SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Afspraak maken kan via www.coronatest.nl , www.coronavaccinatie-afspraak.nl of telefoonnummer 0800-7070.
Helpen?
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nederland:
• RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
• Covid dashboard
• Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
• Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente
• Reconstructie NRC: Hoe Nederland de controle verloor
• Reconstructie NRC: Het testbeleid van de minister: te laat, te traag en niet goed doordacht
• Reconstructie Volkskrant: Een jaar in het voetspoor van vijf OMT-leden
• De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
• De Groene: 'We moeten een coronageneraal hebben'
• Coronabeeld: Vaccinatie in beeld
• SignaalWaarde: wekelijkse podcast over coronastatistiek en coronacijfers
Internationaal:
• ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
• WHO World Health Organisation
• Overzicht WHO
• Overzicht Worldometers
• Overzicht BNO News
• Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
• Wikipedia
• Dhr.John Campbell met een dagelijkse update
• Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Wetenschap:
• Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
• Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
• Universiteitsindex Leiden
• De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)
• Artikelen over effect van maatregelen zoals restaurants, winkels, scholen sluiten etc.:
Nature1,Nature2,JKMS,The Lancet,Science Magazine
• Artikelen over (niet-)medische mondkapjes:
University of Tokyo,PubMed/
Vaccinaties :quote:#Vaccinatie
➡️ Half april: 4 mln 💉
👉 meeste 80+ en mensen met hoog medisch risico
➡️ Begin mei: ruim 5 mln 💉
👉 70+
👉 half mei: 60+
➡️ Begin juni: 11 mln 💉
👉 juni: 50+/40+/30+
👉 juni/juli: 20+
➡️ Begin juli: iedereen die wil een 1e prik, 2/3 geheel gevaccineerd
https://t.co/nFVLkcHMAS
• https://ourworldindata.org/covid-vaccinations
• Hugo de Jonge heeft gezegd dat wij in Nederland 8 januari beginnen met vaccinaties
• Volgorde vaccinaties Nederland (voorlopig?)
• Coronavirus Vaccine Tracker
• Vaccinatie tegen het coronavirus - Rijksoverheid
• Bestelde vacccins door Nederland (wanneer)
• Bestelde vacccins door Nederland (financieel)
• Wetenschappelijk onderzoek van resultaten bij deze vaccins:
Phase 1/2 Study Pfizer, Phase 1/2 Study Pfizer,Phase 2/3 Pfizer
Phase 1 Moderna,Phase 3 Moderna
Phase 1/2 Oxford,Phase 2/3 Oxford
• Hier de protocollen van:
Oxford/AstraZeneca, Pfizer, Moderna en Johnson&Johnson (Janssen).
Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020/2021)
Heb ik covid, verkoudheid of griep? (laat je sowieso testen!)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dagcijfers :
• RIVM deelt alleen weekcijfers op dinsdag, al updaten ze wel hun database elke dag om 15:15
• Op twitter zijn er een aantal mensen gelukkig die grafieken en kaartjes maken van de dagcijfers, ziekenhuiscijfers, mobiliteit, verpleeghuizen etc. hier zijn er een aantal
• Dagelijkse ziekenhuiscijfers
• Thom-Ivar voor dagcijfers en kaartjes elke dag op provincie en gemeente
• Edwin Veldhuizen voor snelle dagcijfers naar gemeente
• 𝓢tephan Okhuijsen de man achter Datagraver, met databases voor coronacijfers
• Corona-patiënten op de Nederlandse IC's lcps
• Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames(en IC-opnames)
• Uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE
• Datagraver, zelf grafieken maken
Gedragsregels in dit topic:
• Dit is een serieus subforum, ONZ is een deur verder
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Speel de bal, niet de persoon.
• Geen termen als muilkorven/deugers/wappies etc.
• WO2 referenties zijn niet grappig
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet teveel off-topic of op sc modus
• Geen "grappige" gifjes, hond2.gif mag van zijn baasje niet buiten de spoiler in de OP
Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
![]()
Crap, ik ben exposed!quote:Op maandag 28 juni 2021 09:05 schreef chratnox het volgende:
[..]
Het enige wat ik hier gelezen heb is dat je Molo Bolo heet.Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like![]()
Wat een klotedag zo!quote:Op maandag 28 juni 2021 09:17 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik was zo van de leg dat ik zelfs vergeten ben een nieuw topic te openen, excuus!Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like![]()
Zijn er al concrete plannen om de 12-17 jarigen in NL te gaan inenten?I'll give you something to do![]()
Nopequote:Op maandag 28 juni 2021 09:34 schreef galantis het volgende:
Zijn er al concrete plannen om de 12-17 jarigen in NL te gaan inenten?
Ook geen idee wanneer het advies van de Gezondheidsraad komt, wat voorafgaand aan beleid eerst nog moet komenOh how you'd have a happy life, if you did the things you like![]()
Als ze daar zo traag mee zijn dan mag ik hopen dat we niet meteen in de maatregelmodus schieten wanneer de besmettingen wellicht weer wat gaan oplopen.quote:Op maandag 28 juni 2021 09:46 schreef Molo het volgende:
[..]
Nope
Ook geen idee wanneer het advies van de Gezondheidsraad komt, wat voorafgaand aan beleid eerst nog moet komen
Toegegeven, het enige dat je wint met het vaccineren van de jeugd is een lager aantal positieve testen. Maar sommige mensen moet je gewoon zo weinig mogelijk 'voer' geven, anders zijn we maar een paar talkshowavonden verwijderd van een nieuwe aanscherping.I'll give you something to do![]()
Ben er bang voor. Er zullen komend jaar vast wel weer wat clusters op scholen of universiteiten gaan ontstaan, zonder dat dat verder tot grote problemen gaat leiden. Maar op basis van de afgelopen 18 maanden heb ik er niet zo veel vertrouwen in dat de beleidsmakers dat durven te laten gaan.quote:Op maandag 28 juni 2021 09:57 schreef galantis het volgende:
Als ze daar zo traag mee zijn dan mag ik hopen dat we niet meteen in de maatregelmodus schieten wanneer de besmettingen wellicht weer wat gaan oplopen.Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)![]()
Ja, dat is denk ik idd het enige voordeel. Als je kijkt naar deze tweet van Patricia Bruijning:quote:Op maandag 28 juni 2021 09:57 schreef galantis het volgende:
[..]
Als ze daar zo traag mee zijn dan mag ik hopen dat we niet meteen in de maatregelmodus schieten wanneer de besmettingen wellicht weer wat gaan oplopen.
Toegegeven, het enige dat je wint met het vaccineren van de jeugd is een lager aantal positieve testen. Maar sommige mensen moet je gewoon zo weinig mogelijk 'voer' geven, anders zijn we maar een paar talkshowavonden verwijderd van een nieuwe aanscherping.
Nu wordt er gezegd dat myocarditis mild is en wel meevalt, vorig jaar wilde (in de VS) de ze door myocarditis het NFL seizoen stil leggen.
Daar mogen we wat mij betreft bij talkshows weleens in detail over praten, met iemand als Karoly Illy aan tafel. Vinden we het oké om jongeren een flink verhoogd risico te geven, niet primair om henzelf te beschermen?
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2021 10:03:38 ]![]()
Ik denk dat dat wel mee zal vallen, want als blijkt dat de gevaccineerden niet ziek genoeg worden om in het ziekenhuis te belanden, is er geen acuut probleem, dus hoeft er niet aangescherpt.quote:Op maandag 28 juni 2021 09:57 schreef galantis het volgende:
[..]
Als ze daar zo traag mee zijn dan mag ik hopen dat we niet meteen in de maatregelmodus schieten wanneer de besmettingen wellicht weer wat gaan oplopen.
Toegegeven, het enige dat je wint met het vaccineren van de jeugd is een lager aantal positieve testen. Maar sommige mensen moet je gewoon zo weinig mogelijk 'voer' geven, anders zijn we maar een paar talkshowavonden verwijderd van een nieuwe aanscherping.
Wat ik wel vervelend vind, is dat er veel jongeren niet gevaccineerd kunnen worden, maar wel mee moeten met de ouders op vakantie en dan dus ook getest moeten worden soms. Ik las dat Italie vanaf 2 jaar een test vereist. er zullen best veel ouders zijn die overleggen met hun kroost, en ook zullen er genoeg jongeren zijn die het testen ervoor over hebben, maar de groep die dat eigenlijk niet wil maar mee moet met de ouders en dus tegen hun wil getest moet worden, heb ik toch moeite mee.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
![]()
Als de berichten van Bruls enige indicatie zijn hoef je daar geen vertrouwen in te hebben, dan gaat dat gewoon gebeuren.quote:Op maandag 28 juni 2021 10:00 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ben er bang voor. Er zullen komend jaar vast wel weer wat clusters op scholen of universiteiten gaan ontstaan, zonder dat dat verder tot grote problemen gaat leiden. Maar op basis van de afgelopen 18 maanden heb ik er niet zo veel vertrouwen in dat de beleidsmakers dat durven te laten gaan.![]()
Dat is ook wel even wat anders hè? Topsport is altijd al een risico voor je hart en bij contactsporten ook je hoofd. Dat Myocarditis prima te behandelen is en in het gros van de gevallen niet eens medische zorg vereist, betekent niet dat het geen probleem kan zijn in combinatie met topsport.quote:Op maandag 28 juni 2021 10:02 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, dat is denk ik idd het enige voordeel. Als je kijkt naar deze tweet van Patricia Bruijning:
[ twitter ]
Nu wordt er gezegd dat myocarditis mild is en wel meevalt, vorig jaar wilde (in de VS) de ze door myocarditis het NFL seizoen stil leggen.
Daar mogen we wat mij betreft bij talkshows weleens in detail over praten, met iemand als Karoly Illy aan tafel. Vinden we het oké om jongeren een flink verhoogd risico te geven, niet primair om henzelf te beschermen?Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."![]()
quote:IC
24u toename aantal opnamen: 4
Weektoename aantal opnamen: 23
Week tot week stijging: -30,3%
Bezetting op ICs: 158 (verdacht of bewezen COVID-19)
Bron: Stichting NICE, maandag 28 juni om 10:00
Ziekenhuis
24u toename aantal opnamen: 4 (bewezen COVID-19)
Weektoename aantal opnamen: 106 (bewezen COVID-19)
Week tot week stijging: -41,4%
Bezetting op verpleegafdelingen: 360 (verdacht of bewezen COVID-19)
Bron: Stichting NICE, maandag 28 juni om 10:00![]()
Precies. En weer een schooljaar naar de eeuwige jachtvelden.quote:Op maandag 28 juni 2021 10:04 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als de berichten van Bruls enige indicatie zijn hoef je daar geen vertrouwen in te hebben, dan gaat dat gewoon gebeuren.
Maar hé, we gooien er toch 8 miljard tegenaan? Niet zeuren nu. Nou ja, behalve als je in de grote steden op een school met een 'lastige leerlingenpopulatie' zit, want dan blijkt al dat extra geld ervoor te zorgen dat scholen in de randgemeentes nog meer leraren uit de markt trekken. Wat logisch is, maar het probleem dus verergeren. Dit zag natuurlijk niemand aankomen.
https://www.ad.nl/binnenl(...)it-de-hand~ae2ae3c7/Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)![]()
Zolang er geen doelpalen verder verschoven worden (dus puur gaan kijken naar het aantal besmettingen zonder enige context ipv druk op de zorg) niet, nee. Ik heb er niet zo heel veel vertrouwen in.quote:Op maandag 28 juni 2021 10:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel mee zal vallen, want als blijkt dat de gevaccineerden niet ziek genoeg worden om in het ziekenhuis te belanden, is er geen acuut probleem, dus hoeft er niet aangescherpt.![]()
Volgens Patricia Bruijning is dat dus niet zo:quote:Op maandag 28 juni 2021 10:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is ook wel even wat anders hè? Topsport is altijd al een risico voor je hart en bij contactsporten ook je hoofd. Dat Myocarditis prima te behandelen is en in het gros van de gevallen niet eens medische zorg vereist, betekent niet dat het geen probleem kan zijn in combinatie met topsport.
"but a (short) period of hospitalization required in most cases"
Ja het is prima te behandelen, maar ziekenhuisopname is in de meeste gevallen dus wel nodig.![]()
Dus we gaan kinderen blootstellen aan iets wat 'prima te behandelen is' terwijl de kans dat ze last hebben van datgene waar ze tegen geprikt worden en wat die blootstelling tot gevolg heeft minimaal is.quote:Op maandag 28 juni 2021 10:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is ook wel even wat anders hè? Topsport is altijd al een risico voor je hart en bij contactsporten ook je hoofd. Dat Myocarditis prima te behandelen is en in het gros van de gevallen niet eens medische zorg vereist, betekent niet dat het geen probleem kan zijn in combinatie met topsport.
Ik vind dat toch wel een goed onderzoek en ethische discussie waard.![]()
Dat er dan geen acuut probleem is daar zijn wij het in het FOK!OMT wel over eens.quote:Op maandag 28 juni 2021 10:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel mee zal vallen, want als blijkt dat de gevaccineerden niet ziek genoeg worden om in het ziekenhuis te belanden, is er geen acuut probleem, dus hoeft er niet aangescherpt.
Wat ik wel vervelend vind, is dat er veel jongeren niet gevaccineerd kunnen worden, maar wel mee moeten met de ouders op vakantie en dan dus ook getest moeten worden soms. Ik las dat Italie vanaf 2 jaar een test vereist. er zullen best veel ouders zijn die overleggen met hun kroost, en ook zullen er genoeg jongeren zijn die het testen ervoor over hebben, maar de groep die dat eigenlijk niet wil maar mee moet met de ouders en dus tegen hun wil getest moet worden, heb ik toch moeite mee.
Maar ik heb nog niet de indruk gekregen dat iedereen een toename in positieve testen onder kinderen en/of gevaccineerden enerzijds kan loskoppelen van een dreigend zorginfarct anderzijds. Het vertrouwen in de vaccins en in de buffer van groepsimmuniteit is er m.i. in onvoldoende mate.
Wat mij betreft enten we iedereen tussen 12 en 17 (en wellicht nog jonger) gewoon in voor wie dat wil. Het is mooi meegenomen voor de vaccinatiegraad en ook voor reisvoorwaarden die jij beschrijft.I'll give you something to do![]()
Nou ja, dit is data uit de VS. Daar gaan mensen nogal snel naar een ziekenhuis. Het staatje is ook wat verneukeratief. Het gaat hier om 29 mensen, die allen zorg ontvingen. Hoeveel mensen er geen zorg ontvingen zie je hier dus al niet in terug. Van de 29 mensen die dus zorg ontvingen kreeg er eentje 'outpatient care', oftewel een paar pillen in z'n mik. Er kwamen er 4 op de eerste hulp, 22 werden in het ziekenhuis behandeld en 2 belanden op de IC. De 'gemiddelde ligduur' is natuurlijk ook wel exemplarisch. Die is 0-13 met een gemiddelde van 1.quote:Op maandag 28 juni 2021 10:10 schreef chratnox het volgende:
[..]
Volgens Patricia Bruijning is dat dus niet zo:
[ twitter ]
Ja het is prima te behandelen, maar ziekenhuisopname is in de meeste gevallen dus wel nodig.
Je weet dan dus al dat er minimaal 1tje is waarbij de ligduur 13 dagen was.Nou weet ik niet hoe de afronding precies gedaan is, maar aangezien het gemiddeld 1 dag is, zullen de overige 28 patiënten er gemiddeld 0,57 dag aanwezig zijn geweest.
Kortom, het lijkt een stuk spannender dan het is in mijn ogen.Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."![]()
Ik heb er wel vertrouwen in dat men dat los kan koppelen. Misschien zal mijn vertrouwen beschaamd worden, maar vooralsnog ga ik daar niet van uit en denk ik dat een stijging van de besmettingen uiteraard goed zal worden gevolgd, maar als de ziekenhuisopnames achterblijven daarbij en geen problemen in de zorg opleveren, verwacht ik geen maatregelen.quote:Op maandag 28 juni 2021 10:16 schreef galantis het volgende:
[..]
Dat er dan geen acuut probleem is daar zijn wij het in het FOK!OMT wel over eens.
Maar ik heb nog niet de indruk gekregen dat iedereen een toename in positieve testen onder kinderen en/of gevaccineerden enerzijds kan loskoppelen van een dreigend zorginfarct anderzijds. Het vertrouwen in de vaccins en in de buffer van groepsimmuniteit is er m.i. in onvoldoende mate.
Wat mij betreft enten we iedereen tussen 12 en 17 (en wellicht nog jonger) gewoon in voor wie dat wil. Het is mooi meegenomen voor de vaccinatiegraad en ook voor reisvoorwaarden die jij beschrijft.
Het probleem met jonger dan 12 jaar vaccineren op verzoek, is dat dit verzoek dan ook van ouders zal komen en niet van de jongeren zelf.And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
![]()
Toch altijd knap hoe mensen dingen weten te lezen die er niet staan.quote:Op maandag 28 juni 2021 10:10 schreef Mallerd01 het volgende:
[..]
