quote:Op maandag 28 juni 2021 12:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is een wappiereden. Het is een smoesje om geen vaccin te nemen die bij lange na niet opweegt tegen de voordelen van een vaccin.
Voor jou weegt die reden niet op tegen de voordelen van een vaccin, maar voor mij wel.quote:Op maandag 28 juni 2021 12:19 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Dat is een wappiereden. Het is een smoesje om geen vaccin te nemen die bij lange na niet opweegt tegen de voordelen van een vaccin.
Bij jongeren (zeg 18-) die al een keer besmet zijn geweest, ben ik er echt niet zo van overtuigd dat bij egoistische overwegingen (dus alleen kijkend naar eigen risicos) de risicos van niet-vaccineren hoger zijn dan van vaccinatie. Als jij dat wel bent, zie ik graag goede onderbouwing, in plaats van de scheldwoorden die je nodig lijkt te hebben. Laat eventuele bijwerkingen (ook als ze heel erg zeldzaam zijn) nu maar goed onderzocht worden, zodat je de wappies echt geen argumenten geeft en mocht er toch echt wat aan de hand zijn (zoals bij AZ) je eventueel doelgroep gerichte aanpassingen in het vaccinatieschema kunt aanbrengen. Het is op het moment voor jongere mensen bijvoorbeeld wel interessant of de tweede Pfizer prik wat langer uitgesteld moet worden (of juist niet). Ik laat me daarbij liever door data leiden, dan een scheldende internetheld.quote:Op maandag 28 juni 2021 12:26 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ben bekend met alle mogelijke redenen om geen vaccin te nemen, en daarvan zie ik er twee niet als wappiereden: verhoogde kans op complicaties en echte angst. Er is al zo veel onderzoek geweest, er zijn zo veel strenge eisen, er zijn al zo veel mensen gevaccineerd... als je nu nog denkt dat er negatieve gevolgen zijn die niet opwegen tegen de voordelen en dat actief verdedigt, dan ben je gewoon de eerder genoemde egoïstische hoop stront.
En jij gaat nooit met de auto ergens heen? Ga toch lekker fietsen, egoïst. Straks rijd je nog een kind dood.quote:Op maandag 28 juni 2021 12:44 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je zit te zeiken over aansprakelijkheid, terwijl de kans dat je straks onder een bus komt en tegelijkertijd getroffen wordt door de bliksem nog groter is dan dat er dusdanig ernstige complicaties zijn dat aansprakelijkheid überhaupt een ding wordt.
Daar tegenover kies je er ook voor om anderen in gevaar te brengen door het risico te nemen dat je zelf straks bijdraagt aan een najaarsgolf, met alle gevolgen van dien. Het kan mij niet boeien of je dan op je buik op de IC belandt (erger dan de ergst mogelijke gevolgen van een vaccin), maar wel wat je anderen aan doet. Het vaccin is niet perfect, en het is niet 100% uitgesloten dat iemand na 2 prikken alsnog eraan kapot gaat. Om nog maar te zwijgen over hen die door medische redenen geen vaccin kunnen nemen.
Je bent een egoïstische hark die willens en wetens anderen in gevaar brengt, en dan verwacht je dat ik je niet als derderangs burger behandel? Fout.
Nu is het ook weer niet zo dat lange-termijn effecten uit de lucht komen vallen. Het is niet zo dat het vaccin tijden niets doet en na 10 jaar eens wat gaat doen in een lichaam. Hoewel mRNA vaccins nieuw zijn heeft men wel een idee waar men naar moet kijken om lange-termijn effecten te voorkomen. Hoe je daar kansen aan moet toekennen is vrij subjectief (ik blijf een frequentist), maar dat kansen klein zijn lijkt wel duidelijk.quote:Op maandag 28 juni 2021 12:56 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
En jij gaat nooit met de auto ergens heen? Ga toch lekker fietsen, egoïst. Straks rijd je nog een kind dood.
En jij heb je tijdens de lockdown netjes aan alle regels gehouden? Geloof er niks van. De grootste vaccinatieroepers zaten met zn tienen thuis aan de coke tijdens lockdown
Hoe hoog is de kans van langetermijnbijwerkingen? Dat weten we niet, want ook de wetenschap kan geen koffiedik kijken. Dus of dat inderdaad een kleinere kans is dan tegelijkertijd een blikseminslag en een aanrijding door een bus, weet niemand. Maar je erkent, net als ik , dat de kans groter is dan 0 procent. Dus ja, de politiek kan en moet dat regelen, om de vaccinatiegraad omhoog te krijgen.
Als ik me nu laat prikken, kan ik naar die aansprakelijkheid voor het vaccin ook wel fluiten. Dan heb ik namelijk geen enkele poot meer om op te staan om dat te eisen. Nu kan ik de overheid nog iets geven, namelijk mijn lichaam ter vaccinatie, in ruil voor die aansprakelijkheid.
Dat klopt, en naarmate de tijd voortgaat, wordt er ook steeds meer duidelijk. Hoe langer de periode dat er geen ernsitge nieuwe bijwerkingen worden gevonden, hoe betrouwbaarder het vaccin wordt. En op een gegeven moment komt dan ook de tijd dat ik mij ga laten vaccineren. Maar ik heb het dan over een termijn van ongeveer 2 jaar vanaf nu, niet enkele weken.quote:Op maandag 28 juni 2021 13:01 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Nu is het ook weer niet zo dat lange-termijn effecten uit de lucht komen vallen. Het is niet zo dat het vaccin tijden niets doet en na 10 jaar eens wat gaat doen in een lichaam. Hoewel mRNA vaccins nieuw zijn heeft men wel een idee waar men naar moet kijken om lange-termijn effecten te voorkomen. Hoe je daar kansen aan moet toekennen is vrij subjectief (ik blijf een frequentist), maar dat kansen klein zijn lijkt wel duidelijk.
Ik zou ook weer niet zo lang wachten, zelfs niet als ik een fitte achtienjarige vrouw zou zijn.(ik ben een niet zo fitte man van veertig plus), maar ik denk dat het Nederlandse beleid op het moment vooral gericht moet zijn om zo veel mogelijk volwassenen te vaccineren (en van het belang te overtuigen met goede argumenten en zonder verdraaiing van gegevens). Daarna is het waarschijnlijk meer efficient om andere landen te helpen om de vaccinatie goed op gang te krijgen. Er wonen veel mensen met familie in bijvoorbeeld Indonesie in Nederland, verkeer tussen de twee landen zul je wel houden en dan is het ook in Nederlands belang als men daar ook de ziekte redelijk onder controle krijgt. (Buiten dat het gewoon medemenselijkheid is, en een vaccin daar op het moment meer levens beschermt dan in Nederland).quote:Op maandag 28 juni 2021 13:05 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
Dat klopt, en naarmate de tijd voortgaat, wordt er ook steeds meer duidelijk. Hoe langer de periode dat er geen ernsitge nieuwe bijwerkingen worden gevonden, hoe betrouwbaarder het vaccin wordt. En op een gegeven moment komt dan ook de tijd dat ik mij ga laten vaccineren. Maar ik heb het dan over een termijn van ongeveer 2 jaar vanaf nu, niet enkele weken.
Ik heb nog nooit een nieuw medicijn, vaccin of profylaxis genomen.
Ik kan je nou al vertellen dat er halverwege september een lockdown gaat komenquote:Op maandag 28 juni 2021 13:28 schreef TFL het volgende:
Denken jullie werkelijk dat de megalomane machthebbbers de duimschroeven niet meer zullen aandraaien bij de burgers. Een politiestaat is in de maak maar is tegelijk nog ver weg. Ze zullen dus elke smoes die ze maar kunnen verzinnen moeten gebruiken. En dat gaan ze doen ook. De wormen praten nu al over een komende lockdown in September.
Hij is de zoveelste gebrainwashde eikel dus niets van aan trekken. Ik neem liever de kans dat ik de ziekte zelf doormaak en overleef (99.8% kans). Dan dat ik een loterij speel met kans op bloedproppen, onvruchtbaarheid, herseninfarct, verlies van spierfuncties, verergering van bestaande medische klachten en zelfs de dood. Dat vreemde gastjes zoals hij vinden dat anderen die loterij maar moet spelen is zeer bedenkelijk!quote:Op maandag 28 juni 2021 12:21 schreef sirdanilot het volgende:
[..]
[..]
Met jouw logica is IEDERE reden om geen vaccin te nemen automatisch een wappiereden, omdat het volgens jou niet opweegt tegen de voordelen. Maar andere mensen hebben wellicht andere levensstandaarden dan jij.
Nou ja, mutaties... Een vaccin zal altijd deels beschermen tegen een mutatie, dus je zou er dan minder ziek van worden, is het idee.quote:Op maandag 28 juni 2021 13:36 schreef TFL het volgende:
[..]
Hij is de zoveelste gebrainwashde eikel dus niets van aan trekken. Ik neem liever de kans dat ik de ziekte zelf doormaak en overleef (99.8% kans). Dan dat ik een loterij speel met kans op bloedproppen, onvruchtbaarheid, herseninfarct, verlies van spierfuncties, verergering van bestaande medische klachten en zelfs de dood. Dat vreemde gastjes zoals hij vinden dat anderen die loterij maar moet spelen is zeer bedenkelijk!
Overigens blijken de vaccins niet opgewassen tegen mutaties. De klootzakken a la Fauchi praten al over verplichte vaccinaties voor elke seizoen. Velen kunnen maar niet zien wat voor perverse geldelijke belangen hier spelen.
De kans op die bij-effecten is ongeveer 1 op de 1 miljoen nu. Dus 99,9999% kans om geen last te krijgen.quote:Op maandag 28 juni 2021 13:36 schreef TFL het volgende:
[..]
Hij is de zoveelste gebrainwashde eikel dus niets van aan trekken. Ik neem liever de kans dat ik de ziekte zelf doormaak en overleef (99.8% kans). Dan dat ik een loterij speel met kans op bloedproppen, onvruchtbaarheid, herseninfarct, verlies van spierfuncties, verergering van bestaande medische klachten en zelfs de dood. Dat vreemde gastjes zoals hij vinden dat anderen die loterij maar moet spelen is zeer bedenkelijk!
Overigens blijken de vaccins niet opgewassen tegen mutaties. De klootzakken a la Fauchi praten al over verplichte vaccinaties voor elke seizoen. Velen kunnen maar niet zien wat voor perverse geldelijke belangen hier spelen.
quote:Op maandag 28 juni 2021 10:36 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik begin eindelijk te begrijpen waarom die leeghoofden in Den Haag zo'n testsamenleving willen. Het is dankzij alle mongolen die een prik weigeren en anders gewoon vrolijk zouden doen alsof er niks aan de hand is.
En zelfs dan... jullie gaan een nieuwe uitbraak veroorzaken, 100% zeker. In Engeland is het al gigantisch hard gegaan onder jongeren, en nu ook mensen met maar 1 prik. En in tegenstelling tot de meesten in Engeland hebben jullie daar direct schuld aan.
Al die dingen die je noemt kunnen ook optreden bij een coronabesmetting. Je meet met twee maten, de kans om te overlijden en de kans op complicaties. Vooralsnog lijkt de kans op complicaties bij corona hoger dan bij vaccinatie.quote:Op maandag 28 juni 2021 13:36 schreef TFL het volgende:
[..]
quote:Op maandag 28 juni 2021 13:46 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Al die dingen die je noemt kunnen ook optreden bij een coronabesmetting. Je meet met twee maten, de kans om te overlijden en de kans op complicaties. Vooralsnog lijkt de kans op complicaties bij corona hoger dan bij vaccinatie.
Mee eens. Al is bij vrouwen onder de 30 de balans waarschijnlijk al anders en is nu in Nederland mogelijk het aantal besmettingen per 10K (is dat per dag of per week) wel onder de 6.quote:Op maandag 28 juni 2021 13:49 schreef Momo het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zelfs bij het AZ vaccin die relatief veel bijwerkingen heeft, is het risico nog steeds groter dat je ernstig ziek wordt van covid.
Ik hoop dat je beseft dat wanneer de Delta plus variant hier ooit dominant wordt, dat gevaarlijk kan zijn voor gevaccineerden, dat zij dan zieker kunnen worden dan ze er ooit van zouden zijn geworden zonder ooit gevaccineerd te zijn.quote:Op maandag 28 juni 2021 11:57 schreef Nattekat het volgende:
En als ik zie wat voor gigantische mongolen hier rondlopen die vol trots vertellen dat ze geen vaccin nemen, en ondertussen met de reinste onzin anderen proberen te overtuigen, dan verdient dat volk ook niets beter. Je bent een ongelofelijk egoïstisch hoopje stront als je een vaccin weigert, en je mag best zo behandeld worden in dat geval.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Om nu ongevaccineerden te gaan schofferen geeft geen pas, immers zullen het mogelijk de gevaccineerden zijn die ons straks terug in een lockdown zetten.
Ik reken dat niemand aan, mensen vertrouwen op de wetenschap en willen voorkomen dat zijzelf of anderen ziek worden.
Maar niet gevaccineerden als hoop stront betitelen gaat gewoon tever.
Mochten veel gevaccineerden straks ziek worden van de Delta plus variant (hopelijk niet!) zal ik niemand beledigen, en dat oprecht erg vinden.
[ Bericht 7% gewijzigd door Za op 28-06-2021 14:13:13 ]
quote:Op maandag 28 juni 2021 14:06 schreef Za het volgende:
[..]
Ik hoop dat je beseft dat wanneer de Delta plus variant hier ooit dominant wordt, dat gevaarlijk kan zijn voor gevaccineerden, dat zij dan zieker kunnen worden dan ze er ooit van zouden zijn geworden zonder ooit gevaccineerd te zijn.
Lees eens over ADE svp.Weer ADE paniekzaaierij. Is geen enkele aanwijzing dat dit het geval is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Om nu ongevaccineerden te gaan schofferen geeft geen pas, immers zullen het mogelijk de gevaccineerden zijn die ons straks terug in een lockdown zetten.
Ik reken dat niemand aan, mensen vertrouwen op de wetenschap en willen voorkomen dat zijzelf of anderen ziek worden.
Mochten veel gevaccineerden straks ziek worden van de Delta plus variant (hopelijk niet!) zal ik niemand beledigen, en dat oprecht erg vinden.
Het is heden ook niet het geval, maar het risico is er wanneer varianten weer door muteren.quote:Op maandag 28 juni 2021 14:12 schreef Jaeger85 het volgende:
Weer ADE paniekzaaierij. Is geen enkele aanwijzing dat dit het geval is.
Nu denk ik niet dat we ons al te druk hoeven te maken om de jongeren. Ja het virus blijft daar wat langer rond gaan en met nieuwe varianten is het iets schadelijker voor hen dan het was. Echter er zullen daar echt al grote aantallen met antistoffen zijn. Het is niet zo dat alleen het vaccin bescherming biedt. Stel dat volgende herfst al 40% van de 12 tot 18jarige de ziekte heeft doorgemaakt (geen gekke aanname in Nederland nu) dan helpt dat een hoop. Als de groepen daarboven goed vaccineren zit het wel goed.quote:Op maandag 28 juni 2021 15:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
De 70% herd immunity ging uit van een variant die een stuk minder besmettelijk was, en dus een lager R had. De Britse variant was al een stuk besmettelijker, en de Indiase variant doet daar nog een flinke schep bovenop. Dan zul je dus ook een hoger percentage mensen moeten hebben die immuun zijn. En immuniteit is ook niet perfect. Stel dat je voor groepsimmuniteit dus 85% van de mensen immuun moeten zijn, maar de vaccins zijn 95% effectief. Vaccineer je 90%, dan heb je een immuniteit in de groep van ongeveer 85.5%.
Als je ook nog eens grote groepen mensen die veel contact met elkaar hebben niet vaccineert, dan blijft het virus in die groepen lekker doorwoekeren, en blijven zij anderen aansteken. Binnen Nederland zijn dat scholieren, wereldwijd zijn dat landen waar de vaccinatiegraad een stuk lager ligt.
Ik denk dat de druk vanuit de maatschappij wel eens groter zou kunnen zijn. Je kan namelijk ook denken dat de versoepelingen die recent zijn uitgevoerd mogelijk zijn door de huidige stand van zaken rondom vaccinaties. En dat je om het maar cru te zeggen je een asociaal bent niet te vaccineren terwijl dat nu wel kan? En kan me ook voorstellen dat er vanuit het bedrijfsleven en dergelijke ook druk gaat komen.quote:Op maandag 28 juni 2021 13:28 schreef TFL het volgende:
Denken jullie werkelijk dat de megalomane machthebbbers de duimschroeven niet meer zullen aandraaien bij de burgers. Een politiestaat is in de maak maar is tegelijk nog ver weg. Ze zullen dus elke smoes die ze maar kunnen verzinnen moeten gebruiken. En dat gaan ze doen ook. De wormen praten nu al over een komende lockdown in September.
quote:Op maandag 28 juni 2021 14:06 schreef Za het volgende:
[..]
Ik hoop dat je beseft dat wanneer de Delta plus variant hier ooit dominant wordt, dat gevaarlijk kan zijn voor gevaccineerden, dat zij dan zieker kunnen worden dan ze er ooit van zouden zijn geworden zonder ooit gevaccineerd te zijn.
