abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200146526
:W

Ik ben zelf pas vrij laat (rond m'n 20e) begonnen met reizen. De eerste jaren zijn we vooral naar de VS (nog steeds ons favoriete vakantie land overigens) geweest, maar door diverse redenen hebben we ons de laatste jaren wat meer gefocust op steden binnen Europa. Inmiddels nog niet eens heel veel steden gezien, maar onze verlanglijst is enorm groot. Ben altijd op zoek naar nieuwe inspiratie en ik was best wel benieuwd naar jullie favoriete steden in Europa. Misschien leuk om erbij te vermelden waarom een stad tot je favorieten behoort :) Voel je vrij om wat foto's te plaatsen ^O^

Zal zelf beginnen. Heb wel een duidelijke top 5 tot dusver.

The Shard from the Tower Bridge. by Alwayshappy, on Flickr

1. Londen. Het was de allereerste buitenlandse stad die ik heb bezocht, ik heb sowieso vrij veel met de Engelse taal, enorm veel bezienswaardigheden die ik tot nu toe nog niet zat geworden ben; ook niet na talloze bezoekjes. Mooie parken, veel opties qua restaurants, enigszins dichtbij en makkelijk bereikbaar met de trein. Shoppen kan er ook goed als we die behoefte opeens voelen _O-

Porto by Alwayshappy, on Flickr

2. Porto. Een paar dagen geleden teruggekomen van onze bezoekje aan Porto, maar het maakte eigenlijk meteen een erg fijne indruk. Hangt een heerlijk sfeertje in de stad, je hebt onwijs leuke kleurvolle steegjes, de oceaan op rol afstand, mooie uitzichten, prachtige kerken, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook een goede basis voor veel dagtripjes. De natuur in, maar ook naar andere kleinere plaatsen in de buurt.

Colosseum and Forum-12 by Alwayshappy, on Flickr

3. Rome. Voor m'n eerste bezoek was het denk ik dé stad in Europa waar ik het meest naar uit keek. In de loop der jaren had ik er zoveel over gelezen. Er waren zoveel mooie foto's te vinden. Zoveel geschiedenis. Het oogde altijd als een hele romantische stad, dus toen ik besloot om mijn man te huwelijk te vragen was het voor mezelf al vrij snel duidelijk dat het in Rome zou gaan gebeuren. Onze allereerste keer Rome. De stad viel niet tegen, er is veel moois te zien. Ook vanuit Rome is er veel potentieel voor dagtripjes. Heerlijk eten, enorm veel bezienswaardigheden en ook een bepaalde charme.

Christo Rei view Lissabon by Alwayshappy, on Flickr

4. Lissabon. Twee jaar terug voor het eerst geweest en het was onze eerste kennismaking met Portugal. De stad kwam wat moderner over dan Porto, maar daarnaast zijn er vooral veel overeenkomsten. Uitzichtpunten, lekker weer, leuke vibe, en het hielp dat het nogal betaalbaar was :P Had veel weg van San Francisco (een van onze favorieten in de VS), inclusief een brug die wel heel veel op de Golden Gate leek :+

Seine, Eiffeltower from the Pont Alexandre III by Alwayshappy, on Flickr

5. Parijs. We hadden er niet veel van verwacht, dus we besloten om er maar een weekendje voor uit te trekken. Wilden de stad af kunnen strepen. Maar ik werd best wel positief verrast. Er is zoveel te zien en doen! Fantastische wandelingen langs de rivier, en zoveel leuke straten. Enorm fotogenieke stad. Veel groen ook, wat me enorm mee viel.

Nog wel wat andere steden gezien, maar die kwamen niet echt in de buurt van bovenstaande vijf.

Steden die nog vrij hoog op de verlanglijst staan:

* Wenen (al die paleizen, veel groen, etc)
* Salzburg (vooral ook omdat het me een uitstekende base of operations lijkt voor de natuur en de Alpen).
* Munchen (naast dat de stad me zelf mooi lijkt ligt ook deze stad dichtbij veel natuurmogelijkheden).
* Dublin (stad zelf lijkt me te zien in een paar dagen, maar ook weer dicht bij veel natuur in Ierland)
* Edinburgh (kastelen, lekker ouderwets)
* Barcelona (strand in de buurt en Porto heeft ons wel laten inzien dat combo stad + zee niet verkeerd is O-) )
* Praag (lijkt me lekker sprookjesachtig).

En zo zijn er nog wel enkele meer (Stockholm, Sevilla, Madrid, Ljubljana, Bratislava) die ons interessant lijken.

Wat zijn jullie favorieten?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 30 juni 2021 @ 19:46:04 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_200146589
London, Praag, Barcalona, Kopenhagen, Reykjavik.
Als buiten eu klapper: Ho Chi Minh.

Geldt London nu als niet EU? :+
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_200146612
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 19:46 schreef Netsplitter het volgende:

Geldt London nu als niet EU? :+
Goeie :D
  woensdag 30 juni 2021 @ 19:59:59 #4
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_200146815
Mag ik zeggen dat ik Parijs echt vreselijk vind? :@

Ik ga geen top maken

Warschau,
1x geweest en het is echt een geweldige stad. Hele unieke architectuur in Europa. Niet gek veel laagbouw zoals elders in het continent.

Frankfurt,
Toch mijn favoriet als het om een weekendje weg gaat. Het centrum is echt geniaal en je hebt er gewoon zoveel uitgaansmogelijkheden O+

Utsjoki,
Zou hier elke week naartoe gaan als het kon. Ik ben geen natuurmens, maar daar maak ik hier graag een uitzondering voor. Weinig zo'n mooi landschap gezien.

Nordreisa,
Zelfde reden als Utsjoki
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  woensdag 30 juni 2021 @ 20:00:54 #5
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_200146833
Wenen is absoluut een aanrader. Behalve paleizen heb je er ook een hoop mooie musea. Het oude centrum is mooi (camera mee!) en lekkere restaurantjes. Kun je wel een midweek doorbrengen. OV is er ook goed. Alles bereikbaar.

Edinburgh idem. Trek je stevige stappers maar aan! En wist je dat je ook onder de grond kunt? Ze hebben, iig voor de deel, de oude huizen als soort-van fundering gebruikt voor de nieuwe. En op bepaalde plekken kun je daar dus ook zien en bezoeken. Best tof! Kroonjuwelen, Palace of Holyroodhouse, en een Schotse mijl de andere kant op Edinburgh Castle. Vergeet ook de boekwinkeltjes niet.
(Un)masking for the greater good.
pi_200146890
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 19:59 schreef Mikeytt het volgende:
Ja, dat mag. Dat vond ik ook 8-) Wat een teleurstelling was dat zeg.

Op dit moment is mijn favoriet Praag _O_ Idd net een sprookjesstad en het zo....levendig. Er is gewoon echt heel veel te doen. Als je in de avond door de stad loopt dan bruist de stad echt met bandjes, openlucht theater, cafe's etc. Er is zoveel te doen en te beleven en ook veel verschillende dingen O+ En je kan bijv nog tot 22.00 's avonds door de burcht lopen. Overdag propvol toeristen, 's avonds leeg en verlaten en vooral beveiliging aanwezig.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_200146964
Leuk topic!

Ik vind Parijs, Londen, Milaan en Kopenhagen fijne steden om als vrouw alleen rond te lopen.
Een beetje afhankelijk van welke buurt zijn ze veilig, vrijwel iedereen spreekt Engels en op elke hoek is koffie te halen.

Venetië is heel mooi maar staat onderop mijn lijst door de gigantische drukte overal.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 30 juni 2021 @ 20:08:08 #8
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_200146968
Ik vind Parijs ook verschrikkelijk. :D
Maar dat vind ik van Milaan ook.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_200147107
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 19:59 schreef Mikeytt het volgende:

Uiteraard! En originele steden in je post!

quote:
88s.gif Op woensdag 30 juni 2021 20:00 schreef Celestien het volgende:
Wenen is absoluut een aanrader. Behalve paleizen heb je er ook een hoop mooie musea. Het oude centrum is mooi (camera mee!) en lekkere restaurantjes. Kun je wel een midweek doorbrengen. OV is er ook goed. Alles bereikbaar.

Edinburgh idem. Trek je stevige stappers maar aan! En wist je dat je ook onder de grond kunt? Ze hebben, iig voor de deel, de oude huizen als soort-van fundering gebruikt voor de nieuwe. En op bepaalde plekken kun je daar dus ook zien en bezoeken. Best tof! Kroonjuwelen, Palace of Holyroodhouse, en een Schotse mijl de andere kant op Edinburgh Castle. Vergeet ook de boekwinkeltjes niet.
Klinkt niet verkeerd! Wenen zijn we de hele Corona crisis al aan het uitstellen, dus dat mag zo ondertussen wel echt een keer gebeuren :P

quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 20:03 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ja, dat mag. Dat vond ik ook 8-) Wat een teleurstelling was dat zeg.

Op dit moment is mijn favoriet Praag _O_ Idd net een sprookjesstad en het zo....levendig. Er is gewoon echt heel veel te doen. Als je in de avond door de stad loopt dan bruist de stad echt met bandjes, openlucht theater, cafe's etc. Er is zoveel te doen en te beleven en ook veel verschillende dingen O+ En je kan bijv nog tot 22.00 's avonds door de burcht lopen. Overdag propvol toeristen, 's avonds leeg en verlaten en vooral beveiliging aanwezig.
Ik weet nog dat we voor onze allereerste reis aan het overwegen waren om voor een lang weekendje met de bus naar Praag te gaan. 14 uur enkele rit. Zo blij dat we dat niet gedaan hebben, maar de stad zelf lokt nog steeds. Wat fijn dat je het zo naar je zin gehad hebt daar! O+
pi_200147143
Ik ben niet zo'n wereldreiziger, maar Venetie en Barcelona zou ik wel eens willen zien.
Waarom niet eens mooie steden in Nederland bezoeken?
Nijmegen, Giethoorn, Thorn, Hoorn, enz.
Linkje: https://explorista.nl/moo(...)20Hanzestad%20maakte...%20More%20
  woensdag 30 juni 2021 @ 20:21:20 #11
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_200147173
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juni 2021 20:07 schreef Fugue het volgende:
Venetië is heel mooi maar staat onderop mijn lijst door de gigantische drukte overal.
Throwback dat een vriendin in de winter naar Venetië ging omdat ze dacht dat het rustig zou zijn _O-!!!!
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_200147182
Top 5, in willekeurige volgorde. Weliswaar zonder foto's.

-Barcelona: net als jij vrij laat begonnen met reizen, met m'n ouders ging ik altijd naar hetzelfde appartement aan zee. Wel in Spanje, dus Spanje was wel altijd mijn favoriete land. En Barcelona was net als Londen bij jou mijn eerste citytrip.

Ik vind het gewoon een fijne stad, in mijn favoriete land met lekker eten en drinken, mooie dingen om te bekijken en ook nog eens strand. Ik ben er sindsdien ook 4 keer geweest.

-Riga: mijn eerste vakantie compleet alleen, dus ook zonder vrienden. Ik zat er in een hostel, wat erg gezellig was. Veel leuke mensen ontmoet wat natuurlijk al heel veel doet voor het leuk vinden van een stad. Maar ik vond het ook een leuke stad om gewoon rond te lopen zonder doel en daarbij was het nachtleven (waar ik destijds nog wel in geïnteresseerd was :P ) ook erg tof.

-Tallinn: beetje hetzelfde verhaal als Riga hierboven. Vond het nachtleven er minder, maar de stad zelf mooier. Wel wat toeristischer. Ook hier kan je rondlopen zonder plan, wat ik altijd leuk vind.

-Berlijn: gewoon een wereldstad waar van alles te beleven is. Als je net als in geïnteresseerd bent in WO2 dan kom je hier sowieso aan je trekken maar er is voor ieder wat wils hier.

-Boedapest: mooie stad met veel mooie architectuur. De badhuizen zijn een mooie plus!

Steden die de lijst net niet gehaald hebben: Krakau, Kiev, Praag, Istanbul, Bratislava
pi_200147223
Moskou schijnt ook heel mooi te zijn.
pi_200148177
quote:
Vorig jaar geweest. Totaal niet druk!
(daarom bewust vorig jaar juni gedaan ;))

Ik vind de meeste Europese steden waar ik ben geweest wel voor herhaling vatbaar.
Londen, Parijs, Barcelona, Lissabon, Milaan, Rome, Nice, Stockholm, Venetië.

Leuk voor een keertje (of heel misschien een 2e keer):
Tallinn, Salzburg, Bern, Keulen, Oslo, Helsinki (die laatste was leuk voor zes maanden, maar vooruit ;))

Tegenvallen vond ik Reykjavik, Berlijn en St Petersburg,
pi_200148213
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 21:23 schreef MissRelin het volgende:

[..]

Ik vind de meeste Europese steden waar ik ben geweest wel voor herhaling vatbaar.

Tallinn, Salzburg, Bern, Keulen, Oslo, Helsinki (die laatste was leuk voor zes maanden, maar vooruit ;))

Ohja Nice vergat ik gewoon. Wel met uitstapjes naar Cannes, Saint Tropez en Monaco natuurlijk.
pi_200148456
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 21:23 schreef MissRelin het volgende:

[..]

Helsinki ja? Ik ben daar 4 dagen geweest, vond er niet veel aan eerlijk gezegd... Alleen de St Nicholas Church vond ik wel mooi.
Heb je wat tips? Wie weet moet ik het een tweede kans geven :P

Over steden waar ik geen flikker aan vond gesproken trouwens: Sofia.
  woensdag 30 juni 2021 @ 21:43:50 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200148474
1. Rome. Ik hou van die stad omdat er niets aan klopt. Het is gigantisch hectisch en toch heeft iedereen alle tijd van de wereld. Het is een vreemd mengsel van Romeinse, Christelijke en moderne(re) geschiedenis, in de ene straat struikel je over de fotograferende Chinezen en twee straten verder is er geen toerist te bekennen. Rustig een boek lezen in een miniscuul parkje op een eilandje in de Tiber. En de hele dag door eten en drinken. Genieten.

2. Berlijn. Als je geïnteresseerd bent in industriële geschiedenis (en toevallig ben ik dat) dan is hier heel erg veel te zien. En het is niet een stad eigenlijk, dus overal waar je bent waan je je weer ergens anders.

3. Praag. Gewoon lekker sfeervol met een vleugje Oostblok, het kost allemaal geen fluit en er is een heleboel te zien. En met een half uur treinen zit je in een prachtig natuurgebied.

4. Gent. Vergeet Brugge, Gent is veel leuker.

5. Bern. Je gaat er failliet, maar de gebouwen zijn er prachtig.

En ieder zijn smaak uiteraard, maar Londen vind ik echt de hel op aarde.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 30 juni 2021 @ 21:47:06 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_200148516
Hamburg.
Dichtbij en vet relaxed.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_200148546
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 21:43 schreef Janneke141 het volgende:
1. Rome. Ik hou van die stad omdat er niets aan klopt. Het is gigantisch hectisch en toch heeft iedereen alle tijd van de wereld. Het is een vreemd mengsel van Romeinse, Christelijke en moderne(re) geschiedenis, in de ene straat struikel je over de fotograferende Chinezen en twee straten verder is er geen toerist te bekennen. Rustig een boek lezen in een miniscuul parkje op een eilandje in de Tiber. En de hele dag door eten en drinken. Genieten.

2. Berlijn. Als je geïnteresseerd bent in industriële geschiedenis (en toevallig ben ik dat) dan is hier heel erg veel te zien. En het is niet een stad eigenlijk, dus overal waar je bent waan je je weer ergens anders.

3. Praag. Gewoon lekker sfeervol met een vleugje Oostblok, het kost allemaal geen fluit en er is een heleboel te zien. En met een half uur treinen zit je in een prachtig natuurgebied.

4. Gent. Vergeet Brugge, Gent is veel leuker.

5. Bern. Je gaat er failliet, maar de gebouwen zijn er prachtig.

En ieder zijn smaak uiteraard, maar Londen vind ik echt de hel op aarde.
Mooie lijst en absoluut mee eens dat Gent een stuk beter is dan Brugge!
pi_200148629
quote:
14s.gif Op woensdag 30 juni 2021 20:17 schreef AlwaysHappy het volgende:

Ik weet nog dat we voor onze allereerste reis aan het overwegen waren om voor een lang weekendje met de bus naar Praag te gaan. 14 uur enkele rit. Zo blij dat we dat niet gedaan hebben, maar de stad zelf lokt nog steeds. Wat fijn dat je het zo naar je zin gehad hebt daar! O+
Ik ben ooit op mijn 20ste of zo met de bus naar Londen geweest. Ik kan je niet meer vertellen hoe lang die rit duurde, maar hij voelde eeuwig. Nooit weer zo'n idioot lange busreis voor mij :N

Het leek me overigens wel een leuke bucketlist om alle hoofdsteden van Europa te bezoeken O+ Ik heb er alleen nog heel veel te gaan als ik zo'n lijst zou willen afgaan. Goede tips in dit topic tot nu toe.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_200148950
London. Woon er nu ook voor een tijdje :P

Verder Kopenhagen Helsinki Wenen Porto Bilbao
pi_200149044
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 21:57 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik ben ooit op mijn 20ste of zo met de bus naar Londen geweest. Ik kan je niet meer vertellen hoe lang die rit duurde, maar hij voelde eeuwig. Nooit weer zo'n idioot lange busreis voor mij :N

Het leek me overigens wel een leuke bucketlist om alle hoofdsteden van Europa te bezoeken O+ Ik heb er alleen nog heel veel te gaan als ik zo'n lijst zou willen afgaan. Goede tips in dit topic tot nu toe.
Dat lijkt me ook wel een leuke challenge en ik sta inmiddels op 30 Europese hoofdsteden :D

Vraag me alleen af wat ik in godsnaam zou moeten in plaatsen als Vaduz, Andorra-la-Vella en Valletta behalve aanwezig zijn _O-
  woensdag 30 juni 2021 @ 22:44:32 #23
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_200149293
Valetta is best een aardige plaats.
Maar ik ga ook liever naar Napels of Palermo. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 30 juni 2021 @ 22:48:44 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_200149351
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juni 2021 22:25 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Dat lijkt me ook wel een leuke challenge en ik sta inmiddels op 30 Europese hoofdsteden :D

Vraag me alleen af wat ik in godsnaam zou moeten in plaatsen als Vaduz, Andorra-la-Vella en Valletta behalve aanwezig zijn _O-
Ik ben in 2018 alle 12 Nederlandse provinciehoofdsteden langs geweest, iedere maand 1 (ongeveer). Dat is ook al best leuk om te doen (al is Lelystad in november niet noodzakelijk een aanrader).
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_200149755
Als je eens geen “klassieke” Italiaanse stad wilt bezoeken is Turijn een aanraden. Totaal anders dan een Rome, Verona of Florence. Veel moderner, niet perse mooi maar genoeg toffe dingen te zien en te doen, heerlijke sfeer ook
  donderdag 1 juli 2021 @ 00:07:53 #26
319979 Fok-it
All is well
pi_200150330
Parijs ben ik al te lang niet meer geweest om er een goed oordeel over te vellen, dus dat wordt wel weer eens tijd. Zelfde geldt voor Berlijn. Als puber heen geweest en ik herinner me dat er wel een goeie vibe hing en een goed nachtleven.

London en Rome zijn erg tof, je kan daar heerlijk door de stad wandelen, lekker eten en tegelijkertijd de meeste bezienswaardigheden mee pikken. Steden die je goed lopend af kan leggen zijn wel echt een pre.

Praag vond ik ook mooi, vooral het oude stadscentrum, Karelsbrug en Praagse burcht _O_

Waar ik echt nog graag heen wil: Florence. Als kind bezocht maar daar herinner ik me te weinig van en ik heb het idee dat die stad nog sfeervoller is dan Rome en andere steden in Italie

Tegenvallers: Sofia, Milaan
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_200151686
Sevilla vond ik echt een toffe stad, Madrid viel me juist tegen.

Verder scoren Praag, Edinburgh, Rome en Gent hoog op mijn lijst.

Milaan was om te janken, maar dat kan ook te maken hebben met het weer dat het hele weekend ronduit treurig was toen wij er waren.
  donderdag 1 juli 2021 @ 08:07:40 #28
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_200151734
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juni 2021 22:19 schreef theSlowRush het volgende:
London. Woon er nu ook voor een tijdje :P

Verder Kopenhagen Helsinki Wenen Porto Bilbao
Wat is er te zien in Helsinki eigenlijk? Ik hoor namelijk nooit dat mensen naar Helsinki op stedentrip gaan.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 10:35:46 #29
45833 crew  Fogel
pi_200153236
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 08:07 schreef Erno-BE het volgende:

[..]

Wat is er te zien in Helsinki eigenlijk? Ik hoor namelijk nooit dat mensen naar Helsinki op stedentrip gaan.
Dronken Finnen in de parken oa :P

Suomenlinna is wel leuk. De boot naar Tallin ook :+
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_200153284
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 00:07 schreef Fok-it het volgende:
Parijs ben ik al te lang niet meer geweest om er een goed oordeel over te vellen, dus dat wordt wel weer eens tijd. Zelfde geldt voor Berlijn. Als puber heen geweest en ik herinner me dat er wel een goeie vibe hing en een goed nachtleven.

London en Rome zijn erg tof, je kan daar heerlijk door de stad wandelen, lekker eten en tegelijkertijd de meeste bezienswaardigheden mee pikken. Steden die je goed lopend af kan leggen zijn wel echt een pre.

Praag vond ik ook mooi, vooral het oude stadscentrum, Karelsbrug en Praagse burcht _O_

Waar ik echt nog graag heen wil: Florence. Als kind bezocht maar daar herinner ik me te weinig van en ik heb het idee dat die stad nog sfeervoller is dan Rome en andere steden in Italie

Tegenvallers: Sofia, Milaan
Oh jaaa, Florence O+ Daar ben ik ook heel benieuwd naar.
pi_200154408
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 08:07 schreef Erno-BE het volgende:

London. Woon er nu ook voor een tijdje
Helsinki Design Week
pi_200155441
quote:
Leuk topic!

Die drukte begint sowieso in iedere grote stad wel een dingetje te worden. In Rome stonden we 1,5 uur in de rij voor onze "skip the line" kaartjes, ik meen voor het Colosseum. Kan je nagaan hoe lang de mensen in de gewone rij stonden.

Amsterdam, Barcelona, Parijs, allemaal vreselijk druk geworden. En ik snap het wel, en ik gun iedereen zijn uitje, maar volgens mij is het allemaal wat doorgeslagen qua drukte.

Op een positieve noot: Metz, hardstikke leuke stad, en Nancy, wat hier weer vlak bij ligt. Super leuk en niet al te druk.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  donderdag 1 juli 2021 @ 13:55:16 #33
319979 Fok-it
All is well
pi_200155479
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:52 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Die drukte begint sowieso in iedere grote stad wel een dingetje te worden. In Rome stonden we 1,5 uur in de rij voor onze "skip the line" kaartjes, ik meen voor het Colosseum. Kan je nagaan hoe lang de mensen in de gewone rij stonden.

Amsterdam, Barcelona, Parijs, allemaal vreselijk druk geworden. En ik snap het wel, en ik gun iedereen zijn uitje, maar volgens mij is het allemaal wat doorgeslagen qua drukte.

Op een positieve noot: Metz, hardstikke leuke stad, en Nancy, wat hier weer vlak bij ligt. Super leuk en niet al te druk.
Hoe zijn deze steden eigenlijk buiten het hoogseizoen? Nog redelijk te doen of alsnog erg druk? Ben daar wel benieuwd naar
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_200155535
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 13:55 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Hoe zijn deze steden eigenlijk buiten het hoogseizoen? Nog redelijk te doen of alsnog erg druk? Ben daar wel benieuwd naar
Rome hebben we nu twee keer bezocht in februari en beide keren was het erg rustig (bij alle bezienswaardigheden zo doorlopen). Parijs in het voorjaar ook, al was dat wel wat drukker dan Rome. Amsterdam heb ik niks mee :D
  donderdag 1 juli 2021 @ 14:03:27 #35
319979 Fok-it
All is well
pi_200155568
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 14:01 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Rome hebben we nu twee keer bezocht in februari en beide keren was het erg rustig (bij alle bezienswaardigheden zo doorlopen). Parijs in het voorjaar ook, al was dat wel wat drukker dan Rome. Amsterdam heb ik niks mee :D
Nice nice. Was sowieso al van plan om, mocht ik financieel en corona-technisch, weer wat meer kunnen reizen sowieso niet meer in het hoogseizoen weg te gaan. Snap wel dat het voor veel mensen niet anders kan maar het haalt wel een beetje het leuke er vanaf. Venetië lijkt me bijvoorbeeld ook echt wel leuke stad, maar niet op de manier zoals je nu ziet :P
pi_200155645
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 14:03 schreef Fok-it het volgende:

[..]

Nice nice. Was sowieso al van plan om, mocht ik financieel en corona-technisch, weer wat meer kunnen reizen sowieso niet meer in het hoogseizoen weg te gaan. Snap wel dat het voor veel mensen niet anders kan maar het haalt wel een beetje het leuke er vanaf. Venetië lijkt me bijvoorbeeld ook echt wel leuke stad, maar niet op de manier zoals je nu ziet :P
Wel erg fijn om die vrijheid te hebben inderdaad. In normale jaren gaan wij vaak weg in februari, mei en oktober. Met het weer is het af en toe wat gokken, maar verder enkel voordelen. Heb ook niks met die drukte in de grote steden.
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 14:51:08 #37
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_200156220
Laat ik beginnen met wat controversieels (al is Parijs in TRV sowieso een no go area :P)

Op voorhand nee: Venetië (lijkt me veel te druk en duur voor een zinkende stad), Sofia (oostblokbetonbouw spreekt me niet aan), Bratislava (idem) en Athene (smog, smog en nog eens smog)

Nooit meer: Florence (wat een toeristisch gekkenhuis), Istanbul (één grote oplichtersbende), Londen (absurd duur) Hull (Hell is een betere benaming voor die troosteloze bende), Sheffield (zie Hull), Wolverhampton (zie Hull), Birmingham (zie Hull) en Parijs (uiteraard).

Leuk voor een keer: Lissabon, Malaga, Alicante, Gent, Nîmes, Granada, Tours, Belgrado, Dresden, Keulen, Nancy, Weimar, Rouen, Straatsburg, Bamberg, Würzburg, Liverpool, Nice, Manchester en Porto.

Na twee keer heb je het ook wel gezien: Barcelona, Bristol, Wenen, Ljubljana, Valencia, Dyon, Heidelberg, Beaune en Sevilla

Dan nu waar het topic om draait:

Voor herhaling vatbaar:
Bologna (gewoon een hele fijne, mooie en relatief rustige stad met alle Italiaanse voordelen),
Madrid (net zo mooi en niet zo druk als Barcelona),
Sevilla (zie Madrid plus geweldig eten),
Stockholm (een ABBA-museum ja) (en Zweedse vrouwen) (en de archipel) (en kwalitatief uitstekend eten) (maar wel duur) (wat niet opweegt tegen de voordelen), en
Praag (alleen een dag in rondgelopen, maar dat maakte gelijk duidelijk dat dit een topper is, was overigens wel in corona-tijd waardoor het misschien een stuk rustiger dan normaal was)

Wensenlijst: Aken, Lyon, Cordoba (reeds geboekt), Bordeaux, Palencia, San Sebastian, Bilbao, Turijn, Salamanca, Montpellier, Berlijn, Boedapest en Krakau.

[ Bericht 1% gewijzigd door UIO_AMS op 01-07-2021 15:10:42 ]
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 14:53:27 #38
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_200156253
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 14:01 schreef AlwaysHappy het volgende:
Amsterdam heb ik niks mee :D
Wat?!?! :(

Ik wil je wel eens een rondleiding geven als je zegt waar je van houdt. Er is meer dan alleen het centrum.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 15:01:54 #39
45833 crew  Fogel
pi_200156386
quote:
8s.gif Op donderdag 1 juli 2021 14:53 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Ik wil je wel eens een rondleiding geven als je zegt waar je van houdt. Er is meer dan alleen het centrum.
Is deze dienst ook beschikbaar in het Noors? :+
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 15:03:10 #40
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_200156400
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juli 2021 15:01 schreef Fogel het volgende:
Is deze dienst ook beschikbaar in het Noors? :+
Uiteraard! Al zul je het wel met mijn Nederlandse versie van het Noors moeten doen.
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 1 juli 2021 @ 16:03:38 #41
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_200157174
Aix-en-Provence vind ik ook een leuke wandel stad. Straatsburg ook trouwens.
pi_200157290
Kutstad:

Dublin. Ja ik woon er, maar ook voordat ik hier woonde was ik 1x op bezoek geweest voor een weekendje dublin en toen dacht ik eigenlijk al ' wat een achenebbisj pauperzooi' . Maar ja soms gaat het leven niet zoals gepland :')
Brussel. Ik houd niet van Brussel.

Leuk voor een keertje:

Aken (rijd je ook zo heen vanuit NL)
Duesseldorf
Vilnius
Tel Aviv/Jeruzalem (ok geen europa maar wel dichtbij), behalve als je moslims bent natuurlijk.
Timisoara
Nis
Skopje
Cork
Belfast (met gevaar voor eigen leven :') )
Oslo. Ja het zal je verbazen hoe doodsaai dat is.
Helsinki, weinig van gezien omdat we op doorreis waren helaas.
Luxemburg

Voor herhaling vatbaar:
Maastricht (ik vind limburg gewoon buitenland hoor)
Gent
Antwerpen
Lille/Rijssel
Parijs
London (maar ik heb hier maar 1 dagje doorgebracht, misschien verdient het een hogere score. Ik kon in 1 dag maar een paar dingen zien natuurlijk).
Praag
Nuernberg. Dit is echt een hele mooie stad, en het is praktisch volstrekt onbekend bij toeristen lijkt het wel? Echt een aanrader !
Berlijn, al heb ik ook van deze stad maar erg weinig gezien want we waren op doorreis.
Straatsburg
Keulen
Kopenhagen
Wenen
Split

Geweldig:
Lissabon <3
Barcelona, ja ook al is het overrated soms.
Rome. Ja hoog gewaardeerd maar daar is ook wel een reden voor. Er zijn geen steden met zo ongelooflijk veel monumenten als rome.
Brugge. Misschien wel t mooiste plekje ter wereld.
Budapest, zo'n geweldige tijd gehad daar.
Galway. Ja alsjeblieft als je naar ierland komt doe dan galway ipv dublin.
Stockholm. De enige echte grote stad in Scandinavie. En echt prachtig.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 1 juli 2021 @ 16:38:35 #43
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_200157586
1. London: 12 jaar lang gewoond dus te veel om op te noemen.

2. Berlijn: geweest tijdens de muur, tijdens de afbraak van de muur en nog een paar keer meer oa met O&N 2000-2001.

3. St Helier, Jersey: woonde daar en als ik niet ziek was zou die 6 mnd een paar jaar zijn geworden.

4. Groenlo: dichtbij Winterswijk (mooiste dorp van Europa) en ging daar jarenlang naar City/Lido in het weekend. En Grolsch komt daar vandaan.

5. Belfast: het rauwe, de geschiedenis en gratis bier.
reset
pi_200157675
quote:
8s.gif Op donderdag 1 juli 2021 14:53 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Die zal ik onthouden :D Paar keer geweest, maar het heeft nooit veel indruk gemaakt. Maar hey, je eigen land wat saai vinden is soms ook wel logisch; overal zo vaak geweest. Ik spreek op vakanties altijd zo veel mensen die juist zo graag naar Amsterdam zouden willen. Er is een reden dat de stad populair is gok ik :)
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 16:14 schreef sirdanilot het volgende:
Kutstad:

Dublin. Ja ik woon er, maar ook voordat ik hier woonde was ik 1x op bezoek geweest voor een weekendje dublin en toen dacht ik eigenlijk al ' wat een achenebbisj pauperzooi' . Maar ja soms gaat het leven niet zoals gepland :')
Brussel. Ik houd niet van Brussel.

Leuk voor een keertje:

Aken (rijd je ook zo heen vanuit NL)
Duesseldorf
Vilnius
Tel Aviv/Jeruzalem (ok geen europa maar wel dichtbij), behalve als je moslims bent natuurlijk.
Timisoara
Nis
Skopje
Cork
Belfast (met gevaar voor eigen leven :') )
Oslo. Ja het zal je verbazen hoe doodsaai dat is.
Helsinki, weinig van gezien omdat we op doorreis waren helaas.
Luxemburg

Voor herhaling vatbaar:
Maastricht (ik vind limburg gewoon buitenland hoor)
Gent
Antwerpen
Lille/Rijssel
Parijs
London (maar ik heb hier maar 1 dagje doorgebracht, misschien verdient het een hogere score. Ik kon in 1 dag maar een paar dingen zien natuurlijk).
Praag
Nuernberg. Dit is echt een hele mooie stad, en het is praktisch volstrekt onbekend bij toeristen lijkt het wel? Echt een aanrader !
Berlijn, al heb ik ook van deze stad maar erg weinig gezien want we waren op doorreis.
Straatsburg
Keulen
Kopenhagen
Wenen
Split

Geweldig:
Lissabon <3
Barcelona, ja ook al is het overrated soms.
Rome. Ja hoog gewaardeerd maar daar is ook wel een reden voor. Er zijn geen steden met zo ongelooflijk veel monumenten als rome.
Brugge. Misschien wel t mooiste plekje ter wereld.
Budapest, zo'n geweldige tijd gehad daar.
Galway. Ja alsjeblieft als je naar ierland komt doe dan galway ipv dublin.
Stockholm. De enige echte grote stad in Scandinavie. En echt prachtig.
Vooral een keertje wat langer uittrekken voor Londen, er is zoveel te zien! Onze eerste keer gingen we twee nachtjes en toen vonden we het ook niet heel spannend. Keer erop (en alle keren erna) gingen we een weekje en dan kan je de stad zo ontspannen bekijken, heerlijk!

Mooi lijstje verder ook!
  Moderator donderdag 1 juli 2021 @ 16:58:49 #45
45833 crew  Fogel
pi_200157814
Steden waar ik graag naar terug ga:
Seattle
Tokyo
London
Dublin
Edinburg
Toulouse
Stockholm
Madrid
Malaga
Lissabon
Nijmegen
Utrecht
Praag
Boston
Gent
Seoul

Steden waar ik liever niet kom als het even kan: Parijs, Brussel.
pi_200158051
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juni 2021 21:26 schreef Fugue het volgende:

[..]

Ohja Nice vergat ik gewoon. Wel met uitstapjes naar Cannes, Saint Tropez en Monaco natuurlijk.
Cannes vond ik niks aan, Monaco alleen met de F1 GP geweest, dus dan is het niet te vergelijken met Monaco normaal. Al was het met de GP wel erg leuk, maar volgens mij is er weinig aan als je er buiten de GP bent.
pi_200158071
quote:
1s.gif Op woensdag 30 juni 2021 21:42 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Helsinki ja? Ik ben daar 4 dagen geweest, vond er niet veel aan eerlijk gezegd... Alleen de St Nicholas Church vond ik wel mooi.
Heb je wat tips? Wie weet moet ik het een tweede kans geven :P

Over steden waar ik geen flikker aan vond gesproken trouwens: Sofia.
Het was 15 jaar geleden, ik studeerde daar toen, dus heb de standaard dingen gezien, maar verder ook niet zoveel hoor :D
pi_200158174
Praag staat overigens nog op de lijst om weer naar toe te gaan. Ben ik in VWO 5 geweest en dat is ondertussen een eeuwigheid geleden. Dus hopelijk snel met de camera op pad in Praag :)
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 1 juli 2021 @ 17:52:54 #49
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_200158662
Brugge vind ik ook een leuke stad om lekker doorheen te wandelen.
Antwerpen en Brussel heb ik daar in tegen werkelijk niks mee.
  donderdag 1 juli 2021 @ 23:06:03 #50
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_200162755
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juli 2021 16:58 schreef Fogel het volgende:
Steden waar ik graag naar terug ga:
Seattle
Tokyo
Boston
Seoul
Je hanteert de Eurovisiefestival definitie voor 'Europese landen'? :D

quote:
Steden waar ik liever niet kom als het even kan: Parijs, Brussel.
Second that

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
reset
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')