Dus we gaan kinderen blootstellen aan iets wat 'prima te behandelen is' terwijl de kans dat ze last hebben van datgene waar ze tegen geprikt worden en wat die blootstelling tot gevolg heeft minimaal is.
Ik vind dat toch wel een goed onderzoek en ethische discussie waard.Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."![]()
Hoe verhouden deze cijfers zich met de kans op myocarditis bij een covid19 besmetting?quote:Op maandag 28 juni 2021 10:10 schreef chratnox het volgende:
[..]
Volgens Patricia Bruijning is dat dus niet zo:
[ twitter ]
Ja het is prima te behandelen, maar ziekenhuisopname is in de meeste gevallen dus wel nodig.Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.![]()
Ik snap wat je zegt, maar dat vind ik niet. In die leeftijdsgroep heeft het virus in bijna alle gevallen een milde uitwerking, milder dan ziekenhuisopname (uitgaande van 12-17 zonder comorbiditeiten).quote:Op maandag 28 juni 2021 10:19 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, dit is data uit de VS. Daar gaan mensen nogal snel naar een ziekenhuis. Het staatje is ook wat verneukeratief. Het gaat hier om 29 mensen, die allen zorg ontvingen. Hoeveel mensen er geen zorg ontvingen zie je hier dus al niet in terug. Van de 29 mensen die dus zorg ontvingen kreeg er eentje 'outpatient care', oftewel een paar pillen in z'n mik. Er kwamen er 4 op de eerste hulp, 22 werden in het ziekenhuis behandeld en 2 belanden op de IC. De 'gemiddelde ligduur' is natuurlijk ook wel exemplarisch. Die is 0-13 met een gemiddelde van 1.
Je weet dan dus al dat er minimaal 1tje is waarbij de ligduur 13 dagen was.Nou weet ik niet hoe de afronding precies gedaan is, maar aangezien het gemiddeld 1 dag is, zullen de overige 28 patiënten er gemiddeld 0,57 dag aanwezig zijn geweest.
Kortom, het lijkt een stuk spannender dan het is in mijn ogen.
In dit geval heb je dus in de ruwe rapportage ~1/15.000 12-17 jarige mannen die myocarditis krijgen (bij vrouwen minder). Totaal zijn er zo'n 600.000 mannen in die leeftijdsgroep, dan heb je het (voor het gemak) over 40 patiënten met myocarditis. Laten we zeggen dat 2/3e daarvan een ziekenhuisopname nodig heeft, zo'n 27.
Ook al is die ziekenhuisopname maar een dag, die ziekenhuisopname is heftiger dan wat zij krijgen aan bijwerkingen van corona zelf.
Ik zeg overigens niet dat die groep niet gevaccineerd moet worden (als ze het zelf willen). Ik zeg dat dit goed gewogen moet worden en de voor- en nadelen tegen elkaar afgezet worden. Dat moet op een feitelijke basis gebeuren en niet door het geroeptoeter van de Jonge, van Dissel en Wallinga die vinden dat ze gevaccineerd moeten worden omdat we anders de R niet kunnen drukken.
[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 28-06-2021 10:27:03 ]![]()
Wat we winnen met het vaccineren van kinderen is minder positieve tests dus politiek internationaal gunstig. En voor binnenlands gebruik het iets meer beschermen van mensen die zich niet kunnen of willen laten vaccineren.quote:Op maandag 28 juni 2021 09:57 schreef galantis het volgende:
[..]
De vraag is of dit proportioneel is.
Risicogroepen vaccineren bij kinderen zoals nu, prima wmb, maar de rest vind ik echt niet in verhouding staan.
Laat Darwin dan maar lekker zijn werk doenOh how you'd have a happy life, if you did the things you like![]()
Ik zeg nergens dat jij dat zegt, de discussie over het wel/niet vaccineren van jongeren loopt hier al langer en het enige wat ik daarover zeg is dat er best goed onderzoek mag plaatsvinden naar de risico's voordat we zeggen dat we 12 tot 18 ook maar een spuit geven.quote:Op maandag 28 juni 2021 10:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Toch altijd knap hoe mensen dingen weten te lezen die er niet staan.
Ik zeg overigens ook niet dat we die jongeren niet in moeten enten, ik zeg dat er onderzoek plaats moet vinden en de voordelen goed tegen de (potentiële) nadelen moeten worden afgewogen. Jongeren vallen nou eenmaal niet onder de risicogroep (uitzonderingen daargelaten), dus daar zijn de belangen gewoon net wat anders.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: