Linke soep!quote:Het verkeer moet de komende twee jaar rekening houden met vertraging op de Haringvlietbrug. Om schade aan het wegdek te voorkomen gaat de maximumsnelheid over drie weken terug naar 50 kilometer per uur. Ook wordt het autoverkeer in beiden richtingen over één rijstrook geleid. De brug gaat daarnaast nog maar één keer per week open voor schepen.
De Haringvlietbrug, de belangrijkste autoverbinding tussen Zuid-Holland en Brabant over het Hollands Diep, is er slecht aan toe. "Zonder aanvullende maatregelen wordt de kans steeds groter dat er een klem of plaat loskomt van de brug", aldus Rijkswaterstaat.
Klemmen trillen los
Het rijdek van de brug bestaat uit 210 aluminium platen die met 700 klemmen aan de klep van de brug zijn bevestigd. De klemmen trillen los door al het verkeer dat over de brug rijdt. De sterkte van de trillingen wordt bepaald door de hoeveelheid verkeer, het gewicht van het (vracht)verkeer en de snelheid waarmee het verkeer over de brug rijdt, laat Rijkswaterstaat weten.
De problemen spelen al langer. In december 2017 raakten zo'n twintig auto's beschadigd doordat een onderdeel van de brug had losgelaten.
De regionale omroep Rijnmond meldt dat de klemmen vorig jaar al een keertje zijn vervangen. Maar dat heeft dus niet geholpen. Vandaar het terugbrengen van de maximumsnelheid en het beperken van het aantal rijstroken. Dat duurt in ieder geval tot medio 2023 als de rennovatie van de brug klaar moet zijn.
Forse files
Rijkswaterstaat verwacht dat de maatregelen de komende twee jaar tot forse files zullen leiden op de A29 en op de A16, die als uitwijkroute wordt aanbevolen.
Eerder dit jaar werd al besloten om de Haringvlietbrug slechts één keer per week te openen voor hoge scheepvaart, dat wil zeggen schepen hoger dan 13 meter. "Dat wordt gedaan vanwege de veiligheid, omdat er misschien losse klemmen op een schip kunnen vallen", aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat.
Elke vrijdag is er een inspectie. Als de brug veilig is, dan kunnen de schepen doorvaren. Zo niet, dan moeten de schepen omvaren, een omleidingsroute die zo'n twee tot vier uur extra kost.
ga werken met je kutbootquote:Op donderdag 1 juli 2021 12:06 schreef Makrelis het volgende:
Nog maar 1 keer per weer open... Leuk als je met je zeilboot van het Haringvliet het Hollands Diep op wil, richting Willemstad of de Volkeraksluizen.
Doorvaarthoogte van 13 meter. Flinke zeilboot. Buiten dat kan je de mast ook nog eens strijken. Zo vaak gaat die Haringvlietbrug dan ook niet open voor zeilboten. En anders omvaren ja. Het is niet anders hequote:Op donderdag 1 juli 2021 12:06 schreef Makrelis het volgende:
Nog maar 1 keer per weer open... Leuk als je met je zeilboot van het Haringvliet het Hollands Diep op wil, richting Willemstad of de Volkeraksluizen.
quote:Forse files
Rijkswaterstaat verwacht dat de maatregelen de komende twee jaar tot forse files zullen leiden op de A29 en op de A16, die als uitwijkroute wordt aanbevolen.
Mijn laatste zeiljacht kon er inderdaad onderdoor.quote:Op donderdag 1 juli 2021 12:15 schreef Dven het volgende:
[..]
Doorvaarthoogte van 13 meter. Flinke zeilboot. Buiten dat kan je de mast ook nog eens strijken. Zo vaak gaat die Haringvlietbrug dan ook niet open voor zeilboten. En anders omvaren ja. Het is niet anders he
Dat is wel het nadeel van pallets sorteren, dat kan je niet doen vanuit huis.quote:
Pallets sorteren is dat een beroep?quote:Op donderdag 1 juli 2021 16:20 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dat is wel het nadeel van pallets sorteren, dat kan je niet doen vanuit huis.
quote:Transportsector lijdt 53 miljoen verlies door problemen Haringvlietbrug, gemeenten vinden maatregelen onaanvaardbaar
De besturen van de gemeenten Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee noemen de langdurige en ingrijpende maatregelen die worden genomen bij de Haringvlietbrug onaanvaardbaar. Auto's mogen vanaf eind juli voor de komende twee jaar nog maar 50 kilometer per uur op de brug rijden. Daarnaast is er maar één rijstrook beschikbaar per rijrichting. "De bereikbaarheid van de eilanden wordt hierdoor te sterk aangetast en de economische schade zal enorm zijn." Transport en Logistiek Nederland (TLN) noemt de maatregelen 'absurd'.
De brug moet gerenoveerd worden, omdat klemmen en rijplaten los dreigen te komen. Dat is gevaarlijk voor zowel het autoverkeer als de scheepvaart, maar de nodige renovatie kan pas in 2023 plaatsvinden. Op dit moment is de maximumsnelheid op de brug nog 100 kilometer per uur. Rijkswaterstaat verwacht dat de snelheidsverlaging, en het besluit om het verkeer nog maar over één rijstrook te laten rijden, leidt tot fors meer files op de A29 en de alternatieve route, de A16.
Volgens de gemeenten zullen de effecten van de maatregelen op de brug niet alleen in de Hoeksche Waard en op Flakkee te merken zijn. "Ook West-Brabant en Zeeland ondervinden de gevolgen. Daarnaast zullen deze maatregelen bovendien zorgen voor een enorme verkeersdrukte op de A16 bij Dordrecht, de N57 en een terugslag van het verkeer op de ruit rond Rotterdam", zeggen ze in een gezamenlijk persbericht.
De twee gemeenten willen graag samen kijken naar andere mogelijkheden, die minder en minder langdurige hinder voor het wegverkeer opleveren. "De bereikbaarheid van en naar de eilandgemeenten en de verbindingen met omliggende gebieden staan hoog in het vaandel."
Rijkswaterstaat wil dat de brug tijdens de werkzaamheden een paar keer per week ook open kan voor scheepvaartverkeer. De gemeentebesturen vragen zich af of dit standpunt overeind kan blijven, als dat leidt tot zoveel economische schade en langdurige problemen voor het wegverkeer. "Er kan ook gekeken worden naar trajectcontrole op de brug of het openstellen van een rijbaan voor openbaar vervoer en hulpdiensten", suggereren ze.
Hinder kost transportsector miljoenen
De langdurige sluiting van de rijstroken op de Haringvlietbrug kost de transportsector miljoenen, zegt Elisabeth Post van Transport en Logistiek Nederland (TLN). In de ochtend- en avondspits rijden dagelijks ongeveer vijfduizend vrachtwagens over de A29 en A16. Met een half uur vertraging loopt de economische schade voor de transportsector op tot minstens 53 miljoen euro, rekende TLN uit. Die rekening komt te liggen bij de transporteurs zelf en dat noemt TLN onaanvaardbaar.
“Het is absurd dat dit zo lang moet duren en dat transporteurs minimaal twee jaar lang consequent in de file moeten staan", zegt Post. “De A29 en A16 zijn cruciale verbindingswegen tussen de Haven van Rotterdam en Zeeland, Noordwest-Brabant en België. Bovendien weet Rijkswaterstaat al sinds 2017 dat de brug in slechte staat is. Naast de economische schade leiden dit soort afsluitingen tot meer files op andere trajecten en onbetrouwbare reistijden voor vervoerders. Terwijl zij er juist op moeten kunnen vertrouwen dat het wegennet maximaal beschikbaar is.”
Nee, óver 2 jaar gaan ze pas renoveren. Tot die tijd gebeurt er niks.quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:05 schreef ACT-F het volgende:
2 jaar lang renoveren? Zet er een nieuwe tuibrug naast en breek die troep af.
En dan pas 2 jaar bezig met renoveren? Dus 4 jaar in totaal Des te meer redenen om deze brug af te schrijven, want met effectief 1 rijstrook bij 50 km/u kun je de boel net zo goed dichtgooien.quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:11 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, óver 2 jaar gaan ze pas renoveren. Tot die tijd gebeurt er niks.
Ik lees nergens dat de renovatie 2 jaar gaat duren? Of kijk ik er overheen?quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:16 schreef ACT-F het volgende:
[..]
En dan pas 2 jaar bezig met renoveren? Dus 4 jaar in totaal Des te meer redenen om deze brug af te schrijven, want met effectief 1 rijstrook bij 50 km/u kun je de boel net zo goed dichtgooien.
Een nieuwe bedenken en bouwen duurt nog langer. Weest gerust .quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:05 schreef ACT-F het volgende:
2 jaar lang renoveren? Zet er een nieuwe tuibrug naast en breek die troep af.
Het is nog veel erger:quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:19 schreef Piles het volgende:
[..]
Ik lees nergens dat de renovatie 2 jaar gaat duren? Of kijk ik er overheen?
https://www.rijkswatersta(...)l/planning-en-aanpakquote:We werken vanaf 2025 aan het vaste deel van de Haringvlietbrug. Hiervoor voeren we nu al diverse onderzoeken uit. Het werk aan het beweegbare deel van de brug kan niet worden uitgesteld tot 2025.
Laat de Japanners invliegen, want zij bouwen zoiets in 3 jaar tijd.quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Een nieuwe bedenken en bouwen duurt nog langer. Weest gerust .
Aan de andere kant doet Duitsland 30 jaar over zo'n project...quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Laat de Japanners invliegen, want zij bouwen zoiets in 3 jaar tijd.
Daarom moet je ook geen Duitsers laten invliegen, want als je dat als maatstaf kiest dan is alles snel, zelfs Nederland.quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Aan de andere kant doet Duitsland 30 jaar over zo'n project...
Nederland is zeer snel wat betreft infrastructuur.
We kunnen Rutte nog niet met een vaasje vertrouwen, laat staan een brug. Maar als hij net zo'n spoor van vernieling door verkeer en waterstaat heeft getrokken als door het onderwijs, de zorg, politie en justitie, defensie, de rechtsstaat, de jeugdzorg, de volkshuisvesting en Groningen, dan is die brug niet meer nodig want dan neemt de Noordzee binnenkort Zeeland en Holland terug.quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:13 schreef Bart2002 het volgende:
Het zou wel eens kunnen dat ALLE infrastructuur in NL zwaar verwaarloosd is sinds de Neoliberale regeringen. Onderhoud is duur en levert niks op voor de aandeelhouders. We krijgen hier Italiaanse toestanden. Dat is onvermijdelijk.
Dus instortende bruggen en viaducten. Binnenkort ook hier in uw theater.
Mooie dramatiek. Wel nodig denk ik want het is 5 voor twaalf om ook maar weer eens een fijn cliché uit de kast te trekken. Het is gewoon waar natuurlijk. Totale afbreuk van alles van waarde wat niet direct geld genereert voor de stakeholders. We staan erbij en kijken ernaar..quote:Op donderdag 1 juli 2021 20:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
We kunnen Rutte nog niet met een vaasje vertrouwen, laat staan een brug. Maar als hij net zo'n spoor van vernieling door verkeer en waterstaat heeft getrokken als door het onderwijs, de zorg, politie en justitie, defensie, de rechtsstaat, de jeugdzorg, de volkshuisvesting en Groningen, dan is die brug niet meer nodig want dan neemt de Noordzee binnenkort Zeeland en Holland terug.
Lekker dramatisch maar qua infra natuurlijk gewoon onzinnig gehuil. Juist deze keuze laat zien dat ze veiligheid serieus nemen. In bijna ieder ander land had men een noodreparatie uitgevoerd en daarna gehoopt dat het weer even goed blijft gaan.quote:Op donderdag 1 juli 2021 21:03 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Mooie dramatiek. Wel nodig denk ik want het is 5 voor twaalf om ook maar weer eens een fijn cliché uit de kast te trekken. Het is gewoon waar natuurlijk. Totale afbreuk van alles van waarde wat niet direct geld genereert voor de stakeholders. We staan erbij en kijken ernaar..
Het geeft m.i. tevens aan dat de boel in zeer slechte staat is. En dat overal in NL. Het noodzakelijk onderhoud is steeds naar voren geschoven. Dat zie je overal. Kademuren die instorten, zinkgaten, betonrot. Het is niet zo best gesteld met de dingen hoor.quote:Op donderdag 1 juli 2021 21:06 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Lekker dramatisch maar qua infra natuurlijk gewoon onzinnig gehuil. Juist deze keuze laat zien dat ze veiligheid serieus nemen. In bijna ieder ander land had men een noodreparatie uitgevoerd en daarna gehoopt dat het weer even goed blijft gaan.
Valt best mee. Alles in Nederland wordt regelmatig gecontroleerd en de kans op serieuze problemen is vrij minimaal. Dit is juist een teken dat veiligheid gewoon voorop staat. Die brug is 60 jaar oud en ontworpen op een totaal ander gebruik dan waar vandaag de dag sprake van is. Zonder fatsoenlijke inspecties en onderhoud was die al veel eerder uitgevallen.quote:Op donderdag 1 juli 2021 21:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het geeft m.i. tevens aan dat de boel in zeer slechte staat is. En dat overal in NL. Het noodzakelijk onderhoud is steeds naar voren geschoven. Dat zie je overal. Kademuren die instorten, zinkgaten, betonrot. Het is niet zo best gesteld met de dingen hoor.
Onder andere naar een jarenlange en peperdure renovatie van de Haringvlietbrug.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 01:57 schreef Red_85 het volgende:
Waar gaan die auto gerelateerde belastingen naartoe mensen?
Zie hartje Amsterdam.quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:13 schreef Bart2002 het volgende:
Het zou wel eens kunnen dat ALLE infrastructuur in NL zwaar verwaarloosd is sinds de Neoliberale regeringen. Onderhoud is duur en levert niks op voor de aandeelhouders. We krijgen hier Italiaanse toestanden. Dat is onvermijdelijk.
Dus instortende bruggen en viaducten. Binnenkort ook hier in uw theater.
Blijkbaar dus niet.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 07:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Onder andere naar een jarenlange en peperdure renovatie van de Haringvlietbrug.
Ze gaan er tot 2025 voor vele tientallen miljoenen aan verspijkeren. Blijkbaar wel dus.quote:
Probleem wordt ook dat er een hele rits aan kunstwerken (bruggen, viaducten) gebouwd is in de jaren 50/60, die nu richting einde levensduur gaan. En je niet meer met onderhoud wegkomt, maar echt moet gaan vervangen. Dat gaat nog wel wat miljarden kosten komende jaren.quote:Op donderdag 1 juli 2021 21:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het geeft m.i. tevens aan dat de boel in zeer slechte staat is. En dat overal in NL. Het noodzakelijk onderhoud is steeds naar voren geschoven. Dat zie je overal. Kademuren die instorten, zinkgaten, betonrot. Het is niet zo best gesteld met de dingen hoor.
Het is vooral praktisch een probleem omdat die kunstwerken intensief gebruikt worden en die stremmingen dan heel vervelend zijn. Financieel en technisch is het voor Nederland niet bepaald een onhaalbare opgave.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:54 schreef Piles het volgende:
[..]
Probleem wordt ook dat er een hele rits aan kunstwerken (bruggen, viaducten) gebouwd is in de jaren 50/60, die nu richting einde levensduur gaan. En je niet meer met onderhoud wegkomt, maar echt moet gaan vervangen. Dat gaat nog wel wat miljarden kosten komende jaren.
Dat is wel makkelijk gezegd. De plannen moeten gemaakt worden (capaciteit RWS), de politiek moet geld regelen, de aannemers moeten capaciteit/mensen hebben. Allemaal beperkte factoren op dit moment.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het is vooral praktisch een probleem omdat die kunstwerken intensief gebruikt worden en die stremmingen dan heel vervelend zijn. Financieel en technisch is het voor Nederland niet bepaald een onhaalbare opgave.
Precies, ik dacht al, hebben ze het over de Moerdijkbrug was mijn eerste gedachte, was al bang.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
Belangrijkste verbinding tussen Zuid-Holland en Brabant?
Ik zou eerder denken dat de Moerdijkbrug dat is.
Je kunt alsnog bang worden, want via de Moerdijkbrug wordt als alternatieve route aanbevolen. Dus daar wordt het nóg drukker.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:52 schreef skrn het volgende:
[..]
Precies, ik dacht al, hebben ze het over de Moerdijkbrug was mijn eerste gedachte, was al bang.
Volgens mij bedoelen ze Zuid-Holland en Zeeland.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:48 schreef Whiskers2009 het volgende:
Belangrijkste verbinding tussen Zuid-Holland en Brabant?
Ik zou eerder denken dat de Moerdijkbrug dat is.
Dat lijkt me accurater inderdaad.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelen ze Zuid-Holland en Zeeland.
Klopt.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat lijkt me accurater inderdaad.
Ik denk Chinezen en zelfs Italianen.... (Hebben die ingestorte autobrug daar in Italië ook snel vervangen!)quote:Op donderdag 1 juli 2021 19:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Laat de Japanners invliegen, want zij bouwen zoiets in 3 jaar tijd.
Wat blijkbaar te laat is dus.quote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ze gaan er tot 2025 voor vele tientallen miljoenen aan verspijkeren. Blijkbaar wel dus.
ftfyquote:Op vrijdag 2 juli 2021 08:22 schreef Janneke141 het volgende:
Gewoon een fietsbrug van maken. Past prima in het beleid om autoverkeer reizen te ontmoedigen.
Laat me raden, ze gaan waarschijnlijk tegelijkertijd de A27 ook nog eens op de schop nemen?quote:Op vrijdag 2 juli 2021 09:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Je kunt alsnog bang worden, want via de Moerdijkbrug wordt als alternatieve route aanbevolen. Dus daar wordt het nóg drukker.
Lekker rapportje in de la schuiven, zo werken we in Nederlandquote:Intern onderzoek Rijkswaterstaat: files sluiting Haringvlietbrug veel langer dan gedacht
68 minuten extra file
De website van Rijkswaterstaat vermeldde woensdag rond 15.00 uur nog steeds een verwachte extra reistijd van 'ongeveer 30 minuten'.
Het onderzoek van ingenieursbureau Royal Haskoning maakt echter melding van "een vertraging van 68 minuten richting het zuiden". Dat is op werkdagen in de avondspits. Richting het noorden is de verwachte filelengte minder fors, maar de extra reistijd is nog steeds langer dan Rijkswaterstaat volhoudt: niet 30, maar 40 minuten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |