abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_200618521
quote:
Intern onderzoek Rijkswaterstaat: files sluiting Haringvlietbrug veel langer dan gedacht

https://nos.nl/l/2391495

De files die de gedeeltelijke afsluiting van de beschadigde Haringvlietbrug met zich meebrengt, worden veel heftiger dan Rijkswaterstaat tot nu toe beloofde. In werkdagen tijdens de avondspits kunnen automobilisten niet maximaal een halfuur extra reistijd verwachten, maar meer dan een uur.

Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat. De uitkomsten daarvan zijn alleen niet gedeeld met de buitenwereld, melden meerdere betrokkenen aan de NOS.

De belangrijke noord-zuidverbinding in de A29 gaat twee jaar lang gedeeltelijk op slot: in beide richtingen is maar n rijbaan open en kan maximaal 50 kilometer per uur worden gereden. Daarmee moet worden voorkomen dat de brug verder beschadigt, tot de brugklep over twee jaar wordt vervangen.

68 minuten extra file
De website van Rijkswaterstaat vermeldde woensdag rond 15.00 uur nog steeds een verwachte extra reistijd van 'ongeveer 30 minuten'.

Het onderzoek van ingenieursbureau Royal Haskoning maakt echter melding van "een vertraging van 68 minuten richting het zuiden". Dat is op werkdagen in de avondspits. Richting het noorden is de verwachte filelengte minder fors, maar de extra reistijd is nog steeds langer dan Rijkswaterstaat volhoudt: niet 30, maar 40 minuten.

Het gaat daarbij alleen nog maar om de Haringvlietbrug zelf; ook op de alternatieve routes wordt extra drukte verwacht vanwege omrijders. De extra vertraging komt bovendien boven op de bestaande files op de veelgeplaagde brug. Berekeningen voor de ochtendspits zijn er niet.

Rooskleuriger
Waarom Rijkswaterstaat de vertraging naar buiten toe rooskleuriger voorstelt, is niet duidelijk. De minder optimistische verwachting is eind vorige week wel gedeeld met gemeenten, veiligheidsregio's en provincies.

Een nieuwsbericht van Rijkswaterstaat dat in dezelfde week werd gepresenteerd spreekt nog over de achterhaalde berekeningen en vorige week vrijdag nog herhaalde Rijkswaterstaat tegenover de NOS dat werd uitgegaan van 30 minuten extra reistijd.

Volgens Rijkswaterstaat was de verwachting van 30 minuten gebaseerd op de toen beschikbare informatie en wordt de extra reistijd nog nader onderzocht.

"
Het wordt nog erger dan ik al vreesde. Mensen trokken al wit weg bij 30 minuten extra reistijd, laat staan bij deze vertraging.

Bram van Hemmen, burgemeester Hoeksche Waard
"Dit wordt een drama", zegt Bram van Hemmen, de burgemeester van Hoeksche Waard, dat aan de noordzijde van de brug ligt. "Het wordt nog erger dan ik al vreesde. Mensen trokken al wit weg bij 30 minuten extra reistijd, laat staan bij deze vertraging."

De snelweg over de brug is een 'aorta' voor de eilanden in de omgeving, zegt Van Hemmen. "De extra reistijd gaat ondernemers veel geld kosten. En scholieren die in bijvoorbeeld Rotterdam onderwijs krijgen moeten nu bijna verplicht op kamers." Ook vreest hij dat personeel van bedrijven in de regio vertrekt als mensen twee jaar lang veel langer in de auto zitten.

Ook voor Goeree-Overflakkee is de brug cruciaal. "Er is hier simpel gezegd niet zoveel", zegt lokaal journalist Sam Fish. "Je hebt hier de basisvoorzieningen, meer niet. Als je naar de bioscoop wil, moet je naar Rotterdam. Dat is al drie kwartier, en daar komt nu dus een hoop bij."

"Ik zie er als een berg tegenop", zegt ook Loes, die in het Goeree-Overflakkeese Ooltgensplaat woont. "Als ik mijn kleinkinderen ophaal kost me dat nu al tweenhalf uur heen en weer." Dat zou in de avondspits dus ruim vier uur worden.

Ook hebben inwoners zorgen over de bereikbaarheid van de zorg: er is n ziekenhuis op hun eiland, maar dat is een streekziekenhuis, voor andere zorg zijn inwoners aangewezen op bijvoorbeeld Rotterdam.

Een paar flitspalen
De gedeeltelijke afsluiting zou eigenlijk afgelopen maandag ingaan, maar werd met twee weken uitgesteld omdat er meer voorbereidingstijd nodig was. Tegenstanders hopen dat de extra tijd wordt gebruikt om naar andere oplossingen te zoeken.

"Ik ga ervan uit dat de snelheid weliswaar naar 50 kilometer per uur gaat, maar dat er wel twee rijbanen opengaan", zegt burgemeester Van Hemmen.

Maar volgens Rijkswaterstaat kan dat niet, omdat mensen dan uitgenodigd zouden worden om harder dan 50 te rijden. Handhaving daarop zou moeilijk zijn. Burgemeester Van Hemmen: "Ik ga ervan uit dat het lukt om een paar flitspalen neer te zetten." Die optie wordt 'onderzocht', meldt Rijkswaterstaat.
Dit is toch absurd? Twee jaar lang een uur extra reistijd? Weet je hoeveel mensen van die brug afhankelijk zijn voor werk en school. Gelukkig is mijn vader inmiddels met pensioen.
Koel en donker bewaren
  donderdag 29 juli 2021 @ 17:02:34 #52
308499 Dven
Voorbeelduser
pi_200618587
Oplossing wordt al gegeven toch. Twee banen open, flitspalen,desnoods extra hoge boetes. Klaar.
pi_200618602
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 17:02 schreef Dven het volgende:
Oplossing wordt al gegeven toch. Twee banen open, flitspalen,desnoods extra hoge boetes. Klaar.
quote:
Handhaving daarop zou moeilijk zijn.
Falers bij RWS / OM.
  donderdag 29 juli 2021 @ 17:13:06 #54
308523 the-eye
Practical Tactical
pi_200618800
Leuk bij ongelukken. Het staat nu al bij het minste geringste vast van het Zuidplein tot aan Bergen op Zoom
  donderdag 29 juli 2021 @ 17:27:45 #55
308499 Dven
Voorbeelduser
pi_200619002
quote:
15s.gif Op donderdag 29 juli 2021 17:03 schreef Piles het volgende:

[..]


[..]

Falers bij RWS / OM.
Nouja, nadien wordt aangegeven dat de mogelijkheid bekeken wordt.
pi_200619314
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 17:27 schreef Dven het volgende:

[..]

Nouja, nadien wordt aangegeven dat de mogelijkheid bekeken wordt.
Maar eerst vakantie en dan is kijken of we nog wat mensen kunnen vinden voor een onderzoekscommissie, zodat er over een maand of 8 eens een Europese aanbesteding kan worden uitgeschreven voor een stukje noodtraject controle ...
pi_200619480
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 19:13 schreef Bart2002 het volgende:
Het zou wel eens kunnen dat ALLE infrastructuur in NL zwaar verwaarloosd is sinds de Neoliberale regeringen. Onderhoud is duur en levert niks op voor de aandeelhouders. We krijgen hier Italiaanse toestanden. Dat is onvermijdelijk.

Dus instortende bruggen en viaducten. Binnenkort ook hier in uw theater. :)
Hij is weer leuk :D
  donderdag 29 juli 2021 @ 18:52:00 #58
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_200619904
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 17:02 schreef Dven het volgende:
Oplossing wordt al gegeven toch. Twee banen open, flitspalen,desnoods extra hoge boetes. Klaar.
Trajectcontrole lijkt me nog veel eenvoudiger toe te passen... Of is dat alleen maar op stukken waar gecashed kan worden?
pi_200622181
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 21:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Mooie dramatiek. ^O^ Wel nodig denk ik want het is 5 voor twaalf om ook maar weer eens een fijn clich uit de kast te trekken. Het is gewoon waar natuurlijk. Totale afbreuk van alles van waarde wat niet direct geld genereert voor de stakeholders. We staan erbij en kijken ernaar.. :{
"We" houden blijkbaar wel van een beetje risico en "yolo" en zo, want "we" stemmen nog altijd massaal vvd en op een premier waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum al in het vorige decennium verstreken was.
Waat ein waer, waat ein waer” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_200622874
Tjonge jonge, je zult maar in Zeeland wonen en in Rotterdam ofzo werken. Dit pik je toch gewoon niet?
Je betaalt al jaren belasting, MOET werken om je lasten te kunnen betalen, maar er wordt geen fuck aan onderhoud in infrastructuur, het bouwen van woningen of andere investeringen gedaan van het geld. Ons geld. Wel worden miljarden en miljarden en miljarden naar mondkapjes, niet-gebruikte vaccins, het opkopen van woningen voor nieuwe Nederlanders, 'ontwikkelingswerk', belastingverlagingen voor grote bedrijven, onderhandse dealtjes met nog grotere bedrijven en andere onzin gestopt.

Je zou hst je auto het Torentje inrijden, stelletje mongolen daar in Den Haag.
pi_200623626
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 19:13 schreef Bart2002 het volgende:
Het zou wel eens kunnen dat ALLE infrastructuur in NL zwaar verwaarloosd is sinds de Neoliberale regeringen. Onderhoud is duur en levert niks op voor de aandeelhouders. We krijgen hier Italiaanse toestanden. Dat is onvermijdelijk.

Dus instortende bruggen en viaducten. Binnenkort ook hier in uw theater. :)
Ha ha, nou, vind het wel meevallen. Het wegennet is gewoon erg goed.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
  vrijdag 30 juli 2021 @ 09:20:41 #62
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_200630194
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 21:17 schreef myShizzle het volgende:
Tjonge jonge, je zult maar in Zeeland wonen en in Rotterdam ofzo werken. Dit pik je toch gewoon niet?
Je betaalt al jaren belasting, MOET werken om je lasten te kunnen betalen, maar er wordt geen fuck aan onderhoud in infrastructuur, het bouwen van woningen of andere investeringen gedaan van het geld. Ons geld. Wel worden miljarden en miljarden en miljarden naar mondkapjes, niet-gebruikte vaccins, het opkopen van woningen voor nieuwe Nederlanders, 'ontwikkelingswerk', belastingverlagingen voor grote bedrijven, onderhandse dealtjes met nog grotere bedrijven en andere onzin gestopt.

Je zou hst je auto het Torentje inrijden, stelletje mongolen daar in Den Haag.
Gewoon de trein pakken.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_200630351
quote:
14s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 09:20 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Gewoon de trein pakken.
Ja, lekker vanaf Zierikzee / Middelharnis met de trein naar Rotterdam :')

De enige trein die daar in de buurt rijdt is deze:
  vrijdag 30 juli 2021 @ 09:30:22 #64
308499 Dven
Voorbeelduser
pi_200630361
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 21:17 schreef myShizzle het volgende:
Tjonge jonge, je zult maar in Zeeland wonen en in Rotterdam ofzo werken. Dit pik je toch gewoon niet?
Je betaalt al jaren belasting, MOET werken om je lasten te kunnen betalen, maar er wordt geen fuck aan onderhoud in infrastructuur, het bouwen van woningen of andere investeringen gedaan van het geld. Ons geld. Wel worden miljarden en miljarden en miljarden naar mondkapjes, niet-gebruikte vaccins, het opkopen van woningen voor nieuwe Nederlanders, 'ontwikkelingswerk', belastingverlagingen voor grote bedrijven, onderhandse dealtjes met nog grotere bedrijven en andere onzin gestopt.

Je zou hst je auto het Torentje inrijden, stelletje mongolen daar in Den Haag.
Looooooooooooool :D :D :D _O-
  vrijdag 30 juli 2021 @ 09:33:24 #65
308499 Dven
Voorbeelduser
pi_200630397
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 09:29 schreef Piles het volgende:

[..]

Ja, lekker vanaf Zierikzee / Middelharnis met de trein naar Rotterdam :')

De enige trein die daar in de buurt rijdt is deze:
[ afbeelding ]
Middelharnis is Zuid-Holland. Zierikzee inderdaad wel Zeeland. Beide hebben in ieder geval nog het voordeel dat ze Brouwersdam/Haringvlietdam kunnen pakken en dan slechts iets van een 10/15 minuten verliezen. Afhankelijk van waar je wil zijn kan het zelfs sneller zijn.
pi_200630514
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 09:33 schreef Dven het volgende:

[..]

Middelharnis is Zuid-Holland. Zierikzee inderdaad wel Zeeland.
Ik kom er vandaan, dus dat weet ik :+
quote:
Beide hebben in ieder geval nog het voordeel dat ze Brouwersdam/Haringvlietdam kunnen pakken en dan slechts iets van een 10/15 minuten verliezen. Afhankelijk van waar je wil zijn kan het zelfs sneller zijn.
N57 is echt een drama joh, zeker als veel mensen die kant gaan omrijden. Dat ene strookje van / naar Rotterdam gaat dat extra verkeer nooit normaal kunnen verwerken, dus dat zal ook niet bij 10/15 minuten blijven :N
pi_200630564
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 20:46 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

"We" houden blijkbaar wel van een beetje risico en "yolo" en zo, want "we" stemmen nog altijd massaal vvd en op een premier waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum al in het vorige decennium verstreken was.
Ik vind 27% niet massaal. Daarnaast kan je niet stemmen op een premier. Die verkiezingen bestaan niet in NL.
  vrijdag 30 juli 2021 @ 09:45:54 #68
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_200630594
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 12:06 schreef Makrelis het volgende:
Nog maar 1 keer per weer open... Leuk als je met je zeilboot van het Haringvliet het Hollands Diep op wil, richting Willemstad of de Volkeraksluizen.
Zakkenvuller
  vrijdag 30 juli 2021 @ 09:48:33 #69
308499 Dven
Voorbeelduser
pi_200630642
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 09:41 schreef Piles het volgende:

[..]

Ik kom er vandaan, dus dat weet ik :+
[..]

N57 is echt een drama joh, zeker als veel mensen die kant gaan omrijden. Dat ene strookje van / naar Rotterdam gaat dat extra verkeer nooit normaal kunnen verwerken, dus dat zal ook niet bij 10/15 minuten blijven :N
Woon al een tijdje niet meer in de regio dus ben niet exact bekend met filedruk op N57/A15/etc :+

Weet je wat het is, die Haringvlietbrug is al bijna 60 jaar ofzo en in alle realiteit kan je stellen dat deze toentertijd absoluut niet gebouwd is met de gedachte dat de verkeersintensiteit zou zijn als dat deze vandaag de dag is. En bruggen zijn nu eenmaal behoorlijke bottlenecks voor verkeer wanneer er onderhoud aan gepleegd moet worden omdat dit taken zijn die gigantisch veel tijd en werk kosten.

Dat men vervolgens op laffe wijze onder het feit dat er echt wel meer gedaan kan worden uit probeert te komen dat is een ander iets :+
pi_200630732
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 09:48 schreef Dven het volgende:
Weet je wat het is, die Haringvlietbrug is al bijna 60 jaar ofzo en in alle realiteit kan je stellen dat deze toentertijd absoluut niet gebouwd is met de gedachte dat de verkeersintensiteit zou zijn als dat deze vandaag de dag is. En bruggen zijn nu eenmaal behoorlijke bottlenecks voor verkeer wanneer er onderhoud aan gepleegd moet worden omdat dit taken zijn die gigantisch veel tijd en werk kosten.
Ja, dat is zeker waar. Alleen in dit geval zijn ze dus een paar jaar te laat met onderhoud/vervanging. En zijn noodoplossingen nodig, die nog eens heel lang gaan duren ook.
Idealiter had men een 2e brug naast deze gebouwd, daarna de oude gerenoveerd, en dan een verbrede snelweg (2x3) er overheen. Nog even laatste stuk A4 aanleggen (Klaaswaal - Benelux) en N59 verbreden, en dat stuk is eindelijk klaar voor de toekomst _O_

Ik vrees ook voor heel veel andere bruggen en viaducten uit die tijd (er is in de jaren 60/70 natuurlijk heel veel gebouwd). Die gaan allemaal richting einde levensduur en zijn sinds de aanleg nooit vervangen. Dus daar is serieus geld voor nodig, voor we Duitse taferelen krijgen hier.

Wellicht wordt deze brug als voorbeeld gesteld door RWS, zodat het kabinet hier meer geld voor vrij gaat maken...
  vrijdag 30 juli 2021 @ 10:18:39 #71
308499 Dven
Voorbeelduser
pi_200631215
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 09:53 schreef Piles het volgende:

[..]

Nog even laatste stuk A4 aanleggen (Klaaswaal - Benelux) en N59 verbreden, en dat stuk is eindelijk klaar voor de toekomst _O_

Heikel punt daarbij is dat zo ongeveer iedereen de A4-zuid ziet zitten behalve de overheid zelf :') Daarbij eist Oud-Beijerland ook nog eens (geheel terecht overigens!) een op- en afrit. En daar willen ze al helemaal niet in mee. En grote flopshow.
  vrijdag 30 juli 2021 @ 10:53:45 #72
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_200631740
quote:
10s.gif Op vrijdag 30 juli 2021 09:29 schreef Piles het volgende:

[..]

Ja, lekker vanaf Zierikzee / Middelharnis met de trein naar Rotterdam :')

De enige trein die daar in de buurt rijdt is deze:
[ afbeelding ]
Die 4 mensen kunnen dan toch gewoon met de auto? Als de rest wat meer het OV gebruikt.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  maandag 2 augustus 2021 @ 20:28:30 #73
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200701984
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 18:52 schreef AchJa het volgende:

[..]

Trajectcontrole lijkt me nog veel eenvoudiger toe te passen... Of is dat alleen maar op stukken waar gecashed kan worden?
Het probleem zit blijkbaar bij een materiaal- en personeelstekort bij politie en OM, dat kennelijk in de komende anderhalf jaar niet op te lossen is.

https://www.gelderlander.(...)en-politie~a6056f87/

Wat een waanzin.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 23 augustus 2021 @ 10:47:53 #74
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_201039223
quote:
50 nu maximumsnelheid op Haringvlietbrug, hinder verwacht

De beperkingen voor het verkeer op de Haringvlietbrug zijn ingegaan. Vanaf nu is 50 kilometer per uur de maximumsnelheid op de verbinding tussen de regio Rotterdam en Zeeland/West-Brabant en zijn de rijkstroken een stuk smaller. Afgelopen weekend was de Haringvlietbrug gesloten om het brugdek daarvoor in te richten.

Door het wegdek smaller in te richten en de snelheid te verlagen van 100 naar 50, verwacht Rijkswaterstaat dat de brug komende jaren veilig is om overheen te rijden. De beperkingen moeten leiden tot minder trillingen; de brug heeft daar zwaar onder te lijden. De maatregelen duren tot zeker 2023, wanneer een renovatie gepland staat.

Aanvankelijk was besloten op de brug nog maar n rijstrook per rijrichting open te houden. Daar kwam veel kritiek op, waardoor Rijkswaterstaat onderzocht of er toch twee rijstroken open konden blijven, wat nu het geval is. Toch rekent de wegbeheerder nog steeds op hinder voor automobilisten en vrachtwagenchauffeurs.

De Haringvlietbrug is een belangrijke verbinding tussen Rotterdam en Antwerpen. Dagelijks rijden er zo'n 65.000 voertuigen overheen. Ook wordt de brug veel gebruikt door inwoners en ondernemers in de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee.

Auto's beschadigd

Vooral het beweegbare deel van de Haringvlietbrug, dat open moet kunnen voor hogere schepen, is er slecht aan toe. Dat gaat daarom nog maar n keer per week open. "Zonder aanvullende maatregelen wordt de kans steeds groter dat er een klem of plaat loskomt van de brug", liet Rijkswaterstaat eerder al weten.

Het rijdek van de brug bestaat uit 210 aluminium platen die met 700 klemmen aan de klep van de brug zijn bevestigd. Door het verkeer dat over de brug rijdt, trillen die klemmen los. Een lagere snelheid leidt tot minder trillingen, net als minder zware vrachtwagens tegelijk.

Dat het losraken van brugonderdelen kan leiden tot gevaarlijke situaties, bleek al in december 2017. Toen raakten zo'n twintig auto's beschadigd doordat een metalen onderdeel van de brug had losgelaten. De auto's liepen lekke banden op en de dieseltank van een vrachtwagen raakte lek.
https://nos.nl/artikel/23(...)brug-hinder-verwacht
  dinsdag 24 augustus 2021 @ 02:48:46 #75
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_201048593
Ze hebben de stroken 2,85m en 1,95m gemaakt. Gevolg is dat vrachtwagens in het midden gaan rijden omdat het te krap is :')

https://www.ad.nl/dossier(...)ewend-bent~a9c5c2a3/
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')