abonnement Unibet Coolblue
pi_199811194
Amsterdam weerde medio vorige eeuw homo's en vrouwen uit overheidsbaan

Amsterdam heeft in het verleden jarenlang gediscrimineerd bij het beoordelen van gegadigden voor een gemeentelijke of zelfs landelijke overheidsfunctie. Onder meer homo's en vrouwen werden op oneigenlijke gronden geweerd uit het ambtenarenapparaat. Dat bevestigen twee nieuwe, onafhankelijke onderzoeken die woensdag zijn gepresenteerd aan de gemeenteraad.



De onderzoekers bekeken ruim 3.300 gespreksverslagen van de zogeheten Beoordelingscommissie inzake Goed Zedelijk Gedrag Gemeentepersoneel, die bewaard zijn gebleven uit de jaren 1942 tot en met 1958. Eerdere notulen van deze commissie, die bestond van 1912 tot 1959, zijn er niet meer.

Uit de verslagen komt naar voren dat de commissieleden discrimineerden tegen homoseksuele mannen, vrouwen, mensen met een verstandelijke beperking, een crimineel verleden of een ander land van herkomst en mensen uit een lagere economische klasse.

De onderzoekers schetsen een schrijnend beeld. Homomannen zouden 'lijden aan een kwaal', vrouwen werden als 'dweil' en 'vaatdoek' weggezet en met 'kleurlingen' waren "zo veel slechte ervaringen opgedaan dat ze brandschoon moeten zijn willen ze een kans hebben om aangenomen te worden". Deze mensen kregen geen bewijs van goed gedrag en kwamen dus niet in aanmerking voor een ambtenarenbaan.

Een extra pijnlijk detail is dat de commissie in 1941 een lijst van (vermeende) homoseksuelen doorgaf aan de Duitse bezetter. De rol van de gemeente Amsterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt apart onderzocht bij het NIOD.

Stadsbestuur steekt hand in eigen boezem
In een reactie zegt het stadsbestuur belangrijke lessen uit de onderzoeken te trekken, om ongelijke behandeling en discriminatie in de gemeentelijke organisatie verder tegen te gaan. Zo moeten alle sollicitanten volgens gelijke maatstaven worden beoordeeld en moeten de oordelen van de selectiecommissie extern worden gecontroleerd.

Ook moet zo'n commissie divers zijn en terughoudend en zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. Deze regels worden overigens al grotendeels gehanteerd.

"Het college keurt de werkwijze die in deze commissie is gehanteerd categoraal af. We kunnen het verleden niet ongedaan maken, maar de slachtoffers willen we recht doen. Door het verleden niet te vergeten, maar ook door lessen uit de onderzoeken te halen, om ervoor te zorgen dat uitsluiting en discriminatie zo veel mogelijk wordt voorkomen", zo schrijven de betrokken wethouders Rutger Groot Wassink (diversiteit) en Touria Meliani (personeel en organisatie) aan de raad.
https://www.nu.nl/binnenl(...)t-overheidsbaan.html
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_199811213
zijn ze mooi in de kont geneukt door een paar ambtenaren (lol).
U MAD?
  woensdag 9 juni 2021 @ 21:19:19 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_199811251
En dit is NWS en geen C&H omdat….?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_199811258
Ja hè hè, "medio vorige eeuw "..de jaren '40/50 dus, vrouwen en homo's hadden sowieso amper rechten in die tijd. Snap niet dat ze zich daar nu druk om maken, de tijden zijn allang veranderd. 8-)
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
pi_199811260
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En dit is NWS en geen C&H omdat….?
Dit nieuws is?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 9 juni 2021 @ 21:22:37 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_199811300
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:19 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Dit nieuws is?
Um, nee? De hint zit al in de TT.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_199811334
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Um, nee? De hint zit al in de TT.
Dat rapport is vandaag verschenen en dus nu in het nieuws.
Als je het daar niet mee eens mee bent dan kan je in het feedbacktopic je beklag daarover doen. Ik geef je weinig kans dat dat iets uitmaakt.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_199811419
Dat was in die tijd waarschijnlijk in het hele land zo. Maarja geef die mensen maar een zak geld voor een onderzoek naar een open deur.

Maarja past wel in de trend dat mensen die niks te maken hebben met zaken uit het verleden (slavernij, behandeling van Molukkers etc) er tegenwoordig wel op afgerekend kunnen worden.

Dus bij de volgende vacatures krijgen de homo's en allochtonen waarschijnlijk voorrang als een soort herstelbetaling.
  woensdag 9 juni 2021 @ 21:32:01 #9
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_199811432
De gehele grachtengordel is gebouwd op ellende van arme sloebers.
Shit happens.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  woensdag 9 juni 2021 @ 21:34:23 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_199811467
Er wordt dus serieus geld in dit soort open deur onderzoeken gestopt? :{
pi_199811515
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:30 schreef Sapstengel het volgende:
Dat was in die tijd waarschijnlijk in het hele land zo. Maarja geef die mensen maar een zak geld voor een onderzoek naar een open deur.

Maarja past wel in de trend dat mensen die niks te maken hebben met zaken uit het verleden (slavernij, behandeling van Molukkers etc) er tegenwoordig wel op afgerekend kunnen worden.

Dus bij de volgende vacatures krijgen de homo's en allochtonen waarschijnlijk voorrang als een soort herstelbetaling.
Dat is het trieste inderdaad. Amsterdam discrimineerde homo's en buitenlanders en zegt er van geleerd te hebben, maar nu discrimineren ze mensen met een Nederlandse achtergrond en mannen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_199811637
19 fucking 58, who cares.
pi_199811655
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:34 schreef kwiwi het volgende:
Er wordt dus serieus geld in dit soort open deur onderzoeken gestopt? :{
Is vast een dure “inclusiviteits-deskundige” voor ingehuurd om mee te adviseren.
pi_199811673
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:30 schreef Sapstengel het volgende:
Dat was in die tijd waarschijnlijk in het hele land zo. Maarja geef die mensen maar een zak geld voor een onderzoek naar een open deur.
Dit inderdaad. Van die onderzoeken waar onderzoeksbureaus duizenden euro's aan verdienen waarvan je vooraf al de conclusies kunt raden :')
U MAD?
pi_199811703
Vraag me trouwens af hoeveel mannen er in de jaren '50 openlijk voor uit kwamen dat ze homo waren, en daarna solliciteerden voor een baan bij de overheid. 🤔
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
pi_199811704
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:49 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Van die onderzoeken waar onderzoeksbureaus duizenden euro's aan verdienen waarvan je vooraf al de conclusies kunt raden :')
Ik ben wel eens benieuwd naar de geldstromen en onderlinge relaties. Nepotisme zal hier ook in mee spelen vrees ik.
pi_199811728
Jaren 50....In die tijd mocht je negers ook nog zwartjoekel of Moriaan noemen zonder dat er een haan naar kraaide of je vrouw en kinderen een paar corrigerende tikken geven :')
blablablabla
pi_199811745
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:55 schreef Elan het volgende:
Jaren 50....In die tijd mocht je negers ook nog zwartjoekel of Moriaan noemen zonder dat er een haan naar kraaide of je vrouw en kinderen een paar corrigerende tikken geven :')
negers _O_
U MAD?
  woensdag 9 juni 2021 @ 21:56:57 #19
13456 AchJa
Shut up!!!
  woensdag 9 juni 2021 @ 22:11:19 #20
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_199812009
Dus mevrouw Femke Heksema heeft even wat belastinggeld verbrandt om wat deuren in te trappen die al open stonden. En zo kan ze vervolgens met deze vrijbrief weer nieuwe homo's LGBTH'er en nog meer andere zielige mensen aannemen.

pi_199812091
Tijdens de oorlog zijn er erg veel joden spoorloos verdwenen uit Amsterdam. Ik hoop dat de onderste steen boven komt!
pi_199812102
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 22:16 schreef Pleun2011 het volgende:
Tijdens de oorlog zijn er erg veel joden spoorloos verdwenen uit Amsterdam. Ik hoop dat de onderste steen boven komt!
_O-
And those that were seen dancing were thought to be insane by those that could not hear the music.
  woensdag 9 juni 2021 @ 22:20:39 #23
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_199812175
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 22:16 schreef Pleun2011 het volgende:
Tijdens de oorlog zijn er erg veel joden spoorloos verdwenen uit Amsterdam. Ik hoop dat de onderste steen boven komt!
Ik wou dat net gaan typen. De Amsterdamse politie heeft fijn met de Duitsers samengewerkt om zo met vereende inspanning de Joden naar elders te 'begeleiden'. Als Femke iets actiever gezocht had, had ze dat makkelijk meegekregen. Heb ik ook meegekregen en ik hoefde er niet eens voor naar op zoek voor die info.



Maar ja, dat mag je natuurlijk niet zeggen :)

#TeamAnne O+
pi_199812259
Dit is nieuws?
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_199812276
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juni 2021 22:20 schreef Tengano het volgende:

[..]

Ik wou dat net gaan typen. De Amsterdamse politie heeft fijn met de Duitsers samengewerkt om zo met vereende inspanning de Joden naar elders te 'begeleiden'. Als Femke iets actiever gezocht had, had ze dat makkelijk meegekregen. Heb ik ook meegekregen en ik hoefde er niet eens voor naar op zoek voor die info.

[ afbeelding ]

Maar ja, dat mag je natuurlijk niet zeggen :)

#TeamAnne O+
Precies.. heb zo de pest aan die schijt deugers met hun dubbele moraal.. maar ach..ze zoeken het maar uit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')