abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_200124448
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 10:29 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Uit dat artikel van die Russische WHO woordvoerdster haal ik alleen maar dat Sputnik een waardeloos vaccin is, meer niet.
Als ADE een probleem zou zijn met de delta variant dan was dat inmiddels wel duidelijk geworden. Dat is het niet, er wordt relatief bij veel minder gevaccineerde mensen besmettingen vastgesteld, en ze komen relatief veel minder in het ziekenhuis terecht. Tweederde van de besmettingen in de VK is onder leeftijdsgroepen die nog nauwelijks gevaccineerd zijn (0-29) en bij ouderen (>50) zullen er ook behoorlijk wat zijn die niet gevaccineerd zijn.
pi_200126901
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 12:08 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Dat is inderdaad ernstig. Ik zie nu ook dat ik verkeerd heb gekeken met in de jaren zestig vaak nog meer dan tien mazelendoden per jaar in Nederland. Punt is wel dat het nu waarschijnlijk dodelijker is per besmetting, omdat de ziekte gevaarlijker wordt naarmate je ouder wordt (daarom moet je een mazelen vaccin zeker niet uitstellen).
10 per jaar tegen een achtergrond van waarschijnlijk een hoge mate natuurlijke immuniteit. Als we nu zouden stoppen met de BMR-prik voor een paar jaar, en er breekt over 5-10 jaar een mazelen epidemie uit, dan zit je met vele honderden dode kinderen, en een veelvoud ernstig zieken, omdat je dan eigenlijk een flinke groep onbeschermde mensen opbouwt, terwijl de kans op een uitbraak nog klein is, waardoor die groep ook flink kan groeien. Totdat er een uitbraak is, en dan is die groep de pineut.
pi_200127065
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 15:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

10 per jaar tegen een achtergrond van waarschijnlijk een hoge mate natuurlijke immuniteit. Als we nu zouden stoppen met de BMR-prik voor een paar jaar, en er breekt over 5-10 jaar een mazelen epidemie uit, dan zit je met vele honderden dode kinderen, en een veelvoud ernstig zieken, omdat je dan eigenlijk een flinke groep onbeschermde mensen opbouwt, terwijl de kans op een uitbraak nog klein is, waardoor die groep ook flink kan groeien. Totdat er een uitbraak is, en dan is die groep de pineut.
Natuurlijk wel met een halve eeuw voortgang aan medische zorg. Nog steeds is vaccineren daar slim. Misschien moet ik mijn punt anders maken: Voor een niet gevaccineerd persoon, verslechterd de situatie mogelijk als andere mensen zich gaan vaccineren zonder kudde-immuniteit te bereiken, totdat genoeg andere mensen gevaccineerd zijn.

Met Covid ben ik er nog niet uit. Op het moment denk ik dat als alle volwassenen volledig gevaccineerd kunnen zijn in NL (en misschien al daarvoor) zo snel mogelijk alle beschikbare vaccins naar de armere delen van de wereld moeten gaan. Waarschijnlijk is het al te laat voor sommige landen, maar misschien valt er nog wat te redden.
pi_200128462
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juni 2021 15:40 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Natuurlijk wel met een halve eeuw voortgang aan medische zorg. Nog steeds is vaccineren daar slim. Misschien moet ik mijn punt anders maken: Voor een niet gevaccineerd persoon, verslechterd de situatie mogelijk als andere mensen zich gaan vaccineren zonder kudde-immuniteit te bereiken, totdat genoeg andere mensen gevaccineerd zijn.

Met Covid ben ik er nog niet uit. Op het moment denk ik dat als alle volwassenen volledig gevaccineerd kunnen zijn in NL (en misschien al daarvoor) zo snel mogelijk alle beschikbare vaccins naar de armere delen van de wereld moeten gaan. Waarschijnlijk is het al te laat voor sommige landen, maar misschien valt er nog wat te redden.
In eerste instantie had ik ook niet iets dergelijks neergepend, maar niet zo goed verwoord. Zolang er geen groepsimmuniteit is, is de situatie voor een niet-gevaccineerde risky. Vaccineer je een beetje, dan lijkt het me niet ondenkelijk dat de duur om groepsimmuniteit te bereiken verlengd wordt, en ze dus langer risico lopen.
Maar wat betreft vaccin gebruik, lijkt me dat het bedwingen van de pandemie wereldwijd beter (goedkoper, minder gezondheidsschade op de lange duur) voor Nederland is, dan het extreem laag houden van cases in Nederland zelf. Het bedwingen van opkomende nieuwe varianten kan het beste bestreden worden als het vroeg gedetecteerd wordt, en dan met vaccins aangepakt wordt rond het gebied van de uitbraak. Maar hoe realistisch dat bereikt kan worden weet ik niet. Zorgelijke varianten ontstaan vaak op plekken waar veel mensen dicht op elkaar wonen, en dat zijn meestal niet de plaatsen met een goede infrastructuur om dergelijke uitbraken vroeg te detecteren.
Maar is het leven van Jan op de korte duur, belangrijker dan het leven van tien mensen in Afrika op de korte duur en die van 3 Jannen op de lange duur?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')