Ja hoor we wekken zo veel stroom op via de zon dat een zonsverduistering een probleem gaat wordenquote:Morgenochtend, vanaf ongeveer 11.15 uur, is voor het eerst in zes jaar een gedeeltelijke zonsverduistering te zien in Nederland. Op het hoogtepunt, om 12.22 uur, is een zesde van de zon bedekt. Een bijzonder tafereel, maar voor netbeheerders betekent het extra werk.
Woordvoerder Jorrit de Jong van netbeheerder Tennet legt uit dat dat komt doordat de zonsverduistering over heel Noordwest-Europa trekt. "Omdat we steeds meer energie opwekken met zonnepanelen, valt die energie weg. En dat moeten wij opvangen."
De hoeveelheid misgelopen stroom kan neerkomen op ongeveer 800 megawatt. "Dat is meer dan wat heel Amsterdam verbruikt", verduidelijkt De Jong.
alles is de schuld van links !quote:Op woensdag 9 juni 2021 14:41 schreef Netsplitter het volgende:
Kernenergie gaat er niet komen omdat die linkse klootzakken dat debat jaren geleden compleet verziekt hebben.
Het gaat niet om het feit dat er minder is, het gaat erom dat het plotseling is en dat het overal nagenoeg gelijktijdig is. Staat gewoon in het bericht ook.quote:Op woensdag 9 juni 2021 14:42 schreef knoopie het volgende:
Wat is dat nu weer voor een bullshitbericht. Elke dag varieert de stroomvraag continu, vaak met een dieptepunt van 7GW aan het eind van de middag en dan ineens naar het dubbele als het avond wordt. Die schommeling van 800MW is dus nauwelijks 10% van de bandbreedte van de normale dagelijkse schommeling. Het zal dus wat extra werk zijn omdat het op een ongebruikelijk tijdstip is, maar om het nu een probleem te noemen...
Welke "linkse klootzakken"?quote:Op woensdag 9 juni 2021 14:41 schreef Netsplitter het volgende:
Kernenergie gaat er niet komen omdat die linkse klootzakken dat debat jaren geleden compleet verziekt hebben.
Ook lekker kankermutaties (zou wel 2 pikken willen hebben joh)quote:Op woensdag 9 juni 2021 16:22 schreef Hahug13 het volgende:
Uranium verduisterd niet. Nog een voordeel van kernenergie.
Er is wel uranium verduisterd, dat is een groter probleem.quote:Op woensdag 9 juni 2021 16:22 schreef Hahug13 het volgende:
Uranium verduisterd niet. Nog een voordeel van kernenergie.
Niet plotseling, al jaren bekend. En is ook al lang mee genomen in de berekeningen.quote:Op woensdag 9 juni 2021 16:25 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Het gaat niet om het feit dat er minder is, het gaat erom dat het plotseling is en dat het overal nagenoeg gelijktijdig is. Staat gewoon in het bericht ook.
Met plotseling bedoel ik niet dat er nu plotseling een zonsverduistering is, maar dat hetgeen de zonnepanelen opwekken dan 'plotseling' (als in, in één keer) even wegvaltquote:Op woensdag 9 juni 2021 17:00 schreef babylon het volgende:
[..]
Niet plotseling, al jaren bekend. En is ook al lang mee genomen in de berekeningen.
Je moet er ook niet aan likken. Maar dat geld ook voor de zon.quote:Op woensdag 9 juni 2021 16:31 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
[..]
Ook lekker kankermutaties (zou wel 2 pikken willen hebben joh)
Licht dat onze atmosfeer bereikt komt wel door het wolkendek. Maar als de zon verduisterd is, bereikt dat licht onze atmosfeer dus niet eens.quote:Op woensdag 9 juni 2021 23:42 schreef zatoichi het volgende:
Misschien een hele domme vraag, maar hoe vangen ze dat dan op tijdens een compleet bewolkte dag?
Omdat ze om deze dip op te kunnen vangen snel moeten bijschakelen en snel moeten afschakelen. Daar zijn centrales niet voor gemaakt. Je zet een centrale niet zomaar even aan of uit. Ook is het verwachte tekort van 800 mW te groot om door de netfrequentie op te laten vangen.quote:Op woensdag 9 juni 2021 23:13 schreef girlnextdoor. het volgende:
Ik begrijp het probleem niet.. de zon is toch maar voor 1/6 verduisterd? Waarom dan een probleem voor energie?
800 milliwatt is prima op te vangen, dat lukt met een paar AA batterijen nog wel.quote:Op donderdag 10 juni 2021 00:26 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Omdat ze om deze dip op te kunnen vangen snel moeten bijschakelen en snel moeten afschakelen. Daar zijn centrales niet voor gemaakt. Je zet een centrale niet zomaar even aan of uit. Ook is het verwachte tekort van 800 mW te groot om door de netfrequentie op te laten vangen.
Ziehier trouwens het grote probleem van groene energie: het is ontzettend grillig.
Nou, kijkend naar mijn eigen zonnepanelen, verwacht ik dat 18 procent zonsverduistering op een heldere dag echt minder afname in energie opwekking dan de 75% op een regendag.quote:Op donderdag 10 juni 2021 00:22 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Licht dat onze atmosfeer bereikt komt wel door het wolkendek. Maar als de zon verduisterd is, bereikt dat licht onze atmosfeer dus niet eens.
Een wolk trekt langzamer voorbij dan de maan. Die verduistering is binnen een paar minuten gelijktijdig over het hele land.quote:Op donderdag 10 juni 2021 08:04 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Nou, kijkend naar mijn eigen zonnepanelen, verwacht ik dat 18 procent zonsverduistering op een heldere dag echt minder afname in energie opwekking dan de 75% op een regendag.
Maar ik las al dat de plotselinge energieafname het probleem is. Dan nog lijkt me dat niet heel anders dan dat er een regenwolk over het land zou trekken. Op grote schaal zou dat ook op ongeveer 18 procent kunnen komen...
Maar op grote schaal, dus het hele netwerk als geheel, zou het vergelijkbaar moeten zijn. Een zonsverduistering over het hele land wat 18% minder energie oplevert, of een flinke rolwolk over de kustgebied waarbij de opbrengst naar (bijna) 0 gaat en de 80% van de energie uit de andere kant moet komen is ook ongeveer 18%.quote:Op donderdag 10 juni 2021 08:44 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Een wolk trekt langzamer voorbij dan de maan. Die verduistering is binnen een paar minuten gelijktijdig over het hele land.
Toch snap ik het niet helemaal want van begin tot max hebben we het over een uur of zo en dan weer een uur dat de verduistering minder wordt. Bovendien kan er altijd ergens een centrale of schakelstation uitvallen. Dergelijk fluctuaties kan het net ook opvangen. Zie het als een storing maar nu dan wel een die is aangekondigd.
Waarschijnlijk is dit zonneenergie bashen om zelf belangrijker te lijken.
In dat hele artikel staat ook nergens daadwerkelijk dat het echt een probleem is. Alleen dat ze er rekening mee moeten houden.quote:Op donderdag 10 juni 2021 08:53 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Maar op grote schaal, dus het hele netwerk als geheel, zou het vergelijkbaar moeten zijn. Een zonsverduistering over het hele land wat 18% minder energie oplevert, of een flinke rolwolk over de kustgebied waarbij de opbrengst naar (bijna) 0 gaat en de 80% van de energie uit de andere kant moet komen is ook ongeveer 18%.
Ik ben geen elektrotechnicus (obviously) maar wat er beweert wordt klinkt gewoon niet logisch, en ik zie het ook nergens goed uitgelegd door Tennet. Dat klinkt gewoon alsof er iets anders achter zit.
Misschien is het lastig voor het netwerk om die energie te transporten ofzo. Dan snap ik wel dat ze moeilijk doen, want ze zijn dan gewoon alvast hun eigen straatje schoon aan het vegen... of aan het voorbereiden op het verhogen van de tarieven "want eigen opgewekte energie kan duidelijk nog niet de oude energie vervangen".
Wat dat betreft sluit ik me dus aan helemaal aan bij jouw redenatie
Je trekt een paar blikken Polen en Roemenen open en die zet je op een fiets op een rolband om stroom op te wekkenquote:Op woensdag 9 juni 2021 23:42 schreef zatoichi het volgende:
Misschien een hele domme vraag, maar hoe vangen ze dat dan op tijdens een compleet bewolkte dag?
En jouw stokpaardje is onnozele kritiek geven op iedereen die terechte vraagtekens zet bij groene energie.quote:Op donderdag 10 juni 2021 09:06 schreef knoopie het volgende:
[..]
In dat hele artikel staat ook nergens daadwerkelijk dat het echt een probleem is. Alleen dat ze er rekening mee moeten houden.
Enkel TS, en de gebruikelijke figuren, zien dit als een goede reden om weer hun stokpaardjes van stal te halen.
Je snapt wat ik bedoel, gare lolliequote:Op donderdag 10 juni 2021 00:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
800 milliwatt is prima op te vangen, dat lukt met een paar AA batterijen nog wel.
Het verschil zit hem in minder licht en geen licht.quote:Op donderdag 10 juni 2021 08:04 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Nou, kijkend naar mijn eigen zonnepanelen, verwacht ik dat 18 procent zonsverduistering op een heldere dag echt minder afname in energie opwekking dan de 75% op een regendag.
Maar ik las al dat de plotselinge energieafname het probleem is. Dan nog lijkt me dat niet heel anders dan dat er een regenwolk over het land zou trekken. Op grote schaal zou dat ook op ongeveer 18 procent kunnen komen...
En met het feit dat jij niet inhoudelijk reageert, onderstreep je alleen maar mijn punt. Geef nog eens aan waar in het artikel staat dat het daadwerkelijk een probleem is? Of kom je dan weer met dat verhaal dat dat opgevangen wordt met de frequentie?quote:Op donderdag 10 juni 2021 13:18 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En jouw stokpaardje is onnozele kritiek geven op iedereen die terechte vraagtekens zet bij groene energie.
Komt overeen met het percentage zon wat verduisterd was.quote:Op donderdag 10 juni 2021 13:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hier een vergelijking met de opbrengst van maandag, toen het ook zo helder was:
[ afbeelding ]
Zo'n 19% minder vermogen op het hoogtepunt van de zonsverduistering.
Maar waarom dan? Als er wolken voorbij drijven is er ook minder licht; niet geen licht. Laten we dan het scenario nemen dat er over 18% van Nederland schaapjeswolken drijven.... Of lichte sluierbewolking die 18% van het licht blokkeerd.quote:Op donderdag 10 juni 2021 13:22 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Het verschil zit hem in minder licht en geen licht.
Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat je altijd weer een of andere kneuterige zeikpost moet plaatsen om iemand weer betweterig of belerend de les te lezen. Wat ben je voor een sneue piskneuter dat je dat eigenlijk nodig hebt?quote:Op donderdag 10 juni 2021 13:41 schreef knoopie het volgende:
[..]
En met het feit dat jij niet inhoudelijk reageert, onderstreep je alleen maar mijn punt. Geef nog eens aan waar in het artikel staat dat het daadwerkelijk een probleem is?
Ja, dat doet het.quote:Of kom je dan weer met dat verhaal dat dat opgevangen wordt met de frequentie?
https://www.energids.be/n(...)nwicht-blijven/2136/quote:De elektriciteit die in het net wordt geļnjecteerd (productie en import) moet steeds gelijk zijn aan de verbruikte hoeveelheid. Zo niet, ontstaat een black-out.
Met de toename van groene stroom is die evenwichtsoefening een pak complexer geworden. Zonnepanelen en windmolens bijvoorbeeld zijn sterk weersafhankelijk. Klassieke centrales moeten deze onophoudelijke schommeling van hernieuwbare energieproductie dus compenseren.
Grote hoeveelheden elektriciteit gedurende een lange periode opslaan is immers nog steeds onmogelijk.
Het evenwichtspunt van het Europese net, dat op wisselstroom werkt, ligt op een frequentie van 50 Hertz. In de VS is die referentiefrequentie 60 Hertz.
De netbeheerders zien er 7 dagen per week en 24 uur per dag op toe dat deze frequentie stabiel blijft. De tolerantiemarge voorziet dat dit 0,050 Hertz meer of minder mag bedragen.
Wat als het evenwicht verstoord raakt?
Te veel elektriciteit, onvoldoende vraag
Als er veel meer elektriciteit in het net wordt geļnjecteerd dan wat wordt verbruikt, stijgt de elektrische frequentie. Centrales zijn echter ontworpen om binnen een bepaald frequentiebereik te werken. Bij overschrijding ontstaat het risico dat ze zich op een gegeven moment van het net loskoppelen.
Te grote vraag, te weinig elektriciteit
Wordt er te weinig geļnjecteerd om aan de energievraag te beantwoorden, dan daalt de frequentie. Vanaf 49 Hz wordt automatisch het afschakelplan geactiveerd om een black-out te vermijden. Bij te sterke frequentiedaling ontkoppelen de centrales zich één voor één, tot het volledige net plat ligt: een black-out.
Voor zover ik weet heb ik in dit topic inhoudelijk gereageerd. Punt is, die halfhartige zonsverduistering was enkel één van de vele variaties in de vraag en aanbod, en in dat hele artikel staat nergens dat het echt een probleem is. Enkel dat ze er rekening mee houden.quote:Op donderdag 10 juni 2021 16:28 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom dat je altijd weer een of andere kneuterige zeikpost moet plaatsen om iemand weer betweterig of belerend de les te lezen. Wat ben je voor een sneue piskneuter dat je dat eigenlijk nodig hebt?
Daar staat helemaal niet dat frequentie een buffer is. Daar staat dat frequentie een indicatie is dat de vraag en aanbod niet samen passen. Dat is heel wat anders, maar dat kan je in dat andere topic nog eens nalezen, want dat hebben daar verschillende mensen al aan je uitgelegd.quote:Ja, dat doet het.
[..]
https://www.energids.be/n(...)nwicht-blijven/2136/
Precies wat ik je altijd heb uitgelegd, al was het maar in het voorbeeld van het stationair toerental van je auto dat naar beneden gaat als je het licht aan doet, en waar jij alleen maar iemand schamper op weet uit te lachen.
Die mensen zijn er zeker. Maar als het over techniek gaat, dan ben jij dat overduidelijk niet.quote:Nou neem het maar eens aan. Er zijn namelijk mensen die van bepaalde zaken een stuk meer af weten dan jij.
Hou toch op knakworst. Als er eentje overal betweterig en belerend loopt te zeiken ben jij het wel. Dat je meent altijd gelijk te (moeten) hebben is een ding, maar dat misselijke pistoontje hanteren en achteraf altijd de vermoorde onschuld spelen zet wel echt de kroon op je sneuheid. Doe je thuis ook zo?quote:Op donderdag 10 juni 2021 17:34 schreef knoopie het volgende:
[..]
Voor zover ik weet heb ik in dit topic inhoudelijk gereageerd. Punt is, die halfhartige zonsverduistering was enkel één van de vele variaties in de vraag en aanbod, en in dat hele artikel staat nergens dat het echt een probleem is. Enkel dat ze er rekening mee houden.
[..]
En wat gebeurt er als het niet gelijk is aan elkaar?quote:Daar staat helemaal niet dat frequentie een buffer is. Daar staat dat frequentie een indicatie is dat de vraag en aanbod niet samen passen. Dat is heel wat anders, maar dat kan je in dat andere topic nog eens nalezen, want dat hebben daar verschillende mensen al aan je uitgelegd.
[..]
Proestquote:Die mensen zijn er zeker. Maar als het over techniek gaat, dan ben jij dat overduidelijk niet.
Want dat de dip is opgevangen door conventionele stroomopwek, is natuurlijk niet mogelijk.quote:Op donderdag 10 juni 2021 17:47 schreef knoopie het volgende:
Op energie-opwek.nl kan je trouwens precies per dag zien hoeveel stroom opgewekt wordt, en met welke bronnen. Dan kan je ook zien dat de bevreesde dip door de zonsverduistering non-existent is.
Kortom, storm in een glas water door een artikel met een lekker sensationele klickbait-titel.
Als je op de link had geklikt, dan had je gezien dat het per bron aangegeven is. En dan had je gezien dat er zo goed als geen dip te zien is in de grafiek voor de stroom uit zonnepanelen.quote:Op donderdag 10 juni 2021 18:18 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Want dat de dip is opgevangen door conventionele stroomopwek, is natuurlijk niet mogelijk.
Vent, het staat er gewoon. Het principe wordt je kraakhelder uitgelegd.quote:Op donderdag 10 juni 2021 18:13 schreef vogeltjesdans het volgende:
En wat gebeurt er als het niet gelijk is aan elkaar?Overigens is het geen indicatie, maar een gevolg.
[quote]Als het niet gelijk is aan elkaar, dan verliest de generator in de centrale snelheid. En dat kan je zien aan een dalende frequentie. Dat is dus de indicator. Maar de enige echte buffer is de massatraagheid van de generator en turbine.
De volgende keer dat ze de mede door mij ontwikkelde stroomnetapparatuur installeren zal ik ze het eens vragen.quote:Vraag het aan willekeurig welke electricien, die zal het bevestigen. Maar dan geloof je het waarschijnlijk nog niet.
De personeelsplanning doen bij de belastingtelefoon is nu niet bepaald technisch te noemen toch?quote:Proestik heb verschillende technische opleidingen afgerond, en ben het grootste deel van mijn carričre in de techniek werkzaam geweest
waaronder in een centrale, waar dit door diverse WTK's en HWTK's aan me werd uitgelegd en bevestigd (inb4 dan heb je niet goed opgelet). Ik denk dat ik er het nodige vanaf weet, in ieder geval meer dan jij, snoeshaan.
Ik zet het er nog maar even neer, voor het geval je het weer vergeten bent.quote:Op donderdag 10 juni 2021 19:42 schreef knoopie het volgende:
[..]
Vent, het staat er gewoon. Het principe wordt je kraakhelder uitgelegd.
Wat gebeurt er met je toerenteller als je het licht aandoet in een stationair draaiende auto?
Je lult er maar wat omheen, maar het slaat nergens op wat je uitkraamt. Aangezien aanbod en vraag nooit hetzelfde zijn is er een buffer nodig, en worden schommelingen opgevangen in de frequentie van het net.
quote:Dat kan niet, want een frequentie is geen eenheid van energie, dus een frequentie kan geen energie opslaan. Principieel al niet en praktisch gezien al helemaal niet.
[..]
Doe maar, want als je dit basale principe niet eens snapt ben je er niet bepaald goed in.quote:De volgende keer dat ze de mede door mij ontwikkelde stroomnetapparatuur installeren zal ik ze het eens vragen.
[..]
Wat snap je niet aan 'het grootste deel van mijn carričre'?quote:De personeelsplanning doen bij de belastingtelefoon is nu niet bepaald technisch te noemen toch?
Hoe dan?quote:Op donderdag 10 juni 2021 20:04 schreef vogeltjesdans het volgende:
De frequentie vangt schommelingen in het netwerk op. Dat is gewoon een vaststaand feit. Het is geen accu ofzo nee (wat jij wel de hele tijd als counterargument probeert als mijn woorden voor te spiegelen), en dat heb ik ook nooit beweerd. Maar het vangt wel de schommelingen tussen vraag en aanbod op.
Dat staat hierboven perfect uitgelegd *rolleyes*quote:
Daar stond precies hetzelfde in, dus als je eens goed wilt lachen kan je beter in de spiegel kijken.quote:Op donderdag 10 juni 2021 20:28 schreef knoopie het volgende:
Oh en lieve @:vogeltjesdans, wat was dat vorige topic ook al weer waar je het over de frequentie had? Heb wel zin om te lachen dus lees het graag nog even terug.
Verwacht je nu dat ik als antwoord 'gelijkstroom' geef ofzo?quote:Op donderdag 10 juni 2021 20:10 schreef knoopie het volgende:
Of, lieve @:Vogeltjesdans, hoe ontstaat de frequentie op het spanningsnet? Snap je dat?
Kijk maar naar de impact op mijn zonnepanelen gisteren, zie die dip rond 12 uur. Dat zou normaal gesproken een vloeiende lijn moeten zijn. Dus zelfs maar 17% verduistering heeft een zichtbare impact met het opwekken van energie.quote:Op woensdag 9 juni 2021 23:13 schreef girlnextdoor. het volgende:
Ik begrijp het probleem niet.. de zon is toch maar voor 1/6 verduisterd? Waarom dan een probleem voor energie?
De frequentie waarmee jij op mijn posts reageert geeft me trouwens het nare gevoel dat je een beetje verliefd op me bent.quote:Op donderdag 10 juni 2021 20:28 schreef knoopie het volgende:
Oh en lieve @:vogeltjesdans, wat was dat vorige topic ook al weer waar je het over de frequentie had? Heb wel zin om te lachen dus lees het graag nog even terug.
Mooie grafiek, wat gebruik jij om deze te maken?quote:Op donderdag 10 juni 2021 13:01 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hier een vergelijking met de opbrengst van maandag, toen het ook zo helder was:
[ afbeelding ]
Zo'n 19% minder vermogen op het hoogtepunt van de zonsverduistering.
De zon is toch al eerder op dan 9:00? Of ligt je dak niet naar het zuidoosten?quote:Op vrijdag 11 juni 2021 11:49 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Kijk maar naar de impact op mijn zonnepanelen gisteren, zie die dip rond 12 uur. Dat zou normaal gesproken een vloeiende lijn moeten zijn. Dus zelfs maar 17% verduistering heeft een zichtbare impact met het opwekken van energie.
[ afbeelding ]
Panelen liggen op het westen (260 graden) inderdaad.quote:Op vrijdag 11 juni 2021 11:51 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
De zon is toch al eerder op dan 9:00? Of ligt je dak niet naar het zuidoosten?
quote:Op vrijdag 11 juni 2021 11:52 schreef spectrumanalyser het volgende:
er is een onderzoek gedaan naar of een zonnepaneel ook werkt onder kutlicht.
er is een heel klein beetje opbrengst.
kortom, buig je moeder naar je zonnepaneel toe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |