euro meer) en naar jou kinderen. Dan gaat het al veel sneller.
En mocht je een grote aankoop gaan doen laat je moeder die betalen. Geen haan die er naar kraait. ( bv een vakantie, rolluiken of wat ook). Of pin een keer 1000 euro. Boodschappen, tanken je bent er zo doorheen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 18:41 schreef cosmosis het volgende:
Indien het de doelstelling van je moeder is om die 100k aan jullie te schenken, dan raad ik aan om daar inderdaad stapsgewijs mee te beginnen. Vanuitgaande dat je 40+ bent, duurt het bijna 8 jaar om het volledige bedrag belastingvrij naar jullie te schenken.
Doe je dat niet, loop je het risico om nadat je moeder al erfbelasting betaald te hebben, jullie bij overlijden van je moeder, nogmaals erfbelasting te moeten betalen.
Alles leuk en aardig, maar wel als moeder dat uitdrukkelijk zelf wil. Het lijkt er nu op dat de kinderen beslissen waar ma haar geld aan moet uitgeven, en dat stoort me mateloos. Het neigt naar ouderenmishandeling.
pi_200182761
Ts investeer in crypto en bedank me later
pi_200182929
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 11:26 schreef Paszzz het volgende:
Ts investeer in crypto en bedank me later
buY tHe Dip!!!1
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
  VIVA zaterdag 3 juli 2021 @ 11:51:02 #49
47344 cosmosis
Lucky to be alive
pi_200183000
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 10:40 schreef Andromache het volgende:

[..]

[..]

Alles leuk en aardig, maar wel als moeder dat uitdrukkelijk zelf wil. Het lijkt er nu op dat de kinderen beslissen waar ma haar geld aan moet uitgeven, en dat stoort me mateloos. Het neigt naar ouderenmishandeling.
Zo klinkt het nou net totaal niet. De kinderen hebben om financiele redenen afgezien van de erfenis in goed overleg met de moeder. En nu zijn ze gezamelijk aan het kijken wat de beste optie is voor het geld, wat op de bank elk jaar minder waard wordt.
Het is redelijk normaal om wanneer je ouders ouder worden om gezamelijk te praten over een eventuele erfenis, mits je een stabiele ouder-kind relatie hebt wat gebaseerd is op vertrouwen.

Beetje vreemd om te denken aan ouderenmishandeling.
What lies behind makes no sense in my mind
  zaterdag 3 juli 2021 @ 12:41:24 #50
138876 Andromache
pi_200183533
quote:
15s.gif Op zaterdag 3 juli 2021 11:51 schreef cosmosis het volgende:

[..]

Zo klinkt het nou net totaal niet. De kinderen hebben om financiele redenen afgezien van de erfenis in goed overleg met de moeder. En nu zijn ze gezamenlijk aan het kijken wat de beste optie is voor het geld, wat op de bank elk jaar minder waard wordt.
[knip]
Beetje vreemd om te denken aan ouderenmishandeling.
Eh, ik breng nog even wat woorden van TO in herinnering:

quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 17:31 schreef Glider76 het volgende:
Het heeft dus geen zin mijn moeder daarvan proberen te overtuigen.
:?

quote:
Wij zien geen enkel risico dat zij er iets mee van plan is. Wel is het zo dat mocht de nood aan de man komen zij het gewoon mag gebruiken om te voorzien in levensonderhoud of verzorging.
:? Pardon? Het is háár geld potdomme.

quote:
:? Het is niet van TO.

TO krabbelt later terug met 'in goed overleg' 'geen dwang' maar de eerste post roept bij mij al zo veel vraagtekens op dat ik dat niet meer geloof.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')