Ik ben zelf pas vrij laat (rond m'n 20e) begonnen met reizen. De eerste jaren zijn we vooral naar de VS (nog steeds ons favoriete vakantie land overigens) geweest, maar door diverse redenen hebben we ons de laatste jaren wat meer gefocust op steden binnen Europa. Inmiddels nog niet eens heel veel steden gezien, maar onze verlanglijst is enorm groot. Ben altijd op zoek naar nieuwe inspiratie en ik was best wel benieuwd naar jullie favoriete steden in Europa. Misschien leuk om erbij te vermelden waarom een stad tot je favorieten behoort

Voel je vrij om wat foto's te plaatsen
Zal zelf beginnen. Heb wel een duidelijke top 5 tot dusver.
The Shard from the Tower Bridge. by
Alwayshappy, on Flickr
1. Londen. Het was de allereerste buitenlandse stad die ik heb bezocht, ik heb sowieso vrij veel met de Engelse taal, enorm veel bezienswaardigheden die ik tot nu toe nog niet zat geworden ben; ook niet na talloze bezoekjes. Mooie parken, veel opties qua restaurants, enigszins dichtbij en makkelijk bereikbaar met de trein. Shoppen kan er ook goed als we die behoefte opeens voelen

Porto by
Alwayshappy, on Flickr
2. Porto. Een paar dagen geleden teruggekomen van onze bezoekje aan Porto, maar het maakte eigenlijk meteen een erg fijne indruk. Hangt een heerlijk sfeertje in de stad, je hebt onwijs leuke kleurvolle steegjes, de oceaan op rol afstand, mooie uitzichten, prachtige kerken, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ook een goede basis voor veel dagtripjes. De natuur in, maar ook naar andere kleinere plaatsen in de buurt.
Colosseum and Forum-12 by
Alwayshappy, on Flickr
3. Rome. Voor m'n eerste bezoek was het denk ik dé stad in Europa waar ik het meest naar uit keek. In de loop der jaren had ik er zoveel over gelezen. Er waren zoveel mooie foto's te vinden. Zoveel geschiedenis. Het oogde altijd als een hele romantische stad, dus toen ik besloot om mijn man te huwelijk te vragen was het voor mezelf al vrij snel duidelijk dat het in Rome zou gaan gebeuren. Onze allereerste keer Rome. De stad viel niet tegen, er is veel moois te zien. Ook vanuit Rome is er veel potentieel voor dagtripjes. Heerlijk eten, enorm veel bezienswaardigheden en ook een bepaalde charme.
Christo Rei view Lissabon by
Alwayshappy, on Flickr
4. Lissabon. Twee jaar terug voor het eerst geweest en het was onze eerste kennismaking met Portugal. De stad kwam wat moderner over dan Porto, maar daarnaast zijn er vooral veel overeenkomsten. Uitzichtpunten, lekker weer, leuke vibe, en het hielp dat het nogal betaalbaar was

Had veel weg van San Francisco (een van onze favorieten in de VS), inclusief een brug die wel heel veel op de Golden Gate leek
Seine, Eiffeltower from the Pont Alexandre III by
Alwayshappy, on Flickr
5. Parijs. We hadden er niet veel van verwacht, dus we besloten om er maar een weekendje voor uit te trekken. Wilden de stad af kunnen strepen. Maar ik werd best wel positief verrast. Er is zoveel te zien en doen! Fantastische wandelingen langs de rivier, en zoveel leuke straten. Enorm fotogenieke stad. Veel groen ook, wat me enorm mee viel.
Nog wel wat andere steden gezien, maar die kwamen niet echt in de buurt van bovenstaande vijf.
Steden die nog vrij hoog op de verlanglijst staan:
* Wenen (al die paleizen, veel groen, etc)
* Salzburg (vooral ook omdat het me een uitstekende base of operations lijkt voor de natuur en de Alpen).
* Munchen (naast dat de stad me zelf mooi lijkt ligt ook deze stad dichtbij veel natuurmogelijkheden).
* Dublin (stad zelf lijkt me te zien in een paar dagen, maar ook weer dicht bij veel natuur in Ierland)
* Edinburgh (kastelen, lekker ouderwets)
* Barcelona (strand in de buurt en Porto heeft ons wel laten inzien dat combo stad + zee niet verkeerd is

)
* Praag (lijkt me lekker sprookjesachtig).
En zo zijn er nog wel enkele meer (Stockholm, Sevilla, Madrid, Ljubljana, Bratislava) die ons interessant lijken.
Wat zijn jullie favorieten?