abonnement Unibet Coolblue
pi_200032887
quote:
Minder vlees eten en vliegen door eigen CO2-budget, zo werkt dat

Stel: elke Nederlander krijgt een eigen CO2-budget. Voor reizen, vlees eten en energie geldt een maximum aan CO2-uitstoot. Wie eroverheen gaat moet bijbetalen. Maar wie duurzaam leeft, kan juist geld 'verdienen'. Veel Nederlanders zien het onder voorwaarden wel zitten, maar hoe zou dat in zijn werk gaan?

Even geen hamburger, maar een pastaatje. En niet vliegen naar Barcelona, maar met de trein. Dat is het idee achter een persoonlijk CO2-budget. Door te werken met een eigen CO2-potje word je bewuster van je eigen voetafdruk en gestimuleerd groener te gaan leven, zo is de gedachte.

Bovendien is er een financiële prikkel: wie 'te veel' uitstoot moet bijbetalen en CO2-budget bijkopen. Wie enorm duurzaam door het leven gaat kan juist CO2-rechten verkopen.
Grote bedrijven

Het CO2-budget bestaat al langer voor grote bedrijven. In Europa moeten grote vervuilers ook CO2-budget bijkopen als ze meer vervuilen, en kunnen ze verkopen als ze minder hebben uitgestoten dan hun budget toestond.

In de tussentijd gaat het CO2-plafond naar beneden: gezamenlijk mogen die bedrijven steeds minder uitstoten. Dat is ook het idee bij zo'n CO2-budget voor burgers. Naarmate de jaren verstrijken wordt jouw budget kleiner, en gaat de gezamenlijke uitstoot naar beneden.

Alleen als bedrijven meer betalen

Onderzoeksbureau TNO heeft het idee voor zo'n persoonlijk CO2-budget voorgelegd aan een representatieve groep Nederlanders. En wat blijkt? Die zien het vaak niet zitten. Slechts 36 procent ziet wel wat in een CO2-budget. Als grote bedrijven meer moeten gaan betalen voor hun uitstoot verandert dat beeld ineens. Dan ziet 67 procent het wel zitten. Ook moet er rekening worden gehouden met het inkomen van huishoudens.

Draagvlak is er dus, onder voorwaarden, wel. Maar hoeveel zou je dan nog kunnen uitstoten? In het voorstel van TNO heeft elk huishouden in 2030 5,5 ton CO2-uitstoot te besteden; aan vliegen, autorijden, energie en vlees eten. Dat getal is gebaseerd op het Klimaatakkoord en de verwachtte CO2-uitstoot per huishouden in 2030, die lager ligt dan nu.
Eigen potje

Die 5,5 ton zit wel in 1 potje: wie niet vliegt, kan weer meer vlees eten. En wie elektrisch rijdt zou weer wat langer kunnen douchen.

Maar om toch een beeld te geven: er wordt bijvoorbeeld uitgegaan van 0,7 ton CO2 voor vliegreizen. Daarvan kun je nog net niet met 2 personen op en neer vliegen naar Bordeaux. Wie elk jaar naar Azië wil moet dus CO2-punten bijkopen of gewoonweg kiezen voor een duurzamer (trein)tripje binnen Europa.

Verder is er rekening gehouden met een 'budget' voor 41 kilo aan steaks per huishouden. Wie CO2-punten wil besparen kan ook voor een duurzamer alternatief gaan: kip. Daarvan kun je, voor dezelfde CO2-uitstoot, 205 kilo kopen per jaar voor een huishouden. Ter vergelijking: de vleesconsumptie is op dit moment 78 kilo per jaar per, let op, persoon.

Wie in 2030 nog een benzineauto heeft kan binnen de geschatte uitstoot 7500 kilometer afleggen. En qua energieverbruik is er ruimte voor 1,5 ton CO2 uitstoot. Dat is nu nog 3,8 ton.
Flinke operatie

Onderzoeker Joost Gerdes geeft toe dat het een flinke operatie zou zijn om zo'n CO2-systeem op te zetten. Ga maar na, alleen al bij het vlees: elk restaurant, elke slager en elke supermarkt zou per vleesproduct moeten toevoegen voor hoeveel CO2-uitstoot het zorgt en dat om moeten rekenen naar CO2-punten.

Hoeveel punten je (nog) hebt, kan worden vastgelegd in je bankapp, zo stelt Gerdes voor. Er zou dus geen megalomaan monitoringssysteem hoeven komen vanuit de overheid. "Die angst zagen we ook terug in de antwoorden van respondenten." In de bankapp zou je kunnen zien hoeveel CO2-punten je nog hebt. "Naast euro's moet je dan dus ook CO2-punten betalen."

Daarnaast zou er nog een handelssysteem moeten worden opgebouwd, zodat burgers hun overgebleven punten kunnen verkopen of juist extra punten kunnen inslaan.

Kan dat allemaal niet een stuk eenvoudiger? Met een CO2-belasting bijvoorbeeld? Dat is ook een optie, zegt Gerdes. "Maar het nadeel is dat je dan niet weet of je je doel gaat halen." Bij een CO2-budget is er een gezamenlijk plafond dat je kunt verlagen. Daardoor stoot je samen steeds minder uit. Dat is bij een CO2-belasting nog maar afwachten.
Verandering gedrag

Hoe dan ook is het de moeite waard om te kijken naar maatregelen, zoals een CO2-budget, die het gedrag van mensen probeert te veranderen, vindt Gerdes. "Wij zeggen niet: zo'n CO2-budget moet je invoeren. Maar tot nu toe hebben we CO2-uitstoot proberen terug te dringen door meer duurzame energie, CO2-opslag of energiebesparing. Je ziet dat dat niet genoeg oplevert."

Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving ligt het tempo waarin Nederland nu CO2-uitstoot vermindert inderdaad nog te laag. Er mag dus wel een tandje bij. Maar gedragsverandering stimuleren, daar wagen de meeste politici zich niet aan. "Maar nu blijkt dat daar toch meer draagvlak voor is dan je zou verwachten. Ik hoop dat daar naar gekeken wordt", besluit Gerdes.
Dit is geen brainfart van een willekeurige journalist maar dit word binnen jaar werkelijkheid . Totale controle over alles wat je doet in het naam van het klimaat

Geniet nog van je vlees, vrijheid en je vakanties nu het nog kan :')
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_200032918
Dan kunnen D66'ers niet meer vrij reizen, dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:34:17 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_200032968
Als ik iemand vermoord levert dat een flinke aftrek CO2-punten op lijkt me!
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:34:31 #4
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_200032977
Vliegen via DE/BE 14.gif
Tics van je petten.
pi_200033149
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:34 schreef BasEnAad het volgende:
Als ik iemand vermoord levert dat een flinke aftrek CO2-punten op lijkt me!
Als ik nu zeg, begin in de tweede kamer , dan dat verkeerd opgevat worden. Maar als je niet kan inhouden, mevrouw Kaag schijnt best wel veel te vliegen

Just saying O-)
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_200033224
Dan krijg ik betaald om bewust kinderloos te blijven hoop ik
pi_200033297
quote:
1s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:42 schreef Fugue het volgende:
Dan krijg ik betaald om bewust kinderloos te blijven hoop ik
Ik ook graag! En dan voor het niet hebben van 4 kinderen aub.
pi_200033301
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:34 schreef nattermann het volgende:
Vliegen via DE/BE 14.gif
Vroeg of laat zullen die een eigen co2 budget invoeren . Wil je nog iets van de wereld zien grijp nu je kans zou ik zeggen
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:48:11 #9
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_200033441
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:31 schreef Ali_boo het volgende:
Dit is geen brainfart van een willekeurige journalist maar dit word binnen jaar werkelijkheid . Totale controle over alles wat je doet in het naam van het klimaat
Daar zegt het artikel helemaal niks over.
quote:
Maar gedragsverandering stimuleren, daar wagen de meeste politici zich niet aan. "Maar nu blijkt dat daar toch meer draagvlak voor is dan je zou verwachten. Ik hoop dat daar naar gekeken wordt", besluit Gerdes.
Verder is het natuurlijk behoorlijk radicaal maar het is niet zo'n gek idee om afspraken uit het klimaatakkoord te vertalen naar persoonlijk budget. Immers lenen de gegevens zich daar prima voor aangezien de meeste vormen van uitstoot wel bekend zijn. Lastige is voorspellen hoeveel winst er in de toekomst behaald gaat worden met nieuwe uitvindingen. Maar dat een vliegtuig jou ineens 'groen' naar Amerika gaat brengen noem ik niet realistisch.
  † In Memoriam † woensdag 23 juni 2021 @ 21:49:07 #10
88815 The_Emotion
98.3
pi_200033454
Oh jottem! Een sociaal kredietsysteem a la China om het klimaat te redden, ik geef het 5 sterren.



[ Bericht 27% gewijzigd door The_Emotion op 23-06-2021 22:14:04 (Plaatje) ]
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  Moderator woensdag 23 juni 2021 @ 21:56:37 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_200033683
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:44 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Vroeg of laat zullen die een eigen co2 budget invoeren . Wil je nog iets van de wereld zien grijp nu je kans zou ik zeggen
Je kunt toch budget bij kopen? Daarbij verbruik ik geen gas én heb ik 30 zonnepanelen, en daar bespaar ik ook mee. En als het alsnog te weinig is koop ik wel bij, lekker belangrijk.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_200033736
Dan toch maar via de rechter degelijke isolatie en dubbel glas afdwingen bij mijn wooncorporatie.
"Pools are perfect for holding water"
pi_200033742
Leuk idee voor China.
  woensdag 23 juni 2021 @ 21:58:31 #14
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_200033747
Big Brother is watching you, al ging zelfs Orwell niet zo ver dat Big Brother meekijkt naar je boodschappenlijstje.

Mensen zoals Joost Gerdes zijn een gevaar voor de wereld.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_200033774
Verder, punten bij kunnen kopen. Daar heb je het al. Het klimaat neo-liberaliseren. Strak plan zeg.

Maakt ook dit hele systeem onnodig, want dan kan men net zo goed een CO2 belasting op consumeren heffen die in het product/de dienst ingebakken zit. Hoeft niemand te klooien met die punten.
"Pools are perfect for holding water"
pi_200033839
Veel mensen beseffen niet altijd waar ze mee bezig zijn. Goede zaak om dit inzichtelijk te maken.
  woensdag 23 juni 2021 @ 22:00:59 #17
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_200033841
Goed idee, maar alléén als je dus niet kunt bijkopen.
  User die overal opduikt 2022 woensdag 23 juni 2021 @ 22:01:43 #18
186611 Haags
pi_200033860
quote:
Slechts 36 procent ziet wel wat in een CO2-budget.
Dus dan gaan we dat gewoon doen natuurlijk.
Zonder wrijving geen glans
  woensdag 23 juni 2021 @ 22:02:01 #19
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_200033868
Als ze gaan samenwerken met Hello Fresh dan krijg je gewoon je 5.5 megaton CO2 per jaar elke week in kant-en-klaar-maaltijden door de brievenbus. Scheelt weer kilometers naar de supermarkt waar je impuls aankopen kunt doen en kan het marketinggeld naar Giro 555.
  woensdag 23 juni 2021 @ 22:02:11 #20
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_200033878
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 22:00 schreef Hamzoef het volgende:
Veel mensen beseffen niet altijd waar ze mee bezig zijn. Goede zaak om dit inzichtelijk te maken.
Die mensen boeit geld ook heel vaak niet*. De rijken zijn de grootste vervuilers.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_200033901
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:48 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Daar zegt het artikel helemaal niks over.
[..]

.
Nogmaals:

''Dit is geen brainfart van een willekeurige journalist maar dit word binnen jaar werkelijkheid . Totale controle over alles wat je doet in het naam van het klimaat''
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_200033952
quote:
13s.gif Op woensdag 23 juni 2021 21:59 schreef probeer het volgende:
Verder, punten bij kunnen kopen. Daar heb je het al. Het klimaat neo-liberaliseren. Strak plan zeg.

Maakt ook dit hele systeem onnodig, want dan kan men net zo goed een CO2 belasting op consumeren heffen die in het product/de dienst ingebakken zit. Hoeft niemand te klooien met die punten.
Het punten systeem werd anders prima in China. Daar kunnen we nog veel van opsteken
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_200033976
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juni 2021 22:00 schreef Zelva het volgende:
Goed idee, maar alléén als je dus niet kunt bijkopen.
Precies.

En is het totale aantal punten wat Nederlanders uit mogen geven eindig, of kan de overheid doodleuk extra punten uitdelen zolang men maar bijbetaalt?

Zet er dan maar een totaal maximum aan, en laat al die rijke mensen lekker tegen elkaar opbieden voor de laatste paar beschikbare punten voor dat jaar.

Als het aantal beschikbare punten oneindig is, heeft zo'n systeem dus alsnog geen zin.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 23 juni 2021 @ 22:06:00 #24
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_200033984
quote:
14s.gif Op woensdag 23 juni 2021 22:03 schreef Ali_boo het volgende:

[..]

Nogmaals:

''Dit is geen brainfart van een willekeurige journalist maar dit word binnen jaar werkelijkheid . Totale controle over alles wat je doet in het naam van het klimaat''
Hebben we altijd blind gedaan wat het TNO zegt?
pi_200034013
Hier gebeurt helemaal niets mee.

Dan zou het klootjesvolk opeens geld gaan binnenharken en dan komt er wel een of andere lulkoek over de economie.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')