Lees eens over ADE en bv Delta plus svp.Uit dat artikel van die Russische WHO woordvoerdster haal ik alleen maar dat Sputnik een waardeloos vaccin is, meer niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Om nu ongevaccineerden te gaan schofferen geeft geen pas, immers zullen het mogelijk de gevaccineerden zijn die ons straks terug in een lockdown zetten.
De mazelen uitbraak in Samoa kostte toch behoorlijk wat kinderen het leven, zeker gezien de grootte van de populatie. Zal voor een deel ook te maken hebben met de kwaliteit van de gezondheidszorg daar. Is het niet zo dat er, voordat men tegen mazelen vaccineerde, jaarlijks zo weinig doden waren omdat het zo besmettelijk was, en daardoor de groepsimmuniteit van nature ook hoog is, waardoor uitbraken niet vaak groot worden. Als je nu, zoals op Samoa, een populatie creeert die niet gevaccineerd niet, en geen natuurlijke immuniteit heeft, dan creeer je als het ware een tijdbom, en gaan er veel kinderen in een uitbraak dood. Komt het jaarlijks terug, dan gaan er jaarlijks maar een paar dood, en wordt de rest immuun, waardoor nieuwe uitbraken sneller gesmoord worden.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 10:14 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Nu denk ik niet dat we ons al te druk hoeven te maken om de jongeren. Ja het virus blijft daar wat langer rond gaan en met nieuwe varianten is het iets schadelijker voor hen dan het was. Echter er zullen daar echt al grote aantallen met antistoffen zijn. Het is niet zo dat alleen het vaccin bescherming biedt. Stel dat volgende herfst al 40% van de 12 tot 18jarige de ziekte heeft doorgemaakt (geen gekke aanname in Nederland nu) dan helpt dat een hoop. Als de groepen daarboven goed vaccineren zit het wel goed.
Het is wel iets om in de gaten te houden (maar er is tijd voor). Een tijdje terug keek ik naar statistieken voor mazelen in Nederland (dit geldt ook voor andere kinderziekten) al voor er op grote schaal gevaccineerd werd in Nederland waren er nauwelijks doden door mazelen (wel andere complicaties). Net als met andere kinderziektes is dit misschien juist doordat er niet al te veel gevaccineerd werd. De ziekte is zo besmettelijk dat iedereen het heel jong kreeg, wanneer de ziekte vaak niet dodelijk is. Als er nu een uitbraak van mazelen is zijn er redelijk wat vatbaren boven de 12 en zelfs boven de 20, en dan zullen er waarschijnlijk wel doden vallen. Om soortgelijke redenen heeft men ooit vaccinatiecampagnes tegen rode hond uitgesteld, omdat men niet genoeg mensen kon bereiken en de modellen voorspelden dat door vaccinatie er in absolute zin meer vrouwen rond de vruchtbare leeftijd besmet zouden worden.
Voor ik in een antivax hoek wordt gedrukt. Ik hoor zeker niet in die hoek. Vaccineer wanneer het kan, maar besteed je vaccins wel nuttig, wacht even alle onderzoeken af over bijeffecten voor je jongeren gaat vaccineren en in die tijd kun je de vaccins veel nuttiger besteden bij volwassenen in andere landen in de wereld (veel armere landen maar ook Taiwan wat zelf moeite heeft om de vaccins direct van de producenten te krijgen).
Dat is inderdaad ernstig. Ik zie nu ook dat ik verkeerd heb gekeken met in de jaren zestig vaak nog meer dan tien mazelendoden per jaar in Nederland. Punt is wel dat het nu waarschijnlijk dodelijker is per besmetting, omdat de ziekte gevaarlijker wordt naarmate je ouder wordt (daarom moet je een mazelen vaccin zeker niet uitstellen).quote:Op dinsdag 29 juni 2021 12:01 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
De mazelen uitbraak in Samoa kostte toch behoorlijk wat kinderen het leven, zeker gezien de grootte van de populatie. Zal voor een deel ook te maken hebben met de kwaliteit van de gezondheidszorg daar. Is het niet zo dat er, voordat men tegen mazelen vaccineerde, jaarlijks zo weinig doden waren omdat het zo besmettelijk was, en daardoor de groepsimmuniteit van nature ook hoog is, waardoor uitbraken niet vaak groot worden. Als je nu, zoals op Samoa, een populatie creeert die niet gevaccineerd niet, en geen natuurlijke immuniteit heeft, dan creeer je als het ware een tijdbom, en gaan er veel kinderen in een uitbraak dood. Komt het jaarlijks terug, dan gaan er jaarlijks maar een paar dood, en wordt de rest immuun, waardoor nieuwe uitbraken sneller gesmoord worden.
Moet er wel bij zeggen dat ik dus niet naar de jaarlijkse mazelen cijfers uit het verleden heb gekeken, maar nu vooral ook even kijk naar de uitbraak op Samoa in 2019. 5700 cases, 83 doden, vooral kinderen onder de 4 (omdat de vaccinatiegraad de laatste jaren behoorlijk gedaald was en zich in die groep dus de meeste niet gevaccineerden bevonden). En dat op een populatie van ongeveer 200.000 mensen.
Als ADE een probleem zou zijn met de delta variant dan was dat inmiddels wel duidelijk geworden. Dat is het niet, er wordt relatief bij veel minder gevaccineerde mensen besmettingen vastgesteld, en ze komen relatief veel minder in het ziekenhuis terecht. Tweederde van de besmettingen in de VK is onder leeftijdsgroepen die nog nauwelijks gevaccineerd zijn (0-29) en bij ouderen (>50) zullen er ook behoorlijk wat zijn die niet gevaccineerd zijn.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 10:29 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uit dat artikel van die Russische WHO woordvoerdster haal ik alleen maar dat Sputnik een waardeloos vaccin is, meer niet.
10 per jaar tegen een achtergrond van waarschijnlijk een hoge mate natuurlijke immuniteit. Als we nu zouden stoppen met de BMR-prik voor een paar jaar, en er breekt over 5-10 jaar een mazelen epidemie uit, dan zit je met vele honderden dode kinderen, en een veelvoud ernstig zieken, omdat je dan eigenlijk een flinke groep onbeschermde mensen opbouwt, terwijl de kans op een uitbraak nog klein is, waardoor die groep ook flink kan groeien. Totdat er een uitbraak is, en dan is die groep de pineut.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 12:08 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Dat is inderdaad ernstig. Ik zie nu ook dat ik verkeerd heb gekeken met in de jaren zestig vaak nog meer dan tien mazelendoden per jaar in Nederland. Punt is wel dat het nu waarschijnlijk dodelijker is per besmetting, omdat de ziekte gevaarlijker wordt naarmate je ouder wordt (daarom moet je een mazelen vaccin zeker niet uitstellen).
Natuurlijk wel met een halve eeuw voortgang aan medische zorg. Nog steeds is vaccineren daar slim. Misschien moet ik mijn punt anders maken: Voor een niet gevaccineerd persoon, verslechterd de situatie mogelijk als andere mensen zich gaan vaccineren zonder kudde-immuniteit te bereiken, totdat genoeg andere mensen gevaccineerd zijn.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 15:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
10 per jaar tegen een achtergrond van waarschijnlijk een hoge mate natuurlijke immuniteit. Als we nu zouden stoppen met de BMR-prik voor een paar jaar, en er breekt over 5-10 jaar een mazelen epidemie uit, dan zit je met vele honderden dode kinderen, en een veelvoud ernstig zieken, omdat je dan eigenlijk een flinke groep onbeschermde mensen opbouwt, terwijl de kans op een uitbraak nog klein is, waardoor die groep ook flink kan groeien. Totdat er een uitbraak is, en dan is die groep de pineut.
In eerste instantie had ik ook niet iets dergelijks neergepend, maar niet zo goed verwoord. Zolang er geen groepsimmuniteit is, is de situatie voor een niet-gevaccineerde risky. Vaccineer je een beetje, dan lijkt het me niet ondenkelijk dat de duur om groepsimmuniteit te bereiken verlengd wordt, en ze dus langer risico lopen.quote:Op dinsdag 29 juni 2021 15:40 schreef DrParsifal het volgende:
[..]
Natuurlijk wel met een halve eeuw voortgang aan medische zorg. Nog steeds is vaccineren daar slim. Misschien moet ik mijn punt anders maken: Voor een niet gevaccineerd persoon, verslechterd de situatie mogelijk als andere mensen zich gaan vaccineren zonder kudde-immuniteit te bereiken, totdat genoeg andere mensen gevaccineerd zijn.
Met Covid ben ik er nog niet uit. Op het moment denk ik dat als alle volwassenen volledig gevaccineerd kunnen zijn in NL (en misschien al daarvoor) zo snel mogelijk alle beschikbare vaccins naar de armere delen van de wereld moeten gaan. Waarschijnlijk is het al te laat voor sommige landen, maar misschien valt er nog wat te redden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |