Dit is geen brainfart van een willekeurige journalist maar dit word binnen jaar werkelijkheid . Totale controle over alles wat je doet in het naam van het klimaatquote:Minder vlees eten en vliegen door eigen CO2-budget, zo werkt dat
Stel: elke Nederlander krijgt een eigen CO2-budget. Voor reizen, vlees eten en energie geldt een maximum aan CO2-uitstoot. Wie eroverheen gaat moet bijbetalen. Maar wie duurzaam leeft, kan juist geld 'verdienen'. Veel Nederlanders zien het onder voorwaarden wel zitten, maar hoe zou dat in zijn werk gaan?
Even geen hamburger, maar een pastaatje. En niet vliegen naar Barcelona, maar met de trein. Dat is het idee achter een persoonlijk CO2-budget. Door te werken met een eigen CO2-potje word je bewuster van je eigen voetafdruk en gestimuleerd groener te gaan leven, zo is de gedachte.
Bovendien is er een financiële prikkel: wie 'te veel' uitstoot moet bijbetalen en CO2-budget bijkopen. Wie enorm duurzaam door het leven gaat kan juist CO2-rechten verkopen.
Grote bedrijven
Het CO2-budget bestaat al langer voor grote bedrijven. In Europa moeten grote vervuilers ook CO2-budget bijkopen als ze meer vervuilen, en kunnen ze verkopen als ze minder hebben uitgestoten dan hun budget toestond.
In de tussentijd gaat het CO2-plafond naar beneden: gezamenlijk mogen die bedrijven steeds minder uitstoten. Dat is ook het idee bij zo'n CO2-budget voor burgers. Naarmate de jaren verstrijken wordt jouw budget kleiner, en gaat de gezamenlijke uitstoot naar beneden.
Alleen als bedrijven meer betalen
Onderzoeksbureau TNO heeft het idee voor zo'n persoonlijk CO2-budget voorgelegd aan een representatieve groep Nederlanders. En wat blijkt? Die zien het vaak niet zitten. Slechts 36 procent ziet wel wat in een CO2-budget. Als grote bedrijven meer moeten gaan betalen voor hun uitstoot verandert dat beeld ineens. Dan ziet 67 procent het wel zitten. Ook moet er rekening worden gehouden met het inkomen van huishoudens.
Draagvlak is er dus, onder voorwaarden, wel. Maar hoeveel zou je dan nog kunnen uitstoten? In het voorstel van TNO heeft elk huishouden in 2030 5,5 ton CO2-uitstoot te besteden; aan vliegen, autorijden, energie en vlees eten. Dat getal is gebaseerd op het Klimaatakkoord en de verwachtte CO2-uitstoot per huishouden in 2030, die lager ligt dan nu.
Eigen potje
Die 5,5 ton zit wel in 1 potje: wie niet vliegt, kan weer meer vlees eten. En wie elektrisch rijdt zou weer wat langer kunnen douchen.
Maar om toch een beeld te geven: er wordt bijvoorbeeld uitgegaan van 0,7 ton CO2 voor vliegreizen. Daarvan kun je nog net niet met 2 personen op en neer vliegen naar Bordeaux. Wie elk jaar naar Azië wil moet dus CO2-punten bijkopen of gewoonweg kiezen voor een duurzamer (trein)tripje binnen Europa.
Verder is er rekening gehouden met een 'budget' voor 41 kilo aan steaks per huishouden. Wie CO2-punten wil besparen kan ook voor een duurzamer alternatief gaan: kip. Daarvan kun je, voor dezelfde CO2-uitstoot, 205 kilo kopen per jaar voor een huishouden. Ter vergelijking: de vleesconsumptie is op dit moment 78 kilo per jaar per, let op, persoon.
Wie in 2030 nog een benzineauto heeft kan binnen de geschatte uitstoot 7500 kilometer afleggen. En qua energieverbruik is er ruimte voor 1,5 ton CO2 uitstoot. Dat is nu nog 3,8 ton.
Flinke operatie
Onderzoeker Joost Gerdes geeft toe dat het een flinke operatie zou zijn om zo'n CO2-systeem op te zetten. Ga maar na, alleen al bij het vlees: elk restaurant, elke slager en elke supermarkt zou per vleesproduct moeten toevoegen voor hoeveel CO2-uitstoot het zorgt en dat om moeten rekenen naar CO2-punten.
Hoeveel punten je (nog) hebt, kan worden vastgelegd in je bankapp, zo stelt Gerdes voor. Er zou dus geen megalomaan monitoringssysteem hoeven komen vanuit de overheid. "Die angst zagen we ook terug in de antwoorden van respondenten." In de bankapp zou je kunnen zien hoeveel CO2-punten je nog hebt. "Naast euro's moet je dan dus ook CO2-punten betalen."
Daarnaast zou er nog een handelssysteem moeten worden opgebouwd, zodat burgers hun overgebleven punten kunnen verkopen of juist extra punten kunnen inslaan.
Kan dat allemaal niet een stuk eenvoudiger? Met een CO2-belasting bijvoorbeeld? Dat is ook een optie, zegt Gerdes. "Maar het nadeel is dat je dan niet weet of je je doel gaat halen." Bij een CO2-budget is er een gezamenlijk plafond dat je kunt verlagen. Daardoor stoot je samen steeds minder uit. Dat is bij een CO2-belasting nog maar afwachten.
Verandering gedrag
Hoe dan ook is het de moeite waard om te kijken naar maatregelen, zoals een CO2-budget, die het gedrag van mensen probeert te veranderen, vindt Gerdes. "Wij zeggen niet: zo'n CO2-budget moet je invoeren. Maar tot nu toe hebben we CO2-uitstoot proberen terug te dringen door meer duurzame energie, CO2-opslag of energiebesparing. Je ziet dat dat niet genoeg oplevert."
Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving ligt het tempo waarin Nederland nu CO2-uitstoot vermindert inderdaad nog te laag. Er mag dus wel een tandje bij. Maar gedragsverandering stimuleren, daar wagen de meeste politici zich niet aan. "Maar nu blijkt dat daar toch meer draagvlak voor is dan je zou verwachten. Ik hoop dat daar naar gekeken wordt", besluit Gerdes.
Als ik nu zeg, begin in de tweede kamer , dan dat verkeerd opgevat worden. Maar als je niet kan inhouden, mevrouw Kaag schijnt best wel veel te vliegenquote:Op woensdag 23 juni 2021 21:34 schreef BasEnAad het volgende:
Als ik iemand vermoord levert dat een flinke aftrek CO2-punten op lijkt me!
Ik ook graag! En dan voor het niet hebben van 4 kinderen aub.quote:Op woensdag 23 juni 2021 21:42 schreef Fugue het volgende:
Dan krijg ik betaald om bewust kinderloos te blijven hoop ik
Vroeg of laat zullen die een eigen co2 budget invoeren . Wil je nog iets van de wereld zien grijp nu je kans zou ik zeggenquote:
Daar zegt het artikel helemaal niks over.quote:Op woensdag 23 juni 2021 21:31 schreef Ali_boo het volgende:
Dit is geen brainfart van een willekeurige journalist maar dit word binnen jaar werkelijkheid . Totale controle over alles wat je doet in het naam van het klimaat
Verder is het natuurlijk behoorlijk radicaal maar het is niet zo'n gek idee om afspraken uit het klimaatakkoord te vertalen naar persoonlijk budget. Immers lenen de gegevens zich daar prima voor aangezien de meeste vormen van uitstoot wel bekend zijn. Lastige is voorspellen hoeveel winst er in de toekomst behaald gaat worden met nieuwe uitvindingen. Maar dat een vliegtuig jou ineens 'groen' naar Amerika gaat brengen noem ik niet realistisch.quote:Maar gedragsverandering stimuleren, daar wagen de meeste politici zich niet aan. "Maar nu blijkt dat daar toch meer draagvlak voor is dan je zou verwachten. Ik hoop dat daar naar gekeken wordt", besluit Gerdes.
Je kunt toch budget bij kopen? Daarbij verbruik ik geen gas én heb ik 30 zonnepanelen, en daar bespaar ik ook mee. En als het alsnog te weinig is koop ik wel bij, lekker belangrijk.quote:Op woensdag 23 juni 2021 21:44 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Vroeg of laat zullen die een eigen co2 budget invoeren . Wil je nog iets van de wereld zien grijp nu je kans zou ik zeggen
Dus dan gaan we dat gewoon doen natuurlijk.quote:Slechts 36 procent ziet wel wat in een CO2-budget.
Die mensen boeit geld ook heel vaak niet*. De rijken zijn de grootste vervuilers.quote:Op woensdag 23 juni 2021 22:00 schreef Hamzoef het volgende:
Veel mensen beseffen niet altijd waar ze mee bezig zijn. Goede zaak om dit inzichtelijk te maken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nogmaals:quote:Op woensdag 23 juni 2021 21:48 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Daar zegt het artikel helemaal niks over.
[..]
.
Het punten systeem werd anders prima in China. Daar kunnen we nog veel van opstekenquote:Op woensdag 23 juni 2021 21:59 schreef probeer het volgende:
Verder, punten bij kunnen kopen. Daar heb je het al. Het klimaat neo-liberaliseren. Strak plan zeg.
Maakt ook dit hele systeem onnodig, want dan kan men net zo goed een CO2 belasting op consumeren heffen die in het product/de dienst ingebakken zit. Hoeft niemand te klooien met die punten.
Precies.quote:Op woensdag 23 juni 2021 22:00 schreef Zelva het volgende:
Goed idee, maar alléén als je dus niet kunt bijkopen.
Hebben we altijd blind gedaan wat het TNO zegt?quote:Op woensdag 23 juni 2021 22:03 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Nogmaals:
''Dit is geen brainfart van een willekeurige journalist maar dit word binnen jaar werkelijkheid . Totale controle over alles wat je doet in het naam van het klimaat''
quote:Op woensdag 23 juni 2021 22:07 schreef probeer het volgende:
En kan ik mijn punten ook per opbod verkopen wanneer ik uit mezelf al weinig uitstoot? Zal wel niet.
Blijkbaar wel, maar vast niet op een dermate speculatieve wijze dat je er winst mee kunt maken.quote:Daarnaast zou er nog een handelssysteem moeten worden opgebouwd, zodat burgers hun overgebleven punten kunnen verkopen of juist extra punten kunnen inslaan.
quote:''Die 5,5 ton zit wel in 1 potje: wie niet vliegt, kan weer meer vlees eten. En wie elektrisch rijdt zou weer wat langer kunnen douchen.''
Ja, of gewoon bijkopen en dan kun je alles doen. En nu?quote:
Droomvrouwquote:Op woensdag 23 juni 2021 21:42 schreef Fugue het volgende:
Dan krijg ik betaald om bewust kinderloos te blijven hoop ik
Is wel lekker makkelijk om te roepen , ik zie het probleem niet, dan koop je wat bij, probleem opgelost!quote:Op woensdag 23 juni 2021 22:10 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, of gewoon bijkopen en dan kun je alles doen. En nu?
Dat gaat niet gebeuren want dat verstoort de economie teveel. Jij hoeft mij ook niet te helpen. Ik ben niet degene die een of ander model loopt te pluggen in de hoop dat dat gaat gebeuren. Wat als wat als wat als. Wat als dat gewoon geen realiteit wordt hier? En wat als t dat wel wordt maar helemaal niet zo duur.quote:Op woensdag 23 juni 2021 22:29 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Is wel lekker makkelijk om te roepen , ik zie het probleem niet, dan koop je wat bij, probleem opgelost!
Wat als die punten zo duur worden dat een groot deel van de bevolking niet in staat is om maar 'even' wat bij te kopen ?
Maar dat je min of meer verplicht word om binnen je co2 budget te leven .
Daarnaast zit je, bewust of niet, het Chinese model goed te praten . Als je geen problemen ziet met het ccp model dan kan ik je ook verder niet helpen
En hierom werkt zo'n systeem dus leuk op papier, maar nooit in de praktijk. Je CO2 uitstoot is nooit precies te meten, en dat is wel wat ik zou willen als we met zo'n verregaand systeem gaan werken. Dan wil ik ook van elke miligram gebruik kunnen maken. Bovendien, wie houdt bij hoeveel steaks ik koop? De cassière bij de jumbo?quote:Op woensdag 23 juni 2021 22:02 schreef Scuidward het volgende:
Als ze gaan samenwerken met Hello Fresh dan krijg je gewoon je 5.5 megaton CO2 per jaar elke week in kant-en-klaar-maaltijden door de brievenbus. Scheelt weer kilometers naar de supermarkt waar je impuls aankopen kunt doen en kan het marketinggeld naar Giro 555.
De vervuiler moet dan betalen maar enige manke zou zijn dat er dan alsnog geen plafond is.quote:Op woensdag 23 juni 2021 22:49 schreef Japepk het volgende:
[..]
De slag zit hem in de grote industrie en verkeer. Zorg er maar eens voor dat die overal betalen wat nodig is, dan gaan de prijzen vanzelf omhoog en vermindert de uitstoot ook gelijk. De massa is stom, die maken gebruik van voordelen als ze er zijn. En da's ook wel logisch.
Dit ja, kutplanquote:Op woensdag 23 juni 2021 22:53 schreef Cockwhale het volgende:
Oftewel rijken kunnen nog steeds doen wat ze willen en midden en lage inkomens moeten lijden. Krijg de tering met dit idee.
Weer? We bungelen volgens mij ergens onderaan in de EU wat betreft klimaatakkoordquote:Op woensdag 23 juni 2021 23:06 schreef Ramptourist het volgende:
Wel wereldwijd. Of denkt Nederland weer als het beste jongetje het verschil te gaan maken?
D66-ers krijgen een ongelimiteerd CO2 budget omdat ze nu eenmaal veel belangrijker zijn dan die vieze, minderwaardige, belastingbetalende paupers.quote:Op woensdag 23 juni 2021 21:32 schreef Nober het volgende:
Dan kunnen D66'ers niet meer vrij reizen, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Die kopen gewoon extra punten in van het gemeenschapsgeld waar ze op parasiteren.quote:Op woensdag 23 juni 2021 22:42 schreef kawotski het volgende:
Wat een toeval allemaal weer.
..and you will be happy was het toch..
Ben benieuwd of Frans Timmermans en soortgelijken worden uitgezonderd in het kader van one rule for them, one rule for us.
Als je er maar geod voor neer legt.quote:Op woensdag 23 juni 2021 22:53 schreef Cockwhale het volgende:
Oftewel rijken kunnen nog steeds doen wat ze willen en midden en lage inkomens moeten lijden. Krijg de tering met dit idee.
Natte droom van de 'progressieve'fascisten.quote:Op woensdag 23 juni 2021 23:41 schreef detaris het volgende:
Compleet gestoord. Een surveillance staat in naam van het klimaat.
Jawel want de politiek staat daar boven. Zie ook Grapperhaus met z'n covid bruiloft.quote:Op woensdag 23 juni 2021 21:32 schreef Nober het volgende:
Dan kunnen D66'ers niet meer vrij reizen, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Ach dat was een mondkapjesplicht ook zei men. Toch kwam die er.quote:Op woensdag 23 juni 2021 23:31 schreef Montagui het volgende:
In strijd met de grondwettelijke vrijheden van de mens
Even nuanceren. Niet aan kinderen beginnen is zo'n beetje het beste wat men voor het milieu kan doen.quote:Op woensdag 23 juni 2021 21:34 schreef BasEnAad het volgende:
Als ik iemand vermoord levert dat een flinke aftrek CO2-punten op lijkt me!
Nee, die doen gewoon mee. Verschil is alleen dat al het bijbetalen dan niet uit hun zak komt.quote:Op woensdag 23 juni 2021 22:42 schreef kawotski het volgende:
Wat een toeval allemaal weer.
..and you will be happy was het toch..
Ben benieuwd of Frans Timmermans en soortgelijken worden uitgezonderd in het kader van one rule for them, one rule for us.
Methaangas is een broeikasgas maar geen CO2quote:Op donderdag 24 juni 2021 02:06 schreef Gehrman het volgende:
Ik was laatst behoorlijk aan het ruften. Dat zou een enorm gat slaan in m'n CO2 budget.
Of een grensbewoner koopt over de grens. Het idee alleen al.quote:Op woensdag 23 juni 2021 22:49 schreef Japepk het volgende:
[..]
En hierom werkt zo'n systeem dus leuk op papier, maar nooit in de praktijk. Je CO2 uitstoot is nooit precies te meten, en dat is wel wat ik zou willen als we met zo'n verregaand systeem gaan werken. Dan wil ik ook van elke miligram gebruik kunnen maken. Bovendien, wie houdt bij hoeveel steaks ik koop? De cassière bij de jumbo?
Het is een farce dat 'wij, het volk' met zulke maatregelen dat klimaat gaan redden. De slag zit hem in de grote industrie en verkeer. Zorg er maar eens voor dat die overal betalen wat nodig is, dan gaan de prijzen vanzelf omhoog en vermindert de uitstoot ook gelijk. De massa is stom, die maken gebruik van voordelen als ze er zijn. En da's ook wel logisch.
We gaan China als voorbeeld nemen. Die werken ook met puntensystemen. Je moet chargeren om mensen duidelijk te maken dat elke vorm van een puntensysteem te bizar voor woorden is.quote:Op donderdag 24 juni 2021 09:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dit onzalige plan zal voornamelijk zorgen voor een nog grotere 2deling.
Lage inkomens in de oude huizen, met de banen waar je niet thuis kunt werken en die noodgedwongen naar hun werk moeten met de auto omdat ze op tijden werken dat er nog geen fatsoenlijk openbaar vervoer rijdt. Die banen verdienen niet genoeg om bij te betalen op hun CO2 budget.
Keerzijde is dat als je wel genoeg geld hebt je gewoon benzineauto kunt rijden, op vakantie naar zuidoost Azië kunt en iedere dag vlees kunt eten zonder gezeik van klimaatdrammers, je hebt je schuld immers afbetaald.
Als we nu overstappen naar een digitale euro is er opeens heel veel mogelijk . De DNB en de ECB zijn al bezig achter de schermen om te kijken hoe ze de digitale euro in kunnen voerenquote:Op woensdag 23 juni 2021 22:49 schreef Japepk het volgende:
[..]
En hierom werkt zo'n systeem dus leuk op papier, maar nooit in de praktijk. Je CO2 uitstoot is nooit precies te meten, en dat is wel wat ik zou willen als we met zo'n verregaand systeem gaan werken. Dan wil ik ook van elke miligram gebruik kunnen maken. Bovendien, wie houdt bij hoeveel steaks ik koop? De cassière bij de jumbo?
Ik wilde exact hetzelfde opmerken inderdaad. Rijken kunnen gewoon blijven doen wat ze altijd al deden, en armeren hebben de financiele middelen niet om de mogelijkheden maximaal uit te buiten.quote:Op donderdag 24 juni 2021 09:47 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dit onzalige plan zal voornamelijk zorgen voor een nog grotere 2deling.
Lage inkomens in de oude huizen, met de banen waar je niet thuis kunt werken en die noodgedwongen naar hun werk moeten met de auto omdat ze op tijden werken dat er nog geen fatsoenlijk openbaar vervoer rijdt. Die banen verdienen niet genoeg om bij te betalen op hun CO2 budget.
Keerzijde is dat als je wel genoeg geld hebt je gewoon benzineauto kunt rijden, op vakantie naar zuidoost Azië kunt en iedere dag vlees kunt eten zonder gezeik van klimaatdrammers, je hebt je schuld immers afbetaald.
Heb je het boek gelezen!?!quote:Op woensdag 23 juni 2021 21:58 schreef MichaelScott het volgende:
Big Brother is watching you, al ging zelfs Orwell niet zo ver dat Big Brother meekijkt naar je boodschappenlijstje.
Mensen zoals Joost Gerdes zijn een gevaar voor de wereld.
Rantsoenering is iets anders dan het Chinees-achtig credit systeem wat in het artikel voorgesteld wordt. Blijft wel de vraag wat je met het arme deel van de bevolking doet op het moment dat ze door hun credits heen zijn en ze geen geld hebben om bij te kopen. Hoger belastingtarief, dwingen kleiner te gaan wonen of kinderen afstaan ter adoptie?quote:Op donderdag 24 juni 2021 09:58 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Heb je het boek gelezen!?!
Iets met een ministry of food... of 'miniplenty' in newspeak.
Niks mis mee toch?quote:
Ik wil helemaal geen geld door middel van deze achterlijkheid.quote:Op woensdag 23 juni 2021 21:42 schreef Fugue het volgende:
Dan krijg ik betaald om bewust kinderloos te blijven hoop ik
Nou, vertel. Welk fantastisch land heb je gevondenquote:Op donderdag 24 juni 2021 10:30 schreef asco het volgende:
[..]
Ik wil helemaal geen geld door middel van deze achterlijkheid.
Omdat ik al vroeg in de gaten had dat voortplanting vooral nadelen zou geven heb ik ondertussen genoeg geld om een mooi land uit te gaan zoeken om straks mijn tijd uit te zingen. En er zijn heus landen waar je niet zo'n slaafse bevolking hebt als in Nederland/België/Duitsland die werkelijk alles maar slikken van de alwetende overheid.
Zo maar eens touren met de diesel en een lekkere biefstuk op een terras gaan eten.
Daar heb ik nog 8 jaar voor om over na te denken.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:41 schreef Fugue het volgende:
[..]
Nou, vertel. Welk fantastisch land heb je gevonden
Hun krijgen natuurlijk een uitzondering.quote:Op woensdag 23 juni 2021 21:32 schreef Nober het volgende:
Dan kunnen D66'ers niet meer vrij reizen, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Als het de bedoeling is om lucht te zuiveren dan kan je natuurlijk ook luchtzuivering in steden plaatsen.quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:51 schreef spectrumanalyser het volgende:
Leuk, weer een topic over CO2. Mag het ook over kleine deeltjes (particles) gaan? Dieselmotoren bijvoorbeeld?
Wist je dat een moderne dieselmotor met roetfilter minder particles uitstoot dan dat er in een autogarage in de lucht rondzwerven?
vanaf 4:10
met andere woorden; de uitstoot van een moderne dieselmotor met dieselpartikelfilter is schoner dan de omgeving!
ik hoor graag wat men denkt over deze conclusie
https://www.milieucentraa(...)s-je-co2-voetafdruk/quote:In het voorstel van TNO heeft elk huishouden in 2030 5,5 ton CO2-uitstoot te besteden; aan vliegen, autorijden, energie en vlees eten.
Smakelijk!quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:30 schreef asco het volgende:
[..]
Ik wil helemaal geen geld door middel van deze achterlijkheid.
Omdat ik al vroeg in de gaten had dat voortplanting vooral nadelen zou geven heb ik ondertussen genoeg geld om een mooi land uit te gaan zoeken om straks mijn tijd uit te zingen. En er zijn heus landen waar je niet zo'n slaafse bevolking hebt als in Nederland/België/Duitsland die werkelijk alles maar slikken van de alwetende overheid.
Zo maar eens touren met de diesel en een lekkere biefstuk op een terras gaan eten.
Jouw uitstootquote:Op donderdag 24 juni 2021 11:03 schreef BertV het volgende:
[..]
https://www.milieucentraa(...)s-je-co2-voetafdruk/
Ik kom op 8,6 ton voor een 4 persoonshuishouden.
En ik ben extreem groen. Mijn voetafdruk is kleiner dan die van de grote teen van Jesse Klaver.
Men claimt altijd dat fossiele brandstoffen op raken.quote:Op donderdag 24 juni 2021 11:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als het de bedoeling is om lucht te zuiveren dan kan je natuurlijk ook luchtzuivering in steden plaatsen.
Een stuk efficiënter dan dat je geen diesel voor verbrandt.
Brandstofmotoren stoten nu eenmaal CO2 en NOx uit, ze hebben hun langste tijd gehad.
Of fossiele brandstoffen opraken is niet het discussiepunt.quote:Op donderdag 24 juni 2021 11:17 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Men claimt altijd dat fossiele brandstoffen op raken.
De stroom is niet op.quote:Echter is in Amsterdam momenteel juist de stroom op: https://www.nhnieuws.nl/n(...)oor-nieuwe-bedrijven
20.600kg (4 pers. huishouden) Maar het grootste aandeel komt uit woon/werk verkeer (7000kg). Verder ben ik wel bezig om de CO2 footprint te verkleinen middels meer isolatie, meer thuiswerk, etc.quote:Op donderdag 24 juni 2021 11:03 schreef BertV het volgende:
[..]
https://www.milieucentraa(...)s-je-co2-voetafdruk/
Ik kom op 8,6 ton voor een 4 persoonshuishouden.
En ik ben extreem groen. Mijn voetafdruk is kleiner dan die van de grote teen van Jesse Klaver.
Als je geen brandstofmotoren meer kan verkopen, heeft het doorontwikkelen weinig nut.quote:Op donderdag 24 juni 2021 11:40 schreef spectrumanalyser het volgende:
Als ondernemers niet kunnen vestigen omdat er geen stroom geleverd kan worden, dan zeg ik dat er geen capaciteit meer is. dan is de stroom gewoon op.
het stroomnet van Nederland is al jaren overbezet. Ik twijfel over het ideaal dat stroom vandaag de dag een betere oplossing is dan alle andere beschikbare middelen.
het helpt zeker niet om nu al de ontwikkeling van brandstofmotoren te gaan stopzetten. Een doorontwikkeling van een zuinigere brandstofmotor heeft namelijk wel direct positief gevolg voor het milieu.
Na 2030 kan je in Nederland geen nieuwe brandstofauto meer verkopen, zelf importeren en op kenteken zetten lijkt me dan ook niet meer mogelijk.quote:Alleen voor China zal er lokaal worden doorgegaan met brandstofmotoren. Dus je volgende nieuwe auto zul je via AliExpress moeten gaan importeren.
Zou in die zin elke klimaat-activist geen zelfmoord moeten plegen?quote:Op donderdag 24 juni 2021 11:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Jouw uitstoot
1 persoon
Totaal*
-1.115 kg CO2/jaar
Hoe is rantsoenering anders dan een credit systeem?quote:Op donderdag 24 juni 2021 10:14 schreef MichaelScott het volgende:
Rantsoenering is iets anders dan het Chinees-achtig credit systeem wat in het artikel voorgesteld wordt. Blijft wel de vraag wat je met het arme deel van de bevolking doet op het moment dat ze door hun credits heen zijn en ze geen geld hebben om bij te kopen. Hoger belastingtarief, dwingen kleiner te gaan wonen of kinderen afstaan ter adoptie?
De kopen hun CO2 zonde af met een CO2 aflaat. Het D66 politbureau neemt het CO2 budget van ouderen en onrendabele die een voltooid leven hebben en zodoende kan elk D66 vrijwel onbeperkt zijn/haar gang gaan.quote:Op woensdag 23 juni 2021 21:32 schreef Nober het volgende:
Dan kunnen D66'ers niet meer vrij reizen, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Nee dat gaat niet. Dat geld is nu gereserveerd voor een hoger CO2 budget!quote:Op dinsdag 29 juni 2021 15:38 schreef Fisherman het volgende:
Heel goed plan. Het laat mensen bewust nadenken over hun vervuiling. Wellicht koopt men hierdoor eerder zonnepanelen of een elektrische auto.